handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp - kan inte hålla på så här längre!

lofito
2013-07-04, 16:41
Har kommit till en fas där jag känner att: Nej, nu fan får det vara nog.

Jag älskar verkligen träning, det gör jag. Men att känna att man inte utvecklas
och känner att man har lätt för att gå upp i vikt trots att man försöker äta sunt
och bra tär lite på ens motivation.

Låt mig dra min bakgrundshistoria lite kort:

Jag började träna i början av mars 2010, men under det första året var det
inte någon seriös form av träning.
Vid april 2011 ungefär så vägde jag drygt 90 kg och bestämde mig för att
göra något åt saken: Jag tog tag i styrketräningen och började köra 5 pass i
veckan samtidigt som jag skulle gå ner.

Gick ner till 70 kg och kände mig bra och stannade där. Men då jag fullkomligt
älskar mat så gick jag upp i vikt ganska fort igen efter sommaren där.
Jag har aldrig sedan dess gått upp mer än 80 kg, utan alltid varit och pendlat
mellan 70-80 kg fram till nu.

I dagsläget väger jag 73 kg och har lovat mig själv att inte överstiga 75 kg
då jag aldrig mer vill bli fet igen. Jag vet att det krävs ett kcal överskott för
att kunna bygga muskler men att man gör det i en bra takt och inte alltför
snabbt då man bara drar på sig massa fett.

Då jag som sagt älskar mat har jag ibland hamnat i perioder där jag bara
svullat och skitit i vågen och så har det glidit i väg. Har fortsatt träna och
träna 5 dagar i veckan. När jag sedan känt mig fet igen har jag intagit något
sorts "diet" läge och gått ner till typ 72 kg och så har det hållt på, som någon
sorts jojo. Men nu är det som sagt slut med det. Känner mig fortfarande lite
fet på mina 73 kg (178 cm) och har som mål att gå ner till 68 kg ungefär
för att bygga därifrån.

Men nu är jag ganska trött på mig själv och behöver verkligen en spark i
arslet och någon form av motivation. Jag älskar verkligen att träna och
har det som en stor passion. Men när motivationen börjar tryta och när man
inte känner att man utvecklas på något sett, när man inte ser ljuset i tunneln
men ändå går till gymet bara för att man känner att man måste är något fel.

Jag vill hitta tillbaks till den där känslan där jag går till gymet och där jag känner att
jag pumpar på och utvecklas. Just nu händer inget med min kropp.
Jag är medveten om att jag ätit väldigt dåligt under mina år, och med det
menar jag för lite proteinintag främst vilket kanske hämmat min utveckling?

Men samtidigt är jag rädd att äta för mycket eftersom jag har så attans lätt
för att gå upp i vikt vilket har gjort att jag dragit mig tillbaka ibland med maten
och ofta på senare tid (de senaste månaderna) ätit som en fågel rent
ut sagt eftersom jag inte ska bli fet igen. Detta påverkar säkerligen träningen
och att jag inte kan utvecklas eftersom jag behöver få i mig mycket protein,
rätt mängd kolhydrater och fett.

Botten är nådd för min del. Har ingen motivation längre eftersom inget
verkligen händer. Så därför behöver jag tips och råd på hur jag kan gå till
väga med detta. Jag vill träna 5 dagar i veckan och undrar på något bra
tips på schema jag kan följa för att kunna fortsätta utvecklas? Under dessa 2 år
då jag tränat seriöst känner jag att jag utvecklat triceps och ryggen mest.
Ben har jag väldigt bra sedan tidigare. Brösten börjar komma fram mer.

Främst är det bålen/ magen som jag måste få bukt med. Är fortfarande väldigt
"lös" och vill bli hårdare. Rent generellt vill jag bli mer muskulös. Inte värsta biffen
men det ska synas att jag tränar och att man har former. Just nu känner jag mig väldigt dålig.
Inget händer med min kropp som sagt och det är
väldigt motigt att gå till gymet med vetskapen om att inget händer.

