handdator

Visa fullständig version : Middag/lunch+ barns kompisar...är det fel att laga till kompisen med?

filmjölk
2013-07-23, 23:34
Min son på 5 har ofta kompisar hemma hos sig, och jag brukar bjuda kompisen/arna på lunch eller middag när de är här och det är matdags. jag vet att vissa föräldrar låter kompisarna vänta medans deras egna familj äter utan att bjuda.

För mig har det alltid vart naturligt att de som är i hemmet vid lunch/middag får äta om de vill, men det kanske ställer till problem hemma om ungen har ätit redan eller är vegetarian och äter kött hos mig eller liknande. Det kan man ju lätt lösa genom att ringa och fråga om det är ok...men det glömmer jag av. Vill kompisen äta får den det.

Vad är rätt/fel i det här läget?

Ajsomfan
2013-07-23, 23:40
Min son på 5 har ofta kompisar hemma hos sig, och jag brukar bjuda kompisen/arna på lunch eller middag när de är här och det är matdags. jag vet att vissa föräldrar låter kompisarna vänta medans deras egna familj äter utan att bjuda.

För mig har det alltid vart naturligt att de som är i hemmet vid lunch/middag får äta om de vill, men det kanske ställer till problem hemma om ungen har ätit redan eller är vegetarian och äter kött hos mig eller liknande. Det kan man ju lätt lösa genom att ringa och fråga om det är ok...men det glömmer jag av. Vill kompisen äta får den det.

Bjud. Aldrig låtit min sons vänner gå hungriga. Dock när du säger det så kommer jag ihåg att detta hände hos en del när man själv var liten och hos kompisar.

4623
2013-07-23, 23:50
Tycker du bör ringa kompisens föräldrar.

youaremynig
2013-07-23, 23:50
Standard är väl:

Fråga om din kompis vill äta här, vill han det är det hans ansvar att höra av sig till sina föräldrar och säga att han inte äter hemma.

4623
2013-07-23, 23:52
Standard är väl:

Fråga om din kompis vill äta här, vill han det är det hans ansvar att höra av sig till sina föräldrar och säga att han inte äter hemma.

Det handlar om femåringar :)

youaremynig
2013-07-23, 23:54
Det handlar om femåringar :)

Jo, det är iofs sant. Strunta i det jag sa, kompisens föräldrar ser väl det i ungens instagramflöde innan hen hunnit höra av sig.

en stor stark
2013-07-23, 23:57
Är nog ändå bäst att försöka ringa föräldrarna och höra. Försöka komma ihåg.

Annars kan man fråga barnet några frågor. "Äter ni ofta kött hemma?", "Gillar du kött?" och andra liknande frågor.

Stefan J
2013-07-24, 00:07
Äter en 5-åring inte kött bör man ringa socialen. Uppenbarligen far barnet illa i hemmet.

Bailah
2013-07-24, 00:11
Skulle självklart säga till mina barn att fråga om deras vänner var hungriga.
Kom ihåg när jag var liten och hemma hos någon kompis och han sa "vänta här, jag ska bara ner och äta"
Var vrålhungrig och det var riktigt trisst. Så nej, hade bjudit såklart.

en stor stark
2013-07-24, 00:14
Äter en 5-åring inte kött bör man ringa socialen. Uppenbarligen far barnet illa i hemmet.

Va? :)

<Mike>
2013-07-24, 00:20
Rule number one: gäster ska äta sig mätta. Alltid hållit riktigt hårt på det, så självklart ska du ge mat till ungen. Fråga föräldrarna så att barnet inte är allergiskt mot något etc.

knuckles
2013-07-24, 00:40
Självklart, har alltid ätit och alltid bjudit hos kompisar, skulle inte inbilla mig något annat. Känns scumbagit att inte bjuda på mat då polaren är där, det var en självklarhet. Bailah, jag tycker synd om dig. Vilka hemska ord.

Matsa
2013-07-24, 00:43
Tycker också att du som fråga föräldrarna, dels för att hålla ryggen fri men framförallt för att ta reda på eventuella allergier osv. Förövrigt känns det självklart för mig att alla som befinner sig i mitt hem när det vankas mat är välkomna till bords om de vill.

difeddy
2013-07-24, 00:43
skulle självklart säga till mina barn att fråga om deras vänner var hungriga.
Kom ihåg när jag var liten och hemma hos någon kompis och han sa "vänta här, jag ska bara ner och äta"
var vrålhungrig och det var riktigt trisst. Så nej, hade bjudit såklart.

