handdator

Visa fullständig version : ”Fram med gratis mensskydd NU”

awesomooo
2013-07-27, 08:09
Nu kommer en till onödig tråd men det kan vara lite roligt att se vad folk tycker. Bör kvinnor få gratis mensskydd som människan i artikeln föreslår? Känns som man kan gå hur långt som helst med grejer som bör vara gratis om man resonerar på detta vis, mat exempelvis.

Vi vet alla att människan i artikeln hejar på kvinnor så det behövs inte skrivas om att hon är feminist och antagligen också kommunist för den delen. Hur hade det fungerat om det var som hon vill? Får man gå in i valfri mataffär och bara ta? Eller kanske man bara "prenumererar" och får hem till dörren?

”Fram med gratis mensskydd NU”

Nanna Johansson om blod

Eftersom Wendela har mens som tema tänkte jag passa på att sälla mig till det gäng som med jämna mellanrum propagerar för att menskydd borde vara subventionerade – eller allra helst gratis. Såhär:

Det är svårt att tänka sig ett (lagligt) beteenden som skulle vara MINDRE socialt accepterat än att bara låta sin mens pågå utan att göra sitt yttersta för att dölja den. Tänk er om alla kvinnor skulle gå runt i roströdsfläckade jeans och obekymrat lämna spår på parkbänkar och vita designsoffor. Det vore en värld där den som ville resa i kollektivtrafiken, eller bara sitta ner i vårdcentralens väntrum, alltid var tvungen att dubbelkolla att sätet inte var nedblodat. Reaktionerna hade knappast låtit vänta på sig.

För att upprätthålla ett trevligt och oblodigt status quo läggs ansvaret på den enskilda kvinnan. Och att det är hon själv som ska fippla in och ut tamponger/menskoppar i slidan kan vi kanske inte komma runt. Men är det verkligen hon, ensam, som ska bära konstnaderna för de dyra mensskydden (som under en livstid kan röra sig om upp till 80 000 kronor)? Hon har trots allt inte valt att blod ska sippra ur hennes kroppshål, ändå ska hennes ekonomi belastas varje månad. Och då har vi inte ens närmat oss kostnaderna hon får bära om hon dessutom måste medicineras – eller sjukskrivas – för PMS...

Men vänta lite, nu måste jag visst göra ett uppehåll, för jag hörde precis en envis kör som ropade: ”Men vi määän då! Vi måste ju raka oss i aaansikteeet! Det kostar ju också vahettere pengar!”

Okej, försöker ni säga att: lika oacceptabelt som det är för en kvinna att låta kroppens röda safter bara flöda – lika oacceptabelt är det för en man att ha hår i ansiktet? Jaha, men testa då att vara kvinna och ha hår på, tja, säg KROPPEN. Den sociala pressen att vara rakad (och kostnaden för hyvlar och allt som hör därtill) är inget som enbart drabbar män. För övrigt kan jag inte minnas att ett orakat mansansikte någonsin vållat lika hatiska reaktioner som au naturelle-kvinnoarmhålan som skymtades i Melodifestivalen förra året. (Ni vet, den som fick många att skriva att kvinnan i frågan var äcklig, ohygienisk och borde skämmas.)

Och nej, det här är förstås ingen tävling om vem som har det mest förjävligt. För den tävlingen har kvinnor för länge sedan vunnit.
Fram med gratis mensskydd NU.

http://www.aftonbladet.se/wendela/kronikorer/nannajohansson/article17190422.ab

Snubben
2013-07-27, 08:13
Testa vara man och rund, den sociala stigmatan man får uppleva där är inte trevligt nån stans... Således bör alla betala mitt gymkort, mat och kosttillskott.

LoTiX
2013-07-27, 08:25
@ Snubben (vet inte varför jag inte fick en quote på dig) Detta reflekterar inte min synpunkt på debattöres citerade svar ovan utan enbart din kommentar: Jag är personligen varken eller men jag kan tänka mig att runda kvinnor har större problem socialt än motsvarande för runda män. Detta grundar jag främst på att kvinnor historiskt och även fortfarande har en högre förväntan på sig att utstråla skönhet.

David Brent
2013-07-27, 08:28
Jag har inte valt en kropp som kräver föda, likväl måste jag betala för det. *gah!*

Solros
2013-07-27, 08:43
Korkat.
Gratis glasögon till alla som behöver också isåfall, det är ett socialt stigma att ständigt gå in i folk och stå och kisa som en fucking mr Magoo!

Snubben
2013-07-27, 08:52
@ Snubben (vet inte varför jag inte fick en quote på dig) Detta reflekterar inte min synpunkt på debattöres citerade svar ovan utan enbart din kommentar: Jag är personligen varken eller men jag kan tänka mig att runda kvinnor har större problem socialt än motsvarande för runda män. Detta grundar jag främst på att kvinnor historiskt och även fortfarande har en högre förväntan på sig att utstråla skönhet.

