handdator

Visa fullständig version : Ska köpa bil - tips och råd.

BobaFett
2013-07-25, 15:44
Hej forum!

Jag ska byta bil och har blivit lite kär i audi A5 sportback. Vill gärna att den ska se fet ut och lite lyxigare inredning (pro-line, s-line, sportchassi o.s.v.). Jag har tänkt mig en lätt begagnad som kanske åkt 5000 mil eller mindre.

Vad är bra att tänka på?
Min pappa och bror tycker att jag är galen och att jag borde köpa en skoda eller nåt sånt som är mer prisvärt o.s.v.

Har man råd med en sån? Köpa går ju alltid men är det nåt mer att tänka på?

Har inget garage heller så egentligen hade en volvo varit bäst då de har dieselvärmare.

begt
2013-07-25, 15:52
Beror ju helt på hur mycket pengar du har att röra dig med. Audi gör riktigt bra bilar; bättre än Volvo som jag ser det. Men du får betala mycket extra bara för märket än om du köper en Skoda, Toyota eller Subaru.

Jag hade definitivt valt en billigare bil att ha till vardags om jag inte vore rik. Möjligheten finns ju också att hyra en grym bil under en semestervecka t.ex.

Järngrisen
2013-07-25, 16:05
Kolla servicekostnad.
Var beredd på en rejäl värdeminskning vid försäljning.
Allt som inte är fullstor kombi är nämligen svårsålt..

VikG
Kom ihåg en sak: Hur du än gör, så gör du en dålig affär.

baggard
Beror ju helt på hur mycket pengar du har att röra dig med. Audi gör riktigt bra bilar; bättre än Volvo som jag ser det. Men du får betala mycket extra bara för märket än om du köper en Skoda, Toyota eller Subaru.

Jag hade definitivt valt en billigare bil att ha till vardags om jag inte vore rik. Möjligheten finns ju också att hyra en grym bil under en semestervecka t.ex.

Sen handlar det lite om hur mycket han kör bilen. Ingår långa bilresor i jobbet vill man gärna ha något soft att glida runt i

BobaFett
2013-07-25, 16:39

Jag är inte rik men säg att jag får 12-15000 över per månad efter mat och räkningar.

Kolla servicekostnad.
Var beredd på en rejäl värdeminskning vid försäljning.
Allt som inte är fullstor kombi är nämligen svårsålt..

Även om man köper en begagnad som redan tappat 150000:- i värde?

Kom ihåg en sak: Hur du än gör, så gör du en dålig affär.

Jag har blivit uppplyst om detta :(

Sen handlar det lite om hur mycket han kör bilen. Ingår långa bilresor i jobbet vill man gärna ha något soft att glida runt i

Nja, kör fram och tillbaka till jobbet 60 km men vi samåker så det blir väl var 4:e gång man kör.

Jag provkörde en A5 igår och märkte en sak. Jag lämnade företräde åt en snubbe men han stannade och lät mig köra ändå haha. Det hade inte hänt i min golf då folk kör om mig för att de tror att man ska köra sakta men sen ligger man i arslet på dem ändå.

StarkaUlf
2013-07-25, 16:41
Köp inte en rosthög.

BobaFett
2013-07-25, 16:43
Är det bra att vänta till efter sommaren när det gäller att få ner priset o.s.v?

Järngrisen
2013-07-25, 16:54
Boba
Ja, det törs jag påstå. Den bilen blir inte lättsåld.
Naturligtvis inte som ett nyköp, men rejält.

Wzup2u
2013-07-25, 17:41
nae vänta inte köp och leta... jag har mekat bilar i ca 15 år.
jag tycker att audi över överreklamerat märke tyvär...

skulle hellre satsat på bmw isf, annars e ju faktist volvo prisvärda (beroende på vilka modeller], billiga delar, lättmekade osv.
audi är dyra i försäkring med tror dem är dyrast t.o.m

skriv lite vad du har i tankarna för bilar och årsm osv.
köp hyffsat nytt med.

PureWhey
2013-07-25, 17:59
En BMW M3 kanske? Jag gillar dock Audi som du är inne på :-)

KalleTeodor
2013-07-25, 18:16
vad har du för budget?

