handdator

Visa fullständig version : Bulletproof diet

Batistuta
2013-07-19, 15:35
http://www.bulletproofexec.com/the-complete-illustrated-one-page-bulletproof-diet/
Bare lurer på om noen har kjennskap eller har noen synspunkter på dette og Dave Asprey. Hva tenker dere om å spise sånn som dette for prestasjon i idrett, bygge muskler osv. Er det bare bullshit eet Dave Asprey prater om eller er det mye bra i det han kommer med?

Har veldig lyst til å teste dette og se hvordan kroppen fungerer på det, hadde deffor sayy pris på noen tilbakemeldinger. Noen som har testet bulletproof kaffen?:)

tjing
2013-07-19, 15:55
Känns hafsigt faktiskt.

Essentiellt liberal paleo-kost och en massa random studier inkastade på slutet. Hans prat om att jobba med experter, läsa forsking etc i 1000 år är såklart kraftigt överdrivet och försäljningsknep.

Det sagt gillar jag paleo-kost. I en viss kontext. Inte nödvändigtvis på bulk dock.

Lance Uppercut
2013-07-19, 16:00
Jag tycker att Dave verkar sitta på en hel del kunskap. När man läser hans texter bör man dock ha i åtanke att han är en snubbe som gillar att pusha sina produkter och verkar dessutom vara ganska selektiv med vilka studier han väljer att framhäva.

Batistuta
2013-07-19, 16:36
Jag tycker att Dave verkar sitta på en hel del kunskap. När man läser hans texter bör man dock ha i åtanke att han är en snubbe som gillar att pusha sina produkter och verkar dessutom vara ganska selektiv med vilka studier han väljer att framhäva.

Ja, han vil som alle andre tjene penger på det han gjør:)

Känns hafsigt faktiskt.

Essentiellt liberal paleo-kost och en massa random studier inkastade på slutet. Hans prat om att jobba med experter, läsa forsking etc i 1000 år är såklart kraftigt överdrivet och försäljningsknep.

Det sagt gillar jag paleo-kost. I en viss kontext. Inte nödvändigtvis på bulk dock.
Hva liker du med paleo og hvorfor ikke på bulk? Tenker du på det å unngå gluten, spise naturlig mat osv? Hva synes du im mct-olje forresten? Bør jeg teste dette? Satser for tiden på crossfit og trener ganske mye hver dag. Hva tenker og ville du gjort, Tjing? Leser mye av det du skriver på kolo og virker som du sitter på mye kunnskap:)

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk 2

tjing
2013-07-19, 20:51
För att jag inte tror att det nödvändigtvis är så hälsosamt att konstant äta stora mängder fett (särskilt vid bulk, då kalorierna och fettintaget rimligtvis går upp) och för att om valet finns, med all sannolikhet är bättre att äta mer kolhydrater för träningens skull. Nu är jag medveten om att paleo inte måste innebära lite kolhydrater i kosten per se, men det blir ju ofta det i praktiken.

Jag tror inte att gluten är ett problem, om man inte upplever problem av att äta gluten. Upplever man problem (t ex med mage) och inte är glutenintolerant, kan man med fördel givetvis prova att utesluta gluten en tid för att se om det blir någon skillnad. Förutsatt att magproblemen inte beror på något annat uppenbart.

MCT-olja har jag för lite kunskap om för att ge en vettig åsikt. Men det omhuldas av många inom paleo-sfären.

Prova om du vill, det är ingen ohälsosam kost (en del mår bra av mindre kolhydrater, en del inte). Tvärtom finns mycket hälsosamt med paleo-kost.

Alltså, jag gillar paleo men jag gillar också att använda ordet "kontext". D v s en mall passar inte alla och paleo passar inte alla, i alla lägen. Om man trivs med att äta den kosten och mår bra av den, så finns det ingen anledning att inte äta den. Men det är inget måste för ett hälsosamt liv.

Batistuta
2013-07-19, 23:05
Takk for svar:) trodde kanskje du hadde noe forskning å vise til når det gjaldt mct. Utrolig bra forklart av deg når det kommer til å bulke på paleo. Dave asprey mener at man kan spise mye mer kcal på om paleo fordi da spiller hormonene på din side og inflammasjon i kroppen blir borte. Hva tenker du?

tlk
2013-07-19, 23:43
Det förvånar mig att "Bulletproof diet" är så stor förespråkare av diverse nötter. Högt intag av nötter ger ofta det svårt att få den där magiska ration omega-3:omega-6 som många från paleotron ser som viktig för att just få ner inflammation. Att lägga extra pengar på att köpa gräsätande kossor istället för matade med majs för att få lite mer o3 å mindre o6 och sen dunka några nävar nötter med högt o6 känns inte helt genomtänkt. Dock om man bor i USA där kött pumpas fulla med hormoner mest hela tiden så finns det ju anledning att välja bättre kött.