Här håller jag inte med dig, jag anser att män utstår högre press rörande utseende och stil än kvinnor, skälet till att det inte lyfts eller uppmärksammas är pga. flertal faktorer - så som "män skall tåla lite" "män pratar inte om känslor" etc. Att vara rund alt. oattraktiv som en kvinna är givetvis ingen dans på rosor.

En bild som jag anser faktiskt lyfter lite av d e problem som män och utseendefixeringen är denna (inte den bästa men poängen framstår)

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/971170_486242274797445_161547081_n.jpg

Det är helt olika måttstockar pga. kön, vilket är ... *slap*

Hur som, kanske inte riktigt det som tråden skulle handla om..

Alfers
2013-07-27, 08:57
Folk får ju rullstol, proteser, medicin och dyl. Då kan vi ju slänga in bindor där också så att vi erkänner att vara kvinna är ett handikapp, eller möjligtvis en sjukdom..?

Alexton
2013-07-27, 09:02
Gillar hennes melodifestival exempel med den håriga armhålan, de flesta syrliga kommentarer som kom upp var från andra kvinnor och inte män.
Kvinnor är bra duktiga på att trycka ned varandra och skapa krav.

Lawler
2013-07-27, 09:09
Gillar hennes melodifestival exempel med den håriga armhålan, de flesta syrliga kommentarer som kom upp var från andra kvinnor och inte män.
Kvinnor är bra duktiga på att trycka ned varandra och skapa krav.

Det är en viktig sak du nämner där. Vilka är det egentligen som skapar och upprätthåller olika normer? Är det alltid männen som skapat och upprätthållit de normer som kvinnor anser sig vara begränsade av? I många fall tror jag faktiskt att det är kvinnorna som både skapat och upprätthållit vissa normer och att det kanske främst är kvinnor som borde rannsaka sig själva om vilka normer de skapar. Därmed inte sagt att normer kan vara skapade av män eller av samhället i stort men ibland tror jag det kan vara lämpligt med självrannsakan istället för att enbart tala om normer som män skapat som förtrycker kvinnor.

eiri
2013-07-27, 09:17
glasögon/ögonoperationer borde vara gratis imo är ju ett handikapp

ducedo
2013-07-27, 09:21
I matkostnader blir det en differens på hundratusentals kronor under ett liv enligt Konsumentverket:

http://www.konsumentverket.se/Vara-omraden/Privatekonomi/Kostnadsberakningar/Mat/

sp123ltd1
2013-07-27, 09:23
Har haft denna diskussionen tidigare och då påstod jag att matkostnaderna för män eftersom vi behöver äta mer var bra mycket större än 80 000kr på en livstid. Det gillades inte utav tjejerna som argumenterade! ;)

Hades
2013-07-27, 09:27
Det är en viktig sak du nämner där. Vilka är det egentligen som skapar och upprätthåller olika normer? Är det alltid männen som skapat och upprätthållit de normer som kvinnor anser sig vara begränsade av? I många fall tror jag faktiskt att det är kvinnorna som både skapat och upprätthållit vissa normer och att det kanske främst är kvinnor som borde rannsaka sig själva om vilka normer de skapar. Därmed inte sagt att normer kan vara skapade av män eller av samhället i stort men ibland tror jag det kan vara lämpligt med självrannsakan istället för att enbart tala om normer som män skapat som förtrycker kvinnor.

Det är inte ens kontroversiellt. Jag vet inte om det finns någon feministisk inriktning som menar att de begränsande normerna enbart är skapade och upprätthållna av män. Det är ju inte "vi mot dem" det handlar om, även om det så klart finns stolpskottsfeminister som tycker det.

On topic: Mäns (no pun intended) kostnader för mat genom livet överstiger nog kvinnors kostnader för mat och mensskydd, så hennes argumentation är ju inte riktigt hållbar, om det nu handlar om kostnader på grund av biologi.

Edit: Pucktrea.

ducedo
2013-07-27, 09:38
Gjorde en snabb uträkning som tydligen tog mer än 10 min (kunde inte redigera) men här är Konsumentverkets siffror:

Upp t.o.m. 74 år så skiljer det 358 320 kr om barnen får lunch i skolan t.o.m. gymnasiet. Medellivslängden för en man är 78 år (avrundar neråt) vilket ger ytterligare 12 480 kr. Samtidigt lever kvinnor 5 år längre (avrundar neråt) vilket blir ytterligare 93 600 kr efter mannens död. Går man rakt av från Konsumentverkets siffror så blir det en differens på 277 200 kr under ett medelliv.

timoat
2013-07-27, 10:00
Jag vill ha gratis rakblad! Svindyrt ju! (Nu kör jag ju skägg, men ändå!) I want free shit too!