BobaFett
2013-07-25, 18:38
Boba
Ja, det törs jag påstå. Den bilen blir inte lättsåld.
Naturligtvis inte som ett nyköp, men rejält.

Aj då, är det därför majoriteten säljs av bilfirmor och inte privatpersoner.

nae vänta inte köp och leta... jag har mekat bilar i ca 15 år.
jag tycker att audi över överreklamerat märke tyvär...

skulle hellre satsat på bmw isf, annars e ju faktist volvo prisvärda (beroende på vilka modeller], billiga delar, lättmekade osv.
audi är dyra i försäkring med tror dem är dyrast t.o.m

skriv lite vad du har i tankarna för bilar och årsm osv.
köp hyffsat nytt med.

Har kollat på Passat CC, volvo s60/v60, Audi A5, BMW gillar jag inte, bra bilar men tycker de är fula (förutom nyaste 5 serien men för dyr).

Om jag ska ge betyg i ståfräs där en 10 är en BMW M6 och en 1:a är min rostiga golf :laugh: så får audin 8, passaten 7 (med rätt utrustning), volvo 5. Audin har alltid varit min favoritbil när det gäller design.

En BMW M3 kanske? Jag gillar dock Audi som du är inne på :-)

Jag gillar mer att cruisa, en M3 känns lite overkill. Vill ha komfort, stil och en lagom motor, 200 hästar typ. Jag gillar att köra fort men inte så fort. Sen vill hag ha 4 dörrar minst.

vad har du för budget?

Jag har tänkt att ge kanske 200-250 tusen.

begt
2013-07-25, 18:45
Jag gillar mer att cruisa, en M3 känns lite overkill. Vill ha komfort, stil och en lagom motor, 200 hästar typ. Jag gillar att köra fort men inte så fort.

Jag har tänkt att ge kanske 200-250 tusen.

Men vore inte en BMW 3-serie bra då? Bra andrahandsvärde och framför allt en bra bil. Borde gå att hitta en begagnad som inte körts så mycket.

PontusAndersson
2013-07-25, 18:46
Min har rullat över 12.000 mil nu och nästan inga problem med den över huvudtaget... Men jag kan ju ändå passa på att ta upp det jag upptäckt:

När man inte använt bilen på några veckor kan det hända att fjärrlåset inte fungerar så man måste låsa upp manuellt. Fråga ägaren om han/hon haft det felet
Missljud från bagageluckan när man öppnar med fjärrkontrollen
Aningen svårare att få i första växeln jämfört med när bilen var ny
Dåligt ljud med vissa telefoner när man spelar i AUX-uttaget… Jag tror dock att det beror på min sladd som jag sätter i AUX-uttaget så är nog inget fel med bilen

Kort och gott så tycker jag att Audi gör fantastiska bilar... Jag kör ofta andra nya fina bilar i tjänsten och privat (BMW, volvo och porsche) så har en hel del att jämföra med. Men jag gillar ändå min egen Audi bäst :)

PureWhey
2013-07-25, 18:52
Cayenne?

Le iPhone

BobaFett
2013-07-25, 18:55
Min har rullat över 12.000 mil nu och nästan inga problem med den över huvudtaget... Men jag kan ju ändå passa på att ta upp det jag upptäckt:

Kort och gott så tycker jag att Audi gör fantastiska bilar... Jag kör ofta andra nya fina bilar i tjänsten och privat (BMW, volvo och porsche) så har en hel del att jämföra med. Men jag gillar ändå min egen Audi bäst :)

Det tror jag säkert, provkörde en audi A5 och en passat cc och båda gled fint på vägarna men audin impade på mig mer. Kändes mycket mer lyxig sen så hade dan mer hästar och hade sportpaket med styvare fjädring, sänkt o.s.v. så den var riktigt rolig att köra.

BobaFett
2013-07-25, 18:56
Cayenne?

