Visa fullständig version : Ägg!!!
Tjena!
Tänkte höra lite om mina ägg.
Då jag inte orkar stå och koka upp ett gäng varje morgon kokar jag alla 25 på en gång och lägger dem i kylen.
Speler det nån roll näringsmässigt att ha färdigkokta ägg i kylen eller kvittar det?
shirunai
2004-03-01, 16:40
kvittar, n¨är du väl har tillagat dem, kalla ägg äger
Hur många ägg äter du på en dag:confused:
Koka ett gäng ägg men låt dem inte bli äldre än 4-5 dagar i kylskåpet.
Kokta ägg håller sig sämre än råa.
Brukar väl bli en 3-4 stycken till frukosten och ibland ett par senare med en macka som mellanmål.
Men 4-5 dar alltså, bra att veta mina har nog legat där upp mot en 10 skulle jag tro
jag äter alltid kalla ägg, smakar betydligt bättre
Glenner_84
2004-03-02, 20:21
Originally posted by abjorn
jag äter alltid kalla ägg, smakar betydligt bättre
Tycker dom är godare varma men kalla är gott det me :love:
Nykokta varma ägg äger! :hbang:
Du kan inte bara koka för dagens? Plocka ut några ägg ur en kastrul när klockan ringer är ju inte allt för jobbigt. ;)
Färska saker känns alltid bättre än gamla.
King Grub
2004-03-02, 20:45
Kokta, kalla och skivade ägg på en rågmacka, med rikligt med Kalles ringlat ovanpå! :eating:
Originally posted by King Grub
Kokta, kalla och skivade ägg på en rågmacka, med rikligt med Kalles ringlat ovanpå! :eating:
har precis avnjutit tre stycken såna mackor... mums :eating: :eating:
Köper själv en 30-platta, slänger ned dem i den största grytan som finns hemma, kokar så länge det behövs, kyler ned och lägger in i kylskåpet. Sen försvinner de på allt mellan 2-3 dagar.
Gör dock detta i perioder.. blir lite för mycket med ägg vareviga dag. Just nu är jag inne i en leverpastej/gurkperiod :D
tycker dem är godast rumstemerade så jag kokar upp mina på kvällen o låter dem ligga på diskbänken i en skål under natten och dagen.
King Grub
2004-03-03, 05:19
Originally posted by Olsson
tycker dem är godast rumstemerade så jag kokar upp mina på kvällen o låter dem ligga på diskbänken i en skål under natten och dagen.
Bakterihärd? :MrT:
Till alla äggätande!
Vill uppmärksamma er på en annan Kaviar än Kalles. Nämligen en som heter Ejderns kaviar. Innehåller om jag minns rätt 2,5% fett och väldigt hög romhalt. Riktigt god kaviar som fungerar kanon under en hård diet!!
Själv har jag börjat äta råa kravmärkta ägg - tre om dagen. Har tagit till mig teorin om att vi mår bättre på icke tillagad mat. Måste tillstå att jag blivit bättre i magen sen jag började med råa ägg...
Originally posted by Klein
Själv har jag börjat äta råa kravmärkta ägg - tre om dagen. Har tagit till mig teorin om att vi mår bättre på icke tillagad mat. Måste tillstå att jag blivit bättre i magen sen jag började med råa ägg...
Salmonella risken!!!!
nån som testat inlaggda ägg ?
King Grub
2004-03-03, 11:41
Originally posted by abjorn
nån som testat inlaggda ägg ?
Enda formen av ägg jag inte uppskattar.
Bakterihärd? :MrT:
så länge jag behåller skalet på så är det väl ingen fara under 1 dygn ?
King Grub
2004-03-03, 11:47
Originally posted by Olsson
så länge jag behåller skalet på så är det väl ingen fara under 1 dygn ?
Enligt Kronägg skall kokta ägg förvaras i kylskåp.
Originally posted by Action
Salmonella risken!!!!
