Visa fullständig version : Fastande intervallträning
Tjena!
Under deff går det bra att köra intervallträning i 20 minuter på morgonen på tom mage för att efter det dra i sig en vassleshake och dra iväg till gymmet?
Äter enligt pf så det blir: Intervallträning --> vassleshale --> gym --> vassleshake --> hem och äta en rejäl måltid.
Något negativt med det?
Ja, men frågan är om inte gymprestationen blir lidande av den ordningen. D v s du påverkar din ork negativt under gympasset.
Jag hade styrketränat först (överkropp), käkat vassle och kört HIIT sedan (underkropp; cykel/trappmaskin etc) om orken finns. Högintensivt.
Ja, men frågan är om inte gymprestationen blir lidande av den ordningen. D v s du påverkar din ork negativt under gympasset.
Jag hade styrketränat först (överkropp), käkat vassle och kört HIIT sedan (underkropp; cykel/trappmaskin etc) om orken finns. Högintensivt.
Kanske det gör, har inte testat det innan. Att det skulle påverka om jag skulle köra ben efter är ju klart, men tror du att man skulle prestera sämre på t.ex. ett bröstpass?
Jag har en lagom backe där jag bor, så det skulle vara smidigt och bara gå ut på morgonen och springa där eller på löpbandet hemma innan gymmet.
Skulle jag kunna: Vakna --> gymma fastande, något negativt med det? --> vassleshake --> hem --> ut och springa i backen eller på löpbandet hemma --> äta.
Eller det är kanske dåligt att vänta såpass länge med att äta efter gymmet?
King Grub
2013-06-23, 21:24
Vassleprotein är att äta.
Vassleprotein är att äta.
Jo, det vet jag. Skrev bara "äta" för att då äter jag fast föda, inte dryck.
Skulle jag kunna: Vakna --> gymma fastande, något negativt med det? --> vassleshake --> hem --> ut och springa i backen eller på löpbandet hemma --> äta.
Som sagt är vassle mat.
Självklart kan du det. Om det är optimalt för muskeltillväxt kan vi diskutera, men om något tror jag det snarare handlar om ork. Löpning verkar dock ge mest interferens avseende anabol signalering av styrketräning. Förmodligen är det iofs skillnad på vilka muskelgrupper som används i respektive aktivitet sett till muskelspecifik AMPK-fosforylering.
Men deffar du och målet är att tappa fett huvudsakligen, kör hårt. Mer optimalt hade nog dock varit att vänta längre mellan passen.
Som sagt är vassle mat.
Självklart kan du det. Om det är optimalt för muskeltillväxt kan vi diskutera, men om något tror jag det snarare handlar om ork. Löpning verkar dock ge mest interferens avseende anabol signalering av styrketräning. Förmodligen är det iofs skillnad på vilka muskelgrupper som används i respektive aktivitet sett till muskelspecifik AMPK-fosforylering.
Men deffar du och målet är att tappa fett huvudsakligen, kör hårt. Mer optimalt hade nog dock varit att vänta längre mellan passen.
Ja, tappa fett och behålla så mycket muskler jag kan.
Ok, men då kanske det skulle vara bättre att gymma --> hem och äta --> vänta några timmar sedan intervallträning --> äta igen.
Men jag ville lägga intervallträningen fastande, men det spelar kanske inte så stor roll?
Och det med AMPK spelar nog inte så stor roll då jag ändå inte lär bygga någon betydande mängd muskelmassa under deff, men det kanske blir negativt för att behålla massa. Knepigt... ;)
Tack för svaren.
King Grub
2013-06-23, 22:03
Det är just "bygga muskler" som gör att man behåller muskelmassa under deff. Styrketräning stimulerar muskeluppbyggnad precis på samma sätt vid energiunderskott som vid energiöverskott, och det är detta som gör att man undviker förlust av fettfri massa.
Det är just "bygga muskler" som gör att man behåller muskelmassa under deff. Styrketräning stimulerar muskeluppbyggnad precis på samma sätt vid energiunderskott som vid energiöverskott, och det är detta som gör att man undviker förlust av fettfri massa.
Sant.
Då jag vet att både du och tjiing är kunniga, skulle någon av er kunna skriva hur jag ska göra för att det ska bli så opti som möjligt? :d
Och när jag har er båda här, spelar det någon roll om jag gör intervallträningen fastande eller ej i syfte med att tappa fett. Jag vet att morgonpromenader och liknande är mer eller mindre förklarat myt, men hur är det med intervallträning?
Det sägs ju att intervallträning ska hjälpa till med att bli av med mag/bukfett, speciellt på tom mage. Eller så är det bara nått jag fått för mig ;)
Förmodligen ingen större skillnad i praktiken för fettförbränning. Men fastande träning ger dock ett högre hormonellt gensvar sett till GH och ökar mängden katekolaminer kraftigt i blodet vilket teoretiskt kan vara gynnsamt för fettförbränning. En aning ökad fettförbränning över dygnet har också setts i någon studie vid fastande konditionsträning, men det är inga stora skillnader. Och det handlade inte om HIIT.
