handdator

Visa fullständig version : ohygglig hyresvärd

mycketbrännvin
2013-07-11, 16:21
Hej ´skall flytta snart, inom två veckor, och min nuvarande hyresvärd tror han kan springa här med kunder och visa upp lägenheten hur han vill. Idag kl 15.00 fick jag meddelande att han kommer kl 16.00 och sen kl. 17,45 kom det ett nytt meddelande att han kommer igen kl 18,00. Jag blev förbannad, jag har betalat hyra för hela juni och vill ej att här springer främmande folk stup i kvarten. 4 besök på två veckor. Är det rätt?

Angel
2013-07-11, 16:23
Ja.

tossefar
2013-07-11, 16:24
Ja, det får han nog.

mycketbrännvin
2013-07-11, 16:27
Vadfan, så det är ok att springa in till mig när man vill bara han meddelare 15 min före? Sålänge jag betalar hyra är det ju mitt hem och nån jävla gräns måste det ju vara???

filmjölk
2013-07-11, 16:32
Han får säkert, men det är jävligt dålig stil.

mycketbrännvin
2013-07-11, 16:34
Så om jag säger nej så kan han endå komma in hur han vill+

Paperbasket
2013-07-11, 16:35
Nej det får han inte.

Han måste fråga dig om det är ok att gå in i lägenheten. Du får säga nej om du vill.

mycketbrännvin
2013-07-11, 16:41
Nej det får han inte.

Han måste fråga dig om det är ok att gå in i lägenheten. Du får säga nej om du vill.

Kollade runt lite och det verkar stämma. idiotjäveln får fan vänta nästa gång, jag svarade ej på hans sista sms och nog fan kom han in endå*grr27*

Paperbasket
2013-07-11, 16:45
Skriv / säg till honom TREVLIGT att det inte går att springa in och ut utan att han får helt enkelt bestämma en tid där några stycken kommer.

Tjafsar han så säg bara att du pratat med hyresgästföreningen. Spelar ingen roll om du är med eller inte.

PixelMiner
2013-07-11, 16:46
Kollade runt lite och det verkar stämma. idiotjäveln får fan vänta nästa gång, jag svarade ej på hans sista sms och nog fan kom han in endå*grr27*

Låt honom komma in nästa gång, men se till att lägenheten är riktigt nersvinad då han dyker upp. Typ, spritflaskor överallt, lite använda kondomer slängda hur som helst, se till att det luktar fis och svett i hela lägenheten och sätt upp en plansch på något otäckt blackmetalband. Då kommer han nog att ångra att han springer där med potentiella kunder titt och tätt. ;)

mycketbrännvin
2013-07-11, 16:48
Skriv / säg till honom TREVLIGT att det inte går att springa in och ut utan att han får helt enkelt bestämma en tid där några stycken kommer.

Tjafsar han så säg bara att du pratat med hyresgästföreningen. Spelar ingen roll om du är med eller inte.

ja det är bäst, var så förbannad idag att jag inte orkade kontakta honom

Låt honom komma in nästa gång, men se till att lägenheten är riktigt nersvinad då han dyker upp. Typ, spritflaskor överallt, lite använda kondomer slängda hur som helst, se till att det luktar fis och svett i hela lägenheten och sätt upp en plansch på något otäckt blackmetalband. Då kommer han nog att ångra att han springer där med potentiella kunder titt och tätt. ;)

Heheh jaa:d

Slartibartfast
2013-07-11, 16:55
Min hyresvärd kom en gång inklampande totalt oanmäld, med en tjej i släptåg, när jag satt i soffan i kalsongerna och käkade grynost.

"Hej, ska du flytta ut", frågar han, varpå jag svarar "Nä, inte vad jag vet".

"Oj, måste vara fel lägenhet då. Allt bra annars?", och så gick dom.

Ingen ursäkt, eller nåt. Jag hann inte ens fluffa.

Bailah
2013-07-11, 16:57
Min hyresvärd kom en gång inklampande totalt oanmäld, med en tjej i släptåg, när jag satt i soffan i kalsongerna och käkade grynost.

Hahaha!

WHITEFOLKS
2013-07-11, 17:22
Fast det finns väl sämre säljargument än att få slarti som granne.. låter planerat imo :D

akAn
2013-07-11, 18:05
"När lägenheten är ledig till uthyrning, är hyresgästen skyldig att låta den visas på lämplig tid."

