handdator

Visa fullständig version : Vad är normalstyrka?

Allan
2004-03-01, 19:03
Jag fick idén från ett av Droogs inlägg. Jag brukar alltid härja om att den första styrkeökningen mest beror på teknikinvänjning och viktvana, men det kunde vara intressant att höra era tankar om vad som är normalstyrka.
Som en kul grej - för ett par år sen körde vi ett test med formlaget jag jobbade i då. Efter en halvtimmes instruktion drog samtliga över hundratjugo kilo i mark. Tolv gubbar mellan tjugofem och fyrtiosju. Normala svenska byggnadsarbetare.Svante hade inga problem med hundrasextio, och han har aldrig lyft nåt annat än lönekuvertet. Antagligen hade han kunnat gå högre men vi hade inte mer vikter...
Själv är jag rätt övertygad om att de flesta vuxna män - har ingen pejl på kvinnors inneboende naturliga styrka tyvärr - har råstyrka för 80 kg i bänk, 130 i knäböj och 150 i marklyft.
Gärna om ni har några tankar kring relationen arbete-styrka-muskulatur också.

allan

Tricklev
2004-03-01, 19:08
skulle juh tippa att det har en hel del med vikter o göra ;P

men så länge dom är över 25 och väger lika mycke eller helst mer som sina 2 sista siffror på sin längd så kan dom nog d.

dvs en kille på 190 väger 90 så kan han nog d men om han väger mindre tror jag inte han har en suck :(

RobbeliRobban
2004-03-01, 19:13
Bra idé Allan!, jag tror att dina siffror är lite för höga för vad som kan anses vara "normal" starkt, 80 i bänk är faktiskt ganska bra om man inte tränar, tycker jag. för "normala" svenska män tror jag att kanske maxlyft på 70 i bänk, 100 i böj (om någon visar lite innan, annars mycket lägre), och kanske 100 i marklyft (bra mycket mer för någon som arbetar med händerna).

För kvinnor gissar jag på (tar min frus max) 55 bänk, 80 i böj,80 i mark.

Allan
2004-03-01, 19:19
Ett annat exempel - en kompis följde med ner för ett par år sen och skulle givetvis köra bänk. Klarade 65 kg - vingligt och darrigt och vilken träningsvärk han hade sen. Men han envisades, körde bänk en gång per vecka och efter åtta veckor gjorde han 110. Sen tog det tvärstopp. Tre år senare har han gjort 150, vilket är en ansenlig vikt för en kille med matchvikt på 85, men det tog alltså åtta veckor för de fyrtiofem första kilona, och tre år för de nästa fyrtio....

allan

Spiffy
2004-03-01, 19:32
Tror nog de där vikterna var i grövsta laget.
100 i bänk är ju vad jag tar :insane: (som är grymt vältränad :D )

Byggnadsarbetare kanske inte är så representativa om man ska få ut något bra medelvärde på Svenssons styrka.

Droog
2004-03-01, 19:49
Jag tog 65kg fösta gången i bänk om jag minns rätt. Jag tror att det kan vara rätt normalt för en som inte lyft vikter förut. Jag tror att mark är det lyft som Svensson presterar bäst i om man jämför. Säkert dubbelt så mycket som i böj, Svensson lyfter nog mest på ryggstyrka.

Jag tror helt klart att folk med kroppsarbete har råstyrka för fina lyft men att det som Allan säger handlar om att bana in tekniken.

Mina Svenssontips
Bänk 65
Böj 70
Mark 120

Tjejer fixar nog
Bänk 35
Böj 50
Mark 60

acidbl00d
2004-03-01, 19:50
Jag har inte lyft 100kg i bänken än... inte provat heller men ändå. Fast den är jag klen och fet också :(

RobbeliRobban
2004-03-01, 19:54
ok vad tror ni normal män/kvinnor lyfter i press över huvudet? (Inte stöt) jag gissar på 55 för män o 45 för kvinnor (tar min frus lyft som norm igen).

Nils
2004-03-01, 20:14
Originally posted by Allan

Själv är jag rätt övertygad om att de flesta vuxna män - har ingen pejl på kvinnors inneboende naturliga styrka tyvärr - har råstyrka för 80 kg i bänk, 130 i knäböj och 150 i marklyft.
:laugh: :laugh: :laugh:
Jisses vilken annorlunda miljö som du är i.
Bland de som sitter på sin röv hela dagarna (dvs de flesta i Sverige) så är det nästan bara de bättre "gym folket" som klarar sådana vikter någon gång under sitt liv!
Nils

Shadow Warrior
2004-03-01, 20:17
Originally posted by Nils

:laugh: :laugh: :laugh:
Jisses vilken annorlunda miljö som du är i.
Bland de som sitter på sin röv hela dagarna (dvs de flesta i Sverige) så är det nästan bara de bättre "gym folket" som klarar sådana vikter någon gång under sitt liv!
Nils

hehe... tänkte just säga detsamma :D

Nike
2004-03-01, 20:20
dina grova byggjobbare är nog starkare än svensson ;)

gissar på

bänk: 60-80
mark: 120-140
böj: 80-100

om de hade tekniken då alltså...

väldigt väldigt svårt att uppskatta då alla börjar på 40kg i alla övningar med värdelös teknik :D

har för mig att min pappa tog 100 i bänk efter ca en månads styrketräning och gjorde 100*6 och 110*1 efter ett par månader. fast då har han ett ganska fysiskt arbete också och hade tränat mycket tidigare i livet (knappt någon styrketräning dock)

Spiffy
2004-03-01, 20:21
En liten undersökning bland kolos medlemmar kanske kan vara något.

Lillgrabben
2004-03-01, 20:23
En tjej i vår klubb som har nybörjat träna - har bara tränat 3 pass styrka i sitt liv; gör 50 kg med stopp i bänken, 100 kg i mark samt en tvåa på 80 kg i böj! Ska kanske tillägga att hon väger 66 kg!

Tror att hon kan bli ganska duktig..... :hbang:

MVH

Allan
2004-03-01, 20:25
Om vi då försöker definiera begreppet "normalstyrka" som den styrka en man borde besitta - dvs om man använder sin kropp till nåt annat än att kasta in mat i och pilla på fjärrkontrollen - jag tror fortfarande att "medelmannen" borde ha tillräcklig styrka för att kunna klara de vikterna...

Jag är ytterst medveten om att släktet förslappas men den genetiska koden kan ju för böveln inte ändras på en generation...även om man kunde tro det.

allan

Karl_alfred

Själv är jag rätt övertygad om att de flesta vuxna män - har ingen pejl på kvinnors inneboende naturliga styrka tyvärr - har råstyrka för 80 kg i bänk, 130 i knäböj och 150 i marklyft. Om nån har koll på några mer omfattande tester skulle det vara kul att få ta del av det.
Gärna om ni har några tankar kring relationen arbete-styrka-muskulatur också.

allan

Antingen finns de någon teknik som inte jag kan i alla dessa övningar men är detta inte en väldigt stor överdrift?

Ser egentligen inte speciellt många som tränar relativt ofta och regelbundet på gymet som lyfter dessa vikter.

kadudder
Tycker det låter som väldigt väl tilltagna siffror. Jag reppar efter flera års träning på 75kg i bänkpress (min sämsta övning). Jag kör på 100 i knäböj, men det har jag å andra sidan inte kört så länge.

Jag vet att innan jag började träna kunde jag inte göra en enda dip (vägde 66 kg på 179 cm). Några nykomlingar på gymmet kör hantelpress med 10kg-hantlarna och verkar tycka att det är riktigt tungt, behöver hjälp av polarna osv.

Spiffy
2004-03-01, 20:29
Ok, det låter ju lite klent :thefinger

dude
2004-03-01, 20:49
tycker ni inte man ska utgå från kroppsvikten?
det är ju lite skillnad på en kille som väger 100 och en som väger 50kg..

jag tog 50kg i bänk i 8an vägde 54kg
100kg i 9an vikten kanske runt 65-70 eller nåt

Pudzianovski
2004-03-01, 20:56
Jag håller med de flesta här att Allans vikter låter mkt.

Jag tror att det rör sig om betydligt lägre vikter om vi snackar ett medel.

Nils
2004-03-01, 21:04
Om vi då försöker definiera begreppet "normalstyrka" som den styrka en man borde besitta - dvs om man använder sin kropp till nåt annat än att kasta in mat i och pilla på fjärrkontrollen - jag tror fortfarande att "medelmannen" borde ha tillräcklig styrka för att kunna klara de vikterna...

Jag är ytterst medveten om att släktet förslappas men den genetiska koden kan ju för böveln inte ändras på en generation...även om man kunde tro det.

allan
Nu börjar du snarare prata om vad en medelman kan komma upp i med bra träning. Och då är det inte så höga vikter längre, utan snarare lite låga. Men vad en medelman *borde* klara är en helt annan diskussion än vad en normalman faktiskt har muskler till att klara!
Nils

z_bumbi
2004-03-01, 21:18
Originally posted by Nils

Nu börjar du snarare prata om vad en medelman kan komma upp i med bra träning. Och då är det inte så höga vikter längre, utan snarare lite låga.
Nils

Då slapp jag skriva det. :)

Karl_alfred
2004-03-01, 21:20
jeep håller med då bör nog vikterna höjas betydligt mycket mer.

Langster
2004-03-01, 21:46
Jag tror de flesta män som inte endast sitter still klarar ungefär sin egen kroppsvikt i bänk så fort de fått in tekniken iaf (om de inte är överviktiga). Och typ 1,3 gånger sin kroppsvikt i böj och 1,5 gånger sin kroppsvikt i mark.