Och undvika aspartam? Varför egentligen. Stevia däremot - som vi vet mycket mindre om - det ska man trycka i sig massor av.

Även linser hamnar långt ner på ätarlistan. Det är något som även många av de inbitna biokemisterna inom paleovärlden har lagt åt sidan när de verkligen har titta på forskningen och sett att den inte rimmat med vad de påstått från början. Vilket förstås är bra att åsikter ändras. Bara förvånar mig att tron lever kvar. Det var ju inte riktigt så inflammatoriskt för tarm och rent allmänt dålligt som "man" trodde.

Det är ju, som sagt, egentligen svårt att säga att "paleodiet" egentligen är dålig. Bas i mat av bra kvalitet, kött, grönt, rotfrukter (även om då vanlig vit potatis sällan är poppis).

Att paleo skulle dämpa inflammation i kroppen är ju inte helt otänkbart... förutsatt att vad man äter normalt faktiskt är något som triggar immunförsvaret (varför potatis ofta väljs bort för nån bråkdel av människor är ju då känsliga mot "nightshades") och man då låter bli att äta det. Några studier på att så faktiskt är fallet vettikattsingen, och det kan väl ofta rimligtvis bero på att många går från att äta massa skräpmat som ger hög oxidativ stress och de inflammationer det för med sig till att äta högt med fiber (som förstår är bra) och allmänt bättre och då får i sig välsökta vitaminer och mineraler... som i sin tur säkert kan ge hormonell påverkan om man plötsligt får i sig mer nyttigheter och dämpar tokiga blodsocker-fluktationer från sina donuts.

För övrigt klickade jag igenom en del av referenserna... Tycker verkligen att påståendena som görs/antyds på sajten inte riktigt är något man kan göra med grund i studierna som refereras.

Batistuta
2013-07-20, 02:43
For en flott respons. Virker absolutt som du har satt deg inn i dette. Hva tenker du om å få ibseh såpass mye fett og lite proteinnog likevel prestere/bygge muskler? Har du testet ghee eller mct eller cocosa? I den siste podcasten til joe rogsn fikk man litt intrykk av at asprey er litt av en skrytepave wom overdriver og rr litt ror glad i å prate noen ganger og det fikk han høre!

tjing
2013-07-20, 09:22
Takk for svar:) trodde kanskje du hadde noe forskning å vise til når det gjaldt mct. Utrolig bra forklart av deg når det kommer til å bulke på paleo. Dave asprey mener at man kan spise mye mer kcal på om paleo fordi da spiller hormonene på din side og inflammasjon i kroppen blir borte. Hva tenker du?

Hormonerna spelar på din sida?

Det låter ju bra i teorin men jag skulle gärna se konkret forskning på det uttalandet. Alla uttalanden som implicit eller explicit vill påverka hur kalorier av en viss makronutrient metaboliseras i kroppen, ska man vara försiktig med. Vi såg ju senast paleo-killen som åt en massa kalorier varje dag och inte gick upp i vikt lika mycket som beräknat, vilket blåstes upp till något magiskt på helt felaktiga grunder.

Han åt en massa protein, nötter och annan mat som aktivt "motverkar" viktuppgång (i fettvikt), genom hur de metaboliseras och tas upp i kroppen.

Det enda jag sett som skulle kunna hinta om en "fördel" på lågkolhydratskost på kaloriöverskott, är en studie som visar att AMPK fosforyleras även på ett relativt stort överskott i en kost med lite kolhydrater, medan AMPK-fosforylering inhiberas i en kost med mer kolhydrater, även på kaloriunderskott.

Studien: https://www.thieme-connect.com/ejournals/abstract/10.1055/s-0032-1312656

Effect of Dietary Macronutrient Composition on AMPK and SIRT1 Expression and Activity in Human Skeletal Muscle

Skrev lite om den här: http://traningochnutrition.wordpress.com/2013/01/04/gott-och-blandat/

Med tanke på den roll AMPK spelar för fettmobilisering och katabolism av sagda vävnad, är det ju intressant att spekulera i. Men man ska hålla spekulationerna på mattan och inte låta de lyfta hur lätt som helst.

tjing
2013-07-20, 09:41
För övrigt klickade jag igenom en del av referenserna... Tycker verkligen att påståendena som görs/antyds på sajten inte riktigt är något man kan göra med grund i studierna som refereras.

