Visa fullständig version : Program under VLCD?
Blindguard1
2013-06-24, 16:39
Hej!
Tänkte börja på VLCD igen och undrar hur jag ska träna.
Jag tränar för massa och har kört 3-1-3 senaste året, jag körde en VLCD på tio dagar i April som fungerade jättebra förutom det att jag kände att kroppen blev helt slut och jag fick ont i musklerna när jag började träna, därför tänkte jag denna gång köra ett annat schema men är inte helt säker på hur, det jag tänkt på är antingen 2-3 helkroppspass i veckan eller en två split. Jag vill få arbeta igenom hela kroppen när jag tränar och skulle därför vilja köra övningar specifikt för t.ex. biceps, vader, rygg etc.
Någon som har några tips på hur jag ska göra?
Arne Persson
2013-06-25, 00:43
Hej!
Tänkte börja på VLCD igen och undrar hur jag ska träna.
Jag tränar för massa och har kört 3-1-3 senaste året, jag körde en VLCD på tio dagar i April som fungerade jättebra förutom det att jag kände att kroppen blev helt slut och jag fick ont i musklerna när jag började träna, därför tänkte jag denna gång köra ett annat schema men är inte helt säker på hur, det jag tänkt på är antingen 2-3 helkroppspass i veckan eller en två split. Jag vill få arbeta igenom hela kroppen när jag tränar och skulle därför vilja köra övningar specifikt för t.ex. biceps, vader, rygg etc.
Någon som har några tips på hur jag ska göra?
Varför inte ta ditt förnuft till fånga och skita i det där tramset och köra en riktig diet istället? Där du även kan sköta din träning seriöst under tiden! Med riktig diet menar jag högt protein, högt med långsamma kolhydrater och hålla igen på fettet. Du märkte ju själv vad som hände när du tidigare höll på med tramset, eller?
Blindguard1
2013-06-25, 05:26
Varför inte ta ditt förnuft till fånga och skita i det där tramset och köra en riktig diet istället? Där du även kan sköta din träning seriöst under tiden! Med riktig diet menar jag högt protein, högt med långsamma kolhydrater och hålla igen på fettet. Du märkte ju själv vad som hände när du tidigare höll på med tramset, eller?
Förra gången så fick jag ont i kroppen pga för mycket träning samt för hög inte sitet, men styrkan var större än innan dieten.
Arne Persson
2013-06-25, 06:21
Kolhydrater är som sagt essentiellt om du skall bedriva seriös tung styrketräning.
Blindguard1
2013-06-25, 19:11
Ja, det är jag medveten om, därav min korta period på VLCD samt med en rejäl kolhydratslaggning innan och efter dieten, jag tänker i alla fall köra en VLCD period, är det någon som har någon idé om schema?
Tramset som Ola höll på med, han som du har med på dina seminarium ;-)
OT, Det funkar utmärkt att öka i styrka och träna riktigt tungt på VLCD, jag ökade varje pass under sex veckor när jag körde det. Men det är viktigt att inte träna för mycket och att ha en påfyllnadsdag där man öser i sig kolhydrater.
Det är givetvis inget man ska köra en hel diet eller om man redan är i ganska bra form, men några veckor är inga problem. Men jag tycker att det funkar för att korta ner dieten i början, när formen börjar bli bättre går man över till vanlig diet, typ det du förespråkar.
TS, jag hade kört 2-3 helkroppspass, 1-2 övningar per muskelgrupp. Tungt och intensivt. Glöm inte refeed, annars orkar du inte mer än en vecka.
Blindguard1
2013-06-25, 19:31
Refeed dagar varje tredje träningspass, helkropps pass var tredje dag då? Så första veckan måndag, torsdag, söndag, onsdag etc etc?
Refeed dagar varje tredje träningspass, helkropps pass var tredje dag då? Så första veckan måndag, torsdag, söndag, onsdag etc etc?
Förstår inte? Följ de råd som finns i stora tråden om Olas VLCD eller kör vanlig diet är nog mitt tips. Refeed en gång i veckan helt enkelt.
Röda Björnen
2013-06-26, 00:39
2 helkropps pass. 1 övning per muskelgrupp. Låg intensitet. 3-5 Reps intervallen. 2-3 set.