+1

cero
2013-07-24, 00:50
Allergier... ring.

Tricklew
2013-07-24, 00:53
Tro fan du lagar till kompisen med, polare med föräldrar som aldrig någonsin bjöd, och lät dig sitta inne på rummet själv dödsuttråkad i väntan och hunger är de värsta.

cero
2013-07-24, 00:58
polare med föräldrar som aldrig någonsin bjöd, och lät dig sitta inne på rummet själv dödsuttråkad i väntan och hunger är de värsta.

Japp. Någon jävla måtta på snålheten får det vara, om man inte har dålig ekonomi. Men detta handlar om femåringar, så ring.

Tomten
2013-07-24, 01:43
Japp. Någon jävla måtta på snålheten får det vara, om man inte har dålig ekonomi. Men detta handlar om femåringar, så ring.

Du ska ha en jävla dålig ekonomi om du inte har råd att bjuda en fem-åring på mat.

jahaa
2013-07-24, 02:11

Finns det föräldrar som gör så? bara för dom är vegetarianer så låter dom inte sina barn prova eller äta kött/fisk/fågel? sjukaste jag hört.

Klein
2013-07-24, 03:21
Känns som en ganska svensk sedvänja att inte bjuda gäster på mat när familjen själv äter. Har aldrig stött på det utanför Sverige.

Status Quo
2013-07-24, 03:36
Känns som en ganska svensk sedvänja att inte bjuda gäster på mat när familjen själv äter. Har aldrig stött på det utanför Sverige.

Jag råkade aldrig ut för detta när jag var yngre och hemma hos kompisar. Hade faktiskt inte ens hört talas om sådana fall förrän jag läste denna tråden. Så jag tror inte det är vanligt i Sverige heller.

Klein
2013-07-24, 04:08
Jag råkade aldrig ut för detta när jag var yngre och hemma hos kompisar. Hade faktiskt inte ens hört talas om sådana fall förrän jag läste denna tråden. Så jag tror inte det är vanligt i Sverige heller.

Den stora frågan är om det är planerade eller spontana besök. Det är just vid de spontana besöken - att barnets kompis dyker upp utan förvarning - som det sällan bjuds på mat. Visst, fika kanske det bjuds på om familjens egna barn serveras fika men middag och lunch är en annan femma. Så var det iaf i byn jag växte upp i på 80-talet i norra Sverige.

begt
2013-07-24, 05:36
Viktigast måste ändå vara att kolla upp det här med allergier.

Jordnötsallergi och liknande är inget att leka med. Finns i väldigt många halvfabrikat, men det kan även finnas spår av det i riktig mat (t.ex. spannmål).

TS får avgöra själv om han ska bjuda på mat. Att göra det varje gång kanske inte är så bra. Det är lätt hänt att man uppfattas som en instutition som per default ska serva andra. Så är det för min familj när det gäller julbord på julafton. Därför ska vi resa bort på julafton för första gången på 20 år för att bryta det mönstret.

Gober
2013-07-24, 06:09
Minns hur man fick sitta och vänta medan kompisen och hans familj åt, blev inte ens tillfrågad och det hände hos mer än en kompis. Min mamma frågade alltid mina kompisar om de ville ha mat.

Givetvis skillnad med 5åringar, pga allergier osv är det bäst att ringa.

Tolkia
2013-07-24, 06:23
Det där skiljer nog lokalt. Från min egen uppväxt (i svensk småstad) känner jag överhuvudtaget inte igen att man regelbundet åt lunch/middag hos varandra. Fikade gjorde man hos varandra, mat gick man hem och åt. Alla hade lite olika tider, så ibland matchade det, ibland inte. Har aldrig uppfattat det som något utslag av "snålhet", utan som lokal tradition. Uppfattade det heller aldrig som så traumatiserande som folk ger uttryck för här i tråden, utan det var helt enkelt så man gjorde. Så här i efterhand hade det nog kunnat bli ohållbart i längden, om alla hade käkat middag hos den de lekte hos just då, p.g.a. att det var allt utom jämnt fördelat hos vilken kompis man huserade. Men man kanske leker mer planerat idag.

