Logga in

Visa fullständig version : Hur bör jag förändra min kost?

jaksan
2013-07-05, 07:39
Disclaimer: Jag är nybörjare på detta så ber om ursäkt för allt

Jag hade tänkt börja ta detta med kost mer seriöst. Har aldrig riktigt gjort det tidigare. Jag vet att det bästa är att räkna kalorier men jag hade tänkt börja med att ta reda på vad man bör äta och vad man inte bör äta och sen ändra min kost för att sedan försöka börja räkna. Nu har jag redan gjort lite ändringar men jag går igenom min kost som den såg ut innan och efter.

Till frukost blev det ofta fettsnålyoghurt med musli eller flingor samt en hårdbrömacka med lite smör ost och skinka samt ett glas mjölk.

Mellanmål, 2 mörktbröd med smör och ost samt vatten.

Lunch: Någon typ av kött med pasta eller potatis, vatten.

Mellanmål, 2 mörktbröd med smör och ost samt vatten.

Middag, Mer varierat än lunch men oftast kött eller kyckling , mjölk.

Kvällsmål, hårdbrömacka med lite smör ost och skinka samt ett glas mjölk.

De 2 senaste dagarna har jag kört detta.

Frukost, 3 ägg tillagade på något sätt, antingen bara kokta eller stekta, med skinka till.

Mellanmål, någon typ av frukt eller grönsak.

Lunch, samma som innan.

Mellanmål, någon typ av frukt eller grönsak.

Middag, samma som innan fast vatten.

Kvällsmål, 2 ägg, kokta med lite kaviar.

Jag dricker bara vatten nu i princip.

Äter jag för mycket ägg? Hade tänkt börja äta avocado också även fast jag inte gillar det men hört att det ska vara bra.

Tack för hjälpen

lurre86
2013-07-05, 08:57
Hej!

Vill du äta sådär många mål om dagen?

jag personligen skulle bli stressad av att äta 6ggr om dagen.

Reaper123
2013-07-05, 11:07
Blev rentav snurrig i huvudet av att läsa din "dagens kost"-uppställning så orkar inte djupdyka där, men kan däremot komma med några tips/hints...

Försök att äta varierad kost = Olika protein-, fett & kolhydratkällor, grönsaker osv dagligen och du har en bra kost att bygga vidare på...

För sen är det mängden som är det intressanta, du borde rimligen sikta på att äta ungefär:
2ggr din kroppsvikt i gram protein
1ggr din kroppsvikt i gram fett
resten kolhydrater

Nu kan man välja att äta mer/mindre protein och samma sak gäller fett. Kolhydraternas mängd styrs alltså först och främst av hur pass aktiv du är (ditt energibehov) samt av om du tex vill gå upp i vikt, för då måste du äta mer energi än du gör av med vilket då innebär att du äter färre mängd kolhydrater om du vill gå ned i vikt och/eller rör på dig mindre!

Tallriksmodellen är det väl egentligen inget fel på, men är man intresserad av att öka i muskelvikt kan det vara intressant att kanske tänka lite extra på proteintaget.

Sen måste man inte äta precis helatiden, jag tex kör periodisk fasta vilket i vissa fall innebär att jag bara äter min mat på kvällen oavsett om målet är tappa eller öka i vikt!

Läsvärt i ämnet:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=199699

jaksan
2013-07-05, 11:18
Hej!

Vill du äta sådär många mål om dagen?

jag personligen skulle bli stressad av att äta 6ggr om dagen.

Brukar inte alltid göra så men har blivit så nu när jag jobbar istället för pluggar att man tar för och eftermiddagsfika mellan målen så man inte blir hungirg. Brukar också träna innan middag men efter jobbet då jag far direkt dit så behöver något i magen då

Blev rentav snurrig i huvudet av att läsa din "dagens kost"-uppställning så orkar inte djupdyka där, men kan däremot komma med några tips/hints...

Försök att äta varierad kost = Olika protein-, fett & kolhydratkällor, grönsaker osv dagligen och du har en bra kost att bygga vidare på...

För sen är det mängden som är det intressanta, du borde rimligen sikta på att äta ungefär:
2ggr din kroppsvikt i gram protein
1ggr din kroppsvikt i gram fett
resten kolhydrater

Nu kan man välja att äta mer/mindre protein och samma sak gäller fett. Kolhydraternas mängd styrs alltså först och främst av hur pass aktiv du är (ditt energibehov) samt av om du tex vill gå upp i vikt, för då måste du äta mer energi än du gör av med vilket då innebär att du äter färre mängd kolhydrater om du vill gå ned i vikt och/eller rör på dig mindre!

Tallriksmodellen är det väl egentligen inget fel på, men är man intresserad av att öka i muskelvikt kan det vara intressant att kanske tänka lite extra på proteintaget.

Sen måste man inte äta precis helatiden, jag tex kör periodisk fasta vilket i vissa fall innebär att jag bara äter min mat på kvällen oavsett om målet är tappa eller öka i vikt!

Läsvärt i ämnet:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=199699

Ber om ursäkt för det, verkar inte som jag kan editera nu heller.

Tack för tipsen, ska läsa igenom den där tråden också, dock så skulle jag nog inte klara av att gå hungrig hela dagen på jobbet.