handdator

Visa fullständig version : Kan man som ren bli bättre än någon dopad?

Latissimus Dorsi
2013-07-11, 20:48
Rubrik.
Inget dopingsnack, snälla.

Mapa
2013-07-11, 20:49
ja

mini
2013-07-11, 20:49
Bättre på vad?

Lasse Kongo
2013-07-11, 20:51
Bättre på vad?

Pingis.

Latissimus Dorsi
2013-07-11, 20:53
Bättre på vad?

Sporter där doping ger ett markant övertag, inte typ bordtennis :D

Vadrigar
2013-07-11, 20:55
Ja, tro det eller ej men som ren kan man bli oändligt mycket bättre på löpning än en dopad person som saknar ben t.ex.

mini
2013-07-11, 20:56
I styrkelyft, ja, absolut.

ceejay
2013-07-11, 20:57
Alltså, detta är ju en ickefråga. Det är inte så att man magiskt blir stark över en helg med doping. Sen är det dessutom dosberoende.

För två likvärdiga personer som tränar likadant överlag så kommer den dopade kissa på den andre. Punkt slut.

Lasse Kongo
2013-07-11, 20:58
I bodybuilding; självklart.

King Grub
2013-07-11, 21:03
"Än någon"? Självklart. Beror på träning och gener också. En person med normala gener som dopar sig får inte automatiskt fördelar som neutraliserar träningens påverkan.

Baronpanda
2013-07-11, 21:06
För två likvärdiga personer som tränar likadant överlag så kommer den dopade kissa på den andre. Punkt slut.

Dis.

Herr Oberst
2013-07-11, 21:13
I styrkelyft, ja, absolut.

Hur menar du då?
Är en persons potential att lyfta tyngre vikter större som ren än som dopad?

BobaFett
2013-07-11, 21:15
Med tanke på att den syntetiska versionen av steroider är mycket mer effektiv än den naturliga versionen i vår kropp samt att man kan dosera mycket större doser så tror jag att en ren aldrig kan vara lika stark när det gäller muskelstyrka.

Men styrka har inte bara med muskler att göra.

Jag har en kompis på mitt jobb som marklyfter nästan 300 kilo raw på samma vikt som mig (86 kilo). Han har tränat marklyft länge visserligen men jag kan aldrig bli lika bra även med doping.

Han har en bror (som då antagligen har likvärdiga gener). Han är otränad, rätt spinkig och drog 170 i marklyft. Hur många av er drog 170 i marklyft första gången ni satte foten på ett gym?

När det gäller bodybuilding så är det ingen chans men när det gäller funktionell styrka så är det snarare fördelaktig fördelning av längd på leder, ben etc.

Jag antar att vi inte pratar om typ fotboll för då spelar det nästan ingen roll men kan visserligen ge en "edge".

BobaFett
2013-07-11, 21:17
Hur menar du då?

Samma person ren vs dopad och självklart vinner den dopade men som sagt vissa kanske kan lyfta 200 kilo första gången de sätter foten på ett gym medan vissa andra får börja på 40 kilo :p

mini
2013-07-11, 21:21
Hur menar du då?

Nej, men rena atleter kan spöa dopade.

Rikard Jansson
2013-07-11, 21:23
Givetvis så kan man det, finns dopade personer som inte tar 100 i bänk för att de inte kan träna/äta ordentligt. Kan man slå den absoluta världseliten? Inte i byggning, antagligen inte i strongman, kanske i SL.

Herr Oberst
2013-07-11, 21:25
Nej, men rena atleter kan spöa dopade.

Jo det klart. Men det är ju självklart. Jag som bänkar 115kg kan ju dopa arlset av mig och ändå aldrig komma i närheten av ens några svenska rekord, men det är ju för att jag är en bedrövlig lyftare

mini
2013-07-11, 21:28
Jo det klart. Men det är ju självklart. Jag som bänkar 115kg kan ju dopa arlset av mig och ändå aldrig komma i närheten av ens några svenska rekord, men det är ju för att jag är en bedrövlig lyftare

Det är ju inte alls självklart för alla. Då skulle inte LD frågat.

hultman
2013-07-11, 21:28
Dos-, tränings- och genrelaterat. I princip alla mina vänner har använt AAS i flera år och de flesta är både mindre och fetare. Men jag skulle aldrig någonsin ha en chans i byggning oavsett klass eller dedikation.

