handdator

Visa fullständig version : Gi & Ii

Nate
2004-03-03, 06:29
Om vi säger att man äter en måltid med högt II, spelar det nån roll om GI-värdet är lågt då eller är det ändå "kört"? nåja, kört var väl att ta i men you get it...

Hades
2004-03-03, 10:37
Som jag har förstått det:

Om livsmedlet har lågt GI får du en jämnare blodsockerkurva, även om det utsöndas mycket insulin.

Rätta mig om jag har fel.

King Grub
2004-03-03, 10:59
Precis. II:t i sig har inte med blodsockret att göra på samma sätt, och det är önskvärt att blodsockret ligger på en jämn och fin nixå under dagen också.

adde
2004-03-03, 11:53
Vad triggar egentligen utsöndringen av insulin från tex vassleprotein?

När det gäller kolhydrater har jag trott att det varit nivån, alternativt gradienten, av glukos i blodet som triggat utsöndringen av insulin (med något feedback system såklart). Men enligt studier på vitargo (som jag bara diskuterat med en kompis som läst den) så skulle dessa kolhydrater snabbare nå blodet men inte ge samma insulinutsöndring?? Av vilket jag drar slutsatsen att det finns andra (dominerande) mekanismer som reglerar insulinet map (plasma?) glukos.

Så vad är det som gör att man utsöndrar insulin av ett "snabbt" protein? Handlar det, som i glukosfallet, om att snabbt lagra undan dessa? Insulin lagrar väl primärt in glukoset i levern, eller?

/adde

King Grub
2004-03-03, 11:57
I vasslets fall är det på grund av att det är ett mjölkprotein, vars aminosyreprofil stimulerar insulinproduktionen. Beta-laktoglobulin förblir lösligt i magen och töms snabbt som ett intakt protein, och behöver därefter tas om hand av enzymer från bukspottkörteln, som även är insulinansvarig.

Miranda
2004-03-03, 22:19
Vad exakt är det då som är negativt med högt II? Min före-träningen-mellis består av en proteindrink av proteinpulver (vassle), lätt kesella och frysta bär. Det borde alltså vara skyhögt II. Hur påverkar detta min förmåga att bygga muskler och bränna fett? Borde jag byta ut detta mellanmål mot nåt annat? (säg inte tonfisk för då gråter jag... :cryout: )

M

Sverker
2004-03-04, 06:44
Du får en kraftigare frisättning av insulin samtidigt som du äter lite kolhydrat => blodsockret sjunker mitt i träningen => svårare att koncentrera sig och träningen går sämre.

Om du äter detta före träningen borde du samtidigt äta kolhydrat med långsam frisättning ut i blodet så att blodsockret inte sjunker utan håller sig på en jämn nivå. De frysta bären räcker alltså inte till för detta.

shifty
2004-03-04, 07:33
Originally posted by Sverker
Du får en kraftigare frisättning av insulin samtidigt som du äter lite kolhydrat => blodsockret sjunker mitt i träningen => svårare att koncentrera sig och träningen går sämre.

Om du äter detta före träningen borde du samtidigt äta kolhydrat med långsam frisättning ut i blodet så att blodsockret inte sjunker utan håller sig på en jämn nivå. De frysta bären räcker alltså inte till för detta.

Svårare att koncentrera sig?

Miranda
2004-03-04, 08:49
för det första sorry nate för att jag snodde din tråd...

för det andra, funkar det att kombinera min prottedrink med typ havreklimuffins ur pauluns bok? (hoppas) de ska ju ha lågt GI enligt den allsmäktige FP och innehåller massor av havrekli, vilket väl räknas som såna där kolhydrater som frigörs långsamt och "räcker" länge?! Eller måste det vara nåt "nyttigare" (eftersom det är före träningen)?

M

Miranda
2004-03-04, 08:50
Förresten har inte livsmedel med högt II någon annan effekt på kroppen än att kanske energin tar slut mitt i träningspasset? Muskeluppbyggnad? Fettförbränning?

M

King Grub
2004-03-04, 11:00
Originally posted by Miranda
Förresten har inte livsmedel med högt II någon annan effekt på kroppen än att kanske energin tar slut mitt i träningspasset? Muskeluppbyggnad? Fettförbränning?

M

Försämrad fettförbränning och försämrad insulinkänslighet, om insulintopparna blir för många, vilket i sin tur leder till sämre muskeluppbyggnad. Men en eller högst två toppar per dag är anabolt, och utan att vara fettinlagrande om man lägger den efter träningen.

Nate
2004-03-04, 11:34
Originally posted by King Grub

Försämrad fettförbränning och försämrad insulinkänslighet, om insulintopparna blir för många, vilket i sin tur leder till sämre muskeluppbyggnad. Men en eller högst två toppar per dag är anabolt, och utan att vara fettinlagrande om man lägger den efter träningen.

Och alla livsmedel med högt GI triggar insulinutsöndringen också?

King Grub
2004-03-04, 11:36
Originally posted by Nate

Och alla livsmedel med högt GI triggar insulinutsöndringen också?

Svar ja. Som tur är överensstämmer GI och II rätt bra, för det mesta.