handdator

Visa fullständig version : muskel som tål mycket stryk?

manko
2004-03-03, 13:32
Finns det någon muskelgrupp i kroppen som tåls att tränas flera gånger i veckan?

jag läste att en snubbe på en sida skrev att "rygg och mage kan man tränar ofta bara man byter övning" . men enligt mina öron och ögon är det ju helt fel.

något vettigt svar på detta?

Tricklev
2004-03-03, 14:15
jag tränar underarm var 3 dag o d är ju enda gånska ofta, men någon vetskap kan jag inte bidra med:angel:

z_bumbi
2004-03-03, 14:28
De flesta musklerna tål väl att tränas ganska ofta, det beror bara på hur man lägger upp det.

Att just ryggen och magen skulle vara extra tåliga låter jag vara osagt, i magens fall kan det vara sant men ryggen?

Assazel
2004-03-03, 14:45
magen på grund av att muskulaturen inte är kopplat till leder.

MasterChief
2004-03-03, 14:52
Originally posted by Assazel
magen på grund av att muskulaturen inte är kopplat till leder.

Kan du förtydliga det här och förklara vad det har med saken att göra...*nu blev jag nyfiken** :confused:

Assazel
2004-03-03, 14:54
Originally posted by MasterChief

Kan du förtydliga det här och förklara vad det har med saken att göra...*nu blev jag nyfiken** :confused:

inte mer än att magmuskulaturen inte är direkt kopplad till några leder vid utförande av övningar. Och det finns således ingen risk för förslitningar som annars är ett problem om man tränar samma muskel ofta.

Spike
2004-03-03, 15:23
I många fall tränas ju magen inte för massa/explovitet heller utan mer för uthålighet osv. Varav den träningen kanske inte behöver lika mycket vila coh därav sägnen att den e stryktåligare?

Medusa
2004-03-03, 15:57
Originally posted by Assazel

inte mer än att magmuskulaturen inte är direkt kopplad till några leder vid utförande av övningar. Och det finns således ingen risk för förslitningar som annars är ett problem om man tränar samma muskel ofta.

:laugh:
:thumbup:

Medusa
2004-03-03, 15:58
Originally posted by z_bumbi
De flesta musklerna tål väl att tränas ganska ofta, det beror bara på hur man lägger upp det.

Att just ryggen och magen skulle vara extra tåliga låter jag vara osagt, i magens fall kan det vara sant men ryggen?

Och vilka faktorer är det som påverkar "Hur man lägger upp det"?

Man kan träna varje muskel så gott som varannan dag så länge man inte går till failure, om det var det du tänkte på.

Kero
2004-03-03, 16:25
Originally posted by Medusa

Man kan träna varje muskel så gott som varannan dag så länge man inte går till failure, om det var det du tänkte på.

Man kan träna varje muskel flera gånger per dag :rolleyes:
Men hur effektivt är det?

Tricklev
2004-03-03, 16:28
Originally posted by Kero

Man kan träna varje muskel flera gånger per dag :rolleyes:
Men hur effektivt är det?

okey, så att du förstår då, om du inte tar utt musklerna så rejält så kan du träna dom varanan dag o ändå öka.

Löjtnant Blank
2004-03-03, 16:37
Medusa, med tanke på din signatur måste jag fråga: Har du spytt av att göra ett set bicepscurls? Det låter minst sagt fånigt.

z_bumbi
2004-03-03, 16:55

Och vilka faktorer är det som påverkar "Hur man lägger upp det"?

Kör jag varje dag men bara kör några repetioner på en vikt som är en bra bit under mitt max så är det ju ingen fara för återhämtningen. Jag kan t o m köra flera gånger per dag om jag har lust.

Men att sen överföra det till något som är något så när praktiskt genomförbart samt tidseffektivt är ju en annan fråga.

Det vore någon gång kul att testa ett upplägg där man kör på det sättet under en längre tid och se vad som händer. En stor fördel är ju att muskeln vid varje tillfälle är totalt laddad för uppgiften i alla fall men viktbelastningen blir för liten för att man ska få något av det om man inte kör snabba repetioner.

Jaja man får väl se om man testar någon gång.