Mer än det tror jag är negativt för muskeltillväxt och för att dieten ska fungera.
Sen varför du kör VLCD är oförståeligt för mig men iallfall.
MVH
Tramset som Ola höll på med, han som du har med på dina seminarium ;-)
OT, Det funkar utmärkt att öka i styrka och träna riktigt tungt på VLCD, jag ökade varje pass under sex veckor när jag körde det. Men det är viktigt att inte träna för mycket och att ha en påfyllnadsdag där man öser i sig kolhydrater.
Det är givetvis inget man ska köra en hel diet eller om man redan är i ganska bra form, men några veckor är inga problem. Men jag tycker att det funkar för att korta ner dieten i början, när formen börjar bli bättre går man över till vanlig diet, typ det du förespråkar.
TS, jag hade kört 2-3 helkroppspass, 1-2 övningar per muskelgrupp. Tungt och intensivt. Glöm inte refeed, annars orkar du inte mer än en vecka.
Olas vlcd var väl mest ett experiment med en tävlingsdiet gone bad. Han fick ju i sig 1700 kcal i snitt pga extrem svullardag 1gång/ v. Alltså är det obegripligt varför folk fortsätter tramsa inkl. Ola som fortsätter tipsa om dieten.
Ola Wallengren
2013-06-26, 08:01
rogerQ
Förstår inte riktigt ditt resonemang här. För det första tipsar jag inte någon specifik att testa dieten, den har spridit sig själv när folk har hört om den. För det andra så har jag svårt att förstå vad du tycker är obegripligt och tramsigt med en det med VLCD + en ätardag per vecka? Det fungerade ju ganska bra på det sättet jag gjorde det på. Finns naturligtvis många sätt att få liknande resultat på beroende på omständigheterna, men det måste stå alla fritt att testa det man känner för.
Olas vlcd var väl mest ett experiment med en tävlingsdiet gone bad. Han fick ju i sig 1700 kcal i snitt pga extrem svullardag 1gång/ v. Alltså är det obegripligt varför folk fortsätter tramsa inkl. Ola som fortsätter tipsa om dieten.
Så kan man ju inte räkna.
Tävlingsdiet gone bad?
Om du läst tråden så är det många som kört upplägget med väldigt bra resultat. Jag har själv testat och var mycket nöjd. Och Ola tipsar inte om dieten utan folk har testat på det efter att han berättat om sitt experiment i en podcast.
Och vad är det som är trams, är det trams bara för att det inte är en klassisk byggardiet?
:smash:
Edit, Ola hade visst redan svarat angående "tips"
rogerQ
Förstår inte riktigt ditt resonemang här. För det första tipsar jag inte någon specifik att testa dieten, den har spridit sig själv när folk har hört om den. För det andra så har jag svårt att förstå vad du tycker är obegripligt och tramsigt med en det med VLCD + en ätardag per vecka? Det fungerade ju ganska bra på det sättet jag gjorde det på. Finns naturligtvis många sätt att få liknande resultat på beroende på omständigheterna, men det måste stå alla fritt att testa det man känner för.
Ja, alla kan prova och se vad som funkar för dem. Men nu när ätstörningar osv. är uppe på tapeten lite här och var så tycker jag att det är högs olämpligt att fortsätta att informera om en diet där man lever på kasein och bcaa. Ola, har man man +20 års erfarenhet så visst, då vill man säkert prova något nytt men för den stora majoriteten nybörjare tycker jag det är lämpligare att ge sig på en viktminskningsdiet som man kan hålla under längre tid, problemfritt.
Ja, alla kan prova och se vad som funkar för dem. Men nu när ätstörningar osv. är uppe på tapeten lite här och var så tycker jag att det är högs olämpligt att fortsätta att informera om en diet där man lever på kasein och bcaa. Ola, har man man +20 års erfarenhet så visst, då vill man säkert prova något nytt men för den stora majoriteten nybörjare tycker jag det är lämpligare att ge sig på en viktminskningsdiet som man kan hålla under längre tid, problemfritt.
Ätstörningar frodas i denna "branschen" och det har det alltid gjort. Då kan man sluta skriva om dieter öht då all form av träning och diet kan framkalla störningar för en del individer. Många har dock skrivit i tråden om VLCD att det absolut inte är passande för någon med störd syn på kost osv.