Matsa
2013-07-27, 10:07
"”Fram med gratis toapapper NU”

Det är svårt att tänka sig ett (lagligt) beteende som skulle vara MINDRE socialt accepterat än att bara låta sin avföring pågå utan att göra sitt yttersta för att dölja den. Tänk er om alla skulle gå runt i bajsbrunfläckiga jeans och obekymrat lämna spår på parkbänkar och vita designsoffor. Det vore en värld där den som ville resa i kollektivtrafiken, eller bara sitta ner i vårdcentralens väntrum, alltid var tvungen att dubbelkolla att sätet inte var nedbajsat. Reaktionerna hade knappast låtit vänta på sig.

För att upprätthålla ett trevligt och obajsigt status quo läggs ansvaret på den enskilda individen. Och att det är hen själv som ska fippla med papper i rumpan kan vi kanske inte komma runt. Men är det verkligen hen, ensam, som ska bära konstnaderna? Hen har trots allt inte valt att bajs ska sippra ur hens kroppshål, ändå ska hens ekonomi belastas varje månad. Och då har vi inte ens närmat oss kostnaderna hen får bära om hen dessutom måste medicineras – eller sjukskrivas – för orolig mage..."

Jag vet att detta är barnsligt och ni får ursäkta mig men jag tycker faktiskt inte att ämnet låg på någon vidare hög nivå till att börja med. Dessutom tycker jag att det är ännu barnsligare att göra det till någon sorts könskamp, det är bättre att fokusera på viktigare jämlikhetsfrågor än sådant trams.

Phil Heath
2013-07-27, 10:14
Folk får ju rullstol, proteser, medicin och dyl. Då kan vi ju slänga in bindor där också så att vi erkänner att vara kvinna är ett handikapp, eller möjligtvis en sjukdom..?

Hahahaha*popcorn*

Alexton
2013-07-27, 10:29
Tycker Matsa har en stark poäng där. Och det gäller ALLA människor inte bara 1 kön.

Heddaway
2013-07-27, 10:40
Ojsan vilken diskussion det blev här.

Vi har mens 1 gång per månad, så jävla hemskt är det inte. Har hellre mens än extrem kroppsbehåring tex.

Då tycker jag det är bättre att det läggs pengar på prev.medel istället vilket gynnar båda :D

Angel
2013-07-27, 11:38
Nej, vi får för mycket saker gratis i Sverige redan.

filmjölk
2013-07-27, 11:44
Samhället måste iofs lära sig att mens faktiskt påverkar kvinnor och tjejer olika, och bara för att Anna kan jobba när hon har menssmärtor så kan det vara en annan sak för Stina. Sen kan vi också försöka sluta lipa över att det blir orättvist på så sätt att några förtjänar att bli särbehandlade pga just mens.

Det här gäller inte så mycket män, mer för kvinnor som inte har menssmärtor eller klimakteriekärringar som hatar fertila kvinnor.

Latissimus Dorsi
2013-07-27, 11:56
Bland det dummaste jag läst.

PureWhey
2013-07-27, 12:01

+1, behöver inte sägas mycket mer.

LillisJ
2013-07-27, 13:09
Man tycker att dom borde ha råd iom. att killkläder kostar 3 gånger så mer.

//Maskulinist

en stor stark
2013-07-27, 13:14
Är detta någon allmän åsikt av någon grupp? Jag hoppas verkligen inte det.

prOtotype
2013-07-27, 13:14
Tjejer kan väl själva leta efter lite alternativ också? En menskopp verkar funka bra för de flesta och då betalar man några hundralappar för något som håller upp till tio år. Helt plötsligt blev livstidskostnaden under 1500kr.

WHITEFOLKS
2013-07-27, 13:22
Det är definitivt inte "seriöst", skribenten har en vana av att väcka uppmärksamhet om kvinnofrågor på diverse semi-trollaktiga sätt.

Antagligen är väl avsikten mer att få folk att tänka om kvinno/könsfrågor i allmänhet snarare än den specifika frågan.

Om det sedan fungerar är en annan sak.

LadyG
2013-07-27, 13:29

+1

Trodde trådskaparen trollade, tills jag såg att det var en saxad artikel av nån som verkar tro på vad hon skriver... *facepalm*

awesomooo
2013-07-27, 16:35
Kan vara bland det dummaste även jag hört. Förstår inte hur hon och vissa andra människor tänker. Lite kul att läsa kommentarerna också då det finns andra som verkar vara minst lika korkade.

