handdator

Visa fullständig version : M-studenter trotsar strejken – kör buss

4623
2013-06-19, 08:39
http://www.dn.se/ekonomi/kommunal-oacceptabelt-med-gratisbussar/

Rätt eller fel?

Tycker det är rätt. Har inte mycket till övers för fackliga organisationer.

TheOne1994
2013-06-19, 08:41

Rätt eller fel?

Instämmer med dej 4623 !

xodd
2013-06-19, 08:46
Två minibussar på den sträckan gör vare sig av eller till. Åker den så gott som dagligen och det brukar knappt finnas plats att stå på mornarna.

I övrigt tycker jag det är en smula respektlöst. Utan fackföreningarna hade arbetsgivarna kunnat domdera lite hur dom vill utan att man som arbetstagare egentligen hade haft något att sätta emot.

Juxta
2013-06-19, 09:03
Såklart vi inte behöver fack. Vi kan ha det som i USA; skitbra att cheferna kan göra som dom vill plus att minimilönen är fruktansvärd.

Pudzianovski
2013-06-19, 09:05
Naturligtvis respektlöst.

Oxe
2013-06-19, 09:11
Det är ju inte solidariskt iaf, tycker buss och tågförarna är rätt ute nu, dom strejkar ju inte får att få mer i lön eller nåt sånt, utan att få behålla sin anställningstrygghet nu när SL mm kör upphandlingar vid varje upphandling rivs ju deras avtal upp och dom får nåt sämre tillbaks

Mental
2013-06-19, 09:13
Men, det är ju bara ett fånigt utspel för uppmärksamhet, inget att bry sig om och inget som påverkar strejken.

Tryman
2013-06-19, 09:18
Det är ju inte solidariskt iaf, tycker buss och tågförarna är rätt ute nu, dom strejkar ju inte får att få mer i lön eller nåt sånt, utan att få behålla sin anställningstrygghet nu när SL mm kör upphandlingar vid varje upphandling rivs ju deras avtal upp och dom får nåt sämre tillbaks

Ja och nej, löneökningar finns med i kraven.

En av bussförarna var väldigt mediatränad när han sa att vi vill ha bra lön som alla andra har. Då kom jag osökt och tänka på tonåringar som argumenterar att "alla andra får".

Edit: Missförstå mig rätt, kändes väl inte riktigt hundra när jag läste rubriken men det var ju inte direkt så att deras "PR-kupp" påverkar så mycket.

Gpajpen
2013-06-19, 09:26
Öhh facket är väl nästan det enda numera som skiljer sverige från ett u-land så fattar inte hur man inte kan tycka bra om de. Om man inte redan är borgarschvin och ägare till 2 multinationella företag förstås.

Angel
2013-06-19, 09:27
Vi kommer inte att kunna få den vård vi behöver för att sjuksköterskor och läkare inte kan komma till jobbet, säger Hugo Selling till TT.

Lol, jag känner typ en läkare som åker kommunalt..
Och sjuksköterskor har inte råd att strunta i att gå till jobbet eller ta semester för det inte finns buss. Så det var den dåligaste ursäkten någonsin.

olle lindblad
2013-06-19, 09:34
Konflikten handlar huvudsakligen om att buss- och tågförare inte har rimliga arbetsvillkor, bland annat det Oxe tar upp. Att en bunt med högerslynglar försöker sig på en liten aktion kommer mest att slå tillbaka på dem själva.

Scratch89
2013-06-19, 09:44
Känns rätt löjligt, ja.

Loke
2013-06-19, 09:50
Haha, M-studenter. Fy fan vad jag har förakt för partipolitiska studentgrupper. Värre gnälliga bidragssnyltare har jag aldrig träffat. Få saker gör mig så arg som att det faktiskt är ur dessa många av framtidens politiker kommer växa fram. De flesta kommer dessutom inte ta någon vettig examen eftersom det politiska "engagemanget" (läs: polarna och festerna) tar upp deras tid som studenter.

Om någon annan förening eller grupp gjorde detta skulle jag tycka det var riktigt lågt, att M-studenter gör det är dock helt i linje med vad jag skulle vänta mig.

tearz
2013-06-19, 09:51
Sånt där hade väl renderat i rejält med stryk "på den gamla goda tiden"

Jävligt löjligt för övrigt.

Folk har bokstavligt talat spillt blod för att vi ska ha fackföreningar i Sverige.

Respektlöst.

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85dalsh%C3%A4ndelserna

Juxta
2013-06-19, 09:56
Sånt där hade väl renderat i rejält med stryk "på den gamla goda tiden"

Jävligt löjligt för övrigt.

Folk har bokstavligt talat spillt blod för att vi ska ha fackföreningar i Sverige.

Respektlöst.

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85dalsh%C3%A4ndelserna

Är man en bortskämd skitunge så är man.

kaer
2013-06-19, 09:57
Jag har egentligen inte mycket över för fackföreningar, men här verkar de ju faktiskt vara rätt ute.
Tvingas söka om sitt eget jobb, det är sånt skit som får mig att bli förbannad.
För lite raster, horribelt lagda arbetspass osv.
Som arbetsgivare ska man fan behandla sin personal anständigt och det här är ju alla tecken på att det är precis tvärtom.
Någon behöver en spark i röven och en örfil.

Scratch89
2013-06-19, 10:01
Här nere i Göteborg så verkar de har ordentliga och riktigt bra avtal faktiskt. Hörde två chaufförer tala med varandra om sina villkor.

Ladugårdsdörr
2013-06-19, 10:08
Med tanke på arbetsmiljön så är busschaufförer värda allt stöd de kan få.

BlötSnö
2013-06-19, 10:35

Rätt eller fel?

Instämmer med dej 4623 !

Jag är nyfiken på att höra några exempel på vad ni har emot fackförbund.
Personligen är jag lite tudelad. Jag tycker det är bra att de finns och vet att det gynnar mig, men samtidigt blir det en himla massa bajskastning om det finns mer än ett förbund och det största (Seko) har en tendens att tycka att deras åsikt är lite mer rätt bara för att de har fler medlemmar (jag är med i ett av de mindre).
Att de sedan skickar ut partipolitisk propaganda i sin medlemstidning innan val, men samtidigt påstår sig vara politiskt obundet är också ett rätt sunkigt beteende.
Jag kan ju bara föreställa mig hur det är på en arbetsplats som bara har ett enda fackförbund.
Förut trodde jag att jag bara var med i facket av en anledning:
Juridiskt stöd den dagen jag gör något klantigt.
En annan anledning som dykt upp nu på sistone är det faktum att de kommer att betala min lön under en period om företaget kör lockout, vilket de enligt utsago skall göra från och med tisdag. Det hade varit lite tråkigt att sitta utan lön och utan lov att få jobba si och så många dagar, om det nu verkligen blir en konflikt.

