handdator

Visa fullständig version : Finns det inga riktiga poliser kvar?

Medusa
2013-07-08, 09:15
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17094394.ab

Ja, han var beväpnad och farlig, men en man med en kniv mot flertalet poliser borde inte vara i storleksordningen skjuten med flera skott, till döds. Har inte polisen tårgas, pepparsprej, batonger mm och hundar som hade kunnat lösa situationen utan att gärningsmannen hade behövt dö?

Sannolikt så var poliserna oerfarna och nervösa, sista skottet när gärningsmannen är liggandes säger allt i sig.

Skyddsväst på, fram i full fart med batong från olika håll eventuellt kraftigare närstridsvapen och övermanna, krävs bara mod, nu tog fegheten över.

4623
2013-07-08, 09:16
Vad handlar det om?

rooz
2013-07-08, 09:22
Svenska polisen är väl inte direkt utbildade i hur man hanterar batonger? Alltså rent närstridsmässig?

Zorgus
2013-07-08, 09:25
Det var tydligen en ganska extrem situation, så jag vet inte om man såhär tidigt ska dra några slutsatsatser om poliserna gjorde rätt eller fel. Varför har inte svenska poliser elpistoler?

tearz
2013-07-08, 09:26
Eh...? Han hade tydligen knivat en 84 åring precis innan?

De skulle satt 10 kulor i ansiktet på han och spottat på resterna.

Att han är död är bara rättvisa .

Perra.S
2013-07-08, 09:26
Så en 84-åring har blivit ihjälhuggen och det media och trådskaparen hänger upp sig på är att idioten som gjorde det blev skjuten av polisen? Ja jävlar..

Maximal
2013-07-08, 09:28
Skyddsväst på, fram i full fart med batong från olika håll eventuellt kraftigare närstridsvapen och övermanna, krävs bara mod, nu tog fegheten över.

skojar du? Och riskera att bli huggen? Nej, jag hade skjutit jag med... Kanske inte försökt ha ihjäl honom, men det är ju lätt att säga nu.

4623
Varför har inte svenska poliser elpistoler?

För att Sverige är ett pinsamt land. RPS tror att de kommer användas istället för att det läggs ner tid på att tala personen till rätta.

Snubben

Ja, han var beväpnad och farlig, men en man med en kniv mot flertalet poliser borde inte vara i storleksordningen skjuten med flera skott, till döds. Har inte polisen tårgas, pepparsprej, batonger mm och hundar som hade kunnat lösa situationen utan att gärningsmannen hade behövt dö?

Sannolikt så var poliserna oerfarna och nervösa, sista skottet när gärningsmannen är liggandes säger allt i sig.

Jag varken ser eller hör något skott när han ligger ner?

Den 84-åriga kvinnan höggs ihjäl i sitt hem.
När 24-åringen hoppade ut från hennes balkong med en blodig kökskniv i handen möttes han av poliser med dragna vapen.

Är det bara jag som tycker precis tvärtom här?

Det är precis såhär Polisen skall göra. Går du med kniv, är hotfull och inte stannar/släpper kniven/lyssnar när Polisen säger till dig, varpå du FORTSÄTTER att vara hotfull/gå mot polisen med en BLODIG KNIV, med bakgrunden att du har huggit en annan människa.. Ja lyder du inte då så får du ta smällen. Varken mer eller mindre, inga halvmesyrer.

tearz
2013-07-08, 09:29
Så en 84-åring har blivit ihjälhuggen och det media och trådskaparen hänger upp sig på är att idioten som gjorde det blev skjuten av polisen? Ja jävlar..

Yepps.

pretty much like that

tearz
2013-07-08, 09:30

Det är precis såhär Polisen skall göra. Går du med kniv, är hotfull och inte stannar/släpper kniven/lyssnar när Polisen säger till dig, varpå du FORTSÄTTER att vara hotfull/gå mot polisen med en BLODIG KNIV, med bakgrunden att du har huggit en annan människa.. Ja lyder du inte då så får du ta smällen. Varken mer eller mindre, inga halvmesyrer.

Agreed

watertouch
2013-07-08, 09:34
Efter 4a varningsskott gör han utfall mot polisen... Inte så konstigt att dom skjuter då.

Wibba
2013-07-08, 09:37
Det skjuts för lite. Polisen gjorde helt klart rätt.

Akerhage
2013-07-08, 09:37
Helt rätt, gött bli av med en idiot bara. Svenska polisen skjuter för lite.

PowPow
2013-07-08, 09:42
Kom igen nu, kolozzeum...

C.E.J.
2013-07-08, 09:44
Bli polis själv då.

Medusa
2013-07-08, 09:45
Han kan ha varit påverkad, och vi har inte dödsstraff i Sverige.

Oavsett om han har haft ihjäl någon innan, eller om kniven är blodig, så var det en enorm stegring att skjuta.

Känns bara löjligt och överdrivet att skjuta ner honom på detta sättet när dom är så många och TOM har hundar.

kaer
2013-07-08, 09:46
Jag gråter mig väl inte till söms över det här. Men det ser ju ut som polisen skjuter när han ligger ner, det känns helt onödigt. Han har redan blivit träffat och ser ut att ha klara problem att resa sig upp, de kunde gott ha avvaktat några sekunder till tror jag.
En person som är skottskadad och liggande bör de ju kunna avväpna, särskilt med tillgång till hund.

Kräket
2013-07-08, 09:48
Kom igen nu, kolozzeum...

Haha...Sommarlediga flashback-pöbeln på studiebesök på Kolozzeum! :d

OnT: Att sitta och skriva "helt rätt - skjut och avrätta" när man helt saknar kunskap om bakgrunden till vansinnesdådet är ett vackert exempel på den lynchmobbsmentalitet som blir allt mer förhärskande.

Alla vill övertrumfa varandra ogenomtänkt men effektfull definition av rättvisa...

Snubben
2013-07-08, 09:49
Han kan ha varit påverkad, och vi har inte dödsstraff i Sverige.

Oavsett om han har haft ihjäl någon innan, eller om kniven är blodig, så var det en enorm stegring att skjuta.

Känns bara löjligt och överdrivet att skjuta ner honom på detta sättet när dom är så många och TOM har hundar.

Så polisen ska bara .. ta det?

De ska vänta tills alla har fått på sig utrustningen, snackat ihop sig och riskera att själva bli knivskurna med en kniv som kan vara infekterad med gud vet vad. Eller ska de vänta tills de med hunden kommer (under tiden är gärningsmannen ett enormt hot mot alla runt omkring), släppa hunden, få hunden knivskuren, möjligen dödad, varpå Polisen skall gripa en person som nu är ännu mer galen/Stressad/panikslagen/hatisk etc.

Nej, det agerade helt rätt. Det är ingen förlust för varken Sverige, världen eller samhället att den personen har gått bort.

4623
2013-07-08, 09:50
Haha...Sommarlediga flashback-pöbeln på studiebesök på Kolozzeum! :d

OnT: Att sitta och skriva "helt rätt - skjut och avrätta" när man helt saknar kunskap om bakgrunden till vansinnesdådet är ett vackert exempel på den lynchmobbsmentalitet som blir allt mer förhärskande.

Alla vill övertrumfa varandra ogenomtänkt men effektfull definition av rättvisa...

Lika mycket fel att sitta och förkasta polisens agerande.

Snubben
2013-07-08, 09:59
18-åringen låg och sov i sin säng.
I lägenheten låg hennes 18-årige son och sov sin säng. Då högg knivmannen honom i ansiktet.
- Han har knivskador i ansiktet, på halsen och på övre delen av bålen.

Kort därefter höggs en 84-årig kvinna ihjäl i sitt hem på andra sidan gatan. - Hon skadades så svårt att hon avled på platsen

En 43-årig man hade knivhuggits på Gamla Kyrkbacken, knappt 500 meter bort.

- Han var inte full men garan*terat påverkad av något. Han uppträdde helt förvirrat, säger Harry.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17094267.ab

tlk
2013-07-08, 10:00
skojar du? Och riskera att bli huggen? Nej, jag hade skjutit jag med... Kanske inte försökt ha ihjäl honom, men det är ju lätt att säga nu.

+1 på den. Att gå in i närstrid med en tok med kniv låter bara korkat.

Med möjligheten att knivmannen inte bara går runt och hugger ner folk utan också tryckt sig full på både en och tre droger så känns inte pepparsprej och gå loss med batong som bra lösning.

Medusa
2013-07-08, 10:04
Snubben, oavsett vad han har gjort så har inte polisen rätt att skjuta honom till döds, vi har ett rättssystem i Sverige.

För övrigt så är det en man, med kniv, civilist.

I situationen är det polisen som hanterar, flera st, närstridsutbildning och avväpning av kniv borde vara grundläggande.

Föreställ er istället att det var 4st SSG/SAS/Rangers/Seals, valfri specialstyrka som omringade mannen, tvivlar ni på att dessa inte hade klarat av att övermanna och omhänderta personen, knappast.

