Visa fullständig version : Ny forskning och teknik.
tefached
2013-07-26, 19:57
Tänkte försöka mig på att skapa en ny tråd som jag tycker saknas här på forumet. Jag blir ofta väldigt imponerad av olika typer av teknik och upptäckter.
Så tanken är att posta allt från en bättre fungerande 3-d skrivare, medicin, cellforskning osv.
Så jag startar med nåt jag tror kommer bli stort inom spel världen när produkten blir klar är oculus rift.
http://en.wikipedia.org/wiki/Oculus_Rift
En annan häftig uppfinning som är på gång är att styra t.ex en robot arm i denna link, genom tankekraft så t.ex. förlamade kan äta och dricka själva.
http://www.guardian.co.uk/science/2012/dec/17/paralysed-woman-robotic-arm-pittsburgh
Får se om tråden håller, värt ett försök tycker jag:)
MasterChief
2013-07-26, 20:04
Femto-fotografin...Så snabb kamera att den kan filma en ljusstråle i slow motion, vilket ger onanade möjligheter till ny teknik.
Y_9vd4HWlVA
knaskalas
2013-07-26, 20:10
Så jag startar med nåt jag tror kommer bli stort i spel världen när produkten blir klar är oculus rift.
http://en.wikipedia.org/wiki/Oculus_Rift
Tillsammans med omni gaming treadmill blir det förhoppningsvis riktigt nice. http://www.kickstarter.com/projects/1944625487/omni-move-naturally-in-your-favorite-game
Jockefoten
2013-07-26, 20:21
http://i.imgur.com/A2a0WD7.gif
Ni borde börja lyssna på "Science... Sort of" och "The Titanium Physicist"!
Tycker nog att en av de coolaste teknik-/vetenskaps- relaterade nyheterna nyligen är denna video:
http://www.ourprg.com/?p=9523
PontusAndersson
2013-07-26, 20:49
Väldigt intressant tråd, ska definitivt följas!
Femto-fotografin...Så snabb kamera att den kan filma en ljusstråle i slow motion, vilket ger onanade möjligheter till ny teknik.
Y_9vd4HWlVA
Jag får dåliga vibbar av den där killen. Han försöker få det att låta som att han filmat ljusets rörelse. Det kanske ser ut så i filmen med men är inte riktigt så i verkligheten.
Vet inte riktigt hur jag ska förklara. Det de gjort är iaf att de filmat en ljusstråle, utan de har tagit kort på tusentals olika ljusstrålar på ett och samma objekt ut samma vinkel med en extremt kort exponeringstid och med olika fördröjning från det att ljuset "avfyrades". Genom att varje gång fördröja kamerans utlösningsmekanism i förhållande till när de avfyrat ljusstrålen med en fraktion av en sekund kan de få det hela att se ut som en film av en och samma ljusstråle.
Tänk er att ni hade en boll och en helt vanlig stillbildskamera. Så ville ni få det att se ut som att ni filmat bollens rörelse. Då skulle ni kunna kasta bollen i exakt samma bana säg 50 gånger, så börjar ni med att ta ett kort precis innan ni släpper bollen, ett till kort (andra gången ni kastar) exakt när ni släpper bollen, ett tredje kort (tredje gången ni kastar bollen) precis efter ni släppt bollen. Osv osv...
Om ni kastar på samma sätt och sedan lägger korten i rätt ordning kommer det se ut som en film av ett och samma kast. Fast det är det inte.
tefached
2013-07-26, 22:09
Den roboten är rätt sjuk som du linka seeyay. Älskar delen med balanstestet. Stört vad vissa personer lyckas komma på, man är rätt kass ändå:D man lär inte komma på något nytt själv medans man lever.
Dom har verkligen börjat komma långt med robotar och mycket andra intressanta saker.
Ser framemot om de lyckas skriva ut t.ex organ osv med 3d-skrivare i framtiden
Den här tidningen är bra:
http://www.scientificamerican.com/
Brukar köpa den på resor eller så.
