Visa fullständig version : Magövningar som involverar höfter så LITE som möjligt?
whuddafuks
2013-06-19, 15:29
Jag håller på att stretcha höfter för fullt då de redan är stela och förstärkta till skillnda från bakre lår, så jag ska låta bli att träna dom ett tag nu. Men då får jag reda på detta: http://sportsmedicine.about.com/od/abdominalcorestrength1/ss/AbAnatomy_6.htm
Alltså att alla magövningar jag har gjort nu tränar höfter en hel del (om inte mer än magen).. *grr27*
Så vilka övningar kan vara bra för mig? Plankan? Något mer?
Heddaway
2013-06-19, 15:48
Skippa magträningen? Eller du kanske kör mage enbart för bålstyrka?
PureWhey
2013-06-19, 15:52
Gjorde jag ibörjan, straffade sig efter nåt år eller 2.
Le iPhone
Alla magövning som inte involverar en böjning i höften. Crunches, cable crunches, dragonflags osv. Och alltså undvika övningar som situps och hängande benresningar osv.
Heddaway
2013-06-19, 15:58
Le iPhone
Syftade på att ts kunde skippa magträningen en kortare period tills höfterna fått vila klart. För jag antar att ts ska börja köra andra övn. där höfterna tar stryk så småningom?
PureWhey
2013-06-19, 15:59
Syftade på att ts kunde skippa magträningen en kortare period tills höfterna fått vila klart. För jag antar att ts ska börja köra andra övn. där höfterna tar stryk så småningom?
Jaha, då är jag med! Håller även med Hedda då.
Le iPhone
Cable crunches och koppla bort höftböjarna. Man ser väldigt många på gymmet som drar med majoriteten höftböjarna.
whuddafuks
2013-06-19, 22:37
Lider av lordosis, en orsak är att mina magmuskler är klena och långa, så jag måste träna upp dom.
Alla magövning som inte involverar en böjning i höften. Crunches, cable crunches, dragonflags osv. Och alltså undvika övningar som situps och hängande benresningar osv.
Funkar verkligen dragonflags? Är det inte väldigt höftinvolverat?
Cable crunches och koppla bort höftböjarna. Man ser väldigt många på gymmet som drar med majoriteten höftböjarna.
Hur vet jag om jag kopplar in dom? Känns det om de tar?
Men tack för svaren gubbs/bruds!
Ja, jo, höftböjarna jobbar mycket statiskt har du rätt i.
Frog Crunches, Stomach Vaccuums
Jag brukar göra dem och liksom försöka slappna av så mycket som möjligt... är nästan säker på att det är den bästa övningen jag testat iaf (för magen utan höften).
Hur har det gått för dig med lordosisen?
pezrulezhaakon
2013-08-28, 16:54
Rätt utförda liggande crunches aktiverar inte höften öht. Dragonflags aktiverar höften mycket hur man än gör. Även cablecrunches i viss mån.
Anders The Peak
2013-08-28, 17:04
En bra artikel om magträning (http://www.body.se/media/bk-sportsmag.se/tidningen/1997/5/mia_finnegan_badda_for_brada.htm)
Lance Uppercut
2013-08-28, 17:13
Le iPhone
Samma här, nu har jag fått börja kriga satan med magen.
pezrulezhaakon
2013-08-28, 17:14
ATP, Det var en av de bättre artiklarna som finns för magträning.
Samma här, nu har jag fått börja kriga satan med magen.
Hm :/ tror jag är på den vägen... men är det rectus abdominis som "släpar"? Vad har ni för syften med träningen?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.