Varför skulle inte polisen kunna lösa samma uppgift?

tlk
2013-07-08, 10:05
Dödsskjutningen var ju säkert inte menad. Skjutning helt rätt.

tlk
2013-07-08, 10:08
Skjuten ett flertal gånger utan att stanna.. låter sannolikt att hoppa på med batong hade fungerat bra...

Snobbe
2013-07-08, 10:08

Vilket skott när han ligger? Den videon jag ser så skjuter dom 2 varningsskott och sen 2 skott när personen fortfarande närmar sig, sen ramlar han ihop och jag hör inga mer skott iaf?

Det finns ingen anledning till att en polis ska sätta sitt liv i fara för att en person med kniv som försöker gå till attack ska överleva. Polisen skjuter 2 varningsskott och han stannar fortfarande inte då blir han skjuten.... Inget mer med det.

YjaIm6pJMMg

Video på hur fort det kan gå om en person med kniv vill fram och hugga dig...

Dra på dig skyddsväst och fram med batong så råkar knivmannen få in ett hugg i halsen på dig? Tårgas eller pepparsprej är inga 100%iga saker som får folk att stanna, inte ens en elpistol. Speciellt inte om personen är påverkad.

Medusa
2013-07-08, 10:09
Dödsskjutningen var ju säkert inte menad. Skjutning helt rätt.

Skott i magen leder statistiskt sett till en grad av inre blödningar och skador som resulterar i dödsfall, det är polisen utbildad på, skottet läggs där när gärningsmannen inte hejdades utan fortsatte.

För övrigt är det sista skottet när gärningsmannen är liggandes knappast nödvändigt och inte för att avväpna, utan för att döda.

han hasar sig fram mot stående polismän i god fysisk kondition, och någon bedömer att det är nödvändigt att avlossa ytterligare ett skott.

Medusa
2013-07-08, 10:10
Video på hur fort det kan gå om en person med kniv vill fram och hugga dig...

I den där videon är polismannen öht inte beredd, så det är icke relevant.
Sannolikheten för att en svårt skottskadad person som inom minuter förblöder träffar halsen med kniv på en beredd polisman är liten.

Mental
2013-07-08, 10:11
Snubben, oavsett vad han har gjort så har inte polisen rätt att skjuta honom till döds, vi har ett rättssystem i Sverige.

Jo, de har rätt att skjuta honom, och om han dör är det trist. Men att attackera en polis med kniv kan få dig lagligt ihjälskuten, det är klart innom deras rättigheter.

Snubben
2013-07-08, 10:13

För övrigt så är det en man, med kniv, civilist.

I situationen är det polisen som hanterar, flera st, närstridsutbildning och avväpning av kniv borde vara grundläggande.

Föreställ er istället att det var 4st SSG/SAS/Rangers/Seals, valfri specialstyrka som omringade mannen, tvivlar ni på att dessa inte hade klarat av att övermanna och omhänderta personen, knappast.

Varför skulle inte polisen kunna lösa samma uppgift?

Givet, du har helt rät ti att det är en civilist med kniv. Jag argumenterar inte om den vem eller hur man skall se på den personen ur det perspektivet.

Däremot bör man kanske ställa sig in i hur det ser ut från Polisen sida och varför situationen uppstår.

KNIVDRAMAT - MINUT FÖR MINUT

09:58 Polisen får ett larm om att en man beter sig ”psykotiskt” på Boråsgatan i Varberg. Någon står utanför en dörr och försöker ta sig in i bostaden. Polisen misstänker att händelsen har koppling till de senare knivattackerna.

10:01 En person ringer 112 och berättar att de hittat en knivskuren man i parkområdet vid Gamla Kyrkbacken. Mannen är född 1970 och bedöms vara allvarligt skadad. Polisen är snabbt på plats då polisstationen ligger i närheten.

11:05 Vittnet Harry brottas ned av polis utanför en uppgång på Lilla drottninggatan. Han släpps efter några minuter och uppmanas att gå in och låsa dörren. På bilden sitter Harry tillsammans med Carina och hunden Zorro.

11:16 Ännu ett larm om en kniv*skuren person kommer in till polisen. Den här gången en ung man född 1995 på Lilla drottninggatan. Nu dirigerar polisen samtliga lediga patruller i länet till Varberg. När polisen söker igenom bostäder i området hittar de ytter*ligare en knivskuren person, en 84-årig kvinna. Hon dödförklaras på plats.

11:18 Den knivbeväpnade 24-åringen klättrar ut från en balkong och ner på Lilla drottning*gatan. Polisen skriker åt honom att släppa kniven och skjuter tre varningsskott.

11:19 När 24-åringen fortsätter att gå emot poliserna skjuter de honom i benet. En film*upptagning visar hur mannen kryper vidare mot poliserna med kniven i hand. Då avlossar de ytterligare ett skott och mannen sjunker ihop. En polis slår sedan 24-åringen med batong och trycker till honom med foten. Hans kollega ser enligt filmen ut att spreja något i ansiktet på knivmannen.

12:25 Knivmannen dödförklaras på Varbergs sjukhus där han har opererats för sina skottskador. De två knivskurna männen vårdas på sjukhusets intensiv*vårdsavdelning. Deras skador betecknas inte som livshotande.

Under spoilerna har jag kopierat det som Aftonbladet presenterar under "minut för minut".

De har fått rapport om en man som beter sig psykotiskt, de får larm om tre personer som har knivskurits. 2 minuter efter sista larmet om en knivskuren tant kommer en man klättrandes från en balkong, blodig och med kniv. Han lyssnar inte på tillsägelse, han är hotfull och går mot poliserna. Varningsskott, han fortsätter att gå.

Jag har förståelse för varför de skjuter och jag ser inget fel med det. Jag tror (och hoppas) att jag hade agerat på samma sätt.

Däremot får jag instämma i det TLK skriver att just batong och pepparspray var för mycket. Samt om det stämmer att de skjuter honom när han kryper, vilket jag nog tror alla instämmer i fel. Däremot kan jag inte klandra poliserna. Jag är fullt med på att vi lever i ett rättssamhälle där man skall ha rätten till en rättegången och inte dömas på förhand men det förutsätter att den anklagade parten inte går med kniv mot poliserna och agerar hotfullt...

Medusa
2013-07-08, 10:13
Jo, de har rätt att skjuta honom, och om han dör är det trist. Men att attackera en polis med kniv kan få dig lagligt ihjälskuten, det är klart innom deras rättigheter.

Självklart har de rätt att avlossa skott, men inte med avsikt att döda.

För övrigt så känns det oerhört tragiskt på alla sätt och vis, för offren, gärningsmannen, och polisens dåliga och bristande agerande.

Mental
2013-07-08, 10:14
Jag ser inget skott avfyras sedan han ligger ned?

Olegh
2013-07-08, 10:18
Tycker nog det är en smula respektlöst att klandra polisernas agerande i det här skedet.

Robbmeister
2013-07-08, 10:18
Det är lätt att nu i efterhand sitta och förklara hur poliserna borde ha agerat men hade ts själv hamnat i samma situation är jag rätt övertygad om att hen inte hade gått in i närkamp mot knivmannen.

Mental
2013-07-08, 10:20
Polisen får inte skjuta för att döda nej, men de får skjuta med risk att döda, hade polisen gått fram och tömt magasinet i huvudet på den misstänkte så hade det vart ett brott. Men att skjuta mot bålen är inte att betrakta som det.

Man skjuter oftast inte mot mindre ytor som ben och armar, för lätt att missa och då riskerar man dels sitt eget liv och dels civila som befinner sig bakom eller kring den misstänkte

Medusa
2013-07-08, 10:20
Polisen i Varberg behöver uppenbarligen högre beredskap för liknande situationer i framtiden, och gärningsmannen beter sig extremt irrationellt, ex vem fortsätter gå mot poliser med dragna vapen, och vem utför ett sådant dåd öht. Det är uppenbart att han är sjuk eller påverkad.

En offentlig avrättning var ett tragiskt slut.

Snobbe
2013-07-08, 10:24
Självklart har de rätt att avlossa skott, men inte med avsikt att döda.

För övrigt så känns det oerhört tragiskt på alla sätt och vis, för offren, gärningsmannen, och polisens dåliga och bristande agerande.

Man skjuter bara med avsikt att stoppa personen. Inte för att skada inte för att döda. Men polisen lär sig skjuta på "största ytan" för att stoppa personen.

Hur sista skottet går till kan jag inte svara på för man får bara reda på att han låg ner, men det finns ej på video vad jag vet?

Henchman
2013-07-08, 10:32
Sanslöst! Nu finns det inte längre riktiga poliser kvar, man börjar ju undra. Vart är världen påväg. The end is near.

Carnes
2013-07-08, 10:32
Hatten av till Poliserna, riktigt bra gjort! Pang pang pang!

Edit; stöttar även polisens avrättning i fake-ak-gulfynds-rånet.

Snobbe
2013-07-08, 10:35
Polisen i Varberg behöver uppenbarligen högre beredskap för liknande situationer i framtiden, och gärningsmannen beter sig extremt irrationellt, ex vem fortsätter gå mot poliser med dragna vapen, och vem utför ett sådant dåd öht. Det är uppenbart att han är sjuk eller påverkad.

