handdator

Visa fullständig version : Hur mycket inkomstskatt skulle du vilja betala

Minimjölk
2013-06-19, 15:27
Med tanke på denna tråden (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=198507)

Om det i dagens Sverige varit frivilligt hur mycket skatt man skulle betala på sin inkomst. Hur mycket skulle du vara solidarisk och betala relativt hur mycket som du faktiskt betalar idag.

Alla andra faktorer oförändrade. Se även min andra tråd (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=201737) gällande hur mycket lön du anser att du förtjänar

MathiasF
2013-06-19, 15:28
Det som betalar min andel av det jag vill betala för.

Detsamma gäller alla andra skatter, inte bara inkomstskatten.

Solros
2013-06-19, 15:32
Ingenting.

Morty
2013-06-19, 15:36
Jag skulle tänka mig att betala mkt mer, men får ta i beaktning att andra med min lön inte skulle klara det.

eternallord
2013-06-19, 15:36
Jag klickade 0% för att jag inte stödjer välfärdsmodellen. Men idealt sett så hade jag velat betala kring 3% på min inkomst för att finansiera polis, rättsväsende och försvar.

derko
2013-06-19, 15:37
Beror helt på vad mina skattepengar går till. Om vi utgår från att nuvarande politik inte förändras skulle jag tänka mig betala 20 %. Med vettigare politik så hade jag kunnat acceptera nuvarande skattetryck.

dream_theater_
2013-06-19, 15:38
Jag klickade 0% för att jag inte stödjer välfärdsmodellen. Men idealt sett så hade jag velat betala kring 3% på min inkomst för att finansiera polis, rättsväsende och försvar.

Låter rimligt. Vilka vägar till vilket sjukhus hade du tänkt att ta när du blir dålig?

Ladugårdsdörr
2013-06-19, 15:44
Låter rimligt. Vilka vägar till vilket sjukhus hade du tänkt att ta när du blir dålig?

Den väg som det vägföretag han är kund hos tillhandahåller till det sjukhus han är kund hus, såklart.

sabenada
2013-06-19, 15:50
Om jag kunde välja så skulle det inte handla om en skatt längre, så frågan är felställd. Men det enda solidariska är att betala så lite skatt som möjligt. Jag vill inte på något sätt bidra till statens övergrepp på oskyldiga människor, så jag svarade 0%.

BigIron
2013-06-19, 15:52
Jag skulle kunna tänka mig att lägga lika mycket, men då vill jag själva kunna välja vad jag vill att pengarna ska gå till.

eternallord
2013-06-19, 15:52
Ok, så endast staten är kapabel att bygga vägar och tillhandahålla sjukvård?

Macroman
2013-06-19, 15:55
Platt skatt på 20 % är rimligt.

spoon
2013-06-19, 15:58
Kan gott tänka mig att fortsätta betala det jag betalar. Tycker jag får valuta för pengarna.

Carnes
2013-06-19, 15:59
Så absolut lite som möjligt samtidigt som vi är så generösa med skattemedel som möjligt (till dom som behöver det). Makes sense?
Jag stöttar bidrag i en viss mängd (inte galenskapen med invandrare och lata unga svenska män som känner sig kränkta), polis, skola, sjukvård och kollektivtraffiken. Hade man ''satt en pistol'' på huvudet på staten och tvingat dom optimera varendra krona tror jag Sverige skulle kunna klara sig på en liten inkomstskatt..

Jag personligen gillar att alla ska betala för sig själva när dom nyttjar något, tyvärr är det inte så lätt. Men overall så har Sverige på tok för höga skatter, spec för företag..

Brb vi vill ha hit företag som skapar jobb
brb tar alla deras pengar så dom inte kan skapa jobb.

Ungrim
2013-06-19, 16:01
Betalar ca 37% i dagsläget och tycker nog det är helt ok.

Exdiaq
2013-06-19, 16:09

Klassiker!

Exdiaq
2013-06-19, 16:12
Någon som vet exakt hur mycket vi betalar i skatt och diverse avgifter idag? Moms, arbetsgivaravgift med mera inkluderat.

eternallord
2013-06-19, 16:16
Någon som vet exakt hur mycket vi betalar i skatt och diverse avgifter idag? Moms, arbetsgivaravgift med mera inkluderat.

Medelsvensson får ut runt 40% i dagsläget i Sverige, vill jag minnas. Fanns något test man kunde ta som tog i beaktning vad man har för lön, var man bor med mera.

Carnes
2013-06-19, 16:18
Ni som vill att skatten ska minimal och att staten ska hålla sig borta så mycket det går. Hur skulle ni vilja att sjukhus/skola och sånt fungerar? Motsätter mig inte, undrar mest.

