handdator

Visa fullständig version : Saker man kan göra för att ''ge tillbaka''?

Carnes
2013-06-19, 17:41
Har länge funderat på att engagera mig i saker där man ''ger tillbaka'' något som ett sidprojekt i min vardag. Några saker som slår mig spontant är blodgivning.. I USA finns det löjligt mycket man kan göra.. men vad finns här i Sverige?

Saker jag kan tänka mig att göra

*Engagera mig med problembarn/Handikappade/förståndshandikappade
*Ge blod
*Hjälpa luffare (och liknande)
*Hjälpa djur

Fyll på, kom med tips och se till att nuppa riktigt jävla mycket på Midsommar.

Peace
http://stream1.gifsoup.com/view/531864/popcorn-o.gif

tossefar
2013-06-19, 17:44
Vad menar du att man kan göra i USA som inte går i Sverige?

en stor stark
2013-06-19, 17:45
http://kattjouren.nu/ - Vet inte så mycket om vad du tycker om djur men där kan du ta hand om katter ett litet tag, när din hjälp behövs. Så att de slipper avlivas.

Stockholms stadsmission kanske kan behöva lite hjälp?

Grottmannen
2013-06-19, 17:47
Nu vet jag inte vart du bor, men i Stockholm brukar väl stadsmissionen eller dylikt ha soppkök någon gång ibland.
Ta kontakt med kommunen du bor i annars, de lär ju veta vad som finns.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

Carnes
I USA finns överdrivet mycket homeless shelter och liknande saker. Något vi inte verkar ha allt för mycket av idag. Tror vi har 3 i Stockholm

http://kattjouren.nu/ - Vet inte så mycket om vad du tycker om djur men där kan du ta hand om katter ett litet tag, när din hjälp behövs. Så att de slipper avlivas.

Stockholms stadsmission kanske kan behöva lite hjälp?

Tack, bra start i tråden.

Nu vet jag inte vart du bor, men i Stockholm brukar väl stadsmissionen eller dylikt ha soppkök någon gång ibland.
Ta kontakt med kommunen du bor i annars, de lär ju veta vad som finns.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

Perfekt, ska ta mig en titt. Tack. Alltid velat att pröva soppköksgrejen.

4623
Brukar ge alla småpengar jag har på mig till gatumusikanter.

stridis
Även din dator kan hjälpa till! (http://sv.wikipedia.org/wiki/World_Community_Grid)

PureWhey
2013-06-19, 17:48

Massa soppkök överallt, ställen med övergivna katter/hundar överallt osvosv.

Le iPhone

eternallord
2013-06-19, 17:49
Att hjälpa till som idrottsledare (bland annat för barn/ungdomar med ADHD/Aspergers och liknande svårigheter) har varit väldigt givande för mig. Känns bra att ge tillbaka till en sport som givit en själv så mycket.

jenni
jobba som volontär för soppköket

stridis
För folk som gillar ordning i samhället (http://www.polisen.se/Om-polisen/Sa-arbetar-Polisen/Brottsforebyggande-arbete/Polisens-volontarer/)

en stor stark
2013-06-19, 17:51
http://soppkokstockholm.wordpress.com/vill-du-ocksa-engagera-dig-i-fragan/ - Inte så bra koll på den sidan, men googlade "soppkök stockholm" och fick upp det. Kanske kan där finnas något?

Carnes
2013-06-19, 17:51
Brukar ge alla småpengar jag har på mig till gatumusikanter.

Efter att ha sett alla ''fake-tiggare'' som jobbar för nätverk så har jag slutat ge mynt till utländska tiggare. Enda gången jag ger någon luffare pengar är om någon är på väg till kassan och frågar om jag kan skjuta till.

Tack för alla tips, kom gärna med saker i Uppsala eftersom det är där jag befinner mig atm.

