Visa fullständig version : Har du Toxoplasma gondii?
Snubblade över det här ämnet när jag lyssnade på en podcast. Tydligen så är ungefär 1/3 av världens befolkningen infekterade med parasiten Toxoplasma gondii. Värddjuret är katt, och parasiten går lätt över till människor.
Det sägs att även latent så kan Toxoplasma gondii påverka människor, vilket ska kunna ge upphov till ökat risktagande, nedstämdhet och kan till och med leda till ökad risk för självmord.
http://healthland.time.com/2012/07/03/are-cat-ladies-more-likely-to-attempt-suicide/
Från CDC (center for disease control i usa)
"Toxoplasmosis is considered one of the Neglected Parasitic Infections, a group of five parasitic diseases that have been targeted by CDC for public health action."
http://www.cdc.gov/parasites/toxoplasmosis/disease.html
andra källor
http://en.wikipedia.org/wiki/Toxoplasma_gondii
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22776427
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3515034/
Hur vet man om man har det då? Risktagande, nedstämdhet, tankar om självmord, passar ju in på var o varannan människa beroende på hur känsligt det är.
Det är ju helt sinnessjukt. Oerhört fascinerande läsning, tackar!
10-20% av befolkingen i USA har parasiten latent i hjärnan som kan påverka hjärnkemi och beteende? Låter helskumt.
Lance Uppercut
2013-07-16, 18:06
Ja! Fan va nice med en tråd om Toxoplasma. Tycker att det är sjukt intressant. Har läst att upp mot 50% av befolkningen i Brasilien tros vara smittade av Toxoplasma, minns dock inte var. Skulle ju inte vara helt överraskande med tanke på deras fightingskillz ;)
Helt missat den här rackaren till parasit.
Har nyligen rengjort en kompis kattlåda ett par veckor. Oopsie.
Frågan är ju dock hur det kausala sambandet ser ut, då det talas mycket om associationer med bilolyckor, självmordsförsök, asocialt beteende/misstänksamhet (män) etc.
Intressant dock att den kan modulera aktivitet i CNS.
dluddeckens
2013-07-16, 18:23
Går den från människa till människa också?
Isf borde det bara vara en tidsfråga innan alla har det? Om nu redan 1/3 av människorna har parasiten.
För ungefär 3 år sedan så blev min syn konstig på vänster öga, fick ungefär som små svarta prickar eller liknande i synfältet, samt att jag fick typ ljusblixtrar i mörkare rum, typ när jag skulle sova osv, och något större pupill än det andra ögat.
Läkaren var helt övertygad om att jag hade hjärntumör, fick åka in och lämna lite prover 3 dagar senare, då visade det sig att jag hade en toxoplasma-infektion i ögat, dom kunde även se små ärr i ögat sen en gammal infektion.. Antagligen när jag var väldigt liten, eller tillomed låg i morsans mage tydligen?
Fick en skaplig pencilinkur utskriven, typ 4-5 tabletter om dagen i 6 veckor, pallade med en vecka, sen struntade jag i den. Det har inte blivit sämre dom här åren efter det, så jag antar att kroppen tog hand om det själv.
Men för några månader sedan läste jag att det kan skada nervsystemet och liknande, så nu är jag sugen på att kolla upp detta igen, låter ju inte allt för bra :)
Finns ju inget skydd mot det egentligen, förutom ett bra imunförsvar, och det kan man väll inte påverka så mycket egentligen?
Lance Uppercut
2013-07-16, 18:35
Helt missat den här rackaren till parasit.
Har nyligen rengjort en kompis kattlåda ett par veckor. Oopsie.
Frågan är ju dock hur det kausala sambandet ser ut, då det talas mycket om associationer med bilolyckor, självmordsförsök, asocialt beteende/misstänksamhet (män) etc.
Intressant dock att den kan modulera aktivitet i CNS.
Från vad jag har hört så kan man bara smittas av utekatter då de oftast får parasiten av råttor/möss.
Från vad jag har hört så kan man bara smittas av utekatter då de oftast får parasiten av råttor/möss.
Ah, det var ju intressant. Har du någon källa? Ja, katten måste väl få parasiten någonstans i första taget liksom. Det var en innekatt i det här fallet, dessutom.
Lance Uppercut
2013-07-16, 18:36
Går den från människa till människa också?
Isf borde det bara vara en tidsfråga innan alla har det? Om nu redan 1/3 av människorna har parasiten.
Tror inte det, i så fall genom avföring.
Lance Uppercut
2013-07-16, 18:38
Ah, det var ju intressant. Har du någon källa? Ja, katten måste väl få parasiten någonstans i första taget liksom. Det var en innekatt i det här fallet, dessutom.
Hörde detta på Joe Rogans podcast, de har snackat väldigt mycket Toxoplasma där, kommer tyvärr inte ihåg vilka källor det rörde sig om så jag vet inte om det är legit. :/
watertouch
2013-07-16, 18:42
Går det att på nått se detta med blodprov... Vitablodkroppar verkar va ett sätt...Även sett att min läkare skrivit i journalen att dem tagit nått test för att se om man har typ sån skit ska va vissa värden som höjjs... Fick aldrig reda på vad det var dock... Var negativt för Borrelia dock... Så kul att följa det på nyheterna nuförtiden om hur testen visar fel....
watertouch
2013-07-16, 18:44
[QUOTE=Lance Uppercut;6554925]Hörde detta på Joe Rogans podcast, de har snackat väldigt mycket Toxoplasma där, kommer tyvärr inte ihåg vilka källor det rörde sig om så jag vet inte om det är legit. :/[/QUOTE
Fearfactor mma snubben?
Lance Uppercut
2013-07-16, 18:47
[QUOTE=Lance Uppercut;6554925]Hörde detta på Joe Rogans podcast, de har snackat väldigt mycket Toxoplasma där, kommer tyvärr inte ihåg vilka källor det rörde sig om så jag vet inte om det är legit. :/[/QUOTE
Fearfactor mma snubben?
Ja, om man vill förminska honom till dessa två saker :P
www.joerogan.net
www.joerogan.net/podcasts/
Tror inte det, i så fall genom avföring.
Vinterkräksjukan says hi :)
Lance Uppercut
2013-07-16, 18:50
Vinterkräksjukan says hi :)
Ja typ, tror dock att man måste vara gaaaaanska så närgången så sysslar man inte med bajssex så är man nog safe xD
Ja typ, tror dock att man måste vara gaaaaanska så närgången så sysslar man inte med bajssex så är man nog safe xD
Undrar hur många som tänkte "Fan också..!" där. :D
Lance Uppercut
2013-07-16, 19:55
Undrar hur många som tänkte "Fan också..!" där. :D
Haha :laugh:
Lance Uppercut
2013-07-16, 19:56
powerful joe rogan?
ja!
proteinsynthesis
2013-07-16, 21:39
Illustrerad vetenskap hade ett nummer om detta, vet inte hur länge sedan dock.
dluddeckens
2013-07-16, 22:42
Jag lämnar blod regelbundet, vore intressant att veta om de testar för detta.
smittorisk :
En nyligen publicerad norsk prospektiv fall-kontroll studie visar att risk för infektion ökar signifikant om man
• äter rå eller otillräckligt upphettad köttfärs,
• äter osköljd färsk frukt,
• äter rått eller otillräckligt upphettat fårkött eller fläskkött,
• rengör kattlådan,
• vid köksarbete använder samma, odiskade knivar som använts till kött också till hanterande av annan föda.
edit : det här var publicerat 1997 :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.