Visa fullständig version : Unga överdoserar prestationshöjare
http://www.dn.se/nyheter/sverige/unga-overdoserar-prestationshojare/
http://www.dn.se/nyheter/sverige/nastan-alla-jag-kanner-tar-dem/
Ptja, diskutera? cofffee
Sverige har till skillnad från de övriga skandinaviska länderna inte någon lagstiftning som säger att kosttillskott ska godkännas av en myndighet innan det säljs på marknaden.
Här importeras tillskotten fritt, och kontrolleras först i efterhand av kommunernas livsmedelsinspektörer genom stickprov i enstaka butiker, något som enligt Daniel Selin bara ger slumpmässig koll på de substanser som säljs.
Det här tycker jag är intressant. En hårdare kontroll tidigare låter vettigt i mina öron. Sen är jag skeptisk över att använda PWO av typen som CRAZE bara för att man ska träna.
filmjölk
2013-06-25, 05:25
Förbjud skiten.
Sverige har dock lagar som gör att tullen godtyckligt att kasera tillskott som är lagliga för att dom tycker att det finns nåt i dom som i framtiden kan bli klassat.
Sen synefrin är ganska milt, jag misstänker starkt att dom flesta av dessa överdoser som dom snackar om är snarare koffeinet som är boven.
Sen bör ju folk tänka lite själva, man kan överdosera allt,tom vatten i stora mängder är mindre trevligt för kroppen.
Oljeblixten
2013-06-25, 05:54
Jag vet lite halvstöriga bekanta som kör craze och grejer samt tar 3x rekommenderad dos. Vad gör man åt saken? Jag brukar retas att de inte kan träna utan sin lilla snuttefilt osv för det är ju faktiskt så det är, ingen av dem har blivit vältränad av heller.
Prestationshöjaren Craze, som misstänks ha orsakat hjärtstillestånd hos en ung man i Kalmar förra året, har förbjudits på marknaden.
Faktafel. Produkten säljs fritt.
Förbjud skiten.
Varför det? Det är förbaskat tråkigt att gymma. Prestationshöjare gör det hela roligare och det blir mer träning utförd.
TheOne1994
2013-06-25, 06:58
Jag vet lite halvstöriga bekanta som kör craze och grejer samt tar 3x rekommenderad dos. Vad gör man åt saken? Jag brukar retas att de inte kan träna utan sin lilla snuttefilt osv för det är ju faktiskt så det är, ingen av dem har blivit vältränad av heller.
+1
fortsätt retas :)
DJJOHANSSON
2013-06-25, 07:04
I live my life one scoop at a time'
Pudzianovski
2013-06-25, 07:29
Nu överdriver jag något men....
Det är väl inte helt ovanligt att jag ser unga killar som lägger 20 minuter innan och efter passet på att blanda massa fjantiga drinkar. Kan väl tycka att det gått till överdrift. När jag började träna så var det rulltårta och nyponsoppa som gällde. Fast då kostade iof rulltårtorna på Konsum bara 10 kr styck.
cofffee
awesomooo
2013-06-25, 08:04
Craze, not even once
Ska vi förbjuda allt som KAN tänkas skada oss vid felaktig användning så får vi förbjuda rätt mycket....
Oredsson
2013-06-25, 08:31
Jag brukar alltid hålla mig till den angivna dosen men upplever ändå ibland stora obehag. Fick psykiska problem och sömnbesvär av Craze så den slutade jag med. Tycker dessa produkter verka vara farliga om jag ska vara ärlig.
gratefuldead
2013-06-25, 08:34
Ska vi förbjuda allt som KAN tänkas skada oss vid felaktig användning så får vi förbjuda rätt mycket....
Visst är det så. Men förbud av Craze känns ganska legit då det innehöll spår av något dopingklassat preparat har jag för mig. Men som du säger, ska vi börja förbjuda oss av prestationshöjare med enbart lagliga substanser kan vi förbjuda ganska mycket, hur drar man gränsen? Kaffe & Red bull är ju även prestationshöjare.
Men i vilket fall, så himla trist att det blir så här. Men jag är inte förvånad att det inte är helt ovanligt att folk råkar illa ut. Kan tänka mig att det är en jättehäftig grej bland ungdomar som tränar att ta Craze eller andra PWOs.
Synd att artikeln inte nämner lite siffror. Hade varit kul att veta hur mycket protein och koffein dessa kids stoppar i sig!
Själv ligger jag på 500-1000mg koffein om dagen, via koffeintablett, kaffe och Gakkic, har aldrig märkt av hjärtklappning osv..
Det är väl inte helt ovanligt att jag ser unga killar som lägger 20 minuter innan och efter passet på att blanda massa fjantiga drinkar. Kan väl tycka att det gått till överdrift. När jag började träna så var det rulltårta och nyponsoppa som gällde. Fast då kostade iof rulltårtorna på Konsum bara 10 kr styck.
cofffee
Det var fan bättre 1862. :d
Kan tänka mig att det är en jättehäftig grej bland ungdomar som tränar att ta Craze eller andra PWOs.
Ungdomar är dumma i huvudet. Get ju lite mer liv åt trådar som: 'Dumma mamma låter mig inte ta kosttillskotten a, b och c'
Crippa90
2013-06-25, 09:03
Så är det. Men det skulle inte förvåna mig om folk tänker "det är lagligt, alltså är det ofarligt" och tar många gånger mer än vad som rekommenderas.
Detta är inget argument för att det ska förbjudas, utan mer en tanke över hur dessa människor ska klara sig i livet utan en personlig assistent som tänker åt dom. :)
En kompis tog typ 3-4x normal dos Craze och 2 redbulls före träning, slutade med att han låg på sjukhus på dropp med hjärtklappningar och puls/BT upp i skyn...
BobaFett
2013-06-25, 09:12
En kompis tog typ 3-4x normal dos Craze och 2 redbulls före träning, slutade med att han låg på sjukhus på dropp med hjärtklappningar och puls/BT upp i skyn...
Det där låter jävligt katabolt och oopti, vad fan tänkte han? *screwy*
Det där låter jävligt katabolt och oopti, vad fan tänkte han? *screwy*
"Hoppas detta ger JÄÄVLA bra pump" XD näe fan vet jag vad han tänkte lol.
Förbjud skiten.
+1 på Grahn. Bara för att någon/några IDIOTER (precis vad dom är) struntar i vad som står under rekommenderad dos så är inte det PWOn/tillverkarens fel. Drick 20 koppar kaffe och du lär uppnå samma effekt, ska vi förbjuda den skiten också? Bättre kan du, filmjölk.
filmjölk
2013-06-25, 09:19
Varför det? Det är förbaskat tråkigt att gymma. Prestationshöjare gör det hela roligare och det blir mer träning utförd.
Behöver du bli hög för att motivera dig att träna skulle jag vilja rekommendera terapi och kanske någon form av ssri.
GOAD*flex*
Annars är det väl kaffe & snus.
Arne Persson
2013-06-25, 09:22
Behöver du bli hög för att motivera dig att träna skulle jag vilja rekommendera terapi och kanske någon form av ssri.
Håller faktiskt med dig fullt ut i dina bägge inlägg.:)
Folk är ju helgalna i och beroende av all PWO-skiten idag!
krubkungen
2013-06-25, 09:23
Goad?
Goad?
Gallon of amoniak a day*popcorn*
BobaFett
2013-06-25, 09:29
Jag tycker att kosttillskott ska vara kosttillskott och inte uppåttjack.
Protein, kreatin, vitaminer, omega3 etc. är OK men PWO's är fan ett konstigt påfund egentligen. Varför inte bara legalisera roids när man ändå marknadsför skiten som det och påstår att det har samma effekt. Förmodligen nyttigare att spruta in en liten mängd som har bra effekt i stället för att trycka i sig kilovis med kemikalier som ändå inte funkar :P
Säger inte att jag tycker att det är OK med steroider men PWO's kan inte vara så mycket nyttigare.
Visst är det så. Men förbud av Craze känns ganska legit då det innehöll spår av något dopingklassat preparat har jag för mig.
Absolut. Vi förbjuder Craze på basis av att du har för dig att den innehöll det ena eller det andra. Ta reda på fakta innan du uttalar dig i ämnet.
Red Bull och vodka är ju annars populärt att få hjärtproblem av.
Att det är fånigt att vara "beroende"( seriöst överanvänt ord numera... ) av tillskott för att träna är ju inte en god basis för att förbjuda direkt även om det är sant.
Träningsfundamantalism, tja det är väl kanske inte värre än religiös sådan iofs.
Att bli hög är associerat med narkotika. Löjligt att använda sådana ord när syftet med att ta PWO är att piggna till litegrann.
Det är lite som att gå ut, och klubba nykter. Inget man gör så ofta när man vänjt sig vid att vara onykter/dyngrak på krogen - ung samma med PWO kanske?
Och varför vill alla överdramatisera och förbjuda ngt mest för att man själv ogillar/inte hittat fördelen med att brukda kosttillskottet?
VAd är ert problem egentligen? varför ska det behöva gå ut över allmänheten?
Alkohol har sannoilikt mer och fler bieffekter, samt dokumenterade sjukhusfall och andra tråkiga konsekvenser för vårt samhälle - ser inte samma människor brösta sig för förbjudande av det.
Hyckleri
Arne Persson
2013-06-25, 09:52
Det är lite som att gå ut, och klubba nykter. Inget man gör så ofta när man vänjt sig vid att vara onykter/dyngrak på krogen - ung samma med PWO kanske?