Ätstörningar frodas i denna "branschen" och det har det alltid gjort. Då kan man sluta skriva om dieter öht då all form av träning och diet kan framkalla störningar för en del individer. Många har dock skrivit i tråden om VLCD att det absolut inte är passande för någon med störd syn på kost osv.
Bra, de inläggen har jag missat.
Bra, de inläggen har jag missat.
Jag tycker att det kan vara bra att göra en sådan liten sidnotis, men samtidigt är det ingens ansvar att lägga in en disclaimer. Ska man då på forum för tex vin och öl i varje inlägg skriva "alkohol kan vara beroendeframkallande, har du sådana tendenser och anlag så drick inte eller sluta helt enkelt läsa".
Nu är detta helt OT, men ändå.
NiklasAlm
2013-06-26, 10:43
Tramsdiet är VLCD inte, tycker det är ignorant att ha så starka påståenden när man inte testat det själv
Blindguard1
2013-06-26, 11:13
Tycker att resultaten jag fick från VLCD första gången var bättre än jag trodde, gick ner i fettvikt, hade samma styrka i de flesta övningar och de andra hade jag ökat i, men jag kände mig otroligt sliten och krävdes en ordentlig ätardag efteråt för att musklerna skulle sluta värka, det är inte p.g.a. dieten i sig utan p.g.a. för hög träningsvolym i samband med dieten, därför ska jag ändra mitt program.
Jag äter lätt mat för att komma upp på balans och mat är en av de största nöjena i mitt liv, så ätstörning är ingenting att oroa sig för, ligger runt 4000 kcal/dag för att öka i vikt med 0,2kg/vecka när jag bulkar och det går hur bra som helst.
Så om vi kunde prata om ämnet istället för dieten i sig vore jag tacksam.
Tycker att resultaten jag fick från VLCD första gången var bättre än jag trodde, gick ner i fettvikt, hade samma styrka i de flesta övningar och de andra hade jag ökat i, men jag kände mig otroligt sliten och krävdes en ordentlig ätardag efteråt för att musklerna skulle sluta värka, det är inte p.g.a. dieten i sig utan p.g.a. för hög träningsvolym i samband med dieten, därför ska jag ändra mitt program.
Jag äter lätt mat för att komma upp på balans och mat är en av de största nöjena i mitt liv, så ätstörning är ingenting att oroa sig för, ligger runt 4000 kcal/dag för att öka i vikt med 0,2kg/vecka när jag bulkar och det går hur bra som helst.
Så om vi kunde prata om ämnet istället för dieten i sig vore jag tacksam.
Kör på helkropp tex mån/ons/fre eller var tredje dag. 1-2 övningar per muskelgrupp. Sen exakt hur man lägger upp det är vad som passar bäst. Jag gillar att köra intensivt som fan, dropsets, myoreps, breath paus osv. Men om du inte tycker du återhämtar dig med HIT så kör mer basic x-antal set med 2-3min vila mellan seten.
Med riktig diet menar jag högt protein, högt med långsamma kolhydrater och hålla igen på fettet.
Vad skulle "högt" respektive "lågt" vara i termen g/per kropps kg?
Så kan man ju inte räkna.
800 kcal är övre gränsen för när det är en VLCD och äter man mer än det så är det något annat. Så jag såg inget fel i räkneexemplet.
Ska man diskutera VLCD så är det dumt att blanda in helt andra dieter och hävda att VLCD funkar jättebra baseras på det man upplevt under de andra.
800 kcal är övre gränsen för när det är en VLCD och äter man mer än det så är det något annat.Finns det alltså inte refeeds i VLCD?
Finns det alltså inte refeeds i VLCD?
Nej och det motverkar också syftet vilket är att få folk att gå ner snabbt i vikt.
Nej och det motverkar också syftet vilket är att få folk att gå ner snabbt i vikt.
Jag trodde iofs vi diskuterade Olas (antagligen mitt fel som började blanda in det) variant på VLCD och den har inte så mycket att göra med den "riktiga" varianten. Den är ju anpassad för träning och att spara muskler. Refeed ingår, har man inte det funkar det inte.
Men nej det motverkar verkligen inte syftet att tappa fett snabbt, om vi nu inte pratar om vanlig VLCD där jag inte vet hur en refeed skulle funka.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.