Logga in

Visa fullständig version : jag ångrar mig , dieten är klar, förstört?

itwillbe
2013-06-18, 20:28
Nu kan jag säga dieten är klar och av någon jävla anledning asså har aldrig så här så vräkte jag i mig allt jag såg idag minst 700 g godis, kakor, chips, allt allt allt allt, har gått ner från 130 kg till 80 kg, jag har inte behov av o hetsäta så här e alltid kontrollerad men idag gjorde jag det, har sån jävla ångest :( har säkert ätit 20 k kalorier minst .... jag blev bara så godissugen var bjuden på kalas, alltid kunnat hålla mig men alla sa aa du har varit grym osv, ja triggades igång, ser riktigt riktigt bra ut vill inte bli förstörd :( har tänkt ha kontrollerade ätardagar i fortsättningen men känner sån ångest nu

Sheogorath
2013-06-18, 20:33
Så kan det gå. Sluta hetsäta NU, håll dig till matschema ett tag till tills hjärnan slutat spöka. Addera kanske 200 kcal / dag / vecka till ditt dietintag tills du nått energibalans.

itwillbe
2013-06-18, 20:35
Så kan det gå. Sluta hetsäta NU, håll dig till matschema ett tag till tills hjärnan slutat spöka. Addera kanske 200 kcal / dag / vecka till ditt dietintag tills du nått energibalans.

tror du jag kan ha gått upp i fettvikt?

Reaper123
2013-06-18, 20:36
Nu är jag skeptisk till att du lyckats fått i dig 20 000 kcal, för det är trots allt sjukt mycket... åt fan 6000 kcal på nyårsafton och mådde skit (jag kan äta en hel del)...

Anyways, det som är gjort är gjort. Bara fortsätta som planerat imorrn! Sen bör du kanske tänka på vad som triggade detta beteende och tackla denna situation bättre nästa gång!

Du har ju uppenbarligen gjort något rätt eftersom du tappat 50kg och en dags överätning gör dig inte fet!

https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/badmeal.jpg

Edit: Efter en avslutade deff rekommendera jag likt, sheogorath att köra något liknande "reverse dieteng" för att få ordning på skallen innan du går lös igen. En snabb googling gav denna länk (http://scientifically-shredded.tumblr.com/post/37631367348/reasons-to-reverse-diet)!

Tolkia
2013-06-18, 20:39
Viktigt när sånt här händer är att INTE våldsbanta eller våldsträna dagen efter för att "kompensera" eller döva det dåliga samvetet. Det är att bädda för att även bli våldshungrig, och tappa koncepterna och äta allt man ser IGEN. Våldsbanta som kompensation igen, tappa kontrollen igen and round and around we go. Återgå till normala vanor och normal tillvaro. I ett liv av normal tillvaro och normala vanor kommer enstaka frosserier att spädas ut så mycket att de inte spelar någon roll. (Det förekommer ju faktiskt att smala människor äter julbord, äter sig stoppmätta på bufféer, dricker historiskt mycket alkohol osv. utan att svälla upp till flodhästar.)

Sarco
2013-06-18, 20:40
Du har gått ner 50 kg och bara misslyckats en dag? Grattis, fan vad bra jobbat!

Jag har definitivt haft fler återfall än så. Fast det är inte så svårt att hämta ikapp dem. Det är några dagars diet till bara. Kanske en löprunda extra. Du har ju lyckats grymt, fokusera på hur du gjorde då hellre än vad som gick fel nu.

raddum
2013-06-18, 20:49
En eloge till din resa och en sympatikram för avslajden. Skit händer, och det tolkia säger är väldigt bra! Se till att det var en engångsföreteelse och fortsätt jobba

itwillbe
2013-06-18, 20:57
Oki tack ska jag fortsätta med mina 2000 kalorier som vanligt imorgon? jag har tänkt avsluta dieten o äta mer normalt, ska ja fortsätta dieta lite till?

Sarco
2013-06-18, 20:57
Vad Tolkia skriver är klokt. Jag vill redigera min post men det kan jag inte... Glöm kompensationen och gilla läget. Du har nått ända fram och kan tokäta en dag och bara låta det vara en fest.

Grotesk
2013-06-18, 20:58
Följ råden här av bla. Sheo och Tolkia! Du har inte förstört hela dieten bara för att du hetsåt ikväll.

tjing
2013-06-18, 21:24
itwillbe, strunt i det. Det har hänt och händer alla då och då.