Och varför vill alla överdramatisera och förbjuda ngt mest för att man själv ogillar/inte hittat fördelen med att brukda kosttillskottet?
Alkohol har sannoilikt mer och fler bieffekter, samt dokumenterade sjukhusfall och andra tråkiga konsekvenser för vårt samhälle - ser inte samma människor brösta sig för förbjudande av det.
Hyckleri
Ge dig nu! Det har ju blivit helt urspårat med alla jävla PWO:n som avlöser varandra med det ena namnet sjukare än det andra. För vissa går det uppenbarligen inte alls att träna längre utan att först ha överdoserat rejält med någon cool PWO...
TheOne1994
2013-06-25, 09:54
Ge dig nu! Det har ju blivit helt urspårat med alla jävla PWO:n som avlöser varandra med det ena namnet sjukare än det andra. För vissa går det uppenbarligen inte alls att träna längre utan att först ha överdoserat rejält med någon cool PWO...
+1 på Arne !
har 2 styvsöner som är 20. Dom pwo:ar tamejfan hela tiden.
Kan man inte bara träna typ ? Det funka liksom innan eller hur....men folk var nog smaratre förr :)
Jävla jante lag, avund sjuka svennskar!!!
Vi har ju kultiverat en bild av att tränande handlar mer om att stoppa i sig allehanda konstiga preparat mer än att träna så det är kanske inte så konstigt.
Men är generella förbud verkligen en vettig lösning? Personligen dricker jag kaffe i parti och minut, skulle troligen ha svårt att jobba utan kaffe, kaffeförbud eller bör jag styra upp problemet själv?
Guskleto
2013-06-25, 10:00
Förbjud skiten.
Word! Folk som tar sådant är noll i mina ögon. Kaffe, vatten och gammalt hederligt proteinpulver är det som gäller.
Word! Folk som tar sådant är noll i mina ögon. Kaffe, vatten och gammalt hederligt proteinpulver är det som gäller.
Ja tacka vet ja den PWO du gillar. Må Gud förbarma sig över dem som riskerar att vara noll i dina ögon.
Guskleto
2013-06-25, 10:05
Ja tacka vet ja den PWO du gillar. Må Gud förbarma sig över dem som riskerar att vara noll i dina ögon.
Vem gillar folk som fuskar?
Förbjud PWO:s för unga.
Det har gått till överdrift helt klart.
Hyckleri
Jäkla tramserier. Varför gör du liknelser till andra händelser för att rättfärdiga andra dumheter? Går det inte diskutera denna frågan isolerat?
Inte relaterat till din kommentar:
Här finns till exempel många sopor som tappar lusten, t.o.m. slutar att träna när deras PWO tar slut. Hur kan det egentligen gå så långt?
lol
Guskleto
2013-06-25, 10:09
Här finns till exempel många sopor som tappar lusten, t.o.m. slutar att träna när deras PWO tar slut. Hur kan det egentligen gå så långt?
För att PWO är att likna med en drog.
Non sequitur.
spoonchest
2013-06-25, 10:15
cofffee
Sant. När jag började träna var jag inte mycket bättre själv. PWOn skulle tajmas med minutprecision för att kunna få ut bäst effekt på gymmet.
Som en vidareutveckling på den okunskapen kan jag ju säga att träningen inte blev speciellt hård ändå. Att man var utmattad av allt curlande berodde nog mer på PWOn skulle jag tro.
Det här tycker jag är intressant. En hårdare kontroll tidigare låter vettigt i mina öron. Sen är jag skeptisk över att använda PWO av typen som CRAZE bara för att man ska träna.
Det där är dock skitsnack av någon som inte håller koll på lagstiftningen.
Tullen har full rätt att beslagta saker de MISSTÄNKER innehåller olagligheter. De stod helt tandlösa inför alla nya pissdroger tills att den applicerades.
Guskleto
2013-06-25, 10:18
Non sequitur.
Jag tolkar det som att du har slut på goda argument.
Jag tolkar det som att du har slut på goda argument.
Vad är det du försöker säga egentligen? Du gav en non sequitur (något som inte har över huvud taget med ämnet vi diskuterar att göra.) Här snackar vi om problemet med att många överdoserar PWO:er och/ eller rent av använder dem helt i onödan.
Vill du diskutera vad som är fusk och hur man bör känna sig som en nolla i dina ögon så kanske du kunde starta en blogg ärligt talat :)
Bra att man använder ordet prestationshöjare istället för att bara säga kosttillskott. Nästa steg är att få tidningarna att sluta se prestationshöjare som kosttillskott, det kommer underlätta diskussionerna med okunniga något enormt.
Guskleto
2013-06-25, 10:25
Vad är det du försöker säga egentligen? Du gav en non sequitur (något som inte har över huvud taget med ämnet vi diskuterar att göra.) Här snackar vi om problemet med att många överdoserar PWO:er och/ eller rent av använder dem helt i onödan.
Vill du diskutera vad som är fusk och hur man bör känna sig som en nolla i dina ögon så kanske du kunde starta en blogg ärligt talat :)
Vad det gäller bloggandet så tror jag du talar av egen erfarenhet.
Angående ämnet så tycker jag att det som man inte klarar utan PWO, och då särskilt i överdrivna mängder, inte räknas. Det är högst relevant för trådens ämne så sluta lek låtsasmoderator och kom in i matchen.
Vad det gäller bloggandet så tror jag du talar av egen erfarenhet.
Angående ämnet så tycker jag att det som man inte klarar utan PWO, och då särskilt i överdrivna mängder, inte räknas. Det är högst relevant för trådens ämne så sluta lek låtsasmoderator och kom in i matchen.
Vem bryr sig om vilka du tycker är nollor? Vem fan bryr sig om vad du tycker räknas? Det är inte det minsta relevant för någon över huvud taget vad du tycker räknas så länge du inte sätter reglerna för andra - t ex genom att vara regelförfattare för något sportförbund.
Jag tycker själv att problemet med folks missbruk av PWO:er snarare är att de riskerar fysiska och psykiska biverkningar på sikt. Att ämnena är allt annat än leksaker och att det verkar vara otroligt lätt att bli beroende (i någon mening) av dem.
Värst av allt, så klart, är inte hjärtstilleståndet i Kalmar utan att bli illa omtyckt av Guskleto på kolozzeum.
Mackan58
2013-06-25, 10:42
Förbjud skiten.
Förbjud alkohol istället.
unkle magons576 1 filimalk 0
Guskleto
2013-06-25, 10:42
Vem bryr sig om vilka du tycker är nollor? Vem fan bryr sig om vad du tycker räknas? Det är inte det minsta relevant för någon över huvud taget vad du tycker räknas så länge du inte sätter reglerna för andra - t ex genom att vara regelförfattare för något sportförbund.
Jag tycker själv att problemet med folks missbruk av PWO:er snarare är att de riskerar fysiska och psykiska biverkningar på sikt. Att ämnena är allt annat än leksaker och att det verkar vara otroligt lätt att bli beroende (i någon mening) av dem.
Värst av allt, så klart, är inte hjärtstilleståndet i Kalmar utan att bli illa omtyckt av Guskleto på kolozzeum.
Haha! Vaknat på fel sida eller är du beroende av PWO?
De flesta preppar inte för att det är dels olagligt men också för att det anses som fusk. Vad det gäller PWO så är det både lagligt och dessutom så anses det inte som fusk av gemene man. Min högst personliga åsikt är PWO borde likställas med prepp och tar man det så är man en fuskare som inte är välkommen i min värld.
Att jag inte har ditt stöd eller något sportförbund gör ingen skillnad då min åsikt är min åsikt *kissass*
Enligt vilket regelverk är PWO fusk? WADA tycker ju t.ex. inte det.. och det är väl ändå det regelverk som de flesta stora sportorganisationer går efter.
Om man använder PWO behöver man verkligen se över sitt tränande...
Guskleto
2013-06-25, 10:50
Enligt vilket regelverk är PWO fusk? WADA tycker ju t.ex. inte det.. och det är väl ändå det regelverk som de flesta stora sportorganisationer går efter.
Så vad säger WADA om du tar fem skopor Craze?
De flesta preppar inte för att det är dels olagligt men också för att det anses som fusk. Vad det gäller PWO så är det både lagligt och dessutom så anses det inte som fusk av gemene man. Min högst personliga åsikt är PWO borde likställas med prepp och tar man det så är man en fuskare som inte är välkommen i min värld.
Att jag inte har ditt stöd eller något sportförbund gör ingen skillnad då min åsikt är min åsikt *kissass*
Varför är det fusk? Om alla får ta det så är det ju inga konstigheter.
Ok vid träning, testar positivt vid tävling?
Ja, helt klart sovit jävligt dåligt men jag undrar fortfarande vad din poäng är. Jag använder inga PWO:er över huvud taget sedan många år.
Det finns ämnen som förekommer/ förekommit i PWO:er som faktiskt _har_ "likställts med prepp" (för att använda dina uttryck) i att de har förbjudits. Jag är dåligt uppdaterad på exakta substanser men DAA tror jag är förbjudet nu. (Eller? - spelar förvisso ingen roll.)
Arne Persson
2013-06-25, 10:53
Förbjud alkohol istället.
unkle magons576 1 filimalk 0
Varför drar du in alkoholen här? Klassiskt knasargument...
Du ska nog sätta dig i ett hörn nu, Guskleto. Du svamlar om helt ovidkommande saker. Hurril har ju en en poäng som verkligen är raka bananer.