Vilson
2013-07-11, 21:31
Uruselt ställd fråga? Formulera om den pls. Det är väl uppenbart att vissa som är rena spöar vissa som är dopade. Kan en tjej bli starkare än en kille? Ja, en tjej som tränat tyngdlyftning i tio år är oftast starkare än en åttaårig kille.

BobaFett
2013-07-11, 21:49
Uruselt ställd fråga? Formulera om den pls. Det är väl uppenbart att vissa som är rena spöar vissa som är dopade. Kan en tjej bli starkare än en kille? Ja, en tjej som tränat tyngdlyftning i tio år är oftast starkare än en åttaårig kille.

En tjej som tävlar och är bra på det är nog starkare i allt än 99,9% av killar som inte tränar och kanske 90% av de som tränar på gym.

Jag förstår vad du vill säga och försöker inte rätta dig kolo-style förresten ;)

tearz
2013-07-11, 22:12
En person som är dedikerad,har helt okej gener och inte är rädd att dosera steroiderna kommer givetvis pissa på alla som är stöpta på samma vis fast rena.

Däremot har jag flertalet vänner som dopat sig som de tillhört Sverige eliten i byggning men typ tom har sämre fys än mig.

De saknar kunskap,dedikation och viljan helt enkelt.

Jag själv ser doping som pricken över i:et i princip.

Finns allt det övriga (kost,träning,kunskap,vilja) så kan man inte misslyckas att skaffa sig en "helt okej" form om man stoppar i sig skit.
Oavsett gener.

Sen att alla inte kommer kunna vinna SM guld i bb är en annan femma.

Med det sagt så under samma förutsättningar så vinner alltid den dopade.

filmjölk
2013-07-11, 22:55
Om man vill bli bäst i sl utan att dopa sig får man nog hålla sig till IPF. Jämför WPC raw med IPF klassiskt, det är en tydlig klasskillnad mellan ren och dopad, spec. i bänken.

kalle_kula
2013-07-12, 07:26
Dos-, tränings- och genrelaterat. I princip alla mina vänner har använt AAS i flera år och de flesta är både mindre och fetare. Men jag skulle aldrig någonsin ha en chans i byggning oavsett klass eller dedikation.

Jag förstår inte riktigt ditt inlägg. Är de mindre och fetare än dig som är ren?
Vilka har du inte en chans mot i byggning? De som redan tävlar i det? Är dessa personer dopade eller rena?

kalle_kula
2013-07-12, 07:29
I styrkelyft finns det väl många exempel på personer som inte har kommit högst upp på pallen och åkt dit för doping i samband med tävlingen?

Sniggel
2013-07-12, 07:33
Jag förstår inte riktigt ditt inlägg. Är de mindre och fetare än dig som är ren?
Vilka har du inte en chans mot i byggning? De som redan tävlar i det? Är dessa personer dopade eller rena?

Är helt med på hur man menar. Där finns många som dopat sig en hel del och ändå har mediokra fysiker eller presterar mediokert. Sen finns det folk som aldrig ens sett en kanyl eller ryssfemma som har uppnått grymma resultat. Men många av dessa rena personer har inte en chans mot de som tävlar i BB eller en styrkesport. Då inget sagt om huruvida "de som tävlar i BB/SL/OL/Strongman" är rena eller inte. Jag skulle kunna säga att de "kan vara rena, och många är".

Så med andra ord. En dopad kille kan vara hästlängder ifrån (sämre än) någon som är ren när det gäller muskelmassa (eller styrka för den delen). Vilket svarar på LDs fråga med ett rungande "ja!".

rooz
2013-07-12, 08:51
Om man vill bli bäst i sl utan att dopa sig får man nog hålla sig till IPF. Jämför WPC raw med IPF klassiskt, det är en tydlig klasskillnad mellan ren och dopad, spec. i bänken.
Sen är det andra regler vilket också spelar in.

Stefan J
2013-07-12, 08:56
Rubrik.

Nej, inte ens världens bästa rena människa är bättre på någonting än världens sämsta dopade. Jag såg en gång ett hundrameterslopp mellan en ren sprinter och en dopad man utan armar och ben. Den dopade torson studsade med lätthet förbi den rena sprintern och vann med 2 sekunders marginal. Och jag ba liksom WTF?

