Logga in

Visa fullständig version : Optimala längden på tupplur

Määng
2013-07-06, 10:12
Har bara sovit i snitt fyra timmar de senaste fyra nätterna så börjar bli lite trött. Har jobbat natt fram till tisdag så sömnrytmen är lite rubbad. Har fått ta tupplurar under dagen på cirka två timmar men har ju då haft svårt att somna på kvällen. Vet inte om det beror på tupplurarna eller på att psyket börjar gå sönder av två års nattarbetande.

Beror svårigheten att somna på tupplurarna?
Vad är den optimala längden på en tupplur enligt er?

PowPow
2013-07-06, 10:13
10-20 minuter. Jag brukar vakna pigg av mig själv efter 10-20 minuter. Somnar jag om efter det är det kört. Då är jag död resten av dagen sen.

filmjölk
2013-07-06, 10:24
Sluta jobba natt. Jag är 35 och redan halvdöd. Om jag kunde skulle jag sova 18h/dygn men hade ändå inte varit pigg, det är sådär man mår av att jobba natt som du mår nu, speciellt på sommaren.

Det finns ingen optimal tupplurslängd som får dig att må bra, det närmaste är att du får sova så länge det går. Om det blir 3h eller 13h totalt/dygn spelar ingen större roll, du kommer må skit ändå, lite mindre skit ju fler timmar totalt du får.

Gpajpen
2013-07-06, 10:56
Men ja menar jobbar ni natt varför försöka vända om dygnet hela tiden? Är väl ba o acceptera att eran dag börjar mot tidiga eftermiddagen istället. Så skulle ni må bättre menar jag? Jag jobbar 2 skift och jag är inte uppe hela natten efter när jag slutar vid 23,30 bara för att jag inte börjar igen förrns 14, då blir ju morgonskiftet helt fuxat.

filmjölk
2013-07-06, 11:23
Men ja menar jobbar ni natt varför försöka vända om dygnet hela tiden? Är väl ba o acceptera att eran dag börjar mot tidiga eftermiddagen istället. Så skulle ni må bättre menar jag? Jag jobbar 2 skift och jag är inte uppe hela natten efter när jag slutar vid 23,30 bara för att jag inte börjar igen förrns 14, då blir ju morgonskiftet helt fuxat.

Skulle inte kalla att jobba 14- 23.30 för att jobba natt, utan för att jobba kväll.

21-07 var mina standardtider förr, nu är det 16-08.

Gpajpen
2013-07-06, 11:38
Nej givetvis är det inte att jobba natt, vart fick du det ifrån? Menade bara att jag lägger mig samma tid hela jävla tiden oavsett skift så slipper jag må överdrivet piss. Det ni borde gör.

ceejay
2013-07-06, 11:39
tills man vaknar :]

filmjölk
2013-07-06, 11:44
Nej givetvis är det inte att jobba natt, vart fick du det ifrån? Menade bara att jag lägger mig samma tid hela jävla tiden oavsett skift så slipper jag må överdrivet piss. Det ni borde gör.

Det är svårt att leva som nån slags vampyr när resten av världen inte gör det:) Har man barn, familj, vänner, etc. måste man vända tillbaks och krångla hela tiden.

Men du har en poäng, jag vet ett par (iofs asociala och rätt kufiska, det verkar vara en bieffekt) nattarbetare som alltid är vakna på nätterna och sover på dagarna året runt som klarar av det bättre än oss andra.

Gpajpen
2013-07-06, 16:25
Jo det är klart förstår om man har barn men vänner etc, hur ofta gör man nånting socialt innan 14 då. Oftast är det väl kvällen man hittar på nått och då är det mitt på dagen för en nattarbetare vilket är perfekt.

knuckles
2013-07-06, 16:26
5 tim

blaaargh
2013-07-07, 17:25
Tar gärna en tupplur på 10-15 minuter. Blir det längre än så, så går jag runt som en zombie resten av dagen :D

Rahf
2013-07-07, 18:06
Bästa tuppluren är mellan 15 - 30 minuter. Tillräckligt länge för att få vila lite, men inte så länge att hjärnan hinner gå in i en djupare sömnfas.

