Visa fullständig version : Har jag fel upplägg för volym??
villor91
2013-06-18, 18:40
Hej! Jag har kört enligt ett rullande schema som ser ut såhär:
dag 1: Ben, Biceps.
dag 2: Rygg, Axlar, Underarmar.
dag 3: Bröst, Triceps, Mage.
Jag kör varannan dag, så det blir mellan 3-4 pass i veckan.
Så till min fråga.
En kille på gymmet kommenterade mitt upplägg och sa att " Man ska inte köra muskler som sitter så långt ifrån varandra på samma pass ur byggarsynpunkt"
Då frågade jag varför.
"För att blodet måste strömma genom hela kroppen, och det blir som ett helkroppspass"
Stämmer detta? *kissass*
Baronpanda
2013-06-18, 19:26
"För att blodet måste strömma genom hela kroppen, och det blir som ett helkroppspass"
Nästan så jag vill ta det som signatur :Virro
Hahahahahhaaha tror aldrig jag har skrattat såhär hårt på någons bro-science uttal *popcorn*
OnT: Ignorera allt den här killen säger till dig i framtiden, 99% kommer vara felaktigt.
BobaFett
2013-06-18, 19:31
Det du kör skulle kunna vara bra eller uselt för att bygga beroende på antal övningar, reps, set och vila mellan set.
Rawsteel
2013-06-18, 19:44
Hej! Jag har kört enligt ett rullande schema som ser ut såhär:
Jag kör varannan dag, så det blir mellan 3-4 pass i veckan.
Så till min fråga.
En kille på gymmet kommenterade mitt upplägg och sa att " Man ska inte köra muskler som sitter så långt ifrån varandra på samma pass ur byggarsynpunkt"
Då frågade jag varför.
Stämmer detta? *kissass*
Kör du mycket bröstpressar och tar dina sets till gränsen (1-2 från fail / fail)?
Om så, ändra det till detta ->
dag 1: Ben, Mage, Biceps.
dag 2: Rygg, Underarmar.
dag 3: Bröst, Axlar, Triceps.
Varför? För bröstpressar är ren och skär träning för främre axlar, speciellt lutande pressar.
Och avslutar du inte setsen när det börjar bli jobbigt så är med största sannolikhet 1 dags vila för lite mellan axlar och bröst så du kommer förmodligen tjäna mer på att träna dom tillsammans med bröst.
Det är ju ändå när du vilar som muskeln växer.
villor91
2013-06-18, 20:07
Kör du mycket bröstpressar och tar dina sets till gränsen (1-2 från fail / fail)?
Om så, ändra det till detta ->
dag 1: Ben, Mage, Biceps.
dag 2: Rygg, Underarmar.
dag 3: Bröst, Axlar, Triceps.
Varför? För bröstpressar är ren och skär träning för främre axlar, speciellt lutande pressar.
Och avslutar du inte setsen när det börjar bli jobbigt så är med största sannolikhet 1 dags vila för lite mellan axlar och bröst så du kommer förmodligen tjäna mer på att träna dom tillsammans med bröst.
Det är ju ändå när du vilar som muskeln växer.
Tack för tips!
Men på mina axelpass så tränar jag endast kappmuskeln, mellersta delen av axeln och bakre axlar.
Tycker du ändå att jag ska byta? :naughty:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.