Inte heller jag förstår inte hysterin som uppkommit på sistone angående att man "måste" superdosera PWO för att träna (ja, jag har själv kört några PWO's i mitt liv.)
Jävla kids som alltid ska överdriva.
Guskleto
2013-06-25, 10:55
En annan viktig aspekt att ha i bakhuvudet är att tillverkarna är mycket snabba på att få ut nya saker på marknaden vilket innebär att det kan dröja innan saker och ting blir förbjudna. Det är samma sak med olika droger där det sker exakt samma sak och lagstiftaren har svårt att hinna med för att tillverkarna hittar på nya saker hela tiden.
Således är inte ett förbud alla gånger vägledande i denna frågan.
Nu är jag inte vidare insatt i innehållet i craze specifikt men omnågot så är det S6-klassat. Precis som annan centralstimulantia (metamfetamin, efedrin, kokain, etc.).
Ämnen som t.ex. koffein och synefrin ligger på watchlist och kommer väl förmodligen att bli S6-klassade i någon framtid.
tldr: WADA och RF bryr sig inte ett skit om du äter femtioelva burkar Craze när du tränar.
En annan viktig aspekt att ha i bakhuvudet är att tillverkarna är mycket snabba på att få ut nya saker på marknaden vilket innebär att det kan dröja innan saker och ting blir förbjudna. Det är samma sak med olika droger där det sker exakt samma sak och lagstiftaren har svårt att hinna med för att tillverkarna hittar på nya saker hela tiden.
Således är inte ett förbud alla gånger vägledande i denna frågan.
Du får också skilja på vad som är förbjudet enligt lag och vad som är otillåtet enligt WADA och RF. Heroin är t.ex. olagligt att bruka, men räknas inte som fusk att använda på träning enligt WADA och RF.
Guskleto
2013-06-25, 10:57
Ja, helt klart sovit jävligt dåligt men jag undrar fortfarande vad din poäng är. Jag använder inga PWO:er över huvud taget sedan många år.
Det finns ämnen som förekommer/ förekommit i PWO:er som faktiskt _har_ "likställts med prepp" (för att använda dina uttryck) i att de har förbjudits. Jag är dåligt uppdaterad på exakta substanser men DAA tror jag är förbjudet nu. (Eller? - spelar förvisso ingen roll.)
Även fast du inte vill förstå vad jag säger så tror jag att du faktiskt gör det.
Var det inte Portugal som legaliserade all PWO?
För att vända på steken. Ni som förespråkar förbud: vad är det som skall förbjudas exakt och på vilka grunder?
Guskleto
2013-06-25, 10:59
Du ska nog sätta dig i ett hörn nu, Guskleto. Du svamlar om helt ovidkommande saker. Hurril har ju en en poäng som verkligen är raka bananer.
Inte heller jag förstår inte hysterin som uppkommit på sistone angående att man "måste" superdosera PWO för att träna (ja, jag har själv kört några PWO's i mitt liv.)
Min åsikt är ju min åsikt och detta är ett forum så jag förstår inte din poäng riktigt.
Nu vet jag inte hur det är på andra gym... men min erfarenhet är att många käkar PWO och sen går till gymmet och mest småmyser med vikterna istället för att träna. Som om det skulle hjälpa att trycka i sig massa PWO. *gah!*
Portugal har delvis legaliserat ungefär alla substanser. Fungerar ypperligt fint. Men det är nog för en annan tråd.
Crippa90
2013-06-25, 11:00
För att PWO är att likna med en drog.
Kaffe är en drog. Jävla fuskare. :)
Landet legaliserade droger för ca 8 år sedan.
Guskleto
2013-06-25, 11:02
Kaffe är en drog. Jävla fuskare. :)
Du har faktiskt en poäng där då jag alltid tar en kaffe innan träningen. Dock så dricker min gamla mormor kaffe och inte PWO och med tanke på hennes ålder så tror jag inte kaffe är speciellt skadligt till skillnad från PWO.
Du har faktiskt en poäng där då jag alltid tar en kaffe innan träningen. Dock så dricker min gamla mormor kaffe och inte PWO och med tanke på hennes ålder så tror jag inte kaffe är speciellt skadligt till skillnad från PWO.
Tänker du sluta med det utifall WADA klassar koffein? Vilket de då troligtvis gör.
Koffein har varit klassat som doping. Det togs bort från listan 2004 men är fortfarande under övervakning.
Guskleto
2013-06-25, 11:07
Tänker du sluta med det utifall WADA klassar koffein? Vilket de då troligtvis gör.
Förbjuda helt eller över en viss mängd?
Gabriel174
2013-06-25, 11:12
Enligt Håkan Wallén, kardiolog på Danderyds sjukhus, kan ett för högt intag av centralstimulerande substanser leda till hjärtattack och även stroke, hjärnblödning.
Detta råkade en kompis kompis till mig ut för. Han hade dock intagit fem skopor jack 3d varje dag i fyra år.
Hans vänstra hand frös till när han skulle SMSa, så han blev stressad och ringde sin syster som bor i stan som tog en taxi hem till honom. Han ringde även Vårdguiden för säkerhetsskull och de sa att det inte var någonting. Hans syster ringde därefter en ambulans, och även dessa sa att det var lugnt och åkte därifrån.
Efter att de åkt, en 20 minuter efter eller så, går han på toa och svimmar och slår huvudet i en våg som går sönder. Det var tur att hans syster var hemma, annars hade han dött. Han fick en stroke och hjärnblödning.
Guskleto
2013-06-25, 11:14
Detta råkade en kompis kompis till mig ut för. Han hade dock intagit fem skopor jack 3d varje dag i fyra år.
Hans vänstra hand frös till när han skulle SMSa, så han blev stressad och ringde sin syster som bor i stan som tog en taxi hem till honom. Han ringde även Vårdguiden för säkerhetsskull och de sa att det inte var någonting. Hans syster ringde därefter en ambulans, och även dessa sa att det var lugnt och åkte därifrån.
Efter att de åkt, en 20 minuter efter eller så, går han på toa och svimmar och slår huvudet i en våg som går sönder. Det var tur att hans syster var hemma, annars hade han dött. Han fick en stroke och hjärnblödning.
I rest my case!
NU TAR DU OCH LUGNAR NER DIG ARNE!! Skulle du må bättre av namn som t.ex. en PWO som heter micro dylikt?
Ungdomar i den åldern sysslar med sånt, super huvudet av sig, överdoser redbull, tiger, fireball, monster PWON’n etc.
Var glada för att de inte tar steroider!
Och om nu era ungar inte klarar av att behärska sitt (miss)bruk eller ni själva är så fega att och sväljer allt sensationsmedia har att säga när det passar er – så är det faktiskt ert problem att ni inte kan ta reda på info själva eller har pli på era barn. Skyll inte det annat och be om pappa statens hjälp i att uppfostra era barn eller mot de som ger järnet på gymmet och ni självklart tror det har med PWOn att göra!!!
I rest my case!
Varför gör du det? Eventuella medicinska risker av långvarigt överdoserande har ju inget alls med fusk att göra.....
För mycket tomtar och moralkärringar på forumet, lol. Förbjud kreatin, EAA, proteinpulver också medan ni är i farten. Sätt Jimmie Åkesson som Kung och ge han all makt, Sverige ska bli en diktatur igen!
Koffein har varit klassat som doping. Det togs bort från listan 2004 men är fortfarande under övervakning.
"Sorry, jag drack en coca cola innan matchen"
Ni kanske skulle ha uppfostrat era barn så att de haft tillräckligt bra självkänsla och självförtroende att ha gränser för vilka medel man är benägen att bruka i jakten på den ultimata kroppen!!!
Eller nej, skyll det på media vettja!!
Sätt Jimmie Åkesson som Kung och ge han all makt, Sverige ska bli en diktatur igen!
Vad har PWO:s med herr Åkesson att göra? Tja iofs det kan kanske ses som Svensk kultur att förbjuda saker.....men närmre studier visar nog att inte ens detta är karakteristiskt Svenskt.
NU TAR DU OCH LUGNAR NER DIG ARNE!! Skulle du må bättre av namn som t.ex. en PWO som heter micro dylikt?
Ungdomar i den åldern sysslar med sånt, super huvudet av sig, överdoser redbull, tiger, fireball, monster PWON’n etc.
Och om nu era ungar inte klarar av att behärska sitt (miss)bruk eller ni själva är så fega att och sväljer allt sensationsmedia har att säga när det passar er – så är det faktiskt ert problem att ni inte kan ta reda på info själva eller har pli på era barn. Skyll inte det annat och be om pappa statens hjälp i att uppfostra era barn eller mot de som ger järnet på gymmet och ni självklart tror det har med PWOn att göra!!!
Hupp!
För mycket tomtar och moralkärringar på forumet, lol. Förbjud kreatin, EAA, proteinpulver också medan ni är i farten. Sätt Jimmie Åkesson som Kung och ge han all makt, Sverige ska bli en diktatur igen!
Well that escalated quickly!
I rest my case!
Det var väl precis hurrils poäng ändå. Att det inte är bra att trycka i sig saker som kan ge rätt ordentliga skador. Men att det skulle vara fusk är ju tveksamt. För mig är fusk något som bryter mot reglerna, och oftast är det WADA som sätter upp substansregler.
Blir koffein klassat igen så blir det ju sannerligen S6-klassat och något gränsvärde kommer rimligtvis att förekomma.
Det är rätt bra att skilja på vad som är förbjudet enligt lag och vad som är med i WADAs listor.
PWO:n verkar ligga vissa här väldigt varmt om hjärtat. *rolleyes*
Hupp!