Määng
2013-07-07, 20:32
Glömde bort att jag ens startat den här tråden tills jag fick syn på den nu, ännu en bieffekt av detta nattjobbande.
Trodde fram tills idag att jag fick jobba dag 75% fram tills semestern men så blev inte fallet. Skriver inte mer om den saken ifall min arbetsgivare får för sig att googla mig en vacker dag.

Har prövat två varianter än så länge.

Försök 1.
Tupplura 1.5 timmar. Det gick åt skogen. Var inte mer pigg när jag vaknade och när jag gick och la mig på kvällen var det som vanligt, dödstrött när jag la mig men vaknade ändå efter tre timmar, fick ligga vaken tre timmar för att sen somna en timme till. Skulle säkert ha gått att sova längre om jag inte fått en två-åring i ansiktet 07.00.

Försök 2.
Vilade typ 15 min. Visserligen ofrivilligt, var inställd på att vila fem timmar eller nåt men vaknade av att jag nästan knäade mig själv i ansiktet i en våldsam ryckning.
Var något piggare än efter min 1.5 timmars lur men ändå sjukt trött.
När jag gick och la mig på kvällen var jag alldeles dimmig av trötthet så jag somnade pang boom. Vaknade 20 minuter efteråt och var pigg som ett piggTsvin. Fick ligga och vända mig i tre timmar för att slutligen somna och vakna efter två timmar. WOOHOO!

Hinner inte experimentera något mer denna helg för nu går jag på nattjobb igen. :D

Anledningen till att jag vänder på dygnet hela tiden är för att det känns fel mot resten av familjen att jag sover bort halva deras dag och sen är vaken sex timmar efter att de lagt sig.

Ska förövrigt sluta jobba natt efter semestern. Sju jobbnätter kvar!!

Gpajpen
2013-07-07, 22:11
vaknade av att jag nästan knäade mig själv i ansiktet av en våldsam ryckning
Ditt system börjar bli överbelastat nu. Kortisol och andra stresshormoner ligger högt. Börjat "smälla" till i huvudet också när du försöker somna? Lite vitt ljussken etc? (Frågar bara, jaga inte upp dig om så inte är fallet).

C.E.J.
2013-07-07, 23:54
Anledningen till att jag vänder på dygnet hela tiden är för att det känns fel mot resten av familjen att jag sover bort halva deras dag och sen är vaken sex timmar efter att de lagt sig.

Har du egen familj eller menar du dina föräldrar? I det senare fallet, lol, bara att vända dygnet så att du både får sova och kan jobba nattskiftet utan att bli alldeles förstörd.

Määng
2013-07-08, 06:56
Ditt system börjar bli överbelastat nu. Kortisol och andra stresshormoner ligger högt. Börjat "smälla" till i huvudet också när du försöker somna? Lite vitt ljussken etc? (Frågar bara, jaga inte upp dig om så inte är fallet).

Njaaee inte vad jag tänkt på iaf! Det jag har problem med är det här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=202040

Hehe, märks att jag har problem med sömnen då jag har flera olika trådstarter som beror på samma sak.

Snobbe
2013-07-08, 08:28
10-20 minuter. Jag brukar vakna pigg av mig själv efter 10-20 minuter. Somnar jag om efter det är det kört. Då är jag död resten av dagen sen.

Helt klart optimalt, problemet för mig är att jag ställer klockan för o sova 20min, sen så kanske det tar mig 10min o somna osv. Men sover jag längre än 30min så vaknar jag inte lätt och om jag vaknar så är jag helt död.

eng
2013-07-08, 09:22
En klassiker för att reglera en powernap brukar vara att hålla en nyckelknippa eller så i handen, i en position så det skramlar till när man tappar den. Vitsen är väl att man ska vakna precis när håller glider in i för djup sömn för en tupplur.

Gpajpen
2013-07-08, 11:30
Är väl inte direkt en tupplur om du inte somnar? Annars blundar+vilar du ju bara.

Määng
2013-07-08, 14:36
Har du egen familj eller menar du dina föräldrar? I det senare fallet, lol, bara att vända dygnet så att du både får sova och kan jobba nattskiftet utan att bli alldeles förstörd.

Knappast mina föräldrar. Då hade jag lätt sovit bort livet istället för att hålla på så här.

Grazzafukkinrazzi
2013-07-08, 15:47
30-45min brukar vara sickening.