Allan
2004-03-01, 21:49
Ja, jag vet inte. Jag tror att Langster kan ligga sanningen rätt nära. Ingen som har några rapporter? Får väl ringa Bosön och kolla...

allan

bosse_brutal
2004-03-01, 21:54
Satan va klen ja känner mig nu då...
ja är iofs inte "vuxen" än,ca 17,5 år, ja väger 78,6 och är ca 173cm lång
Ja har tränat seriöst sen augusti ungefär, jag gör en femma på 125 i marken (fast idag va ja klenare) böjen blev det väl en fyra eller femma på 100 sist, och ja kör på 67,5-70 i bänken (klen som fan, ja vet) tog 80 i november, har inte testat max sen dess.
(parentes: klarar 4 och en halv dips efter 12set bröst, när jag började klarade jag ingen, ens när jag inte kört nått innan)

Iofs så kanske jag inte äter riktigt så mycket/ofta som jag borde för att öka max, jag har tänkt mig att gå ner lite i vikt också och kombinera med lite konditions träning (simning, joggning mm)också, har gått ner 4kg sen innan jul.

jag tror ju inte att den genomsnittlige kontors nissen tar 100 i bänken i alla fall, fast mer än å köra med 10kgs hantlarna i alla fall...

föresten, HEJA FÄRJESTAD

Jax
2004-03-01, 23:11
Tror det är ganska inviduellt. Inte enbart beroende på vilken fysisk nivå man har på sitt arbete utan även genetiskt. En del är ordentligt starka utan att ha tränat i hela sitt liv, och en del har ganska bra kondition utan att ha tränat löpning. Sen finns det stackare som inte fick något utav dem. ;)

Själv tar jag följande efter ca 1 år gymtränande, till och från. Mest från fram tills november förra året då jag började träna gym 3-4 ggr i veckan. Nu är det dags att börja minska igen. Måste löpträna hårt inför maran.

Bänk: Klarat 75, men det var efter ett bröstpass. Maxar aldrig i vanliga fall.
Benböj: Gör fyror på 100. Vet inte vad jag tar max.
Marklyft: Gjorde 125 idag som sista rep med ett taskigt knä. Kanske kan ta några kilo till.

Väger 73 kg och är 183 cm så jag är lite tanigare än medelsvensson. Däremot så har jag nog lite bättre kondition. 21 år förövrigt.

Fatalist
2004-03-01, 23:38
Vafan.. Jag heter ju Svensson :thefinger

Pressarn
2004-03-02, 01:55
Haha... skojar ni nu eller? Jag skulle snarare tro att man skulle få halvera alla era siffror för att närma sig något realistiskt medelvärde för människor som inte går på gym.
Byggnadsarbetare är knappast "medelsvensson" när det gäller styrka. Skulle tro att kvinnor klarar runt 20-30 i bänk och inte mycket mer i mark o böj.
Skulle man räkna med hela befolkningen inkl. styrkelyftare skulle man få ta medianen och inte medelvärdet för att få ett ordentligt svar.

shirunai
2004-03-02, 11:24
Helt enkelt för stora siffor, medeltalet bland bekanta och andra som tränat ett tag, tar kanske 50kg max i bänk, 50kg böj och 60 90kg mark....jag har tränat 2år verkligen försökt köra hårt
tar runt 80 i bänk 80 i böj ca 90kg i mark....jag väger 82kg och är inte överviktig var får ni dessa resultat ifrån ?

Phluff-J
2004-03-02, 11:33
Jag tror att man får räkna en vanlig person som naturligt tar sin kroppsvikt i ngn av bänk, mark eller knäböj som riktigt stark.

Viveqa
2004-03-02, 11:35
Fösta gången jag försökte köra bänk fick jag inte ens upp 20kg´s stången :em:

Berode iofs mer på vingel, bristande teknik och koordination än bristande styrka, 30kg i Smithen fixade jag.

Shadow Warrior
2004-03-02, 12:07
Originally posted by Viveqa
Fösta gången jag försökte köra bänk fick jag inte ens upp 20kg´s stången :em:

Berode iofs mer på vingel, bristande teknik och koordination än bristande styrka, 30kg i Smithen fixade jag.

Första gången jag provade på fria vikter klarade jag inte 40kg i bänk, inte heller i knäböj, däremot kunde jag shruga med 20kg hantlarna ;) Så det är ju uppenbart att olika personer har olika anlag...

Karl_alfred
2004-03-02, 12:14
jag tog med en kroppsvikt av 60kg, 60 kg i bänk, 80-90 i knäböj
första gången jag provade, marklyft körde jag för första gången efter ca 1 års tränande och tog ungefär 110.

King Grub
2004-03-02, 12:17
Som fläskig 14-åring bänkade jag 70 kilo vid första försöket. Dessutom fanns det en otäckt stark rackare i klassen bredvid, som vinglade upp 100 kilo första gången han provade. I 8:an! Avundsjukan var inte att leka med. :insane: :D

Shadow Warrior
2004-03-02, 12:18
Originally posted by Karl_alfred
jag tog med en kroppsvikt av 60kg, 60 kg i bänk, 80-90 i knäböj
första gången jag provade, marklyft körde jag för första gången efter ca 1 års tränande och tog ungefär 110.

Du måste ju vara genetiskt freak och/eller dopad! :D
hehe... mina gener suger verkligen....

Viveqa
2004-03-02, 12:20
Originally posted by Shadow Warrior

Första gången jag provade på fria vikter klarade jag inte 40kg i bänk, inte heller i knäböj, däremot kunde jag shruga med 20kg hantlarna ;) Så det är ju uppenbart att olika personer har olika anlag...

Jo bröst är sämsta muskelgruppen, tar mer i axelpressar än i bröstpressar...

Nike
2004-03-02, 12:28
pressaren och shirunai: nu var det vuxna män vi pratade om och hur mycket de skulle ta med sin råstyrka om de hade bra teknik i övningarna

tror knappast 120-140 som jag sa i mark är för högt då. själv drog jag 90 i mark första gången jag provade i slutet på ett ryggpass som spinkig 17 (tror jag?)åring med totalt värdelös teknik

Karl_alfred
2004-03-02, 12:44
Originally posted by Shadow Warrior

Du måste ju vara genetiskt freak och/eller dopad! :D
hehe... mina gener suger verkligen....

hehe se på mig nu är inte speciellt stark.

z_bumbi
2004-03-02, 12:51
Jag tror Langsters siffror funkar ganska bra för en man som ligger runt 80 kg och som idrottar alt verkligen jobbar med kroppen. (Beror ju mycket på idrott men som något genomsnitt.)

Böj 104 Bänk 80 Mark 120 för någon som väger 80 kg är ju inga orimliga siffror efter inträning av teknik.

Väger man hundra så blir det jobbigare att gå på de siffrorna osv.

Men vad tar kvinnor?

Kvinna 60 kg, med samma siffror som ovan blir det.

78 60 90 och det är mycket.

Drar man bort 10-15 % av kroppsvikten pga skillnaden i mängen kroppsfett.

65-70 50 75-80 Det är fortfarande ganska höga siffror tror jag. Särskilt bänken är högt.

Så hur ligger kvinnor som inte tränar styrka till?

Arne Persson
2004-03-02, 13:03
Då platsar nog inte min barndomskompis från Kristianstad in riktigt här. När man tränade som ett djur 15 år gammal så kommer "Plinken" in i lokalen och lägger sig och börjar köra bänk. Han slutade när stången var på 145 -150 kg!!!!!!!!! Han är ett år yngre än mig. Detta upprepades med ungefär 14 dagars intervall. Han tränade endast brottning! Behöver jag säga att han var och är enormt storvuxen. I dag är det ingen som knäcker honom på Kristianstad Atletklubb. Han kör exakt samma program och vikter idag som jag gav honom 1983. Han har dock antytt att det nu gått 20 år så det börjar bli dags att ändra program. Han tränar fortfarande endast sporadiskt och undvuiker noga att ta ut sig. Jag har förtvivlat i flera decenier fått honom att försöka börja träna seriöst, utan framgång. Skall plåta honom nästa gång jag är "hemma" i Kristianstad. Jag misstänker att Snapphanen vet vem jag syftar på.

Phluff-J
2004-03-02, 13:04
Jag gjorde en 3a på 80 kg i bänk (16 år, 85kg) första gången jag var i ett gym. Hade spelat fotboll fram tills dess.

Sen tränade jag inte igen förrän jag blev 19. :smash:

Karl_alfred
2004-03-02, 13:16
Originally posted by Arne Persson
Då platsar nog inte min barndomskompis från Kristianstad in riktigt här. När man tränade som ett djur 15 år gammal så kommer "Plinken" in i lokalen och lägger sig och börjar köra bänk. Han slutade när stången var på 145 -150 kg!!!!!!!!! Han är ett år yngre än mig. Detta upprepades med ungefär 14 dagars intervall. Han tränade endast brottning! Behöver jag säga att han var och är enormt storvuxen. I dag är det ingen som knäcker honom på Kristianstad Atletklubb. Han kör exakt samma program och vikter idag som jag gav honom 1983. Han har dock antytt att det nu gått 20 år så det börjar bli dags att ändra program. Han tränar fortfarande endast sporadiskt och undvuiker noga att ta ut sig. Jag har förtvivlat i flera decenier fått honom att försöka börja träna seriöst, utan framgång. Skall plåta honom nästa gång jag är "hemma" i Kristianstad. Jag misstänker att Snapphanen vet vem jag syftar på.

Inponerande vilka fördelar vissa har. Men här spelar det ju ingen roll eftersom grabben inte verkar ha något större intresse.

swiftin
2004-03-02, 13:16
Jag har tränat i 9 månader och är 16 ½ år. När man började körde jag på 40 kg. Nu tar jag 75 * 6. Jag har svårt att tro att medelsvenson pallar 100 kg i bänken.

