Visa fullständig version : Negativa kalorier studier?
wilhelmblomgren
2013-07-12, 00:44
Tja! Hittade ingen tråd om just detta... Så jag skapade en.
Om jag förstår detta med negativa kalorier rätt så funkar det såhär: Om jag äter 100g vitlök som innehåller ca 150 kilokalorier, blir jag då av med 150Kcal+ genom att bara ligga där och smälta maten. Stämmer det?
Finns det någon vetenskaplig studie som faktiskt stödjer just detta med negativa kalorier?
Guybrush82
2013-07-12, 04:57
Negativa kalorier är en myt.
Beror på hur man ser på det. Äter man något med väldigt lågt kaloriinnehåll så är det väl mycket möjligt att under den tid det tar för kroppen att ta hand om maginnehållet så har man gjort av med mer energi än man ätit.
Det är väl hela grunden för viktnedgång.
Dock tror jag inte på att det finns "magiska" råvaror som gör att enbart magens bearbetning av dem tar mer energi än det man ätit. Det ska möjligen vara de nollkaloriprodukter som finns då (stevia etc), men om man ser till det lilla faktumet att man behöver få i sig makro och mikronutrienter i en viss omfattning så krävs det lite mer än nollkaloriprodukter för att leva.
Guybrush82
2013-07-12, 06:28
Beror på hur man ser på det. Äter man något med väldigt lågt kaloriinnehåll så är det väl mycket möjligt att under den tid det tar för kroppen att ta hand om maginnehållet så har man gjort av med mer energi än man ätit.
Det är väl hela grunden för viktnedgång.
Dock tror jag inte på att det finns "magiska" råvaror som gör att enbart magens bearbetning av dem tar mer energi än det man ätit. Det ska möjligen vara de nollkaloriprodukter som finns då (stevia etc), men om man ser till det lilla faktumet att man behöver få i sig makro och mikronutrienter i en viss omfattning så krävs det lite mer än nollkaloriprodukter för att leva.
Myten kring negativa kalorier handlar om att det skulle finnas födoämnen som kostar mer energi för kroppen att bryta ned och ta upp än vad de innehåller. "Nollkaloriprodukter" "räknas" således inte in i denna myt då ämnen som vatten och stevia inte kräver någon bearbetning av kroppen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.