Visa fullständig version : Periodisk fasta/regelbundet ätande = samma resultat?
FitnessE
2013-06-16, 21:09
Vad är det vi vill uppnå när vi väljer alla dessa metoder för kosthållningen?
Vissa vill bygga så de äter med överskott. Andra vill deffa så de äter med underskott.
Vad jag förstår så predikar folk på forumet att så länge kcal ut är större än in så går man ned i vikt.
Varför håller vi då på med Periodisk fasta t.ex? Ponera att två personer äter samma sak med ett underskott på 500 kcal om dagen. Den ena enligt PF med ätfönster och den andra med frukost, mellis, lunch mellis, middag och kvällsmål.
Kommer inte båda att gå ned i vikt? Så länge de tränar styrka och äter tillräckligt med protein kommer de båda kunna deffa?
Är skillnaden endast en fråga om opti? Går det fortare med PF? Lyckas man behålla mer muskler? Vad blir skillnaden om det endast handlar om kcal in/ut?
King Grub
2013-06-16, 21:10
Skillnaden ligger främst i något som passar ens livsstil.
FitnessE
2013-06-16, 21:19
Men varför finns det då så många olika metoder om alla ger samma resultat i slutändan? Varför blir folk så nojiga om de råkar bryta fastan eller om ätfönstret är 6 eller 8 timmar, hur stor roll kan detta egentligen ha?
Jag får inte intrycket av att alla gör de som passar deras livsstil bäst och väljer den metod som man tror ska ge bäst resultat även om man anser t.ex. fastan olidlig?
Men varför finns det då så många olika metoder om alla ger samma resultat i slutändan? Varför blir folk så nojiga om de råkar bryta fastan eller om ätfönstret är 6 eller 8 timmar, hur stor roll kan detta egentligen ha?
Jag får inte intrycket av att alla gör de som passar deras livsstil bäst och väljer den metod som man tror ska ge bäst resultat även om man anser t.ex. fastan olidlig?
Finns vissa hälsofördelar med fasta.Du går ju som sagt ner oavsett om intaget är utspritt lr ihoptryckt.Tycker du själv verkar optinojja då du kollar av att du gör "rätt" i att ej bry dej om mer än att skapa över eller underskott.
Langster
2013-06-16, 21:39
En anledning till att fasta på morgonen för mig är att jag inte är hungrig då. Istället väljer jag tre rejäla mål på eftermiddagen. Detta gör att jag känner mig mindre hungrig under hela dagen än om jag småduttade med 6 måltider under en längre tidsperiod.
Det blir lättare att hålla mig till dieten en längre tid helt enkelt.
jasonmago
2013-06-16, 22:04
Jag tror jag själv är ett bra exempel på när periodisk fasta inte är det optimala. Jag går upp klockan 5 varje morgon och har ett väldigt (ibland väldigt väldigt VÄLDIGT) fysiskt krävande jobb. Skulle jag då inte äta från före 13:00-14:00 så skulle det aldrig funka. Det som langster pratar om att han får tre rejäla mål kompenseras upp ganska bra för mig eftersom jag har en hög fysiskt aktivitet. Ligger jag på deff får jag t ex ändå äta runt 2800 kcal+ varv kanske 1000 äts upp på jobbet och de resterande 1800 efter träning.
När jag gick i skolan funkade PF otroligt bra. Man såsade ganska mycket på förmiddagen och åt första målet vid lunchen i skolan. Sedan när jag började jobba så körde jag faktiskt PF i början men fick ganska snabbt ändra om för jag orkade helt enkelt inte jobba. Förmodligen blir det någon form av PF under semestern eftersom jag tycker om att kliva upp ur sängen vid 10-11 tiden.
Jag har deffat på båda metoderna och för MIG funkar det sjukt mycket bättre att äta morgon-lunch-middag-kväll. Så precis som Grub säger så tror jag enbart det handlar om vad som passar din vardag.
FitnessE
2013-06-17, 15:43
Finns vissa hälsofördelar med fasta.Du går ju som sagt ner oavsett om intaget är utspritt lr ihoptryckt.Tycker du själv verkar optinojja då du kollar av att du gör "rätt" i att ej bry dej om mer än att skapa över eller underskott.
Sorry, är ny och försöker endast lära mig. Jag förstår alla upplägg men frågar bara för att jag är nyfiken och vill förstå.
Tycker det är intressant och jag läser och letar mycket, vill fatta skillanden mellan opti och "bra". Förstår att det är olika för alla dock.
Själv är jag säker på att PF inte passar mig eftersom jag älskar frukost och VILL äta det (även om det skulle vara optimalt att inte göra det). För mig handlar mest bara om att jag vill förstå!