Le iPhone

Inte min stil :)

Wzup2u
2013-07-25, 19:23
nawww. har ägt 2st bmw m3or, och en en 5 serie bra bilar, och 3 serien e ju läcker.....
passat cc? nej passat ska du inte skaffa.
ser kanske häftig ut men dessa bilar har tendens att börja krångla.
din budget på 200-250k skulle jag satsat på en bmw 5-serie om du nu gillar 5 serien, du kan få en schysst som bara är fåtal år.

men vad jag läst och vad du är ute efter skulle jag satsat på en bmw 3 serie.
komfort med prestanda, körkänsla, styvt chassi ochbra priser för din budget.

MasterChief
2013-07-25, 19:26
Har A4:an och är helnöjd. Den har i och för sig bara gått 3000 mil än men hittills har det var en njutning. Det är skillnad på Audi/BMW/Mercedes och "allting annat".

Shadowfire har nyligen skaffat en A5:a. Hoppas han ser tråden.

PontusAndersson
2013-07-25, 19:29
Det tror jag säkert, provkörde en audi A5 och en passat cc och båda gled fint på vägarna men audin impade på mig mer. Kändes mycket mer lyxig sen så hade dan mer hästar och hade sportpaket med styvare fjädring, sänkt o.s.v. så den var riktigt rolig att köra.

Jo passat cc har jag med kört lite grann. Den är cool! Gillar speciellt funktionen med automatisk farthållare, som automatiskt lägger sig på ett visst avstånd från bilen framför. Är ju nästan pinsamt när man ser hur lika Audi och Volkswagen är. Då tänker jag inte på designen utan känslan i bilarna, funktionerna, inredningen osv. Märks verkligen att det är samma koncern... Men Audi är ju fortfarande coolare ;)

dauit
2013-07-25, 19:51
Hör med Awseemooo(eller hur det nu stavas, han finns i biltråden). Han köpte alldeles nyligen en 3-serie BMW.

Mitt tips är att testköra alla potentiella bilar, hur känns dom, är det värt pengarna.

Alla bilar går sönder förr eller senare, så tänk inte alltför mycket på det.

BobaFett
2013-07-25, 19:54
Jo passat cc har jag med kört lite grann. Den är cool! Gillar speciellt funktionen med automatisk farthållare, som automatiskt lägger sig på ett visst avstånd från bilen framför. Är ju nästan pinsamt när man ser hur lika Audi och Volkswagen är. Då tänker jag inte på designen utan känslan i bilarna, funktionerna, inredningen osv. Märks verkligen att det är samma koncern... Men Audi är ju fortfarande coolare ;)

Audi A4, Passat, Passat CC, Audi A5, Skoda är samma bil har jag hört folk säga. Samma stomme, motorer o.s.v. men vet inte exakt vad som skiljer. Antagligare lyx/hur påkostade de är och design.

BobaFett
2013-07-25, 20:02
Mitt tips är att testköra alla potentiella bilar, hur känns dom, är det värt pengarna.

Alla bilar går sönder förr eller senare, så tänk inte alltför mycket på det.

A5 var som en dröm men den jag kollade på kostade 238 tusen, 2010 års modell och hade kört 6800 mil. Grym bil, jag är verkligen impad men 238 är absolut max för vad den är värd (bilhandlare). Hade köpt den direkt om den hade kört lite mindre sen så verkade det skumt med 2 brukare och 3 bilfirmor som ägt den.

Kommer nog att ha svårt att tycka att en bil är nice efter att ha kört A5. Visst BMW 3-serien är säkert en grym bil och jag har suttit inne i en, inredningen är flott men jag tycker verkligen inte om designen på exteriören.

unsuspected
2013-07-25, 21:56
Tänk på när du väljer färg att audis svarta lack är extremt känslig mot repor dock inga andra färger.

David Brent
2013-07-25, 21:59
Har A4:an och är helnöjd. Den har i och för sig bara gått 3000 mil än men hittills har det var en njutning. Det är skillnad på Audi/BMW/Mercedes och "allting annat".

Shadowfire har nyligen skaffat en A5:a. Hoppas han ser tråden.

Kan hålla med, iaf angående Audi. Hade A4 -08 tidigare, och premiumkänslan är god i dem.

kalle_kula
2013-07-25, 23:56
Har du kollat på Lexus?