Tyvärr rätt vanligt förfarande, eftersom få människor ändå läser referenserna och det ger "tyngd" till vad man skriver.

tlk
2013-07-20, 10:42
For en flott respons. Virker absolutt som du har satt deg inn i dette. Hva tenker du om å få ibseh såpass mye fett og lite proteinnog likevel prestere/bygge muskler? Har du testet ghee eller mct eller cocosa? I den siste podcasten til joe rogsn fikk man litt intrykk av at asprey er litt av en skrytepave wom overdriver og rr litt ror glad i å prate noen ganger og det fikk han høre!

Jag tycker att kokosolja är gott att äta med sked direkt ur burken. Också trevligt att blanda i kvargen och så. Metaboliseringen av MCT är lite annorlunda än de flesta andra fettkällor och vissa tänker att det då ger energi lite snabbare. Själv ser jag det mest bara som kalorier som är goda. Är man väldigt orolig över insulin och blodsocker så är det väl fin energikälla, fast jag äter mest det för att det är gott. Paleovärlden är ofta rätt besatt av insulin... som inte borde vara något problem för frisk individer ändå. Vad jag har sett av egentliga studier på MCT så är det inget magiskt (lite "ketogent" ibland) men inte ohälsosamt iaf.

"Target 50-60% of calories from healthy fats (this is easy and tastes good), 20% from protein, and the rest from vegetables." På en 3000kcal-diet ger det 600kcal från protein = 150g (räknat på 4kcal. Räknar du 3.2kcal så får du fler gram). Jag tror det är fullt tillräcklig mängd protein för de flesta. Optimalt för hårt tränande styrkeidrottare är det inte enligt RF dock (då bör du väl uppemot 2g/kg). Men väl över RDI och tittar du in på http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=196708 ser du att 1.3g/kg fungerar ändå fint för normalt hobbybyggande. Jag är själv i campet som tror att man inte ska oroa sig så extremt mycket över proteinintaget som fitnessindustrin vill att man ska.

50-60E% fett är inget som jag hade trivts på. På 3000kcal snackar vi 200g fett, 150g protte, 150g kolhydrater. Spontant hade jag stuvat om det till 50-100g fett, 150-200g protte, och 3-400g kolhydrater. Jag presterar och mår bättre på en sån fördelning. Sen är jag tveksam till 60:20:20-fördelning av energin... Får känslan av att större del av proteinet kommer att göras om till glukos än om man ligger på högre mängd kolhydrater.

Tyvärr rätt vanligt förfarande, eftersom få människor ändå läser referenserna och det ger "tyngd" till vad man skriver.

Och att göra så här som på bulletproof-sidan och i slutet slänga ihop lite hopplock av referenser och "jag baserade mitt tänkande på det här". Oh dear... referenserna i den löpande text, plz!

Batistuta
2013-07-20, 20:16
Hva slags karbohydrater bør jeg få i meg? Vil unngå gluten en periode fremover. Helst unngå de mest innflammatoriske matvarene.hvilke matvarer synes du jeg bør unngå da?300-400 karbs synws jeg høres mye ut, jeg får aldri i meg mindre enn 350 gr protein per dag, er litt for glad i casein pudding fra body science;) får i meg rundt 15gr fiskeolje hver dag. Er det nok fett? Takk for flotte og utfyllende svar:)

tjing
2013-07-20, 20:32
Får känslan av att större del av proteinet kommer att göras om till glukos än om man ligger på högre mängd kolhydrater.

Jepp.

Och att göra så här som på bulletproof-sidan och i slutet slänga ihop lite hopplock av referenser och "jag baserade mitt tänkande på det här". Oh dear... referenserna i den löpande text, plz!

Ja, eller hur. Snacka om att göra det lätt för sig. Nu är det svårt att exakt analysera och jämföra referenserna med det han hävdar i texten.

tjing
2013-07-20, 20:33
Hva slags karbohydrater bør jeg få i meg? Vil unngå gluten en periode fremover. Helst unngå de mest innflammatoriske matvarene.hvilke matvarer synes du jeg bør unngå da?300-400 karbs synws jeg høres mye ut, jeg får aldri i meg mindre enn 350 gr protein per dag, er litt for glad i casein pudding fra body science;) får i meg rundt 15gr fiskeolje hver dag. Er det nok fett? Takk for flotte og utfyllende svar:)

Vitt ris (ej parboiled) är något som en del paleo-människor tycks tycka är okej. Och kanske potatis. D v s om du vill undvika gluten.