Lite som en fotbollsspelare utan självförtroende ska ut på planen och prestera
sitt bästa. Där är jag just nu. Han misslyckas med sina finter, att sätta de
enkla bollarna. När han väl får tillbaka sitt förtroende med hjälp av sin tränare
som pushar honom och visar att han tror på honom så får han bukt med problemet.
Han får in målen, får in sina dribblingar och han är tillbaks på ruta
ett.

Saken är den att: Jag har INGET mål att följa för tillfället vilket gör att jag inte
ser någon glädje på träningen längre. Jag har inte den där moroten som gör att jag
tar i extra hårt på gymet då jag känner att jag ändå inte utvecklas.

Jag vet, det är FEL tänk. Jag älskar träningen som sagt och har disciplin normalt sett.
Vet jag att jag har en tråd eller tips att följa så fullföljer jag det
till fullo. Jag är lojal och utför mitt arbete till 100 %, även om det krävs
blod, svett och tårar. Då offrar jag mig. Men där är jag inte just nu utifrån
mitt problem som jag berättat om.

Hur ska jag gå till väga? Går väldigt lätt upp i vikt men ska prata med en
läkare och se så att jag inte har problem med sköldkörteln vilket påverkar
ämnesomsättningen, för det här är sjukt hur lätt jag har att gå upp i vikt.

Trots att jag alltid, i stort sett varje dag, ligger på kcal underskott händer
inte mycket. Det låter sjukt och absolut inte logiskt, jag vet. Men jag går knappt
ner och äter jag mer än drygt 1500 kalorier så sticker vågen.

Jag rör på mig varje dag. Tar aldrig bilen någonstans under sommaren.
Går ofta var jag än ska röra på mig, cyklar här och var, åker ofta inlines och
gymmar 5 dagar i veckan. Älskar att vara aktiv och veta att man svettas.
Älskar känslan.

Men, det är där allt hänger sig. Hur går jag till väga gott folk?
Motivationen finns inte där då jag som sagt inte utvecklas och inget händer
med min kropp. Jag behöver tips, är verkligen nere nu och hoppas på att
få hjälp ifrån er. Jag är som sagt beredd att offra mig och ge allt på gymet,
men just nu känns det som att jag bara går dit för att.. Jag vill "följa" något
program eller liknande och möjligtvis något kostschema som man kan testa
för att utvecklas. Just nu är jag bara naiv och kan inte sitta hemma och
tycka synd om mig själv, det håller fan inte som en jävla barnrumpa.

I och med att jag verkligen velat detta har jag testat 2 PT's där jag
betalat pengar i hopp om att kunna få hjälp med mina mål, men i ärlighetens
namn insåg jag fort att skaffa en PT som man betalar 500-700 kronor per gång till
vars främsta mål är att tjäna pengar genom att få kunden beroende av ens närvaro är
inte en bra väg att gå.

En PT är först och främst en säljare.Nu drar jag verkligen inte alla över en kam, absolut inte.
Det finns säkerligen grymma PT's där ute, men de två jag hade ville bara tjäna pengar utan att hjälpa mig.
Så ni PT's där ute, snälla, ta inte illa upp. Har bara dålig erfarenhet av dessa två, möjligtvis hade jag
kanske även otur med dessa två. Det är som med allt annat, finns bra också där ute som verkligen kan sin sak.

Måste få ur fingret ur arslet och ta tag i det hela. Och det gör jag igenom att
be er om hjälp här, annars hade detta bara fortsatt. Tacksam för all hjälp
och alla svar jag kan få.

Postar lite bilder på nuvarande form typ, 1-2 veckor gamla. Och det här
är fan inte okej resultat för att ha tränat "hyfsat" på 1-2 år med 4-5 gånger i veckan, absolut
inte och det är jag medveten om! En bild är när jag vägde
som mest, dvs. runt 90 kg. Bildena är inte de bästa, men det är de
jag har för tillfället.

Tack till er alla för hjälpen!

