handdator

Visa fullständig version : Rätt fantastiskt vad kroppen tål.

TrixxaRn
2013-06-16, 16:44
Har ni någonsin tänkt vad hur mycket vi belastar våra kroppar? Efter mitt träningspass idag plussade jag ihop alla pressövningar och det visade sig att jag under min dryga en och en halv timmes långa pass hade pressat 7540 kilo.

Nu lyfter jag ju långt ifrån lika tungt som de flesta här men 7540 kilo är ju lika mycket som 2 flodhästar eller 4 små bilar.
:)

mattepatte
2013-06-16, 16:55
Aldrig förstått det där tänket.
Tänk om du går 10 000 steg en dag.
Dela det på två för att få vad du "lyfter" med varsitt ben den dagen.
80 kg X 5000 steg=400000 kg!

Bryggan
2013-06-16, 17:46
Aldrig förstått det där tänket.
Tänk om du går 10 000 steg en dag.
Dela det på två för att få vad du "lyfter" med varsitt ben den dagen.
80 kg X 5000 steg=400000 kg!Otroligt bra exempel på att det är ingen mening att gå till gymmet om man inte hela tiden försöker lyfta så tungt det bara går! Jag ser det så iaf, antagligen så tänker jag helt snett i vilket fall.

Rawsteel
2013-06-16, 18:35
Tycker människokroppen är rätt vek om man jämför med andra arter på våran planet.

rsjerry
2013-06-16, 18:36
Myran tex ;)

Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk 2

major Pectoralis
2013-06-17, 08:25
Tycker människokroppen är rätt vek om man jämför med andra arter på våran planet.

tala för dig själv

människan är naturens multisportare och mångkampare par preferance

Birkharju
2013-06-17, 10:22

Ändå är vi den art som är tillsammans med hästar är bäst på långdistanslöpning :)

nomirin
2013-06-17, 10:31
Sett till vår livslängd är vi starkare än myran iallafall.

Hreidmar
2013-06-17, 10:32
Tycker människokroppen är rätt vek om man jämför med andra arter på våran planet.Till skillnad från andra arter verkar ju dock människan kunna bli extremt bra på väldigt olika saker om individen väljer att fokusera på något speciellt, vilket för mig är rätt ballt :)

Men det är väl därför vi är där vi är idag, förmågan att anpassa sig.

Wormzie
2013-06-17, 11:08
Gorillor är ju mer alfa? ;)

Människokroppen är sjukt grym, men väldigt många i dagens stillasittande samhälle som inte kommer få uppleva det tyvärr! Därmed inte sagt att livskvaliteten är sämre, finns ju sjukt intellektuella personer som kanske inte har behovet av lite endorfiner :)

nomirin
2013-06-18, 19:01
Till skillnad från andra arter verkar ju dock människan kunna bli extremt bra på väldigt olika saker om individen väljer att fokusera på något speciellt, vilket för mig är rätt ballt :)
+1
Vi har nog den mest universella fysiken, som tillåter oss att göra alla viktiga rörelser man behöver på denna planet. Undantaget är att flyga, men det hade nog varit en stor nackdel för annat om vi nu kunnat det eftersom det hade krävt enorma vingar, så jag saknar det inte direkt. Vi hade hjärnan för att lära oss flyga istället. Människan är bäst totalt sett.

svenbanan
2013-06-18, 19:27
+1
Vi har nog den mest universella fysiken, som tillåter oss att göra alla viktiga rörelser man behöver på denna planet. Undantaget är att flyga, men det hade nog varit en stor nackdel för annat om vi nu kunnat det eftersom det hade krävt enorma vingar, så jag saknar det inte direkt. Vi hade hjärnan för att lära oss flyga istället. Människan är bäst totalt sett.

Vad är det som säger att vi har en mer universell fysik än tillexempel hunden? Det har väl mer att göra med just vår hjärna. Har aldrig sett en hund försöka göra nåt annat än väldigt "hundiga" saker.

Sheogorath
2013-06-18, 19:55
Vad är det som säger att vi har en mer universell fysik än tillexempel hunden? Det har väl mer att göra med just vår hjärna. Har aldrig sett en hund försöka göra nåt annat än väldigt "hundiga" saker.

Fingerfärdigheten. Öppnar en faslig massa dörrar.

nomirin
2013-06-18, 19:57
Lyfta, dra, bära, kasta, putta, klättra, t ex. Även bättre fysik för hantverk, bygga och framförallt alla oändligt många olika saker vi kan göra tack vare händerna och dess fingrar.

svenbanan
2013-06-18, 20:28
Fingerfärdigheten. Öppnar en faslig massa dörrar.

Lyfta, dra, bära, kasta, putta, klättra, t ex. Även bättre fysik för hantverk, bygga och framförallt alla oändligt många olika saker vi kan göra tack vare händerna och dess fingrar.

Visst klarar människan av att göra en massa grejer. Det försöker jag verkligen inte argumentera emot. Men just det faktum att människan gör en massa saker tycker jag inte är ett argument för att den mänskliga anatomin är överlägsen.

Men nog finns det väl djur vars fysik skulle tillåta dem att utföra en massa grejer som de i vardagslag inte sysslar med (eftersom de är djur och bara sysslar med äta, skita, reproducera). Tex apor har ju en väldigt snarlig anatomi. Men de gör ju inte alla de saker människan gör.

whuddafuks
2013-06-18, 21:19
Jag har väldigt länge undrat hur en gorilla skulle se ut om den kunde utföra samma övningar som oss (bänk, rodd, mark etc), och få träna i ett par år. Jäklar vad de måste bänka *drool*

svenbanan
2013-06-18, 23:33
Jag har väldigt länge undrat hur en gorilla skulle se ut om den kunde utföra samma övningar som oss (bänk, rodd, mark etc), och få träna i ett par år. Jäklar vad de måste bänka *drool*

Tror inte gorillor behöver träna så mycket för att ta stor vikt. Vette fan om det är just bänk som skulle bli paradgrenen dock (med tanke på armarnas längd). Däremot skulle de nog vara helt överjävliga i marklyft om de lade manken till...

Macroman
2013-06-19, 09:55
Människans fysik är inte extrem på ngt sätt. Det är hjärnan som gör människan så fantastisk och mångsidig.