Ta ett par minuter och skriv ett optiupplägg som skulle gynna alla, även dom som inte har pengar

Sniggel
2013-06-19, 16:23
Jag vacklar mycket i frågan. Tidigare har jag varit för att höja skatten för att vissa organisationer ska fungera bättre. Men jag litar inte längre på att pengarna kommer till nytta. Inledningsvis ja, men med tiden äter byråkrati upp en stor del av kakan och gör samhällsfunktionerna ineffektiva. Och då behövs mer skatt återigen.
Det lär ju inte vara så enkelt som att sänka skatten heller. Sverige hade säkert kunnat funka bra på sänkta skatteintäkter men då får man ju bygga om stora delar av systemet. Ffa de system som kostar mer än vad de gör nytta. Vilka system de är måste man ju lista ut och komma överens om först. Det är detta som kallas politik och där är det svårt att komma överens :P

Nordström
2013-06-19, 16:30
Platt skatt på 25% vore lagom.

Carnes
2013-06-19, 16:30
Bra inlägg Sniggel. Jag sänker gärna skatten för jag litar inte på staten och hur dom sköter utbelaningar.. Nu blir det tjat om SD återigen, men bara det att dom inte släpper 100% fakta om hur mycket som spenderas på flyktingar/invandrare med bidrag, bostäder, mat, kläder, sjukvård, tandvård osv säger väl en hel del.

Nu har mitt jobb fått order (av kommun) att vi ska spara in 300-500 lakan, i samma takt ska kommunen slänga upp ett nytt invandrarboende.. Enligt min chef fanns det tydligen inga kopplingar.. nomsayin.

Just sayin'

Amfksp
2013-06-19, 16:37

Haahahahah

4623
2013-06-19, 17:34
Så att det är tillräckligt för att finansiera en nattväktarstat + infrastruktur. I viss mån utbildning och sjukvård.

Sen har jag inget emot punktskatter.

tearz
2013-06-19, 17:57
Är villig att sponsra med exakt samma slantar som i dag för ett välfärdssamhälle.

Något jag vill exkludera däremot är vår havererade migrationspolitik.

Skulle nog kunna tänka mig skatta mer tom bara jag visste att pengarna gick till att föra vårt samhälle framåt.

Skola,äldreomsorg,sjukvård och infrastruktur etc

Crippa90
2013-06-19, 17:58
Kanada har ett skattetryck på ~30 % (Sverige ligger på dryga 45%) och som jag har förstått det har Kanada fortfarande bra sjukvård, infrastruktur, försvar, etc. som betalas med skattepengar.

Hur mycket skatt det blir jämfört med i Sverige vet jag inte men det hade varit intressant att veta om nån har koll. :)

dream_theater_
2013-06-19, 18:01

Jaha, det är ett klassamhälle du vill ha. Jag förstod inte det först. Gött för dig som har råd att åka på fina asfaltsvägar och ha faktiskt ha en läkare som inte har skalpellen uppkörd i röven.

Vi andra kan gå till Rogers kött och sjukstuga, när vi behöver kapa av en lem som börjar att bli dålig.

eternallord
2013-06-19, 18:24
Jaha, det är ett klassamhälle du vill ha. Jag förstod inte det först. Gött för dig som har råd att åka på fina asfaltsvägar och ha faktiskt ha en läkare som inte har skalpellen uppkörd i röven.

Vi andra kan gå till Rogers kött och sjukstuga, när vi behöver kapa av en lem som börjar att bli dålig.
Beror på vad du menar som klassamhälle. Jag vill inte ha omfördelning av resurser, nej.

Vilka läkare har skalpeller uppkörda i röven? Det känns som en ytterst dålig idé, rentav livsfarligt. Det finns andra sätt än tvång att hjälpa de som har det svårt.

gratefuldead
2013-06-19, 18:25
Kanada har ett skattetryck på ~30 % (Sverige ligger på dryga 45%) och som jag har förstått det har Kanada fortfarande bra sjukvård, infrastruktur, försvar, etc. som betalas med skattepengar.

Hur mycket skatt det blir jämfört med i Sverige vet jag inte men det hade varit intressant att veta om nån har koll. :)

Fortfarande bra i Kanada? Det där får du nog kolla upp lite noggrannare. Vad jag har hört så har allt blivit sämre och blir mer och mer likt USA med sjukvård etc. Klyftorna ökar tyvärr oerhört då långt ifrån alla har råd med sjukförsäkring.

Lillgrabben
2013-06-19, 18:33
Skulle helst av allt inte vilja betala skatt, överhuvudtaget, men eftersom skatteintäkterna behövs & samhället inte klarar sig utan kan jag tänka mig fortsätta med samma skattesats som nu! :)

Simel
2013-06-19, 18:33
20% kanske. Och då ska skatteprocenten inte öka i takt med din lön. Man bör ej straffas för att man tjänar bra/är välutbildad.

Ladugårdsdörr
2013-06-19, 18:51
Okej som det är nu, men jag är inte alls enig i hur pengarna spenderas.

Gpajpen
2013-06-19, 19:12
Skiter fullständigt i vad jag betalar i skatt, sålänge det är lika för alla sitter ju alla i samma båt s.a.s

Alexton
2013-06-19, 19:22
20% kanske. Och då ska skatteprocenten inte öka i takt med din lön. Man bör ej straffas för att man tjänar bra/är välutbildad.