I denna tråd postade jag lite vad satellitepositionering gör möjligt (fler bidrag är mer än välkommet i tråden);
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=189634&highlight=gps
Och här kommer några videos från den tråden;
Självflygande miniflygplan (inuti ett garage);
kYs215TgI7c
Och såklart den självkörande bilen är ju häftig
cdgQpa1pUUE
-nYhKD8leAg
tefached
2013-07-27, 12:28
Självkörande bilar verkar helt otroligt men skulle mycket till innan jag kunde förlita mig på det. Så mycket som kan gå fel, känner mig tveksam att en självkörande kommer bli vardag i framtiden.
BobaFett
2013-07-27, 14:05
Självkörande bilar verkar helt otroligt men skulle mycket till innan jag kunde förlita mig på det. Så mycket som kan gå fel, känner mig tveksam att en självkörande kommer bli vardag i framtiden.
Hur kan självkörande bilar INTE bli vardag? Tror du att utvecklingen bara skulle ta stopp en dag?
Självkörande bilar kommer att bli vardag och kommer att vara mycket bättre förare än människor en dag. De kommer att kunna se saker vi inte kan se, reagera en miljon gånger snabbare och ha mycket mer känsla för kontroll över fordonet med hjälp av sensorrer som känner av vägförhållanden, exakt hur mycket grepp däcken har i farliga situationer så att exempelvis maximal inbromsning kan ske utan att bilen eskalerar ur kontroll.
När det gäller teknologi så kommer det mesta du kan föreställa dig idag förodligen bli verklighet om 50 år och det du inte kan föreställa dig om 100 år. Tänk dig då 200, 300 år. Om vi nu överlever så länge.
Ny teknologi som jag tycker är coolt är osynlighet. Kolla vad USA's militär har för leksaker:
SSgWG6CNc3w
01:10 i videon:
4hDfx5lc-QY
Maskiner gör precis som de blivit programmerade, om de gör fel, så beror det på felaktiga instruktioner. Människor är tyvärr inte lika enkla.
Sent from my blippetyblop
Gammal men cool
nnR8fDW3Ilo
tefached
2013-07-28, 08:02
En invisible cloak hade inte vart helt fel att ha:) Det och kunna flyga på nåt sätt samt 3-d skrivare för kyckling och brocoli så hade jag vart nöjd med framtiden.
http://www.ourprg.com/?p=3348
Självreparerande plast
PixelMiner
2013-07-28, 09:51
Jag tror att tekniken bakom självstyrande bilar inte är problemet just nu. Utan istället är det juridiken.
Vems kommer ansvaret vara när en självstyrande bil krockar med en manuellt styrd? Eller om två självstyrande bilar (av olika märket) krockar?
Är det föraren? Eller de som skrivit mjukvaran till bilen? Eller bilen själv som skall ha böterna? :confused:
Här kommer dessutom en liten förutsägelse:
Första gången en självstyrande bil är inblandad i en dödsolycka så kommer den självstyrande bilen få skulden, även om det sannolikt var den manuellt styrda bilen som gjorde fel...
Och internet skulle bara vara en fluga. Det där påståendet kommer du att få äta upp.
Som alla borde veta, men ofta glömmer, är ju trafikens grundregel att visa hänsyn. Försök programmera en bil som gör det lika ofta som en människa. Eller en bil som hastighetsanpassar baserat på att tomten den passerar har barnleksaker ute.
Jag säger inte att förarlösa bilar är omöjligt, men jag tror det är lätt att underskatta svårigheterna.
tefached
2013-07-28, 13:11
Passar inte in helt kanske men intressant att se om djur väldigt långt nere i vattnet.
http://www.youtube.com/watch?v=YVvn8dpSAt0 bläckfisken från 4:20 helt stört
Som alla borde veta, men ofta glömmer, är ju trafikens grundregel att visa hänsyn. Försök programmera en bil som gör det lika ofta som en människa. Eller en bil som hastighetsanpassar baserat på att tomten den passerar har barnleksaker ute.
Jag säger inte att förarlösa bilar är omöjligt, men jag tror det är lätt att underskatta svårigheterna.