Kör vidare som vanligt bara. Din ångest är helt ovärd om en vecka (och till och med imorgon, när du så att säga är på ny kula igen). Se till helheten.

itwillbe
2013-06-18, 21:45
Jag ska göra det

tack

jag tror jag vet vad som satte igång min hjärna idag, helt ärligt har bara ätit mat med stevia typ cocosbollar med stevia osv, brukar annars käka "clean" aja imorgon jag igne, kommer köra som vanligt , tack

Sheogorath
2013-06-19, 07:16
Jag ska göra det

tack

jag tror jag vet vad som satte igång min hjärna idag, helt ärligt har bara ätit mat med stevia typ cocosbollar med stevia osv, brukar annars käka "clean" aja imorgon jag igne, kommer köra som vanligt , tack

Om du normalt äter 2000 kcal för att gå ner i vikt så testa att äta 2200 kcal per dag i en vecka. Går du fortfarande ner i vikt så ät 2400 kcal veckan därpå, osv. Efter ett tag kommer du äta lagom för att vikten ska hållas stabil och du kan lätta på tyglarna mer och mer. I ett normalt ätande så äter man mer vissa dagar och mindre andra dagar. Att ha det så är förmodligen ett utmärkt sätt att återställa metabolismen dessutom, så successivt kommer du förmodligen att kunna äta mer och mer och ändå behålla vikten. Till en gräns, förstås. :)

itwillbe
2013-06-19, 07:25
Om du normalt äter 2000 kcal för att gå ner i vikt så testa att äta 2200 kcal per dag i en vecka. Går du fortfarande ner i vikt så ät 2400 kcal veckan därpå, osv. Efter ett tag kommer du äta lagom för att vikten ska hållas stabil och du kan lätta på tyglarna mer och mer. I ett normalt ätande så äter man mer vissa dagar och mindre andra dagar. Att ha det så är förmodligen ett utmärkt sätt att återställa metabolismen dessutom, så successivt kommer du förmodligen att kunna äta mer och mer och ändå behålla vikten. Till en gräns, förstås. :)

alright tack, men jag har alltid powerwalkat på morgonen o tränat extra mkt länge osv ska ja fortsätta me d ? d har jag gjort i syfte att gå ner i vikt,

så om jag förstår detta rätt

ska äta 2200 kcal per dag o väga mig typ varje dag för o se vikten?

edit, dock gick bara upp 1 kg så har grym motivation kvar trodde skulle visa 7 kg plus, lättnad

Sheogorath
2013-06-19, 07:31
alright tack, men jag har alltid powerwalkat på morgonen o tränat extra mkt länge osv ska ja fortsätta me d ? d har jag gjort i syfte att gå ner i vikt,

så om jag förstår detta rätt

ska äta 2200 kcal per dag o väga mig typ varje dag för o se vikten?

edit, dock gick bara upp 1 kg så har grym motivation kvar trodde skulle visa 7 kg plus, lättnad

Din kropp behöver förmodligen återhämta sig efter en så stor viktnedgång. I dina skor hade jag skurit ner på promenaderna och cardion och fokuserat på styrketräningen. Och ätit för att hålla vikten stabil. Sen när du känner att dina cravings är under kontroll kan du ju som som sagt lätta på tyglarna. Men det är annars lätt så att en ätardag blir två ätardagar blir tre ätardagar blir fyra ätardagar osv... Hjärnan kan mycket väl flippa som du märkt, så veckorna efter en diet måste man tyvärr ofta fortsätta "hålla koll" tills kroppen känner att det inte längre råder svälttillstånd i omgivningen längre.

Ungkarlsliv
2013-06-19, 15:55
Har också gått ner mycket i vikt och har gjort samma hetsätning ett antal gånger. En gång gör det ingenting om du är rädd för att gå upp i fettvikt lägg dig på ett svagt underskott i ett par dagar eller en vecka så är du tillbaka på noll. Börja dock inte som nån sa tokträna för att bränna upp det du ätit och sedan bli lika hungrig igen. Ta det lugnt och sansat som du gjort innan och håll koll på kosten ett par veckor till tills det där "vrålsuget" lägger sig. Har själv käkat 1kg lösgodis,600g chokladflarn,2st pizzor,1 kebabtallrik och en hel kladdkaka på en och samma dag så vet hur jävligt det kan bli.

JP Morgan
2013-06-20, 21:20
Äsch sådant händer :) Har varit med om samma sak flera gånger och det "förstör" kanske max en vecka av ditt liv. Ingen big deal.

