Visa fullständig version : Hjälp en nybörjare med drömmar
DetVetDu
2013-07-10, 20:55
Hej!
Jag är en tjej på 21 år som behöver hjälp. Jag har googlat och sökt i forumet, och visst har jag fått läsa mycket bra saker men känner ändå för att inleda mitt medlemskap här med en fråga som gäller mig personligen, och inte träning och nybörjare i allmänt.
Så, jag behöver alltså hjälp med att nå mina drömmar. Jag är 174 cm lång och väger idag 105 kilo. Med andra ord är jag rejält överviktig. Jag ska nästa vecka investera i ett gymkort för att komma igång i rätt riktning med drömmarna. Jag vill till en början gå ned i vikt, för att sen börja bygga muskler. Fick tips om att strunta i det och köra SL/ST på en gång för att byta ut fett mot muskler, men då undrar jag om det verkligen är så bra när man har ett mål att bli slimmad och muskulös? Byter jag ut fett mot muskler nu när jag är såhär stor kommer jag väl aldrig bli mindre?
Hur som helst. I vilken ände bör jag börja? Ska jag satsa på kondition 100% till en början för att fettförbränna, för att sedan börja med styrketräning? Det bästa av allt, även om det troligtvis är för mycket begärt, vore om någon vänlig själ skulle kunna erbjuda ett schema av något slag till mig. När jag ska träna vad, och hur.
Ang. kost då också. Mina dagar kan se ut såhär:
Frukost: Ingenting, ibland en kopp te
Lunch: Oftast ingenting, eller en måltidsersättning
Mellanmål: Måltidsersättning, en kopp te och ett äpple
Middag: Oftast någonting vegetarianskt då det är mamma som sköter middagen och hon är vegetarian. Mycket fisk och bulgur/linser under hennes dagar, när pappa lagar mat däremot är det alltid kött (fågel/nöt/gris) med potatis, pasta eller ris.
Kvällsmål: Te och måltidsersättning
Nu kanske ni tänker - Hur kan hon vara så fet, hon måste ljuga om sitt matschema! Men icke. Jag har som mest vägt 122 kg, men är nu på väg ner och detta "matschema" har varit en stor del av viktminskningen. Vet att maten inte är helt optimal men den är mycket, mycket bättre än förr.
Nu svamlar jag antagligen (skriver från mobil, inte lätt att se hur mycket man skriver). Det jag kort sagt efterfrågar är hjälp för att på bästa sätt gå ned i vikt och sedan börja bygga muskler och bli stark och snygg rent ut sagt.
Jag vill att det här med träningen ska vara långsiktig så jag vet att jag får kämpa hårt och länge för resultat och det är jag redo för också. Jag är inte ute efter en quick fix, jag är ute efter en stark, hållbar kropp som både ser ut och presterar som en 21 år gammal kropp. För just nu känner jag mig som 70+
Du borde äta mer "normal" mat och inte hålla på att försöka banta snabbt med måltidsersättare, håller inte i längden. Ät mindre portioner bara.
SL5x5 låter som en bra idé om du vill behålla/få mer muskler under din viktnedgång.
I övrigt tycker jag att du ska utföra den aktivitet du tycker är rolig. Så om du tycker det är kul att konditionsträna så kör på det också.
Det viktiga är väl att du inte går "all in" till en början, många som gör det misstaget och det slutar sällan bra.
Du bör deffa mer innan du satsar allt på att bygga muskler, precis som du skriver. Skippa måltidsersättningen och ät riktig mat istället imo.
Det som fungerade bäst för mig var att glömma allt man någonsin hört och läst kring viktnedgång och istället ta åt sig all fakta som står i stickyn (se länk): http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
När du har tagit in det mesta som står i stickyn rekommenderar jag att du laddar ner någon kcal-räknare till din smartphone (Shapeup Club är en bra sådan t.ex), inköp av en matvåg är också att rekommendera. Satsa på att ligga närmare 1,5-2g protein/kg (alltså i ditt fall mellan 158-210g protein) för att minimera förlust av muskler när du deffar.
Du skriver att din mor alt. din far brukar laga middagen, ypperligt tillfälle att hjälpa till med maten och samtidigt väga och skriva in allting i kcal-räknaren :)
Jag var i snarlik sits som dig när jag började, 174cm lång, 115kg och 21 år. Kille dock. Jag kör 2-3 konditionspass (crosstrainern är guda gåva) och 2 gympass (1 överkropp och 1 underkropp) i veckan. Konditionspass är inget måste för att gå ned i vikt men det är skönt att träna upp konditionen samtidigt som både hjärta och hjärna mår bättre.
Glöm inte ta bilder längs vägen.
Lycka till!
