Visa fullständig version : Alkohol i måttliga mängder!
NoPainNoGains
2013-07-11, 21:07
Tjenare.
Nu på sommaren så sommarjobbar jag och tar vara på mina helger FULLT ut. Dvs, drar på fester och har fett kul..
Men oroar mig över drickandet när de gäller att bygga muskler. För gymmet, äta mycket och nyttigt är en stor del utav mitt liv. Så vill bara fråga er. Hur mycket kommer de påverka mig om jag dricker mig "hyfsat full", dricker ren sprit (ja, jag föredrar det..). Jag blir inte bakfull, och brukar kunna prestera dagen efter lika bra som alla andra dagar i veckan. Kosten följer jag lika bra också.
Jag är 16 år, och har lärt mig hur mycket jag klarar av och jag brukar nyktra till på kvällen innan jag ska sova. Så kommer de påverka mina "gainz"? i så fall, har ni tips på hur ofta och hur man ska hantera det? :)
Källor på att de förstör träningen, och ta inte upp studier som är baserade utifrån alkoholister ..
Beror helt på hur mycket och ofta du dricker och du ger inga egentliga objektiva värden på det.
Eftersom du är så ung vill jag inte ge något råd om alkoholkonsumtion mer än att det inte är hälsosamt att dricka. Särskilt inte som ung. Det sagt är en måttlig konsumtion alltid bättre än en större.
Beror helt på hur mycket och ofta du dricker och du ger inga egentliga objektiva värden på det.
Eftersom du är så ung vill jag inte ge något råd om alkoholkonsumtion mer än att det inte är hälsosamt att dricka. Särskilt inte som ung. Det sagt är en måttlig konsumtion alltid bättre än en större.
Socialt är det dock oftast viktigare som ung :P. Borde kanske inte vara så men så är det.
NoPainNoGains
2013-07-11, 21:25
okej..
TrixxaRn
2013-07-11, 21:33
Du är 16 år och ska inte dricka alls!!! All välmening talar av egen erfarenhet.
NoPainNoGains
2013-07-11, 21:36
Du är 16 år och ska inte dricka alls!!! All välmening talar av egen erfarenhet.
Fast så ser det ut i dagsläget dock...
I måttliga mängder i alla fall..
Blir du full varje helg så är det mer än måttliga mängder imo. Prioritera, alternativt lär dej att ha kul utan alkohol om träningen är en sådan stor del utav ditt liv som du påstår.
http://www.styrkelabbet.se/alkohol-och-traning/
TrixxaRn
2013-07-11, 21:44
blir du full varje helg så är det mer än måttliga mängder imo. Prioritera, alternativt lär dej att ha kul utan alkohol om träningen är en sådan stor del utav ditt liv som du påstår.
+1
NoPainNoGains
2013-07-11, 21:57
Blir du full varje helg så är det mer än måttliga mängder imo. Prioritera, alternativt lär dej att ha kul utan alkohol om träningen är en sådan stor del utav ditt liv som du påstår.
Inte de jag menade. Sorry. Jag menade mer att anledningen till att jag kommer dricka denna helgen exempelvis är för att jag vill ta vara på sommaren, och mina helger.
Inte de jag menade. Sorry. Jag menade mer att anledningen till att jag kommer dricka denna helgen exempelvis är för att jag vill ta vara på sommaren, och mina helger.
Gör det då, men du vet om konsekvenserna om du läste artikeln i alla fall. Själv så har jag lärt mej att man kan vara på fest utan alkohol och ha lika kul. :)
NoPainNoGains
2013-07-11, 22:07
Gör det då, men du vet om konsekvenserna om du läste artikeln i alla fall. Själv så har jag lärt mej att man kan vara på fest utan alkohol och ha lika kul. :)
Jag kan säkert ha roligt utan alkohol ja. Men de blir roligare med det enligt mig. Jag blir en roligare person, speciellt eftersom alla andra dricker.. :P
BobaFett
2013-07-11, 22:37
Du är 16 år *slap*
Visste inte att man fick göra trådar om att bryta lagen på kolozzeum.
Alkohol har en större negativ påverkan på minderåriga då de har tunnare kärl. Källa: Min farsa brukade säga det till mig när han kom på mig. Det gjorde han ända fram tills jag var typ 26 :p
Du är 16 år *slap*
Alkohol har en större negativ påverkan på minderåriga då de har tunnare kärl. Källa: Min farsa brukade säga det till mig när han kom på mig. Det gjorde han ända fram tills jag var typ 26 :p
Vadå bryta mot lagen?
Kvicksilver
2013-07-12, 08:51
Du är 16 år *slap*
Det är inte straffbart att dricka alkohol för mindreåriga.
Det är inte straffbart att dricka alkohol för mindreåriga.
Helt rätt.
Kommer du upp i 5 öl på en dag så kortar du din livslängd. Värt att fundera på.
du vill ta vara på helgerna under sommaren genom att supa? way to go :)
Jag satt faktiskt och reflekterade över lite utav det som du beskriver häromdagen TS.
En sak som jag ångrar är att jag inte satsade stenhårt på träningen när jag var i din ålder. Din kropp är full med hormoner, ork, energi och liknande. Du kommer få fantastiska resultat om du bara vill.
Nu säger jag inte att du ska ta 100% avstånd från alkohol, det behöver inte vara nyttigt det heller.
Jag har nog egentligen inget direkt budskap, utan ville bara dela med mig utav vad jag kommit fram till.
Lycka till!
Ne0phyte
2013-07-12, 09:35
Det påverkar definitivt din prestationsförmåga till en viss del. Anser du att du presterar tillräckligt bra trots alkohol så ser jag ingen problematik i det hela.
Däremot vet jag av egen erfarenhet att det lät går överstyr, vilket bidrar till att fest blir en bra mycket viktigare del av vardagen än träningen. Värt att tänka på.
Stor Hård Ådrig
2013-07-12, 10:31
Drack rätt mycket en gång i veckan under bulk, tyckte verkligen inte det påverkade resultaten alls. Drog pbs på bakispass osv och gainade bra. Tar emot lite mer under deff dock när varje öl snittar en cirkus 200kcal. Antar att det kanske påverkar mer ju äldre man blir?
1 gång i veckan är i ärlighetens namn ingen särskilt hög konsumtion hos yngre människor och lär inte spela in alls för resultaten på gymmet i praktiken, om man sköter kost och sömn i övrigt.
smeander
2013-07-12, 12:14
Tjenare.
Nu på sommaren så sommarjobbar jag och tar vara på mina helger FULLT ut. Dvs, drar på fester och har fett kul..
Men oroar mig över drickandet när de gäller att bygga muskler. För gymmet, äta mycket och nyttigt är en stor del utav mitt liv. Så vill bara fråga er. Hur mycket kommer de påverka mig om jag dricker mig "hyfsat full", dricker ren sprit (ja, jag föredrar det..). Jag blir inte bakfull, och brukar kunna prestera dagen efter lika bra som alla andra dagar i veckan. Kosten följer jag lika bra också.
Jag är 16 år, och har lärt mig hur mycket jag klarar av och jag brukar nyktra till på kvällen innan jag ska sova. Så kommer de påverka mina "gainz"? i så fall, har ni tips på hur ofta och hur man ska hantera det? :)
Källor på att de förstör träningen, och ta inte upp studier som är baserade utifrån alkoholister ..
Du stör däremot hjärnans utveckling, det är därför det är 20årsgräns för att handla på systembolaget. För att hjärnan inte är fullt utvecklad innan 20 år. Alkohol i så pass ung ålder ökar risken för att bli beroende i stor grad och att man får problem senare i livet. Det är också vanligt att man blir socialt handikappad utan alkoholen och behöver den som en brygga för att våga ta sig an sociala situationer.
Skippa alkoholen och satsa tiden och pengarna på dig själv och din framtid.
1 gång i veckan är i ärlighetens namn ingen särskilt hög konsumtion hos yngre människor och lär inte spela in alls för resultaten på gymmet i praktiken, om man sköter kost och sömn i övrigt.
+1. Lyssna inte på alla präktiga jävlar som vill att du ska satsa allt på träningen under en period av livet när allt annat är så roligt. Det finns gott om tid kvar till att bli jätteseriös om du kommer fram till att det är vad du vill.
Det du däremot ska vara försiktig med är vad som händer när du är full, det finns så många tillfällen när man kan råka riktigt illa ut så var försiktig, drick med måtta och använd sunt förnuft dvs gör inte sånt du inte skulle gjort nykter.