MathiasF
2013-06-19, 12:13
Jag är nyfiken på att höra några exempel på vad ni har emot fackförbund.
Personligen är jag lite tudelad. Jag tycker det är bra att de finns och vet att det gynnar mig, men samtidigt blir det en himla massa bajskastning om det finns mer än ett förbund och det största (Seko) har en tendens att tycka att deras åsikt är lite mer rätt bara för att de har fler medlemmar (jag är med i ett av de mindre).
Att de sedan skickar ut partipolitisk propaganda i sin medlemstidning innan val, men samtidigt påstår sig vara politiskt obundet är också ett rätt sunkigt beteende.
Jag kan ju bara föreställa mig hur det är på en arbetsplats som bara har ett enda fackförbund.
Förut trodde jag att jag bara var med i facket av en anledning:
Juridiskt stöd den dagen jag gör något klantigt.
En annan anledning som dykt upp nu på sistone är det faktum att de kommer att betala min lön under en period om företaget kör lockout, vilket de enligt utsago skall göra från och med tisdag. Det hade varit lite tråkigt att sitta utan lön och utan lov att få jobba si och så många dagar, om det nu verkligen blir en konflikt.

Fackförbund tror att de kan styra och ställa hur de vill och behöver hållas i schack.
Vi behöver inte diskutera det politiska i det hela i den mån det går att låta bli eftersom alla har sin åsikt och tänker inte ändra på den,
Jag kan medge att fackförbund kan tyckas vara bra i flera situationer OM man har åsikter åt det vänstra hållet, det har ju dock inte alla.

För en anställd är det negativa bland annat att turordningen kan förbises så att icke fackanslutna förlorar sina jobb före de som är det.
Även om du som förlorar ditt jobb är värdefullare för företaget än den som behåller sitt. Facket kan slåss med näbbar och klor för en anställd som bara kostar företag pengar.

Oavsett var man står politiskt så kan väl ingen av er tycka att facket gör en genuint god gärning i följande exempel?
"Kalle vill inte jobba och blir skickad till olika företag av arbetsförmedlingen,
Kalle skickas till företag A där han ska jobba som säljare och går där i ett halvår tills han får tillsvidareanställning.
När Kalles A-kassa är säkrad slutar Kalle att försöka nå sina säljmål och börjar kosta företaget pengar. Företaget vill bli av med Kalle men facket hotar med arbetsrättsdomstol och strejk om de inte ger kalle 23 chanser och omplacering inom företaget.
Dessutom bötfäller de godtyckligt företaget med 10,000kr för att Kalle sparkades innan facket konsulterades, betalar de inte så hotar facket med strejk."

Eftersom facket ofta förhandlar om höjd lön för samtliga sina medlemmar kan det ibland vara så att vissa har högre lön än de förtjänar medan vissa kan få lägre lön än de förtjänar. Detta är helt åt helvete, men givetvis är det många som inte förtjänar sin lön som bara tackar och tar emot.

För företag så är det inte ovanligt att facktjänstemän stövlar in oanmält som om de äger stället (de får enligt lag inte hindras, OM de bokar en tid i förväg).
Sen tror jag inte att de vanliga nackdelarna för ett företag är någon nyhet.
Krav på kostsamma förändringar med hot om strejk för att dra ett exempel.

Någon som vill fylla på med mer?

4623
2013-06-19, 12:18
Här är ett exempel på varför jag avskyr facket.

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6753905

MathiasF
2013-06-19, 12:21
Här är ett exempel på varför jag avskyr facket.

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6753905

Hur man kan skylla det på arbetsgivaren är för mig helt ofattbart.

Ignatius72
2013-06-19, 12:39
Facken som de ser ut idag har spelat ut sin roll. De jobbar mer för att behålla sin egen makt än för medlemmarna. Stora, dyra och otympliga organisationer. De behöver reformeras ordentligt.

olwe
2013-06-19, 12:43
Det man blödde för i ådalen (detta var ju för övrigt en olycklig tragedi, inte något martyrdrag som gjordes medvetet. Det var ingen uppoffring eller prestation, snarare ett misslyckande av militären) var en situation som vi inte alls har idag. Löjligt argument.

Att man exempelvis inte får genomföra stridsåtgärder på marknaden (strejk) utan fackförbund är helt sjukt. Lika sjukt är det att fackförbunden skall kunna ligga på och framtvinga strejkande från de som inte vill strejka, allt för fackförbundens maktgirighet. Det borde ju vara en allmän rättighet att vägra gå med på dåliga vilkor, snarare än ett vapen som vissa, ofta politiskt vinklade förbund, har monopol på.

Att få strejka är en rättighet inte en skyldighet, så om någon vill köra buss när andra är ute på strejk så måste de såklart få göra det. Om busschaufförerna är oumbärliga och således förtjänar bättre vilkor enligt supply and demand så får strejkandet genomslagskraft, om strejkandet inte fungerar så borde det heller inte fungera. Att bli sur på att alla inte vill vara med på strejkandet och således sabbar för deras utspel är ju efterblivet. De måste ju acceptera en viss risk när de gör något så extremt som att vägra gå till jobbet. Det är säkert värt risken och de måste ta ansvar för sina handlingar genom att acceptera att någon annan kanske utnyttjar vakuumet.

olwe
2013-06-19, 12:44
Facken som de ser ut idag har spelat ut sin roll. De jobbar mer för att behålla sin egen makt än för medlemmarna. Stora, dyra och otympliga organisationer. De behöver reformeras ordentligt.

+ massvis. Nästan ordagrant vad jag från början började skriva i min förra post.

Tolkia
2013-06-19, 12:49
Jag tycker att studenternas tilltag/initiativ/whateveryouwant får mer uppmärksamhet än vad det förtjänar. Seriöst, några studenter som kör minibuss; det är ju marginellt mer än om några arbetskamrater samåker. Det är inte som att de kommer att göra någon skillnad i praktiken. Jag är rörande enig med Loke, och jag tycker egentligen att det studenterna hade förtjänat hade varit att media inte skänkte dem den uppmärksamhet som de så hett önskar.

Angel
2013-06-19, 12:55
På något sätt så känns det bara respektlöst mot busschafförerna oavsett om det gör det för de gillar facket eller inte.

MathiasF
2013-06-19, 12:59
Jag tycker att studenternas tilltag/initiativ/whateveryouwant får mer uppmärksamhet än vad det förtjänar. Seriöst, några studenter som kör minibuss; det är ju marginellt mer än om några arbetskamrater samåker. Det är inte som att de kommer att göra någon skillnad i praktiken. Jag är rörande enig med Loke, och jag tycker egentligen att det studenterna hade förtjänat hade varit att media inte skänkte dem den uppmärksamhet som de så hett önskar.

Men när ett gäng glada vänsterstudenter klottrar ner en stadsdel /park och får massor av medial uppmärksamhet,
så är de inget annat än riktiga kämpar och duktiga tjejer med jädrar anamma?