"Måltidsersättare" vet jag inte riktigt vad det är men det låter inte bra någonstans i mitt huvud.
Ät bra mat men mindre.
Varför inte träna lite styrka också så att du med hjälp av dessa pass bränner både fett och bygger muskler?
Har själv gjort en viktresa och jag tycker att du ska tänka över kosten. Att inte äta nått alls hjälper inte. Det gör ju bara du blir hungrig. Jag tror ner på riktig mat som många andra säger. Och skippa måltidsersättningar och dra ner på kolhydrater. :)
Vad gäller träning så tror inte jag att det egentligen spelar så stor roll vart och i vilken ände du börjar då all form av träning kommer att förbränna fett. Men jag gjorde som du tänker. Tog fysen först. Powerwalks före frukost var en riktig killer... :)
Du måste tänka att maten inte är din fiende utan bli vän med rätt kost så ska du se att du kommer lyckas med dina mål. :)
Och jag håller med om övriga skribenter att du ska satsa lugnt nu i början så att du orkar hela vägen. Bättre tänka ut en långsiktig plan som fungerar än att stressa in i det för då lägger man bara av efter några veckor utan resultat.
Min fästmö har gått ner drygt 20 kg detta år. Hon har (gissar jag) under denna tid även lagt på sig en hel del muskler, åtminstonde har hennes stryrka ökat markant.
Jag är av uppfattningen att om man har en rejäl övervikt så är det absolut möjligt att bygga muskler även under viktnedgång.
Angående det du skriver
"Byter jag ut fett mot muskler nu när jag är såhär stor kommer jag väl aldrig bli mindre?"
Så behöver du inte oroa dig så mycket. Möjligheten att du skulle lägga på dig så mycket muskler att det skulle kompensera för en kraftig övervikt rent storleksmässigt är knappast troligt (jag skulle säga omöjligt).
Viktmässigt är det självklart en annan sak. Men att du på 1.74 skulle lägga på dig muskler så att du väger över hundra kilo är inte heller särskilt troligt (återigen, omöjligt)
Som sista parantes runt detta, en kropp som är "stor" och "tung" av muskler är oavsett vad alltid att föredra framför en som är tung av fett, både hälsomässigt och estetiskt.
Sist vill jag passa på att önska dig lycka till med din fortsatta viktminskning och din träning.
Grattis.Du är på rätt väg redan:) Gymkort löser du om du tycker det verkar roligt.Annars kan du likväl strunta i det.Gör den form av motion du tycker känns rolig för det är större risk att du fortsätter.Gör inte tex kardio för att fettförbränna,se det som motion som är bra för hälsan
Råder dej även att lära dej äta bra näringsrik mat.För att hålla på med pulver för att gå ner i vikt fungerar absolut.Men vad ska du göra när du nått din målvikt? fortsätta med pulver resten av livet? knappast och då kommer du återgå till samma vanor som förr som gjorde dej övervikig från första början.Så lär dej en ny livsstil helt enkelt.
Grattis.Du är på rätt väg redan:) Gymkort löser du om du tycker det verkar roligt.Annars kan du likväl strunta i det.Gör den form av motion du tycker känns rolig för det är större risk att du fortsätter.Gör inte tex kardio för att fettförbränna,se det som motion som är bra för hälsan
Råder dej även att lära dej äta bra näringsrik mat.För att hålla på med pulver för att gå ner i vikt fungerar absolut.Men vad ska du göra när du nått din målvikt? fortsätta med pulver resten av livet? knappast och då kommer du återgå till samma vanor som förr som gjorde dej övervikig från första början.Så lär dej en ny livsstil helt enkelt.
Pulver kan man använda ex.efter ett gympass eller ta som mellanmål om man vill fylla ut sitt proteinintag över dagen.
Själv tar jag alltid en vassledrink på morgonen tillsammans med 3 kokta ägg.
Pulver kan man använda ex.efter ett gympass eller ta som mellanmål om man vill fylla ut sitt proteinintag över dagen.
Men det är skillnad att ta det som ett tillskott, och att äta det istället för mat.
Men det är skillnad att ta det som ett tillskott, och att äta det istället för mat.
Absolut...jag utesluter inga måltider utan tar det efter träningen eller för att fylla ut mitt proteinbehov.
Ja absolut.Men sällan en bra ide att fylla ut proteinbehov med pulver då man ska banta.Endast pga av att det mättar så dåligt
Ja absolut.Men sällan en bra ide att fylla ut proteinbehov med pulver då man ska banta.Endast pga av att det mättar så dåligt
mja, jag fyller ut mitt proteinbehov med hjälp av kasein och tycker det fungerar skitbra. Kasein mättar som fan.
mja, jag fyller ut mitt proteinbehov med hjälp av kasein och tycker det fungerar skitbra. Kasein mättar som fan.
