Visa fullständig version : Hur är det med fytinsyra egentligen? (länk)
PunchSlap
2013-06-15, 19:46
Googlar man på "phytic acid" får man upp massor med sidor som förklarar att det hindrar oss från att ta upp diverse vitaminer och mineraler, och vissa att det är anti-cancer verkande. Men helt plötsligt så: http://curezone.com/forums/fm.asp?i=1542754
Jag har själv inte läst det den jag inte skulle förstå något alls, kanske någon med mer expertis inom området kan klargöra?
Nörd-diskussion incoming.
Nä, jag orkar faktiskt inte idag.
PunchSlap
2013-06-16, 11:26
Grunden i argumentet verkar ju vara att fytinsyran inte kan "sno" mineraler och vitaminer för den redan har bundit till sig dessa i växten. Borde inte det påverka hur mycket näring som blir tillgänglig ifrån själva växten då? Hur mycket snor fytinsyran med sig om det finns en viss andel mineraler eller vitaminer i växten?
Den binder säkert allt i växten. När växten sedan behöver mineralet själv så spjälkas fytinsyran av aktivt fytas.
Första posten är ungefär som jag tänker mig problemet kring fytinsyra, dvs inte så stort problem ifall man äter kött och inte vräker i sig fiberrika fullkornsprodukter. Äter siktat mjöl och skalade gryn regelbundet.
PunchSlap
2013-06-16, 15:14
Den binder säkert allt i växten. När växten sedan behöver mineralet själv så spjälkas fytinsyran av aktivt fytas.
Första posten är ungefär som jag tänker mig problemet kring fytinsyra, dvs inte så stort problem ifall man äter kött och inte vräker i sig fiberrika fullkornsprodukter. Äter siktat mjöl och skalade gryn regelbundet.
Jag äter fullkornshavregryn ungefär 0.5-1dl (i youghurt) + två fullkornsbröd varje morgon och kväll, och sen äter jag ofta bönor och annat växtbaserat. Räknas detta som att "vräka" i sig?
Och eftersom fytinsyran binder alla mineraler och vitaminer i växten, betyder det att vi inte får några mineraler eller vitaminer ö.h.t som blir tillgängliga ifrån växten?
Men vi kan alltså dra slutsaten att "fytinsyra aktivt snor vitaminer och mineraler" är falskt, eller?
Fytinsyra binder inga vitaminer. Vitaminer saknar elektrisk laddning eller är syror, dvs har själva negativ laddning. Undantag, vad jag kan se, är tiamin som är possitvit laddad. Verkar mycket osannolikt att man skulle få beriberi av en kost med mycket fytinsyra.
Livsmedelsverket tar upp frågan här:
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Svenska-narings-rekommendationer/Rekommenderat-intag-av-vitaminer-och-mineraler/
Fytinsyra sänker upptaget av järn och zink. Rimligt är att äta kött separat från fiberkällor.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.