handdator

Visa fullständig version : Gå miste om händelser när man tar kort?

mattepatte
2013-06-30, 09:04
Går man miste om härliga upplevelser när man istället för att bara vara där, tar fram kameran för att "fånga ögonblicket"?
Diskutera.

Exhale_
2013-06-30, 09:08
Beror på tillfälle kan jag tycka. Att ta fram kameran och fota en solnedgång eller sevärdhet kan jag tycka förhöjer ögonblicket/känslan men däremot kan det ta bort "ögonblicket" om man tar fram mobilkameran för att föreviga en måltid eller något trivialt.

MrBoris
2013-06-30, 09:23
Jag tror på att kamera (och facebook specifikt) förstör mycket av känslan av t.ex. semester. Man fokuserar alldeles för mycket på att ta bilder som ska se bra ut för andra, istället för att njuta där och då av ögonblicket.

Andy.da.wohoo
2013-06-30, 09:25
Ibland, ja.

MasterChief
2013-06-30, 09:28
På konserter blir jag alltid förvånad hur många som väljer att filma istället för att "vara där". Vad ska man med en taskig mobilfilm till när man lätt kan hitta 1000 till på YT om exakt samma konsert övergår mitt förstånd. Undrar hur många som egentligen tittar på dessa filmer med usel kvalitet?

KalleTeodor
2013-06-30, 09:35
Jag tror på att kamera (och facebook specifikt) förstör mycket av känslan av t.ex. semester. Man fokuserar alldeles för mycket på att ta bilder som ska se bra ut för andra, istället för att njuta där och då av ögonblicket.

vem säger att man ska fota för andra? Man fotar väl för en själv så man kan gå tillbaka och återuppleva semestern igen genom bilderna man tagit.

Tricklew
2013-06-30, 09:39
vem säger att man ska fota för andra? Man fotar väl för en själv så man kan gå tillbaka och återuppleva semestern igen genom bilderna man tagit.

Nej, man tar dom för att lägga upp 34 bilder på facebook som kommer generera ett par likes och 2 kommentarer. Folk och deras djävla kameror de inte kan lägga undan i 5 minuter.

Robbmeister
2013-06-30, 09:44

Ja för det är värt att minnas hotellfrukosten eller hur ett par flygplansvingar ser ut :D

BigIron
2013-06-30, 10:14
På konserter blir jag alltid förvånad hur många som väljer att filma istället för att "vara där". Vad ska man med en taskig mobilfilm till när man lätt kan hitta 1000 till på YT om exakt samma konsert övergår mitt förstånd. Undrar hur många som egentligen tittar på dessa filmer med usel kvalitet?

Ja eller folk som åker på semester utomlands och väljer att filma hela kalaset istället för att bara ta lite kort, vem orkar sitta och gå igenom 30 minneskort med film för att sen klippa och redigera allt?

Hur många gånger har man själv inte varit iväg på något, tagit en massa kort för att sen bara ha sakerna liggandes kvar på kameran utan att varken kolla eller lägga över bilderna.

Ronn
2013-06-30, 10:19
Det tror jag definitivt, det har blivit viktigare att visa upp saker man vart med om än att själv uppleva dom, många praktiskt taget tävlar i hur aktiva dom är på fritiden.

Olegh
2013-06-30, 10:20
Kanske, beror ju på varför man tar kort.

KalleTeodor
2013-06-30, 10:25
Ja för det är värt att minnas hotellfrukosten eller hur ett par flygplansvingar ser ut :D

sitt sällskap och det man upplever tillsammans är värt att minnas.

mattepatte
2013-06-30, 10:36
sitt sällskap och det man upplever tillsammans är värt att minnas.

Jag är inte rädd att jag glömmer det om jag inte tar kort.

tntballe
2013-06-30, 10:40

Det kan även vara ett sätt att förstärka minnet av specifik resa, minnen brukar inte vara så skarpa efter några år.

mattepatte
2013-06-30, 10:42
Det kan även vara ett sätt att förstärka minnet av specifik resa, minnen brukar inte vara så skarpa efter några år.

Förstår tanken, men känns därför som att man är på semestern för att "vi gör detta för framtiden", och inte för att ha kul nu.

tntballe
2013-06-30, 10:54
Förstår tanken, men känns därför som att man är på semestern för att "vi gör detta för framtiden", och inte för att ha kul nu.

Jo, tror nog att vissa överdriver och gör så. Men som med så mycket annat så stör det inte stunden om man gör det med måtta.

KalleTeodor
2013-06-30, 10:55

har man varit på 1000 resor så är det lätt att glömma bort vissa :P

Sniggel
2013-06-30, 10:59
Det handlar väl om att ta kort med måtta och förstånd.
Tyvärr tror jag att många är på väg att sabba sina upplevelser genom att visa upp allt.
Man träffas, säger "det här måste vi ta bild på", "vi lägger upp på fejjan!", sen samlas alla/en stor del av gruppen omkring mobilen och kollar. En gnutta osocialt imo.

Exdiaq
2013-06-30, 11:39
Allt för ofta, ja.

Red Apple
2013-06-30, 12:37
Man ska fota saker, inte händelser imo. Händelserna är oftast beroende av kontext, något som inte kan fångas på ett fotografi. Sen finns det ju undantag.

http://4.bp.blogspot.com/_COnkiDzcPPA/S86KXRYie2I/AAAAAAAAEiw/14XYCPLO9PI/s1600/iceland-volcano-lightning-1_19113_600x450.jpg