Om alla bilar är förarlösa är det ju väldigt lätt att få dem att kommunicera med varandra, svårare om det är en blandning dock
tefached
2013-07-29, 14:24
Ett nytt passagerarplan som håller på att utvecklas ska klara london till sydney på 4 timmar och nå hastigheter på 6000 km/h och gå på vätgas vilket innebär mycket mindre utsläpp.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/flygplan/article3593945.ece
Om alla bilar är förarlösa är det ju väldigt lätt att få dem att kommunicera med varandra, svårare om det är en blandning dock
Yep. Eller iaf blandningen förarlösa bilar och folk som inte har något trafikvett alls. På motorvägar kanske det skulle gå. Då öppnas en marknad, och de flesta nya bilar kan ha en autopilot. Efter 20 år eller så kanske bara förarlösa bilar får använda motorvägarna, samtidigt som det blir allt vanligare med autopilot även i stadstrafik etc.
Doctor Snuggles
2013-07-29, 15:54
Tillsammans med omni gaming treadmill blir det förhoppningsvis riktigt nice. http://www.kickstarter.com/projects/1944625487/omni-move-naturally-in-your-favorite-game
Hah, jag funderade senast idag på när detta skulle komma. Coolt.
mangemani
2013-07-29, 16:26
kommer ihåg allt prat om framtiden på 80-talet.
"år 2000, wooow", det lät så futuristiskt, så high-tech.
vi såg det i filmer som back to the future, total recal, judge dread, terminator med flera, flygande bilar, självlärande robotar, över avancerade hus, vapen, fordon med mera.
nu är det snart år 2014 och det känns som att vi inte ens är halvvägs där än.
det har ju försökts med en del, självgående och tänkande robotar, det som nu postats i tråden och en hel del har avancerat sedan 80-talet, men det känns lite som att det krävs fram till år 3000 något innan vi kanske kan få se något som ens liknar något utav det vi har sett i filmerna och det som vissa trodde skulle finnas i framtiden.
1000 år till? Really?
Ok om du hade sagt 300 år eller liknande.
Troligen sker många saker snabbare än vi tror. Dock hinner våran generation dö innan allt det roliga kommer finnas tillgänligt för konsumenterna.
mangemani
2013-07-29, 17:15
jepp, det är vad jag tror.
men visst, kan ju gå fortare än vad man tror.
men jag tror utvecklingen kommer komma till en platå där den sen blir stående ett antal år framöver för att sedan vandra vidare.
Fredszky
2013-07-29, 17:20
men jag tror utvecklingen kommer komma till en platå där den sen blir stående ett antal år framöver för att sedan vandra vidare.
Vad baserar du det antagandet på?
PixelMiner
2013-07-29, 17:44
Googles förarlösa bil har kört över 50 000 mil (http://googleblog.blogspot.hu/2012/08/the-self-driving-car-logs-more-miles-on.html) utan en enda olycka. Eller rättare sagt, utan en enda olycka där datorn kan anses som skyldig. Bilen blev nämligen påkörd bakifrån (http://www.nytimes.com/2010/10/10/science/10google.html?_r=2&) en gång när den stod stilla vid ett rödljus.
Den stora frågan (förutom juridiken) är om konsumenterna kommer vara intresserade nog av en bil som kan köra själv, dvs kommer bilföretagen kunna tjäna pengar på att erbjuda autopilot som tillval. Vill ingen betala för det så kommer tekniken inte bli mer än ett forskningsprojekt.
mangemani
2013-07-29, 17:55
Vad baserar du det antagandet på?
tja, egentligen ingenting, jag tror det bara.
att komma på ännu mer avancerade saker tar ju sin lilla tid.
visst, man kan ju se spinnoffs från snabba datorer tex till ännu snabbare som en utveckling, men att ta nästa kliv framåt, steget längre än att bara göra de snabbare/kraftfullare, det tar ju sin tid, komma på det som blir det som ersätter datorerna.
bara ett exempel.
tja, egentligen ingenting, jag tror det bara.
att komma på ännu mer avancerade saker tar ju sin lilla tid.
visst, man kan ju se spinnoffs från snabba datorer tex till ännu snabbare som en utveckling, men att ta nästa kliv framåt, steget längre än att bara göra de snabbare/kraftfullare, det tar ju sin tid, komma på det som blir det som ersätter datorerna.
bara ett exempel.
Så där har folk nog sagt i alla tider. Du kommer nog få äta upp dina ord fram till din dödsbädd.