MVH

Gober
2013-07-04, 16:50
Sorry men orkar inte läsa all den texten med min deffhjärna. Men efter att ha skummat igenom och sett dina bilder så tror jag du behöver en bra plan. Steg ett är att gå ner till en bättre form, behöver inte vara extremt men få bort det mesta av fläsket. Därefter tror jag du behöver lägga upp en plan med kosten. Jag är som dig och älskar mat, jag går upp för fort när jag äter fritt så min egen plan är att fortsätta räkna kalorier den kommande bulken. Får man bara in vanan är det inte så trist och det går ju att äta väldigt god mat även på ett litet överskott på 200-300.

När det gäller utvecklingen av muskelmassa så är det väl samma problem som för alla andra som inte får resultat, träningen är kass helt enkelt. Dålig träning i kombination med att du fläskar på dig för fort och mest fortsätter lägga på dig fett.

Börja om från grunden, välja ett bra basprogram och satsa på att öka progressivt med lite mer vikt på övningarna varje vecka. Inte börja hatta runt och testa olika upplägg, övningar osv utan välja ett upplägg och FÖLJA det.

Jag tror att om du kan deffa ner dig till en okej form, få ordning på ett upplägg för kosten och träningen så kommer du hitta gnistan igen, och tycka att det är kul att börja träna när du ökar i styrka och när du inte är för tjock för att se dina framsteg.

Bara lite tankar.

ps, när det gäller att du inte går ner i vikt och lätt upp i vikt så gissar jag på att det helt enkelt är så att du inte har disciplinen att lyckas med detta, så sluta skylla på dina förmodade sjukdomar osv och skärp till dig istället ;-)

Med det sagt så ska du givetvis gå till läkaren om du är orolig för någon sjukdom, om inte annat för att släppa de tankarna.

tearz
2013-07-04, 20:07
Inte för att vara otrevlig men du har absolut inte gjort några bra framsteg alls under dina år på gymmet :(

Ta en eller två veckors vila och ladda om.

Lägg upp en fungerande kost/träningsplan och följ det.

Något som fungerar i din vardag och du trivs med helt enkelt.

Och ett träningschema som känns kul och utmanande.

Jag har tränat 2,5 år själv ungefär (på 90 % dietmode)
Inte för att jag är någon enorm köttbit men har gjort mycket bättre framsteg än dig genom en bra kost plan i första hand.

Ps. Hade vi bott i samma stad hade du kunnat ge mig ett par hundringar varje gång istället för än pt så hade jag satt upp dig på en vettig planering ;) hehe :P

Lycka till grabben :)

lofito
2013-07-04, 20:38
Inte för att vara otrevlig men du har absolut inte gjort några bra framsteg alls under dina år på gymmet :(

Ta en eller två veckors vila och ladda om.

Något som fungerar i din vardag och du trivs med helt enkelt.

Och ett träningschema som känns kul och utmanande.

Inte för att jag är någon enorm köttbit men har gjort mycket bättre framsteg än dig genom en bra kost plan i första hand.

Ps. Hade vi bott i samma stad hade du kunnat ge mig ett par hundringar varje gång istället för än pt så hade jag satt upp dig på en vettig planering ;) hehe :P

Lycka till grabben :)

Alltså, wtf?
Du säger exakt allt som jag redan skrivit om och som jag redan är medveten
om. Men ändå fortsätter du spinna på det istället för att bara ge mig råd
eller tips. Istället säger du att jag ska lägga upp en fungerande kost /
träningsplan och följa det. Vill inte heller verka otrevlig, men det är ju just
det jag skapar tråden för, för att få hjälp, istället skriver du det som är
självklart i min tråd.