Stefan J
2013-07-27, 18:30
"”Fram med gratis toapapper NU”

Det är svårt att tänka sig ett (lagligt) beteende som skulle vara MINDRE socialt accepterat än att bara låta sin avföring pågå utan att göra sitt yttersta för att dölja den. Tänk er om alla skulle gå runt i bajsbrunfläckiga jeans och obekymrat lämna spår på parkbänkar och vita designsoffor. Det vore en värld där den som ville resa i kollektivtrafiken, eller bara sitta ner i vårdcentralens väntrum, alltid var tvungen att dubbelkolla att sätet inte var nedbajsat. Reaktionerna hade knappast låtit vänta på sig.

För att upprätthålla ett trevligt och obajsigt status quo läggs ansvaret på den enskilda individen. Och att det är hen själv som ska fippla med papper i rumpan kan vi kanske inte komma runt. Men är det verkligen hen, ensam, som ska bära konstnaderna? Hen har trots allt inte valt att bajs ska sippra ur hens kroppshål, ändå ska hens ekonomi belastas varje månad. Och då har vi inte ens närmat oss kostnaderna hen får bära om hen dessutom måste medicineras – eller sjukskrivas – för orolig mage..."

Jag vet att detta är barnsligt och ni får ursäkta mig men jag tycker faktiskt inte att ämnet låg på någon vidare hög nivå till att börja med. Dessutom tycker jag att det är ännu barnsligare att göra det till någon sorts könskamp, det är bättre att fokusera på viktigare jämlikhetsfrågor än sådant trams.

Haha det där roade mig. :D

Exdiaq
2013-07-27, 19:00
Nej, vi får för mycket saker gratis i Sverige redan.

Vi får inte något gratis.

Philley
2013-07-27, 19:37
Jag fick mig ett gott skratt iaf :D

jenni
2013-07-27, 20:36
Men herregud, varför ska det hela tiden krävas saker man ska få gratis?
Det är det som gör att folk utnyttjar och missbrukar en sådan funktion, så nej inga gratis mensskydd

jenni
2013-07-27, 20:38
Man tycker att dom borde ha råd iom. att killkläder kostar 3 gånger så mer.

//Maskulinist

What?! Killkläder kostar mer? Har du shoppat med en tjej någon gång? Då kan du omöjligen säga så

LillisJ
2013-07-27, 20:42
What?! Killkläder kostar mer? Har du shoppat med en tjej någon gång? Då kan du omöjligen säga så

Allt för många gånger.

jenni
2013-07-27, 20:44
Allt för många gånger.

Men då vet du ju vad kläder för kvinnor kostar, och att ni killar kommer billigare undan egentligen

Latissimus Dorsi
2013-07-27, 20:46
Det är definitivt inte "seriöst", skribenten har en vana av att väcka uppmärksamhet om kvinnofrågor på diverse semi-trollaktiga sätt.

Antagligen är väl avsikten mer att få folk att tänka om kvinno/könsfrågor i allmänhet snarare än den specifika frågan.

Om det sedan fungerar är en annan sak.

Okej, annars skulle det vara redigt synd om henne. Sorgligt nog finns det vissa i kommenarsfältet som håller med henne.

Frantic
Men då vet du ju vad kläder för kvinnor kostar, och att ni killar kommer billigare undan egentligen

Jag upplever också det som att baskläder för tjejer är billigare. Dessutom är utbudet extremt mycket större.

LillisJ

Det här var något nytt för mej. Min flickvän brukar till och med reta mej för att hon får 3 par byxor för samma pris som jag får ett par för. :smash::smash:

jenni
2013-07-27, 20:54
Jag upplever också det som att baskläder för tjejer är billigare. Dessutom är utbudet extremt mycket större.

Det här var något nytt för mej. Min flickvän brukar till och med reta mej för att hon får 3 par byxor för samma pris som jag får ett par för. :smash::smash:

Okej, det kanske beror lite på vart/vad man köper, men tex skor, ett par höga heels kostar ett par tusenlappar, sedan har vi väskor, det är inte så vanligt för er killar men vi tjejer bär dem dagligen och en såna kan kosta lika mycket som en charterresa, och underkläder! En snygg bh ligger runt 1000kr hur ofta har ni grabbar en sån på er? (Bara på helgerna räknas inte:d)

BelowAverage
2013-07-27, 20:59
Okej, det kanske beror lite på vart/vad man köper, men tex skor, ett par höga heels kostar ett par tusenlappar, sedan har vi väskor, det är inte så vanligt för er killar men vi tjejer bär dem dagligen och en såna kan kosta lika mycket som en charterresa, och underkläder! En snygg bh ligger runt 1000kr hur ofta har ni grabbar en sån på er? (Bara på helgerna räknas inte:d)

