handdator

Visa fullständig version : Bodybuilders och bänkpress

DrViolet
2013-06-18, 00:37
Har hört att bodybuilders (till skillnad från styrkelyftare) inte gillar att köra bänkpress. Varför då? Någon sa att det berodde på att man kommer djupare ner med hantlar än med stång. Men tittar man på Cutler, Coleman etc så kör de inte så djupt ändå med hantlar.

Varför kör inte bodybuilders bänkpress särskilt mycket då?

Stefan J
2013-06-18, 00:46
Har hört att bodybuilders (till skillnad från styrkelyftare) inte gillar att köra bänkpress. Varför då? Någon sa att det berodde på att man kommer djupare ner med hantlar än med stång. Men tittar man på Cutler, Coleman etc så kör de inte så djupt ändå med hantlar.

Varför kör inte bodybuilders bänkpress särskilt mycket då?

Dålig teknik gör att många får ont i axlarna efter ett tag. Men annars tycker jag nog att det är många byggare som tränar bänkpress regelbundet. Och om inte just plan klassisk bänkpress så någon lutande eller smithvariant.

DrViolet
2013-06-18, 00:51
Lutande Smith-variant stämmer att många kör. Ok, axlarna. Men styrkelyftarna borde väl få problem där också tycker man?

pansarvagn
2013-06-18, 00:59
Lutande Smith-variant stämmer att många kör. Ok, axlarna. Men styrkelyftarna borde väl få problem där också tycker man?

De flesta bodybuilders kör med bredare grepp för att träffa pectoralis major bättre. De kör ofta med armbågarna utåt och det är mycket mer utsatt för axlarna än om man kör styrkelyftsutförande med armbågarna "tuckade". Styrkelyftare brukar inte gå ned lika djupt heller då de lyfter med svankad rygg.

pwnyou
2013-06-18, 01:09
Haha

Har hört att bodybuilders (till skillnad från styrkelyftare) inte gillar att köra bänkpress.

[...]

Lutande Smith-variant stämmer att många kör.http://dondueck.files.wordpress.com/2012/01/wtfamireadingjackiechan.jpg?w=562

DrViolet
2013-06-18, 01:16
Cutler sa i en video att "obviously not many bodybuilders do bench press". Finns videos med Cutler etc som kör sned bänkpress i Smithmaskin. Bänkpress och sned-Smithmaskin är inte samma sak, beror väl på hur finkänslig man är i sina definitioner. Såg dock en video där Coleman körde rak bänkpress.

Arne Persson
2013-06-18, 06:22
Intressant att alla byggarna körde bänkpress förr och högaktade den...

Beemel
2013-06-18, 06:58
Intressant att alla byggarna körde bänkpress förr och högaktade den...

På vilket sätt är det intressant menar du.

Nu säger jag inte att det är så i just det här fallet (gällande bänkpress för bodybuilding).
Men är inte muskelbygge precis som så mycket annat något som utvecklas och att det man visste var "sant" för 10, 20, 30 eller 50 år sedan i dagsläget har ändrats och ses ibland som helt felaktigt?

Det jag vill ha sagt är att bara för någonting ansågs som rätt och bra en gång i tiden gör inte att det per default är ett argument för att det faktiskt var bra och därmed i min mening inte heller särskilt intressant

Det finns många saker som bara för något/några år sedan hyllades av "alla" och som väldigt få talar om idag.

rogerQ
2013-06-18, 09:02
Sen måste man kanske skilja på amerikanska proffs på olympianivå och amatörer i övriga världen. Jag tror att nära 100% av alla amatörbyggare kör vanlig hederlig bänkpress minst en gång i veckan.

Arne Persson
2013-06-18, 09:09

Nu säger jag inte att det är så i just det här fallet (gällande bänkpress för bodybuilding).
Men är inte muskelbygge precis som så mycket annat något som utvecklas och att det man visste var "sant" för 10, 20, 30 eller 50 år sedan i dagsläget har ändrats och ses ibland som helt felaktigt?