Är medveten om att jag inte gjort framsteg, just DÄRFÖR jag gör denna tråd
men ändå fortsätter du att spinna vidare på det jag just sagt. ÅH!

tearz
2013-07-04, 22:30
Alltså, wtf?
Du säger exakt allt som jag redan skrivit om och som jag redan är medveten
om. Men ändå fortsätter du spinna på det istället för att bara ge mig råd
eller tips. Istället säger du att jag ska lägga upp en fungerande kost /
träningsplan och följa det. Vill inte heller verka otrevlig, men det är ju just
det jag skapar tråden för, för att få hjälp, istället skriver du det som är
självklart i min tråd.

Är medveten om att jag inte gjort framsteg, just DÄRFÖR jag gör denna tråd
men ändå fortsätter du att spinna vidare på det jag just sagt. ÅH!

Whine.

Du frågade om vad du bör ta dig till och jag svarade.

Ta dig i kragen och skaffa en vettig plan och följ den.

Hur jävla svårt är det?

Ett bra schema du kan följa träningsmässigt är förslagsvis 5/3/1

Och vet angående kosten att folk som haft dina "problem" vänt sig till "PF" med bra resultat.

Svårare än så blir det inte.

Eller tänkte du uppfinna hjulet igen?

Ballt
2013-07-04, 22:33
Whine.

Du frågade om vad du bör ta dig till och jag svarade.

Ta dig i kragen och skaffa en vettig plan och följ den.

Hur jävla svårt är det?

Ett bra schema du kan följa träningsmässigt är förslagsvis 5/3/1

Och vet angående kosten att folk som haft dina "problem" vänt sig till "PF" med bra resultat.

Svårare än så blir det inte.

Eller tänkte du uppfinna hjulet igen?

förmodar att han inte vill ha din negativa energi som du tillför genom att säga att du har inte gjort några som helst framsteg.

Ifall du ska posta så kom med tips och tryck inte ned folk, finns för många som dig, tyvärr.

spoon
2013-07-04, 22:41
Nu har jag inte läst vad tearz skriver eftersom jag sällan delar hans åsikter. Men det som Gober skrev lät bra i mina öron. Gå ned i vikt till där du trivs med kroppen. Fokusera på att öka vikterna och låt det ta tid.

Ser inte att du har skrivit vad du var i dom tre stora? Kanske dags att lägga fokus på att bli starkare. Då kommer det massa på köpet.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

tearz
2013-07-04, 22:47
Nu har jag inte läst vad tearz skriver eftersom jag sällan delar hans åsikter. Men det som Gober skrev lät bra i mina öron. Gå ned i vikt till där du trivs med kroppen. Fokusera på att öka vikterna och låt det ta tid.

Ser inte att du har skrivit vad du var i dom tre stora? Kanske dags att lägga fokus på att bli starkare. Då kommer det massa på köpet.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

MEH vad säger duuuuuu

*flex*

Langster
2013-07-04, 23:09
Lofito, hur tränar du? Hur ser en träningsvecka ut för dig?
Bry dig inte om vad tearz skriver. Alla har olika förutsättningar, och det är lätt att vara kaxig när man gjort lite nybörjargains.

Sen är det tydligen så, vilket jag inte trodde på själv förr, att för vissa är det mycket svårare att både lägga på sig muskelmassa och bränna fett. Å andra sidan har du inte tränat så länge egentligen och att deffa hela tiden gör det inte lätt att bygga muskler.

Jag har en känsla av att de som tränar för att få en snygg kropp har en jävla lång uppförsbacke framför sig, eftersom det går så otroligt långsamt att bygga upp sig till det man vill uppnå. Själv tränade jag nästan enbart för styrka i början, styrka går att bygga upp rätt snabbt och då är det enkelt och roligt att uppnå små mål hela tiden. Jag tränar fortfarande på det sättet, men jag verkar inte direkt bli så mycket starkare numera... Men kroppen har iaf kommit på köpet.

Langster
2013-07-04, 23:17
Sen vill jag också skriva detta: man kan gå till gymmet 14 gånger i veckan och lyfta en massa vikter utan att nåt händer. För att något ska hända måste man fullständigt krossa sig själv om och om igen, man måste lyfta vikter som gör ont att lyfta, man måste pressa sig själv till det absolut yttersta varje gång. Skador är vanliga - för att det är på den nivån man måste ligga.
Det är inte enkelt. Det är inte en skön känsla.

