handdator

Visa fullständig version : Hur mycket lön anser du att du förtjänar för jobbet du utför?

Minimjölk
2013-06-19, 15:33
Koppling till denna tråden om skatter (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=201734)

Hur mycket lön anser du att du "rättvist förtjänar för jobbet du utför idag. Alla andra faktorer opåverkade.

MackeJuve
2013-06-19, 15:41
Tog 110%. Har ett, typ, löpande bandet-liknande jobb där jag gör kaviteter till microvågsugnar(har jobbat där tidigare men nu är det som sommarjobb). Dagskiftet tjänar strax under 20 innan skatt och enligt vad jag har hört tjänar vi som jobbar natt bara marginellt bättre. Skulle vilja att det var lite högre, dels för att det är nattskiftet och dels för att vi sliter väldigt hårt.

Sheogorath
2013-06-19, 15:43
~130%.

ceejay
2013-06-19, 15:45
Typ det jag får nu.

Jockefoten
2013-06-19, 15:49
Runt 20%.

Carolinew
2013-06-19, 15:51
Nuvarande extrajobb tycker jag har en helt rimlig lön. Mitt framtida jobb däremot tycker jag nog borde öka en aning, då lönerna för exakt samma jobb utomlands är ungefär det dubbla eller mer.

Olegh
2013-06-19, 15:54
100%

Lönen är ganska passande för ett halvt om halvt okvalificerat men ganska slitsamt jobb, detta med den nuvarande generella lönenivån som referensram.

En annan referensram skulle kunna vara att samtliga lönetagare hade 10% extra och då hade följaktligen 110% varit min rättvisa lön.

http://www.svt.se/dokument-inifran/lonesankarna

spoon
2013-06-19, 15:56
80% Har för hög lön i förhållande till vad jag gör. Men det är ju anledningen till att jag jobbar här.

Du borde göra dina omröstningar så att man kan se vem som klickar vad Minimjölk.

aijou
2013-06-19, 15:57
Egentligen så förtjänar jag nog inte mycket högre grundlön. Däremot så blir det en del obetald övertid som jag anser att jag borde få betalt för.

Men enligt somliga så är det ju bara jag som är bortskämd?

BobaFett
2013-06-19, 16:00
Jag tycker inte att jag förtjänar så mycket pengar som jag får för det jobbet jag gör men jag röstar 100% ändå för att det är gött :)

Gabriel174
2013-06-19, 16:02
Sommarjobbar på min kusins mans företag och glassar mest... Förtjänar 50% av min lön, ungefär. Eventuellt mindre.

Matsa
2013-06-19, 16:04
Det är en lite svår fråga, faktiskt. Om jag enbart tänker på arbetsmödan och svårighetsgraden så känner jag mig något överbetald men om jag tar hänsyn till vad som kan hända i värsta fall så är det bra med en viss överkompetens och då tycker jag att en något högre lön än min nuvarande går att rättfärdiga för att göra yrket attraktivt för rätt sorts personer.

Yes
2013-06-19, 16:05
Just så mycket jag och arbetsgivaren kommer överens om. Är någon av oss missnöjd är det bara att avbryta förhållandet.

BigIron
2013-06-19, 16:06
100%

Lönen är ganska passande för ett halvt om halvt okvalificerat men ganska slitsamt jobb, detta med den nuvarande generella lönenivån som referensram.

En annan referensram skulle kunna vara att samtliga lönetagare hade 10% extra och då hade följaktligen 110% varit min rättvisa lön.

http://www.svt.se/dokument-inifran/lonesankarna

Bra dokumentär, har alltid sagt att vi jobbar ihjäl oss idag till andras vinning.

Jag mådde illa på riktigt när jag såg alla aktieägarna sitta där och titta på deras vinst till priset av folk som går på knäna ute i fabrikerna, usch fy fan.

Okej
2013-06-19, 16:07
Beror på hur man räknar. Svårheten, mindre. Ser man till hur mycket det tjänar på mig, mer.

Fordon
2013-06-19, 16:23
Jag har aldrig fått så bra lön som nu, men med tanke på att mina övertidstimmar varierar mellan 20h och uppåt (peakat på 74h i övertid under en månad) så klickade jag i 110%.

Sniggel
2013-06-19, 16:26
Jag tycker inte att jag förtjänar så mycket pengar som jag får för det jobbet jag gör men jag röstar 100% ändå för att det är gött :)

Då ljög du ju?
Du ansåg att du inte förtjänar det. Men du gillar att du får den lönen.