Hade du ngt att säga?*grr27*
I övrigt skriver jag under på det Grahn och klein skrivit hittils. :)
I rest my case!
Vilken är att hans kompis är en nolla och en fuskare i dina ögon.
Mackan58
2013-06-25, 11:29
Varför drar du in alkoholen här? Klassiskt knasargument...
För att jag tycker det är lustigt att man pratar om att förbjuda allsköns ämnen i tid och otid när alkoholen är en långt större bov (på alla sätt och vis).
Hur många har exempelvis dött av kombinationen synefrin/koffein? Jämför detta med allt skit alkohol ställer till med.
U mad? Mirin?
Guskleto
2013-06-25, 11:29
Många ömma tår. Kul men samtidigt tragiskt.
Hade du ngt att säga?*grr27*
I övrigt skriver jag under på det Grahn och klein skrivit hittils. :)
Du verkar behöva en PostWO att landa på. Kanske ett madrasserat rum?
Precis.
Är alla helt ovetande om att för mycket stim kan skada hälsan? Smått sanslöst.
"Förbjud alkohol istället"...va? Små mängder alkohol är garanterat nyttigare än att dra PWO inför varje gympass.
Du verkar behöva en PostWO att landa på. Kanske ett madrasserat rum?
Vad ajg skulle behöva is NONE OF YOUR fucking business!!!
Skämt åsido, en massage hade inte suttit fel och jag har långtråkigt för övrogt.
filmjölk
2013-06-25, 11:36
!
Jag ser hellre att min son tar aas än nån legal tjacksubstans om jag skall vara ärlig.
tar du aas själv eller har en "vän" som göR?
filmjölk
2013-06-25, 11:42
tar du aas själv eller har en "vän" som göR?
Jag tar inte aas och har inte gjort det på 15år, och har ingen nära vän som tar aas vad jag vet.
och du ser hellre att dina barn tar aas framför synefrin+koffein.
Vad ska man säga, stackars somliga barn....
Jag ser hellre att min son tar aas än nån legal tjacksubstans om jag skall vara ärlig.
Det är som klippt och skuret för en artikel i Aftonbladet. Foto på filmjölk med armarna i kors sittande på kökstolen.
Rikard Jansson
2013-06-25, 11:47
>använder pwo
"omg omg omg omg fattar NI INTE att DET INTE ALLS ÄR LIKA FARLIGT SOM KNARK!?!"
>använder inte pwo
"ALLT JAG INTE ANVÄNDER OCH BRUKAR SKALL GENAST FÖRBJUDAS"
filmjölk
2013-06-25, 11:47
och du ser hellre att dina barn tar aas framför synefrin+koffein.
Vad ska man säga, stackars somliga barn....
Japp. På aas skulle inte min son gå runt påtänd. Det skulle han på lighttjack. Det är en stor skillnad bara där.
Reticulum
2013-06-25, 11:49
För att jag tycker det är lustigt att man pratar om att förbjuda allsköns ämnen i tid och otid när alkoholen är en långt större bov (på alla sätt och vis).
Hur många har exempelvis dött av kombinationen synefrin/koffein? Jämför detta med allt skit alkohol ställer till med.
U mad? Mirin?
Ifall lika många människor brukade synefrin/koffein som alkohol så skulle du få se vilket som är skadligast. Kan inte fatta att folk jämt och ständigt drar in alkohol i sådana diskussioner. Argumentet är ju helt meningslöst.
P.s gulligt att du använder u mad och mirin på helt efterblivna sätt som helt och hållet makes no sense.
Många ömma tår. Kul men samtidigt tragiskt.
Inga ömma tår hos någon alls skulle jag tro. Bara att du argumenterar idiotiskt och folk försöker förklara det för dig men av någon anledning så går det inte in i skallen på dig.
Japp. På aas skulle inte min son gå runt påtänd. Det skulle han på lighttjack. Det är en stor skillnad bara där.
vad vet du om att gå på sterioder egentligen...
och vad du vet om pwO, vet vi utav ovan - inte mkt alls. Filjmjölk. varför blir jag inte förvånad...*grr*
>använder pwo
>använder inte pwo
Det finns även:
>använder inte pwo
"Använd huvudknoppen till annat än att slå in spik - oavsett mormors smak för kaffe"
>använder pwo
>använder inte pwo
Känner inte riktigt att jag passar in, det kan vara så att du generaliserar lite.......;)
Det finns även:
>använder inte pwo
"Använd huvudknoppen till annat än att slå in spik - oavsett mormors smak för kaffe"
Va?
SKA DU FÖRBJUDA MORMORS KAFFE NU OCKSÅ!?!!!11
Va?
SKA DU FÖRBJUDA MORMORS KAFFE NU OCKSÅ!?!!!11
Äntligen någon som förstår min poäng. Jag vilar min resväska!
Och detta kunde direkt härledas till hans användande av PWO?
TheOne1994
2013-06-25, 12:03
alltid lika kul när dom unga läxar upp dom gamla :)
det går verkligen framåt....
Arne Persson
2013-06-25, 12:16
nu tar du och lugnar ner dig arne!! Skulle du må bättre av namn som t.ex. En pwo som heter micro dylikt?
Ungdomar i den åldern sysslar med sånt, super huvudet av sig, överdoser redbull, tiger, fireball, monster pwon’n etc.
Och om nu era ungar inte klarar av att behärska sitt (miss)bruk eller ni själva är så fega att och sväljer allt sensationsmedia har att säga när det passar er – så är det faktiskt ert problem att ni inte kan ta reda på info själva eller har pli på era barn. Skyll inte det annat och be om pappa statens hjälp i att uppfostra era barn eller mot de som ger järnet på gymmet och ni självklart tror det har med pwon att göra!!!
suck...
gratefuldead
2013-06-25, 12:20
Absolut. Vi förbjuder Craze på basis av att du har för dig att den innehöll det ena eller det andra. Ta reda på fakta innan du uttalar dig i ämnet.
Med tanke på hur skitnödig du blev av det jag skrev antar jag att du är användare av Craze :) Perspektivet hos PWO-användare skiljer sig mot icke-användare ganska rejält.
suck...
ja verkligen, alla PWO har galna namn och alla överdoserar för att få effekt samtidigt som man blir beroende vid första överdosen.
Suck...
Med tanke på hur skitnödig du blev av det jag skrev antar jag att du är användare av Craze :) Perspektivet hos PWO-användare skiljer sig mot icke-användare ganska rejält.
Ja, undra vilken sida som isf har mest kött på benen.,.. Suck...
Jag bryr mig inte om PWOs öht. Det jag reagerar över är att de som är för förbud här i tråden har väldigt lite kunskap i ämnet.
BobaFett
2013-06-25, 12:45
Får jag ha det här inlägget i min signatur, så jävla bra :D
Arne Persson
2013-06-25, 12:48
ja verkligen, alla PWO har galna namn och alla överdoserar för att få effekt samtidigt som man blir beroende vid första överdosen.
Suck...
Jag förstår helt din positiva inställning till skiten, du behöver inte förtydliga närmare. Kör hårt!
KalleTeodor
2013-06-25, 12:51
GE DIG NU
folk kan ju fan inte festa utan enorma mängder alkohol. det har blivit helt urspårat!!!!!! vissa kan inte ens festa iöht om dem inte dricker massa innan!!!!!
Arne Persson
2013-06-25, 12:52
GE DIG NU
folk kan ju fan inte festa utan enorma mängder alkohol. det har blivit helt urspårat!!!!!! vissa kan inte ens festa iöht om dem inte dricker massa innan!!!!!
Jaha... ännu ett geni gör entré! Välkommen!
Jag bryr mig inte om PWOs öht. Det jag reagerar över är att de som är för förbud här i tråden har väldigt lite kunskap i ämnet.
Det är det…
Jag kan förstå att folk vänder sig emot av olika, vad de tycker, hälsobefrämjande och samhällsbeskyddande skäl – precis som jag är emot lagilisering av gräs samtidigt som jag tycker alkohol är ok.
Men argument som ”åhhhhhhh de heter ju så extremt”, ”mina barn överdoserar” ”AAS är bättre” LOL visar ju bara på att folks inställning inte grundar sig på bredare och så objektiva resonemang som möjligt –> och det hela mynnar ut i samma demoniserande moraliserande gnäll som man ser på många andra håll. Suck..
plucke får ju dricka alkohol
varför får inte jag använda pwo?
http://2.bp.blogspot.com/-wt5KG7BXmR8/TVSffP7D_2I/AAAAAAAAASE/e_tTDbeCRcY/s1600/your-argument-is-invalid-because-potato.jpg
Det är det…
Jag kan förstå att folk vänder sig emot av olika, vad de tycker, hälsobefrämjande och samhällsbeskyddande skäl – precis som jag är emot lagilisering av gräs samtidigt som jag tycker alkohol är ok.
Men argument som ”åhhhhhhh de heter ju så extremt”, ”mina barn överdoserar” ”AAS är bättre” LOL visar ju bara på att folks inställning inte grundar sig på bredare och så objektiva resonemang som möjligt –> och det hela mynnar ut i samma demoniserande moraliserande gnäll som man ser på många andra håll. Suck..
Shit du behöver köpa ett piano. Du kan knappast påstå att du på riktigt är påläst i biokemin bakom de substanser som ingår i PWO:erna - särskilt som du knappast ens vet alla som finns i. Vidare kan du knappast säga att Craze, Trück, Crack, Laser3600 osv osv är annat än astöntiga namn.