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.HTM#K12P26
12 kap 26 §

Men vad sen "lämplig tid" är får du läsa någonstans.

hurril
2013-07-11, 18:07

Allt bra annars? AHahgahgahghagamannenhahagahrahg eh.. det brast för mig här :)

Alkro
2013-07-11, 18:40
Säg att du har kvinnligt besök och att ni har ett "knull-marathon" de närmsta veckorna.

Allan
2013-07-11, 19:03
Nej, han får inte göra så. Han ska FRÅGA och respektera ditt svar.

tlk
2013-07-11, 19:04
"När lägenheten är ledig till uthyrning, är hyresgästen skyldig att låta den visas på lämplig tid."

12 kap 26 §

https://lagen.nu/1970:994#K12P26S1 har intressant kommentar på det här. Kan inte tänka mig att hyresvärden kan kräva att få komma in och visa upp lägenheten med 15 minuters förvarning.

m0s
2013-07-11, 19:06
Går hyresvärden in trots att du har sagt nej kan du anmäla honom. Bara så ni vet.

BigIron
2013-07-11, 19:29
Ring polisen och säg att det är nån som brutit sig in i din lägenhet, helst så hyresvärden hör.

Wzup2u
2013-07-11, 19:34
säg att du tvättar alla kläder och e naken nästa gång.

Alexton
2013-07-11, 19:45

12 kap 26 §

Vilken rolig formulering, borde inte lägenheten tekniskt sett vara ledig för uthyrning när ingen bor där ?
När någon bor där och har betalar hyra så känns det som den inte borde vara tillgänglig pga att överstående mening.

stahlberg
2013-07-11, 19:56
Prata med människan (hyresvärden alltså), och säg att du inte godkänner att han kommer och går hur som helst. Sätt upp dina villkor för hur han får komma.

Kommer han ändå kastar du förstås ut honom (vilket du kan förvarna om på förhand).

När jag flyttade in i min nuvarande lägenhet ville min hyresvärd komma och titta efter en kort tid. Han ringde mig och frågade om det passade, och när, vi kom överens om en tid, och han kom. Han kom och granskade enligt min åsikt en smula för noggrant. Han tyckte tydligen att det var ostädat, för han erbjöd sig att komma och städa. Det tackade jag ja till, men det blev inget av detta. Numera har jag städerska, ingen kan klaga på att jag har smutsigt i lägenheten.

Någon månad senare kom han igen. Men sedan, någon månad senare, kom han igen på nytt. Denna gång hade han med sig en kompis, som arbetar med försäljning och uthyrning av lägenheter. Som svepskäl sa han att han råkat träffa kompisen på vägen, och frågade om det gör någor att han är med. Jag svarade, att jag struntar i vem han drar med sig, men att jag inte tål lögner och att han ljög när han sa att han råkat träffa sin kompis på vägen. Så började de granska lägenheten mycket noga. Efter en stund sa jag att de för det första kan försvinna ögonblickligen, för det andra ville jag veta om de funnit något att anmärka på, och för det tredje att om de funnit något de vill anmärka på såg bör de skicka en skrivelse till mig om detta. Så sa jag att jag vill veta hur ofta dylika granskningar ska ske (vilket de inte kunde säga).

Efter detta har jag dock sluppit alla former av lägenhetsgranskningar.

Det lönar sig att (förstås helst vänligt och diplomatiskt) informera hyresvärden om hur man själv vill ha det.

Ado2000
2013-07-11, 20:44

:laugh::laugh::laugh:

lördagsgrogg
2013-07-12, 13:28
Vilken rolig formulering, borde inte lägenheten tekniskt sett vara ledig för uthyrning när ingen bor där ?
När någon bor där och har betalar hyra så känns det som den inte borde vara tillgänglig pga att överstående mening.

Själv fokuserade jag på slutet av formuleringen, "på lämplig tid". Det borde väl rimligen innebära att om man som hyresgäst svarar på en förfrågan med att det just nu är olämpligt kan aldrig en hyresvärd klampa in som i detta fall.

eiri
2013-07-12, 13:37
bara att säga nej, han får inte gå in utan ditt tillstånd

Arne Persson
2013-07-12, 13:38

Jag antar att tjejen kom tillbaks lite senare och ringde på med något glansigt i blicken...?;):d

mycketbrännvin
2013-07-12, 17:18
Tack för era svar, då vet jag.:)

gratefuldead
2013-07-12, 17:21
Stå redo och kör krabban nästa gång :)

watertouch
2013-07-12, 18:16
Tur att man har hund, är konflikträdd... Men om det är över sms så skulle jag nog kunna säga ifrån... Kommer dom och bara går in endå så, hmm... Jäkligt kränkande iaf!!!