Langster
2004-03-02, 13:22
Originally posted by swiftin
Jag har tränat i 9 månader och är 16 ½ år. När man började körde jag på 40 kg. Nu tar jag 75 * 6. Jag har svårt att tro att medelsvenson pallar 100 kg i bänken. De flesta vuxna är faktiskt starkare än 16-åringar oavsett om de tränar eller inte.

swiftin
2004-03-02, 14:25
Originally posted by Langster
De flesta vuxna är faktiskt starkare än 16-åringar oavsett om de tränar eller inte.

Klart de kan vara starkare, men de har ändå inte viktvanan inne. Finns ju kompisar som säkert är starkare än en själv, men ändå inte klarar mer än 60 i bänken, just på grund av att de inte har vana att lyfta vikter.

Men visst, vuxna är starkare.

Tricklev
2004-03-02, 16:18
Originally posted by swiftin

Klart de kan vara starkare, men de har ändå inte viktvanan inne. Finns ju kompisar som säkert är starkare än en själv, men ändå inte klarar mer än 60 i bänken, just på grund av att de inte har vana att lyfta vikter.

Men visst, vuxna är starkare.

men frågar är ju hur mycket dom skulle ta OM dom hadde tekniken etc.

ceflower
2004-03-02, 16:36
den här tråden var rätt bra för självförtroendet. Irriterar mig alltid på gymmet att jag tar minst, men man får väl skylla det på att alla som tränar där är runt fem år äldre än mig... och det är ju inte sååååå mycket mer de tar :D

Movitz
2004-03-02, 20:29
Alla de vuxna som har eller haft problem med ryggen skulle nog tveka många gånger innan de lastar på mer än 100 kg i mark. Då dessa stackare är i majoritet sjunker nog medianen drastiskt.

Lider med dem...

Arne Persson
2004-03-02, 21:29
Originally posted by Movitz
Alla de vuxna som har eller haft problem med ryggen skulle nog tveka många gånger innan de lastar på mer än 100 kg i mark. Då dessa stackare är i majoritet sjunker nog medianen drastiskt.

Lider med dem...

Om alla dom, i vårt kära fosterland som hade problem med ryggen, börjat köra mark så hade vi troligen haft en helt annan ryggstatus idag! Garanterat!!!

Sony
2004-03-02, 22:26

Om alla dom, i vårt kära fosterland som hade problem med ryggen, börjat köra mark så hade vi troligen haft en helt annan ryggstatus idag! Garanterat!!!

Håller med, men farsan tror att bästa sättet att undvika ryggproblem/knäproblem är att inte styrketräna ryggen/benen utan bara allt annat....fantastiskt vad många rationella motargument jag fått ihop men inte hjälper det.. :confused:

MrT
2004-03-02, 23:00

Förmodligen ja.. om det nu inte skulle bli så att det skulle förvärras pga felaktigt utförande.

Min egen åsikt i ämnet är att jag nog skulle satsa på Langsters siffror. Kan återkomma med resultat om sådär 6-7 veckor när jag börjat med bänken igen.

Arne Persson
2004-03-02, 23:32
Originally posted by MrT

Förmodligen ja.. om det nu inte skulle bli så att det skulle förvärras pga felaktigt utförande.

Min egen åsikt i ämnet är att jag nog skulle satsa på Langsters siffror. Kan återkomma med resultat om sådär 6-7 veckor när jag börjat med bänken igen.

Rätt utförande??? Det är bara att gå mina kurser så lär man sig det.:D :D :D

Skämt åtsido, självklart är ett korrekt utförande en förutsättning!

Starke_arvid
2004-03-02, 23:37
Grejen med att man ökar mycket i början av karriären beror mycket på nervsystemet banor, nervbanorna till musklerna blir mer effektivare och aktiverar mer muskelfibrer. Samma sak när folk dopar sig med AAS, styrkan kommer ej ifrån musklerna utan från nerverna i första hand.

När jag bänkade (sist) så pressade jag upp 75kg, böjde 90kg och markade 130kg. Var vid det tillfället 15år och vägde 58kg, 180cm. Jag tycker inte Allans "normer" är för höga, vill säga att man rör på sig lite och inte pillar på fjärkontrollen.

M v h // S_A

MrT
2004-03-02, 23:38

Rätt utförande??? Det är bara att gå mina kurser så lär man sig det.:D :D :D

Skämt åtsido, självklart är ett korrekt utförande en förutsättning!

Då får du komma upp till sthlm och hålla en kurs för div PT-nissar här..

PS. Såg du mitt nya PM?

Arne Persson
2004-03-02, 23:42
Originally posted by MrT

Då får du komma upp till sthlm och hålla en kurs för div PT-nissar här..

PS. Såg du mitt nya PM?

Efterom många PT-nissar-or anser sig fullärda så brukar dom inte närvara vid mina kurser. ;)

Pontus
2004-03-03, 00:05
Usch vad klen man känner sig när man läser här vad alla tog första gången de klev in på gymmet :( Själv tog man knappt 40kg första gången och det var i början av gymnasie-ettan. Alltså runt 15-16 år (drygt 2 år sedan). Å andra sidan så har jag alltid vart klent byggt enligt mig själv och inte hållt på med nån fysisk sport innan mer än löpning och hoppning i friidrott. Nu har man väl tränat upp sig så man är lite mer normalbyggd.

Men detta är annars en bra motivationshöjare till att träna ännu hårdare :thumbup:

Tror Allans siffror är alldeles för höga men samtidigt läser man hur mycket alla lyfte första gången de klev in på gymmet så de kanske inte är så höga som man tror iaf. En del kallar mig "stor" och "biff" (vuxna säger mest stor, och liknande) men ändå tar jag typ samma vikter som många här tog första gången de klev in på gymmet. Å andra sidan kan man hoppas att folket här är lite starkare än medelsvensson. Eller så har jag riktigt kass teknik...

mr_ping2
2004-03-03, 00:11
Hade kunnat betala 200kr för att se min farsa maxa i bänk :)

Powerlifter
2004-03-03, 19:05
Hej alla!, är ny här på forumet och tänkte också dela med mig av mina lyft.

Första gången ja testa att maxa i bänk tog ja 100 kg och var 14 år. Efter det börja ja träna lite halvseriöst och är nu 16år, med följande resultat.

Längd 185 cm
Vikt 95 kg

Bänk 115 kg
Knäböj 150 kg
Marklyft 190 kg

mini2
2004-03-03, 23:10
I min första kontakt med gymmet så mins jag att jag klarade med nöd o neppe smithstången:)

Men fullmag på pecdecen =) Dock med KATASTROFAAAl teknik;)

Fartman
2004-03-04, 13:31
fan man kanske skulle få farsgubben ner till gymmet.. karln är liten och i grund och botten klent byggd. men segare fan får man leta efter, givetvis har han ryggproblem men ändå så fort det ska lyftas i skotrar osv så är han med och lyfter ordentligt. han skulle nog kunna bli ganska stark om han verkligen ville.. han är en såndär envis gubbe som bara pappor kan vara, och som yrke är han mekaniker.. fast vette rackarn om han skulle ta ens sin kroppsvikt i bänk (~65kg) men kanske hyfsat i mark

EDIT: han jobbar åt försvaret

MasterChief
2004-03-04, 14:28
Originally posted by Pontus
Usch vad klen man känner sig när man läser här vad alla tog första gången de klev in på gymmet :(

Du är inte ensam...När jag bestämde mig för att träna i sena tonåren så gjorde jag inte en en enda armhävning, var en överviktigt totalt otränad kille...Det gick över, någorlunda i all fall. :D

Nils
2004-03-04, 14:36
Originally posted by Pontus
Usch vad klen man känner sig när man läser här vad alla tog första gången de klev in på gymmet :( Själv tog man knappt 40kg första gången och det var i början av gymnasie-ettan. Alltså runt 15-16 år (drygt 2 år sedan).
SÅ du var riktigt stark då alltså!
För mig tog det tre fyra, månader av träning innan jag fick upp 30 kilo i bänkpress när jag startade. Som 24 åring...
Bara stången var för tung för att köra vettigt många reps när jag började...

Men det var efter några år av rätt extremt stillasittande.

Nils

-AG-
2004-03-04, 15:00
Jag tror inte att 40 betraktas som mycket när man är 15-16. Tror nog att snittet ligger kring 50kg iaf om jag jämför med vad mina klasspolare och jag gjorde när vi gick högstadiet. Jag vet tjejjer som börjat träna på den vikten.

För fullvuxna (på en vikt av kring 80kg) borde snittet bland otränade ligga kring 60-70kg i bänkpress, 120-140 i marklyft. Knäböj är svårt att ha en uppfattning om, men kring 80-90kg i djupa knäböj kanske? Sedan beror det givetvis på vilket jobb man har. Sitter man bara stilla så hamnar man nog i underkant.

Min tjejj gör efter ett års träning (ett halvår seriöst) hyfsat lätt 3set*5reps på 90kg i knäböj (tävlingsdjup) och 3*5 på 120kg i marklyft. Det borde väl de flesta karlar klara av efter samma tids träning tycker man?

stridis
2004-03-04, 16:04
Nu börjar man undra vad ni vägde när ni gick till gymmet första gången och hiva upp stora vikter? Eller var hela bunten tidigt utvecklade el någe?
Som vuxen tränande(när det gäller styrketräning så är det lite on and off) 22-åring så väger jag 75-76.
mina pbs: 86 i bänk ,i böj vet jag inte men 3*20 med 80 kg zerkerstyle
mark: har inte vågat mig på denna mer än att plocka upp 130 kg.

De flesta tar väl det här men bland icke gym-nissar skulle jag tro att jag är normal för min vikt.

alle
2004-05-16, 20:27
Jag är 18 år och i min åldersgrupp skulle jag tippa på att 60 kg i bänk är ganska normalt. Jag tränar relativt mycket och tar runt 80. Sen i knäböj kanske 70-90 kg är normalt, tar nog 130 själv. Marklyft är nog väldigt lite eftersom det är en övning som kräver relativt mycket teknik.