Dessutom verkar du helt igenom inkonsekvent som varande emot en legalisering av gräs men helt för ohämmat bruk av PWO:er.
Eller egentligen. Det som förbryllar mest är att du verkar maximalt speedad och mest härja runt runt. Kanske lite mindre PWO innan kolozzeum-rundan?
De brottstycken du klippt från olika debattörer i tråden har du förvanskat, helt i i onödan eftersom de var för sig kanske är lite spetsiga men knappast genomkorkade. Jag tycker också att det är lite lättare att se en ung grabb - säg runt 20 - som använder testosteron än som går på större doser pseudo-amfetamin för att orka träna.
Pudzianovski
2013-06-25, 13:15
Ja...alkoholargumentet. Lika tröttsamt som Allsång på Skansen.
Cannabis är farligt....men alkohol är farligare! allå?
PWO.....MEN ALKOHOL DÅ wazzzz??
ANABÅLA.......men alkhool då???!?!?
SD/invandrare/kriminälla/........men Dat Dere alkohol då?
Shit du behöver köpa ett piano. Du kan knappast påstå att du på riktigt är påläst i biokemin bakom de substanser som ingår i PWO:erna - särskilt som du knappast ens vet alla som finns i. Vidare kan du knappast säga att Craze, Trück, Crack, Laser3600 osv osv är annat än astöntiga namn.
Dessutom verkar du helt igenom inkonsekvent som varande emot en legalisering av gräs men helt för ohämmat bruk av PWO:er.
Eller egentligen. Det som förbryllar mest är att du verkar maximalt speedad och mest härja runt runt. Kanske lite mindre PWO innan kolozzeum-rundan?
De brottstycken du klippt från olika debattörer i tråden har du förvanskat, helt i i onödan eftersom de var för sig kanske är lite spetsiga men knappast genomkorkade. Jag tycker också att det är lite lättare att se en ung grabb - säg runt 20 - som använder testosteron än som går på större doser pseudo-amfetamin för att orka träna.
Självklart behöver man doktorerat inom farmakologi innan man får ha åsikten att "trycka i sig saker som eventuellt ger hjärtproblem är kanske inte det bästa".
Självklart behöver man doktorerat inom farmakologi innan man får ha åsikten att "trycka i sig saker som eventuellt ger hjärtproblem är kanske inte det bästa".
Självklart var det exakt det jag sade. Fan är det med er i tråden, är ni söndertjackade hela bunten? benya ville ha det till att PWO-sidan hade mer på fötterna än de andra och jag vill ha det till att så inte är fallet och det finns flera skäl till det.
Dels på det enkla viset: ni har inte studerat ämnet. Men än värre är det att tillverkare gör det svårt att ens veta innehållet genom att dels använda olika namn på samma saker för att förvilla och dels genom att dölja exakta substanser bakom saker som: Power Matrix(tm) eller GUN!.
Så när ni alla landat från era rus och kanske ser mer sansat på det hela så kanske det går lättare att åtminstone resonera om det grasserande PWO-bruket. Det är liksom inte fullt lika allvarligt att bränna hela veckopengen på mer eller mindre verkningslösa proteintillskott och att trimma sina adrenerga vävnader till elvans växel 24/7.
Var har jag postat ngt om jag är expert i alla ingående ämnen som finns i PWOerna? Däremot har väldigt få at anti-debattörerna framfört dylika argument.
Jag har längre erfarenhet själv av PWOer och kan utifrån det delta i debatten.
Var dock bara speeded av dubbel espresson i morse :)
Hade ngn kommit med sådan kritik mot PWOer hade jag varit all ears, och du är rolig även du som tar upp namnen på PWOerna i samma veva. Det är marknadsföring, det finns PWOer med i huvudsak kreatin som har betydligt vulgärare namn än ovan (kanske inte crack då:D). Vad är poängen, ska de förbjudas pga av namnen…
Jaha, då måste jag lägga dig i samma fack som filmjölk, i ”jag har starka åsikter utan ett skvatt av erfarenhet eller kunskap”. Tragiskt att du hellre injicerar 500mg testo/v i 12 veckor samt deca på det i din unge, framför att låta hen ta ngt som är aningen starkare än celsius, i rekomenderad dos, 3-4ggr i veckan till träningspasset. Du anar inte vad du utsätter din hen för (herregud om det blir din dotter!) under den perioden med överdrivna halter av exogent injicerade hormoner, men ännu värre hur hen kommer må efteråt.
Förvanskat? Stackars barn…
Herrekurdistan Hurril, måste du alltid skriva i precis alla trådar !!!
Arne Persson
2013-06-25, 13:30
Var har jag postat ngt om jag är expert i alla ingående ämnen som finns i PWOerna? Däremot har väldigt få at anti-debattörerna framfört dylika argument.
Hade ngn kommit med sådan kritik mot PWOer hade jag varit all ears, och du är rolig även du som tar upp namnen på PWOerna i samma veva. Det är marknadsföring, det finns PWOer med i huvudsak kreatin som har betydligt vulgärare namn än ovan (kanske inte crack då:D). Vad är poängen, ska de förbjudas pga av namnen…
Jaha, då måste jag lägga dig i samma fack som filmjölk, i ”jag har starka åsikter utan ett skvatt av erfarenhet eller kunskap”. Tragiskt att du hellre injicerar 500mg testo/v i 12 veckor samt deca på det i din unge, framför att låta hen ta ngt som är aningen starkare än celsius, i rekomenderad dos, 3-4ggr i veckan till träningspasset. Du anar inte vad du utsätter din hen för (herregud om det blir din dotter!) under den perioden med överdrivna halter av exogent injicerade hormoner, men ännu värre hur hen kommer må efteråt.
Herregud Hurril, måste du alltid skriva i precis alla trådar !!!
Är du utbildad via vissa poster på Flashback?
MEN HERREGUD ARNE; nu får du faktiskt ta och kamma till dig!!!!!!!!!
Herrekurdistan Hurril, måste du alltid skriva i precis alla trådar !!!
benya, jag är inte utan något skvatt av erfarenhet eller kunskap utan tänker påstå att jag faktiskt är ganska påläst både när det gäller endokrinologi och en del övrigt biokemi. Det är inte du. Detta spelar dock ingen roll, jag tänker inte göra en auktoritetsbrottningsmatch utav detta; jag undrar vad det är du vill däremot.
Du lägger en massa ord och åsikter i min mun vilket tyder på att du tar mig för någon som sväljer (också.) vilket är olyckligt även det.
Du skriver ju:
OK, jag skrev normala doser PWO, och du större. Jag kvarstår vid att det är betydligt hälsosammare givet samma tidsram och doser för aas (större doser aas) – ’r bra mkt vettigare, ur alla synvinklar, att bruka(missbruka) det förstnämnda.
Berätta gärna varför du tycker tvärtom. Jag är faktiskt ärligt intresserad, kan ju lära mkg ngt här :)
Det är väl bra jävla dumt att stoppa i sig saker som man inte har någon aning om hur påverkar kroppen varken långsiktigt eller kortsiktigt? Lägg till saker man inte vet vad innehåller.
Du skriver ju:
OK, jag skrev normala doser PWO, och du större. Jag kvarstår vid att det är betydligt hälsosammare givet samma tidsram och doser för aas (större doser aas) – ’r bra mkt vettigare, ur alla synvinklar, att bruka(missbruka) det förstnämnda.
Berätta gärna varför du tycker tvärtom. Jag är faktiskt ärligt intresserad, kan ju lära mkg ngt här :)
Jag tycker naturligtvis inte att folk ska stoppa testosteron i sin kropp till höger och vänster. Allra minst min son och det finns en mängd olika skäl jag skulle grunda det på. När han är 18 är han myndig däremot och bestämmer själv vad han gör - förhoppningsvis är han då tillräckligt mentalt utrustad för att nettoeffekten av de beslut han fattar inte är att han sätter sig själv i skiten (för mycket.)
Med det sagt så hävdar jag ändå på fullt allvar att bruk av random PWO:er (vilket är det fruktansvärt många håller på med idag) är allt annat än riskfritt och det av flera orsaker samtidigt. För att räkna upp några:
Du litar på tillverkare Plucke & Berras kemi och sånt och deras tester av sina produkter - både när det kommer till giftverkan och effekten ämnena har i din kropp. Vore det medicin det handlade om så skulle det ligga tusen timmars undersökningar bakom. Här ligger det... inte direkt tusen timmar bakom. Här kan det döljas allt mellan allvarliga allergiska reaktioner, levertoxicitet och på ett akut plan absurda effekter medierade i hjärnan.
På lång sikt, om vi tänker oss att du begränsar dig till endast koffein, följer mängder av komplikationer av ett långvarigt bruk av större doser på vårt "stressystem", sömn, återhämtning, katabolism, blodtryck och lilla huvudknoppen.
Du ska inte tro att det är leksaker bara för att burkarna är målade som sådana och namnen skulle kunna vara en Clowns.
Jag är 17bast och har då aldrig ens rört en pwo! Inte gör någon utav mina kompisar det heller.
vad vet du om att gå på sterioder egentligen...
och vad du vet om pwO, vet vi utav ovan - inte mkt alls. Filjmjölk. varför blir jag inte förvånad...*grr*
Har för mig att han öppet erkänt att han har brukat det, eller öppet och öppet, på Kolo iaf. Han kan mer än du tror, däremot är hans åsikt angående PWOs helt vrickad, när jag tänker på filmjölk så tänker jag på puckade politiker som ville förbjuda all boxning för att den svenska damen blev knockad för ett par veckor sedan.
