Logga in

Visa fullständig version : Vänster sida större

Berkovic94
2013-06-21, 01:08
Hejsan!
Större delen min vänstra sida är större, biceps,triceps, underarm, vader, och framsida samt baksida ben. Jag är högerhänt och när jag kör blir jag först slut i höger och vänster orkar köra 2-3 fler repetitioner
Jag har gymmat snart ett år nu och skillnaderna börjar nu bli tydligare.
Vad kan jag göra för att rätta till dessa skillnaderna ? Mitt högra bröst var även det mindre än mitt vänstra bröt, men då körde jag ett extra set per övning på höger och nu börjar den komma ikapp.
Är detta vägen jag ska gå för att det ska bli lika på både höger och vänster sida? Eller finns det bättre vägar ?
Tack i förhand!

Baronpanda
2013-06-21, 01:13
Kör så lite stång övningar som går, ta hantlar istället.

Kör höger sida först för o se hur många reps du klarar tex biceps curls alternera då börja med höger och sluta med båda när högern ger upp inte vänster.

2 saker du kan börja med!*flex*

Berkovic94
2013-06-21, 01:22
Så jag ska inte köra ett extra set per övning på högern ? Och varför ska jag inte göra det ?

BlötSnö
2013-06-21, 01:53
Så jag ska inte köra ett extra set per övning på högern ? Och varför ska jag inte göra det ?

Jag har haft och har fortfarande lite liknande problem. Dessa resulterade mer från en skada, vilket gjorde att jag kompenserade med höger sida av kroppen i vissa övningar. Jag har även lyckats träna vaderna fel. Höger är större än vänster p.ga. att höger har kompenserat för det vänster saknade.
Nu kör jag så många övningar som möjligt individuellt för varje ben/arm och det börjar så sakteliga jämna ut sig. Hantelpress istället för skivstång. Enbent vadpress stående/sittande. Enbent benpress osv (tror dock inte det är att rekommendera när det kommer till knäböj ;))

Varför du inte ska köra lite mer på den ena?
Jag kan faktiskt inte svara på det. Dock skulle en ren gissning vara att du kan bli ojämnt tränad i musklerna, även om de visuellt ser ut att vara lika stora.
Jag är nämligen vänsterhänt och min högersida är starkare, medan vänstern är uthålligare. Jag försöker variera både hög- och lågreps på armarna så att de får jämnt med stryk på de områden som de är bäst på. Det jämnar så sakteliga ut sig. Man får ge det tid...