Visa fullständig version : 1g protein per 1g per ''pounds for bodyweight''
Enligt Physiqueofgreatness på YT så säger han att man bara behöver ta 1g protein per pounds of bodyweight när man bulkar, det vill säga att jag som väger 69 kg bara behöver ta ca 35 g protein. stämmer detta?
Jag har alltid hört att det är 1-1.5 g per KG kroppsvikt, blev lite konfunderad nu?!
1 lbs(pound) är ca 454 gram, så det är i princip samma beräkning som med 2g/kg. :)
Oh okey, tack för snabbt svar :)
Behöver man ens tänka på g protein per kg kv när man bulkar? Det är när man deffar problemen uppstår.
Reaper123
2013-06-25, 07:00
Behöver man ens tänka på g protein per kg kv när man bulkar? Det är när man deffar problemen uppstår.Det finns faktiskt studier som visar på att man ev. faktiskt ska ha detta i åtanke, nu hittar jag inte dessa studier men ska leta vidare senare under dagen...
Nu klarar man sig högst troligt på ett betydligt lägre proteinintag än under deff, för just under deff är det som sagt viktigast då man vill bevara muskelmassan snarare än lägga på sig!
Med "högt" under bulk pratar jag omkring 2ggr kv, men återkommer som sagt om jag hittar studien :)
Med "högt" under bulk pratar jag omkring 2ggr kv, men återkommer som sagt om jag hittar studien :)
Tänker i dom banorna jag också. Under diet befinner vi oss alltid i negativ energibalans, många minskar på kolhydraterna och en del även mängden träning - tre faktorer som alla ökar proteinbehovet. Ju högre Eöverskott desto mindre torde man behöva tänka på proteinet. Och för såna som oss så är mängder om 2 g/kg något som oftast kommer utan större ansträngning från vår sida med den typ av mat vi äter =)
vicarious
2013-06-25, 17:46
Behöver man ens tänka på g protein per kg kv när man bulkar? Det är när man deffar problemen uppstår.
De flesta får nog i sig tillräckligt med protein om de äter på energibalans/överskott utan att behöva tänka på det, med undantag om man kanske äter vegankost eller har mycket födoämnesallergier osv som gör att man äter en väldigt speciell kost.
De flesta får nog i sig tillräckligt med protein om de äter på energibalans/överskott utan att behöva tänka på det, med undantag om man kanske äter vegankost eller har mycket födoämnesallergier osv som gör att man äter en väldigt speciell kost.
Snittar 84g/dag vid överskott @3100kcal, men det räcker nog gott och väl då det ger mig ~1.3g/kg.
Får man bölder i ansiktet av mjölkprodukter så blir det knepigare liksom.
Men hivar man mjölk, vassle, och ost varje dag - som normalt folk, så förstår jag ju vad du menar.
Då hamnar man lätt över 100g utan att ens tänka på det.
De flesta får nog i sig tillräckligt med protein om de äter på energibalans/överskott utan att behöva tänka på det, med undantag om man kanske äter vegankost eller har mycket födoämnesallergier osv som gör att man äter en väldigt speciell kost.Jo, plus att aminosyrabehovet måste ju rimligtvis minska när man ligger på kcal-överskott. Anledningen till ett högt proteinintag borde ju vara avgörande vid deff, för hur man än vrider och vänder på det så kommer de allra flesta aminosyrorna bli till energi vid ett kalori-underskott. För att det ändå ska finnas byggstenar för slitna muskler under en deff så krävs ett exceptionellt högt intag av protein medan det behovet minskar vid ett överskott. Vid överskott av kalorier finns det ofta mer av "lättillgänglig energi i form av kolhydrater och fett vilket minskar nettobehovet av aminosyror. Kanske låter flumigt men så har jag förstått det. Reaper hade dock annan information i ämnet vilket jag gärna tar del av.
Äter man ett överskott av vanlig mat behöver man inte tänka på proteinintag alls, så till vida man inte äter konstigt. Det skulle i så fall vara att hålla ner ett onödigt högt proteinintag.
Snittar 84g/dag vid överskott @3100kcal, men det räcker nog gott och väl då det ger mig ~1.3g/kg.
Men hivar man mjölk, vassle, och ost varje dag - som normalt folk, så förstår jag ju vad du menar.
Då hamnar man lätt över 100g utan att ens tänka på det.Tonfisk eller kyckling en gång per dag och du kommer ganska lätt över det. Äggvita finns också.
Då hamnar man lätt över 100g utan att ens tänka på det.
äter i perioder ingen ost eller dricker varken vassle,mjölk m.m och kommer oavsett utan att ens tänka på det på minst 180-200g protein per dag.så det behövs knappast mjölkprodukter i kosten för ett högt proteinintag
äter i perioder ingen ost eller dricker varken vassle,mjölk m.m och kommer oavsett utan att ens tänka på det på minst 180-200g protein per dag.så det behövs knappast mjölkprodukter i kosten för ett högt proteinintag
Det visar bara att alla är olika, något som ofta glöms här inne i allehanda sammanhang.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.