Det är bara att köra på.

itwillbe
2013-06-21, 13:39
Hej vikten är tillbaka, efter många och men så är jag redo för o gå ner lite till , e trots allt inte riktigt nöjd, så satsar på att gå ner lite till har lite underhudsfett jag vill bli av med men kommer äta lite mer avslappnat, tex förut åt jag 2000 kcal och tränade pw + styrka , hade ganska hög träningsvolym upp till 3h per dag, nu käkar jag efter hur mkt jag tränar fast med litet underskott, tex idag körde jag ben tungt tungt + hiit efter, kommer äta 2500, mår mkt bättre spå här, så känner inte för o avsluta riktigt än, men sen när jag avslutar så kommer jag göra som du sa shreoothh att höja 200 kcal per dag.

Fetbulle
2013-06-21, 14:44
Riktigt bra jobbat och en dags hetsätning är inget jämfört med det du gjort. Hur står det till med löshuden, har du någon sådan efter - 50kg?

Skickat från min HTC One med Tapatalk 4 Beta

itwillbe
2013-06-21, 18:10
Riktigt bra jobbat och en dags hetsätning är inget jämfört med det du gjort. Hur står det till med löshuden, har du någon sådan efter - 50kg?

Skickat från min HTC One med Tapatalk 4 Beta

tack :)

ne faktiskt inte inte lika tight men inget löst

Simonfrisk
2013-06-21, 20:50
Det är inte förstört pågrund av det, men nu läre du deffa ett tag till pågrund av det där. Så skulle jag säga iallafall.

Och det är bättre att äta "stora mängder" godis, då man är sugen, för då är suget borta längre, iallafall för mig, än att köpa lite smått då och då, och sitta o små äta hela tin liksom.

Som idag, köpte jag 6x muffins, några påsar godis och 2 drickor, Så blir ja trött på det nån månad sen (y) Bara köra på dieten en liten stund till isåfall bara.

isoz
2013-06-21, 20:54
Skulle säga att det du gjorde väl kan vara något som vissa kallar "refeed" som innebär att man äter mycket kolhydrater med jämna mellanrum då vissa påstår att det kan öka fettförbränningen och minska risken för att kroppen anpassar sig till ett lägre energi intag

itwillbe
2013-06-22, 14:11
det e helt sjukt vägde mig idag har gått ner 1.5 kg ????

kan den här ätardagen ökat förbränningen :S? helt sjukt känner mig bättre form än någonsin, har haft grym energi på gymmet, glad , d gjorde faktiskt mer gott än ont

Sniggel
2013-06-22, 14:35

kan den här ätardagen ökat förbränningen :S? helt sjukt känner mig bättre form än någonsin, har haft grym energi på gymmet, glad , d gjorde faktiskt mer gott än ont

Ett ökat kaloriintag innebär oftast en ökad förbränning ja. Men inte i närheten för att kompensera för det du åt.
Att du känner dig piggar är inte något konstigt precis. Att du vägde 1.5 kg mindre beror förmodligen på vätskefluktationer och annat. Något som skulle skett förr eller senare även om du inte haft "ätardag".

Reaper123
2013-06-22, 14:36

kan den här ätardagen ökat förbränningen :S? helt sjukt känner mig bättre form än någonsin, har haft grym energi på gymmet, glad , d gjorde faktiskt mer gott än ont1,5kg vs när då? Alltså 2 olika mättillfällen säger verkligen INGET om hurvida man lyckats tappa i fettvikt eller ej om man ej vet exakt hur mycket kcal man intagit samt förbrännt!

För att illustrera detta tog jag faktiskt komiskt nog en "före- & efterbild" i torsdags, det är alltså ~3,5h i skillnad i tid om ni ej ser klockans tid & datum...

https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/IMG_20130620_215009.jpg

Det skiljer alltså omkring 4,5kg på "tom vs full" i mitt fall!

I ditt fall så tror jag i allra högsta grad att du pga överätning laddat kroppen med energi (var ju mycket kolhydrater) så inte förvånad att du presterar grymt bra... utan det är bara enkel matematik! :)

itwillbe
2013-06-22, 20:08
min ätardag som e kontrollerad idag e inte lika god som en hetsätning, brukar alltid ha "ätardag" på lördagar under hela dieten, from 18:00 käkar vad jag vill osv fram till 00 funkat för mig, en kontrollerad, dock ej lika god som en hetsätning