Jag ser inte varför dom behöver det, för mig så agerar dom på videon 100% korrekt. Hur dom gör efter videon stänger av vet jag inte.

Och ja det är uppenbart att han är påverkad, vilket gör situationen ännu mer hotfull eftersom beroende på vad dom är påverkade av så behöver dom inte falla ihop av ett skott eller ett batong slag.

PixelMiner
2013-07-08, 10:45
Svenska polisen skjuter extremt sällan. 18 personer totalt sedan 1995 enligt DN. 1 per år alltså. Det tycker jag är ett väldigt gott betyg till Svensk polis. De löser oftast problemet med samtal eller med klassisk "nedbrottning".

Sedan finns det givetvis situationer som är tveksamma och där man tycker att polisen borde agerat annorlunda. Särskilt i de fall där polisen är förberedda väl (planerade insatser) eller där polisen är i avsevärt numerärt överläge. Samtidigt finns det fall där polisen bör skjuta snabbare, t.ex. då tredje man utsätts för dödlig fara.

Medusa
2013-07-08, 10:45
Ett väldigt bra exempel på hur det kan skötas om polisen har rätt träning och utrustning.

cX5CPx4RKWw

10xKV
2013-07-08, 10:48
Eh...? Han hade tydligen knivat en 84 åring precis innan?

Det skjuts för lite. Polisen gjorde helt klart rätt.

Helt rätt, gött bli av med en idiot bara. Svenska polisen skjuter för lite.

Empatilöshet? Definiera skillnaden på den killen och dig själv, tack.

awesomooo
2013-07-08, 10:48
Han knivmördade en äldre dam och förtjänar inte att leva längre så polisen gjorde rätt i att skjuta sönder fanskapet, en idiot mindre i detta land.

Eldhroka
2013-07-08, 10:51
Poliser får skjuta.

begt
2013-07-08, 10:53
Polisen borde använda net guns när det inte rör sig om pistolbeväpnade förövare.

qU4h-t0E9y4

Phil Heath
2013-07-08, 10:53

Ja det hade varit bättre att de gripit honom och han hade åkt i fängelse i 10-15 år så att han sen kan komma ut och göra samma sak igen*facepalm*

Poliserna gjorde helt rätt!

PixelMiner
2013-07-08, 10:54
Ett väldigt bra exempel på hur det kan skötas om polisen har rätt träning och utrustning.
cX5CPx4RKWw

Fast här har man avsevärt numerärt överläge och dessutom tid att förbereda sig väl. Dessutom finns det ingen annan person som är i uppenbar fara.

Hur hade samma polis reagerat om de bara hade varit 2-4 personer eller om gärningsmannen stått och huggit på någon med macheten. Då lovar jag dig att det hade avfyrats skott.

Dreas
2013-07-08, 10:59

[yt]cX5CPx4RKWw[yt]Rätt utrustning? Jag har för mig att poliser i Storbritannien inte har skjutvapen. Och efter lite googling verkar det korrekt.

I ditt klipp hade ett par skott i benet inte varit speciellt konstigt och frågar du poliserna i klippet ska du se att de hellre sluppit sätta sina liv på spel på det sätt de gjorde.

I fallet med knivmannen känns elpistol som något som hade behövts.

Medusa
2013-07-08, 10:59
Fast här har man avsevärt numerärt överläge och dessutom tid att förbereda sig väl. Dessutom finns det ingen annan person som är i uppenbar fara.

Hur hade samma polis reagerat om de bara hade varit 2-4 personer eller om gärningsmannen stått och huggit på någon med macheten. Då lovar jag dig att det hade avfyrats skott.

Det där är bara dåliga ursäkter, varför har inte polisen kravallsköldar med sig eller utrustning av liknande art för att hantera just sådana här situationer när de väl uppstår?

Allting handlar om träning och förberedelser, i detta fallet Varberg så blottas ganska stora brister, föreställ er en modern Mattias Flink eller en civilist med grundläggande träning som genomför ett liknande dåd, det hade blivit en massaker av både polismän och civila.

Erkänn istället att polisens agerande var dåligt, visar brister, och bör straffas så att det kan justeras.

Tomten
2013-07-08, 11:16
Det där är bara dåliga ursäkter, varför har inte polisen kravallsköldar med sig eller utrustning av liknande art för att hantera just sådana här situationer när de väl uppstår?

Allting handlar om träning och förberedelser, i detta fallet Varberg så blottas ganska stora brister, föreställ er en modern Mattias Flink eller en civilist med grundläggande träning som genomför ett liknande dåd, det hade blivit en massaker av både polismän och civila.

Erkänn istället att polisens agerande var dåligt, visar brister, och bör straffas så att det kan justeras.

Verkar som du vet mer om händelsen än de som utreder händelsen... eller så kanske du inte vet någonting och bara har en massa förutfattade meningar?

Om du kollar historiskt och jämför med andra länder så kommer du se att Sverige har otroligt få dödsskjutningar.

Polisen i Sverige har bra många andra problem som skulle behöva åtgärdas, men att de skjuter för mycket är inte ett av dem.

begt
2013-07-08, 11:17
verkar som du vet mer om händelsen än de som utreder händelsen... Eller så kanske du inte vet någonting och bara har en massa förutfattade meningar?

Om du kollar historiskt och jämför med andra länder så kommer du se att sverige har otroligt få dödsskjutningar.

Polisen i sverige har bra många andra problem som skulle behöva åtgärdas, men att de skjuter för mycket är inte ett av dem.

+1

Medusa
2013-07-08, 11:23
Om du kollar historiskt och jämför med andra länder så kommer du se att Sverige har otroligt få dödsskjutningar.

Vad som har skett historiskt har ingen som helst koppling med vad som skedde i Varberg, försök inte utnyttja det och på så vis rättfärdiga beteendet.

Grahn
2013-07-08, 11:29
Hade väl varit att föredra att svensk polis hade bättre ickedödliga vapen i sin arsenal att välja på i stegen mellan batong/pepparsprej och pistol.

Perra.S
2013-07-08, 11:34

Empati? Han hade strax innan huggit ihjäl en 84-åring.

Skillnaden mellan mig och han, ptja, han är en mördare, det är inte jag.

kaer
2013-07-08, 11:36
Han knivmördade en äldre dam och förtjänar inte att leva längre så polisen gjorde rätt i att skjuta sönder fanskapet, en idiot mindre i detta land.

Du tycker vi ska avskaffa domstolar och bevis och istället låta enskild polisman utdöma (och ev verkställa) straff direkt på plats? Lite judge-dread-style?
Det blir nog bra.

Det finns ju faktiskt mellanlägen, kanske inte var optimalt agerat av polisen, men inte käpprätt åt helvete heller.
Jag tycker absolut att första skottet är på sin plats. Jag tycker det ser ut som han skjuter igen senare, när han ligger/kryper, den där minut för minut redogörelsen verkar stödja det med.
Och det känns inte ok. En skottskadad liggande person är inte något hot.
Framförallt fanns det tid för avvakta några extra sekunder.

Snubben
2013-07-08, 11:42

cX5CPx4RKWw

Det är väl ändå en liten skillnad, bakgrunden till videon är en gubbe som står i korsning med en machete och skriker. Ingen har blivit knivskuren, de kan prata med honom så det kan ansamlas en större polisgrupp.

I Varberg har du fortfarande en individ sm har knivskurit 3 personer, beter sig irrationellt, är hotfull och börjar gå mot polisen utan att vika av.

Som att jämföra apelsiner mot vete...

martikainen
2013-07-08, 11:42
Tack Medusa, någon som kan se på det ur både gärningsmannens familj och även polisernas syn.

Ja poliserna har rätt att använda sig av nödvärn, varningsskotten och skotten i vaden(?) är nog ingen som ifrågasätter, men (det påstådda) skottet i magen när mannen ligger ner är att använda sig av övervåld, svenska polisen bör kunna hantera den situationen utan att avrätta mannen på plats.

Hur lätt tror ni det är att leva som människa med att ha skjutit det avgörande skottet? Detta är inget som en normal polis (läs människa) vill göra, de saknar utbildning och utrustning för att hantera det på rätt sätt.

Bort med vapen eller förbättra utbildningen kring dessa ting! Uppenbarligen finns det för många poliser som ej vet hur de bör hantera dessa situationer.

En mörk dag för Sverige, flera människor har dött och väldigt många kommer få leva med detta för resten av sitt liv!

Tricklew
2013-07-08, 11:44
Jag tycker som medusa, de borde väntat på att en hund kommer, de får helt enkelt parera och undvika hans hugg i 30minuter i väntan på hunden, förhoppningsvis hade ingen civil hamnat i fara under tiden. Vet vi med säkerhet att ingen av poliserna kunde Conjure Animal? Isf borde han ha använt Conjure Animal och bussat på gärningsmannen tills han var neutraliserad.