Detta helt klart.

pwnyou
2013-06-19, 19:23
Med tanke på hur dåligt den svenska staten spenderar skattepengar så vill jag sänka skatten en aning. 50-80% av nuvarande kanske.

d1anny2
2013-06-19, 19:24
Funkar för mig som det är nu. Tycker det är bra att inkomstskillnader jämnas ut. Sen finns det alltid utrymme för förbättring. Återinförande av fastighets- och förmögenhetsskatt. Få ordning på hur finansgubbarna fuskar med att ta ut merparten av lönen som inkomst av tjänst. Förbjud eller iaf kapa benen på avancerad skatteplanering. Förhindra att riskkapitalbolag för ut vinster från vård och skola ur landet.
Hmm, kommer inte på mer just nu.

4623
2013-06-19, 19:33
Funkar för mig som det är nu. Tycker det är bra att inkomstskillnader jämnas ut. Sen finns det alltid utrymme för förbättring. Återinförande av fastighets- och förmögenhetsskatt. Få ordning på hur finansgubbarna fuskar med att ta ut merparten av lönen som inkomst av tjänst. Förbjud eller iaf kapa benen på avancerad skatteplanering. Förhindra att riskkapitalbolag för ut vinster från vård och skola ur landet.

Och folk klagar idag på att det inte finns jobb

Macroman
2013-06-19, 19:44
Betalar ca 37% i dagsläget och tycker nog det är helt ok.

Det är din inkomstskatt ja. Dessutom betalar din arbetsgivare sociala avgifter pår din lön vilket är ytterligare 33 %. Du betalar också moms på det du köper. Har du bil? Dubbelbeskattning på bränsle dvs bensinskatt + moms på detta totalbelopp. etc etc...

Tomas W
2013-06-19, 20:11
Det är din inkomstskatt ja. Dessutom betalar din arbetsgivare sociala avgifter pår din lön vilket är ytterligare 33 %. Du betalar också moms på det du köper. Har du bil? Dubbelbeskattning på bränsle dvs bensinskatt + moms på detta totalbelopp. etc etc...

Fast nu handlar denna tråden om just inkomstskatt?

Tycker att en 20% skulle räcka, tycker det försvinner alldeles för mycket pengar för tillfället.

d1anny2
2013-06-19, 20:17
Och folk klagar idag på att det inte finns jobb

Vad tänker du på? Klart det är tråkigt. Men det är ju ingen statistik som är direkt okänd.

snelhest
2013-06-19, 20:18
0%

Mindek
2013-06-19, 20:25
Spelade ju ingen roll vad jag valde kom jag på, men satte 0% av de 0% jag betalar :)

Togs hela inkomstskatten bort i Sverige skulle skattetrycket gå ner till genomsnittlig OECD-nivå ungefär:

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skattetryck-i-Sverige-och-internationellt/

Okej
2013-06-19, 20:31

Hahahaha. HAhahaha. hahahhah <andas> hahahahaha .

Oh herregud, människor :laugh:. De kommer då i alla storlekar, färger och IQ

VoDaresVins
2013-06-19, 21:19

Då jag tillhör den här skaran väntar jag med spänning på en mer förklarande respons.*popcorn*

The_RobRoy
2013-06-19, 21:52
Med tanke på att vi har arbetsgivaravgifter, moms på varor, vinstskatt osv, så blir skatten totalt extremt hög i Sverige. Där jag bor nu är skatten platt på 15% och ingen arbetsgivaravgift, moms eller vinstskatt (men inte heller något ränteavdrag). Jag tycker dock 15% ger ett överdrivet hårt samhälle, jag tycker runt 25-30% total skatt är lagom. Men med dagens arbetsgivaravgifter på 30% innebär det att jag inte skulle betala en krona till i skatt på min lön före skatt, känns lagom.

PureWhey
2013-06-19, 23:03

+1
Privata vägar, som ofta finnes utomlands, är alltsom ofta i bättre skick än statens vägar, detsamma med sjukvård.

Fartman
2013-06-20, 00:34
Kan lugnt betala lika mycket som nu, men jag skulle gärna se att skattepengarna användes lite vettigare än idag.. det är ju sjukt mycket slöseri och byråkrati som slukar pengar.

d1anny2
2013-06-20, 05:38

Se dig i spegeln. Eller ska Jan Stenbäck helgonförklaras? Svårt att ta ställning utifrån ett skratt.

d1anny2
2013-06-20, 08:53
+1
Privata vägar, som ofta finnes utomlands, är alltsom ofta i bättre skick än statens vägar, detsamma med sjukvård.

Va? Låter som taget ur luften. Exempel på det? Tysklands vägnät är förstås statligt. Mer utbyggt och välordnat är svårt att finna.

Privat vård bättre? Precis som här i landet vill dom hugga de enkla och därmed billiga patienterna. Förstås för att vinstmaximera. Och sen skicka cashen till Bahamas.
I den utsträckningen jag mött privat vård har jag inte imponerats. Men övertron på den store Entreprenören och allt Privat ligger ju i den borgerliga naturen.