Knatcharn
2013-06-19, 12:59
Vill man skjutsa folk så tycker jag att det är schysst, precis som att jag gärna skulle rädda livet på folk om jag hade kunskaperna medan läkarna strejkade. Varför blir ni upprörda? Folk måste kunna ta sig runt och sker det i kollektiv är det ju jättebra. Busschaufförernas strejk går ut över fler än deras fack precis som att folk skulle dö i onödan om läkarna strejkade, bara för att få högre lön och bättre avtal.

Tar man ett jobb så vet man vad man får, bättre att förhandla privat än att strejka och låta det gå ut över onödigt mycket folk. Vill du inte köra buss för villkoren som erbjuds så låt någon annan få jobbet.

Det är bara min åsikt. :)

MathiasF
2013-06-19, 13:02
Vill man skjutsa folk så tycker jag att det är schysst, precis som att jag gärna skulle rädda livet på folk om jag hade kunskaperna medan läkarna strejkade. Varför blir ni upprörda? Folk måste kunna ta sig runt och sker det i kollektiv är det ju jättebra. Busschaufförernas strejk går ut över fler än deras fack precis som att folk skulle dö i onödan om läkarna strejkade, bara för att få högre lön och bättre avtal.

Tar man ett jobb så vet man vad man får, bättre att förhandla privat än att strejka och låta det gå ut över onödigt mycket folk. Vill du inte köra buss för villkoren som erbjuds så låt någon annan få jobbet.

Det är bara min åsikt. :)

Landet är delat i oss som ser en anställning som en möjlighet som erbjuds av en arbetsgivare och den andra halvan som ser en anställning som en rättighet och arbetsgivaren/företag som en svuren fiende.

Knatcharn
2013-06-19, 13:04
Landet är delat i oss som ser en anställning som en möjlighet som erbjuds av en arbetsgivare och den andra halvan som ser en anställning som en rättighet och arbetsgivaren/företag som en svuren fiende.

Ja, det är ju helt sjukt. Vill man inte jobba är det bara att säga upp sig så att någon som faktiskt vill (eller "måste ta ett skitjobb, whatevs") kan göra jobbet. Strejkar man ska man inte bli förvånad om någon ersätter en imo.

Juxta
2013-06-19, 13:06

Arbetar arbetsgivaren för att du ska få så lite lön och så dåliga villkor som möjligt så kanske det inte är så konstigt? Så svårt borde det inte vara att se andra sidans tycke.

Tolkia
2013-06-19, 13:06
Men när ett gäng glada vänsterstudenter klottrar ner en stadsdel /park och får massor av medial uppmärksamhet,
så är de inget annat än riktiga kämpar och duktiga tjejer med jädrar anamma?
Visa gärna var jag har skrivit det.

Vidare tror jag knappast att det är någon som upprörs över att folk samåker till jobbet när bussarna inte går.

MathiasF
2013-06-19, 13:12
Arbetar arbetsgivaren för att du ska få så lite lön och så dåliga villkor som möjligt så kanske det inte är så konstigt? Så svårt borde det inte vara att se andra sidans tycke.

Jo, det är svårt att se det från andra sidan.
Alla kan ogilla sin arbetsgivare, alla ogillar inte personen för att denne är en arbetsgivare och jag kan inte heller se det från den sidan.
Om din arbetsgivare är så jäkla emot dig så se till att leta upp ett annat jobb,
hur man kan gå exempelvis 10 år på samma arbetsplats med strejker och onda ögat arbetsgivare och anställda emellan är för mig ofattbart.

Det blir bara pannkaka av det när arbetsgivaren försöker göra allt inom lagens ramar för att företaget ska vara lönsamt samtidigt som facket gör allt de förmår för att de anställda ska få sitta på sin stol och kosta mer och mer.

En anledning till att jag inte kan se det från andra sidan är om vi ska dra ett exempel med en fabriksanställd där jag inte heller kan sätta mig in i tankesättet hos någon som har så pass låga ambitioner i livet att man gladeligen sätter sig i en sits där man har nära noll möjligheter till att avancera, att man gladeligen knegar samma tjänst dag ut dag in, år ut och år in. Så pass att man hellre blir svurna fiender med sin arbetsgivare som man måste möta dagligen än söker annat jobb.

Kom inte och dra dängan om att det är svårt att få jobb, för om man går år efter år och hatar personen som föder en så försöker man inte tillräckligt.

MathiasF
2013-06-19, 13:16
Visa gärna var jag har skrivit det.

Vidare tror jag knappast att det är någon som upprörs över att folk samåker till jobbet när bussarna inte går.

Detta är en händelse som hände för inte så längesen, jag undrade om du tyckte att det var lika oförtjänt uppmärksamhet?

Det brukar vara den uppfattningen i detta land att om något görs i vänsteranda så är det bra kämpat och modigt medan höger"aktioner" ses på ett helt annat sätt.

Knatcharn
2013-06-19, 13:19

Det är tråkigt om arbetsgivaren arbetar så men uppenbarligen kan de göra det. Om den anställde är värd mer än en ny så får man ju förhandla om bättre avtal men det bygger på att arbetsgivaren värderar den anställde högre än i början. Det verkar ju dock vara så att man inte jobbar så här, eftersom alla är utbytbara så får man nöja sig med det som erbjuds. Ett exempel:

Jag börjar jobba på McDonalds. Jag vet att alla har en standardlön och den höjs efter ett mönster och inte efter vad vi förhandlat fram. Efter ett tag kanske jag är värd mer än en nyanställd och då kan jag börja förhandla om bättre avtal. Tills dess är jag inte värd ett skit för företaget, de kan lika gärna ta en annan nyanställd. Jag får helt enkelt acceptera detta och ta jobbet om jag vill och om inte så får jag hitta något annat. Jag ställer mig inte på McDonalds och strejkar för att jag har standardlön.

En anledning till att jag inte kan se det från andra sidan är om vi ska dra ett exempel med en fabriksanställd där jag inte heller kan sätta mig in i tankesättet hos någon som har så pass låga ambitioner i livet att man gladeligen sätter sig i en sits där man har nära noll möjligheter till att avancera, att man gladeligen knegar samma tjänst dag ut dag in, år ut och år in.

Lite det jag syftar på också att om man gör samma jobb i 10 år i sträck så är man antagligen inte värd mer än dag 1. Om man tycker det så är det bara att börja förhandla med arbetsgivaren och se om man kan övertala denne om det. Är man inte värd mer så kommer man inte få höjd lön "bara för att".

aijou
2013-06-19, 13:33
Vissa i tråden verkar ha missat att det handlade om att busschaufförernas villkor skulle försämras och det är därför de strejkar. (Det handlar alltså inte bara om någon utebliven löneökning)

Och nej, man ska inte behöva finna sig i vilken skit som helst för att få behålla sitt jobb.