Grahn
2013-07-08, 11:46
Är väl inte första liknande incidenten, eller ens första i år? Kan vara medias fel men känns lite som en otrevlig trend.

Bättre utrustning och utbildning till våra poliser för att minska onödiga skjutningar är nog bättre för alla.

Medusa
2013-07-08, 11:48
Tänk hur annorlunda detta hade sett ut med tårgas av militär grad, taser, kravallsköld, alt. en rejäl teleskopsbatong/ ordentlig utbildning i närstrid.

Snubben
2013-07-08, 11:48
Ni får det låta som om det fanns massor av tid att planera och handskas med killen i varbeg.

Inom 60 minuter får de tre larm om personer är svårt knivskurna, efter 63 minuter möter en patrull gärningsmannen. Samtliga poliser har kallats in till Varberg för att söka efter gärningsmannen.

De som stöter på gärningsmannen har drar inte vapnet direkt och börjar skjuta, Ni har väl så pass mycket förståelse att de tar kontakt och börjar prata, men det visar sig (se film) att den här personen inte direkt vill prata.

Vad skall de göra? Sätta sig i en cirkel och sjunga "kumbaya my lord", ta sitt pick och pack och köra därifrån och vänta på andra (medan gärningsmannen fortsätter sina galenskaper)?

Givetvis är det INTE BRA att gärningsmannen avlider pga. Polisen skott. Givetvis är det SYND om offrerna, gärningsmannen och gärningsmannens familjer. Många tårar och en lång sorg kommer infinna sig i många människors liv framöver och det är TRAGISKT men vad skulle Polisen göra?

Om man skall ta med sig något från historien så är det 1. gör som polisen säger 2. ge polisen elpistoler

Medusa
2013-07-08, 11:53
Ni får det låta som om det fanns massor av tid att planera och handskas med killen i varbeg.

Inom 60 minuter får de tre larm om personer är svårt knivskurna, efter 63 minuter möter en patrull gärningsmannen. Samtliga poliser har kallats in till Varberg för att söka efter gärningsmannen.

De som stöter på gärningsmannen har drar inte vapnet direkt och börjar skjuta, Ni har väl så pass mycket förståelse att de tar kontakt och börjar prata, men det visar sig (se film) att den här personen inte direkt vill prata.

Vad skall de göra? Sätta sig i en cirkel och sjunga "kumbaya my lord", ta sitt pick och pack och köra därifrån och vänta på andra (medan gärningsmannen fortsätter sina galenskaper)?

Givetvis är det INTE BRA att gärningsmannen avlider pga. Polisen skott. Givetvis är det SYND om offrerna, gärningsmannen och gärningsmannens familjer. Många tårar och en lång sorg kommer infinna sig i många människors liv framöver och det är TRAGISKT men vad skulle Polisen göra?

Om man skall ta med sig något från historien så är det 1. gör som polisen säger 2. ge polisen elpistoler

Du har sett alldeles för många filmer.

I verkligheten stoppar ett enda skott i benet en persons förmåga att ta sig fram i högre hastigheter avsevärt, och blodförlusten påverkar snabbt reaktionsförmågan, koordination, balans, mm. Dom hade kunnat vänta ut gärningsmannen om de hade fått rätt träning och förmågan att behålla lugnet. Nu sköts flera skott uppenbarligen i panik och inte i samverkan, 1-2 skott hade räckt för att oskadliggöra personen.

Röda Björnen
2013-07-08, 11:56
Polisen gjorde alla rätt med de medel de hade.

Ni kan tänka er själva som MÄNNISKA att du skjutit två skott i en annan människa med en MATKNIV och den personen efter att ha blivit skjuten FORTSÄTTER dra sig längs marken mot dig. Du vet också att den mannen har KNIVHUGGIT 3 INNAN.

Hade en polis blivit knivhuggen i ett försök att ta ner mannen utan skjutning hade ni klagat över att de inte sköt, men nu valde de att skjuta och tack för det!

MVH

Snubben
2013-07-08, 12:00
Du har sett alldeles för många filmer.

I verkligheten stoppar ett enda skott i benet en persons förmåga att ta sig fram i högre hastigheter avsevärt, och blodförlusten påverkar snabbt reaktionsförmågan, koordination, balans, mm. Dom hade kunnat vänta ut gärningsmannen om de hade fått rätt träning och förmågan att behålla lugnet. Nu sköts flera skott uppenbarligen i panik och inte i samverkan, 1-2 skott hade räckt för att oskadliggöra personen.

Först och främst bör man aldrig använda sitt vapen i ett bostadsområde. Skjuta någon i benet är otroligt svårt, särskilt när en person rör på sig. Risken att kulan studsar vidare och träffar någon är stor (tänk guld-rånet när polisen sköt, flera kulor i flera lägenheter). Skjuta i bålen är bättre då träffytan är större och kulan kommer att bli "slöare" då den kommer göra av med mer energi. Så att inte skjuta i benet utan i bålen är inget annat mer än rätt i ett bostadsområde.

Sedan framgår det i flera nyhetsinslag att han är påverkad av något, jag vet inte i vilken värld du lever i men om du har träffat på eller hamnat i handgemäng med någon som är påverkad av vissa typer av droger så kvittar det om de får en kula, kniv eller batong på sig, de kommer skaka det av sig och gå vidare.

Hur ska de vänta ut gärningsmannen? Vad händer om han springer motsatt håll mot en barnfamilj? Eller klättrar in på balkongen igen? Eller det är här efter i din lilla drömvärld som polisen har prickskjutit honom i låret?

Medusa
2013-07-08, 12:01
Grundläggande militär träning, dvs inte avancerade tekniker utan enkelhet som lämpar sig väl och som polisen bör kunna, men jag vet att träning likt denna inte existerar inom svenska polisen.

RDaA2vwZwqY

Grahn
2013-07-08, 12:08
Medusa du inser väl att även om de hade lärt sig att hantera en knivman i närstrid så skulle de inte ta den risken om de kan hantera honom på avstånd och vi kan knappast förvänta oss att poliser utsätter sig själva för så mycket fara i onödan heller.

Medusa
2013-07-08, 12:10
Med korrekt träning är faran inte särskilt stor, en civilist med en matkniv.

Grahn, tror du att 4 st SAS operatörer hade kunnat ta ner denna knivman i Varberg i närstrid?

n14rKfxIPyc

Allting handlar om träning och kunskap, så är det.

Snubben
2013-07-08, 12:13

Grahn, tror du att 4 st SAS operatörer hade kunnat ta ner denna knivman i Varberg i närstrid?

Så du begär att svenska poliser skall vara lika tränade som en militär elit som är utbildade inom "strid på djupet, underrättelseinhämtning, antiterrorism samt lågintensiv krigföring"..?

Grahn
2013-07-08, 12:13

Säkert, men det innebär alltid en risk om du skall in i handgemäng med en knivbeväpnad.

Våra poliser är inte riktigt Bruce Lee, Rambo eller Chuck Norris dock......realistiska metoder som tazer eller beanbag shotguns etc är jag helt för men att begära att de skall gå inom räckhåll för kniven känns lite overkligt.

Medusa
2013-07-08, 12:14
Så du begär att svenska poliser skall vara lika tränade som en militär elit som är utbildade inom "strid på djupet, underrättelseinhämtning, antiterrorism samt lågintensiv krigföring"..?

Nej, självklart inte på samtliga områden, men eftersom knivattacker är relativt vanligt förekommande vore rimligtvis en närstridsutbildning i världsklass, i linje med specialstyrkorna, nödvändigt, vad tycker du?

Jag tycker det hade varit otroligt bra.

Snubben
2013-07-08, 12:18
Nej, självklart inte på samtliga områden, men eftersom knivattacker är relativt vanligt förekommande vore rimligtvis en närstridsutbildning i världsklass, i linje med specialstyrkorna, nödvändigt, vad tycker du?

Jag tycker det hade varit otroligt bra.

Givetvis är all träning till fördel, där håller vi med varandra.

Men i den situationen som händer i Varberg anser jag fortfarande att Poliserna agerande är rätt (bortsett från, om det stämmer, batong, pepparspray efter han ligger ner..)

Medusa
2013-07-08, 12:19
Säkert, men det innebär alltid en risk om du skall in i handgemäng med en knivbeväpnad.

Våra poliser är inte riktigt Bruce Lee, Rambo eller Chuck Norris dock......realistiska metoder som tazer eller beanbag shotguns etc är jag helt för men att begära att de skall gå inom räckhåll för kniven känns lite overkligt.

Säkerligen hade 4 st SAS operatörer kunnat övermanna denna person.

Jag har fetstiltat det du skrev därför att det är problemets kärna.

Allting handlar om träning.

På senare är har standarden på de antagna till PHS sänkts på olika vis, framförallt fysiskt, man kan ha en polisstyrka i världsklass där varje polis är väl utbildad inom närstrid, eldhandvapen, mm utan att det kostar avsevärt mycket mer.

Vad som sker nu är resultatet av en lägre standard.

Gärningsmannen var uppenbarligen sjuk, påverkad, skadad, och behövde inte dö utan behövde få vård så vi kan lära oss mer och hantera liknande fall i framtiden.