Kero
2004-03-03, 19:35
Originally posted by Tricklev

okey, så att du förstår då, om du inte tar utt musklerna så rejält så kan du träna dom varanan dag o ändå öka.

Jag förstod från första början men jag ville bara ha sagt att så länge man inte tar ut sig för hårt kan man träna muskeln flera gåner per dag och ändå öka, men hur mycket man ökar är en annan femma...

Spec^
2004-03-03, 19:42
Vaderna har jag hört tål rikligt med smörj, likaså magen.

Zakath
2004-03-03, 20:28
Jag kan träna underarmarna varje dag... Har t.o.m. slagit PB två gånger på samma dag :D
Så om nån muskelgrupp så är det underarmarna, antagligen för att det är en så liten ofta använd muskelgrupp.

Tricklev
2004-03-03, 20:52
Originally posted by Zakath
Jag kan träna underarmarna varje dag... Har t.o.m. slagit PB två gånger på samma dag :D
Så om nån muskelgrupp så är det underarmarna, antagligen för att det är en så liten ofta använd muskelgrupp.

seriöst? =D hur mycket tar du ut dig då? o hur soppas stort är ditt schema?:hbang:

z_bumbi
2004-03-03, 20:54
Originally posted by Spec^
Vaderna har jag hört tål rikligt med smörj, likaså magen.

Allt beror på hur man tränar, kör man situps i mängder flera dagar i veckan får man ju uthålliga magmuskler. Men eftersom magmusklerna redan är ganska uthålliga av naturen (De används ju väldigt mycket.) så kanske man vill träna dem för maxstyrka och då är det ingen större skillnad jämfört med andra muskler.

I teorin borde det samma gälla för vaderna men det är ju väldigt många som kör vader oftare och då är frågan om det är något "byggaraktigt" som ligger kvar eller om det finns någon logik bakom det.

Medusa
2004-03-03, 21:03
Originally posted by Löjtnant Blank
Medusa, med tanke på din signatur måste jag fråga: Har du spytt av att göra ett set bicepscurls? Det låter minst sagt fånigt.

Nej, det har jag faktiskt inte, men jag har däremot spytt till följd av ansträngning under ett pass. :D

Tro mig, ett set räcker om man tar i tillräckligt mycket.

Tricklev
2004-03-03, 21:10

Nej, det har jag faktiskt inte, men jag har däremot spytt till följd av ansträngning under ett pass. :D

Tro mig, ett set räcker om man tar i tillräckligt mycket.

kan ju vara en ide o andas under settet, men det är bara mina tankar kanske.

Medusa
2004-03-03, 21:14

kan ju vara en ide o andas under settet, men det är bara mina tankar kanske.

Jo, det är klart, annars skulle jag inte sitta här nu :D :thefinger

Zakath
2004-03-03, 21:18

seriöst? =D hur mycket tar du ut dig då? o hur soppas stort är ditt schema?:hbang:

Då har just de passen varit med grippers, det enda jag har hemma så att jag kan träna med det flera gånger per dag. Schemat är inte så stort då, bara runt 5 set grippers...

Men exempel, en gång runt kl. 12 gjorde jag PB 10reps med högern på CoC 1, kl 18 gjorde jag nytt PB 14reps CoC 1... Sen när jag klarade min CoC 2a första gången kunde jag först bara hålla den i bottenläget 2-5sek, senare på kvällen kunde jag hålla 15-20sek :notme:

Jag förstår inte själv, men jaa, det är inte påhittat.

Tricklev
2004-03-03, 21:20
okey, nice för dig iaf :thumbup:

kan ju inte kö d passet efterosm jag tränar soppas mer men var 3 dag får la duga då.

Metal_boy_
2004-03-04, 02:36
vid ett och samma tillfälle tycker jag att triceps tillåter att mosas på ordentligt..dock vet jag ej om det e bra för min del att träna den muskelgruppen fler gånger då den involveras i alla pressövningar..plus att jag alltid har en jävulsk värk i triccarna nästan en vecka efter varje pass:bpump:

Arne Persson
2004-03-04, 10:09
Om man refererar till SM-individer, så tycks M. gluteus maximus tåla en hel del stryk.:D