Tolkia
2013-06-19, 13:36
Det brukar vara den uppfattningen i detta land att om något görs i vänsteranda så är det bra kämpat och modigt medan höger"aktioner" ses på ett helt annat sätt.
Det brukar vara den uppfattningen på detta forum, att om man kritiserar något som en person som står till höger politiskt har gjort, så anklagas man för att vara vänster, socialist, kommunist, AFA-medlem, våldsverkare etc.

Har du aldrig någonsin upplevt att personer som delar din politiska uppfattning gjort något du tyckt var fånigt, osmart eller olämpligt? Eller tycker du att de per definition står över kritik?

MathiasF
2013-06-19, 13:43
Vissa i tråden verkar ha missat att det handlade om att busschaufförernas villkor skulle försämras och det är därför de strejkar. (Det handlar alltså inte bara om någon utebliven löneökning)

Och nej, man ska inte behöva finna sig i vilken skit som helst för att få behålla sitt jobb.

DET ÄR PRECIS VAD DU SKA.
Det där är så jäkla bortskämt skrivet.

Arbetsgivaren har ingen jävla skyldighet till att försörja någon som anser att han är för fin för sina arbetsuppgifter.

Ett arbete är ingen rätt, det är ingen skyldighet, företag är inga myndigheter och inga statliga institutioner.
En arbetsgivare säger till dig, " Gör X, få Y betalt".
Varför i helvete försöker vissa av er få det till accepterat att ni ska då kräva och tvinga till er att få Y Betalt för att göra Z?
Varför tycker ni att det är rätt, att ni ska tvinga en person att betala er för att utföra något annat arbete än det som X vill betala er för?

Varför vill ni (bl a med fackets hjälp) tvinga X till att betala er för att göra Z?
(OBS, i de fall då det faktiskt är att tvinga, förhandling om avtal och villkor är en annan invecklad historia)

MathiasF
2013-06-19, 13:45
Det brukar vara den uppfattningen på detta forum, att om man kritiserar något som en person som står till höger politiskt har gjort, så anklagas man för att vara vänster, socialist, kommunist, AFA-medlem, våldsverkare etc.

Har du aldrig någonsin upplevt att personer som delar din politiska uppfattning gjort något du tyckt var fånigt, osmart eller olämpligt? Eller tycker du att de per definition står över kritik?

Det där är inte en helt tydlig fråga.
Men utan exempel så är det bästa svaret jag kan ge:
Nej, de står inte över kritik.

MathiasF
2013-06-19, 13:51
Vissa i den här tråden (och så många fler än er) skulle verkligen gagnas av en eller två kurser i företagsekonomi. En släng verklighetsanknytning på det så skulle vi nog slippa det värsta.

MathiasF
2013-06-19, 13:59

DET ÄR PRECIS VAD DU SKA.
Det där är så jäkla bortskämt skrivet.

Arbetsgivaren har ingen jävla skyldighet till att försörja någon som anser att han är för fin för sina arbetsuppgifter.

Jag vill bara förtydliga att, självklart ska du diskutera det med arbetsgivaren.
Men att anse att arbetsgivaren saknar moralisk(/laglig/oskriven lag/vad som helst) rätt till det och snarare anse att den anställde skulle ha någon slags rättighet till att diktera arbetsmoment och villkor,
medan arbetsgivaren står för lönen, det går så fundamentalt emot min ståndpunkt att jag inte ens kan komma på ord för det.

Arbetstagaren kan givetvis diktera arbetsmoment och villkor bäst denne vill, om arbetsgivaren är beredd att betala för det.

Knatcharn
2013-06-19, 14:13

Jag har missat att deras villkor försämras, diskuterade bara strejk i allmänhet. Mina tidigare inlägg kan alltså vara lite missvisande i debatten.

*Flyger iväg*

aijou
2013-06-19, 14:21
MathiasF: Din syn på frågan skrämmer mig och din så kallade "verklighetsanknytning" är skrattretande.

Ladugårdsdörr
2013-06-19, 14:37
Kan man säga att bilden av nyliberaler som osnuta valpar nu är bekräftad?

4623
2013-06-19, 14:38
MathiasF: Din syn på frågan skrämmer mig och din så kallade "verklighetsanknytning" är skrattretande.

MathiasF är den med mest logiskt resonemang i tråden.

4623
2013-06-19, 14:39

Eller att de klarat sig undan från indoktrinering. Och faktiskt tänker.

eternallord
2013-06-19, 14:58

Vänta... påstår du att M skulle ha några nyliberaler?

Juxta
2013-06-19, 15:51
MathiasF är den med mest logiskt resonemang i tråden.

Ni är i minoritet.

Olegh
2013-06-19, 16:06
Hörde lite om detta på radion, det var någon slyngel som kastade fram lite ideologiskt grundade floskler och mest verkade anti mot fackföreningar. Fine. Det är väl ok, även om han framstod som ganska tappad i mina öron.

Kopplingen till just denna strejken förstår jag dock inte. Man redogjorde också för vad de inblandade sidorna hade för krav och motkrav. Önskemålen från arbetstagarnas representanter var på inget sätt orimliga. Jag ser alltså två alternativ, ingetdera helt osannolikt. Dessa moderata ungdomar förstod inte riktigt kopplingen mellan deras aktion och den aktuella strejken, utan vill mest bara ta plats med sina åsikter. Alternativt, man är verkligen lika osympatiska som jag ibland vill tro, och tycker helt enkelt att arbetstagarna gör fel i att (via sitt förbund) gå ut i strejk.

Tolkia
2013-06-19, 16:20
Det kan nog vara så att den tydligaste kopplingen är att det var enkelt att hitta på något att göra den här gången. Att hyra en minibuss och skjutsa folk är ju genomförbart om man har körkort. Att t.ex. ersätta strejkande arbetare på ett tillverkningsföretag eller strejkande sköterskor i vården är ju svårare, eftersom man saknar kompetens för att göra det.

Bounga
2013-06-19, 19:03
sånt där hade väl renderat i rejält med stryk "på den gamla goda tiden"

jävligt löjligt för övrigt.

Folk har bokstavligt talat spillt blod för att vi ska ha fackföreningar i sverige.

Respektlöst.

http://sv.wikipedia.org/wiki/%c3%85dalsh%c3%a4ndelserna

word!

snelhest
2013-06-19, 19:41
Skulle gärna skjutsa folk som behöver hjälp p g a strejk-terroristerna. Tyvärr bor jag inte i Stockholm.

Sedan tycker jag egentligen inte det är något stort problem att bussarna inte kör. De enda som åker buss är fattiga och vänstermänniskor. Vänstern straffar här sig självt m a o.

Det positiva med att bussarna inte kör är att det är miljövänligare om folk samåker i bil eller cyklar. Mindre trafikstockningar när inte alla bussar är i vägen.

