Visa fullständig version : Glass och Frozen yoghurt med bild och recept!
Vad är det godaste som finns att äta på sommaren? Jo, glass!
Så här kan vi posta bilder och recept på våra egna varianter.
Med eller utan glassmaskin spelar ingen roll, inte heller om det är kalorisnålt eller massa protein, ALL glass får vara med!
Så ta fram era favoritrecept / smaksättningar och dela med er!
Kan börja själv med mitt deffvänliga grundrecept till frozen yoghurt:
2 dl Mild lättyoghurt med vaniljsmak (eller utan och tillsätt vaniljarom)
1 dl Mjölk
1 dl sötningsmedel (jag använder hermesetas)
+ valfri smaksättning
Mixa och häll ner i glassmaskinen i 10-20 min
Några varianter jag har provat är:
Jordnötssmak (med kolatopping)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/70754029/glass/frozen%20yoghurt%20pb.jpg
Polkasmak
https://dl.dropboxusercontent.com/u/70754029/glass/polkaglass.jpg
Nutellasmak med hackad nougat
https://dl.dropboxusercontent.com/u/70754029/glass/nutella%20frozen%20yoghurt.jpg
antonwiberg
2013-06-17, 14:20
Såg fruktansvärt jävla gott ut!
Om man inte har en glassmaskin, hur bär man sig åt då?
Bara att åka och köpa en?
Reaper123
2013-06-17, 14:28
Såg fruktansvärt jävla gott ut!
Om man inte har en glassmaskin, hur bär man sig åt då?
Bara att åka och köpa en?Köpa en är ju enklast, annars får du springa till frysen och röra om med jämna mellanrum...
Har provat det sistnämda och blir väl "okej", men ska man äta detta ofta så är ju glassmaskin lätt att räkna hem som inverstering ;)
Håller med Reaper!
Behöver inte vara någon dyrt variant, köpte min på Kjell och co för 200 kr för någon vecka sen, funkar finfint :)
Utan maskin bör du nog blanda allt i en plastskål, in i frysen ~ 2-4 timmar och röra om var 30 min eller liknande.
Även testat gammaldags vaniljglass en gång med rätt bra resultat.
3 dl vispgrädde (40%)
2 dl mjölk (mellanmjölk tog jag)
1 vaniljstång
5 äggulor
1 dl sötningsmedel
1 tsk gelatinpulver (ej nödvändigt)
Vispa äggulor och sötningsmedlet. Rör ner grädde, mjölk och delad + skrapad vaniljstång. Häll över till en kastrull och låt det SJUDA tills den tjocknat lite (får ej börja koka). Ta ur vaniljstång och lägg i den blötlagda gelatinet (om du har med det), ställ sedan in smeten i kylen under natten.
Efter det är det bara att köra i maskinen. Tiden varierar en del beroende på maskin men tror jag hade min igång i 40 min.
Tog inget kort på enbart glassen men här ser man ungefär resultatet:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/70754029/glass/pannkakstorn.jpg
slimjim10
2013-06-20, 07:51
Kan börja själv med mitt deffvänliga grundrecept till frozen yoghurt:
2 dl Mild lättyoghurt med vaniljsmak (eller utan och tillsätt vaniljarom)
1 dl Mjölk
1 dl sötningsmedel (jag använder hermesetas)
+ valfri smaksättning
Mixa och häll ner i glassmaskinen i 10-20 min
Några varianter jag har provat är:
Jordnötssmak (med kolatopping)
Polkasmak
Nutellasmak med hackad nougat
Med vad och hur mycket smaksätter du dessa glasser för att få till smakerna?:)
Med vad och hur mycket smaksätter du dessa glasser för att få till smakerna?:)
Det brukar bli att jag mixar ner 50g Jordnötssmör / nutella tillsammans med resten av ingredienserna.
Polkan tog jag inget mått på utan när glassen är i princip klar så trycker jag ner en lagom mängd de sista snurren.
------------------
Igår provade jag även grundreceptet + 20g Vanilj casein och när det var klart hackade jag ner en liten Lion-bar.
Märkte att konsistensen inte blir lika bra med casein, och det tog över smaken väldigt mycket så det var inget jag gör igen (det märket jag har är inte så gott till bakning imo). Blir nog att prova med Vassle istället.
Något tips på kokos/bountysmak?
Gjorde vaniljproteinglass enligt emmys recept;
1 äggvita hård vispad
100g kvarg
10g vaniljprotein
Använde sen 35ml kokosmjölk och 10g hackad choklad med kokossmak, men det smakade knappt, om ens något kokos över huvud taget.