+1. Lyssna inte på alla präktiga jävlar som vill att du ska satsa allt på träningen under en period av livet när allt annat är så roligt. Det finns gott om tid kvar till att bli jätteseriös om du kommer fram till att det är vad du vill.
Det du däremot ska vara försiktig med är vad som händer när du är full, det finns så många tillfällen när man kan råka riktigt illa ut så var försiktig, drick med måtta och använd sunt förnuft dvs gör inte sånt du inte skulle gjort nykter.
Ingen har sagt att han ska satsa på träningen till 100 heller. Det är åldern som alla är emot.
Jag ångrar att jag som 16 år inte tog hjälp av någon coach inom tyngdlyftning, hade kunnat vara hur stark som helst idag om jag prioriterat det före festandet. Alkoholen är ju bara rolig den kväll man dricker men kroppen har man med sig hela livet och de tillfällena man kan försöka satsa på en idrott seriöst är inte många.
Satsa seriöst på träningen, du har hela livet på dig att supa men bara en begränsad tid när det gäller att komma någon vart med träningen.
Du har hela livet på dig att träna men bara en begränsad tid att vara ung och gå på fest skulle jag säga. Balans är ledordet.
Du har hela livet på dig att träna men bara en begränsad tid att vara ung och gå på fest skulle jag säga.Balans är ledordet
This ^
Livet är större än att ha ådror på sina magrutor.
Ha en trevlig fredagskväll.
Du har hela livet på dig att träna men bara en begränsad tid att vara ung och gå på fest skulle jag säga. Balans är ledordet.
Han är 16 år, tror han får nog tillräckligt med tillfällen att festa i 3:an när han fyllt 18 och efter det, hela studentlivet på högskolan är ju en enda lång fest utan bakfylla. Hade ni gett samma råd till en som var 12?
Ni kan väl ha i åtanke att det här är ett träningsforum och inte flashback..
Håller man på med en idrott är det snarare tvärt om, man har oftast en begränsad tid att utvecklas men man kan dricka resten av livet.
Därmed inte sagt att jag tycker man bör hoppa över alla fester som finns men har man mål så kan det vara bra att tänka sig för någon extra gång. Sen är det stor skillnad på en fylla och att dricka några öl och hur ofta det sker.
Han är 16 år, tror han får nog tillräckligt med tillfällen att festa i 3:an när han fyllt 18 och efter det, hela studentlivet på högskolan är ju en enda lång fest utan bakfylla. Hade ni gett samma råd till en som var 12?
Ni kan väl ha i åtanke att det här är ett träningsforum och inte flashback..
Ok elitsatsa då. 26 pass i veckan och bli av med oskulden vid 30. Sen när han inte blev nånting så har han ju iaf tränat!
(Överdrivet men iaf)
NoPainNoGains
2013-07-12, 23:01
Kommer du upp i 5 öl på en dag så kortar du din livslängd. Värt att fundera på.
Får en massa negativa o meningslösa kommentarer i min mening så jag ger er alla ett svar tillbaka angående saker som kan förstöra ditt liv och dess längd.
ALLT. Allt här i världen skadar dig enligt dagslägets studier osv.
NoPainNoGains
2013-07-12, 23:03
Du stör däremot hjärnans utveckling, det är därför det är 20årsgräns för att handla på systembolaget. För att hjärnan inte är fullt utvecklad innan 20 år. Alkohol i så pass ung ålder ökar risken för att bli beroende i stor grad och att man får problem senare i livet. Det är också vanligt att man blir socialt handikappad utan alkoholen och behöver den som en brygga för att våga ta sig an sociala situationer.
Skippa alkoholen och satsa tiden och pengarna på dig själv och din framtid.
Tackar för ett utförligt svar. Men jag måste tyvärr ge dig anledningen till att jag super är för att jag har vart en jävla tråkig jävel fram tills nu. Jag o mitt ex var tsm sen vi var 14 år och hon tog all tid från mig, alla mina vänner och nu lägger jag hel del fokus på att få tbx dem. Så jag tänker uppoffra lite nu under sommaren på mina vänner.
NoPainNoGains
2013-07-12, 23:06
tackar verkligen för ditt svar. Trots att jag frågade detta, så ska jag vara tacksam över ALLA svar. Men jag är medveten om en rolig ungdom består "tyvärr" utav alkohol, och så länge jag inte håller på med skit o gör de allt för ofta så anser jag det vara OK. ville ha syn punkter på detta ämnet, vilket jag fick men allt för negativa och överdrivna faktiskt. Blir lite förvånad. tack för svaret ännu en gång!
NoPainNoGains
2013-07-12, 23:07
Jag ångrar att jag som 16 år inte tog hjälp av någon coach inom tyngdlyftning, hade kunnat vara hur stark som helst idag om jag prioriterat det före festandet. Alkoholen är ju bara rolig den kväll man dricker men kroppen har man med sig hela livet och de tillfällena man kan försöka satsa på en idrott seriöst är inte många.
Satsa seriöst på träningen, du har hela livet på dig att supa men bara en begränsad tid när det gäller att komma någon vart med träningen.
Med åldern kommer erfarenhet, och att dricka är en del utav ungdomen, och jag lär mig utav mina misstag som du och alla andra. Så de där stämmer inte :S?
NoPainNoGains
2013-07-12, 23:09
Livet är större än att ha ådror på sina magrutor.
Ha en trevlig fredagskväll.
haha så sant. Tack för svar.
NoPainNoGains
2013-07-12, 23:11
Håller man på med en idrott är det snarare tvärt om, man har oftast en begränsad tid att utvecklas men man kan dricka resten av livet.
Därmed inte sagt att jag tycker man bör hoppa över alla fester som finns men har man mål så kan det vara bra att tänka sig för någon extra gång. Sen är det stor skillnad på en fylla och att dricka några öl och hur ofta det sker.
Väldigt sant. Men som sagt, de är ingen bakfylla inblandad. Glöm att jag sa min ålder. Seriöst, jag vill bara veta vad ni tycker angående alkohol och kanske egna erfarenheter, utan någon tanke på min ålder.
Jag följer kosten samt träningen i samma skick nu som när jag aldrig drack förr.
NoPainNoGains
2013-07-12, 23:18
Drack rätt mycket en gång i veckan under bulk, tyckte verkligen inte det påverkade resultaten alls. Drog pbs på bakispass osv och gainade bra. Tar emot lite mer under deff dock när varje öl snittar en cirkus 200kcal. Antar att det kanske påverkar mer ju äldre man blir?
Ne. märkte de i början när jag inte riktigt visste om hur jag skulle hantera spriten o hur min kropp skulle uppfatta det. Men nu när jag har sunt förnuft och inte märker någon skillnad på träningen och kosten, så verkar de som att de är ok ibland?
NoPainNoGains
2013-07-12, 23:19
Tack för svaret :) Skönt med lite positiv feedback också! :)
Får en massa negativa o meningslösa kommentarer i min mening så jag ger er alla ett svar tillbaka angående saker som kan förstöra ditt liv och dess längd.
ALLT. Allt här i världen skadar dig enligt dagslägets studier osv.
Vilket trams. Låter ju "man får cancer av allt nuförtiden". Skärpning.
Klart man kan välja att kröka men man bör ju vara medveten om att även måttlig konsumtion (ett "glas" om dagen) försämrar vissa hälsomarkörer, och en pava vin eller 5 öl på en och samma dag är hyfsat jättedåligt. Det är ju knappast några fåtal bizarra småstudier som visar på detta.
Om man sen tillhör de som råkar gilla ruset på drogen i fråga så får man väl prioritera det ena eller det andra. Dock trevligare om man kan göra ett medvetet beslut.
Latissimus Dorsi
2013-07-13, 03:21
[låtsasvararutinerad]Du är 16, skitsamma. Du har resten av livet på dig att träna.[/låtsasvararutinerad]
Jag är själv 17 :D
Den här frågan är ju som när en tjej frågar "ser jag tjock ut i de har jeansen"; det enda svar som kommer att godkännas är det svar TS själv vill ha. Då kan jag undra: Varför frågar du om du redan har bestämt dig? Jag tror nämligen inte att du har uppnått sexton år och aldrig tidigare har hört någon säga att nja, en fylla per vecka är inte så bra, nej.
