handdator

Visa fullständig version : Om hösnuva och vita ögonrödor

d1anny2
2013-06-21, 09:27
Hallå. För ett par år sen började pollen orsaka allergiska reaktioner hos mig, och många andra.

Vad gör ni åt eländet? I perioder snorar jag som ett dagisbarn och kliar ögon till förtvivlan. Medicin som rekommenderas?

Sen en vecka äter jag en tablett Cetrizin Actavis 10mg varje dag. Hjälper, men bara till 50%. Ibland måste jag ta två piller.

Jag skäms inte alls som de andra över att säga att jag inte vet det jag inte vet.

Ladugårdsdörr
2013-06-21, 09:50
http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=203138

Zeppe
2013-06-21, 09:55
Prova detta. http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=113302

Har hjälpt min rinnande näsa otroligt mycket.

d1anny2
2013-06-21, 10:07
Åh fan. Har bara tänkt tabletter tidigare. Ska slå till. Närapå outhärdligt utan medicin.

Scratch89
2013-06-21, 11:09
Dat answer. Atarax:

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Lakemedel-A-O/Atarax/
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19570405000021

Tolkia
2013-06-21, 19:49
Det finns lite olika receptfria antihistaminer. Du kan testa en annan sort och se om det funkar bättre; det kan vara lite olika mellan personer vad man tycker är bäst. Kortisonnässpray har ju någon redan flaggat för.

Gpajpen
2013-06-21, 20:13
Ögonrödor

Angel
2013-06-21, 20:44
Dat answer. Atarax:

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Lakemedel-A-O/Atarax/
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19570405000021

Nu är jag inte allergiskt men tycker man blir som en zombie av atarax.

Klein
2013-06-21, 21:59
Man kan väl få så kallade allergi-injektioner under 3-5 års tid varefter man inte längre får kraftiga allergiska reaktioner och potentiellt slipper allergierna i 10-15 år efteråt.

Victuhh
2013-06-22, 11:46
Ceterizin tycker jag är värdelös,jag är pollenallergiker sen så länge jag kan minnas och bara av någon anledning kört på receptfria medel trots att allergin tidvis är ganska allvarlig.

Nyligen hittade jag en bra medecin jag rekommenderar som är ny som receptfri för i år och heter Allegra. Prova!

O_Wao
2013-06-22, 12:15
Jag kör även ögondroppar när det är som värst, använder Livostin. Finns även Lomudal etc.

Var noga med att duscha innan sänggång för att få bort ev pollen från kroppen/håret, vädra inte sängkläder utomhus, ta allergimedicin innan du går ut så reaktionen inte hinner starta. Ta tabletter varje dag, även om det inte verkar så pollenigt ute, jag börjar ta mina allergitabletter i mitten av mars, för att ha ett skydd när pollensäsongen drar igång, sedan äter jag dem i princip hela sommaren då jag är allergisk mot både diverse träd och även gräs som kommer senare på säsongen (typ nu).

Pushit
2013-06-22, 12:46
Min allergicoctail brukar vara:

Tabletter: Loratadin ratiopharm 10mg
Nässpray: Becotide nasal 50mg
Ögondroppar: Lecrolyn 40mg

Den brukar få mig att överleva just den här perioden (gräs tror jag), sen om det är den mest optimala vet jag inte.

Sniggel
2013-06-22, 15:06
Kortisontabletter (betapred) var något som hjälpte mig i iaf 1-2 veckor. Nu har jag inte problem längre men tidigare var det det enda som hjälpte. Provat alla orala antihistaminer på marknaden och samtliga ökade mitt sömnbehov med ungefär 50% och utan att ge någon som helst märkbar effekt. Ögondroppar i kombination med receptbelagd ögonsalva kunde lindra besvären upp till 30% eller åtminstone lindra tillfälligt. Nasonex gav bra effekt för näsan. Men det var mest ögonen jag hade problem med.
Nu kan man inte ta kortison hur ofta och hur mycket som helst men det var iaf jäkligt nice att ta en paus i tortyren.

Scratch89
2013-06-22, 19:28
Nu är jag inte allergiskt men tycker man blir som en zombie av atarax.

Ja, men det är det värt.

leo1
2013-06-22, 19:56
Jag tyckte jag blev dödstrött av livostin-nässpray. Nån som upplevt samma?

Varför får jag alltid ont i halsen av nässprayer?

Har tänkt göra ett pricktest på apoteket för att få bukt med min näsa som är en katastrof. Känner aldrig lukter. Men vad gör man med problemen egentligen? Säg att jag är allergisk mot damm, mögel och hundhår tex.

Kortisonspray kommer jag aldrig använda igen efter långvarigt bruk av nasonex, rhinocort och nån till sådan spray.

Har gjort en operation av sned nässkiljevägg också men det hjäpte inte.

Just nu provar jag sinova.

Sniggel
2013-06-22, 19:58
Ja, men det är det värt.

+1 (om det funkar)
Hellre ett halvår som zombie än ett halvår i tortyr :P

d1anny2
2013-07-05, 08:42
Nu lagt mig till med loratadin och sprayen flutikason (som lustigt nog luktar liljekonvalj). Ögondroppar mot klådan saknas dock. Blir att återvända.

Madame
2013-07-05, 09:32
Hallå. För ett par år sen började pollen orsaka allergiska reaktioner hos mig, och många andra.

Vad gör ni åt eländet? I perioder snorar jag som ett dagisbarn och kliar ögon till förtvivlan. Medicin som rekommenderas?

Sen en vecka äter jag en tablett Cetrizin Actavis 10mg varje dag. Hjälper, men bara till 50%. Ibland måste jag ta två piller.

Jag skäms inte alls som de andra över att säga att jag inte vet det jag inte vet.

Att det bara hjälper till 50% är för att allergin redan dragit igång innan du hann börja med pillrena.

Nästa år får du se till att börja i april så att du hunnit bygga upp ett skydd och är redo att stå emot när allergisäsongen börjar attackera.

Själv har jag alltid haft bra mediciner och börjat i god tid. Det var så pass att jag inte hade symptom öht på flera år, och jag liksom glömde lite att jag var allergisk. Så ett år glömde jag börja och allergieländet brakade loss som aldrig förr. Jag blev helt sänkt, och med den svaga kroppen drog jag på mig massa förkylningar och influensa osv, varvat med allergi of doom. Medicinen jag började med då dämpade det hela, men det blev ju inte bra förrän sommaren var över.
Numer är jag alltid noga med att ta min medicin för att inte hamna i det det där försvarslösa läget med min kropp igen! Det blir aerius piller, nasonex i näsan, flutide diskus inhalator, och tilavist droppar i ögonen. Bra grejjer!