Edit: stavfel
Latissimus Dorsi
2013-06-25, 14:01
Jag känner lukten av jwzrd.... :D
OnT:
Låt skiten vara kvar men endast på villkoret att man undersöker vad det faktiskt är man får i sig.
Jag tycker naturligtvis inte att folk ska stoppa testosteron i sin kropp till höger och vänster. Allra minst min son och det finns en mängd olika skäl jag skulle grunda det på. När han är 18 är han myndig däremot och bestämmer själv vad han gör - förhoppningsvis är han då tillräckligt mentalt utrustad för att nettoeffekten av de beslut han fattar inte är att han sätter sig själv i skiten (för mycket.)
Med det sagt så hävdar jag ändå på fullt allvar att bruk av random PWO:er (vilket är det fruktansvärt många håller på med idag) är allt annat än riskfritt och det av flera orsaker samtidigt. För att räkna upp några:
Du litar på tillverkare Plucke & Berras kemi och sånt och deras tester av sina produkter - både när det kommer till giftverkan och effekten ämnena har i din kropp. Vore det medicin det handlade om så skulle det ligga tusen timmars undersökningar bakom. Här ligger det... inte direkt tusen timmar bakom. Här kan det döljas allt mellan allvarliga allergiska reaktioner, levertoxicitet och på ett akut plan absurda effekter medierade i hjärnan.
På lång sikt, om vi tänker oss att du begränsar dig till endast koffein, följer mängder av komplikationer av ett långvarigt bruk av större doser på vårt "stressystem", sömn, återhämtning, katabolism, blodtryck och lilla huvudknoppen.
Du ska inte tro att det är leksaker bara för att burkarna är målade som sådana och namnen skulle kunna vara en Clowns.
Håller ju med om det mesta du skriver faktiskt . Dock skriver du ju inget om varför du hellre ser sin hen bruka testo före PWO trots alla dina påstådda kunskaper.
Vill även tillägga att många av bolagen, och de som säljs främst och mest, är etablerade kosttillskottföretag med kontroller innan de lanserar produkter – *************, som är börsnoterat, skulle nog tänka till både en och två gånger innan man säljer ngt suspekt. Likaså tillverkarna, som har sitt rykte och sin företagsprofil på spel.
Sen kan du se i min medverkan i trådar om PWOer att jag tar väldigt blygsamma mängder, oftast en bra bit under den rekommenderade dosen och stämmer in i hur allvarligt det kan vara för kroppen om man missbrukar stimtillskott, inte lyssnar på kroppen och tränar hårt, hur man kan hamna i en negativ spiral som är väldigt destruktiv – där är vi ense. Dock tycker jag fortfarande många moraliserar på ett överdrivet och okunnigt sätt. Och att du fortfarande inte har kommit med ett ENDA bra argument om varför aas skulle vara att föredra framför PWO, givet samma ingående antaganden (tid, dos etc).
Jag känner lukten av jwzrd.... :D
OnT:
Låt skiten vara kvar men endast på villkoret att man undersöker vad det faktiskt är man får i sig.
Visst, semnatiserar in i oändligheten, och vägrar ge sig :d
En substans borde kunna stå på sina egna meriter, att den är bättre än en annan helt orelaterad substans är ett dåligt argument för att tillåta den. Min slutsats är att tjackpundarna är avundsjuka på fyllona.
Håller ju med om det mesta du skriver faktiskt . Dock skriver du ju inget om varför du hellre ser sin hen bruka testo före PWO trots alla dina påstådda kunskaper.
Vill även tillägga att många av bolagen, och de som säljs främst och mest, är etablerade kosttillskottföretag med kontroller innan de lanserar produkter – *************, som är börsnoterat, skulle nog tänka till både en och två gånger innan man säljer ngt suspekt. Likaså tillverkarna, som har sitt rykte och sin företagsprofil på spel.
Sen kan du se i min medverkan i trådar om PWOer att jag tar väldigt blygsamma mängder, oftast en bra bit under den rekommenderade dosen och stämmer in i hur allvarligt det kan vara för kroppen om man missbrukar stimtillskott, inte lyssnar på kroppen och tränar hårt, hur man kan hamna i en negativ spiral som är väldigt destruktiv – där är vi ense. Dock tycker jag fortfarande många moraliserar på ett överdrivet och okunnigt sätt. Och att du fortfarande inte har kommit med ett ENDA bra argument om varför aas skulle vara att föredra framför PWO, givet samma ingående antaganden (tid, dos etc).
För att rent testosteron är just det och inget annat. Preposterone 3500 från Ragagag & Co är tre dussin olika substanser som _ingen_ vet särskilt mycket mer om än att det pirrar fiffigt i hela knoppen och du har sjukt mycket energi.
Just faktumet att du själv är försiktig med ditt doserande säger väl i så fall att även du respekterar substanserna som varande synnerligen potenta. Då är vi ju överens.
Guskleto
2013-06-25, 14:09
Inga ömma tår hos någon alls skulle jag tro. Bara att du argumenterar idiotiskt och folk försöker förklara det för dig men av någon anledning så går det inte in i skallen på dig.
Ledsen men du har fått allt om bakfoten.
[QUOTE=hurril;6527836]För att rent testosteron är just det och inget annat. Preposterone 3500 från Ragagag & Co är tre dussin olika substanser som _ingen_ vet särskilt mycket mer om än att det pirrar fiffigt i hela knoppen och du har sjukt mycket energi.
Just faktumet att du själv är försiktig med ditt doserande säger väl i så fall att även du respekterar substanserna som varande synnerligen potenta. Då är vi ju överens.
Så, att manipulera kroppen med 100faldiga kroppens naturliga nivå av testosteron är mer ok än synefrin+koffein bara för att det _redan_ förekommer i kroppen? Vad tror du händer med resten av hormonerna i kroppen och dess balans och allt i anslutning till könshormonet?
Sorry, men det argumentet håller inte av många olika skäl.
Hur tror du din dotter skulle må av 500mg teso/v jämfört med 1 skopa craze ca 3ggr i veckan?
Jag PERSONLIGEN är trött på PWO-hetsen från GASP-mafians yngre kull (srs).. brb kör inte ens mark/böj/bänk/mat
- Lägger 1k/månad på stims.
benya:
http://media.tumblr.com/tumblr_mbzxt23X8c1r3zat8.jpg
Så, att manipulera kroppen med 100faldiga kroppens naturliga nivå av testosteron är mer ok än synefrin+koffein bara för att det _redan_ förekommer i kroppen? Vad tror du händer med resten av hormonerna i kroppen och dess balans och allt i anslutning till könshormonet?
Sorry, men det argumentet håller inte av många olika skäl.
Hur tror du din dotter skulle må av 500mg teso/v jämfört med 1 skopa craze ca 3ggr i veckan?
Jag har inte angivit någon dos så jag måste igen berätta för dig att du tagit fel på mig och personer du kan lägga ord i munnen på.
Det du inte verkar förstå är att om du ersätter "testosteron" i din första mening med varje enskild substans som finns i någon PWO så håller resonemanget fortfarande. Är du med på det?
Min dotter är inte min son, benya. Du visar ingenting för någon i någon debatt genom att driva en linje som går ut på att mena att jag har en position jag inte har.
Du skriver ju:
Står ju ung grabb. Doser har vi inte nämnt, men den vanliga är ca 250-500mg+deco. Det i stort sett det man rekommenderas som nybörjare.
Förstår dock inte varför det skulle göra onaturliga och extremt höga nivåer av ett centralt könshormon mer sunt att använda i samband med träning än 1 skopa craze 3-4ggr i veckan. Nåväl, way off topic. Vi lämnar det – även om jag på riktigt var nyfiken på bra argument från en, av mig, respekterad debattör (som kanske skulle kunna leda till att jag ändrade min egen ståndpunkt).
Man bör väl göra skillnad på att förbjuda alla PWO:er som någon föreslog och att förbjuda vissa preparat/produkter, givetvis kan vissa preparat vara skadliga och olämpliga.
Varningstexter på 70% av ciggpaketens yta men 0% på suspekta preparat är en kanske inte optimal fördelning. Det finns en risk att en svensk konsument har en viss övertro på hur väl testade och säkra preparat som säljs är.
Men man bör alltid fundera på varför man vill reglera saker, det skall knappast motiveras med "det är fusk!" eller "Sånt behövde aldrig jag!".
PureWhey
2013-06-25, 14:57
Förbjud koffein i så fall, lycka till politiker. Jag är inte i behov av pwo, men det är nog koffeinet folk överdoserar oftast och ja, god lycka.
Le iPhone
Vad tycker ni om 18-årsgräns för att sälja produkter innehållandes stimulantia?
Vad gör vi isåfall med Coca Cola och Kaffe?
I det första fallet är koffein tillsatt och inte naturligt förekommande.
I de fall där produkter har koffein tillsatt kan man ju förstås tillåta vissa gränser (det har man väl redan dessutom?).
Men hur gör man med annan stimulantia? Det vimlar ju av olika typer och problemet är ju att man inte har tiden att evaluera allt som finns på marknaden.
Om man dessutom tillåter alla produkter där stimulantia är naturligt förekommande så är det ju jättelätt att kringgå genom att koncentrera upp vissa växter till den grad att nivån blir hög och därmed även få med ett antal andra potentiellt riskabla ämnen på köpet.
Om man nu vill ha en typ av 18-årsgräns så känns det svårt att sätta regler som inte går att kringgå.