LeBron
2013-07-08, 12:40
Riskera livet för 20 lax i månaden? Nja. Jag hade också skjutit.

Akerhage
2013-07-08, 12:49

Isf är jag empatilös, det som iaf skiljer mig med denna är att han precis försökt döda massa folk med en kökskniv vilket jag inte ens skulle kunna tänka mig göra.

Alla är i vissa fall inte lika värda enligt mig. Sedan vad andra tycker har jag full respekt över. Jag har ingen empati för sådant här folk och jag bryr mig inte om han är död eller får en rättvis bedömning såsom han själv agerat. Han får skylla sig själv att han blev skjuten. (nu blir det säkert massa gnäll om detta). Men det är vad JAG tycker.

ceejay
2013-07-08, 13:19

n14rKfxIPyc

men lilla vännen, du skämtar? Du tror man tar en risk att gå in i närstrid mot en kille med en stor kniv när man kan hålla avstånd? Knivar är läskiga.
37XiSn81oFw

Medusa
2013-07-08, 13:28
Ceejay, att posta en video där någon hipster dojo kampsportsguru viftar med en kniv på ett sätt som inte en normal civilist gör bevisar noll. De videos jag har postat visar tydligt hur militären och polisen hanterar sådana här situationer på ett säkert sätt.

"It's fucking brutal".

Jmf. den videon med SAS veteranerna, han har ingen trovärdighet.

PixelMiner
2013-07-08, 13:29
men lilla vännen, du skämtar? Du tror man tar en risk att gå in i närstrid mot en kille med en stor kniv när man kan hålla avstånd? Knivar är läskiga.

+1

Det man eventuellt skulle kunna gjort var att försöka ringa in snubben och försöka skära av honom från att kunna fly. Men samtidigt hela tiden hålla sig på distans. Försöka trötta ut honom. Pepparspray, pepparspray, vänta, backa, mera pepparspray, vänta, backa, osv till killen inte orkar längre. Och på så sätt köpa sig mer tid, mer folk och mer tid för förberedelse för ett avväpnande.

Men det är lätt att sitta här i efterhand och försöka gissa vad man skulle kunna gjort bättre.

Tricklew
2013-07-08, 13:29
Det finns inget säkert sätt att försvara sig i närstrid mot en kniv, jösses.

Vilson
2013-07-08, 13:33
Ceejay, att posta en video där någon hipster dojo kampsportsguru viftar med en kniv på ett sätt som inte en normal civilist gör bevisar noll. De videos jag har postat visar tydligt hur militären och polisen hanterar sådana här situationer på ett säkert sätt.

"It's fucking brutal".

Ja för normala civilister med kniv håller armen raklång och tar ett långsamt hugg mot någons panna.

Du måste trolla eller så har du missat en hel del.

Zorgus
2013-07-08, 13:50
Leif GW ger poliserna rätt: http://www.dn.se/nyheter/sverige/leif-gw-persson-ratt-med-dodligt-vald/

RandomC
2013-07-08, 13:50
Tänk hur annorlunda detta hade sett ut med tårgas av militär grad, taser, kravallsköld, alt. en rejäl teleskopsbatong/ ordentlig utbildning i närstrid.

Har du funderat på att det där kräver pengar och resurser som polisen kanske inte har. Precis som många poliser inte har någon större möjlighet att öva med sitt tjänstevapen eftersom man på många ställen måste betala sin övningsammunition ur egen ficka.

Sen undrar jag hur bestraffning av enskilda poliser som i det här fallet skulle lösa några problem?

Mental
2013-07-08, 13:51
Hur man än vrider och vänder på det kan jag inte se hur du får det där till en avrättning Medusa?

Maximal
2013-07-08, 13:52

cX5CPx4RKWw

Vad fan? Vad är det för idioti de håller på med? Killen med machete hade ju kunnat sprinta emot poliserna och hugga ihjäl några av dem när som helst.

Tycker du det är så man ska göra? Använda en soptunna för att få stopp på en galen person med ett jävla svärd i handen?

Leifallan
2013-07-08, 14:01

Nej jag håller med dig fullständigt!

Tomten
2013-07-08, 14:13

"It's fucking brutal".

Det är precis tvärtom. Du postar bilder på SAS-veteraner som tränar "scenarion" där man förväntar att gärningsmannen ska anfalla på ett specifikt sätt. Verkligheten är inte sådan. Videon som Ceejay postade beskriver verkligheten på ett bättre sätt.

begt
2013-07-08, 14:14
Som sagt, en netgun kan få stopp på en galning med machete.

Tomten
2013-07-08, 14:17
På tal om hur många som svensk polis dödar

http://www.dn.se/nyheter/sverige/arton-dodsskjutna-av-polis/

18 stycken sen -95

Det är ungefär en person per år.

EN

PERSON

PER

ÅR

du fruktansvärda svenska polis. Vilket övervåld du använder.

haddock
2013-07-08, 14:31
Tror man på allvar att polis ska in i närkamp med en knivbeväpnad galning är det kanske dags att sluta titta på häftiga actionfilmer eller fräcka Youtube-klipp eftersom verkligheten ser annorlunda ut. Även med rigorös utbildning inom närkamp/närstrid vore det idioti.

"Don't bring a knife go a gunfight" någon?

Medusa
2013-07-08, 14:33
Hur man än vrider och vänder på det kan jag inte se hur du får det där till en avrättning Medusa?

Det sista skottet var inte nödvändigt och han var inte längre ett hot.

Snobbe
2013-07-08, 14:38

cX5CPx4RKWw

Hur kan du seriöst tycka att det där sköts bra? En polis glider fram brevid snubben med en papperskorg som skydd. Vad hade hänt om snubben tar 2 snabba kliv förbi papperskorgen o hugger honom med macheten? Då hade det varit en död polis där istället...

hultman
2013-07-08, 14:38
På tal om hur många som svensk polis dödar

http://www.dn.se/nyheter/sverige/arton-dodsskjutna-av-polis/

18 stycken sen -95

Det är ungefär en person per år.

EN

PERSON

PER

ÅR

du fruktansvärda svenska polis. Vilket övervåld du använder.

Polisen har skjutit ihjäl tre personer det senaste halvåret. Om du vill tala statistik kanske du kan berätta huruvida polisens taktik förändrats eller om det är en olycklig parentes.

I filmen ser det riktigt löjligt ut. Han är på flera meters avstånd och ser inte ut att vara på väg att komma i närheten. Men visst, killen är bevisligen vrickad och har nyss skurit flera människor varav en till döds. Ingen aning hur jag själv reagerat som familjefarsa med byxorna vid naveln och grisuniformen på.

Kniv kan vara jävligt läskigt. Blev själv skuren i handen vid ett bråk för några år sedan, fick sy måånga stygn och det är inte bra ännu. Och då var det jävligt lynnigt att se att killen hade något i handen.

Mental
2013-07-08, 15:20
Det sista skottet var inte nödvändigt och han var inte längre ett hot.

Tittar vi på samma film? Jag ser inget skott efter att han faller?

Snobbe
2013-07-08, 15:29

Enligt aftonbladet så sköts ett skott efter han hamna på marken, det är dock inte med på film så hur det ser ut vet man ju inte.

Tricce
2013-07-08, 15:30
Enligt aftonbladet

:laugh:

Jånni Balle
2013-07-08, 15:32

Jag har sett någon film där man hör ett skott avlossas efter att det GM fallit ner på marken. Antagligen inklippt av aftonbladet. Hade inte blivit förvånad iaf.

Pzorz
2013-07-08, 17:05

Det är få saker som fortfarande provocerar mig över internet men fan vad du lyckas. Polishatare som du som söker fel oavsett hur de reagerar - Knivmördare som går till attack mot polis är inte ett giltigt skäl till att använda pistol. Istället ska man gå i närstrid och riskera ytterligare liv. En dödsskjutning är självklart en sista lösning, men när varningsskott och en extremitetsträff skett så är mage/bröstskjutning befogat om hot fortfarande utgörs enligt mig.

TranceII
2013-07-08, 17:30

..och du anklagar andra att ha sett för mycket på film?

Du kan väl inte tycka att det skall ingå i yrkesbeskrivningen att poliser skall behöva "gå in i närstrid" med knivbeväpnade människor? "Oj, ett slag missade lite och mannen fick tag i armen på polisen och drog honom till sig och med den andra så satte han en kniv i halsen på honom".

Elpistol skulle nog vara ett bra icke-dödligt alternativ här men överlag så kan jag inte säga att jag gråter när en sådan person tar självmord via polis.

Sparven från Minsk
2013-07-08, 17:48
3 varningsskott i luften, ett skott i benet, han kryper mot dem med kniv och har just knivmördat en 84 årig tant. Han kom lindrigt undan och polisen handlade fan rätt!

petah
2013-07-08, 18:09
Han är beväpnad, har skurit flera innan, stannar inte trots flera varningsskott.

Hur FAN kan ni inte tycka att de ska skjuta?