1 äggvita hård vispad
100g kvarg
10g vaniljprotein
Använde sen 35ml kokosmjölk och 10g hackad choklad med kokossmak, men det smakade knappt, om ens något kokos över huvud taget.
Någon kokosvariant är faktiskt mitt nästa test. Tror dock det blir långt ifrån kalorisnålt då.
Tänkte nämligen testa :
http://www.evolutionorganics.co.uk/app/images/products/large/coconut%20manna.jpg
Den och någon slags choklad eller nått borde ge rätt bra smak :)
Gurkyngel
2013-06-20, 11:10
1 äggvita hård vispad
100g kvarg
10g vaniljprotein
Jag är ju helt såld på detta med aromer och kan varmt rekommendera Cocosaromen från Borgeby :)
Ett tips ang proteinglassen är att om man känner att man har "råd" byta äggvitan mot ett helt ägg. Mer fett = krämigare. Brukar även spraya några droppar rapsolja på insidan av glassmaskinen så fastnar det inte så jäkulst :)
Häromveckan gjorde jag Lemon-Ginger frozen yogurt (http://www.foodnetwork.com/recipes/good-eats/lemon-ginger-frozen-yogurt-recipe/index.html), hnnnngggghhh så gott det var. Kanderad ingefära som går alldeles underbart ihop med det syrliga från citronen o yogurten.
Ingen bild tyvärr.
kommer det mer recept snart må tro? *drool*
kommer det mer recept snart må tro? *drool*
Jag ska nog iaf komma igång med detta om någon vecka igen då kaloribudgeten tillåter :)
Denna provade jag för över en månad sen och blev helt okej, dock ingen bild så la inte upp nått
Kolaglass:
2 ½ dl farinsocker
2 msk smör
½ dl vatten
2 äggulor
2 dl mjölk (använde grön)
2 dl grädde (använde 40%ig)
1. Smält smöret i en kastrull tillsammans med sockret. Rör under tiden.
2. Häll på vattnet och låt blandningen sjuda i fem-sex minuter under omrörning.
3. Ställ kastrullen åt sidan och låt blandningen svalna.
4. Vispa ägggulorna hårt och häll på grädde, mjölk och kolablandningen. Vispa under tiden.
5. Häll smeten i en glassmaskin eller i en frysbar burk och frys.
In progress right now:
Provsmakning av hemmagjord glass!
https://dl.dropboxusercontent.com/u/70754029/glass/provsmakning.jpg
slimjim10
2013-09-26, 09:44
Är det kcal snål glass eller vanliga macros? :-)
Är det kcal snål glass eller vanliga macros? :-)
Provade ett nytt grundrecept för kalorisnål glass.
237 kcal
33g P
18g K
3g F
~46 kcal / 100g
Blev MYCKET glass per kcal. Vägde inte glassen när den var klar men blev typ 45 kcal / 100g.
Dock blev inte konsistensen som jag ville så får spåna vidare lite till innan recept kommer :)
slimjim10
2013-09-26, 11:02
Provade ett nytt grundrecept för kalorisnål glass.
237 kcal
33g P
18g K
3g F
~46 kcal / 100g
Blev MYCKET glass per kcal. Vägde inte glassen när den var klar men blev typ 45 kcal / 100g.
Dock blev inte konsistensen som jag ville så får spåna vidare lite till innan recept kommer :)
Ok, hade uppskattats om det färdiga receptet postas i denna tråd!
Kör ni med glassmaskin? Funderar på att köpa en billig för att testa, typ OBH Nordicas billiga variant.
Jobbigt att man måste ha bunkern inne i frysen 8 timmar först bara, man vill ju testa direkt efter man köpt. ;)
Ok, hade uppskattats om det färdiga receptet postas i denna tråd!
Det kommer det att göra! :)
Kör ni med glassmaskin? Funderar på att köpa en billig för att testa, typ OBH Nordicas billiga variant.
Jobbigt att man måste ha bunkern inne i frysen 8 timmar först bara, man vill ju testa direkt efter man köpt. ;)
Ja jag köpte någon billig variant på Claes Olsson för typ 200-300 kr och den funkar finfint.
Vilken underbar tråd! Har precis köpt en glassmaskin! Det där grundreceptet får du gärna dela med dig av - är svårt sugen på att hitta nya recept! *nam nam*
Ja jag köpte någon billig variant på Claes Olsson för typ 200-300 kr och den funkar finfint.
Najs, en sån jag funderar på, blir nog ett köp.