Jag tycker de ska lägga ned busstrafiken och låta busschafförerna strejka bäst fan dom vill. Har aldrig träffat en trevlig busschafför så det är ju inte precis så att man skulle lida med dom. Ser gärna att de får sämre villkor som de beter sig.

snelhest
2013-06-19, 19:45
Jag har missat att deras villkor försämras, diskuterade bara strejk i allmänhet. Mina tidigare inlägg kan alltså vara lite missvisande i debatten.

*Flyger iväg*Deras villkor gör dem fortfarande till bortskämda gnällspikar.

Allan
2013-06-19, 19:57
Skulle gärna skjutsa folk som behöver hjälp p g a strejk-terroristerna. Tyvärr bor jag inte i Stockholm

Sedan tycker jag egentligen inte det är något stort problem att bussarna inte kör. De enda som åker buss är fattiga och vänstermänniskor. Vänstern straffar här sig självt.

Du bor på bystan. Nuff said.

snelhest
2013-06-19, 20:17
Du bor på bystan. Nuff said.

Det är trevligt att bo på landet. Man slipper bland annat komma för sent till jobbet p g a att busschauffören inte behagar göra sitt jobb just den dan. Min bil strejkar aldrig.

MathiasF
2013-06-19, 20:17
Skulle gärna skjutsa folk som behöver hjälp p g a strejk-terroristerna. Tyvärr bor jag inte i Stockholm.

Sedan tycker jag egentligen inte det är något stort problem att bussarna inte kör. De enda som åker buss är fattiga och vänstermänniskor. Vänstern straffar här sig självt m a o.

Det positiva med att bussarna inte kör är att det är miljövänligare om folk samåker i bil eller cyklar. Mindre trafikstockningar när inte alla bussar är i vägen.

Jag tycker de ska lägga ned busstrafiken och låta busschafförerna strejka bäst fan dom vill. Har aldrig träffat en trevlig busschafför så det är ju inte precis så att man skulle lida med dom. Ser gärna att de får sämre villkor som de beter sig.

För det första, Haha!

För det andra, du har en poäng!

För det tredje, men det faller på att detta är i Stockholm, det är garanterat folk av alla partitillhörigheter som åker buss dagligen.

petah
2013-06-19, 21:12
Det är skrämmande hur vissa människor tänker här i tråden.

Att folk kan vara emot fackföreningar? och tom bussar? Va?

Jag hoppas ni bara är troll och jag hoppas verkligen att ni inte engagerar er.

Asdf
2013-06-19, 21:21
Det finns ganska många orsaker till att man inte vill tillhöra pyramidspel ( facket inräknat). En del fack är säkerligen bra som med medlemskapet t.ex kommer med div subventionerade inkomstförsäkringar. Men tyvärr är det upplagt för så mycket fusk när organisationer blir för stora/mäktiga att man har all rätt att ifrågasätta om de verkligen lever som de lär och till vilken mån de kan påverka/förstöra arbetsmarknaden med sin makt.
Ingen som minns byggnads 2006? Eller att LO sponsrar politiska partier med medlemmarnas pengar. För att heller inte tala om alla affäraresor/konferenser/utbildningar för dyra pengar

Olegh
2013-06-19, 21:30
Det finns ganska många orsaker till att man inte vill tillhöra pyramidspel ( facket inräknat). En del fack är säkerligen bra som med medlemskapet t.ex kommer med div subventionerade inkomstförsäkringar. Men tyvärr är det upplagt för så mycket fusk när organisationer blir för stora/mäktiga att man har all rätt att ifrågasätta om de verkligen lever som de lär och till vilken mån de kan påverka/förstöra arbetsmarknaden med sin makt.
Ingen som minns byggnads 2006? Eller att LO sponsrar politiska partier med medlemmarnas pengar. För att heller inte tala om alla affäraresor/konferenser/utbildningar för dyra pengar

Det lär inte vara många som påstår att stora fackförbund alltid gör gott eller har en felfri organisation. Nu är det dock som det är och är man engagerad i frågan så är det upp till medlemmarna att ta tag i saken underifrån.

Ska man driva saker och ting till sin spets så ser jag tveklöst hellre stora och klumpiga fackförbund, med faktiskt inflytande, jämfört med inga alls eller helt tandlösa sådana. Representanter från näringslivet skulle gladeligen skicka sin egen mamma till någon saltgruva om det fanns pengar att hämta. Arbetare ses inte som annat än en vara redo att slitas ut i alltför många fall.

snelhest
2013-06-19, 22:05
Det lär inte vara många som påstår att stora fackförbund alltid gör gott eller har en felfri organisation. Nu är det dock som det är och är man engagerad i frågan så är det upp till medlemmarna att ta tag i saken underifrån.

Ska man driva saker och ting till sin spets så ser jag tveklöst hellre stora och klumpiga fackförbund, med faktiskt inflytande, jämfört med inga alls eller helt tandlösa sådana. Representanter från näringslivet skulle gladeligen skicka sin egen mamma till någon saltgruva om det fanns pengar att hämta. Arbetare ses inte som annat än en vara redo att slitas ut i alltför många fall.

Skitsnack. Näringslivet drivs av sin ömmande människokärlek. Kapitalisterna vill att alla människor ska lyckas.

Facket vill att människor inte ens ska försöka. Att alla ska vara nöjda med sin lott och betala fackförening-/partiavgiften så att topparna kan leva gott. Enligt facket är människan en individ som ska kuvas, utnyttjas och skinnflås.

Jag är arbetare och har en superlön trots att jag inte är med i facket. *flex*

Olegh
2013-06-19, 22:25
Du är ett stort troll. Det blir lite för uppenbart för att jag ska bli provocerad, tyvärr. Det händer ganska lätt annars.

Asdf
2013-06-19, 23:23

Efter att jag läste nassim nicholas talebs bok antifragile så har jag tappat tilltron till att en organisation på något sätt är bättre för att den är stor och klumpig - snarare tvärtom. Den imploderar pga sin egen tyngd och klarar inte flexibilitet och gör allt den kan enbart för att försöka överleva

Sedan beror det ju även på hur man ser det, delar man synen att näringslivet/företagare/chefer är psykopater ( det finns ju t o m en sådan skröna!) så är det givet att man måste ha en stark motpol som lyfter arbetstagarens rätt mot arbetsgivaren. Ser man istället arbetsgivaren som en annan människa som vill ha bra folk till sig ( och till rimlig kostnad såklart) blir nog inte livet lika bittert! Sedan finns det ju både och, men har svårt att förstå den svartvita synen många inom fackförbunden delar att ens chef endast är till för att uttnyttja dig

Fartman
2013-06-20, 00:23
Haha, M-studenter. Fy fan vad jag har förakt för partipolitiska studentgrupper. Värre gnälliga bidragssnyltare har jag aldrig träffat. Få saker gör mig så arg som att det faktiskt är ur dessa många av framtidens politiker kommer växa fram. De flesta kommer dessutom inte ta någon vettig examen eftersom det politiska "engagemanget" (läs: polarna och festerna) tar upp deras tid som studenter.