Kalorier är vad man bör fokusera på huvudsakligen.
Själv kör jag ofta en variant med bara protein och fett under dagen innan passet, för att öka fettoxidation och förmodligen adaption till träningen. Gäller iofs nästan all konditionsträning jag gör. Ibland toppar jag prestationen med kolhydrater.
Det sagt är min anekdotala erfarenhet att intensiv HIIT på fastande/semi-fastande mage (inte kolhydrater, lite protein och fett) är effektivt för att tappa fett på magen och få fram rutorna. Särskilt om man fyller på med framförallt kolhydrater och inte äter mycket fett resterande tiden av dagen. Men det är lite finlir och såklart fullt av confounders.
Förmodligen ingen större skillnad i praktiken för fettförbränning. Men fastande träning ger dock ett högre hormonellt gensvar sett till GH och ökar mängden katekolaminer kraftigt i blodet vilket teoretiskt kan vara gynnsamt för fettförbränning. En aning ökad fettförbränning över dygnet har också setts i någon studie vid fastande konditionsträning, men det är inga stora skillnader. Och det handlade inte om HIIT.
Kalorier är vad man bör fokusera på huvudsakligen.
Själv kör jag ofta en variant med bara protein och fett under dagen innan passet, för att öka fettoxidation och förmodligen adaption till träningen. Gäller iofs nästan all konditionsträning jag gör. Ibland toppar jag prestationen med kolhydrater.
Det sagt är min anekdotala erfarenhet att intensiv HIIT på fastande/semi-fastande mage (inte kolhydrater, lite protein och fett) är effektivt för att tappa fett på magen och få fram rutorna. Särskilt om man fyller på med framförallt kolhydrater och inte äter mycket fett resterande tiden av dagen. Men det är lite finlir och såklart fullt av confounders.
Okej, tack så mycket för det utförliga svaret.
Får försöka lägga upp det på ett bra sätt, mitt mål är faktiskt just att få fram rutorna nu. Har liksom redan lite separationer på benen och hyfsat lite fett på överkroppen, förutom just på nedre delen av bröstet där det också är lite extra fett. Skulle tippa att mitt bodyfat ligger mellan 12-15 %.
Då jag vet att både du och tjiing är kunniga, skulle någon av er kunna skriva hur jag ska göra för att det ska bli så opti som möjligt? :d
En bra tumregel är ju att hålla dem så långt borta från varandra som möjligt. Styrka/Hypertrofi och aerob träning ("kondition") menar jag förstås.
En bra tumregel är ju att hålla dem så långt borta från varandra som möjligt. Styrka/Hypertrofi och aerob träning ("kondition") menar jag förstås.
Jo, fast nu tänkte jag bara på att göra det så effektivt för fettförlust som möjligt :)
Det är väl AMPK och mTOR som krockar lite där?
Jag måste ha väldigt dåliga magmuskler eller så har jag bara lite otur med genetiken.. Har börjat få ådror på nedre delen av magen, de sticker liksom inte ut ännu fast jag kan se de tydligt genom skinnet och ändå har jag inget 6-pack... *gah!*
Edit: Kanske inte är ovanligt dock?
Ni som fastar, har ni inte svårt att äta sen när det är dags?
Jag tappar matlusten helt och mår illa av maten om jag fastat
Om jag bara fastar utan att träna så blir jag hungrig när jag väl börjar äta, annars brukar hungern komma och sedan försvinna.
Om jag tränar så är jag inte hungrig direkt efteråt, men en timme efter är jag vrålhungrig.
Jag har inga som helst problem med att äta efter fasta,men sjukt nog är jag "hungrigare" efter jag brytit fastan trots jag gör det med en 800-1100 kal måltid.Det visar verkligen att hunger är psykiskt till viss del
Jo, fast nu tänkte jag bara på att göra det så effektivt för fettförlust som möjligt :)
Då kan du ju skita i allt muskelbesparande och bara sluta äta.
Det är väl AMPK och mTOR som krockar lite där?
Hur kan de krocka om du håller dem i sär så mycket som möjligt?
Jag måste ha väldigt dåliga magmuskler eller så har jag bara lite otur med genetiken.. Har börjat få ådror på nedre delen av magen, de sticker liksom inte ut ännu fast jag kan se de tydligt genom skinnet och ändå har jag inget 6-pack... *gah!*
Edit: Kanske inte är ovanligt dock?
1. Du är inte hård nog
2. Du har ingen väsentlig muskelmassa på m. rectus abdominis
3. Båda är väldigt vanliga
Då kan du ju skita i allt muskelbesparande och bara sluta äta.
;)...
Hur kan de krocka om du håller dem i sär så mycket som möjligt?
Jag menade om jag körde de på samma dag.
1. Du är inte hård nog
2. Du har ingen väsentlig muskelmassa på m. rectus abdominis
3. Båda är väldigt vanliga
a jo, måste förmodligen gå ner ett par kilo till.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.