Det jag vill ha sagt är att bara för någonting ansågs som rätt och bra en gång i tiden gör inte att det per default är ett argument för att det faktiskt var bra och därmed i min mening inte heller särskilt intressant

Det finns många saker som bara för något/några år sedan hyllades av "alla" och som väldigt få talar om idag.

Vad trevligt, då tycker jag att du i fortsättningen helt ska skippa bänkpressen...:)
Notera tidigare byggares bröstmuskler och styrka i bänk så ser du dess betydelse. Du har ju exempel som Arnold, Franco Columbu, Sergio Oliva, Serge Nubret och Kalman Szkalak osv.

z_bumbi
2013-06-18, 09:20
Jag har nog inte träffat en byggare som inte kör eller har kört bänk. Däremot om skadorna börjar dyka upp i axlarna så kan en del börja prioritera bort övningen medan andra lyckas lösa grundproblemet och kan fortsätta bänka. För vissa funkar inte vissa övningar och då är det inget konstigt att man plockar bort dem men förvånande många verkar inte lägga någon energi på att fundera på varför vissa övningar inte funkar.

Loke
2013-06-18, 10:10

Det får dom. Styrkelyftare är generellt bättre på att bänka vettigt och hitta nödvändiga komplement, men axlar förblir ett av de vanligaste problemområdena för styrkelyftare. Det sker också ett visst naturligt urval, har man kassa axlar så märks det redan vid 80-100 kg i bänk, och då kommer man aldrig försöka satsa på styrkelyft.

Lutande smith är nog inte den vanligaste ersättningen, jag skulle snarare säga hantelpressar.

De flesta bodybuilders kör med bredare grepp för att träffa pectoralis major bättre. De kör ofta med armbågarna utåt och det är mycket mer utsatt för axlarna än om man kör styrkelyftsutförande med armbågarna "tuckade". Styrkelyftare brukar inte gå ned lika djupt heller då de lyfter med svankad rygg.

Vissa styrkelyftare håller dock inte in armbågarna så mycket heller.

Payter
2013-06-18, 10:35
Jag tycker att det är intressant,därför att min personliga åsikt är att om man är intresserad av ett område som t.ex träning så är man också intresserad av ämnets/områdets historia och utveckling eller i bodybuildingnes fall :förfall!

PureWhey
2013-06-18, 10:39
Många bodybuilders, både proffs och amatörer jag läst intervjuer med har sagt att som aldrig skulle byta bort bänkpressen. Vad har TS för källa på denna massa som inte kör bänk?

Le iPhone

Beemel
2013-06-18, 11:07
Vad trevligt, då tycker jag att du i fortsättningen helt ska skippa bänkpressen...:)
Notera tidigare byggares bröstmuskler och styrka i bänk så ser du dess betydelse. Du har ju exempel som Arnold, Franco Columbu, Sergio Oliva, Serge Nubret och Kalman Szkalak osv.

Läste du överhuvudtaget vad jag skrev?
Jag skrev inte att bänkpress var dåligt eller onödigt. Jag lade inga som helst värderingar i övningens vara eller inte vara.
Jag tränar mer än gärna bänkpress då jag tycker det är en rätt kul övning.
Förvisso är jag ingen byggare, men men.

Det jag reagerade på var användandet av gamla referenser, vilket många gånger inte är tillämpbara på grund av att man vet mer i dag.
Jag var även noga med att påpeka att det kanske inte var fallet just för bänkpress.

rogerQ
2013-06-18, 11:29

Intressant är det kanske för att många byggare har större traps och lats och att bröstmuskulaturen har fått en mindre dominant betydelse?

Ladugårdsdörr
2013-06-18, 11:38
Bänkpress ger fyrkantiga bröstmuskler, bättre då att bygga med hantelpressar och sen forma med flyes. När ni ändå är igång...

