handdator

Visa fullständig version : Protein från tofu

Rober
2013-07-14, 13:48
Har börjat äta mer vegetariskt, och har märkt att proteininnehållet i tofu varierar.

Något som fick mig att reagera var dock att Kung Markattas tofu sägs innehålla 16 g protein / 100 g (torrvara nämns inte), vilket är väldigt högt för tofu. Det högsta jag sett ifrån andra märken är 12 g protein / 100 g, och det är också det maximala värdet man kan hitta av att googla.

Misstänker därmed att Kung Markatta fuskar genom att räkna bort vattnet som finns i tofun för att locka till sig protein-suktande vegetarianer.

Ni som äter tofu, vad anser ni om Kung Markatta-tofuns proteinmängd. Bluff?
Och till andra kunniga: har tillverkare rätt att räkna bort vatten i innehållsförteckningen utan att ange att det är torrvara som avses?

tlk
2013-07-14, 14:07
Normalt är det ju torrvaran man räknar på. Ponera att du har köpt färdigkokt potatis i vatten. Näringsvärdena är då på potatisen och inte vattnet.

Och tofutillverkning kan ge väldigt olika kompakta tofu med lite olika karekteristik. 16g/100g tycker jag inte alls låter jättehögt... Beror väldigt mycket på hur de tillverkarna dem. Det är ju ändå gjort på sojabönor och kan teoretiskt sätt ha ännu högre..

Det är ju 16g protein / 100g TOFU och inte 16g / 100g TOFU OCH VATTEN.

köper du tonfisk i vatten så är ju näringsvärdet på tonfisken och du kan inte räkna på att 200g tonfisk i vatten ger dig 2 * vaddetnuärförvärden utan du får kolla på hur mycket fisken väger.

standard i näringstabeller är väl annars runt 8g men det kan man ju inte tro på att det stämmer för andra märken.

Ser ingen anledning att tro att det är någon bluff.