4623
2013-06-19, 18:00
Efter att ha sett alla ''fake-tiggare'' som jobbar för nätverk så har jag slutat ge mynt till utländska tiggare. Enda gången jag ger någon luffare pengar är om någon är på väg till kassan och frågar om jag kan skjuta till.

Därför ger jag bara till de som faktiskt utför ett arbete, inte de som tigger.

Dravena
2013-06-19, 18:03
Stadsmissionen finns här i Uppsala också och är säkert glada för volontärer :)

ducedo
2013-06-19, 18:05
Borde bli obligatoriskt att vara organdonator (http://www.livsviktigt.se/Sa-har-tar-du-stallning/register/Sidor/default.aspx) om man förväntar sig hjälp när man blir sjuk.

MasterChief
2013-06-19, 18:10
Hjälpa medelålders kvinnor på Golden Hits brukar vara uppskattat. Främst om man är en ung alfa.

Mental
2013-06-19, 18:16
Hemvärnet, har haft förmånen att delta i ett antal skallgångskedjor, släcka skogsbräner mm. Dessutom får man samträna med räddningstjänst, sjukvårdsutbildning, och träning i väpnad strid för att om det krävs försvara landet.

Vill man inte gå i närheten av vapen så finns ju missing people numera om man ändå vill hjälpa till vid försvinnanden.

Heddaway
Tycker bara en sån sak att vända sig till de i sin "närhet" som har det kasst. Kan vara en familj som har väldigt dålig ekonomi, får kämpa med olika problem som tex cancersjukt barn eller är sjuka själva och behöver hjälp osv osv.

Att ge en hemlös en varm kaffe eller något käk tycker jag är bättre än att ge dem lite pengar, som förmodligen kommer gå till heroin.

Listan kan göras oändlig.

manekin
att inte kalla folk i misär för luffare är en bra start....

Carnes
Hjälpa medelålders kvinnor på Golden Hits brukar vara uppskattat. Främst om man är en ung alfa.

Redan röjt runt där. Aldrig lyckats dragit hem någon dock, bara lite skoj på toan osv. Att unga män kan hooka milfs ''sådär'' är en myt.

OnT; Tack för alla tips.

MasterChief
2013-06-19, 18:19
Redan röjt runt där. Aldrig lyckats dragit hem någon dock, bara lite skoj på toan osv. Att unga män kan hooka milfs ''sådär'' är en myt.

OnT; Tack för alla tips.

Ok, jag projicerade mina egna erfarenheter, men inser att alla är inte lika alfa som jag.

Fredron
2013-06-19, 18:22
http://www.kiva.org/
http://en.wikipedia.org/wiki/Kiva_(organization)

Jag har en del pengar där som jag bara omplacerar lite då och då.

Snubben
2013-06-19, 19:00
Att ge blod är ingen dum idé då det nästintill är blodbrist var och varannan dag i Sverige.. Bara googla blodbrist så ser du att du faktiskt kan rädda liv genom att bara ge blod. Sedan får du en kaka, reflex, kanske t.om en tröjja.. De du..

Jag har den turen att blodbussen stannar utanför min arbetsplats, på detta har jag en arbetsgivare som faktiskt ger en 30 min extra flex om man ger blod.. Alltid något..

MackeJuve
2013-06-19, 19:13
Att ge blod är ingen dum idé då det nästintill är blodbrist var och varannan dag i Sverige.. Bara googla blodbrist så ser du att du faktiskt kan rädda liv genom att bara ge blod. Sedan får du en kaka, reflex, kanske t.om en tröjja.. De du..

Jag har den turen att blodbussen stannar utanför min arbetsplats, på detta har jag en arbetsgivare som faktiskt ger en 30 min extra flex om man ger blod.. Alltid något..

