handdator

Visa fullständig version : Ska man äta mer än sitt dagliga kaloribehov på träningsdagar? (Periodisk fasta)

ReXi
2013-07-25, 23:30
Enligt denna sida:

http://fitnesskolan.se/periodisk-fasta-och-leangains/

Så ska man äta mer än vad kroppen behöver på träningsdagar. Detta låter helt korkat?!

Jag citerar:

Kalorimängden skiftar mellan vilodagar och träningsdagar.
Plus 20 % av ditt dagliga kaloribehov på träningsdagar och minus 20 % på vilodagar.

dmoller
2013-07-25, 23:32
Läs här (http://www.leangains.com/)

strikt
2013-07-26, 00:00
varför låter det helt korkat? Förklara varför du får den känslan.

ReXi
2013-07-26, 00:06
varför låter det helt korkat? Förklara varför du får den känslan.
Låt oss säga att en hel vanlig dag framför TVen ligger på 2500 kcal.

En träningsdag som man styrketränar åt oss säga, 45 minuter, ligger på ca 2700kcal. Men enligt länken ovan, ska man äta 2700 x 1,2 = 3240 kcal för att gå ner i vikt?

gohei
2013-07-26, 00:12
Låt oss säga att en hel vanlig dag framför TVen ligger på 2500 kcal.

En träningsdag som man styrketränar åt oss säga, 45 minuter, ligger på ca 2700kcal. Men enligt länken ovan, ska man äta 2700 x 1,2 = 3240 kcal för att gå ner i vikt?

Du måste ju givetvis justera siffrorna så att du hamnar på rätt mängd kalorier/vecka.

strikt
2013-07-26, 00:13
Din dag framför teven är troligen mindre än 2500 kcal.

Det du vill uppnå är svagt överskott träningsdagar, lite större underskot vilodagar.

Tycker du fortfarande att det verkar korkat?

Och om du svarar ja här, så vill jag förklara för dig att dina siffror för vilo/träningsdagar troligen är fel. Därför du tycker det låter konstigt.

Lär dig räkna ut din bmr, och utgå från den när du gör din kalkyler.

ReXi
2013-07-26, 00:18
Din dag framför teven är troligen mindre än 2500 kcal.

Det du vill uppnå är svagt överskott träningsdagar, lite större underskot vilodagar.

Tycker du fortfarande att det verkar korkat?

Och om du svarar ja här, så vill jag förklara för dig att dina siffror för vilo/träningsdagar troligen är fel. Därför du tycker det låter konstigt.

Lär dig räkna ut din bmr, och utgå från den när du gör din kalkyler.
Dessa siffror tog jag som ett exempel!

Det jag inte fattar är, hur kan man gå ner i fettmassa om man äter i överskott på träningsdagar och underskott på vilodagar?

gohei
2013-07-26, 00:20
Varför skulle man inte går ner i fettmassa?

ReXi
2013-07-26, 00:26
Varför skulle man inte går ner i fettmassa?

Om ditt totala behov på en träningsdag är tex 2700 kcal, och du äter 3240 kcal, hur hade du tänkt gå ner i vikt? Det är kalori ut och kalori in som gäller?

strikt
2013-07-26, 00:31
Du måste inse att det gäller under ett längre tidsperspektiv än 24h. Finns inget magiskt dygnsfönster.

Titta på det veckovis, 17500 säger vi är viktstabilt, äter du då svagt överskott, större underskott under veckan och landar på 14000 kcal på en vecka, så har du då tappat 0,5 kg kroppsfett.

ReXi
2013-07-26, 00:35
Du måste inse att det gäller under ett längre tidsperspektiv än 24h. Finns inget magiskt dygnsfönster.

Titta på det veckovis, 17500 säger vi är viktstabilt, äter du då svagt överskott, större underskott under veckan och landar på 14000 kcal på en vecka, så har du då tappat 0,5 kg kroppsfett.

Men det blir ändå överskott, per vecka. Eftersom man tränar 4-5 gånger i veckan.

gohei
2013-07-26, 00:39
Men det blir ändå överskott, per vecka. Eftersom man tränar 4-5 gånger i veckan.

Tränar du så ofta så blir du ju tvungen att köra efter andra siffror, kanske 10% extra på träningsdagar isåfall?

Sniggel
2013-07-26, 00:41
För det första. Det finns inget "ska". Det där är en rekommendation baserad på given situation.
Man behöver inte äta mer än sitt behov på en tränignsdag. Sen kan jag förstå om man vill äta mer kalorier på en träningsdag, även om det inte är nödvändigt heller. Finns ju många sätt att göra det på. T ex energibalans på träningsdagar och underskott på vilodagar. Eller litet underskott på tränigsdagar och större underskott på vilodagar. Eller gud förbjude, underskott på träningsdagar och kaloribalans på vilodagar! :D

Det viktigaste är ju att man skapar ett kaloriunderskott på längre sikt och man kan diskutera vad som är mest optimalt. Om vi tittar på din situation:

Ta hänsyn till det då! Du tänker helt rätt! (det finns alltså inget "ska")

strikt
2013-07-26, 00:43
Poängen är iaf svagt överskott, större underskott. Så när det gått en vecka så är du på minus.

Hur du vill lägga upp det är upp till dig att komma fram till.

Ungkarlsliv
2013-07-28, 19:20

De flesta sådana upplägg räknar på att man tränar 3 dagar i veckan . tränar man mer får man givetvis ändra siffrorna.

tjing
2013-07-28, 19:32
De rapar alltså upp siffror och rekommendationer och baserar det på....vad? Jag ser inga referenser.

Det är mer en kopia av vad Martin skriver på sin egen hemsida. Och så slänger man in lite länkar till kosttillskott.

Wzup2u
2013-07-28, 19:36
allt handlar om plus minus noll och man kan inte räkna ut exakta kcal förbrukningar varje dag omöjligt.
så att räkna på en hel vecka går inte.

Matsa
2013-07-28, 20:01
Det står väl inte ens att du ska ligga på överskott på träningsdagar? Det står "Kalorimängden skiftar mellan vilodagar och träningsdagar.Plus 20 % av ditt dagliga kaloribehov på träningsdagar och minus 20 % på vilodagar." De uppskattar alltså att kaloribehovet är 20 % högre på träningsdagar och 20 % lägre på vilodagar.

Mastodntflmsmats
2013-07-30, 16:56
Det står väl inte ens att du ska ligga på överskott på träningsdagar? Det står "Kalorimängden skiftar mellan vilodagar och träningsdagar.Plus 20 % av ditt dagliga kaloribehov på träningsdagar och minus 20 % på vilodagar." De uppskattar alltså att kaloribehovet är 20 % högre på träningsdagar och 20 % lägre på vilodagar.

Precis, vilket låter helt rimligt. Sedan ska man väl endast se det som står där som riktmärken. Gå efter vad som passar dig och din livsstil. Det viktiga är underskottet, hur du väljer att ligga på underskott är upp till dig. När jag körde pf så såg jag till att äta ett litet mål mat extra träningsdagar. Detta gjorde jag även för att jag inte skulle bli så trött och gringig resterande tid av dygnet.

Matsa
2013-07-30, 18:00
20 procent åt bägge hållen låter dock orimligt mycket tycker jag, eller? Måste medge att jag själv blir lite osäker på vad de menar.