Visa fullständig version : Att sola och cancer
Latissimus Dorsi
2013-06-19, 19:44
Hur farligt är det egentligen att sola? (jag vet, väldigt diffus fråga)
Menar, hur mycket ökar risken att drabbas av hudcancer av att sola? Är det nära t.e.x röknings riskökning för lungcancer?
Har läst runt lite på internet, och där framställs att sola som rena rama självmordet.
King Grub
2013-06-19, 19:58
Solning har samma klassning som cigaretter vad gäller ökning av cancerrisk.
Ja, jag skulle nog rekommendera sparsam solning.
Men det beror säkert på hudtyp och dylikt rätt mycket också. Själv kör jag helst kortare stunder i solen, typ 30 min eller så. Inte så exakt men inte så jag bränner mig och får sveda.
Latissimus Dorsi
2013-06-19, 20:04
Solning har samma klassning som cigaretter vad gäller ökning av cancerrisk.
Jaha såpass..
Anledningen till att jag frågar är att jag reser övermorgon till Cypern, och är förbannat rädd för att få cancer och undrade om de ens va värt att bli lite brun. Aja, antar att det inte är livsfarligt iallafall. Tror inte man åker på lungcancer om man röker i två veckor haha.... :D
LD har inte du ganska mörk hy för övrigt? Torde ju vara ganska lugnt för dig IHMO.
Cancer är en stokastisk skada, så du kan inte räkna på det sättet. Sannolikheten är mindre vid lägre/kortare exponering, men det finns ingen exponeringsnivå/exponeringstid som är "safe".
Använd solskydd (du blir brun även med solskydd, men långsammare), undvik att bränna dig.
Latissimus Dorsi
2013-06-19, 20:10
LD har inte du ganska mörk hy för övrigt? Torde ju vara ganska lugnt för dig IHMO.
Njae, är kurd så pyttelite mörkare än vanligt :p
Latissimus Dorsi
2013-06-19, 20:10
Cancer är en stokastisk skada, så du kan inte räkna på det sättet. Sannolikheten är mindre vid lägre/kortare exponering, men det finns ingen exponeringsnivå/exponeringstid som är "safe".
Använd solskydd (du blir brun även med solskydd, men långsammare), undvik att bränna dig.
Har läst att solskydd inte ens fungerar, och att det hittills inte existerar något slags bevis för att det skulle verka emot cancer :/
strong-man
2013-06-19, 20:15
Men för helvete det är sol i detta land max 2 av 52 veckor:d sug i er allt som går:cool:
Varför ens gå utanför dörren du kan ju bli överkörd.
Har läst att solskydd inte ens fungerar, och att det hittills inte existerar något slags bevis för att det skulle verka emot cancer :/
Det beror nog VÄLDIGT mycket på vilken källa du väljer att lita på. Särskilt bland folk som har aversioner mot "onaturliga kemikalier" generellt brukar det där vara populärt att sprida. Det stämmer inte. Smörj in dig med zinkpasta och jag garanterar att du bränner dig mindre, för att ta en extrem. Nu är det ju inte så kul att gå runt insmord i zinkpasta, så då får man nöja sig med en vanlig, "icke-täckande" solkräm. Utveckling av malignt melanom är korrelerat till just hur många gånger man har bränt sig, så där är sådant som gör att man inte bränner sig ett bra skydd.
Det finns dåliga solkrämer, som inte håller vad de lovar, men det är en annan sak. Man skall också tänka på att även en solkräm med väldigt hög solskyddsfaktor inte är som att ha kläder på sig eller sitta i skuggan, d.v.s. man kan inte åka till Mexico, sola obegränsat och sedan klaga på att "solskydd inte fungerar" när man får brännblåsor.
Latissimus Dorsi
2013-06-19, 20:25
Varför ens gå utanför dörren du kan ju bli överkörd.
:d
Det beror nog VÄLDIGT mycket på vilken källa du väljer att lita på. Särskilt bland folk som har aversioner mot "onaturliga kemikalier" generellt brukar det där vara populärt att sprida. Det stämmer inte. Smörj in dig med zinkpasta och jag garanterar att du bränner dig mindre, för att ta en extrem. Nu är det ju inte så kul att gå runt insmord i zinkpasta, så då får man nöja sig med en vanlig, "icke-täckande" solkräm. Utveckling av malignt melanom är korrelerat till just hur många gånger man har bränt sig, så där är sådant som gör att man inte bränner sig ett bra skydd.
Det finns dåliga solkrämer, som inte håller vad de lovar, men det är en annan sak. Man skall också tänka på att även en solkräm med väldigt hög solskyddsfaktor inte är som att ha kläder på sig eller sitta i skuggan, d.v.s. man kan inte åka till Mexico, sola obegränsat och sedan klaga på att "solskydd inte fungerar" när man får brännblåsor.
Okej, tack så mycket Tolkia!
Köp lite solskydd här hemma innan du åker, av något stabilt märke (inte typ Hawaiian tropic stekolja på Dollar Store). Glöm inte bort ögonlocken; sjukt obehagligt att bränna sig där plus att man ser ut som en katastrof i ansiktet sedan.
Latissimus Dorsi
2013-06-19, 20:29
Köp lite solskydd här hemma innan du åker, av något stabilt märke (inte typ Hawaiian tropic stekolja på Dollar Store). Glöm inte bort ögonlocken; sjukt obehagligt att bränna sig där plus att man ser ut som en katastrof i ansiktet sedan.
Köpt solkräm, men frågade syrran och hon sa att det gör så att man inte blir brun alls och rekommenderade mig solkräm. Men tror jag ändå kör på solkrämen.
Slutligen ska du nog inte oroa ihjäl dig heller; köp en schysst och stark solkräm. Ta på dig kläder emellanåt/sitt i skugga och ha kul.
Latissimus Dorsi
2013-06-19, 20:46
Slutligen ska du nog inte oroa ihjäl dig heller; köp en schysst och stark solkräm. Ta på dig kläder emellanåt/sitt i skugga och ha kul.
Visst, men är en person som är extremt hypokondrisk (heter det så?) ibland kan jag knappt äta kött p.g.a den ångesten jag får över att drabbas av cancer...
Aja, solkrämen verkar bra iallafall solskyddsfaktor 20 och skyddar mot både UVA och UVB.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.