Och så får man massa mackor och äpplejuice :) :)

Carnes
2013-06-19, 19:18
Och så får man massa mackor och äpplejuice :) :)

Inte opti när man kör LG, sorry.

http://i.imgur.com/j0f6pnP.gif

Vunnis
2013-06-19, 19:25
Lämna blod får du förstås bara göra om du inte haft någon ny sexpartner senaste tre månaderna. :rolleyes:

Känner du att du kan stå ut med att brottas lite mer per donation rekommenderar jag http://www.tobiasregistret.se/ . Gick själv med där för någon liten tid sedan och du(man, under ~45 eller något sånt) är eftersökt för att det är brist på den kategorin.
Donera en njure kan man ju göra också om man känner för det, jag övervägde det samma i samma veva men märkte att det låg rätt dåligt i tiden, så det projektet skjuter vi på. Egenföretagare var inte optimalt när det gällde att sjukskriva sig en lite längre tid.

snelhest
2013-06-19, 19:25
Jag brukar skänka en hundring till MUF och Moderaterna varje månad.

Carnes
2013-06-19, 19:28
Lämna blod får du förstås bara göra om du inte haft någon ny sexpartner senaste tre månaderna. :rolleyes:
Oh snap..

Jag brukar skänka en hundring till MUF och Moderaterna varje månad.

Funderar på att göra detsamma, SDU och SD tänkte jag dårå. Frågor på det?

awesomooo
2013-06-19, 19:29
Gilla så många bilder från olika "like this if you ..." som möjligt på facebook!

Vunnis
2013-06-19, 19:30
Oh snap..

http://geblod.nu/bli-blodgivare/kan-du-ge-blod/
Varsågod. :>

stridis
2013-06-19, 19:33
Donera en njure kan man ju göra också om man känner för det, jag övervägde det samma i samma veva men märkte att det låg rätt dåligt i tiden, så det projektet skjuter vi på. Egenföretagare var inte optimalt när det gällde att sjukskriva sig en lite längre tid.

Wut. :krampus
Skulle donera en njure ifall min tvillingbror skulle behöva en, inte annars.

snelhest
2013-06-19, 19:50
Oh snap..

Funderar på att göra detsamma, SDU och SD tänkte jag dårå. Frågor på det?Hur mycket ska du skänka? Kör du autogiro?

Carnes
2013-06-19, 19:53
Hur mycket ska du skänka? Kör du autogiro?

Jag skojade för att jävlas, dom kommer inte få en krona av mig :D

Matsa
2013-06-19, 20:05
http://www.uppsala.se/sv/Omsorgstod/Socialtjanst/Barn-ungdom-familj/Ge-stod-bli-uppdragstagare/Att-bli-kontaktperson/

Kontaktperson kanske?

Carnes
2013-06-19, 20:11
Det måste jag tyvärr säga nej till. Är redan kontaktperson till 4 gamlingar på jobbet (man får egentligen bara ha 1) och deras familjer gillar att ringa mig ofta. Orkar inte fler :>

Snubben
2013-06-19, 20:44
Va? Får man inte donera om man haft ny sexpartner? Aldrig blivit tillfrågad om det..? Kanske är för ful att de ska tro något annat? :(

Okej
2013-06-19, 20:47
Frågan är på vilket sett du vill "ge tillbaka". Vill du leka hjälte och få beröm/uppmärksamhet? Eller vill du bara göra en god gärning som folk har nytta av? Om det senare alternativet, ge dig ut och plocka skräp, Sverige är relativt rent men folk har inget vett och slänger skit överallt.

Carnes
2013-06-19, 21:02
Jag vill göra en god gärning för folk som har det svårt samtidigt som jag gynnar min karriär och mitt intresse att leverera till folk.

