Logga in

Visa fullständig version : Tips på bra källor om kost- och näringslära

kalasknas
2013-07-04, 23:04
Hejsan, jag är 19 år och ganska ny inom träningsvärlden. Läst massor av skräp om olika sorters kosthållningar som är bäst. Mycket är ju individuellt men saker som hur mycket protein osv som kroppen behöver för bästa muskelbyggnad är ändå rätt så lika oavsett om vi är olika personer. Men saker som hur mycket omega-3 och Kolhyderater och fett som är bäst. Och när man skall äta detta.

Så min önskan är då att ni lägger till olika länkar till hemsidor eller böcker som ni läst och lärt er den kunskap som ni idag har. Tackar för svar :)

tjing
2013-07-04, 23:18
Olika böcker om träningsfysiologi, nutrition, biokemi, pubmed, google scholar och en mängd forskningsjournaler.

Fjrebqll
2013-07-04, 23:22
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=202062

Tyckte denna e-booken var fruktansvärt intressant när det kommer till protein.

När det gäller nutrition för övrigt så tycker jag det är väldigt intressant att följa diskussioner här på kolo. Tjing/Grub med flera kommer ofta med väldigt bra information.

z_bumbi
2013-07-05, 07:28
Anki Sundins bok för kraftsportare ger ungefär 99 % av det man behöver veta om kost för styrketräning.
Vill man gå vidare för att det är kul så funkar Näringslära för högskolan och
slv.se är en bra sida. Vill man gå ännu djupare så löser det sig när man kommer dit för då kan man förhoppningsvis börja avgöra vad som är vettigt eller inte baserat på vad man läst tidigare.

För träningen så är en bok om träningsfysiologi en mycket bra grund. Exercise Physiology av William D. McArdle, Frank I. Katch, Victor L. Katch och Physiology of Sport and Exercise av Jack Harrison Wilmore, David L. Costill, W. Larry Kenney är de mest kända och mest använda. Tycker man engelskan är svår så finns det svenskspråkiga böcker om fysiologi som funkar bra för fysiologidelen minus träning.

Att börja läsa studier, dieter eller träningsprogram med specifika inriktningar utan att ha grunderna gör det väldigt enkelt att gå vilse.

Dreas
2013-07-05, 07:31
Vill man ha lite mer lättillgängliga saker så Traningslara och Tranastyrka. tjing här skriver ju också en hel del om kost.

tlk
2013-07-05, 07:41
Jag slår ett slag för Advanced Nutrition and Human Metabolism av Smith och Gropper. Den ger en bra grund inom nutrition och metabolism.