handdator

Visa fullständig version : Nibe fighter 310 värmepump hjälp!

watertouch
2013-06-20, 19:00
Har en nibe fighter 310p värmepump här i radhuset. Problemet är att den verkar värma upp luften... Utluften från ventilerna är högre än yttertemperaturen.
Har ställt värmekurvan på typ 13 tror jag 11 var gotland och det verkade varmast. Finreglaget har jag dragit ner till max... Varje streck ska ju motsvara 1 grad, men gissar att det inte är nån ac/kylfunktion på den... Den är iaf sänkt till max...

Den är ca 1 år gammal så tror inte att det är fel på yttertermometern...

Nån som vet hur jag får det kallare? lr iaf inte varmare än yttertemperaturen.

TheOne1994
2013-06-20, 19:04
Det finns ett värmepumpsforum , kolla med dom. Där är bra folk som kan hjälpa dej.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php

watertouch
2013-06-20, 19:15
Det finns ett värmepumpsforum , kolla med dom. Där är bra folk som kan hjälpa dej.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php

snabbt svar tack ska kolla.. att jag inte hittat denna sidan då jag googlat på den...

watertouch
2013-06-20, 19:19
Om nån annan råkar ha en 310 får ni gärna svara...

ZoDa
2013-06-20, 19:26
Har en nibe fighter 310p värmepump här i radhuset. Problemet är att den verkar värma upp luften... Utluften från ventilerna är högre än yttertemperaturen.
Har ställt värmekurvan på typ 13 tror jag 11 var gotland och det verkade varmast. Finreglaget har jag dragit ner till max... Varje streck ska ju motsvara 1 grad, men gissar att det inte är nån ac/kylfunktion på den... Den är iaf sänkt till max...

Den är ca 1 år gammal så tror inte att det är fel på yttertermometern...

Nån som vet hur jag får det kallare? lr iaf inte varmare än yttertemperaturen.

Hur menar du att den värmer (till)luften? Är du säker på att det är en 310p du har? I http://www.nibeonline.com/pdf/611800-2.pdf står det att 310p är avsedd för hur med mekanisk frånluft, dvs inte ft-system.

nim
2013-06-20, 19:27
Jag har en Nibe 310p och jag förstår inte riktigt ditt problem. Det är väl en frånluftsvärmepumo du har? Den borde suga luft från ventilerna inte blåsa ut. Den värmer vatten, inte luft. Har du dammsugit filtret i pumpen. Det kanske är helt igensatt?

watertouch
2013-06-20, 19:36
Jag har en Nibe 310p och jag förstår inte riktigt ditt problem. Det är väl en frånluftsvärmepumo du har? Den borde suga luft från ventilerna inte blåsa ut. Den värmer vatten, inte luft. Har du dammsugit filtret i pumpen. Det kanske är helt igensatt?

Den värmer vatten och suger luft från vissa ventiler och pumpar ut luft. Ja filtret är rent.. Problemet är att luften den pumpar ut till tex övervåningen är varmare än yttertemperaturen... Den borde ju kunna ta ytterluft suga in, filtrera och pumpa ut utan att det ska vara över 1grad varmare.

Den pumpar ut ca 27gradig luft nu och snabb mätning så är det 25 grader ute...

watertouch
2013-06-20, 19:41
23grader visar min termometer nu som ytter temperatur och 26grader som kommer från ventilen...

Jockefoten
2013-06-20, 19:42
Stäng av den?

Jag är ingen expert på värmepumpar men något är ju uppenbarligen trasigt.

watertouch
2013-06-20, 19:48
Stäng av den?

Jag är ingen expert på värmepumpar men något är ju uppenbarligen trasigt.

Ja hehe lr nån inställning...

watertouch
2013-06-20, 19:50
Hur menar du att den värmer (till)luften? Är du säker på att det är en 310p du har? I http://www.nibeonline.com/pdf/611800-2.pdf står det att 310p är avsedd för hur med mekanisk frånluft, dvs inte ft-system.

Aaa det är den jag har vad ft-system är har jag ingen aning om dock??

Jockefoten
2013-06-20, 19:52
Det låter högst osannolikt att det bara blir fel i någon inställning...

Du bör ha en shuntventil som justerar temperaturen på vattnet, antingen har den hängt sig eller så har en givare gått sönder till styrningen som får ventilen att öppna/stänga.

Finns det en display på värmepumpen?