Jag svarar med en undersökning från 2002 omskriven på http://www.healingdaily.com/detoxification-diet/raw-eggs.htm:
A study by the U.S. Department of Agriculture in 2002 (Risk Analysis April 2002 22(2):203-18) indicates that only 2.3 million, out of the 69 billion eggs produced annually, are contaminated with salmonella.
So this really means that only 0.003 % of eggs are infected. Viewed another way, only 1 in every 30,000 eggs is contaminated with salmonella, which shows how uncommon this problem actually is.
Kan också tillägga att råa ägg ger absolut NOLL äggfisar till skillnad från tillagade ägg och det är bra mycket bättre näringsvärden dessutom.
King Grub
2004-03-03, 14:32
Och den som äter det trettiotusende ägget skiter nog i statistiken, på fler än ett sätt.
Min bror fick salmonella en gång på 70-talet, och han tappade från runt 80 kilos kroppsvikt till runt 50 snabbt som ögat. Deff!
King Grub
2004-03-03, 14:33
Kan också tillägga att råa ägg ger absolut NOLL äggfisar till skillnad från tillagade ägg och det är bra mycket bättre näringsvärden dessutom.
Du får gärna förklara på vilket sätt näringsvärdet är bättre.
Hur ändras näringsvärdet när du kokar äggen?
Vad gäller salmonellarisken håller jag nog med om att den är liten men varför chansa bara för att man vill dra i sig råa ägg? Chansen är förövrigt mindre i Sverige än i USA men i alla fall..
Originally posted by z_bumbi
Hur ändras näringsvärdet när du kokar äggen?
Per definition ÖKAR näringsvärdet när kroppen kan ta upp biotinet.
Temperaturen inuti ägget blir knappt 70° under några minuter så värmeförlusterna av de övriga vitaminerna är minimala.
Jämför sedan detta med att få salmonella och få kraftiga diareér flera dagar i rad, med några veckors mellanrum så har näringsvärdigt öket ENORMT.
Man kan gå månader med salmonella i magen. Man har diare´några dagar för att därefter må utmärkt några veckor för att därefter igen få diare´.
Man har diarre´några dagar ...
Tja, hur många som är "några" är väl en definitionsfråga ... kan bara säga att jag tyckte det var alldeles för många. Inte så många att jag slutat smaka på sockerkakssmeten, men definitivt "för många" för att jag skulle överväga tre råa ägg om dagen. Så mycket bättre torde proteinupptaget inte bli ens om man jämför med kremerade ägg. ;)
Man kan gå månader med salmonella i magen. '
Exakt. Och vad gör man under tiden? Jo, smittar alla i sin omgivning. Schysst värre ...
Det faktum att jag mår bättre på råa ägg jämfört med kokta är talande nog. Ni kan ju vifta med siffror/lab assays fram och tillbaka men *min* matsmältningsapparat ger blanka sjutton i dem.
Hörru, somliga deffar faktiskt! Oförskämt!
/adde
King Grub
2004-03-03, 16:07
Det faktum att jag mår bättre på råa ägg jämfört med kokta är talande nog. Ni kan ju vifta med siffror/lab assays fram och tillbaka men *min* matsmältningsapparat ger blanka sjutton i dem.
Javisst, men varifrån kom "betydligt bättre näringsvärden"?
Javisst, men varifrån kom "betydligt bättre näringsvärden"?
"Näringsvärden" är ett meningslöst begrepp om det friställs från den/det som ska ta upp näringen. Jag får inga ruttna gaser/dålig avföring av råa ägg till skillnad från kokta; alltså smälter jag råa ägg mycket bättre och därför är råa äggs näringsvärden bättre för mig och eftersom "äggfisar" är ett känt begrepp så måste det ju gälla bra många fler.
King Grub
2004-03-03, 16:59
Okej! Jag har skickat ett brev till Livsmedelsverket och bett dem lägga till en kolumn i näringsvärdetabellerna för äggfisefaktorn. :D
"Äggfisefaktorn" är symptomet, dålig matsmältning är orsaken. Fast den är ju inte lika lätt att skämta bort...