Det man ska komma ihåg att de som tränar på gym oftast inte är normalt starka utan oftast betydligt starkare än medelsvensson. Den genomsnittliga vuxna personen motionerar ca 1 gång i veckan och knappt äns det.

Fultjack
2004-05-16, 20:42
jag får lätt för mig att gubbar, säg 30-40 års åldern med någorlunda tunga arbeten är rätt starka.

Tycker inte alls att 100 kg i bänk är mycket, inte 150 i mark heller.

Gripper 200 LB
2004-05-17, 00:00
Man undrar var alla superstarka 14-åringar som påstår att dom bänkar 100 kilo har tagit vägen när man är på gymmet för där finns det minsann inga sådana unga killar med en sådan styrka. Jag är 29-år och har tränat till och från under många år, jag har tränat på olika gym, stora som små och jag kan lugnt säga att det är väldigt få individer av det manliga släktet som bänkar 100 kilo och då menar jag folk som har tränat i flera års tid och som har en egen kroppsvikt på runt 80 kg. Dom flesta tränar på vikter från 60-75 kilo.

Har under årens lopp testat några otränade individer och bänkpress resultaten brukar vara 50-65 kilo i maxlyft.

När det gäller marklyft så är det för det mesta under hundra kilo som gäller. Testade en äldre kille på cirka 40-år och med en vikt på strax över 100 kilo, jobbade som lastbilschaufför och lyfte ofta tunga vikter vid avlastningarna och pålastningarna, han lyckades med nöd och näppe att dra upp 100 kilo i marklyft och då blev det med ryggskottsteknik.

Meledsvensson:
Bänk 50-70 kilo
Marklyft 70-100 kilo
Knäböj 60-90 kilo

Allt beror också på genetik och egen kroppsvikt samt vad man jobbar med.

Pingu
2004-05-17, 10:03
När jag lirade hockey så blev jag invigd på gymmet, var en 17 år gammal. Tog 60 kg 2 gånger. Det var 16-19 st i laget som tog mer än mig men när våran säsong var över så var jag enligt tränaren "lagets klart starkaste". Känns som att riktig styrka inte handlar om bänk.

Måste skryta lite. Vi hade när jag var 17 år ett armhävnings test. Vi skulle köra 4 ggr med 1 min vila emellan. Jag körde 370 st vilade 1 min, körde 400 st vilade 1 min , körde 407 st vilade 1 min och avslutade med 381 st :bpump:

mr_ping2
2004-05-17, 10:21
Mmm o sen kom jultomten

Latmasken
2004-05-17, 10:27
60 kg 2 gånger i bänkpress och sen går du och gör cirka 1600 armhävningar. Relax kompis, du behöver inte imponera på oss, vi är alla vänner här.

Karl_alfred
2004-05-17, 11:45
Originally posted by Pingu

Måste skryta lite. Vi hade när jag var 17 år ett armhävnings test. Vi skulle köra 4 ggr med 1 min vila emellan. Jag körde 370 st vilade 1 min, körde 400 st vilade 1 min , körde 407 st vilade 1 min och avslutade med 381 st :bpump:

tjenare! Sånt ljugeri går vi inte äns på här på kollo:smash:

Grahn
2004-05-17, 12:09
Allan brukar inte du skriva att 100kg i bänk oftast är gränsen där det börjar bli svårt att öka?
Nu menar du alltså att det skulle vara något de flesta skulle uppnå efter lite teknikträning?

Player
2004-05-17, 12:58
Måste skryta lite. Vi hade när jag var 17 år ett armhävnings test. Vi skulle köra 4 ggr med 1 min vila emellan. Jag körde 370 st vilade 1 min, körde 400 st vilade 1 min , körde 407 st vilade 1 min och avslutade med 381 st :bpump: [/B]

Efter jultomten kom rudolf hack i häl med sin lysande röda mule...

Pingu
2004-05-17, 13:19
Vad är det med sverige ??? Så fort man gör något som den andra inte har så ska det börjas... Är det avundsjukan det handlar om eller vad är det ???

mangs
2004-05-17, 13:34
Nej, sluta nu hack på Pingu, jag tror på dig.

Det är inte ens peciellt bra att bara klara ca 1600 armhävningar med totalt hela 4 miuters vila. Kom igen när du kör 1600 i ett sträck!

Pingu
2004-05-17, 13:45
Jag lever på gammla meriter :cryout:

Närå jag gör inte mer än 80- 90 st idag men då är jag 40 kg tyngre också :bpump:

Blir jävligt irriterad på att folk hela tiden utgår från att man ljuger

mr_ping2
2004-05-17, 14:32
MC PiNG lär klara det :)

http://www.uxconsulting.com/mc_ping/

grt
2004-05-17, 15:38
tänkte på bänkpressen......när man söker in till polisskolan
så är det väl ett krav att man skall ta minst HELA 50kg! ;)

Gripper 200 LB
2004-05-18, 00:39
Mangs skrev:
Det är inte ens peciellt bra att bara klara ca 1600 armhävningar med totalt hela 4 miuters vila. Kom igen när du kör 1600 i ett sträck!

Nä precis, när jag var ung så gjorde jag 15.000 armhävningar på loppet av 5 minuter och utan vila.
En sak har jag lärt mig på detta forum och det är att en del unga killar verkar lida av mytomani och uppmärksamhetssträvan.

Man fattar ganska snabbt när folk sitter och överdriver eller hittar på, ska man ljuga så kan man göra det med stil och göra så att det inte blir så förbannat uppenbart.

Och sedan på alla "hur mycket lyfter du trådarna" så kommer det alltid in någon som har gjort endast ett inlägg och då i den aktuella tråden och som påstår att den tog 105 kilo i bänkpress och 180 kilo i marklyft första gången dom överhuvudtaget testade det på gym och då förstås i fjortonårs ålder och med en kroppsvikt på 65 kilo, sedan brukar det alltid slinka med någon fånig kommentar om att denne kille efter endast tre månaders oseriös träning och med en massa kexchoklads ätande bänkpressade 130 kilo strikt.

Om dessa killar verkligen existerade i verkligheten så skulle många klubbrekord i styrkelyft öka drastiskt, men nu är verkligheten inte en sådan och alla unga killar som man ser på gymmet fortsätter och kämpar med att bänkpressa 50-60 kilo men i fantasin tar dom 100 kilo strikt med lätthet.

Jag säger inte att det inte finns starka unga killar men dom växer inte på träd den saken är säker.

Pingu
2004-05-18, 07:37
15.000 det var ju dåligt :cryout:

Vad jag egetloigen menade var att många yngre är så fixerade av bänk.Snackas det styrka så är det oftast bänk som det handlar om .....

Herkulez
2004-05-18, 07:44
Originally posted by mr_ping2
MC PiNG lär klara det :)

http://www.uxconsulting.com/mc_ping/ haha vafan är det du soim rappar

mr_ping2
2004-05-18, 10:31
Jeppp :))

Mindek
2004-05-18, 11:32
Vad är det med sverige ??? Så fort man gör något som den andra inte har så ska det börjas... Är det avundsjukan det handlar om eller vad är det ???

Du har aldrig tänkt på att en vanlig svenne gör runt 30 armhävningar och en vältränad uppemot 50? Du drar till med att du gjort över 400 och blir sen förvånad över att folk inser att du ljuger :D

bigmcgee
2004-05-18, 11:39
kings and gods... kings and gods....

mr_ping2
2004-05-18, 11:50
Säkert 400 på en arm med....

Frågan är vad hedman gör i borlänge som bänkar 200+ i 75:an.... då borde han ju göra typ 1500 st

Gripper 200 LB
2004-05-18, 12:51
mr_ping2, du är en av dom vettigare skribenterna här på kolozzeum, gillar dina kommentarer när alla mytomanungdomar sitter och försöker att imponera.

Sedan är denna tråds skapare lite väl optimistisk samt verkar ha läst allt för många Amerikanska kroppsbyggaretidningar och därmed fått helt andra styrkeideal.

Den dagen när vilken otränad Svenne som helst går in på ett gym och bänkpressar 100 kilo med endast lite teknikträning i grunden ska jag lägga ned min träning totalt och för all framtid för att sedan gå över till att slagga i soffan och äta chips hela dagarna men det kommer turligt nog aldrig att hända:smokin:

Jag förstår inte vad det är för mening med att sitta och ljuga på ett forum, är dagens ungdomar så osäkra på sig själva så att dom måste försöka imponera på andra genom att ljuga och dra upp osanna historier. Var man svag första gången man började träna så är det väl bara att skriva ut det och stå för det. Fram för ärlighet.

Allan
2004-05-18, 20:29
Sedan är denna tråds skapare lite väl optimistisk samt verkar ha läst allt för många Amerikanska kroppsbyggaretidningar och därmed fått helt andra styrkeideal.

Ha! Jag har definitivt inte min grund i amerikanska kroppsbyggartidningar. Däremot kan jag hålla med om att jag kanske ser för mycket starka karlar dagligen och att det kan färga min uppfattning.
Men om du läser det första inlägget igen hoppas jag att det framgår att vad jag undrar över är "normalstyrka" - inte vad ett gäng kontorsnissar orkar med utan vad de BORDE orka med.
Strängt taget kan vi egentligen strunta i bänkpressen - eftersom den inte är en särskilt god indikator på allmänstyrka. Däremot står jag för mina uppfattningar när det gäller knäböj och marklyft. Och jag söker fortfarande efter relevant forskning i frågan.

allan

Pingu
2004-05-18, 22:07
Verkar finnas riktigt gladlynta herrar här

Grahn
2004-05-18, 22:10
Borde orka med...tja då blir det ju knivigare :)

Pingu
2004-05-18, 22:19
Sitter och irriterar mig på folk som bara ska kasta skit på andra. Blir så förbannat irriterad på folk som bara kan säga " det är lögn". Vilken jävla anledning skulle jag ha att sitta och skriva lögner, gör det mig starkare intressantare ??? Skulle inte tro det

Nils
2004-05-18, 22:51

Strängt taget kan vi egentligen strunta i bänkpressen - eftersom den inte är en särskilt god indikator på allmänstyrka. Däremot står jag för mina uppfattningar när det gäller knäböj och marklyft. Och jag söker fortfarande efter relevant forskning i frågan.

allan
I så fall borde väl vi ta bort knäböj också.
Djupa knäböj är ju en lite skum sak på det viset att den går djupare än vanligt folk någonsin använder ben. Så det dröjer ett bra tag innan man kan ta särskilt mycket eller ens göra övningen korrekt alls.
Både bänk och böj är ju mycket nya och rätt speciellt övningar i "the iron game".