Inte lika fan som biff lr kyckling
Knatcharn
2013-07-12, 12:09
1. Börja redan nu med att byta ut ordet drömmar mot ordet mål. Sätt dina mål och skriv ned dem så att du kan rita upp vägen dit.
2. Skilj på träningsform och diet (vad du äter). SL / SS är utmärkt att börja med. Vilket schema du väljer spelar ingen större roll, så länge du fortsätter öka vikterna. SL / SS Är bra för en nybörjare, enkelt koncept och rakt på.
3. Måltidsersättning kommer bara göra vardagen jobbigare än om du har samma mängd kalorier i matform för du kommer gå ännu hungrigare. Ät saker som har mycket massa men lite energi. Bra exempel på detta är broccoli, haricoverts, potatis etc. Om du gör en sås, ta mjölk istället för grädde. Om du ska äta potatis, ta en kokt och inte pommes frites. Du förstår säkert vad jag menar. På samma sätt är måltidsersättning bara vätska med energi i. Hur mycket mättar ett glas vatten jämfört med en bit kött, några potatisar och en hög broccoli?
Ät 1500-2000 kcal om dagen med mycket protein tills du ser magrutorna. Då börjar du bulka med en högkolhydratskost och hård träning.
Som tidigare skribenter så borde du börja med ordentlig mat fast ligga på ett underskott av kolhydrater. Jag äter och tränar personligen för att gå ner lite i vikt nu och jag äter mestadels protein och grönsaker med en tillvissdel kolhydrater. Jag är dock väldigt noga med att de kolhydrater jag tar i mig ska till så stor mängd som möjligt vara fibrer.
Vad gäller träning så rekommenderar jag att du börjar med det som du finner roligt, att tvinga sig att göra något som man inte gillar kan vara en kortsiktig lösning men som du själv säger så är detta en transformation som kommer att vara långt framöver. Om du väljer att styrketräna nu eller lite senare spelar egentligen ingen större roll, även med ett lågt intag av kolhydrater så har du en del fettdepåer att ta energi ifrån även om du skulle bränna bort en del av det. Värre är det för de som ska bränna men inte har särskilt mycket kroppsfett! ;)
Se till att ta det försiktigt i början vad gäller träning då leder och ligament med mera som inte är vana att bli tungt belastade kommer att utsättas för det, speciellt vid motion på asfalt då det är ett väldigt hårt underlag.
Jag kan inte säga mer än lycka till egentligen, det kommer att vara en tuff resa både för kroppen och för psyket så det kommer att krävas en hel del dedikation och motivation. Ett tips är att kontinuerligt ta bilder och att väga dig då man lätt blir självblind att se sig i spegeln. Kolla även upp din fetthalt över jämna mellanrum så att du verkligen vet att du gör framgång! *flex*
Som tidigare skribenter så borde du börja med ordentlig mat fast ligga på ett underskott av kolhydrater. Jag äter och tränar personligen för att gå ner lite i vikt nu och jag äter mestadels protein och grönsaker med en tillvissdel kolhydrater. Jag är dock väldigt noga med att de kolhydrater jag tar i mig ska till så stor mängd som möjligt vara fibrer.
Vad gäller träning så rekommenderar jag att du börjar med det som du finner roligt, att tvinga sig att göra något som man inte gillar kan vara en kortsiktig lösning men som du själv säger så är detta en transformation som kommer att vara långt framöver. Om du väljer att styrketräna nu eller lite senare spelar egentligen ingen större roll, även med ett lågt intag av kolhydrater så har du en del fettdepåer att ta energi ifrån även om du skulle bränna bort en del av det. Värre är det för de som ska bränna men inte har särskilt mycket kroppsfett! ;)
Se till att ta det försiktigt i början vad gäller träning då leder och ligament med mera som inte är vana att bli tungt belastade kommer att utsättas för det, speciellt vid motion på asfalt då det är ett väldigt hårt underlag.
Jag kan inte säga mer än lycka till egentligen, det kommer att vara en tuff resa både för kroppen och för psyket så det kommer att krävas en hel del dedikation och motivation. Ett tips är att kontinuerligt ta bilder och att väga dig då man lätt blir självblind att se sig i spegeln. Kolla även upp din fetthalt över jämna mellanrum så att du verkligen vet att du gör framgång! *flex*
Hur ligger man på ett underskott av kolhydrater när det inte finns ett rekomenderat intag?
Hur ligger man på ett underskott av kolhydrater när det inte finns ett rekomenderat intag?
Menade självklart kalorier cofffee
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.