O_Wao
2013-06-19, 21:08
Va? Får man inte donera om man haft ny sexpartner? Aldrig blivit tillfrågad om det..? Kanske är för ful att de ska tro något annat? :(

Du får inte donera på tre månader efter ny sexpartner pga risken för blodsmitta. Läser du ens frågeformuläret som du måste fylla i varenda gång du lämnar blod? :smash:

Carnes
2013-06-19, 21:17
Du får inte donera på tre månader efter ny sexpartner pga risken för blodsmitta. Läser du ens frågeformuläret som du måste fylla i varenda gång du lämnar blod? :smash:

http://i.qkme.me/2ltr.jpg

Grottmannen
2013-06-19, 21:21

Gäller inte det bara homosexuella?

MtotheM
2013-06-19, 21:33
Gäller inte det bara homosexuella?

12 månader då istället för 3 enligt http://geblod.nu/bli-blodgivare/kan-du-ge-blod/

Carnes
2013-06-19, 21:44
Vad tror ni om en bbtävling då? Carnes Classic. Wat do. (inga dopingtester givetvis)

Fuark
2013-06-19, 21:57
Jag är övertygad, ska lätt börja lämna blod. Mitt blod är riktigt nice

Är dock sjukt nålrädd, men det är värt det. Känslan efteråt är säkert grymt skön, och någon får mitt blod, win-win

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Snubben
2013-06-19, 22:01

Jag får lite frågor, de fingrar på ett papper och sen är det business...

tjabon
2013-06-20, 01:33
Har länge funderat på att engagera mig i saker där man ''ger tillbaka'' något som ett sidprojekt i min vardag. Några saker som slår mig spontant är blodgivning.. I USA finns det löjligt mycket man kan göra.. men vad finns här i Sverige?

Saker jag kan tänka mig att göra

*Engagera mig med problembarn/Handikappade/förståndshandikappade
*Ge blod
*Hjälpa luffare (och liknande)
*Hjälpa djur

Fyll på, kom med tips och se till att nuppa riktigt jävla mycket på Midsommar.

Peace
h

Jag förstår att den första punkten ligger dej väldigt nära till hands.

Annars gör jag själv som de flesta landsbygdsbor: Ser till att hålla rent framför
egen dörr och engagera sej i bygden.

TheOne1994
2013-06-20, 06:44
har du utbildning så hade jag tagit denna: *Engagera mig med problembarn/Handikappade/förståndshandikappade

måste vara en härlig känsla av att ge tillbaka !!!

Akerhage
2013-06-20, 07:06
Ger inte en krona till alla tiggare här i Gbg, tröttsamt när de går omkring överallt med sina Mcdonaldsmuggar och ska ha pengar. Dessa pengar som med 99% säkerhet inte ens går till dem själva utan till någon "organisation".

Otrevliga är dem med, väser åt en, säger något otrevligt på annat språk osv. Många av dem låtsas ha ngn sjukdom som att vara blinda, kass rygg etc, men sedan har man sett dem på stan när de inte "tigger" i spårvagnen etc och då kan de stå rakt, verka ha syn osv.

Jag skänker hellre pengar till välgörenhet, till rädda barnen etc. Har GodEl som elföretag där allt överskott skänkes till välgörenhet. Har skänkt till vissa organisationer där jag hoppas pengar går till behövande istället för att betala någon chefs oanständiga lön.

Raschmus
2013-06-20, 07:38
Jag har nämnt det tidigare på Kolozzeum men jag kan varmt rekommendera att bli kontaktperson för en mindre väl lottad kille eller tjej.

Kan ta min egna erfarenhet som exempel och se om jag kan sälja in iden till dig. Tror att jag kan ha en tendens att skriva en bit här så warning för tl;dr.

Jag var kontaktperson för en femtonårig grabb i två år. Vi hängde en gång i veckan, brukade göra allt mellan att käka pizza för att sedan gå på bio eller spela paintball med hans klass. Ofta får du grabbar eller tjejer med exempelvis Down Syndrome eller Asperger. Denna killen var utan medfödda defekter utan led av djup depression och ADD. Han gick aldrig till skolan, var mobbad, fattiga, lätt oengagerade och skilda föräldrar, så blyg att han inte vågade se någon människa i ögonen eller säg ett ord till någon förutom sin mor eller far.