Av de tre SL övningarna så anser jag bara marklyft är en som säger något om styrkan hos vanliga kroppsarbetares funktionella styrka. Där de också är hyggligt starka jämfört med gymfolket.

Gripper 200 LB
2004-05-19, 00:28
Man får tänka på att vanliga arbetare har en annan utvecklad styrka än vad en gymtränande har. En kroppsarbetande person har oftast en bra uthållighet i musklerna och en bra isometrisk styrka, oftast får man stå och hålla i saker och ting under en viss tid och då i en och samma vinkel, uthållighet används hela tiden då många gör samma rörelsemönster om och om igen dagligen. Det är däremot sällan någon jobbar med att lyfta maxvikter på sitt jobb och därmed utvecklas inte maxstyrkan på samma sätt som hos en som tränar SL eller OL.

Vet många som arbetar mycket med kroppen men som inte alls är starka i SL momenten men däremot är dom segstarka och uthålliga som bara den.

När det gäller marklyft så är det sällan folk lyfter mer än 50-60 kilo på en vanlig arbetsplats idag, då menar jag lyft i form av lådor, säckar och dylika, ponera att du lyfter en massa lådor dagligen som väger 40 kilo styck och då tar jag i (tänk på att en stor potatissäck inte väger mer än 25 kilo) du lyfter detta varje dag under en längre tid och vad händer, dom involverade muskelgrupperna utvecklar uthållighet men styrkan kommer inte att öka nämnvärt eftersom du inte överstiger denna vikt, muskeln finner alltså inte att den behöver öka i styrka för att klara lyftet men den måste öka i uthållighet för att klara att lyfta samma vikt om och om igen. Samma sak händer när man tränar på gymmet, du kan reppa på 120 kilo i marklyft låt säga 15 repetitioner och ditt maxlyft ligger på 140 kilo, fortsätter du att enbart köra dina 15 repetitioner på 120 kilo så kommer du heller inte att öka i styrkan.

Själv har jag jobbat både inom industrin och inom lagerarbetsbranschen där lyft med lådor och säckar förekom hela tiden, jag märkte dock ingen ökning i styrka i SL momenten, inte det minsta utan jag var tvungen att börja träna dessa moment för att verkligen bli stark i dom.

Sedan måste jag också kommentera det faktum att många här verkar tro att bara för att en person väger över hundra kilo så är han automatiskt stark och då kan utan träning lyfta tunga vikter, en relativt missvisande inställning. Visst finns det massor av tunga killar och tjejer som är starka som bara den utan att ha satt sin fot på ett gym men det finns lika många tunga killar och tjejer som är rent ut sagt pinsamt svaga så allt är så individuellt.

Allan jag tror inte att det finns så vidare många tester av det slag som du vill ha, det är ett väldigt komplex ämne då styrka är ett svårdefinierat begrepp. Styrka kan mätas på många olika vis.

mr_ping2
2004-05-19, 12:56
Är det nån som vet vilken övnings armhävningar mest liknar här ?

enzodiac
2004-05-19, 13:14
när jag började träna förra året så vägde jag typ 89 kg ganska knubbig. Började på 30-40 i bänken tror jag, vingligt som fan. Efter 6 månader tog jag 57.5 typ 3-4 ggr. Nu kanske jag tar 65-70 så många ggr. Max vet jag inte. Vet heller inte max i böj eller marklyft. Men jag antar att jag är rätt svag. Är för övrigt 19 år.

Tror det är svårt att mäta normal styrka eftersom det är mycket genetiskt :D Vet ett par polare som går in o tar 70 i bänken utan att ha tränat förr.

Hamrin
2004-05-19, 13:16
Originally posted by mr_ping2
Är det nån som vet vilken övnings armhävningar mest liknar här ?

Borde ju vara bänkpress tycker jag?

mr_ping2
2004-05-19, 13:32
Ja... och pingu, vad väger du o vad tar du i bänk :)

Pingu
2004-05-19, 16:00
Pingu är 180 cm och väger ca 110 kg

Vanlig bänkpress 5 x 140 kg
lutande bänk i smithmaskin 7 x 170 kg
Hantelpress både plan och lutande 9 x 62 kg

Gripper 200 LB
2004-05-19, 16:56
Vanlig bänkpress 5 x 140 kg
lutande bänk i smithmaskin 7 x 170 kg
Hantelpress både plan och lutande 9 x 62 kg

Hur kommer det sig att du tar hela 30 kilo mer i snedbänkpress jämfört med vanlig rak bänk och att du tar lika mycket i sned som rak hantelpress?

Grabbar, hur många armhävningar man gör har inget med hur mycket du bänkpressar att göra. Armhävningar handlar om uthållighet och bänkpress om ren styrka. Ett bra exempel är Dave Patton en av dom bästa armbrytarna i världen tillsammans med john Brzenk, han har varit yrkesmilitär vilka alltid har armhävningar, och chins som träningsövningar, har för mig att han har gjort en 200 armhävningar i ett streck, han har gjort cirka 100 chins i ett streck men vid det tillfället tog han ändå bara 110 kilo i bänkpress som maxlyft. Vet flera militärer som är duktiga på att göra många armhävningar och chins men som ändå inte är speciellt bra i SL momenten.

Pingu
2004-05-19, 18:21
Gripper : Som jag skrev i tråden om vad man tar i bänk så hare jag gjort illa mig i axel, deltoideusen. När jag kör bänk så känns det osäkert, jag är nästan rädd att ta i men när jag kör i smithen går det bra. Man behöver ju inte balanseraskivstången på samma sätt då. Hantelpressen funkar skit bra både plan och sned. Ska försöka övertyga dom 4 andra i styrelsen att vi faktiskt måste ha ett pat ännu tyngre hantlar.....

Håller helt med dig om armhävningar och bänk, det är en jävulsk skillnad på dom övningarna.

Fatalist
2004-05-19, 19:02
Originally posted by Gripper 200 LB

Hur kommer det sig att du tar hela 30 kilo mer i snedbänkpress jämfört med vanlig rak bänk och att du tar lika mycket i sned som rak hantelpress?

Grabbar, hur många armhävningar man gör har inget med hur mycket du bänkpressar att göra. Armhävningar handlar om uthållighet och bänkpress om ren styrka. Ett bra exempel är Dave Patton en av dom bästa armbrytarna i världen tillsammans med john Brzenk, han har varit yrkesmilitär vilka alltid har armhävningar, och chins som träningsövningar, har för mig att han har gjort en 200 armhävningar i ett streck, han har gjort cirka 100 chins i ett streck men vid det tillfället tog han ändå bara 110 kilo i bänkpress som maxlyft. Vet flera militärer som är duktiga på att göra många armhävningar och chins men som ändå inte är speciellt bra i SL momenten.

Eller britten som gjorde 4600 armhävningar på handryggarna, han klarade också runt 110kg har jag för mig.

skaparn
2004-05-19, 21:01
Originally posted by Gripper 200 LB

Ett bra exempel är Dave Patton en av dom bästa armbrytarna i världen tillsammans med john Brzenk, han har varit yrkesmilitär vilka alltid har armhävningar, och chins som träningsövningar, har för mig att han har gjort en 200 armhävningar i ett streck, han har gjort cirka 100 chins i ett streck men vid det tillfället tog han ändå bara 110 kilo i bänkpress som maxlyft. Vet flera militärer som är duktiga på att göra många armhävningar och chins men som ändå inte är speciellt bra i SL momenten.

100 chins!! Det var fasen det grövsta, skulle göra succé på AF-tävlingar. Där gör dom väl knappt hälften?

Allan
2004-05-19, 21:43
Originally posted by skaparn

100 chins!! Det var fasen det grövsta, skulle göra succé på AF-tävlingar. Där gör dom väl knappt hälften?

Arne skulle inte godkänna mer än tio av de där chinsen...

allan

-AG-
2004-05-19, 21:47
Gripper : Som jag skrev i tråden om vad man tar i bänk så hare jag gjort illa mig i axel, deltoideusen. När jag kör bänk så känns det osäkert, jag är nästan rädd att ta i men när jag kör i smithen går det bra. Man behöver ju inte balanseraskivstången på samma sätt då. Hantelpressen funkar skit bra både plan och sned. Ska försöka övertyga dom 4 andra i styrelsen att vi faktiskt måste ha ett pat ännu tyngre hantlar.....

Håller helt med dig om armhävningar och bänk, det är en jävulsk skillnad på dom övningarna.

Men om du kör lutande tar det väl mera på axlarna? Eller lutar du åt andra hållet, dvs med huvudet neråt? Har aldrig hört talas om, eller sett nån som gör mer i lutande än vanlig, såvida det inte är lutande med huvudet neråt... decline.

Gripper 200 LB
2004-05-19, 22:42

Allan, jag tror inte heller att dessa chins är i någon strikt version och inte heller när det gäller alla som gör massor med armhävningar. Oftast är det jäkligt kort väg dom går och dom utför det med snabbhet och explosivitet i både den negativa såväl som den positiva fasen.

