handdator

Visa fullständig version : kalori-uppskattning samt råd o tips

flowster
2013-07-02, 17:13
Behöver lite hjälp med att uppskatta hur jag ligger till kalori-mässigt och protein i gram. Behöver även lite tips på vad jag kan äta osv, speciellt innan träning (blir ca 30min innan träning).

Nedan har jag skrivit ungefär vad jag käkar nu och när.
25år gammal, 187cm och drygt 90kg.

Skulle uppskatta all hjälp.

Är inte ute efter att gå ner i vikt.

Frukost:
70-100g Kellogs Special K (mellan port?)
mjölk till, vad kan det vara...2-3dl mellanmjölk?

Innan lunch:
1 banan + random frukt

Lunch:
Husmanskost på lunchrestaurang. Vanlig storlek på port som serveras samt en liten tallrik full med sallad. Ev knäckebröd till eller någon kaka.

På väg hem från jobbet: ca kl 1700
1 cheeseburgare + 1dl whey 80 med vatten

Innan träning (ca kl 18.00)
Här behöver jag tips på vad jag kan äta. Något litet/mellan. Detta målet hamnar ca 30-40min innan träning.

Efter träning: ca 20.30
ca 250-300g nötfärs och 50g ris eller bulgur
eller
ca 400g kycklinginnerfilé med samma port ris/bulgur

Till detta dricker jag 3dl mellanmjölk och har lite beasås eller tzatziki till maten. Även lite sallad.

Kvällsmat: ca 20.00
250k Kesella med fun light
1 macka med ost
Någon frukt
ev något "onyttigt" typ lite godis, 20g nötter, 25g marabou eller 50g kexchoklad.

Det skulle hjälpa mig oerhört om någon kunde göra en uppskattning på kcal och protein så jag vet om jag ska slänga in en extra port whey 80 eller om jag kanske måste dra ner på något.

Samt tips på vad jag kan äta 30min innan träning.

Tack på förhand!

n1klas
2013-07-02, 17:55
Kvällsmaten ser ut att ha hamnat mitt i passet. .

TrixxaRn
2013-07-02, 18:37
Jag använder mig av sidan fatsecret.se, där kan du mata in uppgifter om frukost, lunch, middag mellanmål, stor sök databas på livsmedel även kosttillskott som proteinpulver, gainers mm.
Du får automatiskt fram din fördelning på protein, kolhyderat och fett och ditt rekommenderade dagsintag av kcal.
Perfekt sida som kan styra både bulk och deff :)

flowster
2013-07-02, 18:58
Kvällsmaten ser ut att ha hamnat mitt i passet. .
22.00 skall det stå.

Tack för ditt bidrag.

begt
2013-07-02, 19:09
Innan träning skulle jag säga skivad banan i kvarg eller banan+ whey (annan frukt går naturligtvis bra också).

Kvällsfikat har ganska mycket kolhydrater som jag skulle ha flyttat till efter träningen istället. Ostmackan kan du ta då istället t.ex.

Mer protein behöver du knappast då du ligger på 200g + förmodligen. Du kan skippa en vassleshake och äta något godare/nyttigare istället om du vill.

Ser ut som att det är nåt i stil med 3500-4000 kcal, men jag har inte räknat så supernoga. Du är både lång och ganska tung så du behöver en hel del energi. Säkert över 2500 bara av att slappa i stort sett hela dagen.

Wzup2u
2013-07-02, 19:34
tycker det ser bra ut.
bara man får i sig allt under ett dygn så behöver det inte fokuseras på vad som ska ätas när var och hur för noggrant. dock med en viss kunskap.

men du kan ju skippa whey80n innan passet och istället ta den efter ihop med någon form av snabba kollisar av glukos.
jag körde mkt på malto utblandat i whey80 innan =) perfect after training.
och intog ren malto före träning.

flowster
2013-07-02, 21:06
Innan träning skulle jag säga skivad banan i kvarg eller banan+ whey (annan frukt går naturligtvis bra också).

Kvällsfikat har ganska mycket kolhydrater som jag skulle ha flyttat till efter träningen istället. Ostmackan kan du ta då istället t.ex.

Mer protein behöver du knappast då du ligger på 200g + förmodligen. Du kan skippa en vassleshake och äta något godare/nyttigare istället om du vill.

Ser ut som att det är nåt i stil med 3500-4000 kcal, men jag har inte räknat så supernoga. Du är både lång och ganska tung så du behöver en hel del energi. Säkert över 2500 bara av att slappa i stort sett hela dagen.
"kvällsfikat" kan jag ju inte flytta till efter träningen för då äter jag ju mat... :)

Vad är det egentligen man ska få i sig så tätt inpå ett träningspass? Snabba kolhydrater? Antar att det är därför bananen är bra? Kanske 2 ostmackor, whey med mjölk och en banan 30-40min innan träning?