Om någon annan förening eller grupp gjorde detta skulle jag tycka det var riktigt lågt, att M-studenter gör det är dock helt i linje med vad jag skulle vänta mig.

+1, fyfan för att den här typen av töntar kan vara morgondagens makthavare (gäller oavsett partifärg).

I övrigt kan jag ofta tycka att facket kan vara rätt störiga, men här har vi nog ett lysande exempel på att facket fortfarande behövs och kan göra gott.

eiri
2013-06-20, 06:55
MathiasF, låter som du kommer från kina.

Ignatius72
2013-06-20, 12:25
Att hyra två minibussar och köra rundor i Stockholm är som att bli kallad strejbrytare för att man gräver med en spade vid en gruvstrejk. Snacka om att få mycket uppmärksamhet för ingenting.

De stora fackförbunden utnyttjar sina medlemmar grovt. Fram för fler, mindre och mer företagsanknutna förbund. De stora drakarna sitter på flera stolar själva. Inte minst så är de ju själva en stor arbetsgivare.

Bryggan
2013-06-20, 12:30
att hyra två minibussar och köra rundor i stockholm är som att bli kallad strejbrytare för att man gräver med en spade vid en gruvstrejk. Snacka om att få mycket uppmärksamhet för ingenting.

De stora fackförbunden utnyttjar sina medlemmar grovt. Fram för fler, mindre och mer företagsanknutna förbund. De stora drakarna sitter på flera stolar själva. Inte minst så är de ju själva en stor arbetsgivare.+1

D Andersson
2013-06-20, 12:40
Att hyra två minibussar och köra rundor i Stockholm är som att bli kallad strejbrytare för att man gräver med en spade vid en gruvstrejk. Snacka om att få mycket uppmärksamhet för ingenting.

De stora fackförbunden utnyttjar sina medlemmar grovt. Fram för fler, mindre och mer företagsanknutna förbund. De stora drakarna sitter på flera stolar själva. Inte minst så är de ju själva en stor arbetsgivare.

Man tror verkligen inte det är sant.

bigtraps
2013-06-20, 15:26
Vilka hjältar dessa ungModerater.

Yes
2013-06-20, 15:28
Strejkbrytare gör mig lite varm om hjärtat men det där är ju ungefär lika radikalt som att skjutsa ett par kollegor till jobbet.

EpicLloyd
2013-06-20, 15:33
Självklart stödjer man strejken! Utan arbetarrörelsen hade vi inte haft någon demokrati i det här landet.

snelhest
2013-06-20, 16:37
Självklart stödjer man strejken! Utan arbetarrörelsen hade vi inte haft någon demokrati i det här landet.

Kommuniströrelsen är det största demokratihotet i det här landet. Hade vi inte haft en så försonlig borgerlig opposition under 1900-talet hade sossarna bildat regering med V och införlivat Sverige i Sovjet.

bigtraps
2013-06-20, 19:22
Ja kommunismen är ju verkligen på frammarch

snelhest
2013-06-20, 19:58

De fick ju mer än 5% i valet. Skulle fått mer om inte deras motståndare kämpat tappert. Minibussarna är en del av den kampen.

Herr Oberst
2013-06-20, 20:03

Ja faktiskt. EU(SSR), eller är det (E)USSR har ju faktiskt ett "visst" inflytande

bigtraps
2013-06-20, 20:18
De fick ju mer än 5% i valet. Skulle fått mer om inte deras motståndare kämpat tappert. Minibussarna är en del av den kampen.

Så facket är alltså kommunister?
Fackföreningar var ju "väldigt" starka i forna östblocket

snelhest
2013-06-21, 07:11

Facken är kommunister, ja.
Bolsjevikerna var vänstersossar och hade ungefär samma retorik som V och vänsterfraktionen av S. Sen att arbetarnas liv var skit beror på att kommunism är ett jävla skit.

Asdf
2013-06-21, 08:20

Ja absolut! Skillnaden är den att dåtidens fackföreningar var emot socialismen och lade grunden för dess fall i europa. Att LO idag är öppet socialistiska är enbart ironiskt

feyin
2013-06-21, 10:59
Ungdommar som bokstavligen pissar pa vuxnas "kamp". Är föga förvanad dock.

snelhest
2013-06-22, 02:26
Ungdommar som bokstavligen pissar pa vuxnas "kamp". Är föga förvanad dock.

Jag pissar på deras kamp att göra livet till ett socialistiskt helvete. Skönt att nötterna ännu inte lyckats även om de varit nära.

bigtraps
2013-06-22, 07:46
Att protestera mot dåliga arbetsvilkor ska naturligtvis inte vara tillåtet.

killenigrillen
2013-06-22, 12:43
Sammanfattningsvis så kan man säga att snelhest och mathiasf tycker att man får skylla sig själv om man har ett jobb med dåliga arbetsvillkor/förhållanden, man har ju tydligen inte samma ambitionsnivå som dom själv (snelhest och mathiasf) har. Har man inte samma ambitionsnivå som dessa två herrar är man uppenbarligen en mindre värd varelse och förtjänar all skit man får i livet.
Det finns ALDRIG förklarande omständigheter till att man har det jobb man har, det finns ALDRIG ursäkter till att inte vilja bli läkare/advokat/chef osv. Man ska ALLTID sträva efter att få så mycket pengar som möjligt, därför att detta är det enda rätta målet i livet. Alla som inte vill tjäna så mycket pengar som möjligt ska spottas på och ha det så dåligt ställt i livet som möjligt.

Låter det ungefär rätt snelhest och mathiasf?

PS. Om någon av er är över 25 år och haft en sammanhängande anställning på mer än 1 år blir jag förvånad.

snelhest
2013-06-22, 13:57
Sammanfattningsvis så kan man säga att snelhest och mathiasf tycker att man får skylla sig själv om man har ett jobb med dåliga arbetsvillkor/förhållanden, man har ju tydligen inte samma ambitionsnivå som dom själv (snelhest och mathiasf) har. Har man inte samma ambitionsnivå som dessa två herrar är man uppenbarligen en mindre värd varelse och förtjänar all skit man får i livet.
Det finns ALDRIG förklarande omständigheter till att man har det jobb man har, det finns ALDRIG ursäkter till att inte vilja bli läkare/advokat/chef osv. Man ska ALLTID sträva efter att få så mycket pengar som möjligt, därför att detta är det enda rätta målet i livet. Alla som inte vill tjäna så mycket pengar som möjligt ska spottas på och ha det så dåligt ställt i livet som möjligt.

Låter det ungefär rätt snelhest och mathiasf?