Läsestoff:
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Motorv%C3%A4gar_i_Tyskland

"...att vinstutdelande vård har lika bra kvalitet som inte vinstutdelande vård är vad Nobelpristagaren Paul Krugman kallar en kackerlacksidé (cockroach idea): ett uppenbart felaktigt påstående som motbevisats men som ändå dyker upp igen och igen – som kackerlackor veckan efter saneringsmannens besök."

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/samre-kvalitet-i-vard-med-vinst_8066356.svd

Edit: När de gäller Krugman så talar han förstås om vinst eller inte. Mesta sjukvården i USA är väl privat om jag förstått det rätt.

PowPow
2013-06-20, 09:03
+1

Du får nog specificera dig lite mer än "som ofta finnes utomlands" för att vi ska ha något att gå på här. Tyskland? Namibia? Spanien? Colombia?

PureWhey
2013-06-20, 09:48
Du får nog specificera dig lite mer än "som ofta finnes utomlands" för att vi ska ha något att gå på här. Tyskland? Namibia? Spanien? Colombia?

Frankrike t.ex.

The_RobRoy
2013-06-20, 10:03
Frankrike t.ex.

Jupp kom just hem ifrån att ha bilat i Frankrike, ruskigt bra vägar, 3 filiga motorvägar i 130 km/h. Men det var också äckligt dyrt, körde en sträcka på ungefär 120 mil och fick betala cirka 80 euro i vägtullar.

filmjölk
2013-06-20, 11:32
Jag skulle kunna tänka mig att betala mer skatt än idag om skatten gick till något vettigt, vilket den inte verkar göra i den utsträckning jag vill.

Tomas W
2013-06-20, 11:42
Jupp kom just hem ifrån att ha bilat i Frankrike, ruskigt bra vägar, 3 filiga motorvägar i 130 km/h. Men det var också äckligt dyrt, körde en sträcka på ungefär 120 mil och fick betala cirka 80 euro i vägtullar.

Kom upp till Norge så kan du bli fattig med på alla bompengar och avgifter genom tunnlar/färjor. Vissa är väldigt dyra, har en tunnel inte så långt ifrån mig och den kostar ca 100 kronor att åka igenom och sedan 35 extra per passagerare.

Ska tilläggas att detta är statliga vägar och inte privata.

D Andersson
2013-06-20, 12:14
Jag skulle kunna tänka mig att betala mer skatt än idag om skatten gick till något vettigt

Och det är ju därför alla undersökningar som rör skatten alltid är med förutsättningen "om det gick till X, skulle du kunna tänka dig att betala mer i skatt? Och vips har man konstaterat att skattemoralen är jättehög.

vilket den inte verkar göra i den utsträckning jag vill.

Och det kommer den aldrig någonsin göra heller. Vad drar vi för slutsats av det? Vill du fortfarande betala mer skatt?

Ignatius72
2013-06-20, 12:19
Jag skulle tänka mig att betala mkt mer, men får ta i beaktning att andra med min lön inte skulle klara det.

Klassiskt pajasargument. Det finns ingenting som hindrar dig att skänka bort varenda krona som blir över efter mat och husrum. Men det gör du inte.

Plattskatt på 30% hade kunnat vara rimligt.

Macroman
2013-06-20, 12:55

Fast nu handlar denna tråden om just inkomstskatt?

Mm, inte helt klart eftersom det står "skatt" i pollen och "inkomsskatt" som trådrubrik men ok. Tycker dock att sociala avgifter ska räknas med eftersom det också är en "inkomstskatt".

20-30 % i platt skatt är som sagt en rimlig nivå. Moms och punktskatter är "bra" skatter och bör också ligga på 20-30 %. Sedan tar man givetvis bort alla avdrag.

Tisu
2013-06-20, 13:44
Med tanke på att det är inkomstskatter som det talas om här kan jag skriva vilka %satser som gäller för inkomståret 2013. Normala inkomster med skattetabell 32 är det som avses. Ingen avgift till Svenska Kyrkan.

20 000 kr = 22,2%
25 000 kr = 23,7%
30 000 kr = 25,0%
35 000 kr = 26,1%
40 000 kr = 29,1%

kaer
2013-06-20, 14:06
Jag tycker att skatten borde sänkas rejält.

Ännu mer än höga skatten retar mig känslan av att allt jag tycker är hyfsat ok att ha skattefinansierat (vård, omsorg, skola, vägar, polis och rättsväsände) blir KONSTANT sämre och sämre, vilket varit fallet senaste 20 åren eller så, oberoende av styre.

D Andersson
2013-06-20, 14:40
Med tanke på att det är inkomstskatter som det talas om här kan jag skriva vilka %satser som gäller för inkomståret 2013. Normala inkomster med skattetabell 32 är det som avses. Ingen avgift till Svenska Kyrkan.

20 000 kr = 22,2%
25 000 kr = 23,7%
30 000 kr = 25,0%
35 000 kr = 26,1%
40 000 kr = 29,1%

Schysst "värd" som höjer "hyran" ju mer man tjänar. Med principen "av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov" följer ofrånkomligen att "var och en minimerar sin förmåga och maximerar sitt behov".