En fylla per vecka är, med tlks ord, hyfsat jättedåligt. Oavsett om du tycker att du inte blir bakis dagen efter. Det är, som tlk också redan har skrivit, hyfsat jättedåligt på ett sätt som inte alls har med ens resultat på gymmet att göra. Tycker man att man "måste" dricka sig full varje helg för att livet skall vara kul har man vidare ett förhållande till alkohol som är hyfsat ofräscht. Att det är väldigt vanligt i Sverige att ha det är ingen ursäkt.
Du väljer ju att göra som du tycker att det är värt att göra, men att du vill att alla skall dunka dig i ryggen och säga "ja, helt rätt, cool kille, helt ofarligt, YOLO" är bara fånigt.
[låtsasvararutinerad]Du är 16, skitsamma. Du har resten av livet på dig att träna.[/låtsasvararutinerad]
Jag är själv 17 :D
Jag tycker tvärt om, man har hela livet på sej att dricka men ungdomen har man mest framgång i inom träningen.
Ja, gud vad tlk är klarsynt; "hyfsat jättedåligt" är en amatör-analys som säger ingenting om nånting. Nu uppskattar jag iofs tlk:s input i det mesta och hans åsikt är intressantare än kreti och pleti men Tolkia, nu får du ta det lungt innan du överröser tlk med dina kärleksförklaringar.
Dessutom tycker jag att den moralistiska hållningen kan bli överdriven ibland. Alla mår bra av att leva lite, alla vet att ungdomar dricker, vi har själva druckit i den åldern osv. Spela inte äldre än du är.
Ja, gud vad tlk är klarsynt; "hyfsat jättedåligt" är en amatör-analys som säger ingenting om nånting. Nu uppskattar jag iofs tlk:s input i det mesta och hans åsikt är intressantare än kreti och pleti men Tolkia, nu får du ta det lungt innan du överröser tlk med dina kärleksförklaringar.
Dessutom tycker jag att den moralistiska hållningen kan bli överdriven ibland. Alla mår bra av att leva lite, alla vet att ungdomar dricker, vi har själva druckit i den åldern osv. Spela inte äldre än du är.
Hyfsat jättedåligt = http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/en-flaska-vin-kan-forkorta-livet/
Ska man droga sig är iaf jag av övertygelsen att det är gött att så gott man kan sätta sig in i verkningsmekanismer och skadescenarior, etc. Vilket man förstås kan diskutera ad nauseum. Får intrycket att TS inte är intresserad av det alls så varför ens bemöda sig med att gå på någon form av djup när tråden till syvende och sist handlar om tappa gainz på gymmet för en fylla?
Personligen tycker jag inte ruset på alkohol är särskilt givande och har aldrig någonsin fått ut något gott ur det. Men det är ju väldigt mycket en smaksak.
Att det är dåligt att dricka sig full varje helg är definitivt inte en fråga om moralism. Ganska pinsamt också när en vuxen människa försöker hävda det.
Fast nu frågade den unge mannen om huruvida det påverkar hans "gainz" inte om det är allmänt hyfsat jättedåligt, vilket ALLA redan vet om.
Och när det gäller "gainzen" i gymmet behöver det inte påverka mycket alls, även om det teoretiskt sett såklart försämrar läget så har många av oss sett och även upplevt att man kan öka jättebra på gymmet och ändå ägna sig åt ungdomsfyllor.
Att det är dåligt att dricka sig full varje helg är definitivt inte en fråga om moralism. Ganska pinsamt också när en vuxen människa försöker hävda det.
Men någonstans krockar ju sas det sociala livet och förväntningar med vad som är hälsosamt tänker jag.
Majoriteten svenskar (vill jag hävda), dricker sig fulla en gång i veckan. Hur mycket lider vår folkhälsa av det egentligen? Omöjligt att säga såklart men ändock.
Livet går inte ut på att vara nyttigast. Det går ut på att vara gladast, kärast etc. Positiva känslor in absurdum och ett måttligt alkoholintag kan hjälpa de känslorna på traven ibland.
Men någonstans krockar ju sas det sociala livet och förväntningar med vad som är hälsosamt tänker jag.
Majoriteten svenskar (vill jag hävda), dricker sig fulla en gång i veckan. Hur mycket lider vår folkhälsa av det egentligen? Omöjligt att säga såklart men ändock.
Livet går inte ut på att vara nyttigast. Det går ut på att vara gladast, kärast etc. Positiva känslor in absurdum och ett måttligt alkoholintag kan hjälpa de känslorna på traven ibland.
Det där håller jag klart med om, men dricker sig verkligen majoriteten av alla svenskar fulla en gång i veckan? Det låter ohyggligt mycket i mina öron.
Det är nog olika iofs, men folk jag känner gör ändå det. (30+)
Det sagt är jag rätt trött på fylla. Men kulturen finns där.
Det är nog olika iofs, men folk jag känner gör ändå det. (30+)
Det sagt är jag rätt trött på fylla. Men kulturen finns där.
Jag känner också många som gör det. Men jag har aldrig tänkt dem som representativa för stora delar av befolkningen.
En snabb koll ger att minst 34% männen (20-84 år) drack minst 12.6cl 100% alkohol (motsvarande 2 flaskor vin) per vecka under åren 04-05. Det är inte en majoritet en ändå en stor andel.
http://www.scb.se/statistik/_publikationer/LE0101_2004I05_BR_LE114SA0701.pdf
Måttlig alkoholkonsumtion kommer inte påverka gainzen så mycket men som alla andra poängterat så är det dumt att dricka när man är ung.
Vem vet. Gör en studie.
Den verkar vara gjord:
En snabb koll ger att minst 34% männen (20-84 år) drack minst 12.6cl 100% alkohol (motsvarande 2 flaskor vin) per vecka under åren 04-05. Det är inte en majoritet en ändå en stor andel.
http://www.scb.se/statistik/_publikationer/LE0101_2004I05_BR_LE114SA0701.pdf
34% av män dricker alltså 2 flaskor vin, motsvarande, / vecka. Vissa säkerligen utspritt över hela veckan. Är ju gott om folk som tar ett glas vin till maten och så där och dessa räksan ju så klart in. Andra kanske mer koncentrerat.
Så kanske 5% av männen drar till med en fylla / vecka?
Koettman
2013-07-14, 12:02
Den verkar vara gjord:
34% av män dricker alltså 2 flaskor vin, motsvarande, / vecka. Vissa säkerligen utspritt över hela veckan. Är ju gott om folk som tar ett glas vin till maten och så där och dessa räksan ju så klart in. Andra kanske mer koncentrerat.
Så kanske 5% av männen drar till med en fylla / vecka?
Det uppgivna åldersintervallet är inte speciellt informativt. Givetvis "drar" mer än 5% en redig fylla mellan 20-30 år. Sannolikt mindre > 65 år.
Det uppgivna åldersintervallet är inte speciellt informativt. Givetvis "drar" mer än 5% en redig fylla mellan 20-30 år. Sannolikt mindre > 65 år.
Hade ingen aning om att vi skulle fokusera på bara folk i något visst ålderskategori.
tjings påstående var ju att majoriteten av svenskar drack sig full iaf en gång varje vecka. Ska vi nu plötsligt kvalificera det med "majoriteten mellan 20-30" så får man väl leta upp andra siffror..
Tror inte heller att majoriteten av de mellan 20-30 super sig fulla varje vecka. Har förvisso inga siffror på det hela... Personligen hann jag med exakt noll fyllor mellan 20 och 30 ;)
NoPainNoGains
2013-07-14, 20:22
Fast nu frågade den unge mannen om huruvida det påverkar hans "gainz" inte om det är allmänt hyfsat jättedåligt, vilket ALLA redan vet om.
Och när det gäller "gainzen" i gymmet behöver det inte påverka mycket alls, även om det teoretiskt sett såklart försämrar läget så har många av oss sett och även upplevt att man kan öka jättebra på gymmet och ändå ägna sig åt ungdomsfyllor.
Äntligen en som verkar ha läst min inlägg och besvara de frågetecken jag har kring alkohol och "gainz".
Tack för svaret.
NoPainNoGains
2013-07-14, 20:25
Vill bara tillägga att jag noterade min ålder ENBART för att se om de har någon bättre/sämre effekt på min kropp vid intag utav alkohol. Detta inlägget var menat för att få svar på om de kommer påverka min muskeltillväxt, inte min hälsa.