ZoDa
2013-06-20, 19:55
Den värmer vatten och suger luft från vissa ventiler och pumpar ut luft. Ja filtret är rent.. Problemet är att luften den pumpar ut till tex övervåningen är varmare än yttertemperaturen... Den borde ju kunna ta ytterluft suga in, filtrera och pumpa ut utan att det ska vara över 1grad varmare.

Den pumpar ut ca 27gradig luft nu och snabb mätning så är det 25 grader ute...

Vart pumpar den ut luft menar du? Du måste mena att avluften är 27 grader, för tilluften i ditt hus borde tas direkt utifrån via ventiler vid fönster odyl och har således inget med värmepumpen att göra.

watertouch
2013-06-20, 19:57
Det låter högst osannolikt att det bara blir fel i någon inställning...

Du bör ha en shuntventil som justerar temperaturen på vattnet, antingen har den hängt sig eller så har en givare gått sönder till styrningen som får ventilen att öppna/stänga.

Finns det en display på värmepumpen?

Japp och det går att bläddra lite men hmm tror du att vatten värmen/värmaren påverkar luften?

watertouch
2013-06-20, 20:03
Vart pumpar den ut luft menar du? Du måste mena att avluften är 27 grader, för tilluften i ditt hus borde tas direkt utifrån via ventiler vid fönster odyl och har således inget med värmepumpen att göra.

Bor i radhus så den tar luft från förådet på framsidan tror jag, den pumpar ut luft från golvventiler till varje rum på övervåningen, (elementen går på el) den har även ett insug på övervåningen som suger in luft. Är rätt öppen planyta på nerevåningen där ventilerna sitter i taket och skickar ut luft....

Jockefoten
2013-06-20, 20:04
Okej, vad säger displayen. Vill pumpen ge kyla eller värme?

watertouch
2013-06-20, 20:06
Har sån där termometer med sladd man ska typ hänga ut genom fönstret, istället har jag stoppat den sladdet i golvventilen för att se luften. Det är nu 25.grader som kommer från golvventilen och utomhus är det 20grader..

watertouch
2013-06-20, 20:09
Okej, vad säger displayen. Vill pumpen ge kyla eller värme?

Den säger inte mycket värmen verkar man ställa in med en värmekurva och värmeförskjutning...

Jag har ställt den ena så den visar högre än Gotland som verkar varmast... Men eftersom husen i Norrland är bättre isolerade kanske man borde göra tvärtom och sänka den...
Den andra för finjustering är sänkt till max...

Jockefoten
2013-06-20, 20:12
Okej, temperaturskalor som innefattar Gotland är utanför min kunskapsnivå. Stäng av pumpen och ring Nibe på måndag.

watertouch
2013-06-20, 20:16
Okej, temperaturskalor som innefattar Gotland är utanför min kunskapsnivå. Stäng av pumpen och ring Nibe på måndag.

Ja det är nästan så nu har yttertemperaturen sjunkit ännu en grad... Den pumpar alltså ut 6grader varmare luft... Då öppnar jag hellre fönstrerna och hoppas på korsdrag...

ZoDa
2013-06-20, 20:21
Bor i radhus så den tar luft från förådet på framsidan tror jag, den pumpar ut luft från golvventiler till varje rum på övervåningen, (elementen går på el) den har även ett insug på övervåningen som suger in luft. Är rätt öppen planyta på nerevåningen där ventilerna sitter i taket och skickar ut luft....

Ok då verkar du kanske ha någon form av ft-ventilation iaf. Måste vara något kompletterat i efterhand isf.
Men som sagt, Nibe fighter 310p har inget med tilluften i ditt hus att göra. Den kan inte värma tilluften helt enkelt. Den tar tillvara på energin i frånluften för att värma varmvatten och värmevatten till radiatorerna.
Läs systembeskrivningen här: http://www.nibeonline.com/pdf/611800-2.pdf

watertouch
2013-06-20, 20:25
Ok då verkar du kanske ha någon form av ft-ventilation iaf. Måste vara något kompletterat i efterhand isf.
Men som sagt, Nibe fighter 310p har inget med tilluften i ditt hus att göra. Den kan inte värma tilluften helt enkelt. Den tar tillvara på energin i frånluften för att värma varmvatten och värmevatten till radiatorerna.
Läs systembeskrivningen här: http://www.nibeonline.com/pdf/611800-2.pdf

Jo men det gör den ju på vintern och så filtrerar och skickar runt luften från ventilerna... Men ja det är samma manual jag fick på papper och tror modelnr står på den...