Här är min "glass" som jag brukar göra,
1-1,5 stor banan
1-1,5 skopor proteinpulver/casein pulver
tillsätt mandelmjölk för att få den konsistensen man vill (1 dl ungefär)
Skala banan, stoppa in i fryspåse, stoppa in i frysen
Vänta tills de fryst, hacka i skivor
stoppa i proteinshakern(för äkta hälsokänsla), tillsätt proteinpulvret och lite mjölk,
stoppa ner stavmixer och kör på full rulle tills du har mixat ut all banan och röran ser nice ut
skrapa ner i skål och ställ i frysen/ät som den är... Glöm inte att tillsätta bär eller något sådant om man vill!
Första försöket till glass vart helt ok.
200g mellanmjölk.
25g Casein FX vanilj
25g Whey FX blåbär
400g lätt blåbärsyogurt
ca 400cal.
Konsistensens vart helt ok men skulle nog låtit glassmaskinen göra sitt i 5 minuter till, vart nån form av mjukglass, väldigt mycket volym!
Gjorde precis fantastiskt god chokladglass på samma recept som jag fluffar med, mer vätska bara.
100g Jordgubbar (frysta krossade)
60g BS Casein Double Chocolate
Mellanmjölk osäker hur mycket tillsatte allteftersom, kanske 200-250g.
Nackdelen med den billiga maskinen jag köpte är att den låter förjävla mycket när den är igång...
In progress right now:
Provsmakning av hemmagjord glass!
https://dl.dropboxusercontent.com/u/70754029/glass/provsmakning.jpg
Like..a...BOSS!!!
Nytt försök på low-kcal glass!
500g lättmjölk
1½ tsk Xanthan gum
3 msk sötningsmedel
1 kork vaniljarom
X antal droppar colaarom (kan uteslutas)
15 min i glassmaskinen.
Blev ungefär 210 kcal på 450g(!) glass.
Mina försök på nytt recept gick inte så bra så jag provade ett recept från Tasty Health bloggen men ändrade lite ingredienser och mängd.
Smaken blev bra men konsistensen blev lite mer skummig än gräddig. Får prova med 2 tsk Xanthan gum nästa gång så den blir mer fast.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/70754029/glass/low_kcal.jpg
Med lite kolasås:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/70754029/glass/low_kcal_kola.jpg
Nu har jag börjat bulka så smaklökarna börjar bli lite mer kräsna men detta kommer nog kunna rädda mig några gånger i framtida deffar!
Om man smaksätter glassen med lite jordnötssmör eller liknande kan den nog få bättre konsistens då det blir mer fett.
slimjim10
2013-10-04, 21:47
Nytt försök på low-kcal glass!
500g lättmjölk
1½ tsk Xanthan gum
3 msk sötningsmedel
1 kork vaniljarom
X antal droppar colaarom (kan uteslutas)
15 min i glassmaskinen.
Blev ungefär 210 kcal på 450g(!) glass.
Hur blev konsistensen på denna glass? Känns som den borde blivit väldigt rinnig med i princip bara mjölk?:) Och var köper du xantham gum?
Gurkyngel
2013-10-05, 07:36
Har också provat Tasty healths recept på glass med Xanthan gum. Tycker det är gryyyymt!
Annars, när jag kör i glassmaskinen, tycker jag att det är fettet som gör grejen. Behövs inte alls mycket utan brukar t ex använda hela ägg istället för bara äggvita, slå i någon msk Milda mat extra eller någon tsk olja/flytande margarin. Blir såååå mycket krämigare och fastnar ffa inte i kanterna på maskinen :)
Hur blev konsistensen på denna glass? Känns som den borde blivit väldigt rinnig med i princip bara mjölk?:) Och var köper du xantham gum?
Blev inte alls rinnig faktiskt. Det är Xantham gum som binder allt på något sätt.
Men visst, med enbart mjölk och gum blir det aldrig riktigt krämigt, eller jag får det mer "skummigt". Fett är det som behövs!
Kan köpa det på iherb
Har också provat Tasty healths recept på glass med Xanthan gum. Tycker det är gryyyymt!
Annars, när jag kör i glassmaskinen, tycker jag att det är fettet som gör grejen. Behövs inte alls mycket utan brukar t ex använda hela ägg istället för bara äggvita, slå i någon msk Milda mat extra eller någon tsk olja/flytande margarin. Blir såååå mycket krämigare och fastnar ffa inte i kanterna på maskinen :)
Håller med! Lätt värt att tillåta lite fett för att få glassen krämigare :)
slimjim10
2013-10-05, 10:36
Kollade på det receptet på tasty health, kör ni exakt som det står eller använder ni eran glassmaskin hela vägen bara?