Vill bara tillägga att jag noterade min ålder ENBART för att se om de har någon bättre/sämre effekt på min kropp vid intag utav alkohol. Detta inlägget var menat för att få svar på om de kommer påverka min muskeltillväxt, inte min hälsa.
Det har besvarats ett otal gånger i tråden att det inte kommer att påverka dina gains.
NoPainNoGains
2013-07-14, 20:49
Det har besvarats ett otal gånger i tråden att det inte kommer att påverka dina gains.
Är medveten om de. Men de är några som fortsätter att tillägga saker angående min hälsa vid intag utav alkohol..
Är medveten om de. Men de är några som fortsätter att tillägga saker angående min hälsa vid intag utav alkohol..
Unge man låt diskussionen leva vidare.Är intressant
Kul när TS kommer hit om tio år och klagar över bukfett som inte vill försvinna och letar efter kosttillskott mot alkoholberoende och sociala fobier.
Ajsomfan
2013-07-15, 20:50
Öla 1-2 ggr i veckan trodde jag var typ standard för de flesta svenskar mellan 16-25 år gamla.
Festa på du.
Ok elitsatsa då. 26 pass i veckan och bli av med oskulden vid 30. Sen när han inte blev nånting så har han ju iaf tränat!
(Överdrivet men iaf)
Man kan defintivt få livskvalitet även om man inte dricker alkohol som 16 åring. Jag gjorde det själv och nej det är inget jag är stolt över idag men TS har begränsad tid att satsa seriöst om han ska bli något.
Blir man av med oskulden enbart pga alkohol så kan man fråga sig om det är något att vara stolt över, var det speciellt eller häftigt? Är man så sjukt blyg och har så meningslös fritid att man måste leva med alkohol redan som 16 åring så kanske man borde skaffa sig nya intressen som faktiskt är roligare som man trivs med.
Jag säger inte avstå från alkoholen jag säger vänta, det finns tid för alkohol genom hela livet och det kommer finnas roliga fester även när TS är 50 år. Man dör inte av att vänta i något år och satsa seriöst på träning om man nu är genuint träningsintresserad.
Med åldern kommer erfarenhet, och att dricka är en del utav ungdomen, och jag lär mig utav mina misstag som du och alla andra. Så de där stämmer inte :S?
Ungdomsfyllor kommer du se tillbaka på och skämmas när du blir äldre. Jag har fortfarande fet ångest över att som minderårig kommit hem kraftigt berusad och skämt ut mina föräldrar inför deras vänner.
Ja du kommer göra misstag men vänta med att göra dem tills du blir äldre när det handlar om alkohol, du har ett fantastiskt tillfälle nu att göra något du aldrig kommer kunna göra senare i ditt liv då det kommer till träning.
Tro mig du kommer inte dö av att vänta i två år, jag skulle aldrig råda dig att avstå från alkohol helt och hållet. Det vore att avstå från livskvalitet.
Det kommer bli roligare när du får gå på krogen och beställa själv istället för att dricka i skymundan.
Orolig att brudarna inte ska komma? De brudar som du enbart kan få när du dricker och som enbart gillar dig berusad är inget och ha.
Man kan defintivt få livskvalitet även om man inte dricker alkohol som 16 åring. Jag gjorde det själv och nej det är inget jag är stolt över idag men TS har begränsad tid att satsa seriöst om han ska bli något.
Av nyfikenhet, varför är hans tid så begränsad? Förutsättningarna för träning fortsätter ju förbättras för honom i 10 år till.
Lance Uppercut
2013-07-16, 17:50
Så jävla tragiskt med folket här som säger åt dig att kasta bort din barndom på att satsa 100% på träningen. Jag tycker verkligen att du ska satsa på att leva ett så ROLIGT liv som möjligt, givetvis utan att skada dig själv allt för mycket och göra saker som du senare kommer att ångra. Av min personliga erfarenhet påverkar inte alkoholen träningen alls om man dricker 1-2 gånger i veckan. Faktum är att jag mätte upp ett 30% högre testosteronvärde hos läkaren efter 5 dagars supande (tog testet bakis dag 6) än testet jag tog en månad tidigare. Jag är fullt medveten om att det finns en mängd andra faktorer att ta hänsyn till som kan ha påverkat men jag tror personligen att alkoholens negativa effekt på träningen är starkt överdriven.
Hoppas du klarar av att inte lyssna på optinojjarna här inne.
Edit: Sup inte för mycket så att du råkar ut för en massa skit.
Så jävla tragiskt med folket här som säger åt dig att kasta bort din barndom på att satsa 100% på träningen. Jag tycker verkligen att du ska satsa på att leva ett så ROLIGT liv som möjligt, givetvis utan att skada dig själv allt för mycket och göra saker som du senare kommer att ångra. Av min personliga erfarenhet påverkar inte alkoholen träningen alls om man dricker 1-2 gånger i veckan. Faktum är att jag mätte upp ett 30% högre testosteronvärde hos läkaren efter 5 dagars supande (tog testet bakis dag 6) än testet jag tog en månad tidigare. Jag är fullt medveten om att det finns en mängd andra faktorer att ta hänsyn till som kan ha påverkat men jag tror personligen att alkoholens negativa effekt på träningen är starkt överdriven.
Normalt funtade människor klarar av att leva ett roligt liv utan alkohol.
Måttliga drickare har dock bättre hälsa än nykterister i studier.
Men det har ju mycket att göra med att man ofta dricker alkohol tillsammans med andra och får positiva effekter av social samvaro.
Lance Uppercut
2013-07-16, 17:58
Vad bra för dig att ditt liv är roligt utan alkohol. Det är även mitt liv. Dock blir det ännu roligare när det slinker ner en bärs då och då. Har du något problem med det?
Så jävla tragiskt med folket här som säger åt dig att kasta bort din barndom på att satsa 100% på träningen. Jag tycker verkligen att du ska satsa på att leva ett så ROLIGT liv som möjligt, givetvis utan att skada dig själv allt för mycket och göra saker som du senare kommer att ångra.
Läste igenom tråden och du satte verkligen spiken i brädan.
Drick med måtta, ska du verkligen skippa alkoholen HELT när du har roligare med den, bara för att bli lite större? Du kommer fortsätta växa ändå så länge du sköter kosten och träningen.
Massa skrämselskit man hör "en fylla förstör en hel veckas träning", hur mycket är "en fylla"? 10,78 st öl eller? Lev livet medan du är ung!
Jag kan ha roligt utan alkohol, men har ännu roligare med den.
Faktum är att jag mätte upp ett 30% högre testosteronvärde hos läkaren efter 5 dagars supande (tog testet bakis dag 6) än testet jag tog en månad tidigare.
Alkohol höjer testosteronet för att sedan sänka produktionen under det normala värdet efter en tid. När detta händer vet jag inte men det låter ju logiskt att du var i den förhöjda fasen.
Snackar vi sporadiska fyllor är testosteronsänkningen inte särskilt långvarig och sker i huvudsak när alkoholen går ur kroppen, samtidigt som kortisol, stresshormon och medföljande oro/ångest-känslor ökar. Senare under bakfylledagen tenderar nivåerna att normaliseras igen och man "mår bättre".
Snackar vi sporadiska fyllor är testosteronsänkningen inte särskilt långvarig och sker i huvudsak när alkoholen går ur kroppen, samtidigt som kortisol, stresshormon och medföljande oro/ångest-känslor ökar. Senare under bakfylledagen tenderar nivåerna att normaliseras igen och man "mår bättre".
Där ser man- mer kunskap! :bow:
Lance Uppercut
2013-07-16, 18:42
Alkohol höjer testosteronet för att sedan sänka produktionen under det normala värdet efter en tid. När detta händer vet jag inte men det låter ju logiskt att du var i den förhöjda fasen.
Då skulle alltså sänkningen komma senare än efter 5 dagar? Låter helt sjukt i så fall, har svårt att tro på det.
Edit: Om man inte kan förlänga den "förhöjda" fasen genom att fortsätta supa flera dagar i rad med andra dvs.
Väntar in tjing...
TrixxaRn
2013-07-16, 18:48
Jag träffade alkohol första gången när jag var 13 år, en äldre kompis hade köpt lite öl 2,8% i mörkbruna flaskor.
Jag minns att det smakade fruktansvärt äckligt och jag fick hålla för näsan för att det skulle slinka ner men jag och kompisgänget som skulle in på discot fick nerdom till slut.