Arne Persson
2013-07-12, 09:03
Nej, inte ens världens bästa rena människa är bättre på någonting än världens sämsta dopade. Jag såg en gång ett hundrameterslopp mellan en ren sprinter och en dopad man utan armar och ben. Den dopade torson studsade med lätthet förbi den rena sprintern och vann med 2 sekunders marginal. Och jag ba liksom WTF?

Du har min högsta beundran lille pöjk! Jag har ju följt dig sedan du var en liten pilt!:) Du har ju trots allt satt ett brutalt världsrekord utan att behöva dopa dig!

Landström
2013-07-12, 09:51
En ren atlet är alltid bättre än en dopad. Ty denne är smutsig. Rakt igenom.

Stefan J
2013-07-12, 10:38
Du har min högsta beundran lille pöjk! Jag har ju följt dig sedan du var en liten pilt!:) Du har ju trots allt satt ett brutalt världsrekord utan att behöva dopa dig!

Jag får tacka!

W.J
2013-07-12, 11:34
Bra tråd! Tyvärr så kan man aldrig veta om en person är du-vet-vad om denne aldrig blivit tagen. Sen kan det finnas folk som är du-vet-vad och man skulle inte ens misstänka denne.

Jag blir mycket mer imponerad av ren träning, för då vet man vad människokroppen kan vara kapabel till. Men tyvärr så måste man ibland slänga sig en funderar på om personen i fråga kanske inte har tagit en liten genväg för kanske 5år sen? innan h*n dök upp på IPF tävlingar. Vi har alla fått in nån på klubben som man funderat lite över.

Men ja! det är fullt möjligt att vinna/vara bättre utan genvägar.
Det är ju inte ''kosttillskotten'' som skapar en vinnare!

thompaboy
2013-07-12, 12:54
Svar på frågan: Ja! Pratar vi däremot om två personer med samma utgångsläge (ett bra sådant) kost- och träningsmässigt där ena personen dopar sig säger jag dock nej.

Freddy2
2013-07-12, 13:52
Rent bodybuilding och muskelmassa mässigt, aldrig. Men om den dopade har usel kost osv så ja, annars nej.

Dopade har hästlängder försprång om dom sköter allt som har med träning och göra.

Dock är detta tills dom går off cycle. Då tappar dom kanske ej allt, men mycket. Så en ren har väl fördelar där att man ej tappar på samma sätt.

Arne Persson
2013-07-12, 14:26
Rent bodybuilding och muskelmassa mässigt, aldrig. Men om den dopade har usel kost osv så ja, annars nej.

Dopade har hästlängder försprång om dom sköter allt som har med träning och göra.

Dock är detta tills dom går off cycle. Då tappar dom kanske ej allt, men mycket. Så en ren har väl fördelar där att man ej tappar på samma sätt.

Med sådan som din inställning så har jag full förståelse att vissa MÅSTE dopa sig...

Vilson
2013-07-12, 14:48
Med sådan som din inställning så har jag full förståelse att vissa MÅSTE dopa sig...

Det är väl ingen inställning utan ett faktum?

Arne Persson
2013-07-12, 15:00
Det är väl ingen inställning utan ett faktum?

Så de som lyckas rena, utan hyckel mm, är alltså trots det dopade? Grattis!

hurril
2013-07-12, 15:02

Jag tror att Freddys hexa met er poe si är det som förvirrar. Han säger inget om ren byggning utan rent byggnings- och muskelmassamässigt ... osv.

Freddy2
2013-07-12, 15:17
Skrev dock inte att man inte kan komma långt ren. Ämnet var ju om en ren kan vara bättre än en dopad. Och påpekade ju bara att det inte är möjligt inom bodybuilding och mängden muskelmassa. Vilket inte var en dålig inställning, utan ett faktum om den dopade är allmänt kunnig inom träning och kost.

Jonas Lundberg
2013-07-12, 15:45
Pratar vi BB i toppen så är svaret utan tvekan, NEJ!
Eller att prestera i en VM-final i 100 m. Där samtliga är/har varit dopade under sin väg dit.

Sen finns det självklart människor med otroligt bra förutsättningar, men att vinna en 100 m final eller större BB-tävling ren...NEJ!

Ponde
2013-07-12, 15:56

Du behöver inte sköta allt perfekt, dopa dig och träna 2ggr/vecka fast med kass kost och du bygger ändå mera muskler/styrka än en icke dopad. Aas är faktiskt mirakelpiller om man vill bli stor/stark, googla fast om du ej tror mig (läkaren i dokumentären " better faster stronger" säger även detta).