Inte helt enkelt att umgås med grabben när du förde monolog utan ens ett ja eller nej första månaderna. Efter knappt ett halvår började han svara ja, nej, kanske. Det enda socialsekreteraren berättade för mig var att han trivdes i mitt umgänge och att han gillade att åka bil. Antar det var skönt att jag bara babblade på med blicken på vägen istället för att stirra honom i ögonen.

Efter 1,5år så kunde vi prata och skämta. Han sa fortfarande inte mer än ja, nej, kanske och bra till sin pappa och sin omgivning men vi kunde prata lättsamma, ytliga saker. Så fort jag tog upp skola eller brudar blev han mer lågmäld men även det gick bättre.

Våren 2011 bad han mig om hjälp den enda gången. Jag visste att han var väldigt teknikintresserad men han hade själv en tjocktv och gammal nokiatelefon då hans föräldrar var väldigt fattiga och han själv fick inget jobb och han visste inte om han klarade av ett arbete bland människor. Så jag hjälpte honom skriva ett "CV" att ge grannarna på bygden att han klipper deras gräsmattor för 50kr/tim.

Juni, juli och en vecka in i augusti gick och jag hörde inte av honom. När jag äntligen fick tag på honom via socialsekreteraren var han en helt ny kille. Det var svårt att få tag på grabben då han hade köpt sig en sprillans ny iPhone med nytt simkort och därmed nytt telefonnummer. Han var öppen och glad på ett helt annat sätt när han stolt berättade att han hade jobbat in 30tkr på att klippa alla bönders gräsmattor runtom hans pappas gård hela sommaren. Klippa lite gräs gav killen både ny telefon, tv och ryggrad.

Han fick kort därefter byta skola till en mindre skola för trasiga ungdomar där han fick flera kamrater och jag kände mitt uppdrag av avslutad.

Det var många gånger sjukt frustrerande. När jobb o plugg var överflödigt och denna enstöring ville spela tvspel var jag inte alltid jättesugen på att behöva umgås med honom men fan vad värt allting var när han visade upp sin iPhone och pratade om sitt jobb med hela meningar, glädje i tonen och han såg mig i ögonen utan att flacka en enda gång.

Jag kan varmt rekommendera att bli kontaktperson om man känner att man har tiden över att umgås med en mindre lyckligt lottad människa.

Praktiska detaljer man kan vara nyfiken på om det låter intressant (vet inte om det är såhär överlag men för mig i Varberg var det enligt följande):
* Pengarna var ~800kr i månaden plus alla omkostnader såsom pizza, bio, aktiviteter
* Tumregeln var att umgås 2*2tim/vecka. Vi körde hellre 1*4
* Du får i princip välja behoven hos människan du vill umgås med. Du kan nästan säg att jag vill uteslutande umgås med en ung kille med down syndrome, han skall vara kristen. Själv bad jag de placera mig med den de tror skulle ha mest nytta av mina kvalitéer.
* Du skall som kontaktperson vara som en vän, en storebror, ett stöd. Inte assistent.
* Man träffas ett par gånger med föräldrar o socialarbetare för att se hur det klaffar. Ofta väljer man inte varandra efter några möten utan den ena parten vill ha någon annan.
* De kräver ut ditt brottsregister. Vet inte hur öppna de är med tidigare domar.

Hoppas det kan inspirera dig Carnes eller någon annan som läser tråden som är sugen på att "ge tillbaka".

TL;DR
Magiskt givande att vara kontaktperson.

TheOne1994
2013-06-20, 07:51
Jag har nämnt det tidigare på Kolozzeum men jag kan varmt rekommendera att bli kontaktperson för en mindre väl lottad kille eller tjej.

Kan ta min egna erfarenhet som exempel och se om jag kan sälja in iden till dig. Tror att jag kan ha en tendens att skriva en bit här så warning för tl;dr.