Jag tycker själv att jag förtjänar en högre lön, heltidsanställning, eller att min kompetens utnyttjas i rätt bransch. Det är mycket jag kan klaga på, livet är orättvist osv...
Men det var inte frågan. Jag förtjänar inte den lön jag får för nuvarande jobb. Jag röstade 80%

eulalia
2013-06-19, 18:07
Just nu är jag tjänstledig för studier men på det jobbet tjänade jag väl en rätt rimlig lön tycker jag själv. Det var ett industrijobb utan krav på utbildning och med tanke på det så var det ju välbetalt, men man kan vrida och vända på allt. "Enl statistik" (hur mkt man nu ska tro på sådan) i topplacering över farliga jobb så med tanke på sånt kanske lönenivån var låg. Sedan kan man ju jämföra sina egna likavlönade insatser och bedöma dom jämfört med andras, jag kanske gjorde lite mer och fixade sådant som någon annan inte ville göra, men jag undrar hur stämningen i arbetslaget hade varit med individuell lönesättning, jag har aldrig provat men jag är tveksam....

Ladugårdsdörr
2013-06-19, 18:50
80%, men skulle inte klaga för 70%. För mycket betalt för det arbete jag utför. Marknaden säger dock att jag ska ha så här mycket betalt, så det är väl bara att acceptera.

tumme
2013-06-19, 18:59
Med tanke på mitt engagemang jag har på jobbet ligger jag bra på min minilön, 100%.

VoDaresVins
2013-06-19, 21:33
100%. Sa till och med det till min förman under vårens lönediskussion så blev ingen höjning i år.

10xKV
2013-06-19, 21:56
hemtjänsten, minst dubbla :D fast med utbildning som anställningskrav..!

Scratch89
2013-06-19, 22:01
~130%.

Sant. Vad har du nu, runt 24k brutto? Drygt 31k hade varit rätt lagom, faktiskt.

Exdiaq
2013-06-19, 22:03
100% för tillfället. Väldigt okvalificerade jobb och OK betalt.

4623
2013-06-19, 22:15
100% som det ser ut idag. 115% om två månader. 120% om åtta månader.

BlötSnö
2013-06-19, 22:19
70% när allt går som det ska.
200% när det tar hus i helvete.

Nöjer mig med 100% för jämnan...

Sheogorath
2013-06-19, 22:26
Sant. Vad har du nu, runt 24k brutto? Drygt 31k hade varit rätt lagom, faktiskt.

Jepp.

Fartman
2013-06-19, 23:57
Tja, 120% vore inte orimligt. Med tanke på att min lön för tillfället ligger under tex sjuksyrror och BMAs ingångslöner (dessa anses ju jävligt låga) trots att jag sitter på en 2år längre och mer avancerad utbildning så kan man tycka att det kunde vara lite bättre ingångslön. Men jag ska inte gnälla, löneutvecklingen är helt okej och just nu lever jag ändå som en kung då mina omkostnader bara är marginellt högre än under studietiden.

Gpajpen
2013-06-20, 05:49
Jobbar skift så jag förtjänar 800% bara för att gå upp ur sängen 04:50. Eftermiddagsveckan förtjänar jag 50% ungefär.

Pudzianovski
2013-06-20, 07:02
135 procent exakt. :d

Raschmus
2013-06-20, 07:10
150%, helt klart!

Började med noll kompetens och kunskap om mitt arbete. 1,5år senare har jag ännu inte fått lönejustering trots god kompetens och ~15-20h obetald övertid varje vecka.

Holmeros
2013-06-20, 08:14
Angav 150%. Jag sliter alldeles för hårt för den pisslön jag har.

The_RobRoy
2013-06-20, 08:59
Det blir ju en väldigt filosofisk fråga, hur ska man värdera sitt arbete:
- Efter hur hårt man kämpar?
- Efter det värde man skapar till företaget?
- Efter det värdet man skapar till samhället?
- Efter hur duktig man är på det man gör jämfört med andra?

Jag drar till med ett genomsnitt på att jag är värd 80% av min nuvarande lön.

Stoltz
2013-06-20, 09:03
Satte 150%. Har konstant obetald jour, den hade varit skönare med högre lön :D

Tomas W
2013-06-20, 09:11

Egentligen det som är det viktiga, desto mer pengar man hjälper företaget att tjäna in, desto högre lön är man värd.

BigIron
2013-06-20, 09:20

Lägg därtill också risker, om man jobbar med saker som sätter ens liv i fara. Det var därför jag röstade så högt, går ju inte sätta ett pris på sitt egna liv.

benya
2013-06-20, 09:25
marknaden har väl alltid mest rätt i dylika fall - sen är förhandlingarna parterna emellan en viktig komponent som har olika stor inverkan i olika fall.