Vid nästa tillfälle nån månad senare hade en av grabbarna lyckats sno en flaska smirnoff och vi var 3 ynglingar som delade på denna flaskan och det var inte alls så där jättemysigt och till slut ville man bara att man skulle bli normal i huvudet igen.
Åren gick och vid 15 års ålder fick man moppe och det var mycket moppe, tjejer, tälta och dricka öl här.
En av vännerna hade åldern inne så tillgång var inga problem med tillgången samt en av killarnas mamma tyckte att det var mer ok att sitta där hemma o dricka än ute.
Sommarloven var skitkul helt plötsligt och ölen som en gång var så vidrig så man fick hålla för näsan började helt plötsligt att smaka bra.
Högstadiet tog slut och gymnasiet vid, här var killar som var i samma ålder men från andra delar av stan och det känndes lite mer att på nåt sätt behöva hävda sig lite mer och vara cool redan från början.
I denna vevan började festerna avlösa varann i hög takt, varje helg var det fest.
En härlig fransos som gick i en paralellklass och som vi alltid tyckt vara lite lustig tog en kväll fram en liten brun bit och föreslog att vi skulle röka denna ed honom, givetvis var det ju en liten släng hasch och efter långa och många frågor om hurvida det var farligt och hur man blir av röka osv delade vi på detta.
Kommer ihåg att jag inte tyckte det var nåt speciellt och fick då höra att man röka ett par gånger för att känna av det.
Sagt och gjort vi gick ihop några grabbar och köpte 5 gram och visst blev man påtänd.
Jag var nu 17 år, en kväll när jag och en vän gick för att köpa mer så hade "försäljaren" slut på röka Ken frågade om vi ville testa på något annat häftigt istället, en grej som man blev hur bra som helst, han höjde verkligen detta till skyarna men vi bad att få återkomma.
Tillbaka till våra vänner som satt och väntade med ölen i högsta hugg blev besvikna över att det inte blev nån röka men vi berättade om det andra erbjudandet och efter mycket om men så beslutade vi oss för att prova.
Tillbaka till försäljaren och för 500 spänn fick vi med oss en liten zippåse med vitt pulver i, detta skulle vi dela på i 5 delar.
Vi hade alltså köpt oss ett gram amfetamin.
Här ifrån fick mitt liv en resa som hette duga, jag blev avstängd från skolan, återkom i belastningsregisteret, försökte ta livet av mig.
Tog mig ur denna skiten vid 20 års ålder men fortsatte dricka, några år senare började jag blanda hejvilt med lugnande och smärtstillande tabletter i alla dess former, här satt jag fast i nästan 4 år innan ett dödsfall skulle få ur mig skiten.
Nu blev jag även pappa 24 år gammal och hade lämnat drogerna bakom mig, men ölen var kvar varje dag.
Pga mitt drickande förlorade jag kontakten med mina barn och jag fortsatte på egen hand tillsammans med min vän ölen, det var min bästa vän och han hade ju varit det nu i så många år.
Jag träffade en ny tjej och fick en underbar dotter, nu skulle jag inte låta min vän ölen förstöra detta med, men han fick givetvis fortfarande vara med varje dag men dock bara i folkliga form" folköl" men en kväll slog det slint på fyllan och jag bara drog iväg.
Varför vet jag inte men efter ett par dagars ihållande fylla så bad min vän ÖL att dra åt helvete och min familj om ursäkt.
Sen den dagen för snart 9 månader sen lever jag ett liv som det skulle ha varit från början, min vän ÖL och annan skit har fört mig på en annan bana av livet i över 20 års tid.
Varje gång jag gjorde sporadiska försök och började träna lite så lockade till slut vännen mer, MEN inte denna gången.
För mig är alkohol en drog, en drog som egentligen inte skulle få vara laglig.
För folk som hanterar alkohol eller tror att dom gör det låter kanske mina ord helt obegripliga men enligt mig är alkohol en lömsk sak, ett gift som kroppen gör allt vad den kan för att bli av med.
Jag blir säkert påhoppad av många nu men för mig och många av mina gamla vänner gick det inte alls bra för, några är redan döda många super ännu.
För min del ser jag framtiden ann med förtjusning efter så många års misshandel av min kropp ska jag nu ge den allt vad den förtjänar.
Vad jag ville ha sagt med detta inlägg är att man gör vad man vill med sin kropp, men ha i åtanke att det är en lömsk rackare den där alkoholen.
Då skulle alltså sänkningen komma senare än efter 5 dagar? Låter helt sjukt i så fall, har svårt att tro på det.
Edit: Om man inte kan förlänga den "förhöjda" fasen genom att fortsätta supa flera dagar i rad med andra dvs.
Väntar in tjing...
Alkohol höjer ju testosteronnivåerna under fyllan (vilket är en stor anledning till att folk slår sig på bröstet och spelar allan), men på sikt kan kroniskt drickande undertrycka testosteronproduktionen ett tag framöver. 5 dagar vete tusan, men ett par dagars sänkt testosteron efter en sådan bläcka tror jag säkert inträffar och normaliseringen sammanfaller sannolikt med när du börjar känna dig som vanligt igen, vilket kan ta några dagar efter flera dagar drickande.
Moderata mängder alkohol höjer sannolikt testosteronet mer och större mängder sänker det och vi orkar inte ligga och somnar.
Vilken roll det spelar i det stora hela om det handlar om en charterresa till Aiya Napa en gång om året vid yngre dagar, är förmodligen rätt irrelevant.
Dessutom ökar alkohol aromatiseringen av testosteron till östrogen, vilket framförallt är relevant hos alkoholister. Och i längden leder till en mer kvinnlig kroppsform hos män.
Det finns förmodligen individuella aspekter också, då en del blir kramiga, en del går in i "vem-var-det-som-kastade" mode och i vilken form man dricker alkohol, hur snabbt upptaget är, om det är på tom mage osv spelar också in.
Och det illustrerar delvis effekter på testosteron.
Lance Uppercut
2013-07-16, 19:44
Alkohol höjer ju testosteronnivåerna under fyllan (vilket är en stor anledning till att folk slår sig på bröstet och spelar allan), men på sikt kan kroniskt drickande undertrycka testosteronproduktionen ett tag framöver. 5 dagar vete tusan, men ett par dagars sänkt testosteron efter en sådan bläcka tror jag säkert inträffar och normaliseringen sammanfaller sannolikt med när du börjar känna dig som vanligt igen, vilket kan ta några dagar efter flera dagar drickande.
Moderata mängder alkohol höjer sannolikt testosteronet mer och större mängder sänker det och vi orkar inte ligga och somnar.
Vilken roll det spelar i det stora hela om det handlar om en charterresa till Aiya Napa en gång om året vid yngre dagar, är förmodligen rätt irrelevant.
Dessutom ökar alkohol aromatiseringen av testosteron till östrogen, vilket framförallt är relevant hos alkoholister. Och i längden leder till en mer kvinnlig kroppsform hos män.
Tack för ett utförligt svar. Med andra ord borde inte alkoholen i mitt fall vara den bidragande orsaken till den förhöjda testosteronnivån eftersom jag tog blodprovet när jag var bakis?
Det tyder väl om något på att du inte dricker för mycket regelbundet eller att du är så mycket man att inget rubbar dina hormonnivåer.
Vad du ätit, druckit, hur du sovit osv påverkar ju också testosteronnivåer.
Lance Uppercut
2013-07-16, 19:57
Det tyder väl om något på att du inte dricker för mycket regelbundet eller att du är så mycket man att inget rubbar dina hormonnivåer.
Vad du ätit, druckit, hur du sovit osv påverkar ju också testosteronnivåer.
Låter bra, speciellt den senare förklaringen *rolleyes* :D
Vad bra för dig att ditt liv är roligt utan alkohol. Det är även mitt liv. Dock blir det ännu roligare när det slinker ner en bärs då och då. Har du något problem med det?
Ja shit mannen jag har massa problem med att DU dricker en börs då och då.
Visst det kan vara gott men så jävla kul är det inte. Men svenskar är väll heller inte det klokaste folkslaget.
watertouch
2013-07-16, 21:44
Ja shit mannen jag har massa problem med att DU dricker en börs då och då.
Visst det kan vara gott men så jävla kul är det inte. Men svenskar är väll heller inte det klokaste folkslaget.
Är du rasist?