EDIT: Att skapa underskott var endast ett exempel, jag försöker just nu gå upp i vikt i muskler och lite fett... Vill som sagt bara förstå. Intressant är det iaf!
Awesomeous Prime
2013-06-17, 16:46
du har helt rätt i dina observationer...många många många här optinojjar in absurdum och det finns många exempel på folk som mycket riktigt väljer diet-upplägg och dieter utefter vad dom tror/"vet" ger mest/snabbast resultat och alltså inte alls utefter vad som egentligen passar dom och deras livsstil bäst...
Själv så kör jag PF och har gjort så i många år, däremot så är jag inte speciellt rigid med det hela och kan utan att gå sömnlös äta lite hur som helst när situationen/tillfället kräver det.
Dock för egen del så är PF något som bara passade helt perfekt för hur jag fungerar som människa, vill gärna slippa äta på morgonen, och vill gärna äta massor på kvällen, +ändå kunna hålla BF% på en rimlig nivå, och/eller styra över min BF% på ett enkelt sätt, något som jag tycker PF ger en mycket goda förutsättningar för att göra.
Folk är nojiga för att de blir ätstörda och ojar sig över detaljer utan relevans.
Awesomeous Prime
2013-06-17, 16:50
Folk är nojiga för att de blir ätstörda och ojar sig över detaljer utan relevans.
tru dat!
Awesomeous Prime
2013-06-17, 17:02
Dock, ska inte sticka under stol med att även jag har optionanerat i perioder tidigare i mitt liv, till stor grad, och, ska ju vara ärlig också och säga att optionanerande och att tänka och resonera kring kost/träning/upplägg är EXTREMT kul, däremot så finns det väldigt många som nog tyvärr får snarast motsatt effekt av allt sitt opti-tänk då det helt slukar dem och nästan gör dem handlingsförlamade om något går "snett" (oftast något som egentligen i det stora hela inte har någon som helst relevans för nåt egentligen)
Ja alltså, kunskap/okunskap brukar vara nyckeln till huruvida man kan se helheten eller fastna i detaljer. Det verkar gälla på de flesta områden.
Pretorian
2013-06-18, 08:10
Ja, många väljer nog en "metod" som de läst om fungerat för andra. Jag tror man, efter X antal misslyckanden, hittar något som passar en själv.
Min första deff var 0 kolhydrater (typ) för jag hade väl läst det och det gick sådär. Jag har även gått igenom den obligatoriska PF-tiden och hyllade den högt men nu äter jag ganska regelbundet och mycket mat med goda resultat. Inget lidande här inte.
Just nu "hyllar" jag lågfettkosten som gör att jag kan äta mer av allt annat.
Fortfarande så försöker skjuta fram måltiderna så mycket det går så jag kan äta största målet efter träningen men samtidigt ligga på underskott.
Detta innebär inte att jag fastar och lider fram till middagen.
jasonmago
2013-06-18, 08:27
ja alltså, kunskap/okunskap brukar vara nyckeln till huruvida man kan se helheten eller fastna i detaljer. Det verkar gälla på de flesta områden.
+1
Reaper123
2013-06-18, 10:55
Är skillnaden endast en fråga om opti? Går det fortare med PF? Lyckas man behålla mer muskler? Vad blir skillnaden om det endast handlar om kcal in/ut?Nu hittade jag lyckligtvis PF för över 2 år sen och mitt liv har blivit så mycket enklare sen jag började med detta, vare sig jag vill deffa, bulka eller bibehålla min vikt...
Så, jag "utövar" PF för att det passar min livstil, precis som King Grub skrev!
Någon ev. magi med detta vet jag ej om det finns i min mening. Men jag prestera väldigt bra på gymmet och i löpspåret (får de resultat jag önskar), kan sluta nojja över när jag ska äta (äter när det passar mig) och kan således försöka njuta av livet och fokusera på det jag vill lägga energi på! :)
Jag har börjat med PF det innebär att jag kan sova 30min längre på morgonen och trycka i mig mängder med mat direkt efter träningen. Frukost, morgonmellis och middag en och samma gång, rakt in i muskulaturen, direkt efter träningen ;)
Guybrush82
2013-06-18, 14:02
Jag har slutat med PF och min träning och mitt liv har blivit bättre efter det. Så det är som sagt något som passar vissa personers liv, och det är därför dem kör på PF. Sedan finns det förmodligen en hel drös som kör på det för dem tror att det är "opti", lider genom hela fastan och tror att bryta fastan förstör alla deras resultat. Jag kan villigt erkänna att jag var sådan innan.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.