En del kanske känner sig underbetalda, rimligen, vilket nog har att göra med att man varit för dålig vid förhandlingsbordet.

Chrbo
2013-06-20, 09:36
Hur definierar ni vad "ni borde ha"?

I relation till liknande personer inom mitt yrke så har jag en rimlig lön.
I relation till vad företagsägarna tjänar på mitt arbete borde jag ha en mycket högre lön.
I relation till vissa yrkesgrupper borde jag ha en mycket lägre lön.

Jag litar till tillgång och efterfrågan så jag röstar 100 %.

Edit* Hur tänker ni som anser att ni förtjänar 150 % av er lön egentligen? Är det inte dags att byta jobb då? Eller känner ni innerst inne att ni trots allt inte förtjänar mer?

BigIron
2013-06-20, 09:39
Hur definierar ni vad "ni borde ha"?

I relation till liknande personer inom mitt yrke så har jag en rimlig lön.
I relation till vad företagsägarna tjänar på mitt arbete borde jag ha en mycket högre lön.
I relation till vissa yrkesgrupper borde jag ha en mycket lägre lön.

Det är vad andra tjänar på dig som definerar vad du borde ha, det är ju rätt logiskt eller tycker du inte det? Om du får 10 kronor för att sälja korv och han som anställt dig får 190 kr per korv du säljer, tycker du fortfarande att du bara borde ha 10 kr då eller ska du få mer? Givetvis är det största felet att företagen lägger pengarna som JAG arbetar och sliter för i sin egna ficka.>

Det är därför man arbetar svart, för att pengarna hamnar där de hör hemma.

4623
2013-06-20, 09:42
Det är vad andra tjänar på dig som definerar vad du borde ha, det är ju rätt logiskt eller tycker du inte det? Om du får 10 kronor för att sälja korv och han som anställt dig får 190 kr per korv du säljer, tycker du fortfarande att du bara borde ha 10 kr då eller ska du få mer? Givetvis är det största felet att företagen lägger pengarna som JAG arbetar och sliter för i sin egna ficka.

Tänk om företaget har en tillverkningskostnad på 145 kronor och overhead på 15 kronor.

BigIron
2013-06-20, 09:45
Tänk om företaget har en tillverkningskostnad på 145 kronor och overhead på 15 kronor.

Företaget har inte alls tillverkningskostnad på 145 kronor, förra hösten bytte de leverantör av korvarna så att de skulle innehålla mindre mängd kött och bli billigare (Det här var det ingen som sa något om till Chrbo , utan han fick höra det från sina kunder att korvarna inte smakar som förr) och förväntar sig dessutom att Chrbo ska sälja dubbelt så många korvar, Chrbo vet att företaget inte har hög tillverkningskostnad för att hans korvvagn är rostig och när han ska laga den blir det alltid en massa gnäll.

4623
2013-06-20, 09:54
Företaget har inte alls tillverkningskostnad på 145 kronor, förra hösten bytte de leverantör av korvarna så att de skulle innehålla mindre mängd kött och bli billigare (Det här var det ingen som sa något om till Chrbo , utan han fick höra det från sina kunder att korvarna inte smakar som förr) och förväntar sig dessutom att Chrbo ska sälja dubbelt så många korvar, Chrbo vet att företaget inte har hög tillverkningskostnad för att hans korvvagn är rostig och när han ska laga den blir det alltid en massa gnäll.

För charketuri är en väldigt gynsam bransch med vinstmarginaler på över 1000%

http://www.allabolag.se/5561903732/N_Holmgrens_Charkuterifabrik_AB
http://www.allabolag.se/5566360060/Lundachark_AB
http://www.allabolag.se/5565541298/Jakobsdals_Charkuteri
http://www.allabolag.se/5560566019/Engvall_och_Aug_Falk_Nya_Charkuteri_AB
http://www.allabolag.se/5561899773/Axbergs_Charkuteri_AB
http://www.allabolag.se/5564147485/August_Larsson_Charkuteri_AB

BigIron
2013-06-20, 09:54
För charketuri är en väldigt gynsam bransch med vinstmarginaler på över 1000%

http://www.allabolag.se/5561903732/N_Holmgrens_Charkuterifabrik_AB
http://www.allabolag.se/5566360060/Lundachark_AB
http://www.allabolag.se/5565541298/Jakobsdals_Charkuteri
http://www.allabolag.se/5560566019/Engvall_och_Aug_Falk_Nya_Charkuteri_AB
http://www.allabolag.se/5561899773/Axbergs_Charkuteri_AB
http://www.allabolag.se/5564147485/August_Larsson_Charkuteri_AB

Det var ett exempel? ;)

4623
2013-06-20, 09:56
Det var ett exempel? ;)

Ett väldigt orimligt exempel som jag försökte förklara med omkostnader.

pwnyou
2013-06-20, 10:45
Jag tycker att staten borde ge mer pengar till fattiga studenter med hög potential istället för till arbetslösa med låg potential. Det kanske är svårt att avgöra vilka studenter som har hög potential men man kan börja med att ge högre studiebidrag till studenter som går seriösa program och mindre till dem som går oseriösa kurser.