Jag var kontaktperson för en femtonårig grabb i två år. Vi hängde en gång i veckan, brukade göra allt mellan att käka pizza för att sedan gå på bio eller spela paintball med hans klass. Ofta får du grabbar eller tjejer med exempelvis Down Syndrome eller Asperger. Denna killen var utan medfödda defekter utan led av djup depression och ADD. Han gick aldrig till skolan, var mobbad, fattiga, lätt oengagerade och skilda föräldrar, så blyg att han inte vågade se någon människa i ögonen eller säg ett ord till någon förutom sin mor eller far.

Inte helt enkelt att umgås med grabben när du förde monolog utan ens ett ja eller nej första månaderna. Efter knappt ett halvår började han svara ja, nej, kanske. Det enda socialsekreteraren berättade för mig var att han trivdes i mitt umgänge och att han gillade att åka bil. Antar det var skönt att jag bara babblade på med blicken på vägen istället för att stirra honom i ögonen.

Efter 1,5år så kunde vi prata och skämta. Han sa fortfarande inte mer än ja, nej, kanske och bra till sin pappa och sin omgivning men vi kunde prata lättsamma, ytliga saker. Så fort jag tog upp skola eller brudar blev han mer lågmäld men även det gick bättre.

Våren 2011 bad han mig om hjälp den enda gången. Jag visste att han var väldigt teknikintresserad men han hade själv en tjocktv och gammal nokiatelefon då hans föräldrar var väldigt fattiga och han själv fick inget jobb och han visste inte om han klarade av ett arbete bland människor. Så jag hjälpte honom skriva ett "CV" att ge grannarna på bygden att han klipper deras gräsmattor för 50kr/tim.

Juni, juli och en vecka in i augusti gick och jag hörde inte av honom. När jag äntligen fick tag på honom via socialsekreteraren var han en helt ny kille. Det var svårt att få tag på grabben då han hade köpt sig en sprillans ny iPhone med nytt simkort och därmed nytt telefonnummer. Han var öppen och glad på ett helt annat sätt när han stolt berättade att han hade jobbat in 30tkr på att klippa alla bönders gräsmattor runtom hans pappas gård hela sommaren. Klippa lite gräs gav killen både ny telefon, tv och ryggrad.

Han fick kort därefter byta skola till en mindre skola för trasiga ungdomar där han fick flera kamrater och jag kände mitt uppdrag av avslutad.

Det var många gånger sjukt frustrerande. När jobb o plugg var överflödigt och denna enstöring ville spela tvspel var jag inte alltid jättesugen på att behöva umgås med honom men fan vad värt allting var när han visade upp sin iPhone och pratade om sitt jobb med hela meningar, glädje i tonen och han såg mig i ögonen utan att flacka en enda gång.

Jag kan varmt rekommendera att bli kontaktperson om man känner att man har tiden över att umgås med en mindre lyckligt lottad människa.

Praktiska detaljer man kan vara nyfiken på om det låter intressant (vet inte om det är såhär överlag men för mig i Varberg var det enligt följande):
* Pengarna var ~800kr i månaden plus alla omkostnader såsom pizza, bio, aktiviteter
* Tumregeln var att umgås 2*2tim/vecka. Vi körde hellre 1*4
* Du får i princip välja behoven hos människan du vill umgås med. Du kan nästan säg att jag vill uteslutande umgås med en ung kille med down syndrome, han skall vara kristen. Själv bad jag de placera mig med den de tror skulle ha mest nytta av mina kvalitéer.
* Du skall som kontaktperson vara som en vän, en storebror, ett stöd. Inte assistent.
* Man träffas ett par gånger med föräldrar o socialarbetare för att se hur det klaffar. Ofta väljer man inte varandra efter några möten utan den ena parten vill ha någon annan.
* De kräver ut ditt brottsregister. Vet inte hur öppna de är med tidigare domar.