NoPainNoGains
2013-07-16, 21:59
Tack för svaret. Jag är medveten om att jag har bestämt mig för en sak och letar efter "positiva" svar, och vissa verkar tro att jag inte tål sanningen. Men de mesta negativa studierna och kommentarer angående alkohol vid min ålder osv låter väldigt överdrivet. Jag tänker leva mitt liv exakt som du säger, och ja. De är en del utav ungdomen. Och jag tar de väldigt lugnt och dricker max 1 gång per vecka.
Tack återigen för lite positiv energi samt lite kunskap bakom den riktiga sanningen!
NoPainNoGains
2013-07-16, 22:01
Jag kan ha roligt utan alkohol, men har ännu roligare med den.
Så sant så sant!
Med måtta gör jag det. Tack för svar.
NoPainNoGains
2013-07-16, 22:02
Jag träffade alkohol första gången när jag var 13 år, en äldre kompis hade köpt lite öl 2,8% i mörkbruna flaskor.
Jag minns att det smakade fruktansvärt äckligt och jag fick hålla för näsan för att det skulle slinka ner men jag och kompisgänget som skulle in på discot fick nerdom till slut.
Vid nästa tillfälle nån månad senare hade en av grabbarna lyckats sno en flaska smirnoff och vi var 3 ynglingar som delade på denna flaskan och det var inte alls så där jättemysigt och till slut ville man bara att man skulle bli normal i huvudet igen.
Åren gick och vid 15 års ålder fick man moppe och det var mycket moppe, tjejer, tälta och dricka öl här.
En av vännerna hade åldern inne så tillgång var inga problem med tillgången samt en av killarnas mamma tyckte att det var mer ok att sitta där hemma o dricka än ute.
Sommarloven var skitkul helt plötsligt och ölen som en gång var så vidrig så man fick hålla för näsan började helt plötsligt att smaka bra.
Högstadiet tog slut och gymnasiet vid, här var killar som var i samma ålder men från andra delar av stan och det känndes lite mer att på nåt sätt behöva hävda sig lite mer och vara cool redan från början.
I denna vevan började festerna avlösa varann i hög takt, varje helg var det fest.
En härlig fransos som gick i en paralellklass och som vi alltid tyckt vara lite lustig tog en kväll fram en liten brun bit och föreslog att vi skulle röka denna ed honom, givetvis var det ju en liten släng hasch och efter långa och många frågor om hurvida det var farligt och hur man blir av röka osv delade vi på detta.
Kommer ihåg att jag inte tyckte det var nåt speciellt och fick då höra att man röka ett par gånger för att känna av det.
Sagt och gjort vi gick ihop några grabbar och köpte 5 gram och visst blev man påtänd.
Jag var nu 17 år, en kväll när jag och en vän gick för att köpa mer så hade "försäljaren" slut på röka Ken frågade om vi ville testa på något annat häftigt istället, en grej som man blev hur bra som helst, han höjde verkligen detta till skyarna men vi bad att få återkomma.
Tillbaka till våra vänner som satt och väntade med ölen i högsta hugg blev besvikna över att det inte blev nån röka men vi berättade om det andra erbjudandet och efter mycket om men så beslutade vi oss för att prova.
Tillbaka till försäljaren och för 500 spänn fick vi med oss en liten zippåse med vitt pulver i, detta skulle vi dela på i 5 delar.
Vi hade alltså köpt oss ett gram amfetamin.
Här ifrån fick mitt liv en resa som hette duga, jag blev avstängd från skolan, återkom i belastningsregisteret, försökte ta livet av mig.
Tog mig ur denna skiten vid 20 års ålder men fortsatte dricka, några år senare började jag blanda hejvilt med lugnande och smärtstillande tabletter i alla dess former, här satt jag fast i nästan 4 år innan ett dödsfall skulle få ur mig skiten.
Nu blev jag även pappa 24 år gammal och hade lämnat drogerna bakom mig, men ölen var kvar varje dag.
Pga mitt drickande förlorade jag kontakten med mina barn och jag fortsatte på egen hand tillsammans med min vän ölen, det var min bästa vän och han hade ju varit det nu i så många år.
Jag träffade en ny tjej och fick en underbar dotter, nu skulle jag inte låta min vän ölen förstöra detta med, men han fick givetvis fortfarande vara med varje dag men dock bara i folkliga form" folköl" men en kväll slog det slint på fyllan och jag bara drog iväg.
Varför vet jag inte men efter ett par dagars ihållande fylla så bad min vän ÖL att dra åt helvete och min familj om ursäkt.
Sen den dagen för snart 9 månader sen lever jag ett liv som det skulle ha varit från början, min vän ÖL och annan skit har fört mig på en annan bana av livet i över 20 års tid.
Varje gång jag gjorde sporadiska försök och började träna lite så lockade till slut vännen mer, MEN inte denna gången.
För mig är alkohol en drog, en drog som egentligen inte skulle få vara laglig.
För folk som hanterar alkohol eller tror att dom gör det låter kanske mina ord helt obegripliga men enligt mig är alkohol en lömsk sak, ett gift som kroppen gör allt vad den kan för att bli av med.
Jag blir säkert påhoppad av många nu men för mig och många av mina gamla vänner gick det inte alls bra för, några är redan döda många super ännu.
För min del ser jag framtiden ann med förtjusning efter så många års misshandel av min kropp ska jag nu ge den allt vad den förtjänar.
Vad jag ville ha sagt med detta inlägg är att man gör vad man vill med sin kropp, men ha i åtanke att det är en lömsk rackare den där alkoholen.
Damn ... Aja, tack för ditt svar!
Jag tänker på vad jag gör, och mina föräldrar är medvetna och tar väl hand om mig. Speciellt när jag kommer hem berusad. Så knipa hamnar jag aldrig i..
Är du rasist?
Utgå ifrån mitt inlägg och gör en egen adekvat bedömning.
Av nyfikenhet, varför är hans tid så begränsad? Förutsättningarna för träning fortsätter ju förbättras för honom i 10 år till.
Man måste börja tidigt om man vill nå riktigt hög nivå, jag började som 16 år men blev inte seriös innan 19 och det är för sent, jag kommer aldrig kunna tävla seriöst i någon typ av idrott där styrka/muskelstorlek är fokus. Förutsatt att man inte har genuppsättning som gör snabba ökningar möjliga.
Sen är det flera som nämnt risken att komma in i ett missbruk och det tycker jag inte man ska helt bortse från när man dricker så mycket som varje vecka redan som 16 åring. Det är åldern jag är emot och inte alkoholen i sig.
Man måste börja tidigt om man vill nå riktigt hög nivå, jag började som 16 år men blev inte seriös innan 19 och det är för sent, jag kommer aldrig kunna tävla seriöst i någon typ av idrott där styrka/muskelstorlek är fokus. Förutsatt att man inte har genuppsättning som gör snabba ökningar möjliga.
Hur många människor som tränar elitsatsar verkligen för att bli framgångsrika i tävlingar? Särskilt inom en idrott där man är fullständigt körd utan grymma gener? Konstig förutsättning att göra angående en random 16-åring som gymmar.
Såvida man inte verkligen har extremt bra gener och grymma förutsättningar för att bli en av de absolut bästa, så tycker iaf jag det är dumt att säga åt unga människor att prioritera sin träning så hårt. För i annat fall så kommer han inte märka någon skillnad alls när han är 25.
Det är ingen 16-åring som vet hur duktig den kan bli när den fyller 26 år. Tyvärr slutar mångas att träna i den åldern:( Ifall det är den tidiga elitsatsningen eller ifall det är andra intressen som orsakar det är helt OT här.
Är det kul att träna och tävla ska man givetvis fortsätta. Det finns många som blommar ut sent i karriären.
Jag tycker däremot att TS ska fundera på vem som ska ta hand om honom när han flyttar hemifrån:(
Hur många människor som tränar elitsatsar verkligen för att bli framgångsrika i tävlingar? Särskilt inom en idrott där man är fullständigt körd utan grymma gener? Konstig förutsättning att göra angående en random 16-åring som gymmar.
Såvida man inte verkligen har extremt bra gener och grymma förutsättningar för att bli en av de absolut bästa, så tycker iaf jag det är dumt att säga åt unga människor att prioritera sin träning så hårt. För i annat fall så kommer han inte märka någon skillnad alls när han är 25.
Hur många börjar tillräckligt tidigt för att ha en chans? Ens med rätt gener har du ingen chans att börja tävla när du är 30 om du börjar när du är 25. Sen kan man genom träning och annat till viss del ändra uttrycket av gener över tid.