Till frågan, så tror jag att ingendera är absolut rätt eller absolut fel.

Kabuto
2013-07-24, 07:21
Den stora frågan är om det är planerade eller spontana besök. Det är just vid de spontana besöken - att barnets kompis dyker upp utan förvarning - som det sällan bjuds på mat. Visst, fika kanske det bjuds på om familjens egna barn serveras fika men middag och lunch är en annan femma. Så var det iaf i byn jag växte upp i på 80-talet i norra Sverige.

+1 I mina trakter drog man ju hem när det var middagsdags. Men vi hade ju alltid ganska korta avstånd till alla kompisar, kanske är annars i större städer.

Dravena
2013-07-24, 07:47
För mig hade det nog känts naturligt att erbjuda mat till barnens kompisar om jag nu hade haft barn. Jag vet dock att en kollega har haft stora problem med andra föräldrar som tycker att det är väldigt smidigt att deras barn alltid erbjuds mat hemma hos dem, vilket fick följden att flera kompisar alltid lekte hemma hos dem vid lunch eller middag och då blir det ju en snedfördelning. Min inställning bottnar i föreställningen att det ska jämna ut sig i längden, inte att man ska räkna in extra barn i matbudgeten.

Parachutes
2013-07-24, 07:55
Haha minns när jag o dåvarande bästisen(grannen) var småttingar och sprang fram o tillbaka mellan husen ganska friskt.. han hade en amiga men jag hade ett nintendo & cartoon network ;) Jag kommer ihåg att han inte fick äta sig mätt av sin mor för att han inte skulle bli tjock, så inte nog med att jag aldrig nånsin fick äta där, utan han hade nästan satt i system att hänga med hem till mig när jag skulle äta lite senare och få mat :laugh:

Men förutsatt att man känner till eventuella allergier/avvikelser så hade jag alltid bjudit. Tycker det borde kännas väldigt underligt att inte göra detta om man då inte fått specifika instruktioner om att inte göra det.

benya
2013-07-24, 08:00
Jag är uppväxt med att det är en självklar norm att bjuda andra när man äter själv i hemmet. Detat blir En icke-fråga, alltså.
Säkerligen en kulturell grej (har muslimskt-kurdiskt ursprung)

Philley
2013-07-24, 08:07
När jag var yngre blev jag inte bjuden på mat många gånger. De gånger det hände var i allmänhet hos min bosniske vän. Hans mamma gjorde iofs mat för flera personer men ändå. Tror det är lite vanligare utomlands att bjuda, iaf om man jämför med en svensk storstad.

Sen finns det de som gärna händelsevis dyker upp vid matdags. Minns en kompis som fritt idkade den metoden, inledande fras, lunkande runt i köket; "det luktar kyckling". Han fick käka några gånger men när man märker att familjen inte själv bjuder en på mat när man själv är hos dem tycker jag inte man själv ska bjuda mer. Lite ömsesidighet måste finnas.

Gabriel174
2013-07-24, 09:02
lol

Gpajpen
2013-07-24, 09:29
Klart ungen ska ha en protteshake den smällen får man ta

tearz
2013-07-24, 09:40
Skulle självklart säga till mina barn att fråga om deras vänner var hungriga.
Var vrålhungrig och det var riktigt trisst. Så nej, hade bjudit såklart.

That :)

benya
2013-07-24, 09:56
Ser två olika perspektiv bland de som är för: ena är det som blivit utan själva och inte vill bidra till återskapa en sådan situation där man själv känt ngn form av obehag, och den andra där det helt enkelt är en självklarhet att man delar med sig av det man har (i matväg) till folk man har hemma hos sig; en typ av ”dela-med-sig-kultur”.

dream_theater_
2013-07-24, 10:06
Tro fan du lagar till kompisen med, polare med föräldrar som aldrig någonsin bjöd, och lät dig sitta inne på rummet själv dödsuttråkad i väntan och hunger är de värsta.

Du ska ha en jävla dålig ekonomi om du inte har råd att bjuda en fem-åring på mat.