PS. Om någon av er är över 25 år och haft en sammanhängande anställning på mer än 1 år blir jag förvånad.
Sluta fjanta dig och lägga orden i andras mun. Jag tycker folk ska kunna strejka men då ska företagen ha rätt att ta in strejkbrytare och ge strejkande sparken. Företagen ska givetvis ha rätt att ge folk som inte arbetar sparken. I Sverige är problemet att facken kan strejka av inga orsaker alls då företagen inte har någon rätt att sätta in motåtgärder när de terroriseras.

Walter Close är en sann frihetskämpe och hans födelse borde bli Sveriges nationaldag.

bigtraps
2013-06-22, 16:09
Sluta fjanta dig och lägga orden i andras mun. Jag tycker folk ska kunna strejka men då ska företagen ha rätt att ta in strejkbrytare och ge strejkande sparken. Företagen ska givetvis ha rätt att ge folk som inte arbetar sparken. I Sverige är problemet att facken kan strejka av inga orsaker alls då företagen inte har någon rätt att sätta in motåtgärder när de terroriseras.

Walter Close är en sann frihetskämpe och hans födelse borde bli Sveriges nationaldag.

Hur ofta förekommer det strejker nuförtiden?

snelhest
2013-06-22, 16:34
Hur ofta förekommer det strejker nuförtiden?Jag läser om strejk och strejkhot var och varannan vecka i media. Då värmer det i hjärtat att för en gång skull få läsa om strejkbryteri :) Tror vi skulle kunna få ned okynnesstrejkandet om fler hade civilkurage att gå in och agera strejkbrytare. Tyvärr finns det inte många hjältemodiga människor i Sverige.

bigtraps
2013-06-22, 16:46
Storstrejker brukar sällan utlösas. Blir du lika upprörd om flygkaptener, civilingenjörer och
lärare strejkar också?

tlk
2013-06-22, 16:47
Lite intressant att fackföreningar jämställs med kommunism.. Svensk fackförening är ju bakåt i tiden en av de stora krafter som stridit emot saker man frekvent ser i andra länder som t.ex. att staten har rätt att avbryta strejker och beordra folk i arbete, statligt satt minimilöner, osv. Låter mer som att de har kämpat emot kommunism än något.

killenigrillen
2013-06-23, 09:51
Jag läser om strejk och strejkhot var och varannan vecka i media. Då värmer det i hjärtat att för en gång skull få läsa om strejkbryteri :) Tror vi skulle kunna få ned okynnesstrejkandet om fler hade civilkurage att gå in och agera strejkbrytare. Tyvärr finns det inte många hjältemodiga människor i Sverige.

Hahaha och du säger åt MIG att sluta fjanta mig?!

Hot om strejk och regelrätt strejk är inte samma sak.
Om du upplever det som att du läser om strejk och strejkhot var och varannan dag så kanske du skulle ta och fråga dig varför. Är det för att "facket" bara vill jävlas med företagen och "okynnestrejkar" hit och dit stup i kvarten? Eller är det därför att arbetsvillkoren och arbetsförhållandena i dagens Sverige håller på att försämras vilket resulterar i att folk säger ifrån och organiserar sig?

Du säger att det är civilkurage att agera strejkbrytare, men att kämpa mot stora, ibland multinationella företag och vilja få fram hyffsade arbetsvillkor är alltså fegt, ondskefullt och kommuinstiskt?

Du verkar tro att du har nymodiga och progressiva tankar om allt detta när du i själva verket låter som att du föddes med en silversked i munnen under Mccarthy-erans USA.

Allan
2013-06-23, 12:14
Lite intressant att fackföreningar jämställs med kommunism.. Svensk fackförening är ju bakåt i tiden en av de stora krafter som stridit emot saker man frekvent ser i andra länder som t.ex. att staten har rätt att avbryta strejker och beordra folk i arbete, statligt satt minimilöner, osv. Låter mer som att de har kämpat emot kommunism än något.

Du har givetvis rätt. Att beskriva den svenska arbetarrörelsen som en förelöpare till kommunismen är rent skrattretande okunnigt. Att påstå att den skulle vara odemokratisk eller bakåtsträvande är bara korkat.

Och vill man ta ett närliggande exempel kan vi ju nämna den polska fackföreningen Solidaritet, som under ledning av Lech Walesa, var en starkt bidragande orsak till kommunismens fall.

stevebc
2013-06-23, 15:22
Såklart vi inte behöver fack. Vi kan ha det som i USA; skitbra att cheferna kan göra som dom vill plus att minimilönen är fruktansvärd.Klagar du på att USA har en låg minimilön? Sverige har ingen minimilön över huvud taget!

Fördelen med att inte ha minimilön är väl att fattigare människor blir mer konkurrenskraftiga. Ökad rörlighet och sänkta minimilöner lär höja levnadsstandarden för de som har det sämre ställt, åtminstone enligt gällande ekonomiska teorier.

OT så tycker jag instinktivt att det är ett ganska ruttet tilltag. Men det har ju ingen reell effekt, det är bara ett typiskt politiskt utspel av unga människor.

ducedo
2013-06-24, 11:20
Har jag förstått det rätt om att huvudfrågan handlar om bussförarna ska vara garanterade arbete även om dess arbetsgivare byts ut? D.v.s. om ett nytt företag vinner nästa upphandling så ska detta företaget inte använda sina egna förare eller anställa förare som uppfyller företagets krav utan man ska vara tvingade att behålla förare från andra företag från tidigare års upphandlingar?

Förstår osäkerheten för förarna men misstänker att jag missförstått då det låter otroligt tufft för företagen.

hurril
2013-06-24, 11:24
All den här protektionismen och faktumet att man givit upp allt individuellt ansvar och dito frihet till förmån för kollektivets kommer att bita er/ oss alla i det proverbiala arslet.

Arf Pingvin
2013-06-24, 11:31
Har jag förstått det rätt om att huvudfrågan handlar om bussförarna ska vara garanterade arbete även om dess arbetsgivare byts ut? D.v.s. om ett nytt företag vinner nästa upphandling så ska detta företaget inte använda sina egna förare eller anställa förare som uppfyller företagets krav utan man ska vara tvingade att behålla förare från andra företag från tidigare års upphandlingar?

Förstår osäkerheten för förarna men misstänker att jag missförstått då det låter otroligt tufft för företagen.

Wow. Har inte läst tråden eller insatt i frågan men det låter _helt_ sinnessjukt.

Olegh
2013-06-24, 11:53
Vem fan förtjänar att börja om på provanställning var och vartannat år? Det var dessutom så ett år att alla över 55 eller vad det nu var, exkluderades enbart pga sin ålder

Okej
2013-06-24, 12:02
Vem fan förtjänar att börja om på provanställning var och vartannat år? Det var dessutom så ett år att alla över 55 eller vad det nu var, exkluderades enbart pga sin ålder

Ingen, hela jävla systemet är skamligt nu med alla subventioneringar, bidrag från arbetsförmedlingen och annan skit som gör att hederliga entreprenörer skyfflas undan åt välplanerande lobbyister

Ignatius72
2013-06-24, 12:04

Klart att det kan vara störigt att det är upphandlingar var 4-5-6år, men att ett företag som vinner en upphandling tvingas ta över personal är ju absurt.

ducedo
2013-06-27, 22:55
Resultatet verkar ha blivit 6.8% löneökning och "ambitionen att anställa tidigare företags personal".

snelhest
2013-06-28, 17:00
Resultatet verkar ha blivit 6.8% löneökning och "ambitionen att anställa tidigare företags personal".