Om det inte varit för att våra resurser börjar sina :D
Det kan sätta käppar i hjulet för fortsatt utveckling för ett tag. Men om vi antar att resursproblemen går att kringgå tror jag det bara fortsätter gå framåt längs med samma utvecklingskurva. Vilket i praktiken innebär att vi kommer att börja sprida oss till olika delar av galaxen inom en godtycklig tid. Där har vi även lösningen på våra resursproblem så fort vi har tekniken för att nyttja resurser utanför vår planet (bortsett från solen) och vårt solsystem (förmodligen på tok för sent dock).
Där börjar vi öppna upp för obegränsad resursexploatering och obegränsad 3-dimensionell spridning av människorasen till universums alla hörn.
Om vi lyckas ta oss till den brytpunkten utan några katastrofala hinder på vägen alltså. :D
mangemani
2013-07-29, 18:09
inte för att jag lever då rymd kolonier osv börjar utvecklas, men det vore ett enormt steg framåt iaf:)
inte för att jag lever då rymd kolonier osv börjar utvecklas, men det vore ett enormt steg framåt iaf:)
Jo det är ju definitivt efter vår livstid. Men man kan väl diskutera mänskligheten som sådan och inte bara det man själv och ens barn kommer att uppleva?
Däremot tror jag att vi kommer att bli förbluffade under vår levnadstid.
Jag har blivit det regelbundet och google glasses är väl en sån sak som även om det är en naturlig övergång från tidigare teknologier så får det en att stanna upp och tänka på hur utvecklingen går framåt i ett fortfarande lika rasande tempo.
edit: Och att man seriöst funderar på att testa en småskalig "warpdrive" i labmiljö ger mig en rejäl hardon. Att det ens föreligger en möjlighet att praktiskt tillämpa egenskaperna hos rymdtidväven. Oanade möjligheter!
knuckles
2013-07-29, 18:21
När kommer de flygande bilarna då?
Vadrigar
2013-07-29, 18:26
Jag tycker att kvantteleportering är fränt, något som redan är möjligt och har gjorts över sträckor på 144km. När man kan samla och hålla så mycket data för att täcka alla kvanttillstånd hos alla partiklar i en människa börjar det bli riktigt intressant, kommer nog kräva en riktigt effektiv kvantdator med några hundra qubits dock. :)
Jag tycker att kvantteleportering är fränt, något som redan är möjligt och har gjorts över sträckor på 144km. När man kan samla och hålla så mycket data för att täcka alla kvanttillstånd hos alla partiklar i en människa börjar det bli riktigt intressant, kommer nog kräva en riktigt effektiv kvantdator med några hundra qubits dock. :)
Jag har inte riktigt greppat vad man kommit fram till. Har man lyckas med 1-miljonsfrågan komma fram till om det är möjligt att överföra information snabbare än med ljusets hastighet?
I och med att du säger teleportering så låter svaret som ett "ja".
Vadrigar
2013-07-29, 18:32
Jag har inte riktigt greppat vad man kommit fram till. Har man lyckas med 1-miljonsfrågan komma fram till om det är möjligt att överföra information snabbare än med ljusets hastighet?
I och med att du säger teleportering så låter svaret som ett "ja".
http://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_entanglement http://arxiv.org/pdf/1303.0614v1.pdf
Recent experiments have shown that this transfer occurs at least 10,000 times faster than the speed of light;[10] this merely establishes a lower limit to the speed — it may actually be instantaneous
Svaret är alltså ja om jag förstått det hela rätt. :)
mangemani
2013-07-29, 18:40
Jo det är ju definitivt efter vår livstid. Men man kan väl diskutera mänskligheten som sådan och inte bara det man själv och ens barn kommer att uppleva?
Däremot tror jag att vi kommer att bli förbluffade under vår levnadstid.
Jag har blivit det regelbundet och google glasses är väl en sån sak som även om det är en naturlig övergång från tidigare teknologier så får det en att stanna upp och tänka på hur utvecklingen går framåt i ett fortfarande lika rasande tempo.
edit: Och att man seriöst funderar på att testa en småskalig "warpdrive" i labmiljö ger mig en rejäl hardon. Att det ens föreligger en möjlighet att praktiskt tillämpa egenskaperna hos rymdtidväven. Oanade möjligheter!
oja, det håller jag med om.
om jag åter igen får vandra tillbaka till 80 talet en stund, då man var barn och satt framför C64 och spelade, då tänkte man "wow, vilken grafik, det kan bara inte bli bättre än så här!", om jag nu snabbt vandrar tillbaka till nu tid och kikar på dagens spel, yikes!!