TS frågar också om hur det påverkar prestationen på ett träningsforum, det är knappast så att jag säger det till en random 16 åring på stan som har 0 intresse av träning och hälsa. Jag utgick från att det fanns ett genuint intresse för träning innan jag förstod att TS enbart var ute efter ryggdunkningar.
Hur många börjar tillräckligt tidigt för att ha en chans? Ens med rätt gener har du ingen chans att börja tävla när du är 30 om du börjar när du är 25. Sen kan man genom träning och annat till viss del ändra uttrycket av gener över tid.
TS frågar också om hur det påverkar prestationen på ett träningsforum, det är knappast så att jag säger det till en random 16 åring på stan som har 0 intresse av träning och hälsa. Jag utgick från att det fanns ett genuint intresse för träning innan jag förstod att TS enbart var ute efter ryggdunkningar.
Det är ganska stor skillnad på att börja när man är 25 och att börja när man är 18. TS skriver att han verkligen tar tillvara på sommaren och har väldigt kul. Han låter inte som någon vars enda liv är träning och som verkligen vill ha en karriär inom byggning. Snarare som någon som tycker träning är kul och vill bli vältränad/se bra ut.
Och oavsett om han nu verkligen vill satsa så tror jag inte en fylla i veckan när han är 16 under sommaren kommer ha någon signifikant effekt på hur han presterar på tävlingar när han är 25. Köper inte det helt enkelt. Han kommer utvecklas trots den fyllan. I värsta fall ligger han väl några månader efter vad han hade kunnat.
Lance Uppercut
2013-07-17, 11:33
Har du ens något belägg för att resultaten skulle bli sämre av att dricka en gång i veckan med en alkoholmängd som gör en 16 åring full (ganska lite) under sommaren?
Det alla verkar missa är att risken för misshandel, bråk eller bara allmänt snubbla och bryta diverse ben i kroppen är fan så mycket högre när man är onykter än nykter. DET påverkar din träning.
Lance Uppercut
2013-07-17, 15:45
Det alla verkar missa är att risken för misshandel, bråk eller bara allmänt snubbla och bryta diverse ben i kroppen är fan så mycket högre när man är onykter än nykter. DET påverkar din träning.
Ska man gå runt och tänka på det sättet kan man ju lika gärna låsa in sig i lägenheten. Man kan inte gå runt och vara rädd för livet.
Tjenare.
Ska man gå runt och tänka på det sättet kan man ju lika gärna låsa in sig i lägenheten. Man kan inte gå runt och vara rädd för livet.
Jag svarade på TS fråga, du kan klaga på att det är någon form av moraliserande eller vadsom. Faktum kvarstår, att vara onykter ökar risken betydligt för div benbrott m.m jmf mot att vara nykter. Jag kan också lova att det kommer påverka TS "gains". Vilket var frågan han efterfrågade svar på.
Har jag fel?
Lance Uppercut
2013-07-17, 15:59
Jag svarade på TS fråga, du kan klaga på att det är någon form av moraliserande eller vadsom. Faktum kvarstår, att vara onykter ökar risken betydligt för div benbrott m.m jmf mot att vara nykter. Jag kan också lova att det kommer påverka TS "gains". Vilket var frågan han efterfrågade svar på.
Har jag fel?
Nej men det finns ingen poäng i att börja prata om hypotetiska scenarion. Om vi fortsätter på samma spår bör inte TS gå utanför dörren då det alltid finns en risk att bli skadad oavsett om man är full eller inte.
I så fall påverkar ju bilkörning, promenader eller egentligen alla former av aktiviteter hans gains då han potentiellt kan bli skadad? Klart att det du säger inte är felaktigt men frågan är om det är relevant?
Nej men det finns ingen poäng i att börja prata om hypotetiska scenarion. Om vi fortsätter på samma spår bör inte TS gå utanför dörren då det alltid finns en risk att bli skadad oavsett om man är full eller inte.
I så fall påverkar ju bilkörning, promenader eller egentligen alla former av aktiviteter hans gains då han potentiellt kan bli skadad? Klart att det du säger inte är felaktigt men frågan är om det är relevant?
Såklart det är relevant. Varför skulle det inte vara det? Att börja prata om att det är farligt att gå ut är lite löjligt tycker jag. Faktum kvarstår, att vara berusad ökar risken för tjosanhejjsan många saker, att gå ut ur lägenheten är inte ens på samma skala.
F.ö handlar detta om fester på helger (som jag förstått det). Så det är ju inte precis som om att vi pratar om tisdag morgon och TS är stupfull innan han går till sommarjobbet. Så det är ju ändå en begränsad tidsperiod. Så lägger man till utekväll fredag/lördag, träffa andra berusade osv, ja då ökar risken ännu mer. Like it or not.
Nåväl, jag har klargjort min ståndpunkt tycker jag. Du behöver faktiskt inte hålla med mig. Dock intressant vad TS säger.
Har du ens något belägg för att resultaten skulle bli sämre av att dricka en gång i veckan med en alkoholmängd som gör en 16 åring full (ganska lite) under sommaren?
J Stud Alcohol Drugs. 2013 Jul;74(4):635-41.
Acute and chronic effects of alcohol on trail making test performance among underage drinkers in a field setting.
Day AM, Celio MA, Lisman SA, Johansen GE, Spear LP.
SourceCenter for Alcohol and Addiction Studies, Behavioral and Social Sciences, Brown University, Providence, Rhode Island.
Abstract
ABSTRACT. Objective: Alcohol's effects on executive functioning are well documented. Research in this area has provided much information on both the acute and chronic effects of alcohol on processes such as working memory and mental flexibility. However, most research on the acute effects of alcohol is conducted with individuals older than 21 years of age. Using field recruitment methods can provide unique empirical data on the acute effects of alcohol on an underage population. Method: The current study examined the independent effects of acute alcohol intoxication (measured by breath alcohol content) and chronic alcohol use (measured by years drinking) on a test of visuomotor performance and mental flexibility (Trail Making Test) among 91 drinkers ages 18-20 years recruited from a field setting. Results: Results show that breath alcohol predicts performance on Trails B, but not on Trails A, and that years drinking, above and beyond acute intoxication, predicts poorer performance on both Trails A and B. Conclusions: These data suggest that, independent of the acute effects of alcohol, chronic alcohol consumption has deleterious effects on executive functioning processes among underage drinkers. Our discussion focuses on the importance of these data in describing the effect of alcohol on adolescents and the potential for engaging in risky behavior while intoxicated. (J. Stud. Alcohol Drugs, 74, 635-641, 2013).
Neuropsychiatr. 2013 Jul 10. [Epub ahead of print]
Adolescence and Alcohol: a review of the literature.
Skala K, Walter H.
SourceDepartment of Child- and Adolescent Psychiatry, Medical University of Vienna, Waehringer Guertel 18-20, 1090, Vienna, Austria, katrin.skala@meduniwien.ac.at.
Abstract
Up to two thirds of adolescents consume alcohol and about a quarter engage in abusive behavior at some point. Many users begin alcohol use at young ages, and binge drinking is a dominant pattern for a proportion of youth. Because neurogenesis is inhibited by ethanol, consequences of adolescent alcohol abuse include changes in brain development and impairment of neurocognitive performance. A variety of mental and psychosocial problems are also often witnessed in alcohol abusing youth. Apart from the influence exerted by genetic and psychosocial factors, the chance of developing problematic alcohol consumption is increased by consumption in a binge drinking manner and by first contact with alcohol at a young age. Discrimination of alcohol consumption within the frames of normal adolescent behavior from problematic use is still a challenging issue. Different prevention programs provide treatment either directly to the adolescent, in the context of the school, or within the frame of the adolescent's family. Although some of these efforts have been shown to be effective in reducing alcohol misuse in youth, hardly any intervention reveals satisfactory outcomes in a long-term prospect. Successful prevention strategies would need to comprise treatment of current neuropsychological impairment as well as of comorbid mental health problems and concurrent other substance misuse.
Börjar han dricka en gång i veckan redan som 16 år kommer det bli mycket värre när han blir äldre med högre tröskel för hur mycket han tål
Det finns en del studier som tyder på att en måttlig konsumtion kan gynna även prestation men samtliga av dessa är gjorda på betydligt äldre personer i vuxen ålder, många på medelålders män. Enighet råder om att minderåriga ej bör konsumera någon alkohol då de fortfarande utvecklas.