Fredrik_S
2013-07-20, 21:05
Vad sjutton har hänt med fitnessvärlden, sen när började det bli bra att äta lite kolhydrater äta sällan och äta mest fett?
Det är ju precis tvärtemot allt som verkar vettigt.

Jag äter så mycket kolhydrater som bara går(600-800gram oftast) och så lite fett som bara går(50-70 gram oftast) Proteinet försöker jag få ner till 200 gram men det blir inte sällan lite mer.
Tycker det blir extremt lite fettinlagrning med det ätbeteendet och väldigt bra kraft och ork till träningen och musklerna....

tjing
2013-07-20, 21:31
Jag har ungefär samma stats som dig, Fredrik_S på träningsdagar och håller med om hur det påverkar träning och kropp.

raddum
2013-07-20, 21:51
Ja att sky kolhydrater när man tränar intensivt är sannerligen märkligt. Fredrik, ligger du sådär alla dagar, även vilodagar (förutsatt att sådana förekommer)?

tlk
2013-07-20, 21:54
Bulletproof diet är väl kanske inte ens tänkt för individer som tränar hårt.

raddum
2013-07-20, 22:13
Bulletproof diet är väl kanske inte ens tänkt för individer som tränar hårt.

sorry hoppade bara in i de senare inläggen

Fredrik_S
2013-07-20, 23:49
Ja att sky kolhydrater när man tränar intensivt är sannerligen märkligt. Fredrik, ligger du sådär alla dagar, även vilodagar (förutsatt att sådana förekommer)?

Ja jag äter så fettsnålt och kolhydratsrikt jag kan alla dagar. Har inga direkta vilodagar nej. Jag äter mig mätt på kolhydrater och låter hungern avgöra, inte huruvida jag borde behöva mer eller inte, ibland är jag mindre hungrig på mer aktiva dagar ibland tvärtom.

Batistuta
2013-07-21, 00:15
Hyggelig at du kommer inn i diskusjonen, Fredrik. Skal prøve å spise mer karbohydrater fremover, men vil fortsatt kutte ut gluten. Hva med å kutte ut kasein. Vil det være noen fordeler der? Jeg trener hver dag og har som mål å komme til crossfit games neste år og sksl stille i AF neste år. Tenker kanskje at det er bedre å holde meg til mer karbohydrater enn fett. Problemet er at jeg aldri blir mett, men det er nok fordi jeg spiser for lite kcal og alt fo mye salat/grønnsaker.

tlk
2013-07-21, 05:09
Hyggelig at du kommer inn i diskusjonen, Fredrik. Skal prøve å spise mer karbohydrater fremover, men vil fortsatt kutte ut gluten. Hva med å kutte ut kasein. Vil det være noen fordeler der? Jeg trener hver dag og har som mål å komme til crossfit games neste år og sksl stille i AF neste år. Tenker kanskje at det er bedre å holde meg til mer karbohydrater enn fett. Problemet er at jeg aldri blir mett, men det er nok fordi jeg spiser for lite kcal og alt fo mye salat/grønnsaker.

Får du immunrespons på kasein så ska du klart undvika det.

Nu tränar jag inte crossfit själv men har fått intrycket att det är väldigt mycket "metcon" över det. Du behöver definitivt köra rätt bra mängd kolhydrater för att köra mycket crossfit. Jag lyssnar en del på Robb Wolfs podcast och han säger detsamma. Låg-carbo och mycket metcon/crossfit-träning är inte bästa combon.

tjing
2013-07-21, 11:10
Kasein är något jag försöker undvika, i alla fall kvarg. Blir slemmig och tjock i halsen, täppt i näsan och känner mig allmänt off.

Håller med tlk. Överhuvudtaget ska man äta det man mår bra av och undvika det man inte mår bra av. Livet är för kort för något annat. Givetvis ska man undvika placeboeffekter och prova vid flera tillfällen.

Batistuta
2013-07-22, 01:23
Takk for flotte svar. Jeg kommer til å kutte ut gluten og så tror jeg at jeg kommer til å kutte ut kasein etter hvert. Kosten kommer til å bli ganske paleo aktig, men med mindre fett og ganske mye mer karbohydrater(uten gluten:)). Hvis noen har noen flere tips angående hva jeg bør gjøre angående kosten så er jeg takknemlig for det.

Nutrid
2013-07-22, 10:57
Kasein är något jag försöker undvika, i alla fall kvarg. Blir slemmig och tjock i halsen, täppt i näsan och känner mig allmänt off.