Ja, tjejer kan köpa dyra kläder. Det finns dyrt utbud till killar med, att just du tycker om att köpa dyra kläder innebär inte per automatik alla tjejkläder är dyrare? ;)

LillisJ
2013-07-27, 20:59

Jag förstår inte varför du säger emot om du köper dom dyraste märkena :rolleyes:

Ja, tjejer kan köpa dyra kläder. Det finns dyrt utbud till killar med, att just du tycker om att köpa dyra kläder innebär inte per automatik alla tjejkläder är dyrare? ;)

Denna karl förklarade det bättre än vad jag kunde! :D

jenni
2013-07-27, 21:00

Det har du rätt i, men vi har fortfarande fler behov och behag att klä än ni ;)

jenni
2013-07-27, 21:01
Jag förstår inte varför du säger emot om du köper dom dyraste märkena :rolleyes:

Denna karl förklarade det bättre än vad jag kunde! :D

Men det är ju sant att vi får betala mer då vi har behov av plagg inte inte behöver

awesomooo
2013-07-27, 21:02
Tjejer köper väl oftast mer och billigare medans killar köper lite och dyrt. Är väl kanske lite så också att killar är mer märkesbesatta och därför blir exempelvis ett par brallor dyrare.

LillisJ
2013-07-27, 21:04
Men det är ju sant att vi får betala mer då vi har behov av plagg inte inte behöver

http://generatormeme.com/media/created/160osx.jpg

Olegh
2013-07-27, 21:05

Haha, allvarligt? 1000 spänn för en bh?! Länk tack, nu blev jag nyfiken :D

Fina herrskor får man såklart betala tusenlappar för också, handväska är väl dock ovanligt hos män..

awesomooo
2013-07-27, 21:07

Fina herrskor får man såklart betala tusenlappar för också, handväska är väl dock ovanligt hos män..

http://nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/underkl%C3%A4der/bh-toppar/marlies-dekkers-885/md-desire-balc-bra-885055-14/

LillisJ
2013-07-27, 21:07
Tjejer köper väl oftast mer och billigare medans killar köper lite och dyrt. Är väl kanske lite så också att killar är mer märkesbesatta och därför blir exempelvis ett par brallor dyrare.

Tror inte att det är märkesbesatthet som spelar in. Tjejer klär i det mesta medans dom flesta budgetplaggen för killar ser mindre bra ut. Så har jag uppfattat det i alla fall. *jorgen*

LillisJ
2013-07-27, 21:09
http://nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/underkl%C3%A4der/bh-toppar/marlies-dekkers-885/md-desire-balc-bra-885055-14/

Sen så går man till HM och hittar en liknande för hundralappen ;)

awesomooo
2013-07-27, 21:10
Tror inte att det är märkesbesatthet som spelar in. Tjejer klär i det mesta medans dom flesta budgetplaggen för killar ser mindre bra ut. Så har jag uppfattat det i alla fall. *jorgen*

En relativt modemedveten kille rör väl sig oftast inte inne hos dom "billigare" affärerna. En själv är precis så också, man bryr sig egentligen inte men ändå slutar det med att man hellre köper byxorna och tröjorna i någon random affär inne på NK istället för H&M.

ducedo
2013-07-27, 21:10
Huvudproblemet för killar är väl att segmenten är så otroligt delade. Det finns antingen lågprisvaruhuset där passformen klarar en tvätt och ser urtvättade ut när du köper dem eller så går du till MQ och köper den billigaste t-shirten för 300 kr. En tjej kan utan större fixa ett par linnen och en sommarklänning för samma pris på REA - samtidigt som kläderna ser bra ut.

Märken är helt ointressanta för mig men det finns som sagt inga billiga kläder som har bra passform.

Har verkligen märkt att det är så, och jag kan inte förstå det. Jag kan få två linnen för en hundring om jag vill, men herrarna i vårat land måste oftast lägga ut Minst en hundring för att för att få Ett linne. Vad är skillnaden?

http://labbigajag.wordpress.com/2010/09/16/varfor-ar-herrklader-dyrare-an-damklader/

LillisJ
2013-07-27, 21:13
En relativt modemedveten kille rör väl sig oftast inte inne hos dom "billigare" affärerna. En själv är precis så också, man bryr sig egentligen inte men ändå slutar det med att man hellre köper byxorna och tröjorna i någon random affär inne på NK istället för H&M.