Gurkyngel
2013-10-05, 12:21
Kollade på det receptet på tasty health, kör ni exakt som det står eller använder ni eran glassmaskin hela vägen bara?
Nej jag jobbar precis som henne med stavmixern. Blir toppen!
Xanthan gum har jag btw köpt på iHerb men vet att det finns på svenska webbutiker också. Googla!
Hur fungerar en glassmaskin? :S Blir det kall temperatur inuti grejen och man låter den stå på i några timmar?
Gurkyngel
2013-10-05, 15:50
Hur fungerar en glassmaskin? :S Blir det kall temperatur inuti grejen och man låter den stå på i några timmar?
Det är en skål som du förvarar i frysen som dels är gjord av metall men också innehåller nån slags vätska i mellanväggarna (iaf min) som gör att den blir rejält kall. Sedan kopplar man ihop den med slags långsamt gående elvisp och då fryser liksom glassmeten långsamt samtidigt som den rörs om i och inte blir klumpig eller isig :)
Det är en skål som du förvarar i frysen som dels är gjord av metall men också innehåller nån slags vätska i mellanväggarna (iaf min) som gör att den blir rejält kall. Sedan kopplar man ihop den med slags långsamt gående elvisp och då fryser liksom glassmeten långsamt samtidigt som den rörs om i och inte blir klumpig eller isig :)
Jaha! Det förklarar varför man behöver en glassmaskin och inte kan göra det med visp + skål, tack! :)
Ghettospelarn
2013-10-16, 16:27
150 gram frysa hallon, 1-2 matskedar kvarg, sötningsmedel.
Mixa i en skål! -> och wholla, sorbet! Ät och njut! 100 kcal! :D
tankoovich
2013-10-17, 11:52
250g kvarg
200g frysta blåbär
1/2 frysen banan
Mixa och in i frysen eller käka som den är.
Ssjjuuuukt gött!!
/ tankOOvich
Gjorde vaniljglass. Blev grymt.
3 dl grädde
2 dl mjölk
Vanlijstång
Koka ihop
Vispa 5 äggulor med 1 dl socker och rör ned i den nu något kallnade mjölk/grädden m. vanilj. Låt sjuda tills den tjocknar.
För bästa smak - låt stå över natten.
In i glassmaskinen - klart!
Alla recept för proteinfluff funkar även utmärkt till glass, lite mindre bär lite mer vätska bara!
Alla recept för proteinfluff funkar även utmärkt till glass, lite mindre bär lite mer vätska bara!
Jag har aldrig fattat det där med proteinfluff.
Lite bär, kaseint protein - en visp och 10 minuter senare så har du fluff?
Jag har aldrig fattat det där med proteinfluff.
Lite bär, kaseint protein - en visp och 10 minuter senare så har du fluff?
Rätt bär, mjölk eller vatten, ett kasinprotein som är lämpligt för fluff (varierar från tillverkare till tillverkare, smak konsistens), mixa ihop i rätt proportioner och du har fluff på 5 minuter.
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=153619
hoffmetal
2013-10-27, 12:35
Köpte precis en glassmaskin och tänkte göra en proteinglass.
500 lättkvarg
1 dl sötningsmedel
1 dl mild lättyoghurt vanilj
2 msk jordnötssmör
lite vaniljarom
Kommer receptet funka tror ni eller blir det för tjockt? Ska man ha lite minimjölk i kanske?
Köpte precis en glassmaskin och tänkte göra en proteinglass.
500 lättkvarg
1 dl sötningsmedel
1 dl mild lättyoghurt vanilj
2 msk jordnötssmör
lite vaniljarom
Kommer receptet funka tror ni eller blir det för tjockt? Ska man ha lite minimjölk i kanske?
Beror lite på vilken konsistens man vill ha. Ju mer fett desto bättre brukar det bli.
Men tror det kommer funkar finfint med det du skrev upp! :)
wilhelmblomgren
2013-10-27, 15:30
Bra tråd! Man blir ju helt hungrig när man tittar på alla bilder *cry* *drool*
Jag införskaffade en glassmaskin under hösten men har först nu börjat att använda den ordentligt.
Då jag deffar för tillfället har det enbart blivit försök till kcal-snåla varianter av glas, med blandat resultat. Jag tänkte försöka uppdatera här när jag hittar en bra kombination värdig att presenteras till andra.