Latissimus Dorsi
2013-07-12, 16:08
Pratar vi BB i toppen så är svaret utan tvekan, NEJ!
Eller att prestera i en VM-final i 100 m. Där samtliga är/har varit dopade under sin väg dit.

Sen finns det självklart människor med otroligt bra förutsättningar, men att vinna en 100 m final eller större BB-tävling ren...NEJ!

Ja du, t.o.m att vinna SM i -80 när man är under 175 låter halvt orimligt för mig. Allt över det kan man råglömma att ens delta i.

hurril
2013-07-12, 16:09
Det är farliga (ok - inte farliga, ingen dör av dem) tankar att gå och odla det där med hur bra man kan bli utan att dopa sig. Av två skäl!

Det ena är att man konstant misstänkliggör andras prestation. Alla "vet" att man inte kan göra xxx eller yyy utan att dopa sig; Jonny Lundboll gör xxx, alltså är han dopad. Det blir bara dåligt för alla inblandade.

Det andra är att man sätter käppar i sina egna hjul genom att begränsa sig. Om du tränar och tävlar i en sport där du tror dig veta att andra dopar sig. Vad vet du om dem? De kanske piskar dig de första tre tävlingarna men är du seriös och sugen så fortsätter du att fokusera på din egen utveckling och blir bra själv. Vad som händer med dem är inget man kan styra över. Vem vet, Jonny slutar kanske nästa år eller åker fast. Det är utanför din kontroll.

mycketbrännvin
2013-07-12, 16:38
Beror ju mycket på hur man dopar sig, mängder osv. Jag har själv använt doping (bor ej i sverige) i rehabsyfte och nog jävlar är det skillnad men som alltid är det genetiken som spelar in och jag skulle nog knappast komma i närheten av många rena byggare ens här på kolozzeum. Folk tycks också ha en övertro på doping, det ger bra ökningar men när vätska försvunnit och du sitter slak oh deppad så är det inte alltid så kul och vad som i slutändan blev kvar i handen är inte så mycket

mycketbrännvin
2013-07-12, 17:11

Det han skrev var ju nära sanningen. Om du har bra gener och möjligheter att bygga muskler så blir det nog endå svårt att hänga med nån som hardcore dopar sig. det finns såklart undantag, inte många som skulle slå smulter och jamroz i bänkpress oavsett vad dom tagit

Allan
2013-07-12, 18:01
Man kan inte dopa sig till inställning.

Allan
2013-07-12, 18:06
Det trista är ju att dopingen misstänkliggör alla. Jag hör/ser ofta fullständigt rimliga idrottsprestationer som ifrågasätts därför att dopingsnacket finns. Och det är nästan alltid de som brukar som ifrågasätter mest - därför att de är medvetna om att de fuskar, och då blir det viktigt att beskylla alla för att använda dopning. För att s a s rättfärdiga sitt eget bruk.
Det kommer alltid att finnas de som har ett genetiskt eller inställningsmässigt försprång, och det kommer alltid finnas människor som måste ursäkta sina egna begränsade framgångar

hurril
2013-07-12, 19:13
Det trista är ju att dopingen misstänkliggör alla. Jag hör/ser ofta fullständigt rimliga idrottsprestationer som ifrågasätts därför att dopingsnacket finns. Och det är nästan alltid de som brukar som ifrågasätter mest - därför att de är medvetna om att de fuskar, och då blir det viktigt att beskylla alla för att använda dopning. För att s a s rättfärdiga sitt eget bruk.
Det kommer alltid att finnas de som har ett genetiskt eller inställningsmässigt försprång, och det kommer alltid finnas människor som måste ursäkta sina egna begränsade framgångar

+1

Oftast hör man det där med Alla <Skriv sporten här> är dopade från plats 20 och upp, från någon cynisk liten räkel med en kur under bältet som - efter ett par timmars läsande på den där hemliga gruppen på Flashback - kan allt.

filmjölk
2013-07-12, 19:36
Man kan faktiskt dopa sig till inställning med, kanske inte hela vägen, men gillar man att lyfta skrot kommer det att bli ännu roligare på doping.

Ökar man snabbare, läker skador fortare etc. blir det inte alls lika motigt att tex. käka mustigt proteinpulver, motivationen blir väldans mycket högre när få pass går dåligt.

