handdator

Visa fullständig version : Gångstavar

SleDgeHammeR
2004-02-29, 19:01
Hej...
Ja som topicen avslöjar finns här frågor om gångstavars effekt på förbränningen.
Är det värt att använda gångstavar på morgonpromenaden eller är det väldigt lite skillnad?
Finns det något annat hjälpmedel för att få mer ut av morgonpromenaden förutom kosttillskott då för den fronten är jag redan upplyst om.
Tack för svar ;)

Garnax
2004-02-29, 19:08
Stavar hit och stavar dit...alla dessa tanter glömmer juh skidorna :P

Vad stavarna borde göra är att du får röra på armarna
och därmed ökar kcal åtgången lite.

Lasta på med en ryggsäck med hantlar eller böcker eller fyllda vattenflaskor och gnata iväg om du vill bränna mer kcal.

//garnax

SleDgeHammeR
2004-02-29, 19:13
Jo kör med en 15 kilos ryggsäck redan :)
Men man vill ju alltid köra hårdare och effektivare :hbang:

King Grub
2004-02-29, 19:14
Jag har sett siffror på allt mellan 20-40% högre energiförbrukning. Det är dock inget magiskt med själva stavarna, utan det kräver helt enkelt mer energi att bära på något och röra på armarna med detta något i händerna.

z_bumbi
2004-02-29, 19:37
Originally posted by SleDgeHammeR
Jo kör med en 15 kilos ryggsäck redan :)
Men man vill ju alltid köra hårdare och effektivare :hbang:

Dumpa ryggsäcken och spring istället?

SleDgeHammeR
2004-02-29, 19:53
20-40%?
Då kan de kanske man kan svälja den manliga stoltheten och låna ett par stavar av syskonet :)
Tack så mycket garnax och grub

Trytter
2004-02-29, 20:18
Blir roligt att se när de börjar prata om att rollator ökar förbränningen.
Lär ju hela sverige se ut som bästa Betty Ford kliniken i soliga Californien.

bmwjohan
2004-03-01, 11:15
jag har provat att gå med stavar en gång och jag upplevde det som att man fick bra mycket högre puls. som jag ser det så finns det bara en nackdel med att gå med stavar och det är att det ser så fruktansvärt töntigt ut.

King Grub
2004-03-01, 11:17
Originally posted by bmwjohan
jag har provat att gå med stavar en gång och jag upplevde det som att man fick bra mycket högre puls. som jag ser det så finns det bara en nackdel med att gå med stavar och det är att det ser så fruktansvärt töntigt ut.

Greppa tag i ett par rejäla armeringsjärn så minimerar du genast töntighetsfaktorn. :D

SleDgeHammeR
2004-03-01, 11:56
;)
Inte risk för överträning då?

King Grub
2004-03-01, 12:09
Originally posted by SleDgeHammeR
;)
Inte risk för överträning då?

Jo, och förslitningar. Men du ser brutalt manlig ut i alla fall, när du frustar dig fram med ett par rostiga järn i händerna. :hbang:

Sparrisen
2004-03-01, 13:01
"Tanterna" (och även gubbarna för den delen) kan nog fortsätta att använda stavarna, det gör dem bara gott. Visst, energiförbrukningen kan väl öka något om man även använder armarna, med den är nog ganska liten. Syftet är istället att helt enkelt aktivera armarna, och därmed stärka dem. Äldre personer mår bra av att hålla igång musklerna - även armarna - och stavgång är då ett mycket bra motionsform. Därtill får man ju den positiva effekten av att blodcirkulationen i armar och axlar ökar.

Och nej, de har inte glömt skidorna... ;)

adeleine
2004-03-01, 14:31
Originally posted by King Grub

Jo, och förslitningar. Men du ser brutalt manlig ut i alla fall, när du frustar dig fram med ett par rostiga järn i händerna. :hbang:

hehe....att se manlig ut när man är på morgonpromenad känns väl ganska töntigt..det är tidigt, kommer du då och bär på sånt så ringer väl ngn polisen...:D

men vad är bäst?? ryggsäck lr gåstavar?? för pulsen så borde det väl vara stavar lr??