Tusentals som kommer för sent till jobbet för att kommunal ska visa för sina medlemmar att de "tar fajten." De uppnådde ingenting men har ändå avblåst strejken?

Pajasförening.

"Vi ska kämpa hela sommaren!!!" Vad jobbigt det måste vara att inte gå till jobbet, det kräver ju verkligen en stor ansträngning. Och kommunal orkade ligga hemma och rulla tummarna i 9 dagar?

bigtraps
2013-06-28, 18:22
Tusentals som kommer för sent till jobbet för att kommunal ska visa för sina medlemmar att de "tar fajten." De uppnådde ingenting men har ändå avblåst strejken?

Pajasförening.

"Vi ska kämpa hela sommaren!!!" Vad jobbigt det måste vara att inte gå till jobbet, det kräver ju verkligen en stor ansträngning. Och kommunal orkade ligga hemma och rulla tummarna i 9 dagar?

Om en grupp människor är missnöjda med lön och arbetsvilkor hur tycker du att dom ska agera?

4623
2013-06-29, 09:55
Om en grupp människor är missnöjda med lön och arbetsvilkor hur tycker du att dom ska agera?

Söka annat jobb.

http://www.lidderdale.com/econ/104/gifs/Fig6-9.gif

Det behöver inte vara svårare.

bigtraps
2013-06-29, 12:54
Ok då vet jag...

D Andersson
2013-06-30, 08:58

Långtidssjukskrivning alt. förtidspension, förutsatt att ersättningstaken höjs, vilket i sin tur förutsätter att sossarna vinner valet.

En bra artikel (förtjänar nästan en egen tråd) i Expressen, som vanligtvis har fel om det mesta, om vad som är att vänta.

Allianspartierna verkar ha sin uppfattning klar. Väljarna ska skrämmas med "skattechocken" som S planerar i form av höjd bolagsskatt, höjd restaurangmoms och återställda arbetsgivaravgifter för unga. Detta kommer att kosta i förlorade jobb, varnar regeringen.

Det verkliga orosmomentet är ett annat - att Socialdemokraterna ska urholka arbetslinjen.

Marginalskatten. Sverige har världens högsta marginalskatt på närmare 57 procent i snitt för höginkomsttagare. Denna skattesats vill Socialdemokraterna höja ytterligare med 3,5 procentenheter genom att börja trappa av jobbskatteavdraget vid en lön på 60 000 kronor i månaden.
Det är tokeri förklätt till rättvisepolitik. Professorer, specialistläkare och andra nyckelpersoner i samhället uppmuntras i praktiken att klippa gräsmattan i stället för att hugga i lite extra. För vem vill ta på sig ett chefsuppdrag eller jobba ett extra arbetspass om man bara får behålla lite mer än en tredjedel av lönen?

Sverige har varit där förut. Fram till 1989 var den högsta marginalskatten 80 procent. Det ledde till en omfattande skatteplanering, jakt på fringisar, Pomperipossa-debatt och Bergmans flykt från landet. Skattesystemet dömdes till sist ut av LO:s ordförande Stig Malm och finansminister Kjell-Olof Feldt som "ruttet" och "perverst".

Hur kan dagens pragmatiska S-ledning anträda vägen tillbaka till detta moras? Till och med den tidigare finansministern Erik Åsbrink (S) medger att ett enkelt sätt att öka antalet arbetade timmar i Sverige vore att ta bort värnskatten.

Sjukförsäkringen. Den nya S-ledningen undviker helst att prata om sjukförsäkringen, men skuggbudgeten talar sitt tydliga språk. Taket i sjukförsäkringen ska höjas till 29 700 kronor i månaden, ersättningsnivån fixeras till 80 procent under hela sjukskrivningen och den bortre tidsgränsen tas bort.

Sammantaget innebär detta en rejäl återställare av alliansens sjukförsäkringsreform. Redan nu ökar antalet sjukskrivningar i en oroande takt. Då kan man föreställa sig hur snabbt sjuktalen skulle öka efter ett regeringsskifte.

Det är illavarslande på flera sätt. Vi vet att sjukförsäkringen numera domineras av kvinnor med olika typer av psykiska diagnoser. Lite talar för att långa sjukskrivningar ens är rätt svar på deras problem.

Forskning visar dessutom att regelverken - ersättningsnivåer, tak, karensdagar och tidsgränser - är avgörande för hur mycket trygghetssystemen nyttjas. De utskällda tidsgränserna i dagens sjukförsäkring har bevisligen förkortat sjukfallslängderna, enligt en rapport till Finanspolitiska rådet.
Även här måste man fråga sig om inte S-ledningen tycker att de historiska erfarenheterna förskräcker.

Jobbmålet. Socialdemokraternas löfte om att Sverige ska ha lägst arbetslöshet i hela EU är tänkt som ett lockbete i valet. I själva verket borde det få väljarna att dra öronen åt sig.

Arbetarrörelsen är ideologisk motståndare till det mesta som har verklig effekt på sysselsättningen, sådant som sänkta ingångslöner, jobbskatteavdrag och en stram a-kassa.

Lockelsen kommer därför att bli stor att försöka nå målet på andra sätt, såsom att manipulera statistiken genom att skyffla tillbaka människor till Försäkringskassan (se ovan) och SFI-undervisningen. Arbetslösheten blir något som ska administreras bort genom att trycka in så många som möjligt på högskolor, diverse program och praktiker.
"Kan vi lita på att Socialdemokraterna ljuger?" Så lyder en numera klassisk fråga från professorn i nationalekonomi Marian Radetzki från valrörelsen 1994. Den fångar gapet mellan rörelsens ofta vidlyftiga vänsterretorik och dess pragmatism i regeringsställning.

Översatt till dagens förhållanden skulle frågan kunna lyda: Kan vi lita på att Löfven och Andersson dillar om arbetslinjen? Utåt förnekar S-ledningen alla kopplingar mellan jobbskatteavdrag, ersättningsnivåer, marginalskatter och människors arbetsvilja. Man vill inte heller kännas vid att ingångslönerna och hyresregleringen har något som helst samband med arbetslösheten och bostadsbristen.

http://www.expressen.se/ledare/faran-med-lofven-som-statsminister/

Allan
2013-06-30, 09:19
Nu var inte det här en tråd om politik i allmänhet, och när nån kapar den så blir den låst.