Man kan nästan se det på vana dopare, när de inte går på något är gympassen monotona och glädjelösa och det ser ut som de bara harvar sig igenom ett par övningar för att få träningen gjord. På grejer är det en helt annan gnista och glädje i träningen.

leo1
2013-07-12, 20:43
Jag tror alla i den här tråden känner till eller har upplevt någon helt sjuk fysisk prestation där man till 99% kan säga att prestationen var utan doping.

Bara som exempel: Kluft, Stefan Holm och Christian Olsson. Hur många dopade atleter har inte försökt slå dom? Sånt håller mitt hopp uppe.

Allan
2013-07-12, 20:48
Man kan faktiskt dopa sig till inställning med, kanske inte hela vägen, men gillar man att lyfta skrot kommer det att bli ännu roligare på doping.

Ökar man snabbare, läker skador fortare etc. blir det inte alls lika motigt att tex. käka mustigt proteinpulver, motivationen blir väldans mycket högre när få pass går dåligt.

Man kan nästan se det på vana dopare, när de inte går på något är gympassen monotona och glädjelösa och det ser ut som de bara harvar sig igenom ett par övningar för att få träningen gjord. På grejer är det en helt annan gnista och glädje i träningen.

Det där är en inställning man bara träffar på hos de som tränar utan tävlingsplaner

BobaFett
2013-07-12, 20:49
9Lf1C8PZkKw

Fordon
2013-07-12, 21:04
Det där är en inställning man bara träffar på hos de som tränar utan tävlingsplaner

"Bara". Det är ytterst få människor i Sverige som håller på med tävling, om man ser till det stora antalet tränande. Majoriteten, eller typ alla, ens vänner är oftast icke-tävlande men "kanske ska tävla i framtiden" :D

Jag finner det mer märkligt att så många säger att det inte är ett mirakelmedel när det i själva verket är precis just det. Om det är för att man är helt jäkla blind, eller vägrar att hållare om det bara för att, har jag ingen aning om dock.

Latissimus Dorsi
2013-07-12, 21:09

Vad mer kan vara mer motiverande än att öka och bli bättre snuskigt snabbt?

Allan
2013-07-12, 21:20
Jag har sagt det förr. Var är då alla dessa "makalösa" personer? Det är ohyggligt sällan jag ser nån som är outstanding - det jag ser är mediokra byggare som inte är större eller bättre än de kunnat vara även utan roider. Och utan att behöva sova illa för att de VET att de fuskat.

BobaFett
2013-07-12, 21:52
Jag har sagt det förr. Var är då alla dessa "makalösa" personer? Det är ohyggligt sällan jag ser nån som är outstanding - det jag ser är mediokra byggare som inte är större eller bättre än de kunnat vara även utan roider. Och utan att behöva sova illa för att de VET att de fuskat.

Sant, har inte sett ett enda monster här på kolo som både är stor OCH rippad. Verkar vara antingen halvfeta styrkelyftare eller spinkiga byggare.

ceejay
2013-07-12, 21:57
De som preppar vet att de inte är välkomna, än mindre sugna på att outa sig.

Latissimus Dorsi
2013-07-12, 22:06
Jag gillar inte hur folk rentvår svenskar på det sättet de gör, sätt en stor prestation under en ryss bälte så är han ett vandrande apotek. Medans en svensk med samma merit naturligtvis har rent mjöl i påsen...

mini
2013-07-12, 22:09
Jag gillar inte hur folk rentvår svenskar på det sättet de gör, sätt en stor prestation under en ryss bälte så är han ett vandrande apotek. Medans en svensk med samma merit naturligtvis har rent mjöl i påsen...

Bättre att som du misstro alla som är grova/starka/duktiga?

Whoopie
2013-07-12, 22:15
ja

Sarwien
2013-07-12, 22:40

fast grejen är ju att det oftast stämmer

Latissimus Dorsi
2013-07-12, 23:27
Bättre att som du misstro alla som är grova/starka/duktiga?

Absolut inte, därför jag försöker undersöka lite om ämnet :D

Latissimus Dorsi
2013-07-12, 23:30
fast grejen är ju att det oftast stämmer

Kanske, just styrkelyft i Sverige och RF ser jag upp till väldigt mycket. De gör verkligen ett kanonbra jobb.

