Visa fullständig version : Kan man strunta i vissa maskiner om man börjar med knäböj?
HelloGirly
2013-07-27, 17:13
Jag kör ju alltid med maskiner men har precis prövat knäböj vilket jag känner att jag verkligen vill fortsätta med. Det jag undrar är ifall man då ersätter benspark och den där maskinen för baksida lår? Eller ska man köra dom också? Jag gymmar helkropp 1-2 gånger i veckan.
King Grub
2013-07-27, 17:19
Korrekt utförda knäböjningar kan ersätta alla maskinövningar, åtminstone för framsida lår och rumpa. Har man problem att utveckla baksidan kan man behöva specialträna den. Där skulle jag rekommendera basövningen raka marklyft framför bencurl.
Anders The Peak
2013-07-27, 17:20
om du kör djupa knäböj med upprätt rygg dvs inte framåtlutad ger bra träning för låren men om man kör med rätt mycket framåtlut typ sl så tar det mest på rumpan och på adduktorerna som gör att man lätt får rätt tjocka lår högt upp men rätt lite vid knäna.
Jag tcker att du kör alla tre övningarna I tre set 8-12 reps så får du en jämnare utveckling.
HelloGirly
2013-07-27, 17:30
Jag vill ju inte bygga så jag blir stor (typisk tjejkommentar jag vet) utan jag vill få en jämn och bra träning för hela kroppen men fortfarande se slank ut. Om det är något jag gärna bygger på så är det väl rumpan. Men kanske inte går att styra så mycket hur musklerna blir?
GulligaGurkan
2013-07-27, 17:43
Jag vill ju inte bygga så jag blir stor (typisk tjejkommentar jag vet) utan jag vill få en jämn och bra träning för hela kroppen men fortfarande se slank ut. Om det är något jag gärna bygger på så är det väl rumpan. Men kanske inte går att styra så mycket hur musklerna blir?
Om du inte käkar massor kommer du ändå inte få stora muskler, så ät normalt och inte som ett djur och märker du att du blir "för stor" om två år eller så är det bara att trappa ner benträningen lite :)
whuddafuks
2013-07-27, 18:11
Klart du kan få en muskel att växa mer än de andra! Tränar du rumpan mer än resten av kroppen så kommer den förmodligen utvecklas mer än resten. Tänk dock på att det inte alltid är så lyckat att favoritesera en muskel, lätt att det blir en obalans som leder till dålig hållning, värk och andra besvär.
Knäböj och nån markvariant räcker gott och väl för benen.
Armed Dingo
2013-07-28, 00:50
Jag körde böj, raka mark och vanliga mark. Det blev för mycket för mig men jag gillar övningen mycket (raka mark). Stackars sate som står bakom dig bara han kommer inte få någonting gjort den.
Jag kör dom tre andra övningarna du sa (böj, spark, curl) och är nöjd med resultaten.
Korrekt utförda knäböjningar kan ersätta alla maskinövningar, åtminstone för framsida lår och rumpa. Har man problem att utveckla baksidan kan man behöva specialträna den. Där skulle jag rekommendera basövningen raka marklyft framför bencurl.
Men raka marklyft tar väl inte på hela baksidan? eller är det något jag fått för mig bara?
filmjölk
2013-07-28, 10:11
Man kan, men jag tycker att du borde köra fler övningar. Bra övningar för en lagom muskulös och attraktiv kvinnounderkropp är djupa knäböj, djupa benpressar, utfall, step-ups på bänk, låradduktion, raka marklyft och hip thrusts.
Kör merparten av de övningarna 2ggr i veckan 2-4set/övning, runt 10-15reps och forsook höja vikterna du använder ett litet snäpp varje månad. vareiara ordningen på dem och testa lite andra övningar emellanåt. Komplettera med träning för överkroppen 1-2 ggr i veckan, gå mycket i trappor i vardagen och ät ordentligt med mat med fokus på proteinrika livsmedel.
Scratch89
2013-07-31, 06:07
Jag hade lagt till benspark eller någon annan övning där det är som tyngst med sträckt knä.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.