Om man vill lösa detta genom att vara superstrikt och ha en typ av nolltolerans så kan man ju varken sälja kaffe eller Coca Cola till minderåriga. Det första är inget stort problem men det andra är definitivt ett problem (för Coca Cola).
Jag säger inte att någon typ av 18-årsgräns är vad som behövs. Jag försöker bara bolla idéer. För jag tycker definitivt det är ett problem som det ser ut nu. Tonåringar (och många vuxna) är godtrogna och tar kanske inte tillräckligt ansvar för vad de stoppar i sig. De vuxna ska kunna ta ansvaret men tonåringar kanske man faktiskt ska ta större ansvar för.
Vad tycker ni om 18-årsgräns för att sälja produkter innehållandes stimulantia?
Vad gör vi isåfall med Coca Cola och Kaffe?
I det första fallet är koffein tillsatt och inte naturligt förekommande.
Hurr durr,http://themavesite.com/TMS-Pictures/Epic/Memes/HerpDerp.png
- för det är ju verkligen koffeinet som är grundorsaken till de biverkningarna som upplevs och inte alls synefrin och/eller div. amfetaminderivat
Dyrgripen
2013-06-25, 16:39
Förbjud koffein.
Något jag har tänkt på länge är också bristen på kunskap ang ''riktig träning''.. Idag luras folk av dopade modeller/byggare/slare att ta A, B och glöm inte C för maximum gains osv.. Istället för att sköta maten, träna hårt som fan och sova så ska man börja trycka det ena och det andra..
Fan, det enda man får höra är ''Aa azzå.. 2g/kv protein och sen tar jag A, B, C, D.. Lite E då och då.. och sen den dära F-asnice azzz sicken pump man får''.. Osv.
Du skriver ju:
Står ju ung grabb. Doser har vi inte nämnt, men den vanliga är ca 250-500mg+deco. Det i stort sett det man rekommenderas som nybörjare.
Förstår dock inte varför det skulle göra onaturliga och extremt höga nivåer av ett centralt könshormon mer sunt att använda i samband med träning än 1 skopa craze 3-4ggr i veckan. Nåväl, way off topic. Vi lämnar det – även om jag på riktigt var nyfiken på bra argument från en, av mig, respekterad debattör (som kanske skulle kunna leda till att jag ändrade min egen ståndpunkt).
Allt snack om doser kommer bara att få den här tråden borttagen. Det räcker med att säga två saker om ditt andra stycke.
1. Man kan dosera T lågt.
2. Folk tar inte låga doser av PWO
Allt övrigt som inte faller under 1 eller 2 är inte relevant för det _jag_ skrev eftersom det var jämförelsen jag gjorde. Oavsett hur mycket du vill vinna något här - vad nu det kan vara - genom att återigen försöka bestämma min position till någon den inte är så har jag inte påstått något annat.
Mitt påstående är alltså att PWO:er inte är leksaker och jag jämför det med någon som de flesta anser har för stora biverkningar för att bruka. Jag säger inte att jag önskar av mina barn att de använder AAS (snarare motsatsen) utan något om RELATIONEN mellan vettigheten i två olika beteenden som de flesta i den här tråden nog har åsikter, erfarenheter eller synpunkter på.
Lägg nu ner snacket om doser och specifika preparat.
[...] behöver man piska upp sig själv med stimulanta för ett byggarpass i en timme så kanske mammas telefonnummer vore något att blanda i drinken.
Gammalt inlägg i en tråd om "Bra PWO's"
Var bara tvungen att citera :d
filmjölk
2013-06-25, 18:08
Jag kan ha en liten gnutta (liten) förståelse för "behovet" av PWO hos de där 5-8% BF året-runt killarna eller byggare under hård deff. Finns nästan ingen energi ifrån kosten att träna på behövs kanske rejält med "energi" ifrån stimulantia.
Nu finns det ju en väg runt det, att äta rejält med mat och helt enkelt inte ligga på 5-8%BF, men vill man se tärd ut året runt men ändå kunna träna ordentligt kanske det är priset man måste betala.
Förbjud koffein.Är inte koffein i rimliga mängder ganska bra för kroppen? Det var längesedan jag kollade upp det men har för mig att det hade flera goda hälsoeffekter.
Livsmedelsverket:
Omkring 20 milligram koffein per kilo kroppsvikt kan för en vuxen person ge lindrig förgiftning. För en person som väger 60 kilo blir det 1 200 milligram, vilket motsvarar cirka 12 koppar kaffe.Jag tycker redan att jag tar ganska mycket men jag skulle behöva fördubbla mitt intag för att det ska vara farligt, verkar det som.
Något jag har tänkt på länge är också bristen på kunskap ang ''riktig träning''.. Idag luras folk av dopade modeller/byggare/slare att ta A, B och glöm inte C för maximum gains osv.. Istället för att sköta maten, träna hårt som fan och sova så ska man börja trycka det ena och det andra..
Fan, det enda man får höra är ''Aa azzå.. 2g/kv protein och sen tar jag A, B, C, D.. Lite E då och då.. och sen den dära F-asnice azzz sicken pump man får''.. Osv.
Är ju knappast något nytt fenomen ändå?
Langster
2013-06-25, 18:38
Typiskt för överdrivet SMS:ande.
Är ju knappast något nytt fenomen ändå?
Förut förlitade man sig på knäböj och mjölk. Idag spenderar p12or hundringar på kosttillskott och börjar tänka på AAS vid 18. Något är fel liksom.
Förut förlitade man sig på knäböj och mjölk. Idag spenderar p12or hundringar på kosttillskott och börjar tänka på AAS vid 18. Något är fel liksom.
När var detta förr dock? Måste ju varit innan Weider-eran iaf.
Langster
2013-06-25, 18:54
Hurr durr,http://themavesite.com/TMS-Pictures/Epic/Memes/HerpDerp.png
- för det är ju verkligen koffeinet som är grundorsaken till de biverkningarna som upplevs och inte alls synefrin och/eller div. amfetaminderivat
Lite mer on topic, så ja, lite av problemet är nog att det faktiskt är koffeinet som ställer till det. Många av de stimulanter som finns att få tag på känns ingenting/har ingen effekt om de inte kombineras med koffein.
Många pwo:er har ganska låga doser av koffein, folk kopplar inte och tar jättedoser av pwo:n för att få effekt (eftersom de då kommer upp i en dos koffein som är verksam). Då följer det dock med att man får i sig enorma mängder andra ämnen som har effekter i kroppen som är dåligt utredda - taurin, tyrosin, tyramin, hordenin m.fl. Plus då en väldigt stor dos av de övriga stimulanterna.
Koffein är en väldigt stark stimulant, som har effekt även om den tas utan andra ämnen. Men eftersom mormor dricker kaffe så kan det ju inte vara något problem med det, eller hur?
När var detta förr dock? Måste ju varit innan Weider-eran iaf.
Du vet mycket väl vad jag pratar om. Innan denna ''fitness-hets'' med Zyzz (och explosionen han drog med sig spec efter hans död), ifbb och alla kosttillskott osv.
Kul att folk tränar, synd att folk gör något så fult med något så fint.
Du vet mycket väl vad jag pratar om. Innan denna ''fitness-hets'' med Zyzz (och explosionen han drog med sig spec efter hans död), ifbb och alla kosttillskott osv.
Känner inte till någon Zyzz eller har särskilt bra koll på fitnesshetsen... men alltså.. så länge jag minns så har det prånglats esoteriska kosttillskott som någon form av "måste" i byggarblaskorna. Nu har jag inte läst några sådana sen 90-talet någon gång men såg inte så stor skillnad på 80-talet och 90-talet.. och det är väl lite vad gubbarn Weider på har blivit rika på och kört stenhårt iaf sen 60-talet. Men visst en del har kört på "milk and squats", många inte... Det kanske är värre nu.. har inte vidare koll då min enda kontakt med fitnessvärlden är trolozzeum.
Vad för prestationshöjare är det vi diskuterar egentligen?
Vissa saker ger faktiskt en "jävla fördel" och är bra kosttillskott för att optimera. I "nybörjaråren" så var jag mycket för PWO, skulle prova den ena efter den andra och doserna eskalerade när det "inte funkade", nu duger dock en kopp kaffe fint. Har dock en burk i skafferiet, men det är en vanlig enkel PWO och ingen med halvförbjudna stims i. Plockas fram när allt känns bra och man ska försöka sig på ett PB.
Saknar dock någon "före-träning"-drink på sommaren, kaffe blir lite väl hett tycker jag.
Tycker de stimsen i PWOn är ganska obehagliga överlag. Får snarare svårare att fokusera än tvärt om. Blicken flackar och blir "vimsig".
Langster
2013-06-25, 19:26
Alla har sin "cykel" - man upptäcker träning. Man tror att ingen håller på med doping eller annat skumt. Sen upptäcker man att en del är otroligt mycket mer vältränade än andra. Sen upptäcker man att de som är så vältränade faktiskt dopar sig, sen upptäcker man att en stor del av de som knappt ser ut att träna också dopar sig...
Bara för att man inte hade koll innan man gjorde dessa upptäckter betyder det inte att det förekom, hela tiden, i stor skala.
En massa ämnen och produkter har redan kommit och gått, långt innan craze. Långt innan du och zyzz ens började träna.
Nordström
2013-06-25, 19:30
Är inte koffein i rimliga mängder ganska bra för kroppen? Det var längesedan jag kollade upp det men har för mig att det hade flera goda hälsoeffekter.
Nej. Däremot kan det tillfälligt höja ens kognitiva förmåga, så att dricka någon kopp innan ett prov eller liknande är inte helt fel.