Jag gör själv en jäkla massa armhävningar om jag gör korta små snabba armhävningar men går jag ned djupt och ordentligt så blir det inte mer än 60 stycken och då med en kroppsvikt på 80 kilo.

Maaattias
2004-05-19, 22:51
Jag håller med Gripper den dagen en icke-tränande medel-svensson bänkar 100 med endast lite teknikträning lägger jag ner min träning och slöar i soffan med chips...

Mina uppskattningar om vad icke-tränande medel-svensson klarar

Bänk: 65-70 Mark: 80-90 böj: 70

tjejer: bänk 35 mark: 60 Böj : 55 kanske

skaparn
2004-05-20, 06:49

allan

Då var det kanske inte så mycket värt då. Jag klarar ju till och med ett respektabelt antal om jag får kränga, fuska, stöna och vila. För lite discilin i det militära.

Angående normalstyrka.
Räknar ni in en teknikförbättring i styrkan eller är det ren effektutveckling i varje muskel? För här har den som är van att jobba med kroppen då ytterligare en fördel, förutom mer tränade muskler så vet den ju hur man använder dessa på ett optimalt sätt. Då borde kanske en strongmantävling vara bättre för att bedöma styrka eftersom många gymövningar är ganska konstlade rörelser.

Grahn
2004-05-20, 08:38
Sen menar väl amerikanare en annan övning med "chins" än vad vi i sverige gör.

z_bumbi
2004-05-20, 08:45
Originally posted by Grahn
Sen menar väl amerikanare en annan övning med "chins" än vad vi i sverige gör.

Nja, inom militärer räknas både pullup och chins som chins, i övriga fall är det ingen skillnad vad jag har sett. Iofs är det ju stor förvirring vad som gäller även i Sverige när det gäller de olika begreppen.

Att militärer kör en snabbare form av chins med höga reps beror nog mest på en övertro att man ska träna för uthållighet och att man inte ska lägga på sig muskler för då blir man klumpig osv. Det gäller ju förövrigt inom mycket av uthållighetsidrotten fortfarande så det är kanske inte så konstig att en så konservativ organisation som försvaret inte uppdaterar sin träning även om deras liv faktiskt hänger på hur bra tränade de är.

OT Amerikanska försvarets styrketräningsanvisningar är däremot ganska uppdaterade och långt över vad svenska försvaret har lyckats skrapa ihop i officiella papper.

Grahn
2004-05-20, 09:42
Amerikanska armen anställer ju ofta styrketränings tränare för att få specialtrupper i form.

Visst råder det begreppförvirring ang chins och pullups. Tänkte mest på att de felsta rakt av relaterade till AF chins vilket antagligen inte var fallet.

Gripper 200 LB
2004-05-20, 10:58
Kan meddela att jag inte vet själv i vilken form av chins som Dave Patton utförde när han gjorde detta resultat. Det framkom inte, det var taget från en armbrytartidning för några år sedan då det var en intervju med denna armbrytarmästare.

Angående militären så stämmer det rätt bra det z_bumbi skriver, att militären fortfarande går efter uthållighet och inte efter maxstyrka då denna tro om att överutvecklad muskulatur enbart leder till ökad klumpighet och minskad kroppslig flexibilitet. Det är därför man favoriserar övningar såsom chins och armhävningar och andra former av uthållighetstränande övningar. Å andra sidan så är uthållighet en av grundstenarna för att man ska kunna bli en bra yrkesmilitär då det handlar om att kunna gå långa sträckor med tung packning osv.

mr_ping2
2004-05-21, 07:17
Visserligen har man gått upp en del i vikt sen man var 18... och då gjorde jag ungefär 70 armhävningar på raken, men jag tror nog jag skulle lösa flera nu alltså.

Bara för man kör nära maxvikter hela tiden betyder inte att man är klen i många reps. Efter mitt sista träningspass löste jag 29 reps på 60 med fötterna på bänken, hade säkert gjort 35-37 eller nåt om jag börjat med det.

Jag håller fast vid det... bänkpress och armhävningar är samma sak. Det enda jag kan tänka mig som skiljer är musklerna som håller uppe svanken.

Allan
2005-10-08, 17:59
Jag bumpar den här, till förnöjelse för andra. Men håll igen på vad ni själva tog första gången som sextonåringar. Normalstyrka kan bara avse vuxna män.

allan

Jax
2005-10-08, 18:05
Själv tar jag följande efter ca 1 år gymtränande, till och från. Mest från fram tills november förra året då jag började träna gym 3-4 ggr i veckan. Nu är det dags att börja minska igen. Måste löpträna hårt inför maran.

Bänk: Klarat 75, men det var efter ett bröstpass. Maxar aldrig i vanliga fall.
Benböj: Gör fyror på 100. Vet inte vad jag tar max.
Marklyft: Gjorde 125 idag som sista rep med ett taskigt knä. Kanske kan ta några kilo till.

Väger 73 kg och är 183 cm så jag är lite tanigare än medelsvensson. Däremot så har jag nog lite bättre kondition. 21 år förövrigt.
Tack för den bumpningen Allan. Det var roligt att se vad jag klarade när jag började skriva på forumet.

Nu är siffrorna 100/115/175 (vikt 78kg). Dvs inte tillräckligt stark i böjen för att vara normalstark enligt dina siffror. Men det ska nog lösa sig det också.

tp_88
2005-10-08, 18:28
Jag tvivlar faktiskt starkt på att genomsnittsvärdet av Sveriges ( världens? ) män gör 130-100-150 första gången de tränar styrka och testar SL-momenten. Jag skulle bli väldigt förvånad...

Däremot finns det säkerligen många som gör bra mycket mer, speciellt i mark t.ex.. Men genomsnittsvärdena tror jag aldrig kommer upp dit.

Jacksatan
2005-10-08, 18:37
De där siffrorna är helt åt helsike. 130kg i böj om man ska gå djupt klarar ju inte ens alla elitfotbollsspelare. Vad gäller bänk är 100kg helt uteslutet då folk som tränat 3år ibland inte tar 100.

Allan
2005-10-08, 18:44
Jag har kontaktat arbetsterapeutdelen på min företagshälsovård (Previa), och de tyckte nog att bänken och böjen var överdimensionerade. Men inte så mycket. När man kört bromsbandsmaskinen på Bosön visar det sig att fysiskt aktiva men icke seriöst tränande vuxna män, dvs har kommit ur puberteten. är avsevärt mycket starkare i både mark och böj än man kunde tro.
I förlängningen kan ju det ju också vara en del av förklaringen till varför somliga unga människor har så svårt att lägga på sig muskler - de har inte ens styrkemässigt kommit upp till vad de normalt borde klara, och då blir det givetvis svårt att också lägga på sig muskler. De har fortfarande kvar att fylla sin åldersmässiga styrketillväxt.
Tilläggas bör att man alltså inte enbart har en naturlig volym- och längdtillväxt. Man har också en naturlig styrketillväxt; dvs en icke-tränande vuxen man är naturligt starkare än en icke-tränande tonåring.

allan

Allan
2005-10-08, 18:45
De där siffrorna är helt åt helsike. 130kg i böj om man ska gå djupt klarar ju inte ens alla elitfotbollsspelare. Vad gäller bänk är 100kg helt uteslutet då folk som tränat 3år ibland inte tar 100.

Det har naturligtvis att göra med kroppsvikten också. Men ge lite egna förslag.

allan

Lillgrabben
2005-10-08, 19:01
Bara en liten inflikning från min sida!

Om man har tränat i mer än 3 år & fortfarande inte bänkar 100 kg, vid en förmodad kroppsvikt över 60-70 (?) kg är det lika bra att man slutar med styrkis & börjar med boule. Då har man gjort ngt seriöst fel.

För att återgå till grundfrågan anser jag att böjvikten är något tung, likaså även bänkvikten. Däremot är nog markvikten i det eminenta förslaget väl så lätt.

shibi
2005-10-08, 19:04
http://www.t-nation.com/readTopic.do;jsessionid=EA025A30B2833F2B45A57BA101 FD6FFD.hydra?id=772906
:booty:

Jay-Z
2005-10-08, 19:14

Kanske för 60 i bänk, 70 i knäböj och 90 i marklyft. Max.

Baha
2005-10-08, 19:15
Schysst tråd, jag missade den förr.

Jag tror dagens snitt-normalstyrka ligger lägre än vad den gjorde förr just eftersom folk inte gör mkt i form av kroppsarbete, iaf vis ngrlunda samma kroppsvikt och det är ju inte så konstigt heller.

Kan vara rätt knäckande ibland när man ser vilken styrka en del har som aldrig ens tränat förr, riktigt grymt är det.
:)

Zakath
2005-10-08, 20:51
http://www.t-nation.com/readTopic.do;jsessionid=EA025A30B2833F2B45A57BA101 FD6FFD.hydra?id=772906
:booty:

Allan hade visst lite fel, hehe!

"Percentage of men who consider themselves "physically fit": 69
Percentage who actually are: 13" :D :thumbup:

Allan
2005-10-08, 20:54

Va?

allan

Zakath
2005-10-08, 21:00
Va?

allan

Statistiken var en bra bit under dina gissningar, inget illa menat :)

Ett till kul citat: "Percentage of men who don't belong in a gym: 88"

Helena B
2005-10-08, 22:09
Va den där sidan statistik på vad medlet ligger på, förstod inte riktigt?

BENCH PRESS :
83 - 116

Alltså att tjejer tar mellan 36-52 kilo i bänk, låter jätte mycket för att vara medel. Jag har flera kompisar som knappt orkar göra en press med stången.

jwzrd
2005-10-08, 22:22
Kanske för 60 i bänk, 70 i knäböj och 90 i marklyft. Max.

Men.. det är inga vikter alls. Tänk efter nu, 70kg i knäböj är nada, samma med 90 i marklyft.

jwzrd
2005-10-08, 22:23

"Percentage of men who consider themselves "physically fit": 69
Percentage who actually are: 13" :D :thumbup:

Hmm, var har Allan fel?

