handdator

Visa fullständig version : Använda sig av "stretch studsen" i hantelpress?

Määng
2013-06-21, 00:32
Vet inte vad det korrekta ordet är så det fick bli "stretch studs".

Använder ni er av stretch studsen i botten av plan hantelpress eller går ni ner sakta eller rent av stoppar i botten för att undvika den?

ceejay
2013-06-21, 07:01
Studsar i botten

Sparven från Minsk
2013-06-21, 07:19
Nej. Vill undvika det både av skaderisk och för att maximera träningen. 2-3 sekunder ned, vänder och pressar upp på ca 1-2 sekunder. Inget studs eller svingande här inte. Muselkontraktion all the way baby!

Fredrik_S
2013-06-21, 07:43
Använder olika tekniker, men långsamma kontraktioner och lite snabbare på nervägen brukar passa mig. 4-5 sekunder på uppvägen och 2 på nervägen. Tycker ofta det är onödigt att spendera någon vidare tid på nedvägen då man ändå är så stark i den exentriska fasen att det krävs betydligt större vikt än man orkar pressa upp för att ge någon vidare stimulans där.

ceejay
2013-06-21, 08:59
Nu syftade jag på Böj i min kommentar :)

cero
2013-06-21, 11:07
Jag kör med ett snabbt stopp i botten. Onödigt att höja skaderisken genom att studsa. Möjligt att det kan bli aktuellt om man har kommit långt i sin utveckling och behöver lite mer momentum på vikterna för att öka.

z_bumbi
2013-06-21, 11:42
Precis som i bänk så varierar jag och även de jag hjälper med träningen. Mig veterligen är det ingen direkt skillnad i skaderisk om man använder vikter man behärskar så jag ser ingen anledning att utesluta en effektiv variant av träningen.
Att köra ultaslow gör jag själv för att det är kul, om någon är så skadad att inget annat funkar eller möjligen för att plåga någon lite extra.

Arnoldski
2013-06-22, 13:03
Nu syftade jag på Böj i min kommentar :)

...vilket var rätt kreativt givet TS fråga och trådens titel. ;-)