Lance Uppercut
2013-07-18, 11:08
Den där studien var inte relevant för TS för fem öre
tycker definitivt du ska ha kul och fest nu när det är sommar, du är 16 år ffs, det är då somrarna är som roligast. Den återhämtning du har nu kommer försvinna om bara några år, vet enligt egen erfarenhet :p Alkohol skadar ändå din kropp måttligt då du är i den åldern då man växer som ett djur, speciellt om man tränar hårt. Men samtidigt vilken 16 åring dricker inte idag, tycker du bara ska ha kul i sommar, och ta uppehåll under hösten sen.
Annars kan du ju alltid komma in i att gå ut efter måttlig drickande/några öl. Brukar oftast bli roligare när man får den där lite kicken, men ändå sköter resten själv och har kul på egen hand :)
NoPainNoGains
2013-07-18, 21:58
tycker definitivt du ska ha kul och fest nu när det är sommar, du är 16 år ffs, det är då somrarna är som roligast. Den återhämtning du har nu kommer försvinna om bara några år, vet enligt egen erfarenhet :p Alkohol skadar ändå din kropp måttligt då du är i den åldern då man växer som ett djur, speciellt om man tränar hårt. Men samtidigt vilken 16 åring dricker inte idag, tycker du bara ska ha kul i sommar, och ta uppehåll under hösten sen.
Annars kan du ju alltid komma in i att gå ut efter måttlig drickande/några öl. Brukar oftast bli roligare när man får den där lite kicken, men ändå sköter resten själv och har kul på egen hand :)
Jo precis!
Jag sköter mig själv. Har kontroll över mig själv. De den där "illa kicken" jag behöver oftast ;) vilket jag får rätt enkelt med tanke på att jag är lättpåverkad. Jo, jag ska ha kul förstås: Men ville liksom ha någon studie som verkar lite realistisk kring hur de kan påverka min "gains" :)
NoPainNoGains
2013-07-18, 22:01
Har jag fel?
Tack för svar. Jag tänker ha roligt. Och har förstås inget behov utav att dricka. Jag dricker precis tills jag får "kicken". Och de gör jag ALLTID. Så trubbel osv hamnar jag inte i faktiskt. Sedan så händer detta max en gång i veckan då jag inte skippar kosten eller träningen. Hur påverkar detta min gains då?
NoPainNoGains
2013-07-18, 22:06
Sen är det flera som nämnt risken att komma in i ett missbruk och det tycker jag inte man ska helt bortse från när man dricker så mycket som varje vecka redan som 16 åring. Det är åldern jag är emot och inte alkoholen i sig.
Böjar bli trött på ditt snack angående min ålder enbart. Ge mig ett konkret svar på om de påverkar muskelbyggnaden som man när man dricker i bland. I måttlig mängd..?!
NoPainNoGains
2013-07-18, 22:08
Håller med dig. Jag kan hålla med grabbarna att de vill mitt bästa. MEN DE MÅSTE FAKTISK inse faktumet att jag har ett socialt liv och med det så medföljs alkohol som en del utav livet speciellt som "ung". Jag vill inte tävla, inte på ett bra tag iaf, och skulle jag tävla så är det för att liksom ta lite bilder och bara vara glad att jag har kämpat för den enda sporten jag någonsin har gillat och inte tappat intresset för hittills :P
Tjenare.
Jadu....
Hur hårt kan man slå med en hammare på sin tumme innan det gör ont ??
Böjar bli trött på ditt snack angående min ålder enbart. Ge mig ett konkret svar på om de påverkar muskelbyggnaden som man när man dricker i bland. I måttlig mängd..?!
Ungdomar brukar inte dricka måttligt. De dricker tills det är slut. Min bild. Du är medveten om att du tvingar andra att begå lagbrott genom att langa till dig.
Gains för en 16-åring:confused: Hade inte proteinkvalitén varit så låg i öl hade det säkert gått att bygga bra med muskler på enbart öl. En 16-åring startar från noll och allt kan bli till muskler.
För övriga går det alltid att spekulera på alkoholens effekt på levern. Mindre glukos utsöndras från levern under fyllan. Det går säkert att resonera sig fram till att glykogenpåfyllningen i musklerna försämras.
Tack för svar. Jag tänker ha roligt. Och har förstås inget behov utav att dricka. Jag dricker precis tills jag får "kicken". Och de gör jag ALLTID. Så trubbel osv hamnar jag inte i faktiskt. Sedan så händer detta max en gång i veckan då jag inte skippar kosten eller träningen. Hur påverkar detta min gains då?
Ibland är det inte ditt drickande som är problemet. Det är inte helt ovanligt att det på din fest finns en "pelle" på 19 år som blivit dumpad av sin flickvän är på god väg till årets snefylla och bara letar efter någon att slå på käften.
Jag bara slänger iväg en del scenarion, och helt ärligt är de ganska realistiska. Även om du inte hamnar i trubbel så är det ju ändå vid berusningsdrickande som väldigt många misshandelsfall, olyckor m.m händer. Så du ökar ju risken för sådant. Vilket påverkar dina gains :)
Men jag har inte i uppdrag att få dig att inte dricka, du hade nog redan bestämt dig före trådstarten att du inte hade en tanke på att sluta eller förändra ditt drickande.
Så, ha du kul så hoppas vi att du eller någon annan inte göra något puckat :)
Efter allt du skrivit i denna tråden tror jag inte du klarar av att dricka med måtta.
Pratade inte Anki, i senaste BodyRadio, om påverkan av en fylla i upp till 10 dagar.
Ironwoman
2013-07-19, 09:26
En sak som jag tänkt genom hela tråden är först att du valde namnet "NoPainNoGain" och sedan inte verkar kunna offra en så liten sak som drickande.
När jag var i din ålder och var ute med kompisar var det inga problem om någon var nykter i gänget. Nu när jag är äldre så ser vi set som positivt om någon är nykter (för att få en chaffis). Tycker det är konstigt om du har vänner som inte skulle kunna acceptera att du är med och är nykter. Eller letar du bara ursäker för att bli full?
forslund
2013-07-19, 09:49
Pratade inte Anki, i senaste BodyRadio, om påverkan av en fylla i upp till 10 dagar.
Jo, men det var också brutala mängder alkohol.
OneManArmy
2013-07-19, 10:58
Jo, men det var också brutala mängder alkohol.
3dl alkohol var det, Personligen tycker jag inte det låter som brutala mängder alkohol
NoPainNoGains
2013-07-25, 19:17
En sak som jag tänkt genom hela tråden är först att du valde namnet "NoPainNoGain" och sedan inte verkar kunna offra en så liten sak som drickande.
När jag var i din ålder och var ute med kompisar var det inga problem om någon var nykter i gänget. Nu när jag är äldre så ser vi set som positivt om någon är nykter (för att få en chaffis). Tycker det är konstigt om du har vänner som inte skulle kunna acceptera att du är med och är nykter. Eller letar du bara ursäker för att bli full?
Att jag valde just detta namnet har väl inget att göra med inlägget seriöst. Jag uppoffrar mycket i mitt liv för träningen, och jag gillar att dricka o få ett litet rus. OCH ja de är ett litet rus sluta säga att alla snear osv. De är skit snack. Hänger fan inte med ett gäng knarkare som åker hoj med skinnjacka. De är ett par ungdomar som har kul.
Really?
Låter intressant, ska ta och lyssna. Alla pratar om den där Anki, jag har ingen aning om vem hon är.
NoPainNoGains
2013-07-25, 19:21
Ungdomar brukar inte dricka måttligt. De dricker tills det är slut. Min bild. Du är medveten om att du tvingar andra att begå lagbrott genom att langa till dig.
Gains för en 16-åring:confused: Hade inte proteinkvalitén varit så låg i öl hade det säkert gått att bygga bra med muskler på enbart öl. En 16-åring startar från noll och allt kan bli till muskler.
För övriga går det alltid att spekulera på alkoholens effekt på levern. Mindre glukos utsöndras från levern under fyllan. Det går säkert att resonera sig fram till att glykogenpåfyllningen i musklerna försämras.
Killen som köper är medveten om de och skiter fullständigt i det. Och jag anser det vara hans problem då. Sedan så har du fruktansvärt fel med din syn på oss ungdomar då. Jag dricker väldigt lite. burkar komma hem med hälften utav det jag tog med mig..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.