Three pigs
2005-10-09, 00:13
Men.. det är inga vikter alls. Tänk efter nu, 70kg i knäböj är nada, samma med 90 i marklyft.
För en svensson som har suttit still i soffan och på kontoret i hela sitt liv så tror jag nog att det är tungt.

Rock'nRoll
2005-10-09, 00:51
Jag har kontakt med arbetsterapeutdelen på min företagshälsovård (Previa), och de tyckte nog att bänken och böjen var överdimensionerade. Men inte så mycket. När man kört bromsbandsmaskinen på Bosön visar det sig att fysiskt aktiva men icke seriöst tränande vuxna män, dvs har kommit ur puberteten. är avsevärt mycket starkare i både mark och böj än man kunde tro.
I förlängningen kan ju det ju också vara en del av förklaringen till varför somliga unga människor har så svårt att lägga på sig muskler - de har inte ens styrkemässigt kommit upp till vad de normalt borde klara, och då blir det givetvis svårt att också lägga på sig muskler. De har fortfarande kvar att fylla sin åldersmässiga styrketillväxt.
Tilläggas bör att man alltså inte enbart har en naturlig volym- och längdtillväxt. Man har också en naturlig styrketillväxt; dvs en icke-tränande vuxen man är naturligt starkare än en icke-tränande tonåring.

allan

Vid vilken ålder når man oftast sin styrke peak?

Erik__
2005-10-09, 01:34
Jag har aldrig sett någon som tar mindre än 90kg i marklyft tror jag, inte sett så mkt dock.

jwzrd
2005-10-09, 01:38
För en svensson som har suttit still i soffan och på kontoret i hela sitt liv så tror jag nog att det är tungt.

Men nu snackar vi medelsvennson, inte en svensson som suttit still i soffan och på kontoret i hela sitt liv.

Nils_
2005-10-09, 02:10
En byggarbetare går runt med tunga verktyg hela dagarna, pressar upp ex träskivor på andra våningen osv. Sedan äter de flesta rätt mycket också, förhållandevis till medelsvensson, det är vad min erfarenhet säger. Kollar du på ett butiksbiträde som inte lyfter annat än posten under sitt brevinkast och äter nudlar till till lunch, så är troligen hans muskler väldigt underutvecklade, förhållandevis till byggarbetaren.

Tre femtedelar av kroppsvikten i bänk, hela i böj och lite över hela i mark. De känns som rimliga siffror om man ska generalisera grovt.

Liten Men Fet
2005-10-09, 02:48
Som det sägs så tror jag att den genomsnittslige 30-40 åringen är markant starkare än den som precis fyllt 20. Bänken är nog lite överdimmensionerad men med lite teknikträning tror jag det är många som hystar upp 75-80 kilo.
Mark borde många kunna vråla upp iallafall 120 kg på vilja om även om man är lite stillasittande, ben vet jag inte men 100 iallafall.
Jag tränar ju på 8*80 i benböjen och jag har precis börjat samt att jag är en sticka.

Man får inte glömma att dom som har kontorsjobb är ganska slappa efter 15 år, men med lite träning så bord 70 åka upp i bänk utan prob, dom som jobbar med kroppen klarar säkert mer.

Jag har en syssling som har tävlingssimmat när han var ung tonåring, han slutade med det och gått å pluggat tills han var 24. Han har bara blivit mindre å mindre men sista året hade han studieuppehåll och jobbade som snickare.
Nu ser han ut som om han lagt på sig 10 kg muskler och borde nog klara 100 med lite teknikträning i bänken och säker 150 i mark.

Han har bra gener och de som jobbar som byggnadsarbetare hystar nog rätt friskt i bänk, mark och benböj.

Kontorsjobbarna kanske bara går sönder om man testar dom?

Jay-Z
2005-10-09, 07:56
Men nu snackar vi medelsvennson, inte en svensson som suttit still i soffan och på kontoret i hela sitt liv.

Är det inte just det som karaktäriserar medelsvensson? ;)

AngelLove
2005-10-09, 07:59
Om man har tränat i mer än 3 år & fortfarande inte bänkar 100 kg, vid en förmodad kroppsvikt över 60-70 (?) kg är det lika bra att man slutar med styrkis & börjar med boule. Då har man gjort ngt seriöst fel.

Howcome ?

Popeye
2005-10-09, 08:04
Tror vi har en hel hög blivande medaljörer här på forumet. *popcorn*
Allan> Trór dina gissningar är tokhöga när man tar med i beräkningarna att Svenssons idag till allt större del är just kontorsråttor. Kroppsarbetarna blir bara färre och färre.
Sedan kan jag tänka mig att de flesta utgår ifrån män utan övervikt men se er omkring i samhället... Övervikt har blivit det normala idag. Och fett lyfter inga vikter.

Givet en otränad svenson (80kg) så skulle jag gissa bänkar kanske 60kg.
Böjer samma 60kg med fullt djup. DÄremot så är många förbluffande starka i marklyftet och där kan jag tänka mig en bit över +100kg, exakt hur mkt vågar jag inte ens gissa på.

Själv så känner jag mig mkt klen när man hör alla biffar här.

Zakath
2005-10-09, 11:06
Förresten stod det ju att män är i som bäst form vid 23 års ålder, i genomsnitt.

Liten Men Fet
2005-10-09, 15:40
Förresten stod det ju att män är i som bäst form vid 23 års ålder, i genomsnitt.

I bäst form ja, men det är ju inte samma sak som starkast. Jag tror dom flesta är starkare när dom är 30 än när dom är 20. Observera TROR :)

Zakath
2005-10-09, 15:44
I bäst form ja, men det är ju inte samma sak som starkast. Jag tror dom flesta är starkare när dom är 30 än när dom är 20. Observera TROR :)

Annan statistik jag har ur boken "You can compare apples to oranges" (tror den heter så) är att den genomsnittliga mannen ökar i styrka tills han är 39 år, efter det dalar styrkan. Men jag är inte säker, kan ha feltolkat (kan ha varit den genomsnittlige atleten eller liknande), men det talar ju FÖR att en 39 årig man är starkare än en 23 årig.

morte
2005-10-09, 16:15
Jag gissar på att normalmannen i medelåldern tar max 60 i bänk, 100 i mark, och inte kan knäböja öht, krävs lite rörlighet för att ens kunna göra det, och jag tror inte normalgubben har den rörligheten)

den normala vuxne mannen av något fräschare årgång tar väl en 80 i bänk, 130 i mark och även han 0kg i knäböj, pga att han är också för stel.

En normal nyss-vuxen-man har väl ungefär samma styrka som gubben, men han kan nog böja en 80-90 också.

meathead
2005-10-09, 16:17
Nog jäkligt svårt att säga att det ens finns en norm när det gäller styrka. Det som är mest avgörande är ju ens jobb. Följde med ner till ett gym en gång när jag var 19 (var soffpotatis sedan år tillbaks då). 176 cm @ 67 kg. Tog 130 i mark x1 . 45 i bänk (67,5 efter 3 veckor)träningsvikt, 200 i stående vadpress träningsvikt. 240 i benpress träningsvikt. Axlar, biceps, triceps var helt obefintliga. Jobbade som montör och drog mest tunga maskiner på pallar på asfalt med rullgrus på. Var en del uppförsbackar. ;)

MilkmaN
2005-10-09, 16:20
Hm, jag som kanske markar 120x1, böjer 75x1 och bänkar 70x1 (uppskattningsvis) är ändå bra mkt starkare än de gubblag som vi möter i handbollen. De är medelålder 25 kanske och dem har inte speciellt mycket att sätta emot...

delta_mats
2005-10-09, 16:52
Jag är helt övertygad om att en fullvuxen man runt 30 år är starkare än vad många tonåringar här tror. Kommer själv ihåg när jag var i den åldern och trodde mig vara lika stark som farsan. Visserligen hade han haft många fysiska jobb och även tränat en hel del. Men när jag blev lite äldre förstog jag ju att våra låtsasbrottninslekar var just bara lek för honom medans jag tog i allt jag orkade och kanske enligt mig vann någon gång.

Har mannen/kvinnan jobbat med fysiskt ansträngande jobb är dom förmodligen hyggligt starka. Betydligt starkare än alla tonåringarna (även dom som styrketränar) Även om dom vid ett första försök kanske inte är så stark i gymövningar pga av dålig teknik. Men ge dom en månad och testa igen.

Dom som aldrig rört på sig och haft ett stillasittande jobb lär förmodligen var rejält klena. Då i samma klass som alla tonåringarna här på kollo. Bara dom fått en månad att träna in tekniken så är dom förbi dessa också.

Så stor skillnad tror jag det är mellan en ungdom och en fullvuxen man.
Hoppas jag retat upp någon med detta inlägg. Är helt seriös och menar det jag skriver.

shibi
2005-10-09, 17:21
Jag är helt övertygad om att en fullvuxen man runt 30 år är starkare än vad många tonåringar här tror. Kommer själv ihåg när jag var i den åldern och trodde mig vara lika stark som farsan. Visserligen hade han haft många fysiska jobb och även tränat en hel del. Men när jag blev lite äldre förstog jag ju att våra låtsasbrottninslekar var just bara lek för honom medans jag tog i allt jag orkade och kanske enligt mig vann någon gång.

Har mannen/kvinnan jobbat med fysiskt ansträngande jobb är dom förmodligen hyggligt starka. Betydligt starkare än alla tonåringarna (även dom som styrketränar) Även om dom vid ett första försök kanske inte är så stark i gymövningar pga av dålig teknik. Men ge dom en månad och testa igen.

Dom som aldrig rört på sig och haft ett stillasittande jobb lär förmodligen var rejält klena. Då i samma klass som alla tonåringarna här på kollo. Bara dom fått en månad att träna in tekniken så är dom förbi dessa också.