Minimjölk
2013-07-26, 16:31
Jag ha en faceliftad A5 Sportback som jag är sjukligt nöjd med. Haft den nu i ett år och planerar att ha den många år till. Den är i nyskick och varje gång jag ser den eller sätter mg i den och kör får jag tuppjuck. Har kört oh ägt rätt många olika BMWs/Audis samt Volvo men A5 väcker så mycket känslor i mig pga designen. Med tanke på den ringa prisskillnaden mot A4 så var valet enkelt men båda är såklart fina bilar.

Opher
2013-07-26, 23:20
M5 E60? De är prisvärda tycker jag. Går att få loss för 250k om man har lite tur. 507 hästar och all den lyx en M-paket innebär!

awesomooo
2013-07-26, 23:31
Hör med Awseemooo(eller hur det nu stavas, han finns i biltråden). Han köpte alldeles nyligen en 3-serie BMW.

Japp köpte en """ny""" BMW 320d (F31) förra veckan och är nöjd som fan. Den hade bara gått 400 mil och hade ingen privatperson som tidigare ägare. Dock får du väl lägga upp minst cirkus 300-310 för att få en duglig 320. Min har lite lull-lull som gjorde att priset gick upp till 360. Om du vill ha en F30/F31 så rekommenderar jag dig att hitta en med Xenonljus då bilen blir sjukt mycket snyggare. Finns tre olika lines bortsätt från den helt vanliga, sport, modern och luxury. Jag köpte en luxury. Bör kanske säga också att nypriset på den var betydligt mycket mer, runt 450k

unsuspected
2013-07-27, 11:44
M5 E60? De är prisvärda tycker jag. Går att få loss för 250k om man har lite tur. 507 hästar och all den lyx en M-paket innebär!

För att omkostnaderna är helt sjuka. Bilen drar minst 2,2 i stan.

hahavaffan
2013-07-27, 12:11
För att omkostnaderna är helt sjuka. Bilen drar minst 2,2 i stan.Plus att TS var ute efter runt 200 pållar :d

4623
2013-07-27, 12:15
Gillar även att folk fortsätter droppa BMW när TS uttryckligen skrivit flertalet gånger att han inte vill ha en.

Jag hade kört på en Audi eller en Merca

awesomooo
2013-07-27, 13:24
Kör på en A5:a. Det tråkiga blir väl dock att det blir den äldre modellen, nyaste har snyggare lyktor fram imo.

Tap3worm
2014-09-26, 07:56
Hej!
Jag och min sambo har tänkt köpa en bättre begagnad bil. Vi har kikat på bilar i storlekarna Audi A3, Volkswagen Golf, Renault Clio, Opel Astra eller liknande.
Även om vi båda gillar bilar som går fort med mycket hästkrafter är vi nu mer ute efter komfort och lite lull-lull. Vi var först helt inställda på Golfen men har nu mer och mer börjat kika på Opel Astra (inte kombin). Börjar inse att man får en betydligt nyare och fräschare Astra med lite skön utrustning för samma peng som en lite äldre Golf utan något speciellt. Tanken är väl också att kunna byta upp sig om några år när jag har studerat färdigt.
Budgeten ligger väl kring 100-130 k.

Allmänt alltså, har ni några tips på en bättre begagnad bil i den storleksklassen som nämndes?
Och framförallt Astran, någon som har något att säga om den? Är det en ok bil eller är det bara skrot? Finns det bättre varianter i liknande, lite lägre prisklass?

Tack på förhand!

Tapeworm

KlopFer
2014-09-26, 08:26
Hej!
Jag och min sambo har tänkt köpa en bättre begagnad bil. Vi har kikat på bilar i storlekarna Audi A3, Volkswagen Golf, Renault Clio, Opel Astra eller liknande.
Även om vi båda gillar bilar som går fort med mycket hästkrafter är vi nu mer ute efter komfort och lite lull-lull. Vi var först helt inställda på Golfen men har nu mer och mer börjat kika på Opel Astra (inte kombin). Börjar inse att man får en betydligt nyare och fräschare Astra med lite skön utrustning för samma peng som en lite äldre Golf utan något speciellt. Tanken är väl också att kunna byta upp sig om några år när jag har studerat färdigt.