Minns hur man fick sitta och vänta medan kompisen och hans familj åt, blev inte ens tillfrågad och det hände hos mer än en kompis. Min mamma frågade alltid mina kompisar om de ville ha mat.

Givetvis skillnad med 5åringar, pga allergier osv är det bäst att ringa.

Haha fy fan, vi är flera alltså som inte blev bjudna på mat. Hemska tider!

Men det är klart att du ska bjuda Filmjölk, men ring först som de flesta säger. Det skulle vara surt om ungen dör i nötallergi.

Tricklew
2013-07-24, 11:16
Nåja, nu var det 2 kompisar vars familjer inte bjöd, den ena var min granne, då lubbade jag alla 5 meter hem och åt där. Men den andra umgicks jag mycket med och varje dag var det samma trista väntande.

Annars så bjöds det väldigt fritt bland de jag umgicks regelbundet med.

tp_88
2013-07-24, 11:20
Jag kan inte minnas att jag åt hos kompisar någon gång i princip. Känner inte alls igen mig i de traumatiska beskrivningarna dock, jag fortsatte väl bara spela tv-spel och var lika glad för det. Aldrig ens reflekterat över det.

Tycker gott att du kan bjuda på käk filmjölk, men kolla som sagt med föräldrarna innan hur det är med allergier osv.

Tyrwing
2013-07-24, 11:23
Klart som fan man kollar om barnets kompis vill ha mat. Och gör klart att det är OK att säga tacka nej eller så.

Har såväl blivit bjuden på mat hos vissa, vissa som inte ens brydde sig och vissa som frågade och sedan bjöd på (tyvärr) äcklig mat.

(Som liten palt är det ibland värre att bli bjuden på äcklig mat än inte. :D)

Angel
2013-07-24, 11:32
Detta är väl något som invandrare brukar skämta om som en "typical svenne gräj". Att man får vänta på rummet när kompisen äter. Men ja, det hände ofta när man var liten. Eller att man fick gå hem när kompisen skulle äta.

Har kollegor som gnäller över att andras ungar äter där för ofta.

Kabuto
2013-07-24, 12:13
Varför stack ni inte hem och käkade middag med er familj? Hade ni inte fasta tider ni åt middag? Eller fick ni inte mat hemma? Mina funderingar är många!

Jockefoten
2013-07-24, 12:28
Föräldrar som inte bjuder barnens vänner på mat är Hitler.

Minns en gång när jag var hos en kompis och de käkade Stinas kyckling. De bjöd ner mig ner till matbordet för att titta på när de själva frossade i kyckling. Jag slutade leka med honom den dagen.

Men måste ändå erkänna att gånger man själv har kompisar hemma och mamma lagat något extra gott, typ pannkakor eller grillat så svider det ända in i själen att jag kunde fått mer mat om jag inte haft kompisen hemma. Jag tror mat hade en negativ inverkan på min uppväxt.

Tricce
2013-07-24, 12:33
Detta är väl något som invandrare brukar skämta om som en "typical svenne gräj". Att man får vänta på rummet när kompisen äter. Men ja, det hände ofta när man var liten. Eller att man fick gå hem när kompisen skulle äta.

Har kollegor som gnäller över att andras ungar äter där för ofta.

What, vem får vänta, Svennen eller invandraren?

strikt
2013-07-24, 12:36
Ja, vem har inte fått vänta vid tvspelet när polaren käkar.

eiri
2013-07-24, 12:44
frågar barnet är du hungrig? svarar hen "ja" och man inte matar hen är man ett svin i mina ögon, sen om hen's föräldrar blir sura för man matar deras hungriga barn så kan de dra åt helvete :D

knuckles
2013-07-24, 12:49
Det här beteendet kanske är mer vanligt i U-länder?