Ramrod
2013-06-20, 15:08

Du själv är knappast en person som ger ett intryck av att ha högt IQ när du kommer med sånna där svar.

PureWhey
2013-06-20, 16:48

Blir säkert likvärdigt vad i betalar i skatt här hemma, fast en skönare biltur...

Le iPhone

d1anny2
2013-06-20, 17:15
Du själv är knappast en person som ger ett intryck av att ha högt IQ när du kommer med sånna där svar.

Eller förståelse, självinsikt, tolerans... Egenskaper som jag, varande en enkel man (gammalmodig?), värdesätter.

Exdiaq
2013-06-20, 21:20

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/1000536_208484579303037_894612538_n.jpg

C.E.J.
2013-06-20, 21:25
IMG]https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/1000536_208484579303037_894612538_n.jpg[/IMG]

Med bristande inkomster och många viktiga utgiftsområden är det inte konstigt att vägar nedprioriteras. #bastiatinstitutetrollface

Solros
2013-06-20, 23:09
JGött för dig som har råd att åka på fina asfaltsvägar och ha faktiskt ha en läkare som inte har skalpellen uppkörd i röven.

Exakt!
Om du inte ens kan berättiga din egen existens kostnadsmässigt, utan bara är en minusaffär för samhället, och inte ens kan tjäna nog med pengar för att ta hand om dig själv, vafan ska då alla andra betala åt dig för? Nej, gå till köttstugan, och be Roger göra processen kort!

d1anny2
2013-06-21, 08:26
Därför att ett samhälle är tänkt (åtminstone socialism) att vara solidariskt. Det innebär att man i viss mån delar på resurser. Och att man även tolererar giriga missunnsamma surgubbar innanför sina gränser.

dream_theater_
2013-06-21, 08:34
Exakt!
Om du inte ens kan berättiga din egen existens kostnadsmässigt, utan bara är en minusaffär för samhället, och inte ens kan tjäna nog med pengar för att ta hand om dig själv, vafan ska då alla andra betala åt dig för? Nej, gå till köttstugan, och be Roger göra processen kort!

Ja vad fan, då skulle vi ju i och för sig slippa alla människor som bär på något slags handikapp. Tack Darwin!

Jag kan se framför mig hur vi släpar ut människor i rullstol på Stortorget och gör en nätt liten avrättning.

Ihop med en massa apatiska flyktingbarn och andra arbetslösa svin.

d1anny2
2013-06-21, 08:38
Aha. Väl gjord koppling. Tyckte väl att jag anade några fascistiska vibbar.

Apropos pengar:

Babies who feel they are in a loving environment may bequeath their poop without a fight. Those who hold on tight (according to Goodman, a baby “gets aroused by holding onto his feces and letting go. Holding on, letting go.”) perhaps don't yet quite trust their parents with the goods. Freud argued that, for the latter, this formative experience of stinginess was apt to follow them their entire lives. Miserly people—those who hoard money, and in Freud’s day, gold—were the same types who hoarded their shit as children.

Ramrod
2013-06-21, 10:52
Ja vad fan, då skulle vi ju i och för sig slippa alla människor som bär på något slags handikapp. Tack Darwin!

Jag kan se framför mig hur vi släpar ut människor i rullstol på Stortorget och gör en nätt liten avrättning.

Ihop med en massa apatiska flyktingbarn och andra arbetslösa svin.

Hade vi bott i ett sånt samhälle hade det nog varit vi som var flyktingar i andra länder.

thunder
2013-06-21, 15:38
Med nuvarande politiker 0%. Med en ny konstitution/grundlag som tar bort politikernas möjligheter att hitta på idiotier så 15-20% kanske.

Ramrod
2013-06-21, 15:47
Med nuvarande politiker 0%. Med en ny konstitution/grundlag som tar bort politikernas möjligheter att hitta på idiotier så 15-20% kanske.

Hur skulle en sån grundlag se ut?

thunder
2013-06-21, 15:49
Nattväktarstat tex. Resten ska politikerna skita i och låta folk vara.

Ramrod
2013-06-21, 17:01
Nattväktarstat tex. Resten ska politikerna skita i och låta folk vara.

Jaha, här satt jag och trodde du hade kommit på några nya bra idéer.

d1anny2
2013-06-21, 17:36
Jaha, här satt jag och trodde du hade kommit på några nya bra idéer.

Surprise!

en stor stark
2013-06-21, 17:43
Frågade detta i en annan tråd också: Hur skulle det se ut med t.ex. kristna skolor som vill lära ut "Creationism" etc? Vad skulle kunna hindra detta i en nattväktarstat? Det finns nog en rätt stor efterfrågan i USA om man kollar på trycket för att försöka få in "Creationism" i skolorna.

eternallord
2013-06-21, 18:53
Frågade detta i en annan tråd också: Hur skulle det se ut med t.ex. kristna skolor som vill lära ut "Creationism" etc? Vad skulle kunna hindra detta i en nattväktarstat? Det finns nog en rätt stor efterfrågan i USA om man kollar på trycket för att försöka få in "Creationism" i skolorna.

