Visa fullständig version : ShapeUp
ZekeAtlaz
2013-07-21, 09:57
Tjena.
Blev rekommenderad att skaffa ShapeUp av en här på forumet. Tankade hem och började regga vad jag äter. Men då man är helt ny på det här med vad man stoppar i sej kommer här mina frågor.
Hur jag än äter så får jag liksom inte ihop det riktigt i programmet. I slutänden så ligger jag på "målet" per dag, men enligt diagrammen så har jag stoppat i mej ett överskott av protein, lite för mycket fett och inte en enda gång har jag kommit upp i dom kolhydraterna som programmet tycker jag ska stoppa i mej.
1. Vilken slags mat ska man förtära för att få i sej mer kolhydrater? Är ett underskott av dessa dåligt när man vill gå ner i vikt??
2. Samma med proteinet. Får det en negativ effekt på viktminskningen om jag intar ett överskott av protein??
Och sist men inte minst, JAA, jag är amatör.
H
1. Pasta, ris, bröd, potatis, bulgur, couscous, quinoa etc. Vad som avgör om du går ner i vikt eller inte är hur mycket kalorier du äter, inte vad du äter.
2. Se #1. Mycket protein är dock fördelaktigt om du vill undvika att förlora muskelmassa medan du går ner i vikt (förutsatt att du styrketränar).
Det finns inga måsten på hur du delar upp makronutrienterna. Ett högre proteinintag kan om något vara till fördel (förutsatt att du inte får för lite fett för att täcka basics och för lite cho för att orka med träning etc) dricker du mycket shakes? Isf kan du fimpa en sådan kanske. Inlägget ovanför täckte livsmedel rätt bra
Vilken är fördelningen som du "ska" nå med programmet? Ange i gram, hur mycket du väger och ungefär hur mycket du tränar varje vecka.
ZekeAtlaz
2013-07-22, 17:09
Vilken är fördelningen som du "ska" nå med programmet? Ange i gram, hur mycket du väger och ungefär hur mycket du tränar varje vecka.
Fördelningen som programmet bestämt är
1208 kalorier
45g protein
181g kolhydrater
34g fett