MrBoris
2013-07-13, 04:43

Det där var ganska slående vad jag sett, har sett många unga karlar på mitt gym runt 18-19 års åldern som är väldigt aktiva och är stora som hus, men så antingen försvinner dem ett tag eller kommer tillbaka taniga och ser bedrövligt ledsna ut när de tränar - tills de startat kuren igen*popcorn* Med tillägget att i det här landet är det inte olagligt om man inte tävlar. Hur ser det ut i Sverige?

tlk
2013-07-13, 05:15
Med tillägget att i det här landet är det inte olagligt om man inte tävlar. Hur ser det ut i Sverige?

Vilket land är det som du är i? Tänkte först Norge men där är ju bruk olagligt så måste ju vara nånannanstans. :)

I Sverige gäller https://lagen.nu/1991:1969. Bruk och innehav är olagligt, ja.

MrBoris
2013-07-13, 08:16
Vilket land är det som du är i? Tänkte först Norge men där är ju bruk olagligt så måste ju vara nånannanstans. :)

I Sverige gäller https://lagen.nu/1991:1969. Bruk och innehav är olagligt, ja.
Australien, men jag kan ju ha fått det om bakfoten

tlk
2013-07-13, 08:23

Kan mycket väl vara så. Ingen koll på AUS öht :)

Googlade och hittar.

It is illegal to possess, use, manufacture, supply, import or trade steroids without a
prescription or licence. Penalties range from a $2,000 fine and/or a two-year prison
term to a $100,000 fine and/or imprisonment for 25 years. Any person convicted of a
drug offence will receive a criminal record and this can lead to difficulties in getting a
job, health insurance, credit or visas for overseas travel.

källa: http://www.dao.health.wa.gov.au/DesktopModules/Bring2mind/DMX/Download.aspx?Command=Core_Download&EntryId=344&PortalId=0&TabId=211

Verkar för övrigt som att deras antidoping-organ har lite mer rättigheter att testa folk hejvilt än RF här i Sverige. Intrycket jag får är att vägrar man pinka för man känner sig KRENGT så är det 5,000 AUD böter direkt. Enligt http://www.comlaw.gov.au/Details/C2013A00126 och lite annat. Drevet verkar vara att det är för tamt och det borde vara fängelse på vägran, iaf för "atleter".

qozmox
2013-07-13, 09:03

nu har ja int läst tråden, och kanske missuppfattar allt.
men om ni talar om vart det är lagligt, så är det så i bla England

MrBoris
2013-07-13, 14:08
Kan mycket väl vara så. Ingen koll på AUS öht :)

Ungefär vad jag hört det där du postade, men frågan är hur man får "licens" eller recept, känns som att det räcker att random läkare man känner skriver ut något. I Sverige skulle man inte lika lätt få det genom ett recept? (rätt mig om jag har fel)

Jonas Lundberg
2013-07-13, 14:39
Den som inte tror doping är en del av elitidrott har missat något eller är väldigt blåögd. Men vi svenskar tror att våra idrottare är rena. Många tycks även tro att man kan gå till final på 100 m sprint i VM/OS utan att dopa sig.
Sen tycks även många tro att det bara är dom som torskar som har dopat sig.
Dom flesta länder och team har ju doping som en del av hela verksamheten och vad man ska ta för att klara ett test.
När det är mycket pengar inblandat, så läggs även mycket på att ta fram prep som är säkra (ej går att spåra).
Jamaica är tex världens bästa sprintnation med under 3 milj. invånare.
Varför kommer så väldigt många bra sprinters ifrån Jamaica?
Vi vet ju inte med säkerhet, men det är förmodligen inte bara en tillfällighet, bra anlag och att dom tränar bra.

Jackman
2013-07-13, 14:40
Rubrik.

Om båda har samma genetik så nej

Sarwien
2013-07-13, 17:33
Den som inte tror doping är en del av elitidrott har missat något eller är väldigt blåögd. Men vi svenskar tror att våra idrottare är rena.

Biffen kommer in som vanligt och berättar hur det ligger till =)

Sverker
2013-07-13, 17:38
Varför man är duktig på sprint på Jamaica ?

Kanske för att ön inte är så så stor. De kanske är lätt att träffa de bästa och träna med dem. Se dem som redan sprängt gränserna och visat att allt är möjligt. Då blir det lättare att bli motiverad att kämpa vidare.

hungry
2013-07-13, 17:41
Många fler som dopar sig än vad man tror. Men klart, i sverige är alla änglar.

qqq111
2013-07-13, 18:37
Finns ju i princip två parametrar (varav den ena man kan påverka...), gener och doping. Grova diminishing returns på träning och kost tror jag, dvs bara man tar i som fan då och då och inte äter en knäckemacka om dagen så när man upp i 90% av vad man kan få typ.