Allmänt alltså, har ni några tips på en bättre begagnad bil i den storleksklassen som nämndes?
Och framförallt Astran, någon som har något att säga om den? Är det en ok bil eller är det bara skrot? Finns det bättre varianter i liknande, lite lägre prisklass?

Tack på förhand!

Tapeworm

http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_C30_II_D2_Momentum_56211842.htm?ca=14&w=3

http://cdn.blocket.com/static/2/images_full/00/0049732894.jpg

http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_C30_1_6D_DRIVe_Momentum_53822320.htm?ca=14&w=3

Tycker dessa är rätt schysta. Nackdelen är väl att det bara är 2sits bak.

Tap3worm
2014-09-26, 09:21
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_C30_II_D2_Momentum_56211842.htm?ca=14&w=3

http://cdn.blocket.com/static/2/images_full/00/0049732894.jpg

http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_C30_1_6D_DRIVe_Momentum_53822320.htm?ca=14&w=3

Tycker dessa är rätt schysta. Nackdelen är väl att det bara är 2sits bak.
Har kikat lite på dem också! Personligen tycker jag dock inte att modellen är snygg, även om man såklart kan leva med det så länge bilen levererar. Ja, 2-sitsen är en klar nackdel. Har även fått för mig att det är rätt dåligt med utrymme i baksätet?

Vi la ribban lite högre först och kollade på begagnade V40. (syrran jobbar för Volvo så vi hade eventuellt kunna få en lite bättre deal) däremot drog det iväg ändå med stålarna, men framförallt efter att ha provkört den så insåg vi att det inte går! Riktigt dåligt med utrymme i baksätet och delvis även fram. Jag är ca 190 och jag kunde inte sitta i närheten av rakt i baksätet. Som en dåligt planerad lägenhet inne i Stockholms innerstad!

Tack för tipset iaf!

Tapeworm
- Mobilen

4623
2014-09-26, 09:58
En polare till mig hade en C30. Den bilen gillades nog inte av någon. Trång och jävlig. Personligen skulle jag aldrig köpa en tvådörrars igen.

I ditt fall hade jag nog valt en Golf.

hahavaffan
2014-09-26, 10:17
C30 är trevlig om man helt saknar planer på att använda baksätet till människor och bagaget till packning.

billmaier
2014-09-26, 11:04
Jag skulle ta Astran. More bang for the buck.

KlopFer
2014-09-26, 11:37
C30 är trevlig om man helt saknar planer på att använda baksätet till människor och bagaget till packning.

Det kanske bara är jag, men jag hatar köra runt på folk. Funderar på att köpa en caddy bara för att slippa :D

Tap3worm
2014-09-26, 12:42
Vi är ju rätt duktiga på att utnyttja baksätet. Både när det gäller att skjutsa folk men även att köra prylar. Vi har i dagsläget en gammal (-02) golf som storleksmässigt har varit kanon! Den börjar dock ge upp lite nu. Så det verkar ju stå mellan golf eller Astra. Ska provköra en Astra i helgen tänkte vi, så får vi se hur den känns! Får juste sagt mer för pengarna, även om golfen är en mer gedigen bil!
Astrans 1.4 turbo har ju ändå 140 hästar, vilken ändå är ok i en sån liten bil. Jämfört med samma prisklass för en golf så får man väl ca 100 som mest. Märker hur jag sitter och försöker övertala mig själv att Astra är en bra bil även om drömmen vore en fartfull Gti...
Fler tankar och idéer mottages gärna! Tummenupp.

Tapeworm
- Mobilen

Jazen
2014-09-26, 13:06
Alltid hatat mazda men nya mazda 3 är riktigt snygg och komfortabel bil!

billmaier
2014-09-26, 13:16
Honda Civic kan också vara ett alternativ. Ganska pigga och mycket pålitliga bilar.

TomasB
2014-09-26, 13:18
Hej!

Tack på förhand!