Päronsplitt
400g standardmjölk
200g lätt vaniljyoghurt
10g sötningsmedel
45g Päronsplittcasein
1½ tsk Xanthan gum
Vispade med elvisp i ett par minuter för att få den lite luftig.
Blev helt perfekt konsistens på men den kunde ha smakat en aning mer. Mjölk/yoghurt-ration berodde på att jag behövde tömma kylskåpet. Om jag hade fått göra om den skulle jag tillsätta lite päron/kaktus-saft för färg och smak.
Vanilj
600g standardmjölk
15g sötningsmedel
45g vaniljcasein
1½ tsk Xanthan gum
Fick inte riktigt samma konsistens som med päronsplitten, dock mycket bra ändå. Lite klen i smaken även denna, får kanske tillsätta lite vaniljarom nästa gång. Mycket bra bas dock, jag tillsatte lite krossade polkagrisar samt polkasås på den ena portionen och chokladsås på den andra.
Pina colada
300g standardmjölk
10g sötningsmedel
15g pina coladacasein
1 tsk Xanthan gum
Fick inte lika bra konsistens på denna, berodde troligtvis på att jag inte vispade den alls lika länge med elvispen. Denna smakade dock inte för lite, snarare tvärtom när skålen började bli tom. Pina coladasmaken gör sig bäst i mindre mängder är min slutsats.
Nästa försök blir choklad, jag ska försöka ta till mig från mina tidigare missar gällande styrka och konsistens.
Fy fan va trevligt! Ska testa i helgen! Päronspliten blir det nog! :)
Den mystiska "vätskan" du pratar om är saltvatten, som i regel är färgad blå med någon form av karamellfärg eller liknande.
Jag införskaffade en glassmaskin under hösten men har först nu börjat att använda den ordentligt.
Då jag deffar för tillfället har det enbart blivit försök till kcal-snåla varianter av glas, med blandat resultat. Jag tänkte försöka uppdatera här när jag hittar en bra kombination värdig att presenteras till andra.
Päronsplitt
400g standardmjölk
200g lätt vaniljyoghurt
10g sötningsmedel
45g Päronsplittcasein
1½ tsk Xanthan gum
Vispade med elvisp i ett par minuter för att få den lite luftig.
Blev helt perfekt konsistens på men den kunde ha smakat en aning mer. Mjölk/yoghurt-ration berodde på att jag behövde tömma kylskåpet. Om jag hade fått göra om den skulle jag tillsätta lite päron/kaktus-saft för färg och smak.
Nästa försök blir choklad, jag ska försöka ta till mig från mina tidigare missar gällande styrka och konsistens.
Jag fick göra ett nytt försök på päronsplittglassen då tjejen också ville smaka av denna skapelse som jag hade lovordat. Jag körde precis samma recept som senast med tillägget att jag nu hade införskaffat päsonsaft som jag tillsatte. Smaken blev en aning starkare men det blev tyvärr ingen färg så den såg ganska tråkigt ut även denna gång.
Jag vispade smeten ännu längre tid denna gång och jag fick den volymökning som jag eftersträvade.
Försöket på chokladglass efter samma recept blev misslyckat, glassen frös fast i maskinen långt innan den var klar. När jag en kvart senare hade hackat ut den fastfrusna glassen ur skålen hade konsistensen förbättrats lite grann och den blev helt okej, men mer åt "mjukglass med chokladbitar i"-hållet. Jag fick inte alls till samma fluffeffekt trots idogt vispande, kanske skiljer sig proteinen åt? Smeten blev betydligt mer puddinglikt än fluff. Ska göra ett nytt försök till helgen.
Inget glassrecept men den får gå in under denna kategori ändå!
M&Ms Cookie Dough
https://dl.dropboxusercontent.com/u/70754029/Mat/2014/September/mm_cookie_dough.jpg
M&Ms Cookie Dough + HD Vaniljglass
https://dl.dropboxusercontent.com/u/70754029/Mat/2014/September/vanilla_cookie_dough.jpg
Recept, Cookie Dough
Ca
3/4 dl farinsocker
3 msk strösocker
1 tsk vaniljsocker
75g rumstempererat smör
1 3/4 dl vetemjöl
100g M&M's (valfritt. chocolate chips är la det vanligaste)
1. Vispa ihop allt socker med smöret till en smet.
2. Rör ner mjölet och tills det blir en deg.
3. Blanda i chokladen.
4. In i kylen en stund.
Klart på typ 10 min
nice tråd!
Ska testa något av dessa recept efter min deff ^^
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.