Beemel
2013-06-18, 11:42
Intressant är det kanske för att många byggare har större traps och lats och att bröstmuskulaturen har fått en mindre dominant betydelse?

Och det har med Arnolds och pojkarnas träningsreferenser att göra?

Arne Persson
2013-06-18, 11:42
Bänkpress ger fyrkantiga bröstmuskler, bättre då att bygga med hantelpressar och sen forma med flyes. När ni ändå är igång...

Nu får du nog ge dig! :laugh:

rogerQ
2013-06-18, 11:53
Och det har med Arnolds och pojkarnas träningsreferenser att göra?

Jag vet inte riktigt vad de använde för referenser när de tränade men stora traps och lats tar bort mer fokus visuellt från pecsen, tycker jag.

Marcus Ruhl, stora traps och lats: http://www.youtube.com/watch?v=k4Uovt6Uq_Q

Shawn Ray, mindre traps, stora lats, och hyffsade pecs: http://www.youtube.com/watch?v=0jpIENgUptU

Beemel
2013-06-18, 11:54
Jag vet inte riktigt vad de använde för referenser när de tränade men stora traps och lats tar bort mer fokus visuellt från pecsen, tycker jag.

Marcus Ruhl, stora traps och lats: http://www.youtube.com/watch?v=k4Uovt6Uq_Q

Shawn Ray, mindre traps, stora lats, och hyffsade pecs: http://www.youtube.com/watch?v=0jpIENgUptU

Aha, men du citerade mitt inlägg så jag trodde svaret var riktat till mig och min fråga till Arne.

Ladugårdsdörr
2013-06-18, 11:57
Nu får du nog ge dig! :laugh:

Pekar med hela handen åt riktning Zanes, Carlings och/eller Rytters tidiga verk för källhänvisning, alternativt valfritt gym på 80-talet.

Arne Persson
2013-06-18, 12:09
Pekar med hela handen åt riktning Zanes, Carlings och/eller Rytters tidiga verk för källhänvisning, alternativt valfritt gym på 80-talet.

Tror du själv på det?:)

Commando1980
2013-06-18, 12:40
Att bänkpress minskat i popularitet kan delvis bero på att många av dagens byggare har överdimensionerad axlar. Ballongaxel-fenomenet kom väl i början av 90-talet då användningen av GH och insulin riktigt slog igenom. Axlarna tenderar att ta över i alla presssövningar. Vilket bara förstärker obalansen samt ökar skaderisken i tunga pressövningar som bänkpress.

Graafen
2013-06-18, 13:03
Vilka övningar isolerar bröst bäst förutom flyes?

RassK
2013-06-18, 13:33
Vilka övningar isolerar bröst bäst förutom flyes?

Alla andra belastade rörelser med snarlikt rörelsemönster (horisontalflexion/adduktion). Exempel: Pecdec, cableflyes.

filmjölk
2013-06-18, 19:33

Bra där! Följ upp med att Expandera bröstkorgen med pullovers och mejsla fram detaljer med kablar samt chestbusters med hantlar för insidan:thumbup:

knon
2013-06-18, 19:41
Bra där! Följ upp med att Expandera bröstkorgen med pullovers och mejsla fram detaljer med kablar samt chestbusters med hantlar för insidan:thumbup:

http://www.t-nation.com/img/photos/07-048-training/image001.jpg

http://www.t-nation.com/img/photos/07-048-training/image005.jpg

http://www.t-nation.com/img/photos/07-048-training/image009.png

http://www.t-nation.com/img/photos/07-048-training/image012.jpg

Ladugårdsdörr
2013-06-18, 21:31

Exakt! Många goda kunskaper som uppenbarligen fallit i glömska!

Kvicksilver
2013-06-18, 21:36
Kan det vara så att många inte kör så mycket bänk då dom tycker att andra övningar ger mer kontakt?
Det är ju ganska vanligt att folk tycker att hantelpressar ger mer kontakt.