Själv slutade jag med kaffe för ca 2 månader sedan och jag har fortfarande abstinensbesvär. Så det är betydligt mer beroendeframkallande än jag trodde.
Såldes stackers i sverige för inte så länge sedan, har funnits PWO'er med 1g koffein per servering (Ja, per servering).
Varför blir det helt plötsligt jätterubriker?
Tricklew
2013-06-25, 19:38
Nej. Däremot kan det tillfälligt höja ens kognitiva förmåga, så att dricka någon kopp innan ett prov eller liknande är inte helt fel.
Jo.
Mycket läsning om kaffe och dess påverkan på hälsan. (https://en.wikipedia.org/wiki/Health_effects_of_coffee)
Nordström
2013-06-25, 19:48
Jo.
Mycket läsning om kaffe och dess påverkan på hälsan. (https://en.wikipedia.org/wiki/Health_effects_of_coffee)
Vad är poängen? Menar du att någon enstaka kopp då och då skulle vara en stor hälsorisk?
Tricklew
2013-06-25, 19:50
Vad är poängen? Menar du att någon enstaka kopp då och då skulle vara en stor hälsorisk?
Pwnyou frågade om koffein kunde vara bra för hälsan, du svarade nej. Då länkade jag en lång artikel som går igenom flera hälsofördelar (såväl som nackdelar).
Är du med hur långt vi har kommit nu? För ditt sista inlägg verkar inte riktigt passa in i bilden.
Captainwide
2013-06-25, 19:53
Dom är ju rätt bra betalda för att göra så med. Anledningen till att de gör så är ju att de har räknat ut att gemene man är lat, alltså kollar man inte själv upp saker och ting. Man litar helt enkelt på det företagen/atleterna säger och därmed får man små resultat, fortsätter köpa produkterna. Sedan stagnerar det och man nöter på mer och mer och köper mer kosttillskott för att "ju mer man tar, ju mer hjälper det".
Nordström
2013-06-25, 19:53
Pwnyou frågade om koffein kunde vara bra för hälsan, du svarade nej. Då länkade jag en lång artikel som går igenom flera hälsofördelar (såväl som nackdelar).
Är du med hur långt vi har kommit nu? För ditt sista inlägg verkar inte riktigt passa in i bilden.
Ok. Sorry jag orkade inte läsa länken riktigt. Ja det finns vissa fördelar men nackdelarna är fortfarande större än fördelarna.
Förbjud koffein.
Och börja sälj högkoncentrerat synefrinpulver med amfetaminderivat.
Snälla håll käften.
A.Steinbach
2013-06-25, 20:03
Jo.
Var det inte tal om rent koffein.
Kaffe är kopplat till en rad positiva effekter men inte rent koffein vad jag vet.
koffein_beroende
2013-06-25, 20:09
Många äldre byggare(inte så jätte mycket äldre) skrattar åt sånt här och brukar ofta berätta om när Efedrin fanns att tillgå lika lätt som att skaffa en påse proteinpulver, så det är väl inte direkt supernytt det här? Troligtvis bara att det är mer yngre som börjar med träning och därmed lite mer korkade? Men stimsen har nog allt funnits där länge.
Jag PERSONLIGEN är trött på PWO-hetsen från GASP-mafians yngre kull (srs).. brb kör inte ens mark/böj/bänk/mat
- Lägger 1k/månad på stims.
+sjuttiofjorton
Är hos dom coola kidzen felet ligger. Deras pwo-missbruk har egentligen ingenting med träning att göra utan handlar helt enkelt om att dom vill kunna skryta om att dom tar "fett med craze" och tror att det är "typ som knark alltså"
Hade dom inte tränat och känt till kosttillskott så hade dom sugit i sig 5 monster innan dom ska ut och åka skateboard och hamnat på akuten för det (true story)
Medias vinkling är, precis som vid craze, helt skev.
Så dom skriver "folk överdoserar kosttillskott, kan vara farligt" låter det lika mycket som "kosttillskott är farligt" och som vanligt får Kalle p15 spola ner sitt protein och kreatin för att mamma tror att det är dödsknark och själv drar jag mig för att plocka fram eaa't när jag är ute hos kunder och jobbar.
Många äldre byggare(inte så jätte mycket äldre) skrattar åt sånt här och brukar ofta berätta om när Efedrin fanns att tillgå lika lätt som att skaffa en påse proteinpulver, så det är väl inte direkt supernytt det här? Troligtvis bara att det är mer yngre som börjar med träning och därmed lite mer korkade? Men stimsen har nog allt funnits där länge.
Eller att samhället börjat få slut på saker som är livsfarliga och måste gräva djupare, jag minns fortfarande aftonbladets rubriker om att choklad, ägg, chips etc. gav cancer ;)
koffein_beroende
2013-06-25, 20:18
Eller att samhället börjat få slut på saker som är livsfarliga och måste gräva djupare, jag minns fortfarande aftonbladets rubriker om att choklad, ägg, chips etc. gav cancer ;)
Ge det ett tag sen är vi nog snart tillbaka på chips, ägg och allt vad det nu var :)
Langster
2013-06-25, 20:20
Ja det var bara knappt 10 år sen man kunde gå in på sin lokala hälsokostbutik och köpa efedra, ECA stackar osv.
Det diskuterades flitigt här på kolozzeum för övrigt.
Jag tycker personligen att kulturen (eller "kulten", snarare) kring stimulantia är sjuk. Ta t.ex. hur folk nojar kring sina PWO här på forumet; det är något man som hobbytränande "måste" ha, antingen för att man inbillar sig att man inte får resultat annars, eller för att man inbillar sig att man inte orkar (att ingen normal människa orkar) träna ett normalt träningspass utan att vara semihög. Detta från friska hobbymotionärer i tjugoårsåldern. Inte vettigt någonstans.
koffein_beroende
2013-06-25, 20:26
Ja det var bara knappt 10 år sen man kunde gå in på sin lokala hälsokostbutik och köpa efedra, ECA stackar osv.
Antar att du var med under den tiden? Var det samma skriverier i media då som det är idag med dessa uppiggande ämnen?
Dyrgripen
2013-06-25, 20:26
Och börja sälj högkoncentrerat synefrinpulver med amfetaminderivat.
Snälla håll käften.
Här trampa man på en öm tå. Bemöter du alltid folk sådär när dom uttrycker sig om vad dom tycker?
Tricklew
2013-06-25, 20:34
Antar att du var med under den tiden? Var det samma skriverier i media då som det är idag med dessa uppiggande ämnen?
Japp, lite mer skriverier vill jag minnas det som, men klimatet var mer eller mindre det samma.
Kul att höra gamla storys från de äldre på gymmet.
Hur efedrin och anabola i princip bars in i gymmet i större väskor och delades/såldes öppet. Annat är det idag när det ska vara så jävla "rent och hälsosamt", samtidigt som de trycker en dubbel cheese efter träningspasset. *screwy*
Langster
2013-06-25, 20:36
Javisst, det är exakt samma sak som upprepas.
Effe var ju mer känt som en bantningsdrog dock så de som dog var feta människor som åt det som godis när de låg i soffan och kollade på TV.
Nu är det kidsen som överdoserar och "mår dåligt".
Damien Thorne
2014-09-23, 10:46
Vidare kan du knappast säga att Craze, Trück, Crack, Laser3600 osv osv är annat än astöntiga namn.
Håller med. Den ena försöker överträffa den andra med coola namn :D
Och det är dessutom tuffa bilder på vissa av burkarna.
Berzerk
F#cked up
WTF Pump - Wake The Freak
Redweiler (med bild på en rödögd rottweiler)
The Curse (med bild på en grönögd döskalle)
Horse Power X
1MR - One More Rep
Rage
Pinked PWO (PWO anpassad för kvinnor)
C4 Extreme - Explosive Workouts
S.A.W - Super Agressive Workout / Super Anabolic Workout
Insane
Anabolic Beast
Brutal FX
Jag är emot hela kosttillskottscirkusen. Den viktigaste frågan för "alla" som just har börjat träna är: "Vilka kosttillskott ska jag köpa?"
Dom verkar inte tro att det går att träna, bli stark och växa utan kosttillskott.
Vad är det för fel på kombinationen mat och träning?
Wilt the Stilt
2014-09-23, 11:06
^^ Horse Power låter som nåt annat tillskott hahaha vilken jävla komik
Damien Thorne
2014-09-23, 11:06
Dom sålde även prohormoner på vanliga kosttillskottsbutiker för ca 15år sen. Androstenedione och Nor-Andro kom jag ihåg. Det stod på burkarna att ena förvandlas till Testosteron i kroppen och den andra till Nandrolon (deca-durabol).
Jungle Warfare som fanns för bara nåt år sen innehöll väl också prohormoner?
Kosttillskottsmarknaden kommer alltid att försöka få fram nya produkter som är så likt "äkta vara" som möjligt. (Äkta vara = AAS och Kokainliknande)
Och är det nya ämnen så kommer dom att hinna sälja mycket innan produkten blir förbjuden.
Damien Thorne
2014-09-23, 11:07
^^ Horse Power låter som nåt annat tillskott hahaha vilken jävla komik
Det är inte vilket Horse Power som helst. Det är ju Horse Power X :D
Annat är det idag när det ska vara så jävla "rent och hälsosamt", samtidigt som de trycker en dubbel cheese efter träningspasset. *screwy*
Nu kanske jag missförstår dig men jag tror iaf att en dubbel cheese är bättre än steroider och effedrin.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.