Hoppas jag retat upp någon med detta inlägg. Är helt seriös och menar det jag skriver.

så sant.

Allan
2005-10-09, 17:31
Bara dom fått en månad att träna in tekniken så är dom förbi dessa också.

Jag tror att det är en viktig iakttagelse. Det tar ett par pass att jobba in tekniken; därför är det rätt ointressant vad man tar första gången man går in i gymet. Det passet säger inte ett smack om grundstyrkan..

allan

trasan
2005-10-09, 17:32
Är nog rätt mycket från person till person.. Min farfar e runt 80 år och skulle nog bänka 100.. *flex*

Inzza
2005-10-09, 20:33
heum, ända erfarenheten jag har av detta är väl min chef.

han har jobbat som dj i 18 år. i slutet av 80 och början på 90 när det var vinyl som gällde så bar han två st prippsbackar med vinylskivor i varje hand, 4 gånger i veckan, fram och tillbax till bilen :P dvs 100 meter kanske.

Han har sådan jhevla styrka i nävarna nu så det är löjligt.

MilkmaN
2005-10-09, 22:15

Den erfarenhet jag har av kraftmätning med vuxna är att dem inte är speciellt starka. Nu talar vi inte om rena lyftmoment utan den rent funktionella styrkan ute på plan. Sedan finns det ju självklart undantag som är grymt starka också.

Liten Men Fet
2005-10-09, 23:13
Den erfarenhet jag har av kraftmätning med vuxna är att dem inte är speciellt starka. Nu talar vi inte om rena lyftmoment utan den rent funktionella styrkan ute på plan. Sedan finns det ju självklart undantag som är grymt starka också.

Prova och utmana alla män i släkten på armbrytning, jag lovar att ni kommer bli förvånade över hur starka gubbarna är.

Känner en bilmekaniker som väger 70 kilo och spöar 100 kilos fetton som gymmar i armbrytning utan att grimasera det minsta.

olwe
2005-10-09, 23:28
Speciellt sådana musklegrupper som underarmar och greppstyrka är gubbarna stakra i. även rygg brukar de vara bra i om de inte har någon förslitningsskada.

Skitlez
2005-10-10, 05:41
Djurgårdens fotbollslag har ju som mål att hela deras lag skall kunna bänka 90kg och ta 150 i knäböj.
Än så är de tydligen inte riktigt där enligt intervju med deras fystränare, då är ändå Djurgården ett av de starkare lagen i allsvenskan.
Tycker med dessa fakta att bänkstyrkan och knäböjen låter lite väl överskattad för att vara medelsvensson.
En del kommer väl säkert säga nu att fotbollsspelare är svaga, men de är nog
bra mycket bättre tränade än en medelsvensson.

-AG-
2005-10-10, 08:11
Varför bry sig om vad "medelsvensson" gör i böj, bänk och mark öht?

Eva_E
2005-10-10, 08:41
ok vad tror ni normal män/kvinnor lyfter i press över huvudet? (Inte stöt) jag gissar på 55 för män o 45 för kvinnor (tar min frus lyft som norm igen).

Du har en rätt stark fru du Robban!!!

Ta en titt i tjej-journalerna här på Kollo! De är ju definitivt inget genomsnitt av den kvinnliga befolkningen, bland annat är de flesta som skriver tämligen unga. Men inte är 55 kilo i bänk och 45 i press över huvudet nåt som en "vanlig" tjej gör sådär på en kafferast, det är i alla fall min erfarenhet!
Jag tränar på ett ganska genomsnittligt personalgym. Jag klarar 50 kg i bänk på en bra dag... men det är jag tämligen ensam om bland damerna där...

Skulle nog gissa på sådär 35-40 kg i bänk för en vanlig hyfsat tränad kvinna som inte tränar på gym, och kanske 30 eller så i press ovanför huvudet. Bara sådär mellan tummen och pekfingret...

Eva

shibi
2005-10-10, 14:50
Speciellt sådana musklegrupper som underarmar och greppstyrka är gubbarna stakra i. även rygg brukar de vara bra i om de inte har någon förslitningsskada.
the legendary old mans grip :hbang:

Yankeee
2005-10-10, 16:19
Skulle nog gissa på sådär 35-40 kg i bänk för en vanlig hyfsat tränad kvinna som inte tränar på gym, och kanske 30 eller så i press ovanför huvudet. Bara sådär mellan tummen och pekfingret...

Inte en chans i var du vill att en kvinna som inte går på gym eller styrketränar på annat sätt klarar 30 kg i militärpress. Hur många kvinnor har du sett som ens klarar stången (20kg)?

Sheogorath
2005-10-10, 16:33
Ok, om vi ska komma ner till verkligheten nu, så snackar vi 15-30 kg i bänkpress för tjejer, och 10-20 i press ovanför huvudet.

jwzrd
2005-10-10, 16:42
Inte en chans i var du vill att en kvinna som inte går på gym eller styrketränar på annat sätt klarar 30 kg i militärpress. Hur många kvinnor har du sett som ens klarar stången (20kg)?

Bao-Bao gör det! Men vad vet hon, hon tränar ju basics och inte som whimpbrudar som inte törs ta i :/

Yankeee
2005-10-10, 17:18
Bao-Bao gör det! Men vad vet hon, hon tränar ju basics och inte som whimpbrudar som inte törs ta i :/

Jao, men hon har en tränare som heter duga ;)

jwzrd
2005-10-10, 19:14
Jao, men hon har en tränare som heter duga ;)

Som dessutom saltade vikterna en smula :em:

Ralle
2005-10-10, 19:49
Jag gissar rätt vilt som dom flesta, men om man kollar runt på gymmet på vad dom som är "äldre" tränar på så skulle jag väl gissa runt 70-80 i bänken, 90-100 i böjen kanske inte SL djup men runt 90grader iaf. I marklyften så tror jag att det kan vara rätt mycket jag själv tar CoC1 typ 18ggr men min farsa som visserligen jobbar som skogsarbetare är mycket starkare än mig i nyporna. 120-130 tror jag nog att en hel medelsvensson kan dra upp

Something
2005-10-10, 20:57
Jag tog första gången iår på testerna i skolan, 75 i bänk, och 147.5 kilo i knäböj. Mark har jag aldrig kört dock. Nu tar jag iofs 90 i bänkpress men det är lite annorlunda så det får inte räknas för tillfället, kan ni ju gärna läsa om och kommentera här--> http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=53317

Jag är 19 år, väger 78 kilo och är 1.75 lång.

Men dom där medel vikterna som nämns i första inlägget verkar vara lite i överkant, eller iallafall hoppas jag det, pinsamt annars ju >_<

Henke83
2005-10-10, 21:30
Jag tror att era föreställningar om starka byggnadsarbetare är en smula förlegade. Ok det förekommer en del tynga lyft om man gämnför med kontors råttor men det mesta som det konkades runt på förr förflyttas idag med maskiner. Men visst är byggnads arbetare och övrigt folk som andas friskluft 8 timmar om dagen skenerellt sett starkare.
Jag arbetar som kyrkvaktmästare bär runt 90-100 kilos sten socklar på axeln, handfyller gravar på 45min (ca 4ton jord) största delen av grav grävningen sker lyckligtvis numera med maskin. Sista biten för att nå djupet 2m får man dock fortfarande ta för hand.

Mandus
2005-10-10, 21:43
Vikterna som nämns i diskussionen är ju helt befängt överdrivna, speciellt de för kvinnor. En kvinna som inte tränar på gym skulle klara 30 kg i press över huvudet? Aldrig.

jwzrd
2005-10-10, 22:25
Vikterna som nämns i diskussionen är ju helt befängt överdrivna, speciellt de för kvinnor. En kvinna som inte tränar på gym skulle klara 30 kg i press över huvudet? Aldrig.

Snackar du flicka eller kvinna nu? Snackar du att hon får testa några gånger, få tekniken korrigerad och sen bli övertygad om att hon faktiskt ska ta i? Tjejer som vill tränar inte nådigt hårt på gymmet. Hur många brudar har du sett göra 15 reps på 400 i benpressen?

Jense
2005-10-11, 15:52
en byggnadsarbetare är starkare än roland, 25 sittandes och programerar 15 timmar om dagen. har helt klart med vad man gjort innan man maxar.

som byggare får man träning varesig man vill eller ej i jobbet, som programerar får mani ingen fysisk träning.. skulle va att kisa med ögonen om man har dålig syn sen är det förutsättningar som gener och sånt som spelar stor roll också. har en god vän som maxade 120kg i bänk i smith första gången han provade bänk och han har inte tränat annat än lite fotboll som ung.. sen har jag en annan polare som kämpar med 35.

jwzrd
2005-10-11, 16:41
en byggnadsarbetare är starkare än roland, 25 sittandes och programerar 15 timmar om dagen. har helt klart med vad man gjort innan man maxar.

som byggare får man träning varesig man vill eller ej i jobbet, som programerar får mani ingen fysisk träning.. skulle va att kisa med ögonen om man har dålig syn sen är det förutsättningar som gener och sånt som spelar stor roll också. har en god vän som maxade 120kg i bänk i smith första gången han provade bänk och han har inte tränat annat än lite fotboll som ung.. sen har jag en annan polare som kämpar med 35.

Vad säger du om programmerare egentligen? *flex*

Jense
2005-10-11, 16:42
Vad säger du om programmerare egentligen? *flex*

att ni är klena fjollor sålänge ni inte tränar, säger jag :D

när ni tränar är ni bara fjollor..fjolla.

fjoll fjolli fjolle fjollfjolla

jwzrd
2005-10-11, 16:43
att ni är klena fjollor sålänge ni inte tränar, säger jag :D

när ni tränar är ni bara fjollor..fjolla.

fjoll fjolli fjolle fjollfjolla

*cry*