Så är det inte för mej iaf. Om jag förstod din kommentar rätt. :D

awesomooo
2013-07-27, 21:17
Så är det inte för mej iaf. Om jag förstod din kommentar rätt. :D

Det är alltid trevligare att komma hem med märkeskläder även fast det är precis samma skit som allt annat :)

LillisJ
2013-07-27, 21:20
Det är alltid trevligare att komma hem med märkeskläder även fast det är precis samma skit som allt annat :)

Inte för min del, för då vet jag att en större del av plånboken försvunnit för att jag ville ha en miniatyrfågel på bröstet. Jag kan förstå att det känns bättre om man har jobb men jag lever på studiebidraget ;)

Yes
2013-07-27, 21:24
Kvinnologik: "Det är dyrare eftersom jag vill köpa mer". *rolleyes*

Senast jag shoppade med en kvinna fick en klänning, top, cardigan och ett halsband för mindre än mina jeans kostade - i samma butik.

Ska vi annars rätta oss efter våra behag har jag "behov" som sträcker sig mot 200kkr för en outfit...

Pepz
2013-07-27, 21:27
klart att tjejer ska ha gratis mensskydd för att de ska kunna handla mer på NK...

https://i.chzbgr.com/maxW500/4237530368/hAB7AA2B1/

C.E.J.
2013-07-27, 21:28

Trollar du eller är du ytlig och slösaktig?

eulalia
2013-07-27, 21:36
Vilken intressant vändning den här tråden tog!!!

Jag är hopplös då det gäller kläder. Jag har en fruktansvärd mängd med kläder men min filosofi är att så länge det är helt och rent så kan det användas och får ej kastas bort, det sitter liksom små osynliga värdelappar på varje plagg i min garderob och vilken sund människa skulle kasta 50 spänn i soptunnan lixom??? Mina hyllor är därför sprängfyllda med HM, dressman och gammalt ärvt skit som är 20 år gammalt.

jenni
2013-07-27, 22:20

Tex
http://http://www.laleia.se/p/underklader/bh/balconette/dame-de-paris-balconette-svart-2178.html

http://http://www.laleia.se/p/underklader/bh/push-up/lisbeth-push-up-16312.html

jenni
2013-07-27, 22:25
Trollar du eller är du ytlig och slösaktig?

Verken eller. Nej förlåt nu ljuger jag ju, lite lite ytlig är jag, vill ju inte se ut som om jag klätt på mig i mörkret.
Nej men seriöst just saker som ni killar inte använder kostar mer för oss tjejer, det här med underkläder är faktiskt inte växelpengar precis, och ja med skor där får jag skylla mig själv, där kan jag inte klaga på orättvisa då jag gör osunda val för min plånbok ;)

rooz
2013-07-27, 22:27
Verken eller. Nej förlåt nu ljuger jag ju, lite lite ytlig är jag, vill ju inte se ut som om jag klätt på mig i mörkret.
Nej men seriöst just saker som ni killar inte använder kostar mer för oss tjejer, det här med underkläder är faktiskt inte växelpengar precis, och ja med skor där får jag skylla mig själv, där kan jag inte klaga på orättvisa då jag gör osunda val för min plånbok ;)

Fast det beror väl på vad man väljer? Såklart att tuttarna måste ha det bekvämt men trosor 150-200kr?

jenni
http://generatormeme.com/media/created/160osx.jpg

Ja, vi är komplexa varelser ;)

sunkan
Köp en menskopp. Problem löst..

jenni
2013-07-27, 22:29
Fast det beror väl på vad man väljer? Såklart att tuttarna måste ha det bekvämt men trosor 150-200kr?

Där kan man klart hitta bättre pris, men jag tycker att kvalité är viktigt iaf, det är trots allt plagg man har närmast kroppen

Tricklew
2013-07-28, 01:25
Ni tror det är dyrt att köpa kläder för kvinnor?

http://mostexpensive.b.presscdn.com/wp-content/uploads/2012/02/alexander-amosu-suit.jpg R.Jewels Diamond Edition – $943,000 USD

Mao, kamma dig jenni, din dyra smak är rätt så irrelevant.

Scratch89
2013-07-28, 05:59
Som ett par andra redan tagit upp; menskopp. Så, då var det problemet löst.

sudoo
2013-07-28, 08:55
Herrkläder må vara dyrare, men det känns också som att de är gjorda av bättre material (mer ull än plast i kavajer t.ex.) och håller högre kvalité. Titta t.ex. på tvättråd, en riktig skjorta går att tvätta i sextio grader, jämför man billigare damkläder så är det ofta enbart trettio grader de tål.

På skosidan tycker jag att det nästan är omöjligt att hitta herrskor som inte är gjorda i skinn (bortsett från sneakers och annat dylikt), på damavdelningen måste man dock kolla varje sko för att se om det är riktigt skinn eller fejk då majoriteten inte är enbart skinn.

Bara några observationer jag har gjort och undantag finns alltid.

filmjölk
2013-07-28, 11:21
Nu äger jag inte en vagina eller har menstruation, men menskopp ser jäkligt jobbigt och obekvämt ut jämfört med bindor eller för den delen tampong.