Det är så jävla rätt gjort av polisen. Poliserna ska inte inte riskera sina liv alls i den där situationen, ta det säkra före det osäkra.

Denniss
2013-07-08, 18:10
Att man ens ifrågasätter polisens beslut här att skjuta en knivbeväpnad människa som gått in till oskyldiga personer och huggit dem i deras egna hem, där en av dem låg och sov, är helt sinnessjukt.

Att han dog är olyckligt, men såfan heller felaktigt.

Kappman
2013-07-08, 18:57
Polisen gjorde helt rätt. Det är gärningsmannen som inte ger sig. Inte ens med en kula i benen (ja, de sköt varningsskott, ja, de sköt benskott), men snubben fortsätter framåt ändå. Om man nu tittar på situationen och tänker till lite så förstår man att de inte kunde låta honom röra sig så mycket mer. De hade en fri yta bakom honom då de sköt, hade han flyttat sig så hade de fått problem att skjuta utan att riskera fler människor, i och utanför husen. De handlade helt rätt. Det finns bara en som gjort fel. När polisen ger order om att stanna, då stannar man. Har man försökt skära halsen av random 3 personer, varav en >80-årig kvinna och en sovande kille så är man att betrakta som oberäknelig och farlig.

Ladugårdsdörr
2013-07-08, 19:29
Rätt agerat men fel ammunition.

Wzup2u
2013-07-08, 20:16
skulle aldrig vilja bli polis, de har det tufft och får inte göra mycket rätt pga svenska lagar.
det här med elpistoler kommer ju i slutet av året till polisen.
sen e de på tal om nya kostymer till poliser som ska se snällare ut. omg.

High1ander
2013-07-08, 20:17

Du är tyvärr tragisk med din brist av hjärnkapacitet i förmåga att tänka mer än ett steg.

Flera personer hade knivskadats, en galning springer runt med kniv och gör det ganska osäkert att skicka in sjukvårdare att ta han om eventuella offer. Självklart ska de blöda ihjäl för att förövaren som utövar hot mot polisen ska daltas med enligt dig. Blir rent av äcklad av din människosyn. Jag vet, skicka in en polis att leka med honom som proffsen gör i filmer, disarma honom som Arnold. Finns ju inte en chans i helvetet att han hugger ihäl en till polis eller tar hen som gisslan, och fördröjer ännu mer tid att kolla upp eventuella andra offer som ligger och förblöder (men jag menar, vem bryr sig om offren? Inte du iaf, det enda offret här är mannen med kniven enligt dig). Poliser växer ju på träd och har självklart ingen rätt till att leva, bara att skicka in dom på honom tills han tröttnar på att hugga ihjäl.

Han sköts inte ihjäl för att slippa en rättegång, han sköts ihjäl för att han utövade en rejäl fara och vägrade att lyda polisen.

Helst ser jag nog i fall som detta att polisen skjuter snabbare och prioriterar eventuella offer som fortfarande kan räddas.

Snubben
2013-07-08, 20:23

Av ren nyfikenhet, varför anser du det?

De gamla kulorna hade gått rakt genom honom vilket hade utsatt tredje person för enorm risk (med tanke på att de befinner sig i ett bostadsområde).

koffein_beroende
2013-07-08, 20:28
Har inte läst igenom tråden men kollade på klippet och anser att polisen agerade rätt, tyckte det var ett korrekt beslut att skjuta honom, han fick det han förtjänade, och vem vet om någon polis hade blivit skadad om dom försökte lösa det med närstrid.

Asdf
2013-07-08, 20:30
Diskussionen har varit sådan här i många år i sverige. Det spelar ingen roll om polisen sköt, brottade ner eller puttade lite på honom -övervåldsfolket kommer alltid existera och peka finger i brist på bättre vetande eller pga annan ordak som ger upphov till det beteendet

At våld föder våld och skapar eskalering är en sak, att polisen inte ska ha befogenheter är en annan - på engelska kallas det law "enforcement" av en anledning

Phil Heath
2013-07-08, 20:41
Du är tyvärr tragisk med din brist av hjärnkapacitet i förmåga att tänka mer än ett steg.

Flera personer hade knivskadats, en galning springer runt med kniv och gör det ganska osäkert att skicka in sjukvårdare att ta han om eventuella offer. Självklart ska de blöda ihjäl för att förövaren som utövar hot mot polisen ska daltas med enligt dig. Blir rent av äcklad av din människosyn. Jag vet, skicka in en polis att leka med honom som proffsen gör i filmer, disarma honom som Arnold. Finns ju inte en chans i helvetet att han hugger ihäl en till polis eller tar hen som gisslan, och fördröjer ännu mer tid att kolla upp eventuella andra offer som ligger och förblöder (men jag menar, vem bryr sig om offren? Inte du iaf, det enda offret här är mannen med kniven enligt dig). Poliser växer ju på träd och har självklart ingen rätt till att leva, bara att skicka in dom på honom tills han tröttnar på att hugga ihjäl.

Han sköts inte ihjäl för att slippa en rättegång, han sköts ihjäl för att han utövade en rejäl fara och vägrade att lyda polisen.

Helst ser jag nog i fall som detta att polisen skjuter snabbare och prioriterar eventuella offer som fortfarande kan räddas.

+1 på detta. Bra skrivit!

Herr Oberst
2013-07-08, 21:30
Blir så trött på alla vänstertomtar som alltid är så jävla duktiga på att ställa sig på polisens motsatta sida oavsett vad fallet handlar om.

Nödvärn gäller för oss alla, och speciellt för polisen. Dom har dessutom våldsmonopol och det är något nästan hela vårt samhälle står bakom. Ni som säger emot är extremister.

Spelreglerna är så sjukt klara och dom går inte att böja i efterhand. Har man skurit 3 pers, varav den ena till döds och därefter attackerar polisen med samma kniv då blir man nedskjuten. Det är lika givet som att du blir stungen och du slår näven genom en bikupa.

Hobbes
2013-07-09, 04:58

Säkerligen hade 4 st SAS operatörer kunnat övermanna denna person.

Jag har fetstiltat det du skrev därför att det är problemets kärna.

Allting handlar om träning.

På senare är har standarden på de antagna till PHS sänkts på olika vis, framförallt fysiskt, man kan ha en polisstyrka i världsklass där varje polis är väl utbildad inom närstrid, eldhandvapen, mm utan att det kostar avsevärt mycket mer.

Vad som sker nu är resultatet av en lägre standard.

Gärningsmannen var uppenbarligen sjuk, påverkad, skadad, och behövde inte dö utan behövde få vård så vi kan lära oss mer och hantera liknande fall i framtiden.

Problemets kärna är att du inte har kunskapen eller viljan att förstå - Om vi måste förklara detta för dig kommer du ändå inte att förstå.

PowPow
2013-07-09, 07:30
Blir så trött på alla vänstertomtar som alltid är så jävla duktiga på att ställa sig på polisens motsatta sida oavsett vad fallet handlar om.

Haha, Medusa = vänstertomte? :MrT:

I övrigt håller jag med dig. Även om en mer skillad polis eventuellt kunde haft mer kyla i situationen. Men det är lätt att sitta och säga när man tittar på ett videoklipp. Jag har spelat CS så jag vet att man inte alltid har kylan.

Snubben
2013-07-09, 08:09
Haha, Medusa = vänstertomte? :MrT:

I övrigt håller jag med dig. Även om en mer skillad polis eventuellt kunde haft mer kyla i situationen. Men det är lätt att sitta och säga när man tittar på ett videoklipp. Jag har spelat CS så jag vet att man inte alltid har kylan.

:d

Herr Oberst
2013-07-09, 10:05
Förresten, det här är ju för djeffla kul. Medusa skriver att 4 SAS-snubbar troligtvis skulle klara denna knivgalning. Hur skulle man lösa det rent praktiskt då? Ska man ringa hit 4st från brittiska öarna varje gång någon i sverige springer runt på stan? Eller ska sverige utbilda egen SAS-styrka, där vi har 4 gubbar sittandes standby i klövsjö, knörrehult, blåsberga och alla andra hittepo-hålor i landet.

Vem tar hand om SAS-folket när dom ballar ur? 2st Clark Kent?

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

Fordon
2013-07-09, 10:31
+1 på detta. Bra skrivit!

Citar denna istället för den långa texten. Håller helt och hållet med. Medusa du är ju helt ute och cyklar i denna fråga. Detta är ju ett av de mer solklara fallen där polisen SKA skjuta. Helst skulle endast ett skott behöva användas för att minimera riskerna för tredje person.

Leifallan
2013-07-09, 11:10

Nödvärn gäller för oss alla, och speciellt för polisen. Dom har dessutom våldsmonopol och det är något nästan hela vårt samhälle står bakom. Ni som säger emot är extremister.

Spelreglerna är så sjukt klara och dom går inte att böja i efterhand. Har man skurit 3 pers, varav den ena till döds och därefter attackerar polisen med samma kniv då blir man nedskjuten. Det är lika givet som att du blir stungen och du slår näven genom en bikupa.