Latissimus Dorsi
2013-07-24, 13:12
Fan va hemskt :D sker sånt här? Jag brukade alltid käka hos mina svenska kompisar när jag var liten, inga konstigheter. Man hade ju lite koll på vad man kunde äta som barn, så deras föräldrar visste att jag inte åt fläsk. Minns dock en gång när min kompis lurade i mig en hel tallrik fläskköttbullar och berättade om detta efteråt, vägrade prata med honom på en vecka :D

Stefan J
2013-07-24, 13:21
Detta är ett beteende som jag aldrig har förstått, jag tycker det är på gränsen till äckligt att inte bjuda andras barn på mat när man lagat till sina egna. Så fruktansvärt gnidet och oartigt. Inte för att små barn kanske har någon vidare uppfattning om artighet och så eller bryr sig mer än att de var hungriga men inte fick någon mat, men jag förstår inte hur man kan göra så. Det är så långt från hur jag blev uppfostrad eller själv skulle göra som man kan komma.

timoat
2013-07-24, 14:10
Finns det nån gräns? Tex om barnet har kompisar över 7 dar i veckan, och föräldrarna alltid verkar få göda alla kvarterets barn?

Gpajpen
2013-07-24, 14:12
Inte enligt Stefan J

Stefan J
2013-07-24, 14:29
Finns det nån gräns? Tex om barnet har kompisar över 7 dar i veckan, och föräldrarna alltid verkar få göda alla kvarterets barn?

Inte enligt Stefan J

Ja, det där är självklart extremfall, ibland blir ett barn någon slags knutpunkt för hela området och då kan jag förstå att man inte vill föda 10 barn 7 dagar i veckan.

Men i resterande fall rör dig sig om någon slags gnidenhet. Jag lekte som barn med i synnerhet två kompisar som kan tjäna som exempel för tråden. Mina föräldrar bjöd alltid dem på mat om vi lekte hos mig och skulle äta. Alltid. När jag var hos dem och det var dags att äta fick jag alltid vänta på deras rum eller gå hem. Jag fattar inte detta beteende. Det går ju på ett ut i längden och jag tycker det är vanlig hyfs att bjuda andras barn på mat, i synnerhet om deras barn blir bjudna på mat. Och skulle man råka vara den som bjuder 6/10 gånger en månad och det inte blir exakt jämnt så herregud, vad gör det?

Det här är samma beteende som folk som kräver bensinpengar vid samåkning om de kör bil men aldrig spontant erbjuder pengar själva när de får skjuts. En riktigt låg snikenhet. Sånt retar gallfeber på mig!

timoat
2013-07-24, 14:37
Ja, sånt är givetvis irriternade, när man har barn som är bästisar så bör det vara ömsesidig gödning. Jag hade en bästa kompis vars föräldrar var lite sådär. En gång speciellt minns jag att jag hade lekt hos dem en eftermiddag, och senare på eftermiddagen så hade de hyrt Big och köpt godis ect, och då blev jag raskt hemskickad. Kändes jävligt ruttet kan jag lova.

Ja, det där är självklart extremfall, ibland blir ett barn någon slags knutpunkt för hela området och då kan jag förstå att man inte vill föda 10 barn 7 dagar i veckan.

Men i resterande fall rör dig sig om någon slags gnidenhet. Jag lekte som barn med i synnerhet två kompisar som kan tjäna som exempel för tråden. Mina föräldrar bjöd alltid dem på mat om vi lekte hos mig och skulle äta. Alltid. När jag var hos dem och det var dags att äta fick jag alltid vänta på deras rum eller gå hem. Jag fattar inte detta beteende. Det går ju på ett ut i längden och jag tycker det är vanlig hyfs att bjuda andras barn på mat, i synnerhet om deras barn blir bjudna på mat. Och skulle man råka vara den som bjuder 6/10 gånger en månad och det inte blir exakt jämnt så herregud, vad gör det?

Det här är samma beteende som folk som kräver bensinpengar vid samåkning om de kör bil men aldrig spontant erbjuder pengar själva när de får skjuts. En riktigt låg snikenhet. Sånt retar gallfeber på mig!

Stefan J
2013-07-24, 14:40
Ja, sånt är givetvis irriternade, när man har barn som är bästisar så bör det vara ömsesidig gödning. Jag hade en bästa kompis vars föräldrar var lite sådär. En gång speciellt minns jag att jag hade lekt hos dem en eftermiddag, och senare på eftermiddagen så hade de hyrt Big och köpt godis ect, och då blev jag raskt hemskickad. Kändes jävligt ruttet kan jag lova.

Haha jo tack. När man var hungrig och kände lukten av en god varm köttbit när man satt ensam på kompisens rum och väntade...*gah!* För en unge är det där nästan en mild form av tortyr. :)