Hoppas det kan inspirera dig Carnes eller någon annan som läser tråden som är sugen på att "ge tillbaka".

TL;DR

Imponerande !!
Good work mate !

stridis
2013-06-20, 16:16
TL;DR

Kul och givande text. Just Carnes skrev dock innan i tråden att han redan var kontaktperson. Men andra kan nog uppskatta det.

Carnes
2013-06-20, 18:40
Jag skulle gärna vara kontaktperson om jag inte redan hade 4 gamlingar som jag är det för. Sorry.

BigIron
2013-06-20, 19:04
Stå och sleva mat åt hemlösa?

Vunnis
2013-06-20, 19:05
http://www.karolinska.se/Verksamheternas/Kliniker--enheter/Kvinnokliniken/Fertilitetsenheten/Spermadonator/ sån då?

Carnes
2013-06-20, 19:07
http://www.karolinska.se/Verksamheternas/Kliniker--enheter/Kvinnokliniken/Fertilitetsenheten/Spermadonator/ sån då?

Knappast. Är nära att snippa boysen (srs). Jag älskar att spendera tid med barn, mina kompisars ungar och jag har en bra relation (nopedo) men jag kan inte se mig själv ha ungar, fyfän.

BigIron
2013-06-20, 19:07

På vilket sätt ger man tillbaka av att donera sperma?

Okej
2013-06-20, 19:10
Knappast. Är nära att snippa boysen (srs). Jag älskar att spendera tid med barn, mina kompisars ungar och jag har en bra relation (nopedo) men jag kan inte se mig själv ha ungar, fyfän.

Jo kom igen, har alltid tänkt att du skulle bli en cool morfar, men för att nå dit måste du få ungar först. Leverera Carnes.

Vunnis
2013-06-20, 19:10
På vilket sätt ger man tillbaka av att donera sperma?

Ja det beror ju helt och hållet på hur du ser på "tillbaka"; det verkar ju inte som Carnes är överdrivet förtjust i att få säd av andra män. Är det folk som vill ha hans så är det väl lika mycket att "ge tillbaka" som att ge blod, om nu folk skulle behöva ha blod?

Carnes
2013-06-20, 19:12
Jo kom igen, har alltid tänkt att du skulle bli en cool morfar, men för att nå dit måste du få ungar först. Leverera Carnes.

Jag skulle hellre tvinga frugan att göra en abort än att ha en dotter. Jag kan se mig själv som en cool ''uncle'' typ.. Någons förälders polare som ungarna älskar, någon som tar problembarn under vingarna och är alphahanen i deras liv så att säga.. Men att ha egna barn? No thanks jeff.

Edit; När jag var liten ville jag adoptera en afrikan och göra honom till min son. Skulle vara sjukt ballt.

jenni
2013-06-20, 19:30
hoppas att det är ok att jag slänger in en fråga,
Har vi inte barnhem i sverige? jag har nog aldrig hört det, för jag skulle gärna stödja dem så mycket som det går

BigIron
2013-06-20, 19:31
hoppas att det är ok att jag slänger in en fråga,
Har vi inte barnhem i sverige? jag har nog aldrig hört det, för jag skulle gärna stödja dem så mycket som det går

Nej, barnen kommer hem till familjer istället. Förr i tiden var de vanligare med barnhem för då var folket fattigare och kunde inte ta hand om barn i sitt egna hem men nu kan ju två vuxna med hyffsade löner försörja 2-3 barn utan problem.

jenni
2013-06-20, 19:37
Nej, barnen kommer hem till familjer istället. Förr i tiden var de vanligare med barnhem för då var folket fattigare och kunde inte ta hand om barn i sitt egna hem men nu kan ju två vuxna med hyffsade löner försörja 2-3 barn utan problem.

tyckte väl att det inte fanns, men sverige måste väl vara ett av de få länderna som har så?