Hela grejen med menskopp verkar lite i samma anda som att inte raka sig under armarna, äta vegetariskt och föda barn utan smärtlindring med en flanellflata istället för utbildad personal som barnmorska.

awesomooo
2013-07-28, 11:25
Hur gjorde man förr i tiden när man var i lingonveckan? Om hon tycker det är så dyrt så kan hon väl bara skita i att köpa skydd och bara låta det rinna. Det är väl kanske inte så kul att gå runt med en blodfläck runt benen men man sparar i alla fall pengar :))))

WHITEFOLKS
2013-07-28, 11:27
Jag tror fortfarande inte hon var "seriös".

http://nojesguiden.se/nannajohansson

Där kan man se lite mer av hennes verk.

awesomooo
2013-07-28, 11:30
Va fan. Hur kan AB få låta henne trolla runt? Bara för att provocera folk? Om det nu är så att hon inte är seriös.

WHITEFOLKS
2013-07-28, 11:32
Hon är seriös på ett högre plan angående jämställdhet och jämlikhet men använder satir, ironi och sarkasm för att få folk att tänka till (om de nu väljer att göra det).

filmjölk
2013-07-28, 11:44
Det är ju givet att hon trollar. Hon gillar att provocera från en feministisk persona, och gör det bra med humor.

filmjölk
2013-07-28, 11:59
Hur gjorde man förr i tiden när man var i lingonveckan? Om hon tycker det är så dyrt så kan hon väl bara skita i att köpa skydd och bara låta det rinna. Det är väl kanske inte så kul att gå runt med en blodfläck runt benen men man sparar i alla fall pengar :))))

Bindor i tyg.

jenni
2013-07-28, 12:05
Dock tycker jag absolut inte att skattepengarna ska gå till sådant
Då får man ju ännu mindre lust att betala skatt, aldrig att jag vill finansiera bindor när våra pensionärer knappast får byta blöja på hemmen pga ekonomin

BelowAverage
2013-07-28, 14:22

Nu börjar jag nästan bli lite mörkrädd. Min flickvän har lyckats hitta enligt henne bekväma och enligt oss bägge snygga underkläder, billigt. Lättare till henne än mig. Känns som riktiga hårklyverier du håller på med, jag kan fan inte låta bli att bli lite provocerad.
Låt säga att de extra pengarna du lägger på bh kan du spara in då du köper tröja + byxor kombinerat (klänning).

Fy, vad dyrt och hemskt jag har det som man. Kilt kostar skjortan. Vore jag en hen.

Latissimus Dorsi
2013-07-28, 14:39
Jag tror fortfarande inte hon var "seriös".

http://nojesguiden.se/nannajohansson

Där kan man se lite mer av hennes verk.

Hon verkar mest mentalt retarderad, konstig prick det där. Fortfarande kvarstår dock ett antal personer i kommentarsfältet som hyllar denna obskyra idé.

jenni
2013-07-28, 14:58
Nu börjar jag nästan bli lite mörkrädd. Min flickvän har lyckats hitta enligt henne bekväma och enligt oss bägge snygga underkläder, billigt. Lättare till henne än mig. Känns som riktiga hårklyverier du håller på med, jag kan fan inte låta bli att bli lite provocerad.
Låt säga att de extra pengarna du lägger på bh kan du spara in då du köper tröja + byxor kombinerat (klänning).

Fy, vad dyrt och hemskt jag har det som man. Kilt kostar skjortan. Vore jag en hen.

Okej! Om vi ska gå djupare med det här då du verkar störa dig.
Hitta en bh med D-kupa och 65 i omkrets (alltså för en smal överkropp) med bra stöd och i bra kvalitet under 600kr!!!!
Gör det så är jag dig evigt tacksam:)

Sniggel
2013-07-28, 15:12
Okej! Om vi ska gå djupare med det här då du verkar störa dig.
Hitta en bh med D-kupa och 65 i omkrets (alltså för en smal överkropp) med bra stöd och i bra kvalitet under 600kr!!!!
Gör det så är jag dig evigt tacksam:)

Man får ju utgå från en medelindivid om vi ska generalisera mellan könen.
Det du beskriver är inte en medelindivid utan en minoritet. Man kan inte använda extremexempel som argument för sin ståndpunkt. Om det är dig själv du beskriver så är inte du fysiologiskt representativ för kvinnor.

mini
2013-07-28, 15:21
Hon verkar mest mentalt retarderad, konstig prick det där. Fortfarande kvarstår dock ett antal personer i kommentarsfältet som hyllar denna obskyra idé.