Har klämt 1 liter minimjölk under dagen idag, och se på tusan det blev äggisar av mjölken. Är lite olika ibland reagerar min mage på vissa grejer som ägg, mjölk osv medans det oftast inte är någon fara. Dom dagar (kvällar) det händer, får jag byta plats med min dotter för jag får inte sova i dubbelsängen....Omeletten jag lagade på kvällen verkar ha lugnat ner magen, fast det var 6 äggvitor.
Originally posted by bubbe
Har klämt 1 liter minimjölk under dagen idag, och se på tusan det blev äggisar av mjölken. Är lite olika ibland reagerar min mage på vissa grejer som ägg, mjölk osv medans det oftast inte är någon fara. Dom dagar (kvällar) det händer, får jag byta plats med min dotter för jag får inte sova i dubbelsängen....Omeletten jag lagade på kvällen verkar ha lugnat ner magen, fast det var 6 äggvitor.
Det kan ibland ta ganska lång tid mellan intag av olämplig kost och magbesvär - upp till ett par dar - så detta kan ju förklara oregelbundenheten med din mage. Mitt förslag är att du slutar upp helt med mjölkprodukter och ägg under några veckor och se om du blir symptomfri. Sojaprodukter ställer också till det för magen och är allmänt osund mat så dem tycker jag du ska låta bli för all framtid.
"Äggfisar" innebär att din kropp inte mår bra av det du stoppat i dig, så till handling!
Kan tillägga att när du varit symptomfri under över en veckas tid så kan du börja med ägg under en vecka och se om dom ställer till med nåt och därefter mjölk eller vice versa - dock viktigt att du låter magen vila mellan testperioderna ifall du får "äggisar" av endera produkten.
Jag är lite nyfiken på vad det egentligen är i ägget som gör att vissa människor får riktigt räliga äggfisar. Är det protein koncentrationen? Fast det kan det väl inte vara, med tanke på att det inte är så många som klagar på äggfisar efter att dom ätit kyckling.
Sen måste jag hålla med Klein om att äggfisar inte kan vara optimalt då det måste vara ett tecken på att kroppen inte är riktigt nöjd.
Originally posted by Fellan
Jag är lite nyfiken på vad det egentligen är i ägget som gör att vissa människor får riktigt räliga äggfisar. Är det protein koncentrationen? Fast det kan det väl inte vara, med tanke på att det inte är så många som klagar på äggfisar efter att dom ätit kyckling.
Jag är övertygad om att det är upphettningen som är boven i dramat. Enzymer, vitaminer och proteiner förändras i ägget och kan inte längre användas av kroppen.
Originally posted by Fellan
Sen måste jag hålla med Klein om att äggfisar inte kan vara optimalt då det måste vara ett tecken på att kroppen inte är riktigt nöjd.
Ägg innehåller gott om svavelrika aminosyror. Och svavelföreningar luktar oftast starkt och illa!
Jag är övertygad om att det är upphettningen som är boven i dramat. Enzymer, vitaminer och proteiner förändras i ägget och kan inte längre användas av kroppen.
När du kokar ägget stelnar vitan vid ca 65 grader och efter en stund når värmen in till gulan som stelnar också den vid 65 grader.
Vitan hinner inte bli varmare än 75 - 80 grader och absolut aldrig över 100 grader.
Vid dessa temperaturer sker ingen speciell nedbytning av vitaminer eller några andra komponenter utöver de vanliga 10 - 30 % som sker vid nästan all tillagning.
Att enzymer denatureras hör till sakens natur när vitan stelnar men temperaturen blir inte så hög att enskilda aminosyror bryts ned.
Är det nyttigt med 4-5 ägg per dag, har för mig max 3...är de en kolesterolmyt kanske
//Aki
King Grub
2004-03-30, 19:42
Originally posted by Aki
Är det nyttigt med 4-5 ägg per dag, har för mig max 3...är de en kolesterolmyt kanske
//Aki
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/search.php?s=&action=showresults&searchid=142599&sortby=lastpost&sortorder=descending
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.