Tapeworm

Varför inte en Audi A4?

http://www.blocket.se/landskrona/Audi_A4_1_8_TFSI_Avant_Proline_Sport_55922280.htm? ca=11&w=3

Kollade inte så noga, kanske finns med lägre mil/billigare/mer utrustning dessutom.

Tap3worm
2014-09-29, 18:44
Tack för tipsen och feedback!
Verkar som det blir en Opel Astra! Hittat en för ca 100 k årsmodell 2011 med 1800mil på vägen!
Provkörde den i helgen och den var förvånansvärt skön att köra, hade väl inga jätteförväntningar heller vilket var bra. Framförallt komfortabel och "ny" känsla i bilen. '

Tapeworm

henkkaa
2014-09-29, 21:30
Hej, ska köpa första bil nu snart är de tänkt, och har kollat på några bilar, vad har ni för tips om bilar, har en budget upp till 60k ca. Kollat på olika golfar, senaste jag fick upp ögonen för var en golf a5 2.0 fsi -05 och tänkte höra vad ni anser om den bilen, ni får gärna komma med egna förslag och tankar :)

Mvh

R Scarpa27
2014-09-29, 21:34
Hej, ska köpa första bil nu snart är de tänkt, och har kollat på några bilar, vad har ni för tips om bilar, har en budget upp till 60k ca. Kollat på olika golfar, senaste jag fick upp ögonen för var en golf a5 2.0 fsi -05 och tänkte höra vad ni anser om den bilen, ni får gärna komma med egna förslag och tankar :)

Mvh

vad är du ute efter?
mest prestanda?, komfort?, bensinsnål? eller snygg bil för pengar?
hmm en volvo s60 eller s80 kanske?, en golf är ju inte heller fel, allt beror ju på vad man är ute efter, och skicket på bilen spelar ju också en stor roll, vad det än är.

henkkaa
2014-09-30, 09:43
Ute efter en någorlunda ''billig'' bil i drift och allt vad de heter, och såklart någorlunda snygg bil för pengarna. Kollat på s60 och s80 men gillar inte riktigt hur dem ser ut.

En bil att ha ettag framöver någorlunda billig i drift, inte överdrivet, någorlunda prestanda och någorlunda komfort. Svårt att riktigt säga vad jag är ute efter :)

VikG
2014-09-30, 09:45
Ute efter en någorlunda ''billig'' bil i drift och allt vad de heter, och såklart någorlunda snygg bil för pengarna. Kollat på s60 och s80 men gillar inte riktigt hur dem ser ut.

En bil att ha ettag framöver någorlunda billig i drift, inte överdrivet, någorlunda prestanda och någorlunda komfort. Svårt att riktigt säga vad jag är ute efter :)

Mitaubishi galant v6

spas
2014-09-30, 09:58
Vi är ju rätt duktiga på att utnyttja baksätet. Både när det gäller att skjutsa folk men även att köra prylar. Vi har i dagsläget en gammal (-02) golf som storleksmässigt har varit kanon! Den börjar dock ge upp lite nu. Så det verkar ju stå mellan golf eller Astra. Ska provköra en Astra i helgen tänkte vi, så får vi se hur den känns! Får juste sagt mer för pengarna, även om golfen är en mer gedigen bil!
Astrans 1.4 turbo har ju ändå 140 hästar, vilken ändå är ok i en sån liten bil. Jämfört med samma prisklass för en golf så får man väl ca 100 som mest. Märker hur jag sitter och försöker övertala mig själv att Astra är en bra bil även om drömmen vore en fartfull Gti...
Fler tankar och idéer mottages gärna! Tummenupp.

Tapeworm
- Mobilen

Du får ju in en Honda Civic Type-r FN 2 inom rätt pris. Kul bil med ok baksäte som fäller hela vägen ner och ger bra lastutrymme för den klassen.