Leifallan
2013-07-04, 23:33
Nja de vet jag väl inte men...

Bryggan
2013-07-04, 23:37
Sen vill jag också skriva detta: man kan gå till gymmet 14 gånger i veckan och lyfta en massa vikter utan att nåt händer. För att något ska hända måste man fullständigt krossa sig själv om och om igen, man måste lyfta vikter som gör ont att lyfta, man måste pressa sig själv till det absolut yttersta varje gång. Skador är vanliga - för att det är på den nivån man måste ligga.
Det är inte enkelt. Det är inte en skön känsla.I bow to your glory Master!! :bow:

Amen.

difeddy
2013-07-04, 23:50
Jag tror ett par fasta rutiner hade varit bra till hands. Förslagvis 5/3/1 eftersom det är enkelt att anpassa, och så kör du efter det tillsammans med någon tillhörande split. Inte mer än 4 gånger i veckan (om inte du gillar att träna, förstås, alt. att du har ett mål som kräver mer). Detta eller något schema med inskrivna vikter. Då är jobbet halvt gjort och så slipper du tänka på träning i onödan, det får liksom gå som det går. Den här biten, dvs träningen, är helt klart viktigast. Det gör ingenting om du ligger på kaloribalans, det är ändå träningen som är mest avgörande.

Det är också klokt att bara acceptera förutsättningarna man har, för tyvärr kan inte alla få grymma resultat. Vissa ger allt men får väldigt lite tillbaka och vice versa. Jag skriver inte detta utifrån att ha sett dina bilder utan helt enkelt för att du själv känner dig frustrerad över att inte ha fått det du har gått in för. Det är förståeligt; vet man att man seglar i motvind är det inte lätt att motivera sig helt enkelt. Trots detta finns det egentligen ingen större anledning att haka upp sig på dålig genetik, för man kan alltid göra det bästa av sina förutsättningar. Det låter väldigt klichéartat men det kan vara värt att tänka på. Om man däremot lägger ner all sin tid och kraft på träning och inte får det man är ute efter är det kanske en god indikation på att man har för mycket som insats.

nomirin
2013-07-05, 00:19
Trodde du han la upp denna tråd för att han var nöjd eller vad var viktigt med att säga det där?

Något som fungerar i din vardag och du trivs med helt enkelt.Jag tror det var just det han frågade efter, "grabben". ;)

Inte för att jag är någon enorm köttbit men har gjort mycket bättre framsteg än dig genom en bra kost plan i första hand.Då kan du ju förklara vad en bra kostplan är för honom?

nomirin
2013-07-05, 00:23
Sen vill jag också skriva detta: man kan gå till gymmet 14 gånger i veckan och lyfta en massa vikter utan att nåt händer.+ mycket

För att något ska hända måste man fullständigt krossa sig själv om och om igen,Jag håller med om att man hela tiden bör vara bättre, men...

man måste lyfta vikter som gör ont att lyfta ... Skador är vanliga - för att det är på den nivån man måste ligga.
... Det är inte en skön känsla.Där håller jag inte alls med.

Bryggan
2013-07-05, 06:35
Där håller jag inte alls med.Kan du utveckla din text lite nomirin, jag förstår inte.

Min filosofi är att lyfta tungt...för tungt och för många gånger. Då är det klart att skador alltid lurar runt hörnet.

tearz
2013-07-05, 09:51
Trodde du han la upp denna tråd för att han var nöjd eller vad var viktigt med att säga det där?

Jag tror det var just det han frågade efter, "grabben". ;)

Då kan du ju förklara vad en bra kostplan är för honom?

Har för mig att jag tex nämnde Periodisk fasta gällande kosten samt även 5/3/1 som träningsupplägg.