:confused:

Action
2004-03-01, 14:35
Jag skrattar varje gång jag möter dessa tanter med stavar. De går oftast långsamt och släpar stavarna efter sig. Vissa håller doch stavarna en bit framför sig men använder dem inte.

Ok att de antagligen inte skulle ut och gå om de inte hade stavarna. Men det ser rätt underligt ut.

Men om man använder dem rätt så fungerar de säkert hur bra som helst. Äger faktiskt ett par jag fick när jag fyllde 30. Men än har jag inte använt dem!

adeleine
2004-03-01, 14:38
Originally posted by Action
Jag skrattar varje gång jag möter dessa tanter med stavar.

då kan du tänka dig mig på morgonpromenaderna...nyvaken....toviga lockar i en knut....ljusgråa mjukisar med stuprörsmodell, vilket gör att min ruumpa ser gigantisk ut...en fleece tröja och lägg till ett par gåstavar :naughty:

jag menar, jag gör allt för att se häftig ut vid 7 på morgonen...:rolleyes:

:D

kharon
2004-03-01, 14:40

Men om man använder dem rätt så fungerar de säkert hur bra som helst. Äger faktiskt ett par jag fick när jag fyllde 30. Men än har jag inte använt dem!

Om 30-40 år till så kommer du säkert att få användning för dom. :D

Action
2004-03-01, 14:43
Originally posted by adeleine

då kan du tänka dig mig på morgonpromenaderna...nyvaken....toviga lockar i en knut....ljusgråa mjukisar med stuprörsmodell, vilket gör att min ruumpa ser gigantisk ut...en fleece tröja och lägg till ett par gåstavar :naughty:

jag menar, jag gör allt för att se häftig ut vid 7 på morgonen...:rolleyes:

Jag är dock övertygad om att du använder stavarna på det sätt de är tänkta att användas. då är de ju hur bra som helst.

Men "tanterna" använder tyvärr inte stavarna utan har dem som en ursäkt eller en sporre till att ta sig ut, vilket inte heller är fel!

O på morgonen bryr jag mig inte heller om hur jag ser ut. Det viktiga är att inte frysa... :D

adeleine
2004-03-01, 14:46
hehe, var inte så säker på det....om jag ska hoppa hopprep och korsar armarna....så korsas på ngt konstigt vänster även mina fötter....

så tekniken använda stavar och gå samtidigt är kanske inte så lätt som man kan tro...:MrT:

Action
2004-03-01, 14:49
hehe, var inte så säker på det....om jag ska hoppa hopprep och korsar armarna....så korsas på ngt konstigt vänster även mina fötter....

så tekniken använda stavar och gå samtidigt är kanske inte så lätt som man kan tro...:MrT:

Kanske ska ta mina stavar och ta bilen ut till ngt mörkt spår någonstans där man inte riskerar möta någon man känner....

:D :D

adeleine
2004-03-01, 14:53

Kanske ska ta mina stavar och ta bilen ut till ngt mörkt spår någonstans där man inte riskerar möta någon man känner....

haha...munderad med skydd etc....öva mitt natten :thumbup: :laugh:

Action
2004-03-01, 14:55

haha...munderad med skydd etc....öva mitt natten :thumbup: :laugh:

Ja mitt i natten va ju ett bra tips... tack tack... :D

z_bumbi
2004-03-01, 15:01
men vad är bäst?? ryggsäck lr gåstavar?? för pulsen så borde det väl vara stavar lr??

:confused:

Beror på vilket tempo du kör, skjuter du på med stavarna som man bör göra när man är vältränad så får du ju upp farten och större del av kroppen jobbar. De 20-40% ökning av förbrukningen är nog uppnådda när man kör för fult med stavarna men jag har inte sett någon undersökning om den saken utan bara reklamen för stavarna.

