Visa fullständig version : uträkning av kroppsfettprocent
paranoid
2004-03-01, 16:10
Hej,
Finns det någon tillförlitlig formel för uträkning av procent kroppsfett?
Förut fanns det på Coacha.se en sida där man kunde man fylla några variabler (jag tror det var midjemått och vikt) och så räknades en kroppsfettsprocent ut.
Är det någon som känner till en sådan formel?
Mvh,
Cecilia
King Grub
2004-03-01, 16:13
Det finns inga sådana uträkningar som fungerar. Bara nys.
Kalipermätning är att rekommendera om du vill ha en rätt exakt mätning.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=18812&highlight=fettm%E4tning
paranoid
2004-03-01, 16:34
OK, Barbapappa,
Var kan man köpa en kaliper och har du någon mer exakt beskrivning på hur man gör när man mäter? (De som diskuterade detta i ovan inklistrade tråd verkade så osäkra)
/Cissi
http://www.rustyiron.net/bodyfat.htm
Jag har några till men ska kolla om de går att lägga in..
paranoid
2004-03-01, 18:15
Tack, Bumbi!
Perfekt med bilderna som sidan länkar till också!(http://www.testosterone.net/articles/209body2.html)
Har du förresten köpt någon av dessa två kalipers som nämns i texten? Eller har du något annat inköpsställe att rekommendera?
Jag tänkte länka till den artikeln också. :)
Jag köpte min från Paulun för några år sedan, då fick man en hel låda med måttband, instruktioner, en video (Usel.) samt kalipern. Jag har för mig att han numera har enbart kalipern också vilket är vad jag skulle köpa.
Sen har nog frågan varit uppe några gånger också så gör en sökning.
paranoid
2004-03-01, 22:01
OK, Bumbi.
Jag vet inte om jag missuppfattar dig eller inte. Var det bara boxen eller boxen inklusive kalipern som var usel? Dvs, får Pauluns kaliper godkänt av dig?
AndersHermansson
2004-03-01, 22:22
MoNGo från KoNGo :love:
paranoid
2004-03-01, 22:24
Hej ditt söta lilla mongo!
Skall vi träna imorgon bitti då eller?
AndersHermansson
2004-03-01, 22:27
Ja vi ska
:bpump:
tills vi
:cryout:
Originally posted by paranoid
OK, Bumbi.
Jag vet inte om jag missuppfattar dig eller inte. Var det bara boxen eller boxen inklusive kalipern som var usel? Dvs, får Pauluns kaliper godkänt av dig?
Jag har inte testat någon annan och jag har inte använt den så mycket så jag kan nog inte uttala mig så noga om hur bra den är jämfört med andra, jag har den mest som en kul grej. Mer kan jag nog inte säga.
Det finns ett antal trådar om det här har jag för mig så kollar du runt lite så hittar du nog något matnyttigt i frågan.
vilken av dessa har du z_bumbi?mätning (http://www.paulun.com.vegasys.net/fitnessbocker/?page=shop/browse&category_id=6834dda8e3e6e5aa18bafc63a57fd04a&ps_session=c474648fa896abbb6e149654a169726d)
Manko: Practical body composition kit har jag. Jag har sett samma kaliper utan lådan men det var tydligen inte på Paulun.
Skulle jag jobba med det så verkar Harpenden kaliper vara bra. :)
tycker du att jag ska köpa "Accu-Measure Fitness 2000 Personal body fat tester" eller det där kittet?
Originally posted by manko
tycker du att jag ska köpa "Accu-Measure Fitness 2000 Personal body fat tester" eller det där kittet?
Accu. etc etc ser ut som den kaliper jag har och som ingår i kitet, jag skulle i det fallet köpa kalipern enbart då allt övrigt som ingår i kititet finns på nätet.
Eller så lägger man mellanskillnaden på en annan kaliper och får upp kvalitet några steg, har ingen koll i världen på var man kan hitta en sådan däremot.
okej, tror då att jag kommer att beställa enbart kalipern.
Jag har en "Accu-o.s.v", och det fungerar bra för mitt ändamål, som är att följa med hur fläsket lägger sig/försvinner...
Som komplement använder jag våg, måttband och framförallt spegel.
Jag räknar med att mätningarna med "accu" inte är så superexakta men jag ser i alla fall om jag går upp eller ner i fläsk, vilket är det viktigaste
beställde du din från paulun ?
Originally posted by manko
beställde du din från paulun ?
Japp.
När man gör en fettmätning med bioimpedans räknar den med "strukturfetter" och andra fetter som egentligen inte hindrar musklerna från att synas?
Eller räknas bara det fettet som sitter emellan huden och musklerna...?
Originally posted by paranoid
OK, Barbapappa
:laugh: :laugh: :laugh:
King Grub
2004-03-07, 20:09
Originally posted by Krystal
:laugh: :laugh: :laugh:
Vad är så överväldigande lustigt?
Jag har Barbapapa i min avatar...
Och Barbastark och Barbaskön hälsar:
Originally posted by King Grub
Vad är så överväldigande lustigt?
Jag har Barbapapa i min avatar...
Och Barbastark och Barbaskön hälsar:
haha, förlåt mig, blev bara så :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.