Jag får exakt samma känning som du av kvarg. Vad är det mest troligen som spökar isåfall?

Laktos, kaseinkänslighet eller vad?

Kan tillägga att jag har astmaanlag & allergi mot bla pollen, pälsdjur, kvalster etc (så min hals är mer eller mindre alltid påverkad).

Fredrik_S
2013-07-22, 18:41
Jag har alrdig haft problem av gluten, men har man allergi ska man givetvis undvika det. Jag baserar det mesta av mitt kolhydratsintag på spannmål såsom vete havre och råg, även ris. Bröd hårt som mjukt havregryn och vitt ris. Fettet försöker jag eliminera så gott det går men det blir förståss både omöjligt och antagligen osmart att ta bort allt, räknar man med allt fett från havregryn kyckling lättmjölk osv brukar det ändå passera 50gram sträcket. Kolhydraterna hamnar oftast mellan 500gram och 900 gram per dag proteinet försöker jag hålla under 250g...vilket tro det eller ej inte alltid är det lättaste när man behöver ca 4500 kcal

Mjölk dricker jag väldigt mycket men rena kasseinprodukter som kvarg eller keso undviker jag pga att magen inte gillar det....

tjing
2013-07-22, 19:00
Jag får exakt samma känning som du av kvarg. Vad är det mest troligen som spökar isåfall?

Laktos, kaseinkänslighet eller vad?

Kan tillägga att jag har astmaanlag & allergi mot bla pollen, pälsdjur, kvalster etc (så min hals är mer eller mindre alltid påverkad).

Bra fråga faktiskt, har inte studerat det hela närmare.

Jag har också pollenallergi men ingen astma så vitt jag vet.

Det känns spontant som att immunförsvaret reagerar på kasein snarare än laktos, då laktos brukar ge mer problem med magen. Det finns en massa anekdoter kring mjölkprodukter och astmatiska symptom, men forskningen är skralare.

maqan
2013-07-22, 19:25
Det är sannolikt kaseinet snarare än laktosen som ger upphov till de symptom som ni nämner.

Nutrid
2013-07-22, 22:16
Bra fråga faktiskt, har inte studerat det hela närmare.

Jag har också pollenallergi men ingen astma så vitt jag vet.

Det känns spontant som att immunförsvaret reagerar på kasein snarare än laktos, då laktos brukar ge mer problem med magen. Det finns en massa anekdoter kring mjölkprodukter och astmatiska symptom, men forskningen är skralare.

Exakt. Själv så klarar jag av mjölk i rätt stora mängder medan kasein som sagt verkar ge trubbel med halsen.

Har förmodligen något att göra med att det är svårt för vissa att bryta ned det i magsäcken när det kommer mycket på en och samma gång.

Man har ju hört att vissa exempelvis får sura uppstötningar av omega-3 kapslar vilket då enligt vissa källor handlar om att de inte kan hantera den höga koncentrationen på en och samma gång.

tlk
2013-07-23, 05:47
Reagerar ni liadant på kasein i pulverform? Borde ju vara enkelt test.

Tror även jag att det är kaseinet och inte laktosen.

IggaN
2014-02-09, 13:38
Jag är sugen på att börja dricka bulletproof kaffe, smör från gräsbetande kor, mct olja och kaffe. Men jag kör ingen LCHF och äter ganska mkt kolhydrater och fett annars och planerar inte på att ändra detta.

Kommer jag blir fet om jag lägger till detta kaffet med en eller två koppar om dagen tror ni?

maqan
2014-02-09, 20:27
Ja, om du hamnar på energiöverskott. Det känns ganska vansinnigt att dricka en kaffedrink med flera hundra kalorier dagligen om man inte har ett väldigt stort energibehov. Men oavsett det är det i allmänhet bättre att lägga de kalorierna på riktig mat istället.

sigill
2014-02-09, 20:37
Ja, om du hamnar på energiöverskott. Det känns ganska vansinnigt att dricka en kaffedrink med flera hundra kalorier dagligen om man inte har ett väldigt stort energibehov. Men oavsett det är det i allmänhet bättre att lägga de kalorierna på riktig mat istället.

Det går nog alldeles utmärkt om man äter delvis rejält näringstät mat som:

några hundra gram broccoli/gröna bönor och några ägg dagligen=> ca 400 kcal näringstät föda som bas. Då behövs det i stort sett bara rimliga mängder kött/mejeriprodukter så kirrar man proteinbehovet lätt.