Men skulle du hänga på dig en ryggsäck med tex 15 kg i så kommer din puls nog också gå upp ganska rejält då det blir mycket jobbigare att gå.
Jag har sett några siffror om det nyligen men kommer inte ihåg var, jag ska kika lite.

Varför man nu vill ha upp pulsen så mycket på morgonpromenaden är ju en annan fråga, jag tror även det är skonsammare i längden för kroppen att springa eller cykla om man vill ha upp pulsen.

adeleine
2004-03-01, 15:06
det kan väl inte vara bättre för kroppen att springa/cykla än att gå med stavar??

det svåra för mig är att få upp en bra tak/puls på morgonen utan att springa....
och för att hålla sig på en lagom nivå, tänkte jag stavar....??

z_bumbi
2004-03-01, 15:17
adeleine: Jag tänkte mer på den som startade tråden, går man redan med 15 kg packning och lägger till ett par stavar för att öka pulsen känns det som man lämnat de lugna morgonpromenaderna bakom sig och då är det ju ingen skillnad på vilket sätt man höjer pulsen.
De flestas syfte med morgonpromenader är ju att jobba med en relativt låg puls osv.

Vilket som är skonsammast av att gå med stavar, springa eller cykla varierar väl beroende på vilket tempo du håller samt vad man är van vid.
Jag personligen skulle mycket hellre ta en tur på cykeln med lagom tempo än att bli sedd med ett par stavar i händer under en promenad. :D

SleDgeHammeR
2004-03-01, 19:40
Kul att ha startat en uppmärksammad thread för en gång skull :hbang:
z_bumbi du har nog rätt i att det kanske blir lite overkill om jag kör med både ryggsäck och stavar...:smash:
Skulle vara intressant att veta lite mer om hur mycket energiförbrukning ökar om man har ryggsäck och vilket man egentligen tjänar på för jag måste dra ner på farten när jag har ryggsäck.

Cilia
2004-03-01, 20:33
jag har tänkt på att gå med stavar men har precis som andra här känt att det känns så töntigt. Blir irriterad på mig själv att jag vid denna ålder fortfarande bryr mig om vad andra tycker och tänker.

Men adeleine känner du att du får högre puls när du går med stavar? Hur mycket mer rör du dina armar? Gör det även så att du kan öka ditt tempo, dvs gå fortare?

Börjar seriöst bli lite sugen på stavar. Jag går ju vid 6-tiden på morgonen. Det är nästan bara jag och renhållningsgubbarna ute vid den tiden iaf.

Skulle ett alternativ till stavar vara att bära ett par lättare hantlar i händerna och försöka tänka på att röra armarna mer när man går?

z_bumbi
2004-03-01, 20:47
Originally posted by Cilia
Skulle ett alternativ till stavar vara att bära ett par lättare hantlar i händerna och försöka tänka på att röra armarna mer när man går?

Powerwalking.. var stort någon gång i mitten/slutet av 80-talet har jag för.

Om jag ska välja mellan hantlar och stavar skulle jag personligen välja stavarna för de kan man i alla fall använda för att få lite variation på träningen, skjuta på rejält i uppförsbackarna, hålla lite lägre tempo på slät mark osv.
Man jobbar med andra ord mer aktiv med stavarna och få på sätt med mer av kroppen i rörelserna.

m1cke
2004-03-01, 22:32
Om nu någon tänker köpa stavar så finns de på rea på Hobbex..

moocow
2004-03-02, 15:00
Hmm, om man ändå ska kombinera borde man väl kunna "stavcykla" eller "roddjogga" (knöla fast ett par åror i midjehöjd och ro med dessa medans du joggar), visst man blir nog klubbad på plats om man träffar någon man känner när man är ute på ett pass men "vill man vara fin..."

Iofs, jag har en granne som prommenerar släpandes på ett bilhjul tidigt varje morgon (alltså han har det fäst vid midjan med ett rep så hjulet släpar efter honom), ser ganska slögt ut men jag antar det tar ganska bra ..