samma med internet, då man för första gången fick höra om detta, "vad är det? säkert bara något skit", testade det och det fanns typ bara några enstaka sidor och vad finns det idag? online spel, miljon tals siter, nästan all info kommer därifrån, ja allt.
bara några exempel.
så visst har man blivit förbluffad nog under sin livstid.
undrar bara när nästa steg framåt kommer tas så man blir förbluffad igen, om man ens lever då
tefached
2013-07-29, 19:57
Känns som det finns otroligt mycket som är på gång skriva ut mat, 6000 km/h plan, robotar som kan gå etc etc. Små saker t.ex. bättre datorer, telefoner osv förbättras alltid men känns som det kommer ta 20-30 år innan de riktigt stora sakerna blir mer vardagligt.
Doctor Snuggles
2013-07-29, 20:05
1000 år till? Really?
Ok om du hade sagt 300 år eller liknande.
Troligen sker många saker snabbare än vi tror. Dock hinner våran generation dö innan allt det roliga kommer finnas tillgänligt för konsumenterna.
Inte nödvändigtvis. Den mest kända åldersforskarn, Aubrey De Grey, tror att vi kommer uppnå "terminal velocity" (d.v.s. den tid då de medicinska framstegen kommer hinna ikapp åldrandet) inom ca 30 år.
kommer ihåg allt prat om framtiden på 80-talet.
"år 2000, wooow", det lät så futuristiskt, så high-tech.
vi såg det i filmer som back to the future, total recal, judge dread, terminator med flera, flygande bilar, självlärande robotar, över avancerade hus, vapen, fordon med mera.
det har ju försökts med en del, självgående och tänkande robotar, det som nu postats i tråden och en hel del har avancerat sedan 80-talet, men det känns lite som att det krävs fram till år 3000 något innan vi kanske kan få se något som ens liknar något utav det vi har sett i filmerna och det som vissa trodde skulle finnas i framtiden.Med tanke på att Moore's lag ändå har hållit ända sedan 80-talet så får man väl snarare säga att det gått över förväntan, om något.
Vadrigar
2013-07-29, 20:37
Med tanke på att Moore's lag ändå har hållit ända sedan 80-talet så får man väl snarare säga att det gått över förväntan, om något.
Men det är ju ett faktum att Moore's lag bara kan hålla till en viss gräns innan kvantmekaniska egenskaper förstör det för dagens arkitektur. Lyckas vi inte framställa en helt ny metod (kvantdator eller molekyldator t.ex.) kommer åtminstone hårdvaruutvecklingen stå still när vi når den gränsen.
Doctor Snuggles
2013-07-29, 20:59
Men det är ju ett faktum att Moore's lag bara kan hålla till en viss gräns innan kvantmekaniska egenskaper förstör det för dagens arkitektur. Lyckas vi inte framställa en helt ny metod (kvantdator eller molekyldator t.ex.) kommer åtminstone hårdvaruutvecklingen stå still när vi når den gränsen.
Vi har dock ganska många angränsande teknologier och aspekter som kan förbättras. Allt kraftfullare och mindre datorkraft kan leda till oanade avenyer som öppnas och som kommer förbättras enligt samma "lag". Det sker ju idag med biomedicinen t.ex.
Dessutom så har redan arkitekturen förändrats. Utvecklingen av parallella processorer istället för råkraft för en processor är ju hyfsat ny.
Men det är ju ett faktum att Moore's lag bara kan hålla till en viss gräns innan kvantmekaniska egenskaper förstör det för dagens arkitektur. Lyckas vi inte framställa en helt ny metod (kvantdator eller molekyldator t.ex.) kommer åtminstone hårdvaruutvecklingen stå still när vi når den gränsen.Att den ändå har gällt sedan 1965 fram t o m idag tycker jag åtminstone är häpnadsväckande. I det avseendet så har vi ju faktiskt haft en utveckling som är helt fantastisk.
Jämför beräkningskapaciteten i en dator och vilka möjligheter det ger idag och om 20-30 år, med hur vår ekonomiska välfärd har utvecklats sedan 40-, 50- och 60-talet, och många skulle bli väldigt imponerande av den senare utvecklingen, trots att det senare endast har handlat om några få procentenheter per år!
