handdator

Visa fullständig version : Fylla på idag under långt träningspass?

Eldis
2013-07-18, 12:24
Tjenare pojkar och flickor, har en specifik liten fråga jag skulle behöva hjälp med.

Ikväll kommer jag behöva kötta in 2 av mina större pass till ett långt pass (blir nog en bra 2-3 timmar långt minst) för att kunna hinna med det jag vill på fredagen och lördagens ledighet.

Borde jag ladda med något i mitten av passet där jag vanligtvis hade slutat och gått hem för att äta efter träningen?

Jag tänkte möjligtvis BCAA + någon kolhydratskälla eller dylikt men det kanske är onödigt?

Jag har käkat 2 ggr innan passet (runt 50-60g protein 0 kolhydrater vid 12.00, sen 50-60g protein + 40g kolhydrater runt 16.00 sen tränar jag runt 17.30)

Vad tros?

vicarious
2013-07-18, 12:29
Protein bör inte behövas, det känns onödigt om du åt så nära inpå. Ta med lite extra kolhydrater och ta under passet om du känner att det behövs.

raddum
2013-07-18, 13:31
Ett fall där BCAA faktiskt kan vara till nytta.

StarkaUlf
2013-07-18, 13:46
Ett fall där BCAA faktiskt kan vara till nytta.

Varför? Känns ju mer som att kolhydrater vore lämpligare, om man nu behöver något.

z_bumbi
2013-07-18, 13:49
BCAA kan vara prestationshöjande under längre pass. Personligen så tycker jag det brukar räcka bra att dricka lite kolhydrater från början av passet för att hålla energin uppe.
Sen tycker jag det oftast brukar vara en stor nackdel om man försöker träna ikapp genom att dubblera pass utan det är smartare att modifiera träningen så att det i alla fall inte blir dubbelt så mycket träning.

Eldis
2013-07-18, 13:56
Tack för lite blandade råd :)

Jag håller helt med Bumbi, brukar 9/10 gånger ha ett avslappnat schema som är lätt att hålla och planera livet runtom men det blev lite specifikt då polare från Göteborg ska komma på besök denna helgen och poolparty etc.

Så det blir ett ryggpass + ett annat pass i ett idag.

Jag bryr mig inte så mycket om vad som är bra om man hade gjort det löpande etc, jag menar bara just för idag med tanke på hur jag äter under dagen - finns det fler fördelar för att trycka lite bcaa+kolisar, eller bara ena vs andra eller inget alls? :)

Tack på förhand!