Sluta stämma in i någon kör som måste skriva kritiska inlägg riktat emot mig när jag uppriktigt sagt försökte hjälpa han ditt stolpskott.

Att jag sedan råkade kritisera lite grann hör inte hit och det har redan övriga användare kommenterat redan.

Skiter i å kommentera denna tråd nå mer då jag saknar både lust/ork att sitta "tjafsa" över internet.

ZZZzzz

*whatever*

Deadandlivin
2013-07-06, 02:39
*Lägg dig på balans kalorimässigt varje dag. Ca. 1900-2500 kanske det är beroende på hur bra din ämnesomsättning är. Efter år av långvarig deff verkar du ha kunnat sänkt den rejält. Detta är dock ingen direkt vetenskap men du får nog prova dig fram iallafall.
Men somsagt. cirkus ~2000 kcal om dagen.
Föreslår 170g protein, 60g fett, resten carbs. Kan ju göra lite som du vill.

Om du är fast besluten på att köra 5 dagar i veckan kan du köra en 4 splitt med en bonus dag för rest muskler du vill dubbelträna eller helt enkelt köra en 5 splitt.

Exempel:
Måndag, Axlar + Traps
Tisdag, Ben + Vader
Onsdag, Bröst + Biceps
Torsdag, Rygg(Övre/Nedre) + Triceps
Fredag, Lats + Mage

8-12 reps tycker jag har funkat väldigt bra för att lägga på mig massa och styrka samtidigt. Har aldrig personligen varit så mycket för lågreps men gillar du 3-6 reps eller något liknande, kör på det.

Hade dock somsagt satsat på 8-12 reps, 3-5 set i alla övningar.
Starka startövningar som du gör varje dag kan du köra lägre reps i med fler set.
T.ex. Axel/Militärpress, Squats, Bänk/Hantelpress, Marklyft, Bent-over-rows.
Här kan du gott köra 5 set och börja på 8 reps då du är som starkast.

Så somsagt, hitta en måltidsplanering som funkar för dig och ett kalorimål som du följer oavsett vad vågen säger. Om du är missnöjd med spegel/vägnings resulteten efter 1 månad kan du korrigera. Det finns flera olika sätt att lägga upp din måltid.

Du kan prova att fasta och käka 2k kalorier utöver proteinshakes i en enda sittning när du kommer hem och hamna i paltkoma så att du inte förmår dig själv att äta mer den dagen.
Du kan prova dig på ett CKD eller vanlig Ketodiet för att se hur bra din kropp respondar när insulinet har en mindre inverkan.
Eller helt enkelt köra en klassisk Kyckling/Lax/Proteinshake/kvarg + Broccoli + Råris/Havregryns diet som människorna med supermentalitet kör.

I slutändan funkar alla dieter om du följer dem rätt.
Överät inte, håll proteinet högt är A och O.

Ta ut dig på gymmet, ha en plan varje gång du stiger in. Gör inte som många andra som kommer dit o tänker: "Jag känner för bröst idag." O kör några mesiga set med hantelpress, incline och cable flies för att sedan gå hem.

Försök att pressa dig själv, var inte rädd om att be om passhjälp på dina sista set när styrkan declinat os.v.

Hoppas detta hjälper.

nomirin
2013-07-09, 01:16
Har för mig att jag tex nämnde Periodisk fasta gällande kosten samt även 5/3/1 som träningsupplägg.

Sluta stämma in i någon kör som måste skriva kritiska inlägg riktat emot mig när jag uppriktigt sagt försökte hjälpa han ditt stolpskott.

Att jag sedan råkade kritisera lite grann hör inte hit och det har redan övriga användare kommenterat redan.

Skiter i å kommentera denna tråd nå mer då jag saknar både lust/ork att sitta "tjafsa" över internet.

ZZZzzz

*whatever*:d:d

Om han är nybörjare lär han väl inte veta vad "5/3/1" är?

Jag läste inte vad de andra sagt, så ursäkta om jag "stämde in i någon kör".
Du verkar vara en trevlig människa.