Nattväktarstaten har inga invändningar mot kristna skolor eller deras syn på skapelsen. Religionsfrihet är din och alla andras rätt.

en stor stark
2013-06-21, 19:02
Nattväktarstaten har inga invändningar mot kristna skolor eller deras syn på skapelsen. Religionsfrihet är din och alla andras rätt.

Okej, tack för svar. Personligen tycker jag att det är viktigt att hålla skolan neutral och sekulär. Väldigt viktigt. Att göda på denna sortens fundamentalism tycker jag är negativt då högre utbildning annars funkat som motsats, dvs att man tappar sin religion eller iaf den fundamentalistiska versionen av sin religion.

eternallord
2013-06-21, 19:06
Jag tycker också att det är en god idé. Men jag vill inte använda statsapparaten för att tvinga på någon något.

d1anny2
2013-06-21, 19:06

Må så vara. Men religionsfrihet är inte detsamma som att det ska få läras ut i skolor. Och presenteras som fakta. Vilket mig veterligen inte sker idag heller. Även om frikyrkliga och Muslimska skolor säkert försöker i det fördolda.

Privata skolor tycker jag borde regleras hårdare och vinster förbjudas.

en stor stark
2013-06-21, 19:10
Må så vara. Men religionsfrihet är inte detsamma som att det ska få läras ut i skolor. Och presenteras som fakta. Vilket mig veterligen inte sker idag heller. Även om frikyrkliga och Muslimska skolor säkert försöker i det fördolda.

Liberty University gör nog ett bra försök på det. Men jag har aldrig besökt stället så jag vet inte riktigt detaljerna, och bör väl inte egentligen uttala mig heller på grund av detta. Men vad jag vet så verkar det vara relativt "Creationistiskt".

Each program is taught within a Biblical worldview
Står det om man går in på Biologi/kemi. Samt att de verkar stötta Creationistiska aktiviteter.

Men som sagt, vet inte detaljerna, så är kanske dumt av mig att ens uttala mig om skolan.

en stor stark
2013-06-21, 19:11
Jag tycker också att det är en god idé. Men jag vill inte använda statsapparaten för att tvinga på någon något.

Okej! Det vill jag, i vissa fall. Skolor ska hållas neutrala och inte lära ut saker som är bevisligen felaktiga till en matematisk säkerhet.

eternallord
2013-06-21, 19:14

I nattväktarstaten, jo. Vi lever ju inte i en nattväktarstat dock.

d1anny2
2013-06-21, 19:16
Okej! Det vill jag, i vissa fall. Skolor ska hållas neutrala och inte lära ut saker som är bevisligen felaktiga till en matematisk säkerhet.

Enig. Jag menade för övrigt i Sverige. Där man ännu inte finner all slags galenskap som går att uppfinna. Även om de går ditåt här också :-D

en stor stark
2013-06-21, 19:40
Enig. Jag menade för övrigt i Sverige. Där man ännu inte finner all slags galenskap som går att uppfinna. Även om de går ditåt här också :-D

Ah okej, missuppfattade!

Nej jag tror det är skadligt att göda den sortens fundamentalism, för ett land och för en individ. Jag tror dessutom att det inte skulle hålla särskilt länge, om den sortens fundamentalism skulle få härja fritt/uppmuntras. Fundamentalism som säger att om du gör rätt så får du evig lycka och paradis, och gör du fel så får du lida evig tortyr, lätt kan leda till extremism och längtan efter makt.
Om det enligt gud är fel att X händer, och man kan genom makt förhindra att X händer, och om man inte förhindrar X så missar man evig lycka och får istället evig tortyr (om man nu väldigt starkt tror på detta), så är det nog få saker som kan hindra en.

Yes
2013-06-21, 22:45
Problemet med det synsättet är att det är statsapparaten som bestämmer vad som är kosher. Det kommer aldrig sträcka sig bara till religion utan skolan kommer, som idag, lära ut allt som är politiskt korrekt.

Är skolan privat finns det i varje fall ett vinstintresse i att inte tuta i eleverna allt för dumma idéer. Det är självklart ingen garanti mot dåliga skolor men bra skolor kommer premieras eftersom eleverna kommer klara sig bättre i verkliga livet.

Ramrod
2013-06-21, 22:55

Bättre med en statsapparat som tvingar på folk vettiga idéer än nån annan maktapparat som tvingar på folk dåliga idéer.

en stor stark
2013-06-21, 23:00
Problemet med det synsättet är att det är statsapparaten som bestämmer vad som är kosher. Det kommer aldrig sträcka sig bara till religion utan skolan kommer, som idag, lära ut allt som är politiskt korrekt.

Är skolan privat finns det i varje fall ett vinstintresse i att inte tuta i eleverna allt för dumma idéer. Det är självklart ingen garanti mot dåliga skolor men bra skolor kommer premieras eftersom eleverna kommer klara sig bättre i verkliga livet.