Kischen
2013-07-13, 19:12
Vad är det för jävla skit om kost jag läser här? Tror ni på allvar att två jämnbördiga där den ena preppar, men lever på Dafgårds micromat medans den rena killen äter aaaasabra optimat (lol?) Skulle väga över till den sistnämnda.

Dröm och glöm. Så dålig mat att resultaten blir helt bortsopade är trams. Vad skulle man leva på då? Svål och gelehallon?

newb123
2013-07-13, 19:28
Ja man kan bli bättre än den dopade om man har nån kombination av bra gener/andel snabba muskelfibrer/kort kroppslängd/starkt psyke/inställning/envishet/träning/kostföring/vila etc. Per Berglund, bänkaren... Vad vägde han? 75 och tog 200 i bänk om jag minns rätt. Är övertygad om att han var ren. Varför? Två starka skäl: Han var lätt och doping påverkar mest muskelmassan (och styrkan indirekt av det såklart) samt han var IPF-lyftare. Sen vad hette han JSK-böjaren som var ett underbarn? Jag menar inte Damir... Tror han var junior och det skrevs här att han blev så trött på alla dopinganklagelser men jag är säker på att han var ren. Tror han vägde 110 kanske...

jahaa
2013-07-14, 16:31
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/friidrott/article17132014.ab

Bolt är ju bättre och REN.

mycketbrännvin
2013-07-14, 17:59
Jaja doping är fusk osv men har du förutsättningarna att bli världens snabbaste/starkaste, bästa cyklist och förtjäna miljoner så vad gör du? ´Ära till dom som kör rent

cakehole
2013-07-14, 19:07
Eliten i strongman kanske skulle ge FAN i godiset och på så sätt bli ännu starkare!

Lance Armstrong skulle kört naturellt istället. Som ren hade han blivit bättre än någon som dopar sig!

Baronpanda
2013-07-14, 19:17
Eliten i strongman kanske skulle ge FAN i godiset och på så sätt bli ännu starkare!

Lance Armstrong skulle kört naturellt istället. Som ren hade han blivit bättre än någon som dopar sig!

Okej.

cakehole
2013-07-14, 19:18
Ja man kan bli bättre än den dopade om man har nån kombination av bra gener/andel snabba muskelfibrer/kort kroppslängd/starkt psyke/inställning/envishet/träning/kostföring/vila etc. Per Berglund, bänkaren... Vad vägde han? 75 och tog 200 i bänk om jag minns rätt. Är övertygad om att han var ren. Varför? Två starka skäl: Han var lätt och doping påverkar mest muskelmassan (och styrkan indirekt av det såklart) samt han var IPF-lyftare. Sen vad hette han JSK-böjaren som var ett underbarn? Jag menar inte Damir... Tror han var junior och det skrevs här att han blev så trött på alla dopinganklagelser men jag är säker på att han var ren. Tror han vägde 110 kanske...

newb123: Doping har STOR påverkan på CNS. Du får nog läsa på lite om doping. Även som "lättviktare" kan man vara fullproppad av godis.

Zoidy
2013-07-15, 12:20
Jamaica är tex världens bästa sprintnation med under 3 milj. invånare.
Varför kommer så väldigt många bra sprinters ifrån Jamaica?
Vi vet ju inte med säkerhet, men det är förmodligen inte bara en tillfällighet, bra anlag och att dom tränar bra.

Vad insinuerar du här egentligen? Att just Jamaica skulle dopa sönder sig medans resten av världens sprinters aldrig dopar sig? Tror du just Jamaicaner har tillgång till bättre doping än resten av världen eller hur resonerar du nu egentligen?

Att just Jamaica är duktiga i sprint ÄR för att de har anlag, tränar bra o.s.v. Hade det bara vart doping som avgjorde hade det varit extremt få Jamaicaner i världseliten.

Macroman
2013-07-15, 13:12

Åkte inte Sly Stallone dit i tullen i Australien när han hade med sig hgh? Han hade recept på det i USA har jag för mig.

Macroman
2013-07-15, 13:14

Milsvid skillnad i dopingkultur särskilt i skidor, friidrott etc.