TomasB
2014-09-30, 12:01

Mvh

Alla modeller har sina fel och brister. Men min efarenhet säger att det skiljer sig en del från bil till bil. Ta fram ett gäng olika du tittat på så kan vi säkert hjälpa till...

henkkaa
2014-10-08, 16:34
Golf v6 4motion 2001 15000 mil, vad har ni att säga?

henkkaa
2014-10-09, 09:36
Glöm förra inlägget. Golf tsi gt 103, 12000 mil, för och nackdelar, era tankar?

henkkaa
2014-10-09, 09:42
Årsmod 2007 kanske ska tilläggas

henkkaa
2014-10-09, 09:46
2008 ska det stå

TheOne1994
2014-10-09, 10:30
är inte tsi modellerna skrot ? googl lite så ser du att det är strul med kamkjedjan...på vissa. VW är skrot för mig. Dyra att äga.

mij82
2015-03-27, 13:36
Tjena hörrni, ska hjälpa en polare med bilköp.

Max 80.000:-
Automatväxlad
Hellre åt det något bränslesnåla och driftbilliga hållet än åt andra.
Bensin eller diesel spelar ingen större roll, kommer kanske köras 1000 - 1500 mil/år.

Storlek så kan en säga att Toyota Yaris är i minsta laget och V70 är i största laget (men ändå ok), annars går det med det mesta.
Typ Golf eller ngt större vore nog rätt lagom storlek, men hur är det med deras DSG-lådor, var det inte en del strul med om i början? Just att det ska vara automatlåda gör att jag har rätt dålig koll på vilka tillverkare och vad man ska hålla utkik efter.

Någon som har några bra tips?

R Scarpa27
2015-03-27, 19:36
Tjena hörrni, ska hjälpa en polare med bilköp.

Max 80.000:-
Automatväxlad
Hellre åt det något bränslesnåla och driftbilliga hållet än åt andra.
Bensin eller diesel spelar ingen större roll, kommer kanske köras 1000 - 1500 mil/år.

Storlek så kan en säga att Toyota Yaris är i minsta laget och V70 är i största laget (men ändå ok), annars går det med det mesta.
Typ Golf eller ngt större vore nog rätt lagom storlek, men hur är det med deras DSG-lådor, var det inte en del strul med om i början? Just att det ska vara automatlåda gör att jag har rätt dålig koll på vilka tillverkare och vad man ska hålla utkik efter.

Någon som har några bra tips?

enl mina ord är en volvo c30 helt klart valet alternativt en bmw 1 serie(de går att hitta för under 80k nu)...

mij82
2015-03-28, 14:52
enl mina ord är en volvo c30 helt klart valet alternativt en bmw 1 serie(de går att hitta för under 80k nu)...

Jo C30 har jag ögonen på faktiskt, hittar jag nån som verkar vettig så ligger den högt på listan. Nåt särskilt man ska vara uppmärksam på när det gäller den modellen begagnad?

Tap3worm
2015-07-08, 13:10
Postade lite för ett tag sedan då jag och min sambo letade bil och tänkte att jag kan uppdatera lite hur det gick. Vi köpte astran som jag var inne på. Är extremt nöjd. Mycket bil för pengarna. Går hur bra som helst och är rolig att köra. Om någon är ute efter en bil i den klassen så kan jag varmt rekommendera den.

Tapeworm
- Mobilen

leo1
2015-07-08, 16:52
Jag är på jakt efter min ungdomskärlek när det gäller bilar: Alfa Romeo..

Kul att uppdatera sig angående modeller och sånt. Det lutar åt en 147 då jag gillar golfklassen. Det är ju mycket körglädje och design före annat kanske. Tex så brukar dom inte vara den bästa vinterbilen:)

delta_mats
2015-07-08, 18:36
Jag är på jakt efter min ungdomskärlek när det gäller bilar: Alfa Romeo..

Kul att uppdatera sig angående modeller och sånt. Det lutar åt en 147 då jag gillar golfklassen. Det är ju mycket körglädje och design före annat kanske. Tex så brukar dom inte vara den bästa vinterbilen:)

Varför inte en Brera? Eller en gt. De är ju snygga till skillnad från 147.

leo1
2015-07-08, 18:44
Varför inte en Brera? Eller en gt. De är ju snygga till skillnad från 147.

Lugn nu;)

Ja, tycker om brera mycket. Det vore kul att ha en v6 av någon modell. Kommer ihåg att Alfans v6:or har fått mycket beröm. Ska kolla upp gt:n!