+1!

Hur "skillad" man än är går man inte in i närstrid med en knivbeväpnad galning. Nödvärnsrätten är tydlig. Ett angrepp med kniv räknas som dödligt våld.

Den normalt ganska poliskritiske GW har ju också uttalat sig positivt om ingripandet. Som vanligt vid alla skjutningar inleds också en förundersökning för att utreda om polismannen begått ett brott.

D-Crawler
2013-07-09, 11:11
Dessa jävla diskussioner om polisen får/ska/borde/icke borde använda vapen eller inte. Kolla i lagen... "Poliser får till exempel använda skjutvapen vid gripande av personer som misstänks för grova brott, för att hindra någon från att rymma eller gripa en person som rymt ifall han eller hon är häktad, anhållen, gripen eller dömd för något av de allra grövsta brotten" men också "Poliser har också rätt att använda skjutvapen i nödvärn, som kan följa av 24 kap. 1 § Brottsbalken." Han gick efter FYRA varningsskott till utfall mot polisen, mao. hade de helt laglig rätt att använda sina skjutvapen. Enough said?
http://www.polisen.se/Aktuellt/Nyheter/Gemensam/april-juni/Fakta-om-Polisens-anvandning-av-skjutvapen/

A.Steinbach
2013-07-09, 11:38
Förresten, det här är ju för djeffla kul. Medusa skriver att 4 SAS-snubbar troligtvis skulle klara denna knivgalning. Hur skulle man lösa det rent praktiskt då? Ska man ringa hit 4st från brittiska öarna varje gång någon i sverige springer runt på stan? Eller ska sverige utbilda egen SAS-styrka, där vi har 4 gubbar sittandes standby i klövsjö, knörrehult, blåsberga och alla andra hittepo-hålor i landet.

Vem tar hand om SAS-folket när dom ballar ur? 2st Clark Kent?

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

Ja vi har ju piketen och nationella insatsstyrkan. Och inte ens dom är så dumma att dom går in i närstrid med en knivbeväpnad gärningsman och riskerar skador eller dödsfall, trots timmar av träning varje vecka.
Har en släkting som varit 10 år på piketen och nu på NI som berättat om ingripande mot gärningsmän, bl.a knivbeväpnade, där skjutvapen använts för att avvärja hotet och det har även handlat om situationer mindre allvarliga än denna händelsen.

stridis
2013-07-09, 11:48

Nu får du berätta lite mer...

Vilken ammo skall de ha?

Beanbags?
Gummikulor?
Tranquilizers?
.45 ACP JHC?
m/39b i en MP5?
7.62 NATO?

Snubben
2013-07-09, 12:19
Nu får du berätta lite mer...

Vilken ammo skall de ha?

Beanbags?
Gummikulor?
Tranquilizers?
.45 ACP JHC?
m/39b i en MP5?
7.62 NATO?

Definitivt 7.62.

http://deuce45s.com/images/762x54mmR%20Nickel%20Tracer%20Ammo.jpg

martikainen
2013-07-09, 12:36
Missar ni helt Medusas argument om att det SISTA skottet är onödigt? Att de kunde avvaktat några få sekunder, det är ju inte ens säkert att killen kunde resa sig efter 2? skott i benet, då hade man kanske kunnat dunka ner honom med batonger och han överlevt, offrets familj hade sluppit begrava sin son, poliserna hade sluppit ha en död pojke på sitt samvete och vi hade troligtvis inte haft denna diskussionen om det är rätt eller fel agerat.

Ingen argumenterar väl emot att polisen sköt han i benet, utan skottet i magen som troligtvis var det avgörande skottet för hans död.

Jag tycker de gjorde fel som sköt det sista skottet, men jag tycker ändå att han förtjänade det, men det är inte upp till polisen, mig eller er att avgöra det.

EDIT: Det kanske inte var Medusa som argumentera för just det skottet utan hela händelsen, ber om ursäkt om jag var lite snabb! :)

PureWhey
2013-07-09, 12:49
eh...? Han hade tydligen knivat en 84 åring precis innan?

+10000000000000

4623
2013-07-09, 13:09
Missar ni helt Medusas argument om att det SISTA skottet är onödigt? Att de kunde avvaktat några få sekunder, det är ju inte ens säkert att killen kunde resa sig efter 2? skott i benet, då hade man kanske kunnat dunka ner honom med batonger och han överlevt, offrets familj hade sluppit begrava sin son, poliserna hade sluppit ha en död pojke på sitt samvete och vi hade troligtvis inte haft denna diskussionen om det är rätt eller fel agerat.

Ingen argumenterar väl emot att polisen sköt han i benet, utan skottet i magen som troligtvis var det avgörande skottet för hans död.

Jag tycker de gjorde fel som sköt det sista skottet, men jag tycker ändå att han förtjänade det, men det är inte upp till polisen, mig eller er att avgöra det.

EDIT: Det kanske inte var Medusa som argumentera för just det skottet utan hela händelsen, ber om ursäkt om jag var lite snabb! :)

Jag ser han göra ett utfall mot polisen. De skjuter, han ger inte. Ska de då gå in handgemäng med en störd människa som inte backar av att ha blivit skjuten?

Fordon
2013-07-09, 13:14

Du kan ju ge dig fan på att det är samhället som bestämmer om han förtjänar det. Och i detta fall polisen. Hade han överlevt hade domstolen fått avgöra det. Dessa skall dock spegla samhällets åsikter.

Och nu kommer de inte "begrava en son". Nu kommer dem begrava en psykopatisk mördare som två personer råkar vara föräldrar till.

watertouch
2013-07-09, 13:26
Psykotisk menar du väll?

smeander
2013-07-09, 13:27

poliserna är tränade i att bedöma sådana situationer, ibland begås misstag men det är väl självklart i såna extrema situationer som poliser utsätts för. Huvida det var rätt eller inte är inte min ensak att bedöma då jag själv inte var närvarande och vi som lekmän har varken kunskap eller erfarenhet av polisens arbete för att säga om det var rätt eller fel.

Men knivhugger man någon så finns det alltid en viss risk för otrevliga konsekvenser så gärningsmannen får faktiskt skylla sig själv endå...

Nixon
2013-07-09, 13:38
Definitivt 7.62.

http://deuce45s.com/images/762x54mmR%20Nickel%20Tracer%20Ammo.jpg

Varför ska dom ha AP? :D

Snubben
2013-07-09, 13:39
Varför ska dom ha AP? :D

Man kan aldrig vara för säker! :)

Tricklew
2013-07-09, 13:55

n14rKfxIPyc

Men jösses, ingen som kollade på denna videon? Ser ut som en Karate instruktionsvideo från 1900 talet, kan tänka mig att den killen slås ungefär som dessa kampsportsgudar.

S19VsB7__v0

Förövrigt får han sin handled söndertrasad i första nertagningen.

Yes
2013-07-09, 18:30

[.yt]n14rKfxIPyc[/yt]

Du måste väl ändå skämta? Det där tramset med knivförsvar du visar är lika realistiskt som en Rambo-film.

Det finns inget dummare än att gå i närstrid mot någon beväpnad med kniv. Och ja, han hade mycket väl kunnat döda 4st SAS i närstrid.

Gärningsmannen svarar uppenbarligen inte på smärta. Pepparspray funkar inte. Batong funkar inte, såvida de inte frenetiskt pryglar honom till en blodig soppa. Han försöker tydligt ta ett språng mot polismannen innan sista skottet avlossas.

I det läget är det helt rätt att skjuta. Avståndet mellan gärningsmannen och polismannen är inte särskilt långt. Det är svårt att backa snabbt och polismannen kan inte veta hur svårt skadad gärningsmannen är.

Skärpning nu för höge farao...

Red Apple
2013-07-09, 18:54

"Pojken" var 24 år gammal.

För övrigt är det visst upp till polisen att avgöra om ett sista skott krävs. Vem ska annars ta det beslutet i en skarp situation?

Herr Oberst
2013-07-09, 20:52
"Pojken" var 24 år gammal.

För övrigt är det visst upp till polisen att avgöra om ett sista skott krävs. Vem ska annars ta det beslutet i en skarp situation?

Förstör nu inte här. Klart att gossebarnet blidde tarvligt behandlad av våldsmördar-snuten. Sen är det väl ändå inte för mycket begärt att våldsmördar-snuten kunde ringt Jerzy Sarnecki eller någon dam på socialstyrelsen först och frågat om lov ifall dom i första han kunde få eventuellt anhålla gossebarnet och möjligtvis frihetsberöva honom ett litet tag.

filmjölk
2013-07-09, 20:59
Visst kan jag tycka att det inte är jättehemskt att fanskapet blev skjutet, men polisen verkar ändå vara i stort behov av ett mellanting mellan batong och pistol.

BigIron
2013-07-09, 21:13
Hur pass lite poliserna skjuter med sina vapen under sin tjänstgöring är skrämmande, och pinsamt. Hur ofta är en polis på skjutbanan? 1 gång om året? Borde vara 1 gång i veckan, jag skulle helst se en poliskår som spenderar 30 minuter varje dag med att använda sina vapen, även om det så bara är på papptavlor.