3500+? är det så mycket så är jag nöjd, tror inte mitt dagliga behov är mer än 3000-3200 kcal.

tycker det ser bra ut.
bara man får i sig allt under ett dygn så behöver det inte fokuseras på vad som ska ätas när var och hur för noggrant. dock med en viss kunskap.

men du kan ju skippa whey80n innan passet och istället ta den efter ihop med någon form av snabba kollisar av glukos.
jag körde mkt på malto utblandat i whey80 innan =) perfect after training.
och intog ren malto före träning.
Efter passet tar jag Esapro och efter 45-60min efter träningen äter jag mat.

Är det bra att få i sig snabba kolhydrater DIREKT efter träningen? Vad äter/dricker folk då? Jag tar som sagt bara Esapro just nu... Eller "räknas" måltiden jag äter 45-60min efter träning också? Men då är det mer långsamma kolhydrater i form av ris o pasta tex

Halvar
2013-07-02, 21:14
"kvällsfikat" kan jag ju inte flytta till efter träningen för då äter jag ju mat... :)

Vad är det egentligen man ska få i sig så tätt inpå ett träningspass? Snabba kolhydrater? Antar att det är därför bananen är bra? Kanske 2 ostmackor, whey med mjölk och en banan 30-40min innan träning?

3500+? är det så mycket så är jag nöjd, tror inte mitt dagliga behov är mer än 3000-3200 kcal.

Är det bra att få i sig snabba kolhydrater DIREKT efter träningen? Vad äter/dricker folk då? Jag tar som sagt bara Esapro just nu... Eller "räknas" måltiden jag äter 45-60min efter träning också? Men då är det mer långsamma kolhydrater i form av ris o pasta tex

tror han mest menar attdu heldre ska inta mera kolisar efter träningsmålet istället för på kvällsmålet.Du behöver inte snabba kolisar direkt efter passet om du inte ska träna samma dag igen och om du dessutom äter mat inom 1t.Krångla inte till det med att fokusera på ett mål om dagen utan är helheten tillräcklig så är det skitsamma med småmålen hit å dit

Pahwn
2013-07-03, 08:26
Läste lite snabbt igenom ditt inlägg och baserat på de du skrivit där kan jag aldrig tänka mig att du får i dig tillräckligt med protein. Efter jobbet skulle jag definitivt byta ut den där burgaren mot t.ex. en burk tonfisk eller något liknande (ser ut som du vill ha något som går att äta ganska fort). Sen om du inte vill gå ner i vikt, skippa kesella etc.

Halvar
2013-07-03, 10:56
Läste lite snabbt igenom ditt inlägg och baserat på de du skrivit där kan jag aldrig tänka mig att du får i dig tillräckligt med protein. Efter jobbet skulle jag definitivt byta ut den där burgaren mot t.ex. en burk tonfisk eller något liknande (ser ut som du vill ha något som går att äta ganska fort). Sen om du inte vill gå ner i vikt, skippa kesella etc.

Tungmetaller varje dag är nog inte heller så bra...å du tror inte han får i sej protein nog men ska skippa kesellan.

Wzup2u
2013-07-03, 18:18

e jaaaa snabba koldrater efter träning e mycket viktigt...

flowster
2013-07-03, 19:03
För det första skiljer sig nog inte en cheeseburgare och burk tonfisk JÄTTEMYCKET i gram protein. För det andra kör jag bil samtidigt, och att då äta en burk tonfisk är inte helt lätt. För det tredje och sista; varför skulle jag skippa kesella, när du dessutom säger att jag inte får i mig tillräckligt med protein?

Pahwn
2013-07-04, 13:38
För det första skiljer sig nog inte en cheeseburgare och burk tonfisk JÄTTEMYCKET i gram protein. För det andra kör jag bil samtidigt, och att då äta en burk tonfisk är inte helt lätt. För det tredje och sista; varför skulle jag skippa kesella, när du dessutom säger att jag inte får i mig tillräckligt med protein?

Käkar du en från McDonalds så har du ungefär 15g protein, vilket skiljer sig 10g från en burk tonfisk. Men om du nu ska köra bil samtidigt så ja de blir lite krånligt.

Du måste väl kunna hitta något bättre än kesella proteinmässigt, speciellt nu när du säger att du inte vill gå ner i vikt. Vad ger kesella, 10-12g på 100g ungefär? Och jag kan ha formulerat mig lite tokigt, med skippa så menar jag byta ut den mot något annat såklart :)

flowster
2013-07-07, 23:27
Käkar du en från McDonalds så har du ungefär 15g protein, vilket skiljer sig 10g från en burk tonfisk. Men om du nu ska köra bil samtidigt så ja de blir lite krånligt.

Du måste väl kunna hitta något bättre än kesella proteinmässigt, speciellt nu när du säger att du inte vill gå ner i vikt. Vad ger kesella, 10-12g på 100g ungefär? Och jag kan ha formulerat mig lite tokigt, med skippa så menar jag byta ut den mot något annat såklart :)
Nja. Tycker det är rätt billigt och det blir ganska gott med Fun light. Dessutom är det inte speciellt mättande och lätt att äta. Klart man kan byta ut kvarg mot tex tonfisk någon dag i veckan osv för att variera lite.