Du borde tänka på vad du skriver. I en brain-down mellan dig och Nanna är jag övertygad om att hon smiskar din stjärt rätt hårt. Trots att hon är kvinna.

akAn
2013-07-28, 15:31
Du borde tänka på vad du skriver. I en brain-down mellan dig och Nanna är jag övertygad om att hon smiskar din stjärt rätt hårt. Trots att hon är kvinna.

Lugn!

mini
2013-07-28, 15:44
Lugn!

Utveckla?

4623
2013-07-28, 15:50

Jag är övertygad om att jag skulle "smiska hennes stjärt" och tycker hon är en idiot.

Exdiaq
2013-07-28, 15:51
Utveckla?

Han vill att du ska lugna ner dig. Ta det piano. Softa. Hänga. Coola ner. Behärska dig. Sansa dig. Varva ner. Chilla.

Pingu
2013-07-28, 15:51
jag är övertygad om att jag skulle "smiska hennes stjärt" och tycker hon är en idiot.

+1

tp_88
2013-07-28, 15:54
Ermahgerd. Näthat. Dötsstraff.

mini
2013-07-28, 15:57
Jag är övertygad om att jag skulle "smiska hennes stjärt" och tycker hon är en idiot.
Jaha?
Han vill att du ska lugna ner dig. Ta det piano. Softa. Hänga. Coola ner. Behärska dig. Sansa dig. Varva ner. Chilla.
Jaha. Jag är varken hetsig eller i någon annan sinnesstämning som tarvar nedlugnande så jag förstår inte vad ni pratar om.

Exdiaq
2013-07-28, 16:00
Jaha?

Jaha. Jag är varken hetsig eller i någon annan sinnesstämning som tarvar nedlugnande så jag förstår inte vad ni pratar om.

Ni? Jag utvecklade vad han menade, inget mer.

4623
2013-07-28, 16:11
Jaha?

ja

Olegh
2013-07-28, 16:16
ja

fan vad du är cool

4623
2013-07-28, 16:19
fan vad du är cool

tack

filmjölk
2013-07-28, 17:01
Försök bortse en stund ifrån att det finns en kärna av icke-skämtsam-riktig-feminism bortom humorn och läs hennes humortrollande som just....humor och trollande. Hon är riktigt rolig. Jag skulle vilja länka till hennes text om hur *** är ett universalverktyg för att bota alla sorters feminism, men kan inte hitta det just nu. Den var hennes bästa hittils imho.

WHITEFOLKS
2013-07-28, 17:04
antar att det är den här du menar filmjölk

http://nojesguiden.se/blogg/nanna-johansson/hur-man-botar-en-feminist

filmjölk
2013-07-28, 17:13
antar att det är den här du menar filmjölk

http://nojesguiden.se/blogg/nanna-johansson/hur-man-botar-en-feminist

japp!

Sniggel
2013-07-28, 19:48
Håller med filmjölk. Hon är faktiskt rätt underhållande ;)
Där är mer än ett enda budskap i inläggen dessutom. Att det är satir gör ju dessutom att man inte riktigt kan veta exakt agenda. Det känns som det är menat till att provocera men även då leda till eftertanke (på mer än ett plan).

supercharge
2013-07-28, 21:21
Der sjuka är att man inte vet längre om det är skämt eller allvar längre i Sverige. Det här är verkligen galningarnas land där den kränkte är kung och narren hans rådgivare.

WHITEFOLKS
2013-07-28, 21:27
Det är inte så svårt att urskilja om man har mer än svart och vitt på sin skala.

Scratch89
2013-07-29, 07:27
Nu äger jag inte en vagina eller har menstruation, men menskopp ser jäkligt jobbigt och obekvämt ut jämfört med bindor eller för den delen tampong.

Hela grejen med menskopp verkar lite i samma anda som att inte raka sig under armarna, äta vegetariskt och föda barn utan smärtlindring med en flanellflata istället för utbildad personal som barnmorska.

Okej. Du har fel. Det verkar väldigt smidigt, man kan ha i den hela natten, inga äckliga blodiga tamponger som fastnar och snöret åker av på, inget blod som läcker från bindan, och ingen känsla av att gå omkring i "blöja".

mikaelj
2013-07-29, 22:37
Okej. Du har fel. Det verkar väldigt smidigt, man kan ha i den hela natten, inga äckliga blodiga tamponger som fastnar och snöret åker av på, inget blod som läcker från bindan, och ingen känsla av att gå omkring i "blöja".

Man och man... :-D

Scratch89
2013-07-31, 05:58
Man och man... :-D

Du kom på mig. Jag har en inne nu. And I love it.

mikaelj
2013-07-31, 06:36
Du kom på mig. Jag har en inne nu. And I love it.

Kinky.

Scratch89
2013-07-31, 07:06
Kinky.

Hahaha! Du ska bara veta... :D