Vadrigar
2013-07-29, 22:07
Vi har dock ganska många angränsande teknologier och aspekter som kan förbättras. Allt kraftfullare och mindre datorkraft kan leda till oanade avenyer som öppnas och som kommer förbättras enligt samma "lag". Det sker ju idag med biomedicinen t.ex.
Dessutom så har redan arkitekturen förändrats. Utvecklingen av parallella processorer istället för råkraft för en processor är ju hyfsat ny.
Fast frågan är om vi inte framställer alla dessa angränsade teknologier på vägen mot minsta möjliga arkitektur, genvägar lär ju bli mer attraktivt när det blir allt dyrare att krympa transistorerna. Hur som så tror jag att det är oundvikligt att vi en dag kommer ha pressat ut allt vi kan ur dagens datorer (eller nära besläktade datorer), alltså kommer utvecklingen stanna om vi inte utvecklat nya modeller tills dess.
Edit:
Att den ändå har gällt sedan 1965 fram t o m idag tycker jag åtminstone är häpnadsväckande. I det avseendet så har vi ju faktiskt haft en utveckling som är helt fantastisk.
Jämför beräkningskapaciteten i en dator och vilka möjligheter det ger idag och om 20-30 år, med hur vår ekonomiska välfärd har utvecklats sedan 40-, 50- och 60-talet, och många skulle bli väldigt imponerande av den senare utvecklingen, trots att det senare endast har handlat om några få procentenheter per år!
Ja, men allt gott har ett slut och jag tycker att det ska bli intressant att se vad som händer när den dagen kommer. Om den kommer inom min livstid dvs. :)
Fredszky
2013-07-29, 22:33
Kanske teknikutvecklingen går snabbare än gemene hen tror?
Är vi alla robotar istället för människor om trettio år?
1uIzS1uCOcE
Doctor Snuggles
2013-07-29, 23:51
Fast frågan är om vi inte framställer alla dessa angränsade teknologier på vägen mot minsta möjliga arkitektur, genvägar lär ju bli mer attraktivt när det blir allt dyrare att krympa transistorerna. Hur som så tror jag att det är oundvikligt att vi en dag kommer ha pressat ut allt vi kan ur dagens datorer (eller nära besläktade datorer), alltså kommer utvecklingen stanna om vi inte utvecklat nya modeller tills dess.
Edit:
Ja, men allt gott har ett slut och jag tycker att det ska bli intressant att se vad som händer när den dagen kommer. Om den kommer inom min livstid dvs. :)
Poängen är att iom vi utvecklar andra teknologi-länkade saker, så finns det nog ganska mycket rum kvar. T.ex. biologiska datorer. Parallell processering kan öka beräkningskraften teoretiskt sett i princip oändligt mycket i vissa avseenden. Tänk hjärnan och neuroner. Varje neuron som kopplar till en annan neuron som i sin tur kopplar till en tredje osv. Antalet möjliga kopplingar blir exponentiellt snabbt gigantiskt stor. Bara hjärnan har 100 triljoner möjliga kopplingar.
Även om det av praktiska skäl måste ta slut någon gång oavsett, så blir det nog så att vi går mot limes d.v.s. ta oändligt lång tid att nå till slutet och gå långsammare ju närmre vi kommer.
BobaFett
2013-07-30, 01:09
det har ju försökts med en del, självgående och tänkande robotar, det som nu postats i tråden och en hel del har avancerat sedan 80-talet, men det känns lite som att det krävs fram till år 3000 något innan vi kanske kan få se något som ens liknar något utav det vi har sett i filmerna och det som vissa trodde skulle finnas i framtiden.
Tycker att det är snarare tvärtom. Många saker i star trek the next generation finns idag och det är 300-400 år fram i tiden. Visst vissa saker är fortfarande långt bort men man har i alla fall börjat komma någonstans med det. T.ex. warp-speed har NASA börjat forska på och säger att det är "doable". Osynlighet som sagt finns ju redan. Touchskärmar och ipads finns idag, också star trek.
Här är lite robotar:
zkBnFPBV3f0
cNZPRsrwumQ
Fräsiga grejer:
Irf-HJ4fBls
yLD1TPsEi3E
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.