Chrbo
2013-06-20, 11:16
Det är vad andra tjänar på dig som definerar vad du borde ha, det är ju rätt logiskt eller tycker du inte det? Om du får 10 kronor för att sälja korv och han som anställt dig får 190 kr per korv du säljer, tycker du fortfarande att du bara borde ha 10 kr då eller ska du få mer? Givetvis är det största felet att företagen lägger pengarna som JAG arbetar och sliter för i sin egna ficka.>

Det är därför man arbetar svart, för att pengarna hamnar där de hör hemma.

Jag tycker absolut inte att det är logiskt. Om det hade varit så enkelt hade jag givetvis öppnat egen korvförsäljning och fått 200 kr ner i egen ficka för varje korv jag sålde. Om jag istället skulle få 100 kr för varje korv jag sålde som anställd tror jag att miljontals andra svenskar skulle sukta efter mitt jobb.

Min arbetsgivare tjänar multum (nåja) på det arbete jag gör, bra mycket mer än vad hen betalar mig. Trots att jag vet hur mycket jag skulle tjäna i hens position öppnar jag inte en konkurrerande verksamhet, det har jag inte kompetens för.

Icefire
2013-06-20, 20:42
Arbetar inom vården och har haft en bra löneutveckling sedan jag började, ingångslönerna är ju inte fantastiska så det känns bra. Men med tanke på att jag utför en del mer kvalificerade arbetsuppgifter (eg läkaruppgifter) så tycker jag att 120% skulle vara rimligt.
Tycker generellt att sjukvårdspersonal skulle ha bättre villkor.

Angel
2013-06-20, 20:58
Jag vänder papper typ.

Olegh
2013-06-20, 21:02
Jag tycker att staten borde ge mer pengar till fattiga studenter med hög potential istället för till arbetslösa med låg potential. Det kanske är svårt att avgöra vilka studenter som har hög potential men man kan börja med att ge högre studiebidrag till studenter som går seriösa program och mindre till dem som går oseriösa kurser.

OT?

Jag hade nog hellre sett att man försöker öka sambandet mellan kursers omfattning på pappret (räknat i hp) jämfört med verkligheten. Visst finns det ganska stora diskrepanser i investerad tid för studierna mellan individer som läser samma kurs, men den spridningen är ingenting jämfört med den mellan kurser.

Det känns lite smått orättvist t.ex när man i intensiva perioder jobbar långa dagar, sju dagar i veckan, vilket i praktiken innebär en märkbar ökning på matkontot när man "måste" köpa mer färdigt. Samtidigt glassar några ekonomer omkring, lägger ner halva tiden på studierna och fikar för extrajobbspengarna.

Ignatius72
2013-06-22, 07:40
Trots att jag vet hur mycket jag skulle tjäna i hens position öppnar jag inte en konkurrerande verksamhet, det har jag inte kompetens för.
En mycket bra insikt. Det vanliga är att höra hur lätt det är. Men som vanligt spelas den bästa fotbollen av de som inte är på planen.

Men angående löner så sätter kollektivavtalen stopp ibland. En kompis är svetsare och nu blir han inhyrd på ett två års kontrakt där han lyfter strax under 35" i handen med fria arbetstider osv. Jag frågade honom hur de kunde betala såna summor för ett yrke där det inte borde vara omöjligt att hitta folk. De hade erbjudit anställning, 23 i månaden, med jour och så får han betala körningen själv (nu fakturerar han). De vågar inte ge mer i lön för då har de flera 100 på företaget som ska ha högre lön.

Jag är nöjd med min lön och jobbet. Men det är som andra redan varit inne på många variabler som styr. Jag genererar bra pengar till ägarna, jag skapar jobb och bra arbetsmiljö för ett 20- tal personer. Samtidigt så styr jag allt själv och har det bra och det kunde ju göra att jag skulle kunna gå med på en lägre lön av just den anledningen.

L-Sami
2013-06-22, 11:06
Minst 50% mer som sjukgymnast tycker jag är rimligt med tanke på att jag har inte så lång erfarenhet av primärvård. 100-150% efter 5år.