Borde inte poliserna själva vilja vara bra på att använda det som är till för att rädda deras egna och andras liv?

mangemani
2013-07-09, 21:17
tycker att själva dödsskottet, då han redan låg sårad på marken, var onödigt.
de skrek åt honom att stanna, han lyder inte, de skjuter några skott, de säger återigen åt honom att stanna, han lyder inte och polisen skjuter några skott till och en utav kulorna träffar benet, han försöker ställa sig upp men lyckas ej, han kravlar sig då vidare mot poliserna...där var det nog tycker jag....en man liggandes på marken, skadad, farlig eller ej, hur svårt kan det vara att övermanna honom då.

Mental
2013-07-09, 21:21
Hur pass lite poliserna skjuter med sina vapen under sin tjänstgöring är skrämmande, och pinsamt. Hur ofta är en polis på skjutbanan? 1 gång om året? Borde vara 1 gång i veckan, jag skulle helst se en poliskår som spenderar 30 minuter varje dag med att använda sina vapen, även om det så bara är på papptavlor.

Borde inte poliserna själva vilja vara bra på att använda det som är till för att rädda deras egna och andras liv?

Vi har 20.000 poliser. De jobbar ca 220 dagar per år (heltid)

Det ger då 2 200 000 mantimmar på ca 1 dödsskjutning per år.
Frågan är om det är väl använda resurser.

xodd
2013-07-09, 21:22
Vart och på vilken film ser ni att han blir skjuten när han ligger ner? Ingen av de filmer jag sett på så skjuts han när han ligger ner. Två skott när han börjar springa mot polisen kan man ju ganska lätt konstatera, men när han ligger ner?

Mental
2013-07-09, 21:24
tycker att själva dödsskottet, då han redan låg sårad på marken, var onödigt.
de skrek åt honom att stanna, han lyder inte, de skjuter några skott, de säger återigen åt honom att stanna, han lyder inte och polisen skjuter några skott till och en utav kulorna träffar benet, han försöker ställa sig upp men lyckas ej, han kravlar sig då vidare mot poliserna...där var det nog tycker jag....en man liggandes på marken, skadad, farlig eller ej, hur svårt kan det vara att övermanna honom då.

Hur lyckas man skjuta någon i magen som ligger ned? Då måste man stå direkt över personen.

Var har du sett att han blev skjuten när han låg ned?

mangemani
2013-07-09, 21:30
den information jag har kanske inte stämmer.
det var ju iofs i aftonbladet jag såg bilderna på det hela.
där låg han ned, skjuten i benet och kravlar mot polisen, vilka då skjuter honom då han då inte lyder deras rop.
men aftonbladet kanske överdriver och förvränger det hela, de har ju gjort det förut så.

PixelMiner
2013-07-09, 21:32

Om jag inte är helt felinformerad så får poliserna bekosta övningsammunition själva, bortsett ifrån en löjligt liten tilldelning. Så det blir dyrt som fan för de enskilda poliserna att upprätthålla skjutkompetens.

VikG
2013-07-09, 21:32

Är du medveten om att ammunition är riktigt dyrt?

Rahf
2013-07-09, 21:43
Ni kan räkna kallt med att 4 medlemmar ur valfri specialstyrka inte hade valt närstrid. Man siktar på att minimera risk, och finns skjutvapen tillgängliga använder man dem.

Fattar folk här hur farlig en person med kniv är? Du kan ha tränat specifikt självförsvar i åratal, och ändå finns risken att gärningsmannen kan få in ett par stick eller skär innan du lyckats få bort kniven. Ser man på filmen så gör ju mannen utfall, blir skjuten, och försöker därefter resa sig igen.

Minimera risk och avvärj en eskalerande situation. Rätt gjort av polisen under ett väldigt dramatiskt skede.

Mental
2013-07-09, 21:46
den information jag har kanske inte stämmer.
det var ju iofs i aftonbladet jag såg bilderna på det hela.
där låg han ned, skjuten i benet och kravlar mot polisen, vilka då skjuter honom då han då inte lyder deras rop.
men aftonbladet kanske överdriver och förvränger det hela, de har ju gjort det förut så.

Menar du videon på aftonbladet? Den visar inga skott när han ligger ned.
Det är flera som pratar om det, men ingen hitills som sett det själv vad jag förstår?

Zoidy
2013-07-09, 22:04
Grundläggande militär träning, dvs inte avancerade tekniker utan enkelhet som lämpar sig väl och som polisen bör kunna, men jag vet att träning likt denna inte existerar inom svenska polisen.

RDaA2vwZwqY

Du verkar ha noll förståelse för hur farligt det hade vart för poliserna att försöka sig på något sånt? Oavsett hur mycket träning du har så är risken förbannat hög att du blir knivskuren om du ger dig på en man som uppenbart är hög på något och hugger vilt mot dig. Finns ingen i världen som hellre börjar fightas mot snubben än att ta ut honom på avstånd.

Tricklew
2013-07-09, 22:15

RDaA2vwZwqY

Jösses, du tittade inte på denna video heller, antar jag Medusa? Han säger uttryckligen att du kommer bli träffad om du bråkar med en knivbeväpnad, och att det inte finns något säkert sätt.

mangemani
2013-07-09, 22:27
Menar du videon på aftonbladet? Den visar inga skott när han ligger ned.
Det är flera som pratar om det, men ingen hitills som sett det själv vad jag förstår?

nix, bara läst tidningen och du vet ju hur aftonbladet skriver om sina händelser: bild för bild med text om vad som hände då och då och i den texten och beskrivningen, så stod det att han blev skjuten i benet och väl på marken blev han skjuten.
lite svårt att säga(om man nu går efter vad jag såg på bilderna) om han blev skjuten då han låg på marken, men i beskrivningen stod det så iaf.

Vilson
2013-07-09, 22:47
nix, bara läst tidningen och du vet ju hur aftonbladet skriver om sina händelser: bild för bild med text om vad som hände då och då och i den texten och beskrivningen, så stod det att han blev skjuten i benet och väl på marken blev han skjuten.
lite svårt att säga(om man nu går efter vad jag såg på bilderna) om han blev skjuten då han låg på marken, men i beskrivningen stod det så iaf.

Se filmen då för den beskrivningen stämmer inte.

Perra.S
2013-07-09, 22:54

Tips från coachen;

1. Sluta läs aftonhoran
2. Kika filmen (som ironiskt nog ligger på aftonbladets hemsida *facepalm* )

kaer
2013-07-10, 08:07
Se filmen då för den beskrivningen stämmer inte.

I den filmen som låg på GP tyckte jag man såg och hörde ett skott till, när han låg ner, men helt hundra är jag inte.

Mental
2013-07-10, 09:23
I den filmen som låg på GP tyckte jag man såg och hörde ett skott till, när han låg ner, men helt hundra är jag inte.

Länka!

kaer
2013-07-10, 09:26
Länka!

Jag har letat lite efter den igen, men inte hittat. Vilket ju är helt cepe.
Men finns det flera filmer ute? Den här var filmad uppifrån och rejält skakig.
Första dan låg den på deras första sida, för att sen inte återfinnas. Gissar att jag blev länkad ifrån flashback...

martikainen
2013-07-10, 09:29
Här har ni hela filmen

http://www.youtube.com/watch?v=uPknu1Iuc08

uPknu1Iuc08

mangemani
2013-07-10, 10:00
Här har ni hela filmen

http://www.youtube.com/watch?v=uPknu1Iuc08

uPknu1Iuc08

en del utav det jag läste i aftonbladet stämde då.
han går mot dem, skott avfyras, träffad i benet, försöker ställa sig upp, kravlar sig fram.....
men delen om att han blev skjuten då han låg på marken är oklart.

PowPow
2013-07-10, 10:41
Undrar vad som drev gärningsmannen. Enligt DN hade hans vänner flaggat upp för polisen att han "inte mådde bra", vad nu det innebär. Någon form av psykos kanske?

filmjölk
2013-07-10, 10:55
Undrar vad som drev gärningsmannen. Enligt DN hade hans vänner flaggat upp för polisen att han "inte mådde bra", vad nu det innebär. Någon form av psykos kanske?

Det är rätt troligt.

Jag blir så himla less på flatheten och mesigheten i psykiatrin idag. Dels får folk som vill ha hjälp ingen hjälp, dels krävs det löjliga extremer för tvångsomhändertagande, vårdtiderna är för korta, platserna är för få, det tvångsmedicineras för lite, zyprexan är värdelös och cisordinolet (som faktiskt funkade) är utfasat.

Vilson
2013-07-10, 11:03
en del utav det jag läste i aftonbladet stämde då.
han går mot dem, skott avfyras, träffad i benet, försöker ställa sig upp, kravlar sig fram.....
men delen om att han blev skjuten då han låg på marken är oklart.

Ja det stämde ju bra. Den tidigare filmen utelämnade ju totalt sista skotten. Vilken nolla till polis som skjuter en långsamt kravlande person i magen.