Förstår vad du menar. Fast att det inte finns en vinstintresse att tuta i elever dumma idéer håller jag inte med om. Creationism är en dum idé som är dummare än de flesta, och det skulle finnas stort vinstintresse att lära ut det, då väldigt många i USA är Creationister och vill att det ska läras i skolan. Och dessa skolors elever kommer också klara sig bättre i livet eftersom en stolt kristen har många fördelar i USA, medans ateister är lika respekterade/åtråvärda som muslimer (eller mindre).

Men jag förstår din poäng. Dock om jag jämför med skolan jag gick i så skulle den nog vara många gånger bättre, även om den är politiskt korrekt.

Yes
2013-06-21, 23:05
Det stämmer att det finns en efterfrågan på kreationistiska skolor. Däremot är inte dessa idéer särskilt gångbara i verkliga livet. Enkelt uttryckt så får man alltid betala priset för att vara korkad.

Sen finns det förstås de som klarar sig TROTS att de är korkade. Det ser jag inte som ett stort problem när skolans uppgift är att ge eleverna verktyg att klara sig med i verkliga livet.

en stor stark
2013-06-21, 23:13
Det stämmer att det finns en efterfrågan på kreationistiska skolor. Däremot är inte dessa idéer särskilt gångbara i verkliga livet. Enkelt uttryckt så får man alltid betala priset för att vara korkad.

Sen finns det förstås de som klarar sig TROTS att de är korkade. Det ser jag inte som ett stort problem när skolans uppgift är att ge eleverna verktyg att klara sig med i verkliga livet.

Nja, jag skulle inte vara så säker på att det skulle vara så att man måste betala för att vara korkad. Som klimatet ser ut just nu, så skulle det vara till fördel att vara korkad på detta sätt (I USA). Och jag tvivlar på att folk skulle se sambandet mellan att någon inte klarar sig och Creationism, ännu mindre att man skulle släppa på sin Creationistiska tro p.g.a. detta, då detta ändå är vad gud sagt. Skulle det vara så att nackdelar med att tro på detta skulle få folk att sluta tro på idén skulle Creationistisk tro vara borta vid detta laget, snarare än att varannan Amerikan tror på detta.

Sen kommer det ju fler nackdelar än för just individen, även om denna klarar sig trots sin tro. Såsom brist på ekonomisk och politiskt stöd och intresse för vetenskap som kan rädda liv.

Samt att vissa saker som är nackdelar ses som fördelar av starkt religiösa personer.

TranceII
2013-06-21, 23:18
Det finns nog rätt många barn som helt enkelt inte skulle få gå i skolan alls utan att det fanns lagkrav och statlig finansiering av det. Vilket jag tycker är rätt synd.

Yes
2013-06-21, 23:25
Nja, jag skulle inte vara så säker på att det skulle vara så att man måste betala för att vara korkad. Som klimatet ser ut just nu, så skulle det vara till fördel att vara korkad på detta sätt (I USA). Och jag tvivlar på att folk skulle se sambandet mellan att någon inte klarar sig och Creationism, ännu mindre att man skulle släppa på sin Creationistiska tro p.g.a. detta, då detta ändå är vad gud sagt. Skulle det vara så att nackdelar med att tro på detta skulle få folk att sluta tro på idén skulle Creationistisk tro vara borta vid detta laget, snarare än att varannan Amerikan tror på detta.

Sen kommer det ju fler nackdelar än för just individen, även om denna klarar sig trots sin tro. Såsom brist på ekonomisk och politiskt stöd och intresse för vetenskap som kan rädda liv.

Samt att vissa saker som är nackdelar ses som fördelar av starkt religiösa personer.
Själva poängen är att dåliga idéer har konsekvenser. Hur vidsträckta konsekvenserna är kan förstås variera, men konkurrensen mellan skolor kommer handla om just kvalitén på idéerna.

Måttet på en skolas kvalitet bör inte heller vara hur kosher undervisningen är, utan hur bra eleverna klarar sig i verkliga livet.

Sen finns det såklart dåliga idéer som kan sprida sig i ett samhälle. Kreationism är en av dem. Socialism en annan. Du motverkar inte detta genom att ge staten all makt över undervisningen.

en stor stark
2013-06-21, 23:32
Själva poängen är att dåliga idéer har konsekvenser. Hur vidsträckta konsekvenserna är kan förstås variera, men konkurrensen mellan skolor kommer handla om just kvalitén på idéerna.

Måttet på en skolas kvalitet bör inte heller vara hur kosher undervisningen är, utan hur bra eleverna klarar sig i verkliga livet.

Sen finns det såklart dåliga idéer som kan sprida sig i ett samhälle. Kreationism är en av dem. Socialism en annan. Du motverkar inte detta genom att ge staten all makt över undervisningen.

Fast skulle dåliga idéer haft konsekvenser på detta sättet så förstår jag inte riktigt varför så många fortfarande skulle "köpa" Creationism. Även ifall de har negativa konsekvenser för individen, så behöver inte detta betyda en minskning i efterfrågan för denna sortens skolor. Creationister drar sällan dessa kopplingarna, det är därför de tror vad de tror.

Sen även om eleverna i sig skulle klara sig lika bra som på någon annan skola så skulle det ändå kunna ha negativa konsekvenser. Färre av dessa individer kommer ge stöd (ekonomiskt, intresse) åt vetenskap som räddar liv, samt att färre kommer bli forskare. Samt att ateister/homosexuella/kvinnor/muslimer kommer få det sämre i samhället (svårare att få jobb p.g.a. deras gudlösa tro) är en positiv konsekvens för dessa individerna. Fast kanske inte för samhället.

Nej, jag pratar inte om att nödvändigtvis ge all makt åt staten, snarare att vissa regler ska gälla. Sekulär och neutral skola, t.ex.

Yes
2013-06-21, 23:48
Nu nämner du förvisso negativa konsekvenser dessa idéer får.

en stor stark
2013-06-21, 23:51
Nu nämner du förvisso negativa konsekvenser dessa idéer får.

Ja jo, du har rätt. Jag menar snarare att effekter som inte är negativa för individen är negativa för andra. Samt att man (de flesta) troligtvis inte drar den kopplingen som du gör, speciellt inte om de är creationister. Om det är tillåtet att vara lite fördomsfull mot en creationists mentala förmåga.

Eller t.om. positiva effekter för individen (ateister/kvinnor blir diskriminerade, positivt för att det stämmer enligt bibeln eller en viss tolkning av den), är negativt för andra.

Yes
2013-06-22, 00:03
Det får konsekvenser som i färre/sämre vetenskapsmän, kompetenta kvinnor und so weiter. Undervisningen är troligtvis sämre på andra områden också, eftersom det tenderar att hänga ihop. De som går ut dessa skolor är sämre utrustade för att klara livet.

Sen finns det givetvis alltid människor som kommer vara irrationella, och i irrationella krestar kansk det ses som något positivt. Det är ingen skillnad mot att ha en statligt reglerad skola. Kolla skolan i Sverige. Den är ett skämt trots att den regleras av en massa "fina" ord.

Du stoppar inte samhällsrötan genom att regelera skolorna. Däremot är regleringar ett utmärkt verktyg för den som vill ha makt. Samhällsrötan stoppas genom att kontra med bra idéer och visa hur dessa leder till bättre resultat i praktiken.

en stor stark
2013-06-22, 00:13
Det får konsekvenser som i färre/sämre vetenskapsmän, kompetenta kvinnor und so weiter. Undervisningen är troligtvis sämre på andra områden också, eftersom det tenderar att hänga ihop. De som går ut dessa skolor är sämre utrustade för att klara livet.

Sen finns det givetvis alltid människor som kommer vara irrationella, och i irrationella krestar kansk det ses som något positivt. Det är ingen skillnad mot att ha en statligt reglerad skola. Kolla skolan i Sverige. Den är ett skämt trots att den regleras av en massa "fina" ord.

Du stoppar inte samhällsrötan genom att regelera skolorna. Däremot är regleringar ett utmärkt verktyg för den som vill ha makt. Samhällsrötan stoppas genom att kontra med bra idéer och visa hur dessa leder till bättre resultat i praktiken.

Precis, det är konsekvenserna man får. Sen ska man dra slutsatsen att det är p.g.a. creationism det går dåligt, och även om det skulle varit p.g.a. creationism det gick dåligt så skulle man nog inte kunna övertala en creationist att överge sin tro för det. Ingår i guds plan. Kortsiktigt vet vi att det kommer bli mycket creationistiska skolor etc. Att de skulle gå sämre för dessa skolor för att konsekvensen är mindre vetenskapsmän och sämre villkor för kvinnor tror jag inte på. Snarare motsatsen, det är ju bra att detta hände. Vetenskapen har fel, och trots att fler dör så är det inte creationism vi ska skylla på. Det är *orsak som en fundamentalist kan komma på*.

Jag menar detta händer redan. Creationism står högt och det skulle kunna finnas fler vetenskapsmän och mer stöd till vetenskapen. Men inte ändrar sig en creationist för det. Tvivlar på att creationister, mer än få, kommer dra slutsatsen att mindre creationism är vägen att gå.

Sen är ju skolan jag gick på många gånger bättre än vad en creationistisk skola skulle varit.

Bara för att det får negativa effekter betyder inte det att folk kommer ändra sig från att gå guds väg. Och troligtvis aldrig komma till en nivå som är acceptabel.

d1anny2
2013-06-22, 07:09

Fina ord. Men var ska dessa bra idéer presenteras / läras ut? Vuxna folk vill oftast inte lära sig sådant utan hålla fast vid de man har.

Vinstintresse? Snacka om allmän övertro på vinstintresse. Som någon skrev tidigare så vill föräldrar med märkliga idéer att dessa skall föras